موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته دامپزشکی در ترکیه

تحصیل تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه

 معرفی و بررسی تحصیل رشته دامپزشکی در ترکیه

بسیاری از فارغ التحصیلان رشته تجربی علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته دامپزشکی هستند. در ایران به دلیل وجود زیر ساخت های ناکافی، تعداد رشته و دانشگاه های پذیرنده در این رشته کم بوده و به همین علت میزان رقابت دانشجویان متقاضی رشته دامپزشکی هرساله افزایش می­یابد. کشور ترکیه با دارا بودن سیستم آموزشی بسیار با کیفیت و مطابق با استاندارهای جهانی هر ساله مقصد بسیاری از علاقه مندان به پذیرش تحصیلی در رشته دامپزشکی می­باشد.

ادامه تحصیل در ترکیه از بسیاری جهات آسان تر و با صرف زمان کمتری بوده و در کنار این مزایا، برخورداری از ارتباطات بین المللی این کشور با سایر کشورهای اروپایی، فرصتی مناسب را در اختیار متقاضیان تحصیل رشته دامپزشکی در کشور  ترکیه قرار می­دهد.بدین ترتیب تحصیل در کشور ترکیه می­تواند مقصدی مناسب برای دانشجویان بین المللی باشد که می­خواهند رویای خود را برای دامپزشک شدن محقق کنند.

در کشور ترکیه، رشته دامپزشکی را می توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد و امروزه در دانشگاه های برجسته این کشور در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و یا ازمیر دانشجویان بسیاری در رشته دامپزشکی مشغول به تحصیل هستند. در این مقاله به معرفی رشته پرطرفدار دامپزشکی و شرایط تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

درباره تحصیل در رشته دامپزشکی در کشور ترکیه:

با تحصیل در رشته دامپزشکی، دانشجویان این رشته نحوه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری ها در انواع حیوانات اهلی و وحشی را می­آموزند. دامپزشکان همچنین در هنگام درمان حیوانات، به صاحبان حیوان موردنظر آموزش می­دهند که چگونه از حیوانات خانگی خود مراقبت کنند و در عین حال در مورد موضوعاتی مانند بیوشیمی، آناتومی، ایمونولوژی، انگل شناسی و غیره نیز دانش کسب می­کنند.

فارغ التحصیلان رشته دامپزکشی می­توانند به عنوان جراح دامپزشک، پرستار، نگهبان باغ وحش، محقق یا مشاور حیات وحش کار کنند.ترکیه یک کشور فرهنگی غنی است که دانشجویان بین المللی را از سراسر جهان جذب می­کند. کشور ترکیه به لطف برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه، تعداد فزاینده ای از رشته های مختلف تحصیلی را در مقاطع لیسانس ها و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی آموزش می­دهند و بورسیه های تحصیلی متعددی را برای تامین هزینه های تحصیل، اقامت، مراقبت های بهداشتی و حتی هزینه های سفر پوشش می­دهد که تمامی این موارد این کشور را به مقصدی جذاب برای ادامه تحصیل دانشجویان تبدیل کرده است.

تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه

در حقیقت در حین زندگی و تحصیل در اینجا، خود را در چهارراهی از فرهنگ های زیبا اما متضاد اروپایی و آسیایی خواهید دید. این ترکیبی منحصر به فرد از سنت ها، جشنواره ها و غذاهایی است که ارزش کاوش عمیق را دارد. همچنین وقتی در کلاس نیستید، می توانید از بناهای باستانی دیدن کنید و از بیش از 8000 کیلومتر خط ساحلی لذت ببرید.

دانشگاه های برتر کشور ترکیه در رشته دامپزشکی:

برای کسانی که مایل به دنبال کردن حرفه ای در علوم دامپزشکی هستند، گزارش جدید رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS منتشر شده است که به علاقه مندان علوم دامپزشکی این امکان را می­دهد تا 50 دانشگاه برتر فعلی جهان را برای این موضوع مقایسه کنند.

10 دانشگاه ترکیه در طبقه بندی و رنکینگ QS و 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های QS 2019 رتبه بندی شده اند. وب سایت ،EECA سایت رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در منطقه اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های مهم ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده اند.

در ادامه لیستی از بهترین دانشگاه های ترکیه که بر اساس عملکرد تحقیقاتی آن ها در دامپزشکی رتبه بندی شده اند آورده شده است.

نام دانشگاه رتبه در رشته دامپزشکی

در کشور ترکیه

رتبه در رشته دامپزشکی

 در کل دنیا

Ankara University 1 240
Ege University 2 280
Firat University 3 298
Uludag University 4 317
Istanbul University 5 340
Hacettepe University 6 349
Ataturk University 7 360
Ondokuz Mayis University 8 424
Erciyes University 9 446
Adnan Menderes University 10 448

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل دامپزشکی در ترکیه

لازم است که فرد متقاضی تحصیل در رشته دامپزشکی کشور ترکیه، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته دامپزشکی در کشور ترکیه شود.

از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  1. تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  2. ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  3. ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد و همچنین بهتر است معدل کل مقطع دبیرستان زیر 16 نباشد).
  4. تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

  • در صورتی که زبان برنامه تحصیلی مورد نظر به زبان ترکی باشد مدارک مربوط به آزمون تعیین سطح زبان ترکی استانبولی مانند آزمون TÖMER نیز مورد نیاز است.
  •  ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر
  • ارائه توصیه نامه از معلمان دوران دبیرستان خود
  • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.

پیش نیازهای موردنیاز برای تحصیل در دانشکده دامپزشکی:

مقایسه دوره های مورد نیاز با دروس قبلی تان که قبلاً گذرانده اید، می­تواند در وقت و هزینه شما بسیار صرفه جویی کند. پیش نیازهای دانشکده دامپزشکی می­تواند به طور چشمگیری بین مدارس متفاوت باشد. یادآوری این نکته ضروری است که بهتر است فراتر از دوره های علمی نیز نگاه کنید. الزامات دانشکده دامپزشکی ممکن است شامل صحبت کردن در جمع، ارائه گزارشات مختلف، یادگیری زبان ، گذراندن ساعات آزمایشگاهی و موارد دیگر باشد.

طول دوره تحصیل رشته دامپزشکی در ترکیه:

معمولا مدت دوره دامپزشکی 5 سال طول می­کشد که جمعا 10 ترم است. این برنامه در مقایسه با سایر برنامه های دانشکده های دیگر یک سال طولانی تر است. تحصیلات ارائه شده در دانشکده دامپزشکی کشور ترکیه معادل مدرک مقطع کارشناسی ارشد در ایران می­باشد.

چند نکته هوشمندانه برای تحصیل در رشته دامپزشکی:

برای انتخاب یک دانشکده دامپزشکی ضروری است که تمامی مراحل و کارهای اساسی را انجام دهید. می­توانید از موتورهای جستجو کمک گرفته و همچنین وب سایت هایی که دارای دانشکده دامپزشکی هستند، کلیه جدیدترین اطلاعات موجود در مورد هزینه ها، دوره های آموزشی و پیش نیازهای دانشکده های دامپزشکی کشور ترکیه را در اختیار شما قرار می­دهد. همچنین می­توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دامپزشک شدن و اینکه زندگی یک دکتر دامپزشک چگونه است را در وب سایت مفید به آدرس IWantToBeAVeterinarian.org بیابید.

تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه

در ادامه به شما چند مرحله کاربردی برای رسیدن به هدف خود یعنی تحصیل دامپزشکی در ترکیه ارائه داده ایم که می­توانید با انجام آنها مسیر خود را روشن تر طی کنید:

  • مرحله 1: برای کسب تجربه با حیوانات با یک دامپزشک کار کنید و در امور کمک به حیوانات به صورت داوطلبانه فعالیت داشته باشید.
  • مرحله 2: در خصوص میزان شهریه لازمی که باید برای تحصیل در این رشته به دانشگاه بپردازید تحقیق کنید.
  • مرحله 3: پیش نیازها و کلیه مدارک لازم را بین دانشگاه های مختلف مقایسه کنید.
  • مرحله 4: دوره دبیرستان خود را کسب نمره بالا در معدل تان بگذرانید.

هزینه شرکت در دانشکده دامپزشکی:

هزینه های دانشکده دامپزشکی بسته به اینکه در یک مدرسه خصوصی یا دولتی تحصیل می­کنید و اینکه در کدام شهر اقامت دارید متفاوت خواهد بود. مانند تمام هزینه های تحصیل در آموزش عالی، هزینه های تحصیل در دانشکده دامپزشکی نیز مانند هزینه های زندگی در سه دهه گذشته افزایش یافته است. برای مثال شهریه سالیانه تحصیل در رشته دامپزشکی در دانشگاه ISTANBUL UNIVERSITY CERRAHPAŞA معادل 16500 لیر خواهد بود.

برای دانشجویانی که وارد رشته دامپزشکی می­شوند، کل هزینه های شهریه تحصیل در این رشته از مبلغ 3500 دلار تا 12000 دلار به صورت سالیانه متغیر است. هزینه شما به محل اقامت یا انتخاب شما برای ادامه تحصیل در دانشکده دامپزشکی خصوصی بستگی دارد. همچنین می­توانید با مراجعه به قسمت شهریه در وب سایت دانشگاه موردنظرتان، میزان شهریه تحصیل خود را در دانشگاهی که در نظر دارید، مشاهده کنید.

تفاوت های تحصیل در رشته پزشکی و دامپزشکی:

  • دانشجویان رشته پزشکی به نسبت دانشجویان رشته دامپزشکی در طول مدت تحصیل خود با خطرات کمتری مواجه هستند و برای مثال این خطر برای پزشکان وجود ندارند که بیمار آنها به آنها حمله کنند یا به آنها لگد بزنند. این امر در حالی است که دانشجویان دامپزشکی همواره آگاه هستند که خطر وجود خشونت در بیمارانی که ویزیت می­کنند وجود دارد.
  • دانشجویان رشته پزشکی معمولا روی یک مدرک و حوزه علمی تمرکز دارند. از طرف دیگر، دانشجویان دامپزشکی باید در کنار مدرک و کسب مطالعات پزشکی، به مطالعه روانشناسی حیوانات و مطالعات رفتاری آنان نیز بپردازند تا بتوانند بیماران خود را به درستی درک کرده و روش های درمانی مناسب را برای آنها در نظر بگیرند.
  • دانشجویان رشته پزشکی می­توانند راحت تر دریابند که برای بیمارشان چه مشکلی وجود دارد، چرا که بیماران می­توانند صحبت کنند و نوع دردی که دارند را توضیح دهند. اما پزشکان دامپزشکی باید تنها با نگاه کردن به بیماران و درک الگوهای رفتاری آنها بفهمند که بیمارشان چه مشکلی دارد زیرا بیماران آنها نمی­توانند صحبت کنند. از این رو سختی کار یک دکتر دامپزشک از فردی که پزشک است، به مراتب بیشتر خواهد بود.

معرفی دانشکده دامپزشکی دانشگاه استانبول(Istanbul University):

دانشکده دامپزشکی دانشگاه استانبول که در پردیس آوسیلار فعالیت می­کند، برنامه ریزی و بکارگیری تحقیقات بر اساس استانداردهای بین المللی، علم و فناوری روز و سیاست های کلی بهداشت و دامپروری کشور و تربیت جراحان دامپزشکی را هدف خود قرار داده است. این دانشگاه در شهر استانبول واقع شده است و وظیفه اصلی دانشکده دامپزشکی، حفاظت از سلامت انسان و حیوانات، آموزش مردم در خصوص موضوعاتی از قبیل حقوق حیوانات و محیط زیست، توسعه تکنیک های علمی جدید در این حرفه و ایجاد سیاست های دامپروری مدرن است.

تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه

همچنین به همکاری بین دانشگاه و صنعت نیز اهمیت داده می­شود. کنگره های پژوهشی دانشگاهی نیز برای دانشجویان در خصوص موضوعات مختلف و با هدف افزایش دانش علمی دانشجویان و به روز رسانی اطلاعات اساتید دانشکده برگزار می­شود.لازم بذکر است که این دانشکده همچنین به برنامه ارزیابی انجمن اروپایی مؤسسات آموزش دامپزشکی (EAEVE) نزدیک شده است و در این مسیر گام برمی­دارد. مدت تحصیل 10 ترم (پنج سال) می­باشد.

اگر دانش‌آموزان دوره‌های آمادگی داوطلبانه یک ساله را به زبان انگلیسی در سال اول خود دنبال کنند، این مدت برای یک سال دیگر نیز اضافه خواهد شد.دانشکده دامپزشکی از سه بخش تشکیل شده است: گروه علوم بنیادی برای جراحی دامپزشکی، گروه بیماری ها و مطالعات بالینی در جراحی دامپزشکی و گروه زیست فناوری و تغذیه حیوانات برای مطالعات دامپزشکی.دانش آموزان برای فارغ التحصیلی باید دوره های لازم در این سه بخش را با موفقیت طی کنند.دپارتمان علوم پایه دوره های آموزشی مختلفی مانند جراحی دامپزشکی، دانش پایه و زیست شناسی کلاسیک را برای آماده سازی دانشجویان در رشته خود ارائه می­دهد.

دپارتمان بیماری ها و مطالعات بالینی در جراحی دامپزشکی، دوره هایی را در مورد مفهوم بیماری ها، دلایل و اثرات بیماری ها، روش های مختلف مورد استفاده برای درمان، طب پیشگیری، تولید فرآورده های حیوانی، نظارت بر آنها و بهداشت عمومی و محیطی ارائه می­دهد.دپارتمان جانوران و تغذیه حیوانات برای مطالعات دامپزشکی دوره هایی را در مورد خصوصیات ژنتیکی حیوانات، تولید گونه های جدید و بارور و بهبود آنها، ویژگی های گونه ها و غذاهای حیوانی، تجزیه و تحلیل غذا و بیماری های ناشی از مشکلات تغذیه برگزار می­کند.

معرفیدانشکده دامپزشکی در  دانشگاه Kafkas کشور ترکیه:

دانشکده دامپزشکی دانشگاه Kafkas در 20 ژوئیه 1982 تأسیس شد. در دانشکده دامپزشکی، فعالیت های آموزشی و پژوهشی علمی در ساختار دانشگاهی متشکل از 5 بخش و 20 گروه مختلف انجام می­شود. هیئت علمی متشکل از 37 استاد، 15 دانشیار، 19 استادیار، 10 دستیار پژوهشی و 15 کارمند اداری است. دانشکده ما در مجموع 721 دانشجو دارد. برنامه های کارشناسی ارشد و دکتری در بسیاری از بخش ها وجود دارد.

تحصیل رشته دامپزشکی در کشور ترکیه

در دانشکده دامپزشکی این دانشگاه با استفاده از تمامی امکانات آموزش مدرن، به دانشجویان آموزش داده می­شود که بتوانند در سطح ملی و بین المللی به رقابت بپردازند. دانشکده دامپزشکی دانشگاه Kafkas عضو انجمن اروپایی مؤسسات آموزشی دامپزشکی(EAEVE) بوده و با انجمن ارزیابی و اعتباربخشی آموزش و برنامه های دامپزشکی همکاری دارد.این دانشکده نیز در خط مقدم تحقیقات علمی قرار دارد و به عنوان مثال، هیات علمی ما در سال 2017، 169 مقاله منتشر شده، 185 مقاله ارسال شده دارد و همچنین در 63 پروژه علمی که توسط منابع مختلف پشتیبانی می‌شوند، شرکت کرده‌اند.

بیمارستان دانشکده دامپزشکی این دانشگاه، متشکل از کلینیک های بیماری های داخلی، جراحی، زنان و زایمان و همچنین بخش عقب نشینی و لقاح مصنوعی و بخش های بیماری های حیوانات وحشی و اکولوژی است. کلینیک های این دانشگاه در بسیاری از زمینه ها مانند تشخیص، درمان، کمک های اولیه، مشکلات باروری و تولید مثل در حیوانات و لقاح مصنوعی در بیماری های حیوانات اهلی و وحشی خدمات مختلفی را ارائه می­دهند. آزمایشگاه های فارماکولوژی و سم شناسی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، پاتولوژی و ویروس شناسی نیز جزو خدمات بالینی این دانشکده هستند.

دلایل انتخاب تحصیل در ترکیه

ترکیه یکی از سریع ترین اقتصادهای در حال رشد در جهان است که این پیشرفت سریع، نشان دهنده هدف بالای این کشور برای کسب موقعیت مناسب در جهان است. در اینجا مهمترین دلایل تحصیل در ترکیه آورده شده است:

  • هزینه تحصیل در ترکیه بدون در مقایسه با کیفیت بالای سیستم آموزشی و تحصیل در این کشور، بسیار کمتر است.
  • چندین بورسیه تحصیلی برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در خارج از کشور در ترکیه وجود دارد. این بورسیه ها نه تنها هزینه های تحصیل، بلکه هزینه های اقامت، بیمه و سفر را نیز پوشش می­دهند.
  • این کشور به طور مداوم بر روی تعداد فزاینده ای از دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه های ترکیه کار می­کند. بدین ترتیب به عنوان یک دانشجوی بین المللی، نیازی به یادگیری زبان ترکی ندارید. شما می­توانید تحصیلات خود را به زبان انگلیسی دنبال کنید.
  • مدارک اعطایی توسط دانشگاه های ترکیه در سراسر جهان پذیرفته شده و بسیار معتبر هستند.
  • ترکیه به عنوان یک کشور دانشجو دوست شناخته می­شود و در بخش های مختلف شهر، باشگاه های اجتماعی، گروه های ورزشی و مناسبت های اجتماعی وجود دارند.
  • صرف نظر از کالج‌ها و یا دانشگاه هایی که برای تحصیل در ترکیه انتخاب می‌کنید، زندگی پیشرفته و مفیدی را تجربه خواهید کرد که مجهز به جدیدترین فناوری‌ها خواهد بود.

 

سخن پایانی:

همانطور که در این مقاله اشاره شد، با تحصیل در رشته دامپزشکی در ترکیه به آزمایشگاه­ها و امکانات درجه یک و تکنولوژی های بروز دنیا در محیطی مساعد برای مطالعه و زندگی دسترسی خواهد داشت. همچنین این فرصت را خواهید داشت در حضور اساتید و پزشکان مطرح جهانی آموزش دیده و تجارب بسیاری را کسب کرده و تجارب بسیاری را در این مسیر کسب کنید که در نهایت به شما در شغل آینده تان کمک خواهد کرد. اگر علاقه مند به تحصیل در رشته دامپزشکی در کشور ترکیه هستید می­توانید همین امروز با ما تماس گرفته تا مشاوران متخصص آرال گام با در اختیار گذاشتن اطلاعات به روز شما را در مسیر مهاجرت تحصیلی خود به ترکیه راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *