موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه

تحصیل بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه

 بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه را با یکدیگر در این مقاله خواهیم شناخت و دلیل اینکه چرا تحصیل در این رشته‌ها در کشور ترکیه ارزشمند است، بحث خواهیم نمود. تحصیل در ترکیه همواره یکی از مقاصد مهاجرت تحصیلی جذاب برای دانشجویان ایرانی بوده است.

ترکیه با موقعیت خاص خود و قرارگیری در منطقه اوراسیا و تلاش برای بهبود و توسعه بخش‌های اقتصادی، بازرگانی، فناوری و صنعتی خود توانسته است هم توجه سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند و هم خود را به عنوان یک قطب آموزشی موثر برای دانشجویان معرفی نماید.

در این مقاله 5 تا از بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه و البته بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اخذ مدارک تحصیلی مرتبط نیز معرفی شده‌اند.  موسسه مهاجرتی آرال گام، یک مرکز تخصصی ارائه دهنده کلیه‌ی خدمات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه می‌باشد، که می‌توانید سوالات خود را از ما بپرسید و از ما مشاوره‌های تخصصی بخواهید.

نگاهی به برترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه

ترکیه امروزی از قرن‌ها تحولات چندفرهنگی و تعاملات مذهبی شکل گرفته است که همه آنها در طول تاریخ این کشور گرد هم آمدند تا چیزی را ایجاد کنند که امروز به عنوان پلی بین شرق و غرب می‌شناسیم. با چنین تاریخ عمیق و غالباً پیچیده، جای تعجب نیست که آثار گذشته را در جامعه‌ای که تا به امروز در حال رشد است ببینیم.

دانشجویان از سرتاسر جهان برای دیدن این جامعه و فرهنگ و تحصیل در آن قدم بزرگی برمی دارند. اما این چگونه اتفاق می‌افتد؟ دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه را دارند معمولاً چه رشته و گرایشی را برای تحصیل انتخاب می کنند و چرا؟ در ادامه به معرفی هر یک از برترین رشته‌های تحصیلی پرداخته شده است.

بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه در سال 2022-2023

ترکیه در بسیاری از زمینه‌های مختلف سرآمد شناخته شده است. با گزینه‌های متعدد و در دسترس برای دانشجویانی که می‌خواهند مدرک تحصیلی خود را در یک کشور خارجی دنبال کنند، شناسایی رشته‌هایی که کشور ترکیه در آن بهترین است و اینکه آیا این رشته‌ها مطابق با علایق و آرزوهایشان باشد، مهم است. در ادامه تعدادی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه به همراه دانشگاه‌های برتر آن ذکر شده است.

علوم کامپیوتر (Computer Science) از بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه

علم کامپیوتر و صنعت فناوری به طور پیوسته در ترکیه در حال رشد است، به همین دلیل است که علوم کامپیوتر یک رشته عالی برای تحصیل در ترکیه محسوب می‌شود. وزارت علوم و فناوری ترکیه بودجه قابل توجهی برای حمایت از تحقیق و توسعه در علوم کامپیوتر و کاربردهای آن در زمینه‌های مختلف مانند تجزیه و تحلیل تجاری، امنیت سایبری، صنایع دفاع و هوانوردی فراهم نموده است.

همچنین نرم‌افزار، بازی، تجارت الکترونیک و سایر شرکت‌های مرتبط با فناوری در ترکیه وجود دارند که می‌توانند زمینه‌های آموزشی خوبی برای دانشجویان، کارآموزان و فارغ‌التحصیلان علوم کامپیوتر باشند.

کامپیوتر-از-بهترین-رشته-های-تحصیلی-در-ترکیه

دانشجویانی که مدرک علوم کامپیوتر را از موسسات آموزش عالی ترکیه می‌گیرند، آموزش‌های دقیقی را برای به کارگیری دانش خود از علوم، ریاضیات، مهندسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها در طراحی و اجرای راه حل‌هایی برای چالش‌های پیش روی صنایع مختلف می‌گذرانند. آنها همچنین چندین فعالیت‌های یادگیری عملی مانند تست‌های آزمایشگاهی، تجزیه و تحلیل و ایجاد بینش از داده‌های جمع‌آوری‌شده، طراحی سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، و همکاری با شرکای صنعتی دانشگاه‌های خود در انجام پروژه‌ها و کارهای تحقیقاتی را انجام می‌دهند.

از جمله بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته کامپیوتر در ترکیه می توان به دانشگاه بغازیچی Bogazici University، دانشگاه هاجت تپه Hacettepe University ، دانشگاه ارچیه Erciyes University، دانشگاه کوچ Koc University و دانشگاه سابانچی Sabanci University اشاره کرد.

بازرگانی از بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه

در میان بزرگترین و باثبات‌ترین اقتصادهای جهان، ترکیه یکی از ایده‌آل ترین کشورها برای راه اندازی یا گسترش یک تجارت محسوب می‌شود. موقعیت آن در منطقه اوراسیا، آن را در موقعیتی سودمند برای جذب سرمایه گذاران خارجی قرار داده است و فرصت‌های متعددی را برای کسب و کارهای محلی برای گسترش دامنه مشتریان و مشارکت در تجارت بین المللی باز می‌کند.

دولت همچنین حمایت‌های زیادی را در قالب مزایا، مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی ارائه می‌کند تا به کسب و کارها کمک کند تا سود خود را به حداکثر برسانند و به کار در جهت بهبود و رشد فعالیت خود ادامه دهند.

مدارس بازرگانی ترکیه با هدف رعایت استانداردهای جهانی در زمینه آموزش و تحقیقات بازرگانی و ارائه فارغ التحصیلان کسب و کار با صلاحیت در سطح جهانی هستند، به همین دلیل است که چندین مدرسه بازرگانی در این کشور قبلاً از نهادهای معتبر بین المللی اعتبار سنجی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها با دانشگاه‌ها و سازمان‌های پیشرو از کشورهای دیگر برای برنامه‌های انتقال و کارآموزی در خارج از کشور مشارکت داشته دارند.

بهترین-رشته-های-تحصیلی-در-ترکیه

برخی از دانشگاه‌ها و مدارس بازرگانی برتر ترکیه عبارتند از دانشکده بازرگانی دانشگاه استانبول، دانشکده مدیریت سابانجی دانشگاه سابانجی، دانشکده مدیریت بازرگانی دانشگاه بیکنت، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه گالاتاسرای، و دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه کوچ هستند.

معماری از بهترین رشته ‌های تحصیلی در ترکیه

ترکیه با داشتن تاریخ غنی در زمینه معماری، مملو از سازه‌های باشکوه، مساجد، قلعه‌ها، مکان‌های تاریخی و خرابه‌های باستانی است که نشان‌دهنده تأثیرات مختلف آن از تمدن‌های اولیه و همچنین معماری بیزانسی، اسلامی و ایرانی است. معماران از جمله پردرآمدترین و پرتقاضاترین متخصصان در ترکیه هستند، که آن را به مکانی ایده آل برای دانشجویان بین المللی برای اخذ مدرک معماری تبدیل نموده است.

برنامه‌های معماری در ترکیه با هدف انتقال درک عمیق از جنبه‌های نظری، زیبایی شناختی، اخلاقی و فنی معماری است. این برنامه‌ها حوزه‌های پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی را نیز پوشش می‌دهند تا دانشجویان را قادر به طراحی سازه‌هایی کنند که نه تنها ایمن، از نظر ساختاری سالم و از نظر زیبایی‌شناختی خوشایند هستند، بلکه کمترین تأثیر را بر محیط اطراف خود دارند. فرصت‌های بین‌المللی نیز از طریق برنامه‌های مبادله، سفرهای میدانی، و کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان فراهم می‌شود تا به آنها کمک کند مهارت‌هایی را توسعه دهند که آنها را به کاندیدای شایسته در بازار کار بین‌المللی تبدیل کند.

برخی از دانشگاه‌های برجسته ترکیه که بهترین برنامه‌ها را در زمینه معماری ارائه می‌دهند، عبارتند از دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه فنی استانبول، دانشگاه فنی یلدیز، دانشگاه بوغازیچی و دانشگاه بیلکنت است.شناخت بهترین رشته های تحصیلی در ترکیه به همراه بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل هر رشته در جهت‌گیری‌های شما تاثیر مثبتی می‌گذارد. در این زمینه با مشاوران موسسه مهاجرتی آرال‌گام تماس گرفته تا مطابق با شرایط خود مشاوره‌های تخصصی دریافت کنید.

طراحی مد و پارچه از بهترین رشته‌ های تحصیلی در ترکیه

در طول تاریخ این کشور، صنعت نساجی و پوشاک نقش مهمی در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند. ترکیه به دلیل داشتن لباس‌های باکیفیت و سایر کالاهای مد روز یکی از صادرکنندگان پیشرو جهانی منسوجات و همچنین یکی از جاذبه‌های اصلی برای دوستداران مد و خرید است. ترکیه با داشتن مواد خام فراوانی مانند پنبه و ابریشم تقریباً 55000 شرکت پوشاک و نساجی دارد که بیش از 2 میلیون شغل در این کشور ایجاد می‌کنند. به همین دلیل است که طراحی مد و پارچه یکی از بهترین رشته‌ها برای تحصیل در ترکیه است.

طراحی-مد-از-بهترین-رشته-های-تحصیلی-در-ترکیه

منسوجات ترکیه به دلیل رنگ‌های غنی، نخ‌های طلایی و نقره‌ای و طرح‌های فانتزی مانند ستاره‌ها و گل‌ها شناخته شده‌اند. دانشگاه‌های این کشور رویکردی جامع برای آموزش طراحی مد و پارچه دارند که از مفاهیم پایه، تئوری‌ها و تاریخ هنر و طراحی در ترکیه شروع می‌شود تا نوآوری‌ها و فناوری‌های مورد استفاده در صنعت طراحی معاصر همگی به خوبی آموزش داده می‌شوند.

از طریق کارگاه‌های آموزشی، بازدید از شرکت‌ها و دوره‌های کارآموزی دانشجویان آموزش می‌بینند تا به متخصصان بسیار خلاق، انتقادی و شایسته تبدیل شوند که می‌توانند با خواسته‌ها و تغییرات در صنعت سازگار شوند.

برخی از بهترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در رشته مد و طراحی پارچه در ترکیه عبارتند از دانشگاه آلتینباش Altinbas University، دانشگاه باشکنت Baskent University ، دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه نیشانتاشی (Nisantasi University) و دانشگاه مالتپه Maltepe University هستند. بدون شک تحصیل طراحی در ترکیه برای ایرانیان گزینه بسیار جذابی است.

مهندسی خودرو از بهترین رشته ‌های تحصیلی در ترکیه

صنعت خودرو محرک اصلی رشد اقتصادی ترکیه است و یکی از مشارکت کنندگان اصلی در کل صادرات این کشور است. طبق آخرین گزارش‌ها، ترکیه در حال حاضر دارای 12 سازنده تجهیزات اصلی (OEMs) است که با بیش از هزار تامین کننده و شرکت در تولید تقریبا 1.3 میلیون دستگاه خودرو در سال همکاری می‌کنند. همچنین 50 مرکز برای تحقیق و توسعه در بخش خودروسازی نرکیه وجود دارد. این صنعت در حال شکوفایی فرصت‌های آموزشی و شغلی متعددی را برای فارغ‌التحصیلان مهندسی خودرو در ترکیه باز می‌کند.

مقاطع مختلف تحصیلی در ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها توسط دولت اداره می‌شوند. اکثر این مؤسسات نسبتاً جوان هستند.  هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه طبق توافقنامه بولونیا فعالیت می‌کنند که برنامه‌های تحصیلی آن را در سراسر اروپا استاندارد شناخته شده و بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه Erasmus+ شرکت می‌کنند که از مبادلات بین‌المللی دانشجویی پشتیبانی می‌کند.

برنامه‌های مدرسه فنی‌وحرفه‌ای: این برنامه‌ها که به عنوان برنامه‌های مدرک کاردانی (associate degree) نیز شناخته می‌شوند، یکی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویان علاقه‌مند به آموزش عملی پس از دوره متوسطه و آموزش شغلی است. مدارس فنی‌وحرفه‌ای معمولاً برنامه‌های نسبتاً کوتاه و متمرکز بر شغل ارائه می‌دهند که به سرعت فارغ التحصیلان را به عنوان نیروی کار آماده می‌کنند.

برنامه های کارشناسی ارشد که به عنوان برنامه‌های تحصیلات تکمیلی نیز شناخته می‌شوند، اولین سطح تحصیلات تکمیلی است. برای درخواست مدرک کارشناسی ارشد معمولاً باید مدرک کارشناسی داشته باشید. برنامه‌های دکتری بالاترین سطح تحصیلی هستند. تقریباً در هر رشته‌ای می توانید دکتری بگیرید. به طور معمول، یک مدرک دکتری چهار سال طول می‌کشد.

سخن پایانی

ترکیه با 94.2 درصد میزان تحصیلات، دومین کشور در جهان در دسترسی به آموزش عالی است. ترکیه در منطقه آموزش عالی اروپا، فرآیند بولونیا را به شیوه‌ای عالی اجرا می‌کند. بنابراین، دیپلمی که از دانشگاه‌های ترکیه دریافت می‌کنید در تمام کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می شود. در سیستم اعتبار دوره، ECTS مطابق با اروپا اعمال می‌شود و به همه دانشجویان مکمل دیپلم داده می‌شود. همچنین ترکیه یکی از موفق‌ترین کشورهایی است که در برنامه‌های تبادلی تحت برنامه Erasmus + شرکت می‌کند. علاوه بر اراسموس، برنامه‌های تبادل بسیاری در ترکیه مانند مولانا، فارابی وجود دارد که از جنبش دانشجویان و اساتید حمایت می‌کند.

موسسه مهاجرتی آرال گام با ارائه مشاوره‌های تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه مهاجرت به ترکیه، شرایط تحصیل در ترکیه ، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه ، اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود. این موسسه مهاجرتی با دانش و تخصصی که در زمینه قوانین مهاجرتی دارد و نیز ارائه خدمات متنوع و داشتن یک تیم پشتیبانی قوی در تلاش است تا مسیر مهاجرت را برای شما هموار‌تر نماید. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با موسسه مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *