موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

تحصیل تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

آیا به دنبال تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه هستید؟ چندین دانشگاه در ترکیه وجود دارد که دانشجویان بین المللی بدون نیاز به قبولی در آزمون، امکان تحصیل در رشته پرستاری را دارند. برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه موارد مهمی مانند دانشگاه ها، الزامات و زمینه های کاری و شغلی در آینده وجود دارد که لازم است قبل از اقدام برای مهاجرت تحصیلی از آنها مطلع باشید. با توجه به افزایش تقاضا برای مهاجرت به این کشور، ترکیه برای بسیاری از افراد در سراسر جهان به گزینه ای عالی برای مهاجرت تبدیل شده است. موضوع دیگری که باید به آن توجه شود وضعیت مناسب تحصیل و  اقامت در ترکیه است.

خوشبختانه، سیستم آموزشی کشور ترکیه علاوه بر کیفیت بالا، گزینه های متنوعی را ارائه می­دهد که می­تواند گروه بزرگی از متقاضیان جهت ادامه تحصیل مناسب را با سطوح مختلفی از توانایی مالی تحت پوشش قرار دهد. در این مقاله به معرفی رشته پرطرفدار پرستاری و شرایط تحصیل در ترکیه خواهیم پرداخت.

درباره تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه

هدف از تحصیل رشته پرستاری در ترکیه، آموزش و انجام تحقیقات برای انجام خدمات مرتبط با حفاظت از سلامت فردی، خانواده و جامعه است. در این راستا اجرای کلیه فرآیند درمانی لحاظ شده توسط پزشک، بوسیله پرستار مربوطه برنامه ریزی شده و انجام می­شود. همچنین انجام مراقبت از بیمار نیز بسیار مهم است.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

پرستاری یک حرفه محبوب در سراسر جهان بوده است. در حقیقت رشته پرستاری یک حرفه در حال تکامل است که در زمینه های مختلف با گرایش ها و زیرشاخه های مختلف در رشته پرستاری مانند بهداشت عمومی، پرستار بیهوشی، پرستار مدرسه و بسیاری دیگر تکامل یافته است. تحصیل رشته پرستاری در ترکیه اطلاعات و فرصت های زیادی را برای فرد فارغ التحصیل فراهم می­کند. همچنین کشور ترکیه در منطقه آموزش عالی اروپا شرکت کرده است که فرآیند بولونیا را اجرا می­کند و این امر خود نشان دهنده آن است که سیستم آموزشی ارائه دهنده رشته پرستاری در کشور ترکیه به وجود استانداردهای آموزش عالی و با کیفیت معروف است.

علاوه بر این، دانشجویان بین المللی با انتخاب محل تحصیل در کشور ترکیه این امکان را خواهند داشت که در میان تنوع صدها دانشگاه در ترکیه و محیط چند فرهنگی آن حضور داشته باشند و درحقیقت چه راهی بهتر برای گذراندن چهار سال تحصیل در کشوری پر از زیبایی های طبیعی و میراث تاریخی. اگر مایل به ادامه تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه هستید، می­توانید با مدرک لیسانس در رشته پرستاری شروع کنید که می­تواند در چهار سال تکمیل شود.

پس از آن، در صورت تمایل می­توانید دوره های تخصصی را برای گذراندن مقاطع کارشناسی ارشد یا دکترا دنبال کنید. داشتن تخصص در پرستاری به شما کمک می­کند تا حرفه خود را در زمینه های پیشرفته تر و چالش برانگیزتر توسعه دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تحصیل پرستاری در ترکیه، می­توانید با کارشناسان ما در شرکت آرال گام تماس بگیرید تا از مشاوره تخصصی آنها بهره مند شده و از روند دقیق آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دوره های اصلی آموزشی در برنامه پرستاری در ترکیه

مدت زمان تحصیل رشته پرستاری در ترکیه 4 سال می­باشد. برنامه آموزش پرستاری، دوره های تحقیقاتی پایه مختلفی مانند علوم پایه پزشکی، آموزش علوم اجتماعی، علوم حرفه ای، مدیریت پرستاری، تدریس در پرستاری و کاربردهای این دوره ها را پوشش می­دهد. تمرینات بالینی و کارآموزی دوره ها در طول تحصیل و در ترم های تابستان نیز زیر نظر مربیان در طول مدت تحصیل در رشته پرستاری انجام می­شود.

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل پرستاری در ترکیه

لازم است که فرد متقاضی تحصیل در رشته پرستاری کشور ترکیه، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته پرستاری در کشور ترکیه شود.

از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد و همچنین بهتر است معدل کل مقطع دبیرستان زیر 16 نباشد).
  • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

  •  ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر
  • ارائه توصیه نامه از معلمان دوران دبیرستان خود
  • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.

دانشجویانی که می خواهند در رشته پرستاری در ترکیه تحصیل کنند باید افرادی باشند که سالم باشند، بتوانند به خوبی با مردم ارتباط برقرار کنند، بیدار، صبور، صادق، بردبار، خونسرد بوده و احساس مسئولیت داشته باشند و از کمک به مردم راضی باشند. همچنین افراد متقاضی این رشته به شرطی در این رشته موفق خواهند بود که دارای حس از خود گذشتگی بوده و عاشق این حرفه هستند.

عناوین و مشاغل فارغ التحصیلان رشته پرستاری؛

به دانشجویانی که دوره پرستاری را در ترکیه می­گذرانند عنوان “پرستار متخصص” و یا “Specialist Nurse” داده می­شود. پرستاران متخصص در خدمات بهداشتی درمانی و فعالیت های پیشگیرانه فعالیت خواهند داشت. در خدمات درمانی، پرستار با فرد به عنوان یک مجموعه فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی رفتار می­کند و موظف است کلیه اقدامات مراقبتی راانجام دهد. در حین انجام این مراقبت، نیازهای اولیه پزشکی هر انسان مانند تنفس، تغذیه، دفع مواد زائد، حرکت و وضعیت مناسب، خواب، استراحت، لباس مناسب، دمای بدن، نظافت، اعمال درمان های تجویز شده برای بیمار و نیز نظارت بر بیمار را در نظر گرفته و انجام داده و کلیه گزارشات را به صورت مکتوب نگه می­دارد.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

پرستار همچنین به بیمار در مراحل معاینه و تشخیص در کلینیک های سرپایی کمک می­کند، اطلاعات توصیفی را به بیمار می­دهد، محیط فیزیکی اتاق عمل را آماده می­کند، به تیم جراحی کمک می­کند و همچنین از بیمار در اتاق ریکاوری پیش مراقبت می­کند.

در زمینه مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه، پرستاران در انجام خدمات سلامت مادر و کودک و تنظیم خانواده، ارائه آموزش های بهداشتی، حفاظت از بیماری های واگیردار و جمع آوری و ارزیابی اطلاعات آماری مشارکت دارند. این امر به کنترل و درمان مستمر در برنامه های بهداشتی صنعت، شغلی و مدرسه کمک کرده و آموزش و مشاوره بهداشتی را نیز ارائه می­دهد.

حوزه های کاری پرستاران؛

فارغ التحصیلان رشته پرستاری در ترکیه می­توانند به عنوان پرستار خدماتی، سرپرستار خدمات، پرستار بالینی و سرپرست بیمارستان در کلیه موسسات بهداشتی خصوصی یا دولتی مشغول به کار شوند.

علاوه بر آموزش پایه پرستاری، پرستارانی که گواهی تدریس دریافت کرده اند و در مقطع کارشناسی آموزش دیده اند، می­توانند در دبیرستان های حرفه ای بهداشت و دانشکده های پرستاری کار کنند و در فعالیت های آموزشی، آموزشی و پژوهشی مشارکت داشته باشند.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

در ترکیه تعداد بسیار کمی از پرستاران، فارغ التحصیل آموزش عالی هستند و نیاز به پرستار بیشتر احساس می­شود زیرا توزیع تعداد آنها در سراسر کشور متعادل نیست.

هزینه تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه:

هزینه سالانه تحصیل رشته پرستاری در ترکیه از 2100 دلار در سال شروع می­شود و به مبلغ 8500 دلار در سال نیز می­رسد.

معرفی دانشگاه های ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آنها جزو دانشگاه های دولتی این کشور هستند. در حالی که اکثر این مؤسسات آموزشی به تازگی ایجاد شده اند، در اوایل دهه هفتاد میلادی، تنها هشت دانشگاه دولتی در این کشور وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) در سال 1984 تأسیس شد.

دانشگاه بین المللی آنتالیا(AIU)، جدیدترین دانشگاه ترکیه است که اولین سال تحصیلی خود را در تاریخ 13/12/2010 با هدف جذب دانشجویان بین المللی آغاز کرد.

دانشگاه های دولتی و خصوصی در ترکیه از توافقنامه بولونیا پیروی می­کنند و دوره های خود را بر اساس استانداردهای اروپایی استاندارد می­کنند. چندین دانشگاه ترکیه نیز در برنامه Erasmus+  که از تبادل دانشجویان بین المللی حمایت می­کند، شرکت دارند. همچنین سیستم آموزش عالی در ترکیه در رتبه 43 جهانی قرار دارد.

دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی در کشور ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می­شوند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه کمتر است، زیرا از طرف دولت حمایت می­شوند و تدریس در این دانشگاه ها به زبان های ترکی، انگلیسی، آلمانی یا فرانسوی انجام می­شود. دانشگاه های خصوصی ترکیه معمولا هزینه های بیشتری از دانشجویان دریافت می­کنند و زبان آموزشی در کلاس ها و دوره های آنها اغلب انگلیسی است.

دانشگاه آیدین استانبول و دانشگاه خارجی ترکیه از معتبرترین دانشگاه های ترکیه در زمینه پزشکی و رشته های پیراپزشکی هستند.

تمامی دانشگاه های ترکیه تحت نظارت شورای آموزش عالی ترکیه(YOK) هستند. همین امر تضمین می­کند که همه دانشگاه های این کشور در سطح بین المللی هستند و همچنین نشان دهنده تعهد آنها به تمام استانداردهای آموزشی بین المللی است.

طبقه بندی و رنکینگ دانشگاه های ترکیه

10 دانشگاه ترکیه در طبقه بندی و رنکینگ QS و 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های QS 2019 رتبه بندی شده اند. وب سایت ،EECA سایت رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در منطقه اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های مهم ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده اند.

تحصیل رشته پرستاری در ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه، بیلکنت و دانشگاه هاجت تپه در آنکارا قرار دارند (همگی در بین 50 دانشگاه برتر هستند)، در حالی که دانشگاه بوغازیچی، دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول در شهر استانبول قرار دارند و جزو 30 دانشگاه برتر کشور ترکیه محسوب می­شوند.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پرستاری در ترکیه به زبان انگلیسی:

در جدول زیر برخی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه که رشته پرستاری را به زبان انگلیسی ارائه می­دهند، خدمت شما معرفی می­کنیم:

نام دانشگاه نام شهر  شهریه سالیانه (به دلار)
İSTANBUL GELİŞİM UNIVERSITY استانبول $7.500
İSTANBUL MEDİPOL UNIVERSITY استانبول $4.166
İSTİNYE UNIVERSITY استانبول $4.500
ATILIM UNIVERSITY آنکارا $9.800
BİRUNİ UNIVERSITY استانبول $6.000
İZMİR EKONOMİ UNIVERSITY ازمیر $8.500
YEDİTEPE UNIVERSITY استانبول $8.500
KOÇ UNIVERSITY استانبول $19.500

هفت مرحله کلیدی برای اخذ پذیرش تحصیلی در رشته پرستاری در کشور ترکیه:

1. شرایط لازم برای پرستار شدن در ترکیه را بدانید

پرستار شدن در ترکیه مستلزم تکمیل مدرک لیسانس در رشته پرستاری است. برای واجد شرایط بودن برای مدرک لیسانس، باید تحصیلات سطح دبیرستان را گذرانده باشید. پس از آن، می توانید تحصیلات خود را با مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا ادامه دهید. اکثر دانشکده های پرستاری در ترکیه مدرک لیسانس در برنامه درسی زبان انگلیسی یا ترکی ارائه می­دهند.

به عنوان مثال، دانشگاه Istinye  یک مدرک لیسانس چهار ساله در رشته پرستاری ارائه می­دهد که می تواند به زبان انگلیسی یا ترکی تکمیل شود. برای ادامه تحصیل، می­توانید این فرصت را داشته باشید که برای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته های پرستاری مرتبط در دانشگاه آیدین استانبول درخواست دهید. با این حال، بسته به برنامه، ممکن است برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه به سطح خاصی از مهارت زبان خارجی نیاز داشته باشید. پس با مراجعه به سایت دانشگاه موردنظرتان در خصوص مدارک لازم برای پذیرش تحصیلی مطلع شوید و آنها را قبل از ددلاین موردنظر دانشگاه آماده کنید.

2. در مورد چندین دانشکده پرستاری در ترکیه بدانید

هنگام انتخاب محل تحصیل پرستاری در ترکیه باید عوامل زیادی را در نظر گرفت. شما می­توانید فهرستی از دلایل اولیه و ثانویه برای انتخاب یک دانشکده پرستاری تهیه کنید. در فهرست دلایل اولیه، باید مکان، هزینه، اندازه و برنامه درسی دانشکده پرستاری را در نظر بگیرید. ابتدا باید مکان را با دقت انتخاب کرد. ازینرو که آیا شما تمایل خواهید داشت که در آن شهر زندگی کنید یا خیر.

نکته دوم اینکه هزینه زندگی و هزینه شهریه باید در نظر گرفته شود. اگر در انتخاب های شما ملاک شهریه محدودکننده باشد بنابراین میزان شهریه دانشگاه هدف اهمیت خواهد داشت. در نهایت، دانستن رنک علمی دانشگاه و برنامه درسی پرستاری در آن دانشگاه مهم است. آیا دوست دارید در دانشگاهی با رنک و رتبه علمی بالا درس بخوانید؟ بدین ترتیب مهم است که در خصوص این موارد قبل از اقدام برای یک دانشگاه تفکر کرده باشید. البته، شما همچنین باید مطمئن شوید که با بهترین برنامه درسی که دانشگاه هدفتان ارائه می­دهد مطالعه خواهید کرد.

از جمله دلایل ثانویه ای که چرا یک دانشکده پرستاری را انتخاب می­کنید، مسکن، فعالیت های فوق برنامه و محیط است. اگر دانشگاهی که در آن پذیرفته شده اید، محل اقامت تان را به شما ارائه دهد، بسیار راحت تر خواهید بود و به نسبت هزینه های کلی شما کمتر خواهد شد. در غیر این صورت، باید مطمئن شوید که در نزدیکی محل اقامت شما مکان مناسبی را برای اجاره خواهید یافت.

البته قیمت و ایمنی مکان موردنظر برای زندگی نیز از جمله مواردی هستند که باید در نظر بگیرید. فعالیت های فوق برنامه یک دانشگاه امتیاز محسوب می­شوند. همچنین وجود محیطی فعال در دانشگاه موردنظر باعث خواهد شد که در آن بتوانید مهارت های خود را در همه جوانب تقویت کنید.

3. به زبان ترکی یا انگلیسی مسلط شوید

گردش و برقراری ارتباط با مردم در ترکیه بسیار آسان است زیرا اکثر مردم ترکیه می­دانند چگونه به زبان انگلیسی صحبت کنند. برای دانشگاه ها و کالج ها، دوره های پرستاری انگلیسی یا ترکی را ارائه می­دهند. با در نظر گرفتن این موضوع، آنها از متقاضیان می­خواهند که با ارائه مدرک زبان، سطح مهارت کافی را به زبان انگلیسی یا ترکی نشان دهند.

به عنوان مثال، در دانشگاه Istinye ، متقاضیان ملزم به داشتن مدرک TÖMER سطح B2 برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه به زبان ترکی می­کنند. برای دوره های متوسط ​​انگلیسی، مدرک تافل IBT با نمره کلی 75 به عنوان بخشی از شرایط ورود مورد نیاز است.

4. برای پرداخت هزینه شهریه آماده شوید

بخشی از برآورده کردن شرایط، داشتن توانایی مالی برای حمایت از خود در دوران تحصیل رشته پرستاری در ترکیه است. این از الزامات مدرسه و سفارت است. قطعا شما می­خواهید احساس راحتی کنید که در کشور دیگری زندگی می­کنید و دیگر به داشتن جیب خالی فکر نکنید. اگر قصد دارید در خارج از کشور تحصیل کنید، باید کلیه مدارک مالی لازم را به همراه پرینت صورت حساب بانکی خود به طور کامل آماده کنید، زیرا هنگام درخواست ویزا به این مدارک نیاز خواهید داشت.

هر دانشگاه ممکن است هزینه های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، دانشگاه Gelisim استانبول به هزینه های مالی حدودا 3000 TRY یا حدود 418.86 دلار نیاز دارد و برای دانشگاه مدیترانه شرقی، میزان هزینه حدودی معادل مبلغ 14858.50 دلار به ازای هر سال تحصیلی خواهد بود. در خصوص دریافت اطلاعات کافی در مورد میزان شهریه هر دانشگاه، می­توانید با بخش مالی آنها تماس بگیرید.

در صورتی که شما دارای یک بورس تحصیلی 50٪ شوید، هزینه های شما در حدود مبلغ 7629.25 دلار در هر سال تحصیلی خواهد بود.

5. کلیه مدارک لازم برای شرکت در برنامه پرستاری که در دانشگاه هدفت تان انتخاب کرده اید را آماده کنید

هنگامی که امور مالی خود را آماده کردید و یک دانشکده پرستاری را انتخاب کردید، تمام مدارک و مهارت های زبانی مورد نیاز برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه را آماده کنید. همیشه مطمئن شوید که سند اصلی را تهیه کرده و برای هر موردی فتوکپی تهیه کنید. اگر برای بیش از یک دانشگاه درخواست می­دهید، باید بیش از یک نسخه اصلی از مدارک خود را تهیه کنید. بهتر است این موارد را از قبل آماده کنید زیرا ممکن است گاهی اوقات برای دریافت نسخه جدید از مدارک مدرسه کمی طول بکشد.

برای مثال دقیق تر، در اینجا مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی از دانشگاه Istinye  آمده است: کپی پاسپورت، ترجمه انگلیسی یا ترکی دیپلم دبیرستان، ترجمه انگلیسی یا ترکی ریزنمرات دبیرستان، گواهی معادل سازی مدرک(در صورت اجباری بودن از طرف دانشگاه هدف)؛ یک عکس در اندازه پاسپورت؛ نتیجه آزمون سراسری یا بین المللی، یک کپی تایید شده از نتایج آزمون هایSAT ، ACT، GCE، و غیره یا معادل آن؛ گواهی مدرک  TÖMER یا تافل IBT؛ و اجازه اقامت )در صورت وجود.( هنگامی که تمام مدارک لازم را آماده کردید، می­توانید برای دانشکده های پرستاری در ترکیه اقدام کنید.

6. درخواست خود را برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه ارسال کنید

روش درخواست در اکثر دانشکده های پرستاری در ترکیه مشابه یکدیگر است. شما معمولاً می­توانید به صورت آنلاین درخواست دهید و مدارک خود را ارسال کنید و منتظر نامه پذیرش از دانشگاه موردنظرتان باشید. این روند ممکن است هفته ها یا حتی ماه ها طول بکشد. بنابراین مطمئن شوید که از قبل از ددلاین درخواست خود را برای دانشگاه هدف تان ارسال کنید و یا فقط در ماه های توصیه شده درخواست خود را ارائه دهید.

برای مثال در ادامه روند درخواست برای پذیرش در دانشگاه Istinye  را توضیح خواهیم داد. برای تحصیل رشته پرستاری در ترکیه باید دقیقاً آن را رعایت کنید.

ابتدا باید به صورت آنلاین درخواست دهید و مدارک مورد نیاز را ارسال کنید. این اسناد به دقت ارزیابی می‌شوند تا دانشگاه تصمیم بگیرد که آیا شما می‌توانید به مرحله بعدی برنامه بروید یا خیر. در صورت قبولی در برنامه، نامه پذیرش مشروط دریافت می­کنید و مبلغ 1000 دلار آمریکا را واریز می­کنید. پس از پرداخت، یک نامه پذیرش رسمی به شما داده می­شود که برای درخواست ویزای تحصیلی تان در سفارت مورد نیاز است. یادآوری این نکته ضروری است که شما نمی­توانید برای پروسه ویزا، بدون دریافت نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های ترکیه اقدام کنید.

7. پس از پذیرش، برای ویزای دانشجویی اقدام کنید

برای درخواست ویزای دانشجویی به نامه پذیرش از یکی از دانشگاه های ترکیه نیاز دارید و لازم است شهریه مندرج در نامه پذیرش تان را نیز پرداخت کنید. در ادامه شما باید برای ویزای دانشجویی در سفارت ترکیه کشور مربوطه خود اقدام کنید. به خاطر داشته باشید که کشورهای مختلف ممکن است شرایط ویزا متفاوتی داشته باشند.

برای تحصیل بیش از 90 روز، باید برای اجازه اقامت اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای درخواست عبارتند از: گواهی دانشجو، هزینه مهاجرت پرداخت شده به مبلغ 107.50 TRY برای یک سال، گزارش های پزشکی، گذرنامه اصلی و فتوکپی، پرداخت هزینه مهر برند(brand stamp) به ارزش 11.20 TRY، یک عکس در اندازه پاسپورت. مجوز اقامت دریافتی تنها برای یک سال معتبر است و شما باید مجوز خود را حداقل 60 روز قبل از انقضا آن مجددا برای سال بعدی تمدید کنید.

اکنون که ویزای خود را دریافت کرده اید، آماده تحصیل رشته پرستاری در ترکیه هستید و می توانید به کشور ترکیه به عنوان خانه دوم خود نگاه کنید. زمان چهار سال مطالعه و تحصیل شاید در ابتدای امر بسیار طولانی به نظر برسد، اما تجربه ای بسیار خوب بوده و بواسطه آن شما این امکان را خواهید داشت که خاطرات هیجان انگیزی را با افراد جالب در سراسر جهان بسازید. مهمتر از همه، شما می­توانید تحصیلات پرستاری خود را در کشوری پر از فرصت های گسترده دنبال کنید.

مزایای تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه

ترکیه که روابط خوبی با کشورهای غربی دارد و رژیم آن از سال 1923 به جمهوری تبدیل شده است، با اتخاذ یک نظام اقتصادی لیبرال به کشوری توسعه یافته و رو به رشد تبدیل شده است. کشور ترکیه مکانی است که اقوام مختلف با فرهنگ بسیار غنی در کنار هم زندگی می­کنند و به عنوان یکی از امن ترین کشورهای منطقه نیز شناخته می­شود و بنابراین تحصیل در ترکیه مزایای بسیاری دارد. سیستم آموزشی دانشگاه ها بر پای سبکی مدرن برقرار است که به ترکیه جایگاه بین المللی بزرگی را بخشیده است. در ادامه به برخی از مهمترین مزایای تحصیل رشته پرستاری در کشور ترکیه اشاره می­کنیم:

·وجود استانداردهای آموزشی بالا

دانشگاه های ترکیه با کیفیت معلمان و اساتید موفق و سیستم آموزشی جهانی یکپارچه در زمینه آموزش عالی شهرت جهانی دارند. به دلیل این مزایا، فارع التحصیلان رشته پرستاری که در یکی از دانشگاه های این کشور مشغول به تحصیل بوده اند، می­توانند به راحتی از نردبان پیشرفت بالا رفته و برای زندگی کاری و شغلی آینده خود به صورت عالی آماده شوند.

·دریافت مدارک بین المللی از دانشگاه های ترکیه

مدارک تحصیلی دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های ترکیه تحصیل می­کنند در بسیاری از کشورهای اروپایی، ایالات متحده آمریکا و سراسر جهان معتبر است. از آنجایی که ارزش مدرک از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، دانشجویان باید قبل از فارغ التحصیلی در خصوص رنکینگ دانشگاه موردنظرشان بررسی های لازم را با دقت انجام دهند تا تحصیلات خود را در یکی از بهترین دانشگاه های کشور ترکیه انجام دهند.

·وجود پردیس مدرن و مجهز در دانشگاه های ترکیه

هر دو دسته دانشگاه دولتی و خصوصی دسترسی آسان به اطلاعات را برای دانشجویان فراهم می­کنند و محیط آموزشی وسیع، راحت و مجهز را برای دانشجویان آماده است تا پیشرفت کنند. دانشجویان در صورت تمایل همچنین می­توانند تحصیلات عالی خود را در یک مکان مدرن با استفاده از آزمایشگاه، کتابخانه، انجمن های دانشجویی و شرکت در سایر فعالیت های دانشجویی تکمیل کنند.

·فرصت مطالعه ایمن و مقرون به صرفه

علاوه براینکه کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای منطقه بسیار پیشرفته است، از امنیت بالایی نیز برخوردار است. صرف نظر از زندگی فعال اجتماعی، این کشور در مقایسه با کشورهای همسایه شرایطی را دارد که در آن دانشجویان می­توانند در شرایط اقتصادی بهتر و مقرون به صرفه تری از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا تحصیل کنند.

·مهمان نوازی و روابط دوستانه مردم ترکیه با ایرانیان

تعداد جوانان در ترکیه بسیار زیاد است و به دلیل پذیرش سریع خارجی ها و فراهم شدن تمامی امکانات برای آسایش آنها به کشوری خاص تبدیل شده است. مهمان نوازی ترک ها حتی در ادبیات جهان نیز ذکر شده است و در عین حال صداقت و وفاداری آنها همیشه در بالاترین سطح است.

·کیفیت بالا و دسترسی آسان به محل اقامت، غذا و حمل و نقل عمومی

یکی از اساسی ترین نیازهای دانشجویان در سیستم پیشرفته در ترکیه مسکن، غذا و حمل و نقل است. بسیاری از دانشگاه ها برای دانشجویان خارجی خدمات مشاوره خارجی ارائه می­دهند تا بتوانند هر چه سریعتر با زندگی در ترکیه سازگار شوند. هر دانشگاهی دارای سالن های غذاخوری تمیز و باکیفیت است که غذای مقرون به صرفه در اختیار دانشجویان قرار می­دهد. دانشجویان می­توانند سه وعده غذایی در روز در دانشگاه یا خارج از دانشگاه بخورند و همچنین سیستم حمل و نقل عمومی در مناطق شهری بسیار پیشرفته است.

با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی مانند مترو، تراموا، اتوبوس، تاکسی و متروبوس، جابه جایی از یک مکان به مکان دیگر بسیار آسان است. دانش آموزان همچنین می­توانند کارت های مخصوص حمل و نقل عمومی دریافت کنند و هزینه های حمل و نقل اغلب بسیار ارزان است. برای محل اقامت، هر دانشگاه دارای چندین خوابگاه است که در فاصله کمی از دانشگاه قرار دارند. دانشجویان همچنین می­توانند آپارتمان، اتاق یا خانه ای در نزدیکی دانشگاه اجاره کنند.

·امکان دریافت بورسیه های تحصیلی در کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی

دولت ترکیه سیاست جذب دانشجویان بین المللی را برای بهبود رتبه بندی دانشگاه های خود دارد. ترکیه همچنین بر جذب دانشجویان از آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی تمرکز دارد. به همین منظور، دولت ترکیه به دانشجویان بین المللی براساس پیشرفت تحصیلی شان بورسیه های مختلفی می­دهد و دانشگاه های ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر، به ویژه خاورمیانه، شهریه کمتری نیز دارند. بطور کلی شهریه سالانه دانشگاه های ترکیه به شرح زیر است:

هزینه سالانه تحصیل به زبان انگلیسی 600 تا 1500 دلار است.

هزینه سالیانه تحصیل به زبان ترکی 240 تا 730 دلار است.

متوسط ​​هزینه ماهانه زندگی در ترکیه 400 تا 500 دلار است.

علاوه بر دولت ترکیه، موسسات دیگری مانند بانک توسعه اسلامی نیز به دانشجویان خارجی بورسیه می­دهند. تعدادی بورسیه تحصیلی دیگر نیز به دانشجویان با شرایط خاص اعطا می­شود. مدت این بورسیه برای دانشجویانی که باید زبان انگلیسی را به عنوان پیش شرط بگذرانند 5 سال و برای سایر دانشجویانی که مستقیما وارد دانشگاه می شوند 4 سال می­باشد. این بورسیه که بر اساس رزومه دانشجویان اعطا می­شود، شامل تامین هزینه های موردنیاز برای مواردی از قبیل وسایل موردنیاز برای دروس دانشگاه، هزینه زندگی به صورت سالیانه و هزینه های مربوط به محل اقامت خواهد بود.

·دریافت اقامت کشور ترکیه و شهروندی آن بواسطه تحصیل در این کشور

برای بسیاری از دانشجویان پاسخ به این سوال حائز اهمیت است که آیا می توانم بعد از تحصیل در ترکیه اجازه اقامت دریافت کنم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. اگر در ترکیه کار پیدا کنید، ممکن است از شما بخواهند که از کشور خارج شوید و دوباره با ویزای کار وارد شوید. این بدان معناست که دانشجویان پس از اتمام تحصیل در ترکیه ممکن است اقامت دریافت نکنند و باید با ویزای سرمایه گذاری یا کار به کشور بازگردند و به طور موقت در این کشور اقامت کنند. لازم بذکر است که فردی که به صورت مداوم پنج سال در کشور ترکیه حضور داشته باشد می­تواند درخواست دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور را بدهد.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

آیا فردی که دانشجو است می­تواند در ترکیه تابعیت دریافت کند؟
بله، اگر به مدت حداقل پنج سال در ترکیه از طریق ویزای کار یا از طریق ویزای دانشجویی زندگی کرده باشید، واجد شرایط دریافت شهروندی و تابعیت این کشور خواهید بود.
آیا اخذ تابعیت در ترکیه آسان است؟
بله، اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت این کشور آسان تر از سایر کشورها است. همچنین با اخذ شهروندی ترکیه، مسیر دیگری نیز هموار شده و این روش پلی برای یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای ورود به ایالات متحده است.
هزینه ماهانه زندگی در ترکیه چقدر است؟
میانگین هزینه ماهانه زندگی در ترکیه حدود 400 تا 500 دلار است که بستگی به شهر محل سکونت اندکی متفاوت خواهد بود.

سخن پایانی

امروزه با توجه به اشتیاق بسیار برای تحصیل در کشور ترکیه نیاز به منبعی مطمئن برای ارائه اطلاعات درست رد خصوص پذیرش تحصیلی در کشور ترکیه و مراحل آن به شدت حس می­شود. با توجه به اهیمت این موضوع پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات اپلای و کمک گرفتن از مشاوران متخصص شرکت آرال گام برای پیش­برد اهداف تحصیلی شما در رشته موردنظرتان در کشور ترکیه است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می­توانید با مشاوران ما تماس گرفته و از خدمات بیشتر شرکت آرال گام برای روشن تر شدن مسیر مهاجرت تحصیلی خود بهره مند شوید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *