موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی

مهاجرت حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی
فهرست عناوین

حداقل دستمزد و حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی

در سال‌های اخیر افراد بسیاری از کشورمان خواهان مهاجرت کاری به ترکیه هستند، در همین راستا متقاضیان و علاقه مندان به کار در کشور ترکیه بایستی از تمامی حقوق قانونی نیرو‌های کار در ترکیه مطلع باشند. در این مقاله به طور اختصاصی به موضوع حداقل حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی پرداخته‌ایم. موسسه مهاجرتی آرال گام یک مرکز تخصصی ارائه دهنده کلیه‌ی خدمات مربوط به مهاجرت به کشور ترکیه می باشد. شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران موسسه مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

 

قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی شامل چه مواردی است؟

چه یک شهروند ترکیه یا یک تبعه خارجی باشید، قوانین زیر برای همه اعمال می شود :

  • قانون کار ترکیه (شماره 4857)
  • کد تعهدات ترکیه (شماره 6098)
  • بیمه اجتماعی و بیمه سلامت عمومی (شماره 5510)
  • کد مجوز کار برای اتباع خارجی (شماره 4817)
  • قانون تشکل‌های صنفی و معاملات اشتراکی (شماره 6536)
  • کد ایمنی و بهداشت محیط کار (شماره 6331)

با این حال، مقررات دیگری ممکن است مجوزهای استخدام، کار، و اقامت اتباع خارجی شاغل در ترکیه را تنظیم کند. همچنین اگر کشور مبدأ شما یک معاهده دوجانبه یا بین المللی با ترکیه امضا کرده باشد، ممکن است مقررات و قوانین خاصی نیز در مورد استخدام شما اعمال شود.

ویزاها و مجوزهای کاری برای اتباع خارجی در ترکیه

اتباع خارجی قبل از کار در ترکیه باید ویزای کار یا مجوز کار دریافت کنند. قبل از رفتن به ترکیه می بایستی از سفارت ترکیه ویزای کار دریافت کنید. از طرف دیگر، مجوز کار توسط وزارت کار و تامین اجتماعی صادر می شود و برای معتبر شدن نیاز به مجوز اقامت دارد. شما 30 روز پس از ورود خود فرصت دارید تا برای اجازه اقامت درخواست دهید و بتوانید کار خود را شروع کنید.

حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی

قبل از اینکه حتی به درخواست ویزای کاری یا مجوز فکر کنید، باید از قبل با کارفرمای خود یک قرارداد توافق شده داشته باشید. کارفرمای شما برای اجازه کار شما درخواست می دهد و مدارک لازم را برای پشتیبانی از این درخواست جمع آوری می‌کند، مگر اینکه به عنوان یک حرفه ای خوداشتغال درخواست دهید. همچنین شما می توانید در ترکیه مجوز کار دریافت کنید یا از کشور محل اقامت خود درخواست دهید.

درخواست مجوز کار از ترکیه

اگر دارای مجوز اقامت معتبر (این اجازه اقامت صادر شده برای دانشجویان را شامل نمی شود) هستید و حداقل 6 ماه از اعتبار آن باقی مانده است، می توانید مستقیماً به وزارت کار و تامین اجتماعی در آنکارا مراجعه کنید. شما و کارفرما یک درخواست آنلاین با مدارک لازم به وزارتخانه ارسال خواهید کرد که باید ظرف 6 روز پس از درخواست ارائه شود. پس از بررسی دقیق، ظرف 30 روز پاسخ الکترونیکی و کتبی  را دریافت خواهید نمود.

درخواست مجوز کار از خارج از ترکیه

فرض کنید مجوز اقامت معتبر ندارید یا در حال اخذ ویزای توریستی خود هستید یا هنوز در ترکیه نیستید. در این صورت، باید به کنسولگری ترکیه در کشور محل اقامت یا کشور شهروندی خود به همراه پاسپورت ترکیه، عکس و کپی قرارداد کاری یا پیشنهاد شغلی خود مراجعه کنید. قبل از درخواست برای مجوز کار، باید در مورد ویزای کار تحقیق کنید و فرم درخواست مربوطه را به کنسولگری ارائه نمایید.حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی

 

اگر مستقیماً به وزارتخانه درخواست دهید، کارفرمای شما 10 روز (در صورت آنلاین بودن 6 روز) فرصت دارد تا پس از تماس با کنسولگری درخواست را ارائه دهد. درخواست شما ظرف 30 روز پس از ارسال کل مدارک بررسی و در صورت واجد شرایط یودن، تایید می شود.

وضعیت استخدام و مدت قرارداد در ترکیه چگونه است؟

قانون کار ترکیه و مقررات مربوط به آن دسته بندی کارگران را تعریف نمی کند. در عوض، آنها قراردادهای کاری را دسته بندی می کنند. در ادامه به چند نمونه اشاره شده است :

  • قرارداد با مدت معین یا غیر معین
  • قرارداد تمام وقت یا نیمه وقت
  • قرارداد فصلی
  • قرارداد موقت
  • قراردادهای کار موقت

قانون کار ترکیه همچنین هیچ گونه محدودیت قانونی در مورد مدت قرارداد کار ایجاد نمی کند. قرارداد کار می تواند برای مدت نامحدود یا مدت معین تنظیم شود. با این حال، قراردادهای مدت معین را نمی توان بیش از یک بار تمدید کرد، مگر اینکه انجام آن به صراحت به دلیل شرایط ضروری باشد.

حداقل حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی بر چه اساسی تنظیم می‌گردد؟

تنظیم قراردادهای کاری

اگرچه از نظر فنی، اگر کمتر از یک سال کار کنید، می توانید قرارداد شفاهی برای استخدام منعقد کنید. عدم وجود توافق نامه کتبی علیه کارمند برگزار نمی شود. قانون کار ترکیه بیان می کند که اگر مدت استخدام شما بیش از یک سال باشد، باید به صورت کتبی اجرا شود.

بررسی پیشینه کارگر یا کارمند

هر کارفرمایی باید یک پرونده پرسنلی برای هر کارمند داشته باشد که معمولاً شامل سوابق کیفری کارکنان، گزارش های سلامت و غیره است. این موارد معمولاً به عنوان بخشی از بررسی سوابق در هنگام استخدام درخواست می شود. رضایت کارمند نیز برای به دست آوردن این اطلاعات به عنوان بخشی از قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها مورد نیاز است.

ساعات کاری

طبق ماده 63 قانون کار ترکیه، ساعات کار یک کارمند در هفته نمی تواند بیش از 45 ساعت و یک روز کاری بیش از 11 ساعت باشد. با این حال، در صورت توافق کارمند و کارفرما، توزیع ساعات هفتگی می تواند به طور نابرابر توزیع شود.

حداقل دستمزد

حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی

حداقل دستمزد در ترکیه بر اساس نرخ ساعتی نیست. در عوض بر اساس یک محاسبه ماهانه برآورد می‌شود. حداقل درآمد ناخالص ماهانه 3577.50 لیر ترکیه است که پس از کسر مالیات و بیمه به 2825 لیر کاهش می یابد.

حقوق قانونی کارمندان در ترکیه چیست؟

طبق قانون کار ترکیه، کارمندان از حقوق قانونی زیر برخوردار هستند :

حق دستمزد کارمندان در ترکیه

هر کارمند حق دارد برای کار خود حقوق یا پاداش مالی مطالبه کند. حقوق دریافتی به نقش، ماهیت کار و شرایط بازار بستگی دارد. با این حال، این مبلغ نمی تواند کمتر از حداقل دستمزد کشوری باشد که هر سال مورد بررسی قرار می گیرد.

پرداخت اضافه کاری به کارمندان در ترکیه

قانون کار ترکیه می گوید که ساعات کار یک کارمند در هفته نمی تواند از 45 ساعت بیشتر باشد. و در صورت تجاوز از این حد و اضافه کار، کارفرما موظف به جبران خسارت و پرداخت حقوق اضافه‌ کاری می باشد.

با این حال، فرض کنید در قرارداد شما قید شده است که اضافه کار پرداخت نخواهد شد یا نمی توانید درخواست اضافه کار داشته باشید. در این صورت ممکن است از این حق چشم پوشی گردد.

مرخصی سالیانه کارمندان در ترکیه

پس از اینکه حداقل یک سال در همان محل کار کار کردید، به عنوان کارمند مستحق مرخصی استحقاقی سالانه هستید. مدت این مرخصی با حقوق بستگی به شرایط شغلی شما به هنگام عقد قرارداد دارد و ممکن است از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد. با این حال، حداقل‌های قانونی عبارتند از :

  • 14 روز برای کارکنانی که بین 1 تا 5 سال کار کرده‌اند.
  • 20 روز برای کارکنانی که بیش از 5 سال و حداکثر 15 سال کار کرده‌اند
  • 26 روز برای کارکنانی که 15 سال و بیشتر کار کرده‌اند
  • کارمندان کمتر از 18 سال یا بیشتر از 50 سال حق دارند حداقل 20 روز مرخصی سالانه داشته باشند.

تعطیلات آخر هفته کارمندان در ترکیه

هر کارمند در صورتی که 45 ساعت در هفته کار کند، مستحق استراحت 24 ساعته آخر هفته است. این را هم نمی توان از حقوق کارمند کسر کرد.

مدت زمان استراحت کارمندان در ترکیه

میزان استراحتی که هر کارمند مستحق دریافت آن است به ساعات کار بستگی دارد :

  • 15 دقیقه استراحت برای کار تا 4 ساعت
  • 30 دقیقه استراحت برای حداکثر 5 ساعت کار
  • یک ساعت استراحت برای کار بیش از 5 ساعت

تعطیلات عمومی کارمندان در ترکیه

ترکیه تعطیلات رسمی دارد که در آن کارمندان حق دارند مرخصی با حقوق بگیرند. با این حال، بسیاری از شرکت‌های خصوصی ممکن است تمام این تعطیلات را تعطیل نکنند و در عوض از کارکنان بخواهند که چند شیفت کار کنند. این امر به ویژه در صنعت گردشگری رایج است. با این حال، در آن صورت، آنها به ازای هر روز کار مستحق دریافت دستمزد اضافی یا حقوق اضافه کاری هستند. تعطیلات رسمی را نمی توان از حقوق کارمند کسر کرد و جزء حداقل مرخصی سالانه با حقوق هم محسوب نمی‌شود.

ترکیه هر سال حدود 15 روز تعطیلات رسمی دارد :

  • سال نو (1 ژانویه)
  • روز حاکمیت ملی و کودک (23 آوریل)
  • روز کارگر (1 مه)
  • به یاد آتاتورک، روز جوانان و ورزش (19 مه)
  • روز دموکراسی و وحدت ملی (15 جولای)
  • روز پیروزی (30 اوت)
  • روز جمهوری (29 اکتبر)
  • اعیاد رمضان و ایثار (حدود 8 روز)

بیمه درمانی و تامین اجتماعی برای کارمندان در ترکیه

کارفرما باید برای هر کارمند حق بیمه‌ای را به موسسه تامین اجتماعی (SSI : Social Security Institution ) بپردازد. در واقع هر کارمند باید از روز اول کار بیمه شود.

حق سنوات کارمندان در ترکیه

اگر قرارداد کاری شما فسخ شود و حداقل یک سال کار مستمر را سپری کرده باشید، مستحق دریافت پاداش پایان کار هستید.

دوره‌های اطلاع رسانی قانونی کارمندان و کارفرمایان در ترکیه

حداقل دوره‌های اطلاع رسانی (Notice periods) هم برای کارفرما و هم برای کارمند به مدت کار بستگی دارد. با این حال، هر دو طرف ممکن است با دوره های کوتاه تر در شرایط مناسب موافقت کنند. حداقل‌های قانونی دوره‌های اطلاع رسانی به شرح زیر است :

  • افرادی که کمتر از 6 ماه شاغل هستند باید 2 هفته قبل اطلاع بدهند
  • افرادی که بین 6 تا 18 ماه شاغل هستند باید 4 هفته قبل اطلاعیه را ارائه کنند.
  • افرادی که بین 5 تا 3 سال شاغل هستند، باید 6 هفته قبل اطلاع بدهند.
  • افرادی که بیش از 3 سال شاغل هستند باید 8 هفته قبل اطلاعیه را ارائه کنند.

یعنی به هر دلیلی شما مایل به همکاری نبودید یا کارفرما نخواهد با شما همکاری کند، باید طبق سال‌های کارکرد، چندین هفته قبل اطلاع رسانی گردد.

مرخصی زایمان کارمندان خانم در ترکیه

کارمندان باردار در ترکیه می توانند به مدت 16 هفته از مرخصی با حقوق کامل استفاده کنند :

  • 8 هفته قبل از زایمان
  • 8 هفته بعد از زایمان

همچنین افراد باردار در 6 ماه اول پس از مرخصی مادر حدود سه ساعت در روز و برای 6 ماه بعد حدود 1.5 ساعت در روز اجازه شیردهی دارند. همسران افراد باردار فقط حق 5 روز مرخصی با حقوق را دارند، اما برخی از شرکت ها ممکن است روزهای بیشتری را به عنوان بخشی از مزایای خود ارائه دهند.

سخن پایانی

اگر مایل به مهاجرت کاری به ترکیه هستید، بایستی از تمامی شرایط حقوق کار در ترکیه آگاهی لازم را داشته باشید. موسسه مهاجرتی آرال گام خدمات بسیار متنوعی را در زمینه انواع مهاجرت کاری به ترکیه از اخذ ویزای کاری گرفته تا پیشنهادات شغلی ارائه نموده است. همچنین برای اطلاع از جزئیات بیشتر پیرامون حداقل حقوق قانون کار ترکیه برای اتباع خارجی با مشاوران این موسسه مهاجرتی تماس حاصل نمایید. موسسه مهاجرتی آرال گام از مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات مشاوره استقبال نموده و این خدمات را به صورت رایگان در اختیار ایشان قرار می دهد.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *