موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

تحصیل تحصیل در ترکیه
فهرست عناوین

ترکیه؛ یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای ایرانیان

کشور ترکیه در سالیان اخیر به یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. این کشور با توجه به برخورداری از کیفیت بالای تحصیل و رشته‌های تحصیلی متنوع توانسته است، دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان به خود جذب کند. مدارک دانشگاه‌های کشور ترکیه در جهان دارای اعتبار بالایی هستند و با تحصیل در رشته‌های پردرآمد و محبوب می‌توانید در اکثر کشورها مشغول به کار یا ادامه تحصیل شوید. رشته‌های محبوبی مانند مهندسی کامپیوتر، پرستاری و مهندسی نفت که هم در جهان و هم در ترکیه به عنوان بهترین رشته‌های تحصیلی در نظر گرفته می‌شوند.

مزایای زندگی در کشور ترکیه به عنوان یک دانشجو

زندگی و تحصیل در ترکیه دارای مزایای بسیاری برای دانشجویان خارجی به ویژه ایرانیان است. از این مزایای می‌توان به کیفیت آموزش بالا، آب و هوای مناسب و فرهنگ غنی مردم ترکیه اشاره کرد. فرهنگ مردم کشور ترکیه به قدری غنی است که اگر علاقه‌مند به یادگیری آن باشید تا مدت طولانی شما را سرگرم خود نگه می‌دارد. از مزایای دیگر زندگی و تحصیل در کشور ترکیه می‌توان به موراد زیر را نام برد.

هزینه پایین تحصیل

یکی از ویژگی‌های برجسته تحصیل در کشور ترکیه هزینه شهریه پایین دانشگاه‌های این کشور است. دانشگاه‌های ترکیه دارای کیفیتی بالا در سطح جهانی هستند که باعث شده این کشور به عنوان یکی از برترین مقاصد تحصیلی جهان به شمار آید. تحصیل در دوره‌های ترکی دانشگاه‌های دولتی ترکیه چیزی حدود 600 تا 1500 دلار در سال است.

شباهت فرهنگی بین ایران و ترکیه

یکی از دلایل مهمی که باعث شده دانشجویان ایرانی بسیاری سالانه کشور را به قصد مهاجرت تحصیلی به ترکیه ترک کنند، شباهت فرهنگی بالای مردم ترکیه با ایران است. این ویژگی سبب شده است تا دانشجویان ایرانی در این کشور احساس غربت نکنند و مجبور به یادگیری آداب و رسومی تازه نباشند.

هزینه زندگی مقرون به صرفه

هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه به نسبت کشورهای برتر اروپایی بسیار کم‌تر است. این کشور با توجه به اینکه کیفیت بالای زندگی و تحصیلی را به افراد خارجی تقدیم می‌کند اما هزینه‌های مقرون به صرفه‌ای دارد. دانشجویان می‌توانند با صرف هزینه 550 تا 1.000 دلار در این کشور به صورت ماهانه از تمامی امکانات کشور زیبای ترکیه برخوردار شوند.

کیفیت بالای خدمات درمانی

از مهم‌ترین مسائلی که دانشجویان پیش از مهاجرت به کشورهای خارجی برای تحصیل در دوره‌های طولانی مدت در نظر بگیرند، کیفیت سیستم درمانی کشور مورد نظر است. خبر خوب اینجا است که کشور ترکیه با سرمایه‌گذاری‌های بسیار در سالیان اخیر توانسته است پیشرفت عظیمی در نظام درمانی خود به وجود آورد. با این سرمایه‌گذاری‌ها سیستم درمانی این کشور به عنوان یکی از بهترین نظام‌های سلامتی در جهان شناخته می‌شود.

رشته‌های تحصیلی خوب چه ویژگی‌هایی دارند

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه بر اساس یک سری معیارهایی سنجیده می‌شوند، که به اقتصاد، تقاضای شغلی و میزان درآمد پس فارغ‌التحصیلی بستگی دارد. اگر شما نیز جزو دانش‌آموزانی هستید که از دوره دبیرستان فارغ‌التحصیل شده‌اید و برای انتخاب رشته مناسب شک دارید، در ادامه به بررسی معیارهای ارزیابی رشته‌های خوب برای شما پرداخته‌ایم.

در ابتدا باید مهم‌ترین نکته برای انتخاب رشته را در نظر بگیریم، و آن هم علاقه شما است. بهترین رشته برای هر شخصی بر اساس علایق و نوع شخصیت فرد متفاوت است. توجه داشته باشید که برای تحصیل در دانشگاه و مشغول به کار شدن در همان زمینه، اگر به سراغ علایق خود نروید در سال‌های آینده زندگی خود پشیمان می‌شود. بنابراین برای انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه به دنبال علایق خود بروید و از عوامل دیگر در درجه اول دوری کنید.

رشته پزشکی در ترکیه

پس از مشخص کردن علاقه خود در زمینه‌های تحصیلی مورد نظر باید، میزان تقاضا و درآمد آن رشته‌های تحصیلی پس از فارغ‌التحصیلی را در نظر بگیرید. برای مثال اگر علاقه شما در حوزه کامپیوتر و هنر است، باید بررسی کنید که شرایط پس از تحصیل در کشور ترکیه برای کدام رشته تحصیلی بهتر است. پس از بررسی تمامی موارد مانند موقعیت‌های شغلی، مقایسه درآمد و میزان شهریه دانشگاه برای تحصیل در آن رشته می‌توانید با خیالی آسوده‌تر نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید.

از عوامل دیگری که باید حتما در نظر داشته باشید تحمل دوری از خانواده و تحصیل در یک کشور خارجی است. با وجود این که کشور ترکیه یکی از بهترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان ایرانی به دلیل تشابه فرهنگ مردم و آداب و رسوم است، با این حال باز هم شرایط خاصی دارد که باید در نظر گرفته شوند.

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

مهم‌ترین مسئله برای تحصیل در کشور ترکیه انتخاب رشته مناسب است. رشته‌های تحصیلی متنوع در تمامی مقاطع تحصیلی این کشور، انتخاب رشته را کمی برای دانش‌آموزان سخت کرده است. برخی از رشته‌ها آینده مناسبی دارند، برخی دیگر تقاضای بیشتری دارند و برخی از رشته‌های تحصیلی در ایران بازار کار مناسبی دارند. ده رشته تحصیلی محبوب و پردرآمد در کشور ترکیه را در ادامه مطلب با هم مرور خواهیم کرد.

رشته مهندسی نرم‌افزار؛ از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

امروزه رشته مهندسی نرم‌افزار در حال تبدیل شدن به محبوب‌ترین رشته تحصیلی در دانشگاه‌های جهان است. با توجه به پیشرفت روزانه تکنولوژی و کم بودن نیرو کار در زمینه‌های مختلف رشته کامپیوتر، تقاضا و درآمد مشاغل مروبط به رشته مهندسی کامپیوتر به شدت افزایش داشته است. کشور ترکیه نیز با توجه به این که یکی از کشورهای رو به رشد جهان است در پی جذب افراد باهوشی است تا در این زمینه تحصیل کنند. تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه‌های ترکیه دارای مزایای و ویژگی‌های بسیاری است.

شرایط تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار

تحصیل در دوره کارشناسی رشته مهندسی نرم‌افزار کشور ترکیه معمولا چهار سال طول می‌کشد. این دوره دارای شرایط و قوانین خاصی است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. در بیشتر دانشگاه‌های کشور ترکیه رشته کامپیوتر به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. با وجود اینکه دانشجویان در برخی از دانشگاه‌ها می‌توانند به زبان ترکی مشغول شوند، پیشنهاد می‌شود که مدرک زبان معتبر انگلیسی را برای تحصیل در این رشته کسب کنید.

برای تحصیل در رشته مهندسی نرم‌افزار کشور ترکیه باید مدارک تحصیلی پیشین خود را به همراه ریزنمرات به صورت ترجمه شده به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. رشته‌های تحصیلی مهندسی نرم‌افزار به دو بخش مهندسی کامپیوتر و علوم کامپیوتر تقسیم می‌شوند. رشته مهندسی بیشتر بر روی نرم‌افزار و سخت‌افزار کامپیوتر تمرکز دارد و علوم کامیپوتر بیشتر بر روی محاسبات ریاضی و الگوریتم تمرکز دارد.

برخی از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار به شرح زیر است:

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نرم‌افزار

رشته مهندسی‌ نرم‌افزار در کشور ترکیه به عنوان یکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه در نظر گرفته می‌شود. افرادی که در این رشته تحصیلی فارغ‌التحصیل می‌شوند، به طور میانگین سالانه 220 هزار لیر درآمد دارند. البته که میزان درآمد هر شخص به توانایی فردی و محلی که در آنجا مشغول به کار است، بستگی دارد.

شرایط بورسیه تحصیلی در رشته مهندسی نرم‌افزار

بورسیه‌های تحصیلی یکی از مواردی هستند که بیشتر دانشجویان نرم‌افزار به دنبال استفاده از آن هستند. این بورسیه‌ها شرایط برای تحصیل دانشجویان خراجی آسان‌تر می‌کند. افرادی که قصد دارند در رشته مهندسی نرم‌افزار دانشگاه‌های ترکیه، بورسیه تحصیلی دریافت کنند، باید دارای موارد زیر باشند:

  • مدرک زبان معتبر مانند آیلتس و تافل با نمره بالا
  • سوابق کاری در زمینه‌های مربوط به کامپیوتر
  • قبولی در آزمون‌های ورودی

رشته حقوق ؛ از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

رشته حقوق در کشور ترکیه دارای شاخه‌های مختلفی است که علاقه‌مندان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. رشته حقوق به عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور در نظر گرفته می‌شود که دوره تحصیلی آن چهار ساله است. با دریافت مدرک کارشناسی رشته حقوق (LLB) در معتبرترین دانشگاه‌های ترکیه می‌توانید در اکثر دانشگاه‌های کشورهای برتر جهان مشغول به تحصیل دوره کارشناسی ارشد شوید. میانگین شهریه دانشجویانی که در رشته حقوق مشغول به تحصیل هستند میانگین هزار دلار سالانه است.

شرایط تحصیلی در رشته حقوق دانشگاه‌های ترکیه

دانشجویان خارجی که قصد ادامه تحصیل در رشته حقوق دانشگاه‌های برتر ترکیه را دارند، می‌توانند به زبان ترکی و انگلیسی این دوره را سپری کنند. از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در دوره کارشناسی حقوق در نظر گرفته می‌شوند، عبارتند از:

توجه داشته باشید که با وجود دو زبانه بودن تدرس رشته حقوق، زبان تدریس بیشتر دانشگاه‎های ترکیه برای این رشته تحصیلی ترکی است. دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در رشته تحصیلی حقوق به مدارکی نیاز دارند تا پذریش خود را در دانشگاه‌های ترکیه دریافت کنند. این مدارک به شرح زیر می‌باشد:

  • رزومه تحصیلی مناسب (CV)
  • مدارک تحصیلی به صورت ترجمه شده به همراه ریزنمرات
  • مدرک زبان معتبر ترکی یا انگلیسی
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه از اساتید معتبر

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته حقوق

رشته حقوق یکی دیگر از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه در نظر گرفته می‌شود. افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند به همراه مدرک خود در کشور ترکیه یا در کشورهای دیگر اروپایی مشغول به کار شوند. میانگین درآمد این افراد در ترکیه برابر با 118 هزار لیر در سال است.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی رشته حقوق

رشته حقوق یکی از رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه است که درصد زیادی از دانشجویان، می‌توانند از بورسیه تحصیلی استفاده کنند. البته که دریافت این بورسیه‌های تحصیلی به توانایی‌های خود فرد وابسته است، اما به طور کلی شرایط دریافت بورسیه تحصیلی برای رشته حقوق آسان‌تر می‌باشد. از آن جایی که بیشتر دانشگاه‌های ترکیه دوره کارشناسی حقوق خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند، داوطلبان به تحصیل در این دوره نیازی به مدرک معتبر زبان انگلیسی ندارند.

رشته‌های پزشکی؛ از بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه

درصد زیادی از دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته‌های پزشکی به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند. این رشته را می‌توان پرطرفدارترین رشته تحصیلی در این کشور در نظر گرفت که دارای آزمون‌های ورودی رقابتی نیز است. از دلایل این محبوبیت می‌توان به میزان درآمد و تقاضای بالای پزشکان در سرتاسر جهان اشاره کرد. اکثر دانشگاه‌های معتبر ترکیه به دنبال دانش‌آموزانی هستند که در دروس مربوط به زیست‌شناسی توانایی بالایی داشته باشند.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی

تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های ترکیه مزایای بسیاری مانند امکان کار در بهترین کشورهای اروپا را دارد. این دوره تحصیلی که معمولا به مدت پنج سال طول می‌کشد یکی از بهترین رشته‌های تحصیلی ترکیه به شمار می‌رود. از مزایای دیگر تحصیل در رشته دندانپزشکی می‌توان به مورد تایید بودن برخی از دانشگاه‌های این کشور توسط وزارت علوم کشور ایران اشاره کرد. هزینه‌های تحصیل در این رشته نیز به نسبت رشته‌های دیگر کم‌تر است. به همین دلیل دانشجویان با شرایط راحت‌تری می‌توانند در رشته دندانپزشکی ترکیه مشغول به تحصیل شوند. دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در کشور ترکیه به شرح زیر است:

دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی نیاز دارند تا علاوه بر ارائه مدارک مورد نیاز، در برخی از آزمون‌های ورودی شرکت کنند. مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های ترکیه به مانند زیر می‌باشد:

  • تکمیل فرم درخواست
  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین به صورت ترجمه شده به زبان ترکی
  • کسب نمره مناسب در آزمون‌های یوس (YOS) و یا سات (SAT)
  • ارائه مدرکی جهت اثبات تسلط به زبان ترکی
  • ارائه پروپوزال مناسب
  • پرداخت هزینه بررسی مدارک به دانشگاه (این هزینه غیر قابل بازگشت است)

برای تحصیل به زبان انگلیسی داوطلبان نیاز به آیلتس با نمره 5.5 به بالا دارند. دانشجویان پس از اتمام ترم‌های اولیه به صورت تئوری دوره‌های عملی را در ترم‌های پایانی خود برگزار می‌کنند.

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی

دندانپزشکی در کشور ایران و ترکیه به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد به شمار می‌آید که میان دانشجویان طرفداران بسیاری دارد. درآمد افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند برابر با 218 هزار لیر در سال است. همچنین دانشجویان می‌توانند پس از اتمام تحصیل به ایران بازگردند و درآمدی میلیونی داشته باشند.

شرایط دریافت بورسیه رشته دندانپزشکی

رشته دندانپزشکی از رشته‌های تحصیلی در ترکیه است که بیشتر دانشجویان خارجی به دنبال دریافت بورسیه تحصیلی در آن هستند. با این حال اخذ کمک هزینه‌های تحصیلی در این رشته کمی سخت است و دانشجویان برای دریافت آن باید با مسئولین دانشگاه صحبت کنند و اطلاع کافی از مدارک مورد نیاز به دست آورند.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری

تحصیل در رشته پرستاری کشور ترکیه یکی دیگر از رشته‌های محبوب میان دانشجویان ایرانی است که می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگردند و درآمدی مناسبی داشته باشند. شرایط تحصیلی در این رشته پزشکی تقریبا شبیه به رشته دندانپزشکی است. تحصیل در دوره کارشناسی پرستاری مدت چهار سال به طول می‌انجامد. بیشتر دانشگاه‌های ترکیه که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند برای دانشجویان کسب نمره مناسب در آزمون SAT را الزامی کرده‌اند.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در رشته پرستاری تا مقاطع بالاتر را دارند، به عنوان پرستار متخصص شناخته می‌شوند. این افراد می‌توانند به عنوان سر پرستار بیمارستان‌های کشور ترکیه مشغول به کار شوند. هزینه تحصیل در این دوره پزشکی برابر با 38 هزار لیر در سال است. هزینه‌های اضافی مانند هزینه‌های اقامت و خورد و خوراک دانشجو با توجه به شهر مورد نظر متفاوت است. با این حال چیزی حدود 4.200 لیر در ماه به طور میانگین هزینه دارد. از محبوب‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در رشته پرستاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

داوطلبان برای تحصیل در دوره کارشناسی پرستاری دانشگاه‌های ترکیه به مدارکی نیاز دارند. این مدارک با توجه به دانشگاه مورد نظر متفاوت است. با این وجود مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه به مانند زیر می‌باشد:

  • ترجمه مدرک دیپلم 12 ساله خود
  • ترجمه پاسپورت معتبر متقاضی
  • تکمیل درخواست پذیرش
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • ارائه مدرک جهت اثبات زبان انگلیسی و یا ترکی

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری

دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر ترکیه مشغول به تحصیل هستند با استانداردهای جهانی ارزیابی  و فارغ‌التحصیل می‌شوند. درآمدی نسبتا خوب فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری سبب شده است تا این رشته به عنوان یکی از بهترین رشته‌های پزشکی در نظر گرفته شود. میانگین درآمد افرادی که تنها دوره کارشناسی پرستاری را سپری می‌کنند، برابر با 76 هزار لیر سالانه است.

شرایط دریافت بورسیه رشته پرستاری

افرادی که قصد تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه‌های ترکیه را دارند می‌توانند از بورسیه‌های تحصیلی این کشور استفاده کنند. دریافت کمک هزینه‌های مالی برای دانشجویان نیازمند مشخصاتی است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم. دانشجویانی که می‌خواهند برای تحصیل در رشته پرستاری بورسیه تحصیلی دریافت کنند باید حداکثر 21 سال سن داشته باشند. همچنین معدل بالای 14 دیپلم شانس شما را برای دریافت بورسیه تحصیلی بسیار بالا می‌برد. این کمک هزینه‌های مالی به دانشجویان کمک می‌کند تا تمامی هزینه‌های تحصیلی و زندگی خود را در کشور ترکیه پوشش دهند.

شرایط تحصیل در رشته داروسازی

کشور ترکیه یکی از ارزان‌ترین مقاصد تحصیلی برای دانشجویان دوره پزشکی به حساب می‌آید. این کشور دوره‌هایی با کیفیت بالا ولی هزینه پایین به دانشجویان خارجی خود ارائه می‌کند. برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه برای تحصیل در دوره داروسازی نیز به مانند دو دوره بالا دانشجویان به کسب نمره مناسب در آزمون‌های یوس (YOS) و ست (SAT) نیاز دارند. آزمون یوس به زبان ترکی و آزمون ست به زبان انگلیسی و توسط موسسات آمریکایی طرح و برگزار می‌شود.

تحصیل در دوره داروسازی دانشگاه‌های کشور ترکیه به مدت چهار سال طول می‌کشد که پس از آن دانشجویان مدرک کارشناسی خود را دریافت می‌کنند. پس از تحصیل در این دوره دانشجویان می‌توانند در مقاطع بالاتر نیز مشغول به تحصیل شوند، تا اعتبار مدرک خود را افزایش دهند. برخی از دانشگاه‌‌های محبوب کشور ترکیه برای دانشجویان داروسازی به شرح زیر است:

داوطلبان برای تحصیل در دوره‌های رشته داروسازی می‌توانند ابتدا در کالج‌های پیش از دانشگاه مشغول به تحصیل شوند تا با سیستم آموزشی این کشور آشنا شوند. پس از سپری کردن طول تحصیل در کالج، باید در آزمون‌های ورودی یوس و ست شرکت کنند. پس از اتمام مراحل گفته شده باید مدارک مورد نیاز را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهند:

  • مدرکی جهت قبولی در دوره کالج و آزمون ورودی
  • رزومه تحصیلی متقاضی به صورت ترجمه شده
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی پیشین به همراه ریزنمرات
  • ارائه انگیزه‌نامه مناسب
  • ارائه توصیه‌نامه از اساتید معتبر

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی

درآمد رشته داروسازی به نسبت دیگر رشته‌های پزشکی مانند پرستاری بالاتر است. افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل می‌شوند می‌توانند در موسسات درمانی معتبر ترکیه مشغول به کار شوند و درآمدی حدود 123 هزار لیر در سال به دست آورند.

شرایط بورسیه تحصیلی رشته داروسازی

احتمال دریافت بورسیه تحصیلی در رشته داروسازی دانشگاه‌های ترکیه بسیار پایین است و دانشجویان کمی توانسته‌اند بورسیه این رشته را دریافت کنند. با این حال می‌توانید با دریافت نمره خوب در آزمون‌های زبان یا کسب نمره مناسب در آزمون‌های ورودی شانس خود را برای دریافت بورسیه تحصیلی بالا ببرید.

برخی رشته‌های محبوب در دانشگاه‌های خاص

رشته‌های محدودی در دانشگاه‌های خاصی از کشور ترکیه وجود دارند که محبوبیت زیادی میان دانشجویان پیدا کرده‌اند. این محبوبیت بیشتر به دلیل کیفیت بالای تحصیل و زندگی در خوابگاه‌های آن دانشگاه به وجود آمده است. از این رشته‌های محبوب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رشته میکروبیولوژی در دانشگاه دولتی کوچ
  • بهداشت شغلی در دانشگاه دولتی حاجت تپه
  • رشته اقتصاد بهداشت و اقتصاد دارویی در دانشگاه حاجت تپه (بدون نیاز پایان نامه)
  • رشته مدیریت سلامت در دانشگاه دولتی حاجت تپه
  • رشته گفتار درمانی در دانشگاه دولتی حاجت تپه

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه

همانطور که پیش از این نیز مطالعه کردید، بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه نیازمند دو آزمون ورودی دارند که یکی زبان انگلیسی و دیگری به زبان ترکی برگزار می‌شود. بسیاری این دو آزمون را با آزمون سراسری شرکت در دانشگاه‌های کشور ترکیه اشتباه می‌گیرند. با این حال این دو آزمون دارای سوالات و کاربردهای خاصی هستند که در ادامه باهم بررسی خواهیم کرد.

آزمون یوس (YOS)

آزمون یوس یک آزمون ملی در کشور ترکیه است که برای ورود به دانشگاه‌های دولتی این کشور برگزار می‌شود. این آزمون تا سال 2012 به عنوان یک آزمون سراسری در ترکیه برگزار می‌شد اما از سال 2013 دانشگاه‌ها به صورت جداگانه اقدام به برگزاری آزمون یوس می‌کنند. این آزمون شامل سوال‌های هوش، هندسه و ریاضی است که منابع خاصی ندارند.

آزمون YÖS

آزمون یوس به طور کلی دارای 80 سوال است که در ابتدای سال‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود. بودجه‌بندی این سوالات با توجه دانشگاه مورد نظر متفاوت است. زبان این آزمون ترکی است اما ممکن است برخی از موسسا آموزشی در کشور ترکیه به زبان‌های دیگری مانند انگلیسی و عربی نیز آزمون یوس را برگزار کنند. سطح سوالات این آزمون نیز با توجه به دانشگاه‌های ترکیه متفاوت است. اعتبار آزمون یوس به طور معمول یک تا دو سال است.

آزمون ست (SAT)

آزمون ست (Scholastic Assessment Test) یکی دیگر از آزمون‌های ورود به دانشگاه کشور ترکیه است که در سطح جهانی برگزار می‌شود. این آزمون توسط موسسه کالج برد آمریکا طراحی می‌شود و در دانشگاه‌های کشورهای برتر دنیا مانند ترکیه، اتریش و استرالیا اعتبار دارد. این آزمون در بیش از 100 دانشگاه کشور ترکیه قابل قبول است که چهار با در سال برگزار می‌شود.

آزمون SAT

آزمون ست در شهرهای ازمیر، آنتالیا، ارزروم، آنکارا و استانبول برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود. با این حال در شرایط خاصی مانند شیوع ویروس کرونا شهرهای دیگری نیز به این لیست اضافه شده‌اند که باید برای اطلاع از این شهرها با سفارت‌خانه ترکیه تماس بگیرید. این آزمون به قیمت 98 دلار است که دانشجویان می‌توانند با پرداخت این هزینه به هر تعداد دلخواه در آزمون ست شرکت کنند.

آزمون ست دارای دو نوع است که در کشور ترکیه برگزار می‌شوند. این دو آزمون عبارتند از:

  • آزمون عمومی ست (General SAT): آزمون عمومی، آزمونی است که در بیشتر کشورهای جهان مانند ترکیه برگزا می‌شود و تمامی سوالات را در بر می‌گیرد.
  • آزمون موضوعی ست (Subject SAT): آزمون موضوعی، آزمونی است که در یک حوزه مانند زیست شناسی برگزار می‌شود که در دانشگاه‌های آمریکا اعتبار بالایی دارد.

آزمون تومر (Tommer)

یکی دیگر از پیش نیازهای ورود به دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه اثبات تسلط به زبان ترکی است. از آزمون‌های معتبر برای اثبات این موضوع، آزمون تومر است. این آزمون معادل آزمون‌های آیلتس و تافل در زبان ترکی است. آزمون تومر دارای سطوح مختلف از سطح A1 تا C1 است. دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در دانشگاه‌اهی دولتی کشور ترکیه می‌توانند در این آزمون به صورت آنلاین و حضوری شرکت کنند.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون تومر دو قطعه عکس پرسنلی، پاسپورت معتبر و هزینه آزمون است. ثبت نام این آزمون در سایت دانشگاه‌ها مانند دانشگاه آنکارا انجام می‌شود. هزینه آزمون تومر در شهرهای مختلف با توجه به شرایط برگزاری متفاوت است. با این حال هزینه کلی برگزاری این آزمون برابر با 100 دلار است. افرادی که سطح A1 را کسب کنند دارای پایه‌ترین مهارت‌های زبان ترکی هستند و افرادی که سطح C2 را کسب کنند به اندازه زبان مادری خود تسلط دارند.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

نرخ بیکاری کشور ترکیه در سال 2021 چقدر است؟
نرخ بیکاری کشور ترکیه در سال 2021 هنوز در شوک شیوع ویروس کویید-19 (Covid-19) است. امروزه نرخ بیکاری کشور ترکیه به عدد 10.6 درصد رسیده است.
پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه کدام‌اند؟
رشته‌های پردرآمد در کشور ترکیه برای تحصیل دانشجویان ایرانی عبارتند از: رشته مهندسی نرم‌افزار، خلبانی، وکالت، مدیر شبکه و IT، پزشکی، مشاور مالی و متخصص بیمه.
بهترین رشته‌های تحصیلی در ترکیه از لحاظ موقعیت شغلی پس از تحصیل کدام‌اند؟
موقعیت‌های شغلی برخی از رشته‌های تحصیلی مانند مهندسی معدن، مهندسی نفت، رشته‌های وکالت و مدیریت از رشته‌های دیگر بهتر است.
بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه از لحاظ راحتی پذیرش کدام‌اند؟
برخی از رشته‌های تحصیلی مانند رشته‌های مهندسی و روابط بین‌الملل از دیگر رشته‌های کشور ترکیه شرایط پذیرش آسان‌تری دارند.
مدت زمان تحصیل در دوره دندانپزشکی کشور ترکیه چقدر است؟
تحصیل در دوره کارشناسی دندانپزشکی کشور ترکیه به مدت پنج سال طول می‌کشد.
زبان تحصیلی در رشته دندانپزشکی کشور ترکیه چیست؟
تحصیل در رشته دندانپزشکی کشور ترکیه بیشتر به زبان‌های ترکی ارائه می‌شود، با این حال در برخی از دانشگاه‌های این کشور می‌توانید به زبان انگلیسی مشغول به تحصیل شوید.
آیا برای تحصیل در دوره داروسازی کشور ترکیه نیازی به شرکت در آزمون سراسری است؟
خیر، برای تحصیل در رشته داروسازی کشور ترکیه که یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در این کشور به شمار می‌ِآید، صرفا باید در آزمون ورودی دانشگاه قبول شوید.
پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد دوره‌های پزشکی کدام‌اند؟
از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه می‌توان به رشته‌های میکروبیولوژی، بازاریابی برای سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت سلامت، اقتصاد بهداشت و اقتصاد دارویی اشاره کرد.

برای تحصیل در رشته مورد علاقه‌تان به ترکیه مهاجرت کنید

ترکیه، کشوری سرسبز در منطقه اوراسیایی یکی از بهترین کشورهای حال حاضر دنیا برای تحصیل دانشجویان خارجی است. این کشور با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیار دولت ترکیه دارای بهترین دانشگاه‌های موجود در جهان است که سالانه تعداد زیادی دانشجو را خود جذب می‌کند. دانشجویان ایرانی بسیاری نیز برای تحصیل در بهترین رشته‌های ترکیه به این کشور مهاجرت کرده‌اند. از این رشته‌ها می‌توان به رشته پرستاری، داروسازی، مهندسی کامپیوتر، حقوق و سایر موارد اشاره کرد که محبوبیت بسیاری نزد دانشجویان خارجی دارند.

محبوبیت رشته‌های تحصیلی گفته شده در کشور ترکیه به دلیل مزایای بسیاری مانند هزینه‌ها شهریه پایین، کیفیت تحصیلی بالا، اعتبار مدرک فارغ‌التحصیلی و امکان دریافت بورسیه تحصیلی بسیار بالا است. بنابراین اگر به دنبال کشوری با کیفیت در اروپا برای تحصیل در رشته‌های محبوبی مانند پزشکی هستید، کشور ترکیه به عنوان یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌های تحصیلی شناخته می‌شود.

بهترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه را با آرال گام بشناسید

موسسه مهاجرتی آرال گام یکی از بهترین ارائه دهندگان خدمات در زمینه مهاجرت تحصیلی در ایران است. متخصصین و مشاورین ما در تمامی مراحل مهاجرت، پس از دریافت پرونده مهاجرتی‌تان، شما را همراهی و راهنمایی می‌کنند. پس اگر در پی انجام دادن مراحل مهاجرتی و پذیرش در دانشگاه‌های برتر جهان از جمله دانشگاه‌های ترکیه هستید، همین حالا با موسسه مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.9 از 5 از 7 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *