موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

مهاجرت بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

هر آنچه که باید در مورد بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه بدانید:

آیا به عنوان یک مهاجر در ترکیه زندگی می‌کنید یا قصد دارید به زودی به آنجا مهاجرت کنید؟ جالب است بدانید امکانات مراقبت‌های بهداشتی در این کشور در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان‌تر است.

با این حال، مناطق روستایی هنوز از این امکانات درجه یک خالی هستند. استاندارد سیستم مراقبت‌های بهداشتی عمومی هنوز کمتر از حد متوسط ​​است، اگرچه در چند سال گذشته به طور قابل توجهی بهبود یافته است.

مراکز خصوصی مراقبت‌های بهداشتی در ترکیه در صنعت توریسم پزشکی نیز نامی برای خود دست و پا کرده‌اند. مردم از سراسر جهان برای استفاده از امکانات بهداشتی خصوصی به ترکیه مهاجرت می‌کنند. این تا حد زیادی برای دندانپزشکی، درمان‌های باروری و جراحی‌های زیبایی است.

اگرچه شکی نیست که هزینه‌ی مراقبت‌های بهداشتی خصوصی در ترکیه نسبتاً پایین است. با این حال، پرداخت از جیب انتخاب عاقلانه‌ای نیست. اگر شهروند کشور دیگری هستید که قصد زندگی در ترکیه را دارید، باید بیمه درمانی خارجی ترکیه داشته باشید.

بیمه SGK چیست؟

سیستم بیمه مورد تایید دولت ترکیه Sosyal Guvenlik Kurumu (SGK) نام دارد. شما بعد از یک سال زندگی در ترکیه  می‌توانید با پرداخت حق بیمه ثابت از این سیستم استفاده کنید. اگر با یک شرکت کار می‌کنید، کارفرمای شما ممکن است شما را در این طرح ثبت نام کند.

بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

هدف اصلی موسسه تامین اجتماعی SGK ترکیه، اجرای یک سیستم تامین اجتماعی بر اساس اصول بیمه اجتماعی، موثر، منصفانه، در دسترس، کارآمد و پایدار از نظر مالی است که با استانداردهای مدرن نیز هماهنگ باشد.

بیمه سلامت عمومی به بیمه‌ای اطلاق می‌شود که در درجه اول از سلامت افراد محافظت می‌کند و تامین مالی هزینه‌های انجام شده در صورت مواجهه با خطرات سلامتی را انجام می‌دهد.

جالب اینجاست که قبل از اصلاحات، نهادهای تامین اجتماعی متفاوت بودند و بیمه شدگان فقط می‌توانستند از خدمات درمانی ارائه شده توسط نهاد تامین اجتماعی که متعلق به آن بودند بهره مند شوند. این یعنی، همه به یکسان به مراقبت‌های بهداشتی دسترسی نداشتند.

با بیمه سلامت SGK، اطمینان حاصل می‌شود که همه افراد جامعه در برابر هر بیماری که ممکن است بدون توجه به توان اقتصادی و خواسته افراد ایجاد شود، از خدمات درمانی به طور برابر، در دسترس و مؤثر بهره مند شوند.

از سوی دیگر، بیمه تکمیلی، بیمه درمانی خصوصی است که هزینه‌های متفاوتی را که بیمارستان‌های خصوصی با موسسه تامین اجتماعی SGK  در درمان‌های سرپایی و بستری قرارداد بسته‌اند را پوشش می‌دهد. در واقع، بیمه‌ تکمیلی، مبلغ پرداختی توسط SGK را تکمیل می‌کند.

پس با بیمه‌ی SGK، اگر شهروندی برای یک مشکل بهداشتی به بیمارستان دولتی مراجعه کند، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از جیب خود درمان می‌شود. با این حال، اگر او به یک موسسه بهداشتی خصوصی مراجعه کند، بیمارستان هزینه‌های معاینه و درمان را به SGK می‌دهد. SGK همچنین در چارچوب ابلاغیه اجرای سلامت، هزینه‌ای را به بیمارستان می‌پردازد.

از سوی دیگر، موسسات بهداشتی خصوصی حق دارند تحت عنوان هزینه‌های مختلف، از شهروندان پول مطالبه کنند و همچنین به بیمارستان‌ها تا سقف 200 درصد حق دریافت مابه‌التفاوت داده شده است. بیمه درمانی تکمیلی این مابه‌التفاوت را پوشش می‌دهد.  ما در این مطلب می‌خواهیم تمام مواردی که بیمه‌ی درمانی SGK شامل می‌شود،‌ نحوه‌ی درخواست آن و قوانین درخواست آن برای اتباع خارجی در ترکیه را ذکر کنیم.

همچنین علاوه بر این مقاله، موسسه مهاجرتی آرال گام با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه‌ی بیمه‌ی دولتی SGK خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

تاریخچه بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

اجرای بیمه تامین اجتماعی در تاریخ ترکیه را می‌توان به دوره آسیای مرکزی، سلجوقیان آناتولی، عثمانی و ارجاع داد.

در دوره آسیای مرکزی، به دلیل وجود پیوندهای خانوادگی قوی در ترکان باستان، کمک‌های داخلی به عنوان یک کمک اجتماعی مهم مطرح شد. پس از اتخاذ یک زندگی با ثبات، مؤسسات اعتمادی که بر پایه‌های محکم ساخته شده بودند و برای رفاه، همبستگی و کمک ایجاد شده بودند، به عنوان بعد دیگری از کمک‌های اجتماعی ظهور کردند.

بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

در دوره سلجوقیان آناتولی، جوامع مختلف توسط افرادی که در شهرها تجارت می‌کردند تشکیل می‌شد.  سپس به منظور ایجاد روابط مستحکم و همبستگی میان صنعتگران و رفاه اجتماعی، موسسات معتمدی ایجاد شد. همچنین درآمدهای حاصل از اراضی پذیرفته شده که به عنوان اموال دولتی تخصیص می‌یافت، صرف هزینه‌های مؤسسات همبستگی و رفاه اجتماعی می‌شد.

امپراتوری عثمانی را می‌توان از نظر سازمان اقتصادی و اجتماعی به عنوان دولت متعاقب دولت سلجوقیان آناتولی در نظر گرفت. این جوامع کارایی خود را تا قرن 18 حفظ کردند. در قرن هجدهم، مفهوم امنیت اجتماعی در امپراتوری عثمانی نهادینه شد و برای اولین بار در این قرن جمع آوری مالیات برای اهداف رفاه اجتماعی آغاز شد. از آنجایی که جنبش‌های صنعتی شدن و ظهور پرولتاریا در مقایسه با اروپا خیلی دیر شروع شد، ترک‌ها به تازگی به یک سیستم تامین اجتماعی معاصر دست یافتند. اتحادیه کارگری که در سال 1921 تأسیس شد، اولین نهاد تأمین اجتماعی است که توسط قانون تأسیس شد.

قانون اساسی مورخ 1921 که اولین قانون اساسی دولت جدید است به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، حقوق و آزادی‌ها را تنظیم نمی‌کند. در سال‌های اولیه جمهوری، قوانین متعددی برای ایجاد برخی صندوق‌های بازنشستگی و تأمین مالی وضع شد. اما این صندوق‌ها از نظر اشخاص و مخاطرات محدود بود، این صندوق‌ها مشابه بیمه‌های اجتماعی و از نظر تعداد زیاد بودند. قانون کار مورخ 1936 اولین قانونی بود که نهادهای بیمه اجتماعی و اصول اساسی را در ترکیه ایجاد کرد.

مهمترین تحول بدون احتساب این مقررات در حوزه تامین اجتماعی، قانون اساسی 1961 است. در قانون اساسی 1961، برای اولین بار مفهوم «امنیت اجتماعی» در اصطلاحات قانون اساسی مرتبط با زندگی تجاری و سیاست‌های اجتماعی ذکر شد.

در ترکیه، توسعه برنامه ریزی شده در سال 1963 شروع به اجرا کرد. در برنامه‌های توسعه، امنیت اجتماعی به عنوان سیستم امنیتی برای محافظت از افراد در برابر خطرات احتمالی توسعه یافته پذیرفته شد. برنامه‌های توسعه حاوی مقررات مشابهی در رابطه با تامین اجتماعی بود. علاوه بر این، برخی تمهیدات که اخیراً به عنوان جدید و حیاتی معرفی می‌شوند، از مدت ها قبل در برنامه‌های توسعه نقش داشته اند.

در طول روند تاریخی، ترتیبات موجود در قوانین مختلف مربوط به شعب بیمه کسانی که تحت عنوان کارگر کار می‌کنند، با قانون بیمه‌های اجتماعی مورخ 1964 یکپارچه شد. ساختار تامین اجتماعی به معنای امروزی بر اساس اصل اخذ حق بیمه از کارمندان و کارفرمایان بنا شده است. موسسه بیمه اجتماعی تاجران و پیشه‌وران و سایر افراد فریلنسر  به موجب قانون مورخ 1971 تأسیس شد. با تصویب قانون تأمین اجتماعی، تمهیدات مهمی برای تأمین اجتماعی افراد شاغل در بخش کشاورزی انجام شد.

در سال‌های آتی نیاز به اصلاح امنیت اجتماعی به منظور یکسان سازی هنجارها و ایجاد نظام تامین اجتماعی پایدار بود.

بر این اساس، موسسه تامین اجتماعی در سال 2006 تاسیس شد و سه موسسه تامین اجتماعی (موسسه بیمه‌های اجتماعی، صندوق بازنشستگی و باغ کور) با قانون شماره 5502 سال 2006 تحت یک سقف واحد متحد شدند. قانون بیمه شماره 5510 در سال 2006 به منظور ایجاد خدمات بهداشتی برابر، قابل دسترس و واجد شرایط برای کل جمعیت به تصویب رسید. قانون شماره 5510 با کل مفاد آن در تاریخ 2006/10/01 لازم الاجرا شد. با استفاده از قانون شماره 5510 وحدت هنجارها و موازین در مورد بسیاری از مسائل در حوزه بیمه اجتماعی محقق و اجرا شد.

در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی با مشارکت همه کارکنان خود با نمایش انرژی فردی و نهادی به ارائه خدمات با کیفیت، فناورانه، در دسترس و کارآمدتر به شهروندان ادامه می‌دهد.

بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه شامل چه مواردی می‌شود؟

بیمه دولتی ترکیه که SGK نام دارد، شامل برخی حقوق خاص می‌شود که ما در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • اعطای کمک هزینه بیکاری موقت روزانه در دوره بیکاری
  • اعطای درآمد به ناتوانان دائمی از کار
  • اعطای درآمد به خانواده‌ی بیمه‌شدگانی که در اثر حادثه‌ای در کار فوت کرده‌اند
  • اعطای کمک هزینه ازدواج به دخترانی که دارای درآمد هستند
  • اعطای کمک هزینه شیردهی در محدوده بیمه زایمان
  • اعطای کمک هزینه ترحیم

اعطای حقوق در صورت بیمه‌ی بلند‌مدت

  • مستمری بیکاری
  • مستمری بازنشستگی
  • مستمری فوت، پرداخت یکجا کمک هزینه فوت و ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن برای دختران مستمری بگیر.

بیمه‌ی SGK برای اتباع خارجی در ترکیه

اتباع خارجی که در کشور ترکیه مقیم هستند، به راحتی می‌توانند از مفاد حقوقی بیمه سلامت عمومی در این کشور بهره مند ‌شوند.

فرآیند بیمه درمانی برای اتباع خارجی

بیمه‌های درمانی خصوصی خارجی که در خارج از کشور ارائه می‌شوند، تنها به شرط امضای شعب داخلی (نمایندگان) شرکت‌های بیمه معتبر است.

افراد دارای قراردادهای تامین اجتماعی دوجانبه باید وضعیت خود را توسط واحدهای تامین اجتماعی شهر تایید کنند. ضمناً باید مدارک رسمی از این ریاست را به مدارک درخواست اضافه کنند.

در درخواست‌های اجازه اقامت خانوادگی، حامی باید بیمه درمانی خارجی داشته باشد که همه اعضای خانواده را پوشش می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید جزئیات رویه‌های تابعیت ترکیه بررسی کنید..

برای اتباع خارجی که در مدت اقامت در ترکیه هزینه‌های مربوط به سلامت آن‌ها توسط مؤسسات دولتی ذی ربط پوشش داده می‌شود، شرط بیمه معتبر نیست.

در صورت تمایل دانشجویان، ظرف سه ماه از تاریخ ثبت نام تحت پوشش بیمه عمومی قرار می‌گیرند، بنابراین از آن‌ها بیمه نامه معتبر درخواست نمی‌شود، اما باید بیمه سلامت عمومی داشته باشند.

برای افراد زیر 18 سال یا بیشتر از 65 سال هیچ شرط بیمه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود. اما کسانی که قبلاً دارای بیمه معتبر هستند باید مدارک خود را ارائه دهند.

پس از پذیرش SGK چه حقوق و تعهداتی حاصل می‌شود؟

حقوق به دست آمده تحت بیمه سلامت عمومی SGK  به شرح زیر است:

  • ارائه محصولات و خدمات پزشکی به دارندگان بیمه سلامت عمومی و افراد تحت تکفل آن‌ها.
  • کمک به تعیین و اجرای مؤثر خط مشی‌های خدمات بهداشتی حفاظت فردی با ادارات دولتی ذیربط به منظور حمایت از دارندگان بیمه سلامت همگانی و دارندگان حق در برابر بیماری ها.
  • اطلاع رسانی به دارندگان بیمه همگانی، صاحبان حق و کارفرمایان از حقوق و تکالیف ناشی از قوانین عمومی بیمه سلامت از طریق تمامی وسایل ارتباطی.

آیا در حقوق SGK بین شهروندان ترک و خارجی تفاوتی وجود دارد؟

این واقعیت که به دلایل مختلف مهاجرت در جهان افزایش یافته است  می‌تواند دلیل محکمی در ایجاد قوانین خاص هر کشور برای کارگران خارجی باشد. در این راستا، بیمه اتباع خارجی شاغل در ترکیه با قوانین، مقررات و بخشنامه‌های مختلفی تنظیم می‌شود که مطابق با مقررات و الزامات مربوطه تمدید می‌شود.

مهم‌تر از همه، افراد خارجی برای دریافت اجازه اقامت در ترکیه نباید بیمه خصوصی داشته باشند. به عبارت دیگر یکی از اساسی‌ترین شرایط برای اخذ اقامت، داشتن بیمه درمانی خصوصی است. بیمه درمانی خصوصی توسط شرکت‌های بیمه مختلف فعال در کشور ارائه می‌شود.

درست مانند بیمه سلامت عمومی SGK، حق بیمه ماهانه در بیمه درمانی خصوصی به شرکت بیمه پرداخت می‌شود. در مقابل، خدمات بهداشتی را می‌توان رایگان استفاده کرد. باز هم شایان ذکر است: اتباع خارجی پس از اخذ اقامت می‌توانند با ابطال بیمه نامه خصوصی برای بیمه درمانی همگانی اقدام کنند.

آیا اتباع خارجی برای اجازه اقامت ترکیه به بیمه درمانی نیاز دارند؟

با قانون اقامت جدید، دریافت بیمه درمانی همگانی برای اتباع خارجی که برای اجازه اقامت درخواست می‌کنند، اجباری شده است. با قانونی که از 11 آوریل 2014 لازم الاجرا شد، صرف نظر از مدت مجوز اقامت یا درخواست مجوز اقامت، بیمه نامه یک ساله بیمه درمانی همگانی، باید همراه با مدارک ارائه شود.

به طور خلاصه، دو گزینه برای شهروندان و اتباع خارجی در بهره مندی از خدمات بهداشتی ترکیه وجود دارد. داشتن بیمه درمانی عمومی یا بیمه درمانی خصوصی. بیمه سلامت عمومی این افراد تحت پوشش دولت است. بیمه درمانی خصوصی از طریق پرداخت هزینه ماهانه مشخصی به یک شرکت بیمه توسط شخص انجام می‌شود. پزشکانی هم هستند که طبابت خاص خود را دارند. این پزشکان تحت بیمه کار نمی‌کنند و ویزیت آن‌ها می‌تواند آزاد و گران باشد.

نحوه درخواست بیمه سلامت دولتی SGK در ترکیه

برای شروع فرآیند، به دفتر SGK محلی خود مراجعه کنید تا جزئیات دقیق را بیابید زیرا این فرآیند از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است.

آن‌ها نحوه درخواست و مدارکی را که باید ارائه دهید توضیح می‌دهند. اولین درخواست شما ممکن است طولانی به نظر برسد زیرا وقتی زیر 65 سال دارید بدون پوشش بهداشتی نمی‌توانید اقامت دریافت کنید و بدون داشتن اقامت نمی‌توانید در سیستم ثبت نام کنید. بنابراین، در ابتدا این دو فرآیند با هم همپوشانی دارند.

در کنار فرم درخواست، کپی‌هایی از پاسپورت و درخواست اقامت خود را ارسال کنید و برای عضویت، یک ارزیابی سلامتی خواهید داشت که توسط یک پزشک تایید شده انجام می‌شود. شما همچنین به مدرکی نیاز دارید که نشانی خود را که توسط دفتر محلی Nufus صادر شده باشد.

پس از ثبت نام، بخش SGK یک سند موقت را برای نشان دادن به دفتر مجوز اقامت تحویل می‌دهد. به همین ترتیب، یک گزارش موقت از دفتر اقامت دریافت خواهید کرد تا به کمک آن، بیمه‌ی SGK را دریافت کنید. به پرداخت حق بیمه خود هر ماه، چه به صورت آنلاین یا در یکی از بانک‌های بزرگ ترکیه، ادامه دهید، اما هنگام تمدید مجوز اقامت، مجدداً به دفتر SGK مراجعه کنید تا پوشش را بازگردانید و سوابق خود را به روز کنید. پس به طور کلی به یاد داشته باشید که افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، علاوه بر بررسی بیمه سلامت SGK ترکیه برای خارجی ها، باید برای اجازه اقامت ترکیه نیز درخواست دهند.

سخن آخر

طبیعتا با توجه به مطالب این مقاله، می‌دانید که برای زندگی و اخذ اقامت در ترکیه، به بیمه‌ی SGK نیاز دارید. همچنین برای اینکه به طور کلی، زندگی راحتی داشته باشید، می‌توانید از بیمه‌های دولتی و تکمیلی ترکیه استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با موسسه مهاجرتی آرال گام تماس بگیرید و راجع به بیمه‌ی سلامت دولتی SGK و شرایط اخذ بیمه SGK برای اتباع خارجی در ترکیه، جزئیات بیشتری به دست بیاورید. آرال گام با سال‌ها تجربه در مهاجرت و اخذ اقامت ترکیه برای متقاضیان، می‌تواند در تمام مراحل جهت ثبت‌نام در بیمه‌ی SGK، اخذ اقامت ترکیه و … همراهتان باشد.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *