موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

تحصیل تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه
فهرست عناوین
  • مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه به زبان انگلیسی
  • مراحل دریافت پذیرش تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در ترکیه
  • مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه
  • ساختار درسی در رشته فیزیوتراپی کشور ترکیه
  • مشاغل آینده رشته فیزیوتراپی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی
  • دروس رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی
  • تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی
  • شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی کشور ترکیه
  • دروس رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد:
  •  آشنایی با تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه

    یکی از برگزیده ترین مسیرهای تحصیل در خارج از کشور، تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه است. رشته فیزیوتراپی تحت عنوان “فیزیوتراپی و توانبخشی” یا Physical Threapy نیز نامیده می­شود و در واقع این رشته در بخشی از دانشکده علوم بهداشتی دانشگاه های مختلف ارائه می­شود.

    با توجه به اینکه کشور ترکیه، حمایت همه جانبه خود را از رشته های مختلف در حوزه پزشکی انجام می­دهد، ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی در این کشور می­تواند برای علاقه مندان به این رشته انتخاب بسیار مناسبی باشد. در رشته فیزیوتراپی انواع مختلفی از توان­بخشی در کودکان و بزرگسالان آموزش داده شده و همچنین روش های درمانی دردهای استخوانی، مفاصل و اختلالات عضلانی نیز آموزش داده می­شود.

    همچنین دانشجویان این رشته در خصوص بهبود وضعیت جسمانی افرادی که تصادف، جراحت یا علائم دیگر را تجربه کرده اند، فعالیت خواهند کرد. بنابراین، مطالعه رشته فیزیوتراپی تا حد زیادی متکی بر آموزش حرکات بدنی به دانشجویان این رشته برای آگاهی از تمرینات لازم در درمان بیماران با شرایط مختلف است. در این مقاله جزئیات دوره های فیزیوتراپی و توانبخشی و اطلاعات عمومی برای دانشجویانی که قصد تحصیل رشته فیزیوتراپی در ترکیه را دارند، آورده شده است.

    درباره تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه

    مطالعه فیزیوتراپی به معنای یادگیری در مورد توانبخشی افراد از طریق ورزش و انجام حرکات درمانی است. این موضوع همه سنین را در بر گرفته و از آسیب های ورزشی گرفته تا افرادی که از بیماری ها بهبود می­یابند را مشمول می­شود. یک فیزیوتراپیست کلیه برنامه های درمانی فردی را برای بیمار شرح می­دهد.

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    در نتیجه فردی که فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی است، به تجربه عملی و دانش علمی زیادی نیاز دارد.به طور کلی طرح درس رشته فیزیوتراپی بین کشورهای مختلف تفاوت چندانی ندارد، اما مزیت تحصیل ترکیه، دسترسی به استانداردهای بالاتری از سیستم آموزشی و پژوهشی است . البته لازم بذکر است که برخی از کشورها رشته فیزیوتراپی را به تنهایی به عنوان یک حرفه طبقه بندی نمی­کنند، که قطعا دانستن این موضوع بر نحوه تحصیل شما تأثیر می­گذارد.

    رشته فیزیوتراپی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در دسترس است. در همه مقاطع، ممکن است این فرصت را داشته باشید که با سایر دانشجویان در رشته های مراقبت های بهداشتی یا پزشکی و در مطالعات بین رشته ای کار کنید.

    نقش یک فیزیوتراپیست

    حرفه فیزیوتراپیست استفاده از روش های فیزیکی و متخصص درد و اختلال عملکرد در انواع آسیب ها، بیماری ها و افزایش سن است که باعث اختلالات حرکتی مختلف می­شوند. فیزیوتراپیست ها نقش مهمی را در مراکز توانبخشی، واحدهای فیزیوتراپی و در بخش کلینیک های ویژه ایفا می­کنند.

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    اما فعالیت های یک فیزیوتراپیست محدود به موارد زیر نبوده و شامل معاینه فیزیکی بیمار و سپس تشخیص صحیح درمان لازم نیز می­شود. بنابراین یک فیزیوتراپیست برنامه درمانی ای را که مناسب هر بیمار است، برنامه ریزی و اجرا می­کند. همچنین وی مسئولیت توانبخشی بیمار قبل و بعد از عمل های جراحی را نیز به طوری که بیمار بهترین نتیجه را از تمرینات بدنی بگیرد، بر عهده دارد.

    انتخاب محل تحصیل برای رشته فیزیوتراپی در خارج از کشور

    هنگامی که تصمیم می­گیرید که در کجا باید فیزیوتراپی در خارج از کشور را تحصیل کنید، چیزهای زیادی برای فکر کردن وجود دارد. در اینجا برخی از موارد مهمی را که بهتر است در نظر بگیرید را برای کمک به تصمیم گیری شما اشاره می­کنیم:

    ·        جایی که می­خواهید کار کنید

    اگر می­خواهید پس از فارغ التحصیلی به عنوان یک فیزیوتراپیست در یک کشور خاص کار کنید، باید اطمینان حاصل کنید که برنامه فیزیوتراپی ای که قصد تحصیل در آن را دارید، با سیستم آموزشی آن کشور مطابقت دارد.

    ·        جایی که می­خواهید زندگی کنید

    این که آیا مایل به حضور در یک شهر بزرگ یا شهری کوچک هستید، باید هنگام تصمیم گیری در مورد مکان دانشگاه موردنظرتان مورد توجه قرار گیرد. اگر می­خواهید در طول تحصیل در خارج از کشور زبان جدیدی بیاموزید، این موضوع محل زندگی را نیز محدودتر می­کند.

    مزایای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه

    تحصیل در رشته فیزیوتراپی در ترکیه با بهترین کیفیت آموزشی ارائه می­شود. دانشگاه های ترکیه که مدرک لیسانس فیزیوتراپی را ارائه می­دهند به صورت خاصی به تخصص های پزشکی علاقه مند هستند و از آنان حمایت می­کنند. دانشگاه های زیادی وجود دارند که این برنامه را به زبان انگلیسی ارائه می­دهند و دانشجویان را برای واجد شرایط بودن آنها برای آینده خود به عنوان یک فیزیوتراپ آماده می­کنند.

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    در نتیجه، هر فارغ التحصیل از این بخش، چه دارای مدرک لیسانس باشد، چه فوق لیسانس یا دکترا، به شرایط علمی و تجربی مناسبی برای فیزیوتراپیست بودن خواهد رسید. به عنوان مثال جهت کسب اطلاعات بیشتر می­توانید وب سایت گروه فیزیوتراپی دانشگاه مدیپول در شهر استانبول را بررسی کنید.

    بهترین دانشگاه ها برای تحصیل فیزیوتراپی در ترکیه به زبان انگلیسی

    10 دانشگاه ترکیه در طبقه بندی و رنکینگ QS و 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های QS 2019 رتبه بندی شده اند. وب سایت ،EECA سایت رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در منطقه اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های مهم ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده اند.

    در کشور ترکیه در بیشتر دانشگاه ها رشته فیزیوتراپی به زبان ترکی استانبولی تدریس می­شود. این در حالی است که در حال حاضر رشته فیزیوتراپی در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی نیز در دسترس دانشجواین بین المللی قرار دارند و علاقه مندان به تحصیل در رشته فیزیوتراپی نیز می­توانند این رشته را به زبان انگلیسی نیز ادامه دهند. در جدول زیر به برخی از دانشگاه های کشور ترکیه که رشته فیزیوتراپی را به زبان انگلیسی تدریس می­کنند اشاره کرده ایم:

     

    نام دانشگاه

     

    نام شهر

     

    شهریه سالیانه (به دلار)

     ATILIM UNIVERSITY آنکارا $9.800
    BAHÇEŞEHİR UNIVERSTY استانبول $7.900
    BİRUNİ UNIVERSITY استانبول $6.000
     İSTANBUL GELİŞİM UNIVERSITY استانبول $7.500
    İSTANBUL MEDIPOL UNIVERSITY استانبول $6.510
    İSTİNYE UNIVERSITY استانبول $4.500
    YEDİTEPE UNIVERSITY استانبول $8.500

    جهت کسب اطلاعات بیشتر می­توانید به وب سایت هرکدام از دانشگاه های ذکر شده مراجعه فرمایید.

    مراحل دریافت پذیرش تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در ترکیه

    فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی در رشته فیزیوتراپی شامل مراحل مختلفی است که در ادامه به صورت خلاصه بیان می­شود:

    ·        بهترین دانشگاه های کشور ترکیه را که با شرایط تحصیلی شما هم خوانی دارد، پیدا کنید:

    بدین منظور وب سایت دانشگاه موردنظرتان می­تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. بهتر است برنامه های فیزیوتراپی را در دانشگاه هایی مشاهده کنید که به بهترین وجه با شرایط و آرزوهای شما مطابقت دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می­توانید از اطلاعات مشاوران متخصص ما در شرکت آرال گام استفاده کنید. ما شما را به مکان مناسبی برای شروع تحصیل تان در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه خواهیم رساند.

    ·        انتخاب بهترین دانشگاه ها مطابق با شرایط شما و انجام پروسه اپلای برای ارسال اپلیکیشن متقاضی:

    پس از یافتن بهترین دانشگاه هایی که با شرایط کلی متقاضی مطابقت دارند، در این مرحله ارسال اپلیکیشن دانشگاه انجام می­گیرد. بدین منظور لازم است که قبل از آخرین تاریخ دریافت اپلیکیشن­ها (ددلاین دانشگاه موردنظر) تمامی مدارک تحصیلی فرد متقاضی آماده ارسال باشند.

    ·        دریافت پذیرش دانشگاه و انجام پروسه ویزا

    پس از دریافت پذیرش دانشگاه در رشته موردنظر لازم است که هرچه سریع­تر نسبت به پرداخت شهریه دانشگاه موردنظرتان که در آن پذیرفته شده اید، اقدام کرده و در ادامه پروسه سفارت و دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه را انجام دهید.

    مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته فیزیوتراپی ترکیه

     

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    برای پذیرش در یک برنامه بین المللی فیزیوتراپی، باید شرایط ورودی لازم برای آن دانشگاه را برآورده کنید. یک دانشگاه ممکن است بسته به سطحی که در آن تحصیل می­کنید، اطلاعات و مدارک مختلفی را از شما درخواست کند. لازم است که فرد متقاضی تحصیل مقطع کارشناسی در رشته فیزیوتراپی کشور ترکیه، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه شود.

    از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

    • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
    • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
    • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد و همچنین بهتر است معدل کل مقطع دبیرستان زیر 16 نباشد).
    • اگر فرد متقاضی مقطع ارشد این رشته است، لازم است مدرک کارشناسی خود را نیز ارائه دهد.(همچنین ترجیحا لیسانس وی باید در رشته فیزیوتراپی، توان بخشی و یا سایر رشته های مرتبط باشد).
    • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

    ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

    • اگر برنامه تحصیلی مورد نظرتان به زبان ترکی استانبولی ارائه شود، لازم است مدرک ازمون سطح زبان ترکی یا TÖMER  را در سطح B1 ارائه دهید.
    •  ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر (در این انگیزه نامه باید توضیح دهید که چرا می خواهید رشته فیزیوتراپی را در آن دانشگاه بخوانید).
    • ارائه توصیه نامه از معلمان و استادان مقطع قبلی
    • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.
    • ارائه مدارک مالی که نشان می­دهد که شما قادر خواهید بود تا در خارج از کشور از خود حمایت مالی داشته باشید.
    • از آنجایی که برخی از دانشگاه ها برای ارسال درخواست هزینه دریافت می­کنند (به این هزینه که معمولا به صورت غیرقابل بازگشت است، اپلیکیشن فی گفته می­شود)، همیشه شرایط و مدارک موردنیاز را به طور کامل و با دقت بررسی کنید.

    ساختار درسی در رشته فیزیوتراپی کشور ترکیه

    برنامه های فیزیوتراپی در سطح لیسانس به ترکیبی از یادگیری تئوری و عملی در طول سه تا چهار سال تحصیل نیاز دارد. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که مطالعات تحقیقاتی را برای یادگیری و ارزیابی انجام دهید. برای بررسی دانش علمی شما بخشی از نمرات دروس تان توسط امتحانات کتبی سنجش خواهد شد.

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    در سطح کارشناسی ارشد، یک برنامه می‌تواند ساختاری مشابه با دوره کارشناسی داشته باشد، فقط در مدت زمان کوتاه‌تری طول خواهد کشید و بیشتر بر دانش و تحقیقات تخصصی متمرکز است.در مقطع دکترا در رشته فیزیوتراپی با توجه به علایق یا تخصص تان قادر خواهید بود به پژوهش بپردازید. در این مقطع لازم است به تحقیقات گسترده و تجربه عملی یا پایان نامه با موضوعی خاص برای ارائه در پایان دوران تحصیلی تان مشغول شوید.

    ساختار دروس مقطع لیسانس فیزیوتراپی، به ماژول ها یا دروس انتخابی با تعداد واحدهای مرتبط با آنها تقسیم می­شود و قبل از رفتن به سال تحصیلی آینده، لازم است تعداد به خصوصی از واحدهای درسی که پیش نیاز دروس سال بعدی هستند را تکمیل کنید. دروس اصلی که در رشته فیزیوتراپی در مقطع لیسانس پیش نیاز اصلی سایر دروس هستند، عبارتند از:

    • اناتومی و فیزیولوژی
    • مطالعات قلبی تنفسی
    • فعالیت بدنی و ورزش
    • مهارت های تحقیق
    • توسعه حرفه ای
    • پایان نامه یا پروژه

    مشاغل آینده رشته فیزیوتراپی

    فیزیوتراپی اغلب به عنوان یک دوره حرفه ای محسوب می­شود که منجر به دریافت پوزیشن شغلی به عنوان فیزیوتراپیست در یکی از زمینه های تندرستی بانوان، مراقبت از سالمندان، اطفال، ورزش و تندرستی، بهداشت حرفه ای و خدمات توان یابی بعد از سکته مغزی می­شود. دانستن اینکه کدام نوع ازین گرایش های رشته فیزیوتراپی مورد علاقه شما است، به شما کمک می­کند تا برنامه مناسبی را برای تحصیل خود در خارج از کشور انتخاب کنید.

    تحصیل در مقطع کارشناسی رشته فیزیوتراپی

    اطلاعات کلی

    مأموریت اساسی گروه فیزیوتراپی و توانبخشی، فارغ التحصیل فیزیوتراپیست ها و دانشگاهیان حرفه ای، مجهز و خلاق است که به دانش حرفه ای مجهز باشند، بر اساس اخلاق حرفه ای عمل کنند، به حقوق بشر احترام بگذارند و بواسطه دریافت آموزش و تدریس، از مهارت مادام العمر برخوردار باشند.

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    اکثر دانشگاه های ارائه دهنده رشته فیزیوتراپی امکان انجام فعالیت بین رشته ای را دارند و بدین ترتیب تلاش می­کنند با ارتباط علم و دانش رشته فیزوتراپی با سایز علوم و نیز استفاده از خدمات فیزیوتراپی و توانبخشی، فرصت های پیشرفت را به نفع جامعه رقم بزنند.

    امکانات موجود در دانشگاه های ترکیه برای رشته فیزیوتراپی

    دانشجویان دپارتمان فیزیوتراپی از آزمایشگاه های مجهز به امکانات تکنولوژیکی مدرن با استانداردهای جهانی بهره می­برند. هر آزمایشگاه به گونه ای طراحی شده است که فرصت هایی را برای تقریباً 50-40 دانش آموز برای دریافت همزمان آموزش فراهم کند. دانشگاه های کشور ترکیه تعداد کافی کامپیوتر با اتصال به اینترنت برای دانشجویان فراهم می­کند.

    همچنین به دانشجویان این امتیاز داده می­شود که از کتابخانه دانشگاه که مجهز به امکانات، تجهیزات و پایگاه های اطلاعاتی مدرن است بهره مند شوند. دانشگاه های ترکیه همچنین مجموعه ای از فرصت های تفریحی را در قالب فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی برای دانشجویان خود فراهم می­کنند.

    وجود فرصت های شغلی

    به فارغ التحصیلان برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی عنوان “فیزیوتراپیست” اعطا می­شود. فارغ التحصیلان برنامه ممکن است تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه دهند و “فیزیوتراپیست متخصص” یا “دکترای رشته فیزیوتراپی” شوند.

    دروس رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی

    اگر علاقه مند به تحصیل در رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی هستید، حتما برایتان جالب خواهد بود که با دروسی که در طی ترم های مختلف در این رشته مطالعه خواهید کرد، آشنا شوید. در ادامه به تفکیک ترم، دروسی که در طول مدت تحصیل خود در کشور ترکیه آنها را فرا خواهید گرفت اشاره شده است:

    ترم اول:

    • درس آناتومی

    در این دوره به تشریح آناتومی انسان، سیستم‌ها و عملکردهای بدن پرداخته می­شود. این دوره همچنین شامل مقدمه ای بر آناتومی، اصطلاحات، اطلاعات کلی در مورد سیستم اسکلتی عضلانی است که شامل استخوان ها، مفاصل، ماهیچه ها، ارگانیسم انسان، حرکت است.

    • درس فیزیولوژی

    این درس شامل مباحث مختلفی از جمله فیزیولوژی سلولی، فیزیولوژی عضله، فیزیولوژی سیستم عصبی مرکزی، فیزیولوژی سیستم عصبی محیطی، فیزیولوژی اندام های حسی، فیزیولوژی خون، فیزیولوژی قلب، فیزیولوژی گردش خون، فیزیولوژی سیستم تنفسی، فیزیولوژی سیستم گوارش و متابولیسم، فیزیولوژی سیستم دفعی، غدد درون ریز فیزیولوژی سیستم است.

    • درس مقدمه ای بر فیزیوتراپی و توانبخشی

    در این دوره تعاریف و مقایسه فیزیوتراپی و توانبخشی، تاریخچه این حرفه، اهمیت فیزیوتراپی، مسئولیت های فیزیوتراپیست، حوزه ها/بخش های بهداشتی که فیزیوتراپیست در آن کار می کند، بازتاب فیزیوتراپی به شیوه های مختلف، مهارت های ارتباط موثر با بیماران و سایر متخصصان سلامت، کار تیمی، تعاریف اطلاعات به روز و مبتنی بر شواهد و روش های اساسی مورد استفاده برای یافتن این اطلاعات، به دانشجویان آموزش داده می­شود.

    • درس مقدمه ای بر تغذیه

    مباحث ایت درس شامل یادگیری مفاهیم اولیه تغذیه و تغذیه مناسب و متعادل، اهمیت مواد مغذی، تعریف، ساختار شیمیایی، منابع، خواص اساسی، عملکردها، هضم، جذب و متابولیسم و ​​همچنین یادگیری میزان توصیه شده روزانه مواد مغذی است.

    • دوره آموزش زبان انگلیسی I

    این دوره از زبان انگلیسی برای همه دانشجویانی که در یک برنامه 4 ساله در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه های کشور ترکیه تحصیل می­کنند، ارائه می­شود. این برنامه برای کمک به دانش آموزانی طراحی شده است تا سطح زبان انگلیسی خود را تا نیمه راه به سمت سطح A1 ارتقا دهند. در این دوره دانشجویان با زبان انگلیسی آشنا شده و هدف این دوره در حقیقت تقویت مهارت های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن است.

    • علم روانشناسی

    هدف از این دوره آشنایی دانشجویان با علم روانشناسی به طور کلی و ارائه اطلاعاتی در مورد رویکردهای روانشناسی، نظریه های عمومی و کاربردهای عملی است. موضوعات این درس شامل حافظه، یادگیری، استرس، روانشناسی سلامت و روانشناسی اجتماعی است.

    • مبانی فیزیک

    مباحث این درس عبارتند از دانش پایه در فیزیک، بردارها، یک و حرکت در دو بعد، قوانین حرکت، حرکت دایره ای و قوانین نیوتن، کار و انرژی جنبشی، انرژی پتانسیل و بقای انرژی، تکانه خطی و برخورد، تعادل ایستا و کشش، قانون جهانی گرانش، دما و گرما، قانون الکتریسیته، جریان و مدارها، طیف نور، ماهیت نور، انعکاس و شکست، میدان مغناطیسی و انتشار امواج صوتی.

    ترم دوم:

    • آناتومی پیشرفته

    در این دوره ساختارهای دستگاه ادراری تناسلی، غدد درون ریز، سیستم قلبی عروقی، سیستم عصبی به صورت تئوری و عملی آموزش داده می­شود.

    • فیزیولوژی پیشرفته

    در این دوره مفاهیم اولیه سیستم تنفسی، سیستم دفعی، دستگاه گوارش، سیستم غدد درون ریز و سیستم عصبی و مکانیسم های مهم فیزیولوژیکی آموزش داده می­شود.

    • گرما و نور-هیدروتراپی
    • آسیب شناسی
    • جنین شناسی حرکتی

    اصطلاحات مربوط به حرکت و عملکرد طبیعی، نظریه ها و مدل های رشد، رشد حرکتی از دوران جنینی تا بزرگسالی، کنترل حرکتی، یادگیری حرکتی و مدل ها، مراحل رشد سایر سیستم های بدن که بر حرکت تاثیر می­گذارند، آموزش داده می­شود.

    • اخلاق در فیزیوتراپی
    • دورهİngilizce’de İletişim – II

    ادامه درس دوره زبان یک در ترم اول است.

    ترم سوم:

    • درمان فیزیکی-حرکتی

    مکانیسم اثر، تکنیک‌ها، دوز، موارد مشخص و منع مصرف ماساژ کلاسیک، واکنش‌های ناشی از موقعیت‌یابی صحیح و کاربردهای منطقه‌ای، بیماری‌های مناسب برای درمان و روش‌های ارزیابی در محتوای این دوره گنجانده شده است. روش های استفاده از ماساژ بافت همبند و ماساژ ورزشی نیز توضیح داده خواهد شد.

    • الکتروتراپی I

    این دوره شامل معرفی اصول الکتروفیزیولوژی، الکتروفیزیولوژی، خواص و اصول جریان های فرکانس پایین، جریان گالوانیکی، گالوانیسم پزشکی و جراحی، یونتوفورز، تشخیص الکترودیاگنوز، جریان فارادیک، جریان سینوسی، دیادینامیک، جریان های تداخلی، جریان های روسی، تحریک اعصاب الکتریکی از طریق پوست، تحریک گالوانیکی ولتاژ بالا و مشکلات ریزپردازنده است. همچنین مکانیسم ها، نشانه ها، موارد منع مصرف، خطرات، نگهداری، ایمنی و شرایط بهداشتی این جریان ها را پوشش می­دهد.

    • اندازه گیری و ارزیابی در فیزیوتراپی

    تجزیه و تحلیل وضعیت بدن، اندازه گیری های آنتروپومتریک، تست های کوتاهی عضلانی، انعطاف پذیری، حرکات طبیعی مفصل، اندازه گیری قدرت عضلانی و روش های ارزیابی در این کورس مورد بررسی قرار می­گیرد.

    • علوم داخلی

    در این دوره بیماری های قلبی و قفسه سینه، سیستم غدد درون ریز، دستگاه گوارش و مشکلات کلیوی، بیماری های خود ایمنی و روماتیسمی مورد بررسی قرار می­گیرند.

    • نوروآناتومی عملکردی
    • بیومکانیک و حرکت شناسی
    • یکی از دروس انتخابی(اختیاری) دانشکده

    ترم چهارم:

    • درمان فیزیکی II

    سرفصل های این درس شامل فیزیولوژی و اختلالات مکانیکی ساختار بین مهره ای، اصول درمان دستکاری، تکنیک های دستکاری مستقیم و غیرمستقیم، پروتکل های جلسه درمانی نمونه، رویکردهای درمان دستکاری ارتوپدی سیریاکس، ماساژ اصطکاک عرضی، تکنیک های موبیلیزاسیون و روش های کشش است.

    • الکتروتراپی II

    بیوفیدبک، تحریک الکتریکی عملکردی، الکترومغناطیس، میدان های الکترومغناطیسی، دریافت جریان های فرکانس بالا، دیاترمی موج کوتاه، انرژی الکترومغناطیسی پالسی، دیاترمی مایکروویو، اولتراسوند، مغناطیس درمانی، لیزر و مکانیسم های عمل آن، نشانه ها، موارد منع مصرف، خطرات، مراقبت، شرایط بهداشتی همگی از سرفصل های این درس می­باشند.

    • تمرینات درمانی
    • فیزیولوژی تمرینات

    سرفصل های این درس عبارتند از سیستم قلبی عروقی و ورزش، ارزیابی ظرفیت عملکردی، اندازه گیری ظرفیت انرژی، تمرینات هوازی و بی هوازی، سیستم ریوی، سیستم اسکلتی عضلانی و ورزش، تنظیم حرارت و ورزش، فیزیولوژی زیر آب و ارتفاعات بالا.

    • علوم جراحی

    اطلاعات کلینیکی در مورد سیستم قلبی عروقی و رویکردهای جراحی، روند فیزیولوژیکی بارداری و تولد و مشکلاتی که ممکن است ایجاد شود و روش های پیشگیری، عوارض جراحی بعد از عمل در محتوای این دوره گنجانده شده است.

    • بیومکانیک و حرکت شناسی II

    حرکت شناسی و پاتومکانیک پا و مچ پا، مفصل زانو، مفصل ران، لگن، ستون فقرات، مفصل شانه، مفصل آرنج، دست و مچ را شامل می­شود. به موضوعات مشخصات نرمال و پاتولوژیک و آنالیز راه رفتن و دویدن نیز پرداخته خواهد شد.

    • یکی از دروس انتخابی(اختیاری) دانشکده

    ترم پنجم:

    • رویکردهای نوروفیزیولوژیک I

    فرآیندهای اساسی تسهیل عصبی عضلانی حس عمقی در الگوهای اندام فوقانی و تحتانی، الگوهای گردن و بالاتنه، الگوهای پایین تنه، الگوهای متقارن دو طرفه، نامتقارن و متقابل، انقباضات مکرر، شروع ریتمیک، تکنیک های مخالف آنتاگونیست، تکنیک های آرام سازی، PNF و عملکرد حیاتی پروگزیمال ، فعالیت های تشک، غلتیدن، خزیدن، راه رفتن و فعالیت های پله ای.

    • توانبخشی ارتوپدی

    اصول کلی توانبخشی ارتوپدی، ترمیم زخم، رویکردهای توانبخشی متعاقب تروما، آسیب شناسی های تروماتیک، عفونی و دژنراتیو سیستم اسکلتی عضلانی، بیماری های بافت کلاژن، رویکردها و تکنیک های توانبخشی فیزیوتراپی زودرس و اواخر دوره برای کلیه بیماری های ارتوپدی که نیاز به جراحی ندارند، مورد بررسی قرار می­گیرد.

    در این زمینه، شایع ترین شکستگی های گزارش شده، اندو پروتز، پوکی استخوان، ارزیابی فیزیوتراپی مربوط به آسیب ها و آسیب های شانه، کمر، زانو و پا، توانبخشی محافظه کارانه و پس از جراحی و همچنین اسپوندیلوآرتروپاتی، آرتریت روماتوئید، آرتروز، بیماری های روماتیسمی مفصلی پرداخته خواهد شد.

    • توانبخشی کودکان

    روند زمانی سیستم عصبی عضلانی و ویژگی‌های رشد حرکتی عملکردی کودکان بررسی شده و اختلالات عصبی مختلفی که بر رشد دوره‌های مادرزادی و پس از زایمان تأثیر می‌گذارند، بررسی می‌شود. ارزیابی فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و حرکتی، سندرم داون، بیماری های عضلانی، تورتیکولی و آسیب های مادرزادی شبکه بازویی و کاربردهای فیزیوتراپی و توانبخشی به صورت تئوری و عملی توضیح داده شده است.

    • کاردرمانی

    روش‌های شناسایی و ارزیابی عملکرد عمومی، اصول و آموزش فعالیت‌های انتقال، ارزیابی و آموزش فعالیت‌های روزمره زندگی، کاردرمانی در بیماری‌های عصبی، تست حرکتی ادراک حسی و آموزش و توانبخشی، ارزیابی دست و توانبخشی، کار و شغل برای ارزیابی بیماری‌های کودکان و رفتار.

    • توانبخشی ریوی

    تعریف و اصول توانبخشی ریوی، اهداف و تکنیک های کاربردی فیزیوتراپی قفسه سینه، روش های ارزیابی بیماری های ریوی، برنامه ریزی برنامه درمانی، اهداف و راهکارهای کاربردی توانبخشی قبل و بعد از جراحی ریه، رویکردهای فیزیوتراپی و توانبخشی در مراقبت های ویژه، درناژ پاسچرال ، رویکردهای کنترل تنفس و فیزیوتراپی نوزادان از سرفصل های این درس هستند.

    • ارتز و توانبخشی

    اصول بیومکانیکی ارتزها، ارتزهای مورد استفاده در اندام تحتانی و ناحیه ستون فقرات، ورزش، اطفال، مشکلات حرکتی، سیستم عضلانی اسکلتی و کاربرد ارتز در شرایط عصبی، تصمیم گیری بالینی و توانبخشی در کاربردهای ارتز

    • کارآموزی تابستانی

    دانش آموزان دانشی را که به دست آورده اند در طول برنامه به کار خواهند برد. آنها فرصتی برای استفاده از عوامل گرما- نور الکتروتراپی و آب درمانی در طی 15 روز کاری خواهند یافت.

    ترم ششم:

    • رویکردهای نوروفیزیولوژیک II

    اصول نوروفیزیولوژیکی، تکنیک ها و شیوه های رویکردهای عصبی فیزیولوژیکی اساسی مورد استفاده در فیزیوتراپی مانند Bobath، Brunnstrom، و Johnstone. مورد بحث قرار خواهند گرفت.

    • توانبخشی عصبی

    بیماری های عفونی، عروقی، تروماتیک، دژنراتیو و ایدیوپاتیک سیستم عصبی مرکزی و محیطی و رویکردهای مختلف توانبخشی فیزیوتراپی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت. روش های ارزیابی ویژه و کاربردهای توانبخشی در بیماری های عصبی مورد بررسی و بحث قرار خواهد گرفت.

    • فیزیوتراپی در ورزش
    • فارماکولوژی

    طبقه بندی، مواد موثره، مکانیسم اثر، دوز، کاربرد زیستی، عوارض جانبی داروها.

    • پروتز و آسیب شناسی آن

    علل و سطوح قطع عضو، ناهنجاری های مادرزادی، پروتزهای پاشنه پا، پروتزهای زانو، پروتزهای بالای زانو، پروتزهای جداسازی مفصل ران، رابط استامپ و حفره پروتز، تنظیم و کنترل پروتز، پروتز بالا و زیر آرنج، از کار افتادگی مچ-آرنج و شانه ، پروتز میوالکتریک و توانبخشی قطع عضو.

    • توانبخشی کاردیاک
    • آمار زیستی
    • کارآموزی تابستانی

    در مدت 3 هفته با مشاوره با فیزیوتراپیست های کارورزی، موسسه و بیمارستان و کادر علمی جهت آمادگی عملی دانشجویان در موسسه و بخش فیزیوتراپی بیمارستان انجام می­شود.

    ترم هفتم:

    • توانبخشی اسکلتی عضلانی I Klinik Çalışma –
    • تمرین بالینی در توانبخشی عصبی و قلبی ریوی I

    کاربردهای اساسی فیزیوتراپی و توانبخشی و بحث های موردی در بیماری های عصبی بزرگسالان و کودکان، بیماری های قلبی و ریوی.

    • روش های تحقیق در علوم بهداشتی

    برنامه ریزی تحقیق، تهیه فرم تحقیق، انجام ارزیابی و ارزیابی، ورود داده ها به رایانه، بحث در مورد یافته ها، گزارش تحقیق.

    • یکی از دروس انتخابی(اختیاری) دانشکده
    • موضوعات خاص در فیزیوتراپی

    توانبخشی سالمندان، توانبخشی دهلیزی، توانبخشی شناختی، توانبخشی در دیابت، توانبخشی در نارسایی مزمن کلیه و بحث در مورد رویکردهای توانبخشی فعلی.

    ترم هشتم:

    • بهداشت عمومی
    • توانبخشی عضلانی اسکلتی کلینیک چالیشماII

    تمرین رویکردهای فیزیوتراپی و توانبخشی و حل مشکلات بالینی در بیماری های اسکلتی- عضلانی، بیماران پروتز-ارتز، ورزشکاران و بیماری های روماتیسمی.

    • تمرین بالینی در توانبخشی اسکلتی عضلانی II

    تمرین رویکردهای فیزیوتراپی و توانبخشی و حل مشکلات بالینی در بیماری های عصبی بزرگسالان و کودکان، بیماری های قلبی و ریوی.

    • آموزش زبان ترکی به عنوان زبان دوم
    • یکی از دروس انتخابی(اختیاری) دانشکده
    • یکی از دروس انتخابی(اختیاری) دانشکده

    تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی

    برنامه های کارشناسی ارشد مرتبط با فیزیوتراپی در سراسر جهان گسترش یافته است، در حالی که در کشور ایران آنطور که باید کافی نیست. با این حال، برای رفع نیازهای روزافزون و در حال تغییر جامعه، کشور ترکیه به فیزیوتراپیست های توانمند و باسواد نیاز دارد.

    هدف برنامه فیزیوتراپی و توانبخشی تربیت فیزیوتراپیست های حرفه ای است که بتوانند کیفیت زندگی انسان ها را افزایش داده و به استقلال و فعالیت بیشتر آنها کمک کنند. آنها کارهای توانبخشی را با تمرکز بر عوامل علمی، روانی، فیزیکی، اجتماعی و محیطی اعمال می­کنند. این برنامه به آنها فرصت می­دهد تا در زمینه مورد علاقه شان دانش خود را بهبود بخشند و به عنوان یک فیزیوتراپیست خبره در زمینه های خاص فارغ التحصیل شوند.

    شرایط پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی کشور ترکیه

    تحصیل رشته فیزیوتراپی در کشور ترکیه

    افرادی که از گروه فیزیوتراپی و توانبخشی فارغ التحصیل شده اند، می­توانند در برنامه های کارشناسی ارشد رشته های فیزیوتراپی و توانبخشی را شرکت کنند.

    شرایط پذیرش در دوره های تحصیلات تکمیلی در کشور به شرح زیر است:

    • داشتن لیسانس در رشته مرتبط(شامل فیزیوتراپی و یا توان بخشی)
    • مدرک صلاحیت زبان انگلیسی(آیلتس حداقل 6 و یا تافل 80)
    • موفقیت در امتحان کتبی و یا شفاهی علوم یا حداقل نمره CGPA 2.50
    • تکمیل الزامات مؤسسه آموزشی و پژوهشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه موردنظر
    • علایق پژوهشی

    دانشگاه های کشور ترکیه همگی در دانشکده پیراپزشکی خود تجهیزات مختلفی شامل تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی آزمایشگاه های آناتومی، آزمایشگاه های مرکز درمانی، آزمایشگاه های الکتروتراپی، مرکز بهداشت، آزمایشگاه های بیومکانیک پروتز و اورتز، واحد توانبخشی قلب و آزمایشگاه های کامپیوتری هستند.

    دروس رشته فیزیوتراپی در مقطع کارشناسی ارشد:

    دروس مختلفی در طول دوران کارشناسی ارشد با هدف افزایش دانش و علم دانشجویان به انان آموزش داده می­شود. در ادامه به برخی ازین دروس به تفکیک ترم اشاره خواهیم کرد.

    • مطالعه پایان نامه فیزیوتراپی

    در پرتو تحولات اخیر و با مدیریت مشاور، نتایج تحقیق و بررسی مورد ارزیابی، بحث و بررسی نهایی قرار گرفته و کار پایان نامه به پایان می­رسد.

    • تمرین بالینی در فیزیوتراپی I

    آموزش های عملی فیزیوتراپی و توانبخشی، مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و تروماتولوژی، بیهوشی و انیمیشن، بیماری های قفسه سینه، جراحی قلب و عروق و غیره در واحدهای آنها انجام خواهد شد.

    • تمرین بالینی در فیزیوتراپی II

    آموزش عملی فیزیوتراپی و توانبخشی، اطفال، انکولوژی، گوش و حلق و بینی، آسیب های ورزشی و غیره در واحدهای آنها انجام خواهد شد.

    • روش های تحقیق در فیزیوتراپی

    سرفصل ه%

    اشتراک گذاری
    چقدر این پست برایتان مفید بود؟
    1
    2
    3
    4
    5
    5 از 5 از 1 رای