موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

تحصیل تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

در میان علاقه مندان به رشته های مهندسی، رشته مهندسی کامپیوتر و IT (فناوری اطلاعات) از جمله رشته های بسیار پرطرفدار هستند. در ایران متاسفانه به دلیل تعداد زیاد فار التحصیلان دانشگاهی و کمبود فرصت های شغلی مناسب برای فعالیت در این زمینه، اکثریت فارغ التحصیلان با مشکلات آموزشی و شغلی مواجه هستند.

اما کشور ترکیه با دارا بودن سیستم آموزشی بسیار با کیفیت و مطابق با استاندارهای جهانی، هر ساله مقصد بسیاری از علاقه مندان به پذیرش تحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر و IT است.ادامه تحصیل در ترکیه از بسیاری جهات آسان تر و با صرف زمان کمتری بوده و در کنار این مزایا، برخورداری از ارتباطات بین المللی این کشور با سایر کشورهای اروپایی، فرصتی مناسب را در اختیار متقاضیان تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر و IT در ترکیه قرار می­دهد.

بدین ترتیب تحصیل در کشور ترکیه می­تواند مقصدی مناسب برای دانشجویان بین المللی باشد که می­خواهند رویای خود را در این زمینه محقق کنند و به درآمدهای بالا دست یابند. هدف این مقاله اطلاع رسانی به دانشمندان و مهندسان کامپیوتر آینده در مورد تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه  است.

درباره تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

علوم کامپیوتر یک رشته مهم در دنیای امروز است. اتکای ما به فناوری در زندگی روزمره روز به روز در حال افزایش است و به نظر نمی­رسد که به این زودی ها تغییر کند. این اتکا به این معنی است که تقاضای بیشتری برای دانشمندان کامپیوتری که تجربه زیادی در زمینه موضوع دارند وجود دارد. با استفاده از رایانه ها و دستگاه های تلفن همراه در طیف گسترده ای از صنایع، خواهید دید که فرصت های شغلی شما بی پایان و متفاوت است.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

تحصیل در مقطع لیسانس در علوم کامپیوتر پایه و اساس خوبی از دانش در این زمینه را برای شما فراهم می­کند.شما ماژول های توسعه نرم افزار، فناوری اطلاعات، برنامه نویسی کامپیوتر، سیستم های کامپیوتری و مهندسی نرم افزار را مطالعه خواهید کرد. این ماژول ها به شما این امکان را می­دهد که درک نظری خود را از علوم کامپیوتر و همچنین نحوه به کارگیری دانش و مهارت های خود در موقعیت های دنیای واقعی توسعه دهید.

مدرک شما از طریق ترکیبی از حالت ها در طول دوره درسی تان به شما آموزش داده خواهد شد. این واحدهای درسی شامل سخنرانی ها و سمینارها، و همچنین کار عملی و جلسات آزمایشگاه کامپیوتر خواهد بود.همچنین ممکن است این فرصت را داشته باشید که در یک ماژول یا یک سال کاریابی شرکت کنید.در کشور ترکیه، رشته مهندسی کامپیوتر و IT را می توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد و امروزه در دانشگاه های برجسته این کشور در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و یا ازمیر دانشجویان بسیاری در این زمینه مشغول به تحصیل هستند.

دوره لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه 4 سال و یا 8 ترم است. نظریه پایه در رشته کامپیوتر، تسهیل و ایجاد جنبه های جدید زندگی انسان از طریق توسعه نرم افزارها، سخت افزارها، شبکه های ارتباطی است.ریاضیات اسکلت علوم کامپیوتر را تشکیل می­دهد. دانشکده های مهندسی در کشور ترکیه عمدتاً از سیستم آموزشی مدارس و دانشگاه های کشور ایالات متحده آمریکا پیروی می­کنند.

در گرایش های مختلفی مانند مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر و انفورماتیک نیز شرایط سیستم آموزشی به همینطور است.در این 4 سال 3 گروه درسی مختلف وجود دارد که دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر و یا علوم کامپیوتر برای دریافت لیسانس خود در این زمینه باید دروس مختلفی را در این زمینه بگذراند.به طور کلی دوره ها به 3 گروه دروس ریاضی، دروس نرم افزاری و دروس سخت افزاری تقسیم بندی می­شوند.

دروس ریاضی شامل مباحثی از قبیل محاسبه بی نهایت کوچک، جبر، تحلیل الگوریتمی، احتمال و  استوکاستیک خواهد بود. دوره های نرم افزاری شامل دروسی از قبیل فیزیک، تئوری مدار، مدارهای منطقی، معماری سازمان کامپیوتر، شبکه ی کامپیوتری و ارتباطات داده هستند. همچنین دروس سخت افزاری این رشته شامل مباحثی از قبیل مقدمه ای بر برنامه نویسی، زبان های برنامه نویسی، ساختار داده ها، طبقه بندی الگوریتم ها، الگوریتم های جستجو، سیستم های بانک داده، مدیریت بانک داده و برنامه نویسی شی گرا هستند.

بنابراین مباحث مهندسی نرم افزار در این 3 زمینه اصلی متمرکز هستند.بسیاری از دانشگاه‌های فنی و سایر دانشگاه‌های بنیادی در ترکیه، مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی کامپیوتر به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند. آزمايشگاه هاي فني اين آموزشگاه ها مجهز به جديدترين تكنولوژي ها و ابزارآلات است كه دانشجويان مي­توانند بر روي آنها تمرين و ياد بگيرند.

برنامه های درسی دانشکده های مهندسی ترکیه با برنامه های درسی عمدتاً در ایالات متحده آمریکا و همچنین با استانداردهای اتحادیه اروپا برابری می­کند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در دانشکده‌های مهندسی خود در سطح آموزش های بین‌المللی بسیار برتر و شناخته شده هستند و اغلب جوایز بین‌المللی را نیز دریافت می‌کنند.

تحصیل به زبان انگلیسی در تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

همانطور که قبلا اشاره شد، امکان تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر و IT به زبان انگلیسی نیز در ترکیه وجود دارد. بسیاری از دانشگاه‌های فنی برنامه‌های آموزش زبان انگلیسی را ارائه می‌دهند، برخی از آنها نیز مدرک دوگانه (Dual Degree) را با مدارس مرتبط خود در اروپا یا ایالات متحده آمریکا ارائه می‌دهند و بنابراین با انتخاب تحصیل در چنین دانشگاه هایی در کشور ترکیه، قادر خواهید بود مدرک خود را از یک کشور اروپایی یا آمریکا نیز دریافت کنید.

دانشگاه های بنیادی طیف گسترده ای از گرایش های مختلف این رشته را در زمینه مهندسی به زبان انگلیسی ارائه می­دهند. همچنین بسیاری از کارکنان آموزشی دانشگاه های ترکیه نیز از خارج از کشور هستند یا در خارج از کشور تحصیل کرده اند. بنابراین جو کاملاً بین المللی است و دانش اساتید مختلف می­تواند به صورت آپدیت و در سطح جهانی به دانشجویان منتقل شود.

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

برای پذیرش در یک برنامه بین المللی در رشته مهندسی کامپیوتر، باید شرایط ورودی لازم برای آن دانشگاه را برآورده کنید. یک دانشگاه ممکن است بسته به سطحی که در آن تحصیل می­کنید، اطلاعات و مدارک مختلفی را از شما درخواست کند. لازم است که فرد متقاضی تحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر کشور ترکیه، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه شود. از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد و همچنین بهتر است معدل کل مقطع دبیرستان زیر 16 نباشد).
  • اگر فرد متقاضی مقطع ارشد این رشته است، لازم است مدرک کارشناسی خود را نیز در رشته مهندسی کامپیوتر و یا رشته های مرتبط با آن ارائه دهد.
  • ارائه مدرک آزمون YÖS و یا آزمون SAT: برای ورود به دانشگاه های دولتی و یا فنی کشور ترکیه در رشته مهندسی کامپیوتر، باید نمرات بالای خود را در آزمون YÖS یا در آزمون SAT نشان دهید. این آزمون ها سالی یک بار برگزار می شوند و رقابتی بالایی دارند.
  • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

  • اگر برنامه تحصیلی مورد نظرتان به زبان ترکی استانبولی ارائه شود، لازم است مدرک ازمون سطح زبان ترکی یا TÖMER  را در سطح B1 ارائه دهید.
  •  ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر (در این انگیزه نامه باید توضیح دهید که چرا می خواهید رشته مهندسی کامپیوتر را در آن دانشگاه بخوانید).
  • ارائه سابقه کار مرتبط می­تواند در اخذ پذیرش شما بسیار موثر باشد.
  • ارائه توصیه نامه از معلمان، استادان مقطع قبلی و یا کارفرمای قبلی خود
  • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.
  • ارائه مدارک مالی که نشان می­دهد که شما قادر خواهید بود تا در خارج از کشور از خود حمایت مالی داشته باشید.
  • از آنجایی که برخی از دانشگاه ها برای ارسال درخواست هزینه دریافت می­کنند (به این هزینه که معمولا به صورت غیرقابل بازگشت است، اپلیکیشن فی گفته می­شود)، همیشه شرایط و مدارک موردنیاز را به طور کامل و با دقت بررسی کنید.

نحوه درخواست برای دانشگاه های ترکیه در رشته کامپیوتر و IT

هر دانشگاه در ترکیه سیستم خاص خود را در وب سایت خود دارد که به دانشجویان آینده اجازه می­دهد برای برنامه های تحصیلی خود درخواست دهند و ثبت نام کنند. بنابراین، هنگامی که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، می­توانید از طریق درخواست آنها بروید و مطالب خود را در آنجا ارسال کنید.

یادآوری این نکته ضروری است که کلیه مدارک ذکر شده در بخش قبلی را نیز قبل از اقدام برای هر دانشگاهی که مدنظرتان است باید آماده کرده باشید. بنابراین، همیشه باید وب سایت دانشگاه موردنظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که الزامات دقیق برای فرستادن اپلیکیشن چیست.

بهترین دانشگاه های کشور ترکیه در تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه:

برای کسانی که مایل به ادامه تحصیل در رشته مندسی کامپیوتر هستند، گزارش جدید رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS منتشر شده است که به علاقه مندان رشته مهندسی کامپیوتر این امکان را می­دهد تا 50 دانشگاه برتر فعلی جهان را برای این موضوع مقایسه کنند.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

10 دانشگاه ترکیه در طبقه بندی و رنکینگ QS و 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های QS 2019 رتبه بندی شده اند. وب سایت ،EECA سایت رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در منطقه اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های مهم ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده اند.

در کشور ترکیه در بیشتر دانشگاه ها رشته مهندسی کامپیوتر و IT به هردو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می­شود. این در حالی است که در حال حاضر رشته مهندسی کامپیوتر در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی نیز در دسترس دانشجویان بین المللی قرار دارند و علاقه مندان به تحصیل در این رشته نیز می­توانند این رشته را به زبان انگلیسی نیز ادامه دهند.

در جدول زیر به برخی از دانشگاه های کشور ترکیه که در رشته مهندسی کامپیوتر و IT برتر هستند اشاره کرده ایم:

 نام دانشگاه نام شهر میزان شهریه
AHEP UNIVERSITY آنتالیا $5500
ALTINBAS UNIVERSITY استانبول $6000
ANTALYA BILIM UNIVERSITY آنتالیا $8.300
ATILIM UNIVERSITY آنکارا $9.165
BAHCESEHIR (BAU) UNIVERSITY استانبول $7.900
BEYKOZ UNIVERSITY استانبول $3.600
ISIK UNIVERSITY استانبول $8.000
HALIC UNIVERSITY استانبول $4.000
ISTANBUL ATLAS UNIVERSITY استانبول $7.500
ISTANBUL AYDIN UNIVERSITY استانبول $6.000
ISTANBUL GELISIM UNIVERSITY استانبول $7.000
ISTANBUL MEDIPOL UNIVERSITY استانبول $6.250
ISTANBUL OKAN UNIVERSITY استانبول $4.800
ISTINYE UNIVERSITY استانبول $5.400
IZMIR UNIVERSITY OF ECONOMICS ازمیر $8.000
KADIR HAS UNIVERSITY استانبول $12.000
MALTEPE UNIVERSITY استانبول $5.000
NISANTASI UNIVERSITY استانبول $7.481
ÖZYEGIN UNIVERSITY استانبول $12.000
YASAR UNIVERSITY ازمیر $9.000
YEDITEPE UNIVERSITY استانبول $12.500
NEAR EAST UNIVERSITY قبرس شمالی(N. Cyprus) €5.600

شرح دروس آموزشی در دوره رشته کامپیوتر و IT در کشور ترکیه:

به طور کلی مدرک لیسانس علوم کامپیوتر ارائه شده توسط مدارس فناوری برتر بر روی مطالعه زبان های برنامه نویسی و تئوری برنامه نویسی برای اطلاعات و سیستم های کامپیوتری تمرکز دارد. برنامه های کارشناسی علوم کامپیوتر تئوری، طراحی، توسعه و کاربرد نرم افزار را به دانشجویان آموزش می­دهند.

اگر به ریاضی علاقه دارید و یک حلال واقعی مشکل هستید، لیسانس در علوم کامپیوتر ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. شما همچنین باید منظم و صبور باشید، زیرا گاهی اوقات لازم است قبل از شروع یک پروژه در برنامه ریزی های زیادی شرکت کنید یا روزها یا هفته ها را صرف یافتن راه حل مناسب برای رفع اشکال کنید.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

علاوه بر یادگیری علوم کامپیوتر در یک مدرسه فناوری، باید با یادگیری به تنهایی راحت باشید، تحقیق کنید و راه حل هایی پیدا کنید که به مشکل منحصر به فردی که با آن روبرو هستید رسیدگی کنید. هدف از برنامه IT تجهیز دانشجویان با پایه ای قوی در زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات است. این برنامه بر ارضای نیازهای کاربران در چارچوب سازمانی و اجتماعی از طریق انتخاب، ایجاد، کاربرد، ادغام و مدیریت فناوری های محاسباتی تمرکز دارد.

با توجه به چشم انداز دانشگاه های کشور ترکیه و دانشکده محاسبات و فناوری، برنامه فناوری اطلاعات در نظر دارد به عنوان یکی از مراکز آموزش، توسعه و مشاوره پیشرو در فناوری اطلاعات شناخته شود که از تمام فناوری های فعلی فناوری اطلاعات، رویکردهای نوآورانه استفاده می­کند.به طور کلی در مقطع کارشناسی، دوره های سال اول برنامه درسی به دانشجویان این امکان را می­دهد تا زیرساخت هایی را در زبان انگلیسی، ریاضیات، مدیریت بازرگانی و برنامه نویسی به دست آورند.

در سال دوم و سوم، دروسی که اساس فناوری اطلاعات را تشکیل می دهند مانند شبکه های کامپیوتری، سیستم عامل، برنامه نویسی اینترنتی، پایگاه داده، تحلیل و طراحی سیستم و مهندسی نرم افزار ارائه می­شود. در سال چهارم و آخر، دروس انتخابی زیادی به دانش‌آموزان داده می‌شود تا به آنها کمک کند تا در زمینه‌های مورد علاقه خود پیشرفت کنند و تخصص پیدا کنند.

علاوه بر این، پروژه‌های فارغ‌التحصیلی با موضوعات انتخابی از زندگی تجاری توسعه می‌یابند تا دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا بازار را راحت‌تر تطبیق دهند.اهداف آموزشی برنامه IT به گونه ای است که فارغ التحصیلان این رشته برای مشاغل و یا تحصیلات تکمیلی در زمینه IT آماده شوند و در تجزیه، تحلیل و طراحی نرم افزار، توسعه سیستم، برنامه های کاربردی وب و چند رسانه ای، معماری کامپیوتر و شبکه های کامپیوتری مهارت های لازم را کسب کنند.

فارغ التحصیلان این رشته دارای تحصیلات با کیفیت بالا در زمینه برنامه نویسی، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم، توسعه و مدیریت پایگاه داده، طراحی و توسعه مبتنی بر وب و چند رسانه ای، و معماری کامپیوتر، که شامل تجربیات طراحی باز و استفاده از ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری هستند.

توسعه مهارت‌ها برای ارتباط مؤثر کلامی و نوشتاری و مشارکت مؤثر در برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های مبتنی بر تیم، و پرورش نگرش‌های حرفه‌ای و آگاهی از مزایای یادگیری مادام‌العمر این رشته محسوب می­شوند.همچنین محیط یادگیری مبتنی بر تعامل باز با کارکنان مجرب و برنامه درسی ای که آخرین تحولات در زمینه فناوری اطلاعات را با مهارت های تحلیلی و تفکر انتقادی قوی و همچنین دانش عملی سازگار با الزامات تجاری دنبال می کند، باعث می­شود تا فارغ التحصیلان این رشته در کشور ترکیه سرآمد شوند.

همچنین انتظار می­رود که فارغ التحصیلان رشته مهندسی کامپیوتر و IT در پایان دوره تحصیلی خود دارای مهارت های زیر باشند:

  • استفاده از مهارت های حل مسئله، مفاهیم اصلی فناوری اطلاعات، شیوه های کارآمد و استانداردها در فناوری اطلاعات؛
  • شناسایی و ارزیابی الزامات سازمانی با فناوری های جاری و نوظهور؛
  • انتخاب، طراحی، ادغام و مدیریت راه حل های مبتنی بر فناوری اطلاعات در یک محیط سازمانی؛
  • استفاده از مهارت های تحلیلی و تفکر انتقادی قوی و همچنین دانش عملی در زمینه فناوری اطلاعات
  • مجهز به پیشینه نظری برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد؛
  • برقراری ارتباط موثر، هم به صورت نوشتاری و هم در گفتار؛
  • نشان دادن توانایی مشارکت موثر در برنامه ریزی و اجرای پروژه های تیم محور؛
  • توضیف تأثیر راه‌حل‌های فناوری اطلاعات را در زمینه‌های جهانی، اجتماعی و اخلاقی
  • دنبال کردن آخرین تحولات در زمینه فناوری اطلاعات
  • استفاده از مهارت های عملی که با الزامات تجاری سازگار است.

شرایط پس از تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

فارغ التحصیلان این رشته کاندیدای مناسبی برای استخدام در زمنیه IT یا سایر زمینه های مرتبط در بخش های دولتی و خصوصی در سطوح مختلف هستند. فارغ التحصیلان این رشته همچنین می­توانند مطالعات بیشتری را در سطوح MS/MBA و PhD در زمینه های مرتبط با فناوری اطلاعات، کسب و کار، آموزش یا ارتباطات دنبال کنند چرا که قبلا پیشینه مورد نیاز را گذرانده اند. برخی از مشاغل محبوب فناوری اطلاعات که فارغ التحصیلان واجد شرایط آن هستند به شرح زیر است:

  • طراح وب / برنامه نویس / مدیر
  • طراح / مدیر پایگاه داده
  • مهندس نرم افزار
  • معمار سیستم ها
  • تحلیلگر / طراح سیستم
  • برنامه نویس
  • تستر سیستم ها
  • رهبر / مدیر پروژه
  • مهندس شبکه / مدیر
  • مدرس فناوری اطلاعات

تحصیل در رشته کامپیوتر(گرایش نرم افزار) در ترکیه

رشته مهندسی نرم افزار در بین دانشجویان بین المللی در ترکیه محبوبیت بیشتری دارد. در ادامه این مقاله، اطلاعاتی در مورد این برنامه به شما خواهیم داد که چرا بهتر است ترکیه را برای تحصیلات مهندسی کامپیوتر در گرایش نرم افزار خود انتخاب کنید و همچنین برخی از دانشگاه های ترکیه که رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار را ارائه می­دهند را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

لطفا توجه داشته باشید که برای راحتی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش نرم افزار را به اختصار مهندسی نرم افزار خواهیم نامید.قبل از درخواست برای دانشگاه های ترکیه، مهم است که بدانید در این رشته چه انتظاراتی می­توانید داشته باشید. در دوره مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی سیستم های نرم افزاری و تطبیق آنها با نیازهای مختلف را خواهید آموخت. امروزه برنامه‌های نرم‌افزاری را می‌توان در موارد بسیار متنوعی یافت:

در رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند، بلکه در ماشین‌های لباسشویی، کارخانه‌های صنعتی و اتومبیل‌ها. از آنجایی که نرم افزار تقریباً در تمام زمینه های زندگی روزمره نقش مهمی را ایفا می­کند، مدرک مهندسی نرم افزار پیش نیاز خوبی برای یک شغل آینده نگر است.

دانشگاه های ترکیه برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد در مهندسی نرم افزار ارائه می­دهند. زبان تحصیل نیز انگلیسی است. بنابراین اگر علاقه مند به گرایش نرم افزار در رشته مهندسی کامپیوتر هستید، دانشگاه های زیادی در ترکیه برای انتخاب وجود دارد. اکثر برنامه های ارائه شده در مقطع کارشناسی 4 ساله هستند که در دانشکده مهندسی دانشگاه تدریس می­شوند.

درباره مهندسی نرم افزار در ترکیه

مهندسی نرم افزار در حوزه علوم کامپیوتر کاربرد دارد و فراتر از آن است. بنابراین اگر به علوم کامپیوتر، نرم افزار و کامپیوتر علاقه مند هستید و نیز علاقه مند به تعامل مستقیم با افراد و همچنین رشته های مختلف حرفه ای هستید، مدرک مهندسی نرم افزار دقیقا مسیر مناسبی برای شماست.دروس موجود در دوره تحصیلی مهندسی نرم افزار به علوم کامپیوتر اختصاص داده شده است تا ابتدا با مبانی علوم کامپیوتر، مهندسی نرم افزار و مدیریت بازرگانی آشنا شوید.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

با تکیه بر این، شما بیشتر و بیشتر از رویکرد عملی، کار پروژه و همکاری در یک تیم یا با مشتریان در دوره تحصیل خود یاد خواهید گرفت.پس از آن، بسته به موضوع، می­توانید در زمینه های مختلفی مانند علوم کامپیوتر نظری و فنی، مهندسی بازی یا مدیریت فناوری اطلاعات و موارد دیگر تخصص داشته باشید. جنبه مرکزی مطالعات شما توسعه صلاحیت حرفه ای است.

شما می­توانید تحصیلات خود را با مدرک Abitur یا مدرک ورودی کالج فنی شروع کنید، که به موجب آن در بسیاری از موارد یک numerus clausus از دانشگاه ها لازم است. همچنین برخی از دانشگاه ها نیاز به روش ارزیابی استعداد یا مصاحبه حضوری از متقاضیان خود دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می­توانید به سایت دانشگاه موردنظرتان مراجعه کنید.

چرا ترکیه را برای رشته کامپیوتر، IT و نرم افزار انتخاب کنم؟

کشور ترکیه 207 دانشگاه دارد. در کل بیش از 8 دانش آموز در کشور وجود دارد. ترکیه با جمعیت 82 میلیون نفری اولین کشور در منطقه آموزش عالی اروپا است که این تعداد دانشجو دارد. در 207 دانشگاه، حدود 60000 برنامه مختلف وجود دارد. از بین این 60000 برنامه، مهندسی نرم افزار یکی از برگزیده ترین بخش ها در ترکیه و همچنین در سطح بین المللی است. با داشتن دانشگاه های معتبر بین المللی در رشته مهندسی، رتبه بندی دانشگاه های ترکیه سال به سال در حال افزایش است. دلایل زیادی برای تحصیل در ترکیه وجود دارد.

ترکیه با ویژگی‌های طبیعی، معنوی، حمل‌ونقل و فیزیکی منحصربه‌فرد در شهرهای خود، جاذبه‌ای برای دانشجویان از سراسر جهان است.زمینه های مهم در دوره مهندسی نرم افزار، توسعه سیستم های نرم افزاری، زبان های برنامه نویسی مختلف، کار با شبکه های کامپیوتری و سیستم های پایگاه داده و همچنین مدل های داده است. در ترم‌های بالاتر نیز یاد خواهید گرفت که توسعه نرم‌افزار را به‌عنوان یک پروژه برنامه‌ریزی کنید، آن را در عمل پیاده‌سازی کنید و آن را با نیازهای متغیر در گفتگو با کاربران تطبیق دهید.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

کشور ترکیه که سابقاً خانه یکی از قدرتمندترین امپراتوری های تاریخ بود، امروز یکی از جذاب ترین تاریخ ها و شخصیت های فرهنگی را دارد. ترکیه به دلیل موقعیت جالب و بین قاره ای خود دارای ترکیب قومی و فرهنگی منحصر به فردی از نظر غذا، هنر، زبان و تاریخ است. دانشجویان در ترکیه این شانس را دارند که خود را در کشوری با غنی ترین و پیچیده ترین تاریخ بیابند. چه مکانی برای یادگیری و کشف! شما حتی خود را در نزدیکی نه یک، بلکه دو مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان شامل معبد آرتمیس و مقبره در هالیکارناسوس را خواهید دید.

اگر به دنبال مکانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا لیسانس خود هستید، هیچ مکانی جذاب تر از ترکیه برای تحصیل در آن نخواهید یافت. در طول هفته دوره های خود را بگذرانید و سپس یک سفر آخر هفته به سایت باستان شناسی تروی یا سایت های صخره ای کاپادوکیا داشته باشید. در ادامه به برخی از نکاتی که باعث شده اند تا کشور ترکیه به مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل تبدیل شود، اشاره کرده ایم:

  1. شهریه دانشگاه های ترکیه مقرون به صرفه است

دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه هستند. دانشجویان بین المللی در هر سال تحصیلی بین 100 تا 4000 یورو شهریه پرداخت می­کنند. این بسیار کمتر از متوسط ​​شهریه در کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا چین است.

  1. هزینه های زندگی در این کشور پایین است

از محل اقامت گرفته تا غذا و مواد غذایی، از حمل و نقل گرفته تا تفریح ​​و سفر، همه این هزینه های زندگی در ترکیه به طرز شگفت انگیزی پایین است. با بودجه ماهانه 400 تا 600 یورو می­توانید راحت زندگی کنید.

  1. بورسیه های تحصیلی متعددی در دسترس دانشجویان بین المللی است

بله، درست شنیده اید. طیف گسترده ای از بورسیه ها برای بین المللی هایی که می­خواهند در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنند در دسترس است.

  1. می­توانید تحصیلات خود را در محل تلاقی فرهنگ اروپایی و آسیایی مطالعه کنید

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پلی بین اروپا و آسیا عمل می­کند. این جنبه منحصر به فرد منجر به ایجاد یک محیط چند فرهنگی با سنت ها، غذاها و عادات ترکیبی شده است. اگر می خواهید بهترین های هر دو دنیا را تجربه کنید، ترکیه بهترین مکان برای رفتن است.

  1. تاریخ باستان و بناهای نمادین را کاوش کنید

برای کسانی که علاقه مند به تاریخ و تمدن های قدیمی هستند، زندگی و تحصیل در ترکیه مانند یک رویا خواهد بود. آثار باستانی و مکان‌های بسیار زیادی وجود دارند که ارزش دیدن را دارند، مکان‌هایی که هاله‌ای از رمز و راز و انعطاف‌پذیری برای مقاومت در برابر آزمون زمان را حفظ کرده‌اند.

برخی از جاذبه های برتر عبارتند از ویرانه های قدرتمند افسوس، دره های کاپادوکیه، کاخ توپکاپی، صومعه سوملا، کوه نمرود، تئاتر رومی آسپندوس و غیره.

بدین ترتیب دانشجویان بین المللی در ترکیه از محیطی دلپذیر برخوردارند که توسط اساتید برجسته و دانشجویانی که مشتاق کمک به شما هستند، احاطه شده اند. کلاس‌های درس از بحث آزاد استقبال می‌کنند و دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا پروژه‌های خود را ارائه دهند، در گروه‌ها کار کنند و به سازمان‌هایی خارج از دوره‌های خود بپیوندند.

علاوه بر این، اگر در ترکیه دانشجو هستید، می‌توانید در برخی از شرکت‌های مجاور به دوره‌های کارآموزی و کارآموزی بپیوندید و به شما کمک می‌کند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

اگر علاقه مند به گرایش نرم افزار هستید، این بخش مخصوص شماست. در این بخش به معرفی برخی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه در رشته مهندسی نرم افزار می­پردازیم که زبان آموزشی آنها انگلیسی است. بنابراین بسیاری از دانشجویان بین المللی می­توانند در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

ردیف نام دانشگاه میزان شهریه
1 Istanbul Atlas University $7.500
2 Altinbas University $8.500
3 Atilim University $9.800
4 Bahcesehir University $7.900
5 Haliç University $3.500
6 Işık University $8.000
7 Istanbul Aydın University $6.000
8 Istanbul Okan University $6.500
9 Istinye University $5.400
10 Izmir University of Economics $8.000
11 Maltepe University $6.250
12 Nisantasi University $7.481
13 Biruni University $7.000
14 Uskudar University $3.400

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مدارک لازم برای اپلای در هرکدام از دانشگاه های ذکر شده می­توانید به وب سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید. همچنین دیگر دانشگاه های ارائه دهنده سایر رشته های مهندسی در ترکیه که معروف هستند شامل دانشگاه ایستینیه، دانشگاه مدیپول استانبول، دانشگاه باهچه شهیر، دانشگاه اطلس استانبول و دانشگاه آلتینباس هستند.

شرایط پس از تحصیل رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

پس از تحصیل در رشته مهندسی نرم افزار، فرصت های شغلی زیادی برای شما باز است. از آنجایی که راه حل های نرم افزاری در زمینه های اقتصادی بیشتر و بیشتر اهمیت پیدا می­کنند، تقریباً می­توانید در همه زمینه ها مشغول به کار شوید. بسته به علاقه و تخصص خود می­توانید در زمینه های مختلف کاری وارد شوید، به عنوان مثال شرکت های ساخت نرم افزار، شرکت های مشاوره با گرایش IT یا در شرکت هایی با دپارتمان های تخصصی نرم افزار.

تحصیل در رشته کامپیوتر و IT در ترکیه

علاوه بر این، شما آزاد هستید که آگاهانه تصمیم بگیرید که شغلی را در یک شرکت فعال در سطح جهانی آغاز کنید و یا در یک شرکت متوسط و ​​یا به صورت خوداشتغالی مسیر شغلی خود را دنبال کنید.

شهرهای بزرگ ترکیه

به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربفرد کشور ترکیه، تعداد زیادی شهر متنوع در این کشور وجود دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین تصویه می­کنیم که به تمام شهرهای بزرگ ترکیه که دانشجویان می­توانند از بین آنها انتخاب کنند، نگاهی بیندازید. سه شهر پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه که در میان ایرانیان پرطرفدار هستند، ازمیر، استانبول و آنکارا است.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

مزایای دریافت مدرک تحصیلی رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه چیست؟
یکی از مهم ترین دلایل دریافت مدرک تحصیلی در رشته مهندسی کامپیوتر در کشور ترکیه آن است که این مدرک تحصیلی در اتحادیه اروپا و در ایالات متحده آمریکا نیز به رسمیت شناخته می­شود و در حقیقت این امکان وحود دارد که فرآیند بولونیا برنامه درسی مهندسی کامپیوتر در ترکیه را با استانداردهای اروپایی معادل کرد. بدین ترتیب دانشجویان در حین فارغ‌التحصیلی مدرک آبی دریافت می‌کنند، که در واقع مدرکی است که معادل مدرک مهندسی در اتحادیه اروپا بوده و مورد تایید است. همچنین سیستم اعتباری ECTS نیز بر روی ریز نمرات دانشجویان اعمال می­شود که به آنها امکان انتقال آسان به داخل ترکیه و خارج از این کشور را نیز می­دهد. علاوه براین سیستم معدل ریز نمرات در کشور ترکیه، با سیستم USA-GPA مطابقت دارد که به دانشجویان این اجازه را می­دهد تا برای ادامه تحصیل در ایالات متحده آمریکا و کانادا شرکت کنند.
آیا تحصیل در ترکیه ارزان است؟ میزان شهریه دانشگاه در ترکیه چقدر است؟
در ترکیه، دانشگاه های دولتی خصوصا در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده آمریکا بسیار مقرون به صرفه هستند. به طور میانگین دانشجویان بین المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می­کنند. رشته هایی مانند پزشکی یا مهندسی نیز می­توانند گران تر باشند.
آیا فردی که دانشجو است می­تواند در ترکیه تابعیت دریافت کند؟
برای بسیاری از دانشجویان پاسخ به این سوال حائز اهمیت است که آیا می­توانم بعد از تحصیل در ترکیه اجازه اقامت دریافت کنم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، اگر به مدت حداقل پنج سال در ترکیه از طریق ویزای کار یا از طریق ویزای تحصیلی زندگی کرده باشید، واجد شرایط دریافت شهروندی و تابعیت این کشور خواهید بود. بنابراین اگر در ترکیه کار پیدا کنید، ممکن است از شما بخواهند که از کشور خارج شوید و دوباره با ویزای کار وارد شوید. این بدان معناست که دانشجویان پس از اتمام تحصیل در ترکیه ممکن است اقامت دریافت نکنند و باید با ویزای سرمایه گذاری یا کار به کشور بازگردند و به طور موقت در این کشور اقامت کنند. لازم بذکر است که فردی که به صورت مداوم پنج سال در کشور ترکیه حضور داشته باشد می­تواند درخواست دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور را بدهد.
آیا اخذ تابعیت در ترکیه آسان است؟
بله، اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت این کشور آسان تر از سایر کشورها است. همچنین با اخذ شهروندی ترکیه، مسیر دیگری نیز هموار شده و این روش پلی برای یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای ورود به ایالات متحده است.
پاسپورت کشور ترکیه چقدر معتبر است؟
دارنده گذرنامه ترکیه می­تواند بدون ویزا به 111 کشور جهان سفر کند. گذرنامه ترکیه در جهان جایگاه 56 و در اروپا 18 است و دارندگان آن می­توانند به 46 کشور سفر کنند که به آنها این اجازه را می­دهد که هنگام ورود، ویزا دریافت کنند. همچنین یک سیستم ویزای آنلاین از 7 کشور وجود دارد که بنابراین دارندگان پاسپورت ترکیه می­توانند از طریق اینترنت نیز ویزای مربوطه را دریافت کنند.
آیا دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده اند؟
بله. بسیاری از دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی شناخته شده هستند و مدارک آنها بسیار معتبر است.
من در حال حاضر در کشور دیگری مشغول به تحصیل هستم. آیا می توانم تحصیلاتم را به ترکیه منتقل کنم؟
بله، اگر دانشگاه فعلی شما در ترکیه به رسمیت شناخته شده باشد، می توانید کلیه دروس گذرانده شده در دانشگاه مبدا را پس از طی مراحل ارزیابی دانشگاه مقصدتان، به دانشگاه دوم منتقل کنید.
آیا می توانم بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنم؟
بله، حتما. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می­توانند در ترکیه کار کنند. به خصوص از آنجایی که آنها از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل شده اند، که شانس آنها را برای یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی افزایش می دهد. اما یادگیری زبان ترکی برای آنها یک امتیاز مثبت خواهد بود و شانس آنها را برای یافتن شغل مورد نظرشان افزایش می­دهد.

سخن پایانی:

همانطور که در این مقاله اشاره شد، کشور ترکیه به دلیل وجود فرصت های شغلی بسیار مناسب و نیز کیفیت بالای سیستم آموزشی این کشور می­تواند فرصت های شغلی بسیاری را برای علاقه مندان به تحصیل در رشته کامپیوتر و IT فراهم کند. همچنین به دلیل سیستم آموزشی با کیفیت بالای آن اگر شما از کشور ترکیه در رشته کامپیوتر و IT فارع التحصیل شوید، قادر خواهید بود در سطح جهانی با کیفیتی بالا فعالیت کرده و آینده شغلی بسیار خوبی در انتظارتان خواهد بود.

شرکت آرال گام با بهره گیری از توامندی ها و با دارا بودن اطلاعات کافی و مناسب و نیز اشراف به موقعیت های تحصیلی مختلف در کشور ترکیه می­تواند در مسیر تحقق آرزوی شما و ادامه تحصیل تان در کشور ترکیه در کنار شما باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما تماس گرفته و از خدمات تخصصی ما بهره مند شوید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *