موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

دانشگاه های ترکیه

تحصیل دانشگاه‌های ترکیه
فهرست عناوین

آنچه که لازم است درباره دانشگاه های ترکیه و تحصیل در آن بدانید

ترکیه مهد فرهنگ‌ها و تمدن‌هایی است که اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند. همچنین پایتخت تمدن‌هایی است که برای قرن‌ها سرزمین‌های آناتولی را تحت حکومت خود داشتند.از آغاز تاریخ، آناتولی که به عنوان یکی از اولین سکونتگاه‌های بشر شناخته می‌شود، با مهاجرت قبایل مختلف به شکوفایی خود ادامه داده و میراث فرهنگی بزرگی را از طریق سلسله امپراتوری‌ها و تمدن‌های بعدی انباشته کرده است. بسیاری از امپراتوری‌ها از سومری‌ها تا هیتی‌ها، لیدیایی‌ها تا بیزانسی‌ها و سلجوقیان تا عثمانی‌ها؛ زمانی در داخل مرزهای ترکیه رشد کرده و منقرض شده‌اند.

همچنین عده بسیاری کشور ترکیه را به سبب وجود دو مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان _ معبد هالیکارناسوس که به معبد ماسولو معروف است و معبد آرتمیس_  مشهور می‌دانند؛ اما باید بدانید این کشور به علت وجود برخی از بهترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی جهان نیز شناخته شده است که ممکن است دسته‌ای از عجایب نوع خود باشند!تعدادی از دانشگاه‌های با رتبه‌های برتر و با شهرت جهانی در ترکیه واقع شده‌اند که در میان جامعه علمی جهان به دلیل ترببت و آموزش برخی از موفق‌ترین دانشمندان و نخبه‌های تاثیرگذار در تاریخ علم، شناخته می‌شوند.

دانشگاه‌های ترکیه

 

از جمله این افراد می‌توان از علی آکانسو دانشمند جهانی ریاضی کاربردی که در دانشگاه فنی استانبول تحصیل کرده است، تورهان بای تاپ گیاه‌شناس و داروساز معروف که در دانشگاه پزشکی استانبول آموزش دیده و مهمت تونر که از بنیانگذاران بیمارستان کودکان شرینرز بوده و در دانشگاه استانبول درس خوانده، بهرام کورشون اوغلو که بنیانگذار و مدیر مرکز مطالعات نظری دانشگاه میامی در زمینه فیزیک بود و در دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه تحصیل کرده است؛ و بسیاری افراد موفق و تاثیر‌گذار دیگر نام برد.

ترکیه چندین دانشگاه و کالج با رتبه‌های عالی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، لیسانس یا دکترا دارد که فرصت تحصیلات عالی  در برخی از بهترین و شناخته شده‌ترین دانشکده‌های حقوق، دانشکده‌های بازرگانی، دانشکده‌های مهندسی و دانشکده‌های پزشکی روی کره زمین را در پیش روی دانشجویان متقاضی قرار خواهد داد. دانشگاه کوچ ، دانشگاه سابانچی و دانشگاه بیلکنت تنها برخی از مؤسسات متعدد در ترکیه هستند که در صدر فهرست‌های رتبه‌بندی جهانی قرار دارند.

تحصیل در ترکیه

ترکیه صاحب یکی از جذاب‌ترین تاریخ‌ها و پیشینه‌های فرهنگی در دنیا می‌باشد. این کشور به دلیل موقعیت حساس جغرافیایی و بین قاره‌ای خود، دارای ترکیب قومی و فرهنگی خاص و منحصر به فردی از نظر غذا، هنر، زبان و تاریخ است. دانشجویان در ترکیه این شانس را دارند که در کشوری با غنی‌ترین و پیچیده‌ترین تاریخ و فرهنگ‌ها به تحصیل علم بپردازند. یک جغرافیای فوق‌العاده برای یادگیری و کشف!

برای افرادی که به دنبال مکانی برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا، کارشناسی ارشد یا لیسانس خود هستند، هیچ جایی جذاب‌تر از ترکیه برای تحصیل یافت نخواهد شد. در این سرزمین فرهنگی و تاریخی، همیشه می‌توان پس از روزهای چالش‌برانگیز و طولانی درس خواندن، در محیطی امن و سالم به جستجو پرداخت و تفریح کرد.

چرا تحصیل در ترکیه؟

دانشگاه‌های ترکیه

 

حتما این سوال برای بسیاری از متقاضیان تحصیل در خارج از کشور پیش خواهد آمد که: چرا باید از بین تمام دانشگاه‌های خارج، دانشگاه‌های ترکیه را انتخاب کنند؟ به همین منظور در زیر چند عنوان از مزایای تحصیل در ترکیه را برمی‌شماریم:

۱. هزینه های تحصیل در کشور ترکیه مقرون به صرفه است.

دانشگاه‌های دولتی ترکیه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. دانشجویان بین المللی در هر سال تحصیلی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو شهریه پرداخت می‌کنند. این مبلغ بسیار کمتر از متوسط شهریه در کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا حتی چین است.

۲. هزینه‌های زندگی در ترکیه بسیار پایین است.

از محل اقامت گرفته تا درمان و مواد غذایی، از حمل و نقل گرفته تا تفریح و سفر، همه این هزینه‌های زندگی در ترکیه به طرز تعجب برانگیزی پایین است. با بودجه ماهانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو می‌توان به راحتی در این کشور زندگی کرد.

۳. امکان دسترسی‌های متنوع و متعدد به بورسیه‌های تحصیلی در ترکیه وجود دارد.

اگر از خواندن در مورد شهریه پایبن و هزینه‌های اندک زندگی خوشحال شدید، جالب است بدانید هنوز حتی خبرهای خوب دیگری نیز در راه است! طیف گسترده‌ای از انواع بورسیه‌ها و فاندها در دانشگاه‌های بین المللی‌هایی ترکیه وجود دارد که به آسانی در دسترس هستند.

۴. فرصت طلایی برای آشنایی با محل تلاقی فرهنگ‌های اروپایی و آسیایی است.

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پل ارتباطی بین اروپا و آسیا واقع شده است. این جنبه منحصربه‌فرد منجر به ایجاد محیطی چندفرهنگی با سنت‌ها، غذاها و عادات ترکیبی شده است. اگر فردی می‌خواهد بهترین‌های هر دو دنیا را تجربه کند، ترکیه بهترین گزینه ممکن است.

۵. فرصت کاوش در تاریخ باستان و بناهای اسطوره‌‌ای در اختیار می‌گذارد.

برای کسانی‌که علاقه‌مند به تاریخ و تمدن‌های باستانی هستند، زندگی و تحصیل در ترکیه مانند یک رویا خواهد بود. آثار باستانی و مکان‌های بسیار زیادی وجود دارند که ارزش دیدن دارند، مکان‌هایی که هاله‌ای از رمز و راز برگرد خود دارند و دربرابر گذر زمان مقاومت خود را حفظ کرده‌اند. برخی از جاذبه‌های دیدنی برتر ترکیه عبارتند از: ویرانه‌های افسس، دره‌های کاپادوکیه، کاخ توپکاپی، صومعه سوملا، کوه نمرود، تئاتر رومی آسپندوس و غیره.

معرفی اجمالی دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه دانشگاه‌های زیادی برای انتخاب دارد که هر کدام برنامه‌های آموزش به زبان انگلیسی و زبان ترکی استانبولی، و یا برخی از زبان‌های بین‌المللی دیگر را برای دانشجویان در سراسر جهان ارائه می‌دهند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه‌های آنها از رتبه بالا و شهرت زیادی برای تولید برخی از بهترین رشته‌های مختلف علمی و پژوهشی برخوردار هستند.

در اینجا تعدادی از چند دانشگاه عالی معروف معرفی می‌شوند.

دانشگاه TED

دانشگاه سابانچی

دانشگاه اوکان استانبول

دانشگاه بیلکنت

دانشگاه سهیر استانبول

در ادامه مقاله به طور کاملا مفصل درباره هرکدام از این دانشگا‌ه‌ها صحبت خواهد شد.

تحصیل در ترکیه چگونه است؟

دانشجویان خارجی در ترکیه از محیط آموزشی دلپذیری برخوردارند، که توسط اساتید برجسته و دانشجویان پویایی احاطه شده است که مشتاق  کمک به پیشرفت دیگر دانشجویان هستند. در دانشگاه‌های ترکیه همواره در کلاس‌های درس از بحث آزاد استقبال می‌شود و دانشجویان تشویق می‌شوند تا پروژه‌های خود را ارائه دهند، در گروه‌ها کار کنند و به عضویت نهادهای دانشگاهی بپیوندند.

دانشگاه‌های ترکیه

 

علاوه بر این، دانشجویان می‌توانند در دوره‌های کارورزی و کارآموزی برخی از شرکت‌های متقاضی بپیوندند تا به یافتن شغل مورد نظرشان در آینده  کمک شود.

در ترکیه می‌توانید در زمینه‌ها و موضوعات مختلف تخصص کسب کنید. در طول تاریخ، ترکیه همواره سهم منحصربه‌فردی در تولید علم، هنر و معماری داشته است. امروزه نیز با وجود مراکز توسعه فناوری در همه دانشگاه‌های بزرگ، دانشجویان در همه‌جا می‌توانند موضوعاتی را که بیشتر برایشان جذاب است یافته و دنبال کنند.

معرفی شهرهای بزرگ ترکیه

به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد کشور ترکیه، تعداد زیادی شهر متنوع در این کشور وجود دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت خاص خود را دارند. ازجمله شهرهای بزرگ ترکیه که دانشجویان می توانند به تحصیل در آنجا مشغول شوند، میتوان شهرهای ازمیر، استانبول، آنکارا و

اسکی شهیر را نام برد.

زندگی در ترکیه به چه صورت است؟

اجازه دهید به طور دقیق‌تر شهریه و هزینه‌های زندگی در ترکیه را بررسی کنیم :

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

مانند بسیاری از کشورهای جهان، ترکیه نیز دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی مختلف است که به طبع آن هزینه‌های تحصیل در آن‌جا نیز متفاوت خواهد بود. این اختلاف بستگی به مقطع  تحصیلات یا دانشگاه انتخابی فرد دارد و می‌تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد. بعنوان مثال هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی به صورت زیر است.

دانشگاه های دولتی: ۱۰۰_۴۰۰۰ یورو در سال

دانشگاه های خصوصی: تا ۲۰۰۰۰ یورو و گاهی بیش‌تر در سال

هزینه‌های تحصیل به زبان ترکی، بسیار کمتر از مبالغ بالا می‌باشد.

هزینه های زندگی در ترکیه

ترکیه کشوری بسیار بزرگ و دارای چندین شهر بزرگ و کوچک است. هزینه‌های زندگی در آن کشور بسته به اینکه در کدام استان واقع شده است، وسعت شهر چقدر بزرگ است و چقدر تقاضا برای زندگی در آن‌جا وجود دارد، می‌تواند به طور چشمگیری متفاوت باشد.

غالبا دانشجویان مشتاقند بدانند با انتخاب کدام شهر برای زندگی دانشجویی قادر خواهند بود هم زندگی دانشجویی هیجان‌انگیز را تجربه کنند و هم متحمل هزینه‌های سرسام‌آور زندگی در خارج از کشور نشوند. به طور متوسط، هزینه‌های زندگی در ترکیه ماهانه از ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو در ماه متغیر است.

در اینجا به برخی از هزینه های استاندارد زندگی اشاره می شود:

اجاره (دانشگاه یا خوابگاه دولتی): ۳۰_۱۰۰ یورو در ماه

اجاره (آپارتمان خصوصی): ۷۰_۳۰۰ یورو در ماه

۳ وعده غذا برای ۲ نفر در یک رستوران متوسط: ۱۲ یورو

کارت حمل و نقل ماهانه (قطار، اتوبوس، مترو): ۲۷ یورو

«برای شروع تحصیل دانشگاهی در ترکیه از کجا باید شروع کرد؟»

۵ مرحله اساسی برای درخواست در دانشگاه‌های ترکیه

۱_ یک رشته تحصیلی و یک دانشگاه را انتخاب کنید.

متقاضیان می‌توانند تحصیلات خود را به زبان های ترکی، انگلیسی یا سایر زبان ها در دانشگاه‌هایی که تحصیلات با کیفیت بالا در سطح جهانی ارائه می‌کند ادامه دهد و برای توسعه حرفه خود در ترکیه کار کند.

۲_  در مورد بورسیه‌ها و مسائل مالی تحقیق کنید.

اگر می‌خواهید بورسیه تحصیلی در ترکیه بگیرید، گزینه های مختلفی دارید. با این حال، به خاطر داشته باشید که فرصت ها و پاداش های ارائه شده توسط موسسات اعطا کننده بورس تحصیلی متفاوت است.

۳_ مدارک درخواست خود را آماده کنید.

پس از انتخاب دانشگاه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدارک درخواستی مورد نیاز را جمع آوری کنید. این مدارک ممکن است بسته به دانشگاه و رشته متفاوت باشد زیرا دانشگاه‌ها شرایط خود را در پذیرش دانشجویان خارجی تعیین می‌کنند.

۴_ الزامات امتحان را بررسی کنید.

ممکن است برای پذیرش در رشته ‌ای که برای تحصیل در ترکیه انتخاب کرده‌اید، نیاز به داشتن شرایطی مانند آزمون ورودی دانشگاه، نمره زبان یا آزمون مهارت داشته باشید. علاوه بر آزمون‌های معتبر بین‌المللی، دانشگاه‌ها ممکن است از شما بخواهند که نمرات آزمون‌هایی را که در کشورتان شرکت کرده‌اید یا نمرات آزمون‌هایی که توسط دانشگاه انتخابی شما انجام شده است، ارسال کنید.

۵_ برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

قبل از ورود به ترکیه برای تحصیل، باید ویزای تحصیلی را از نزدیکترین سفارت ترکیه دریافت کنید. مراحل ویزای دانشجویی ممکن است زمان بر باشد و بنابراین مهم است که به محض پذیرش در دانشگاه انتخابی خود برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

شروع ثبت‌نام در دانشگاه

همه دانشگاه‌های ترکیه  وبسایت اختصاصی خود را دارد که به دانشجویان متقاضی اجازه می‌دهد رشته تحصیلی خود را درخواست دهند و ثبت‌نام کنند. بنابراین، دانشجویان پی از انتخاب دانشگاه مورد نظر خود، می توانند از طریق وبسایت تقاضانامه خود را ارسال نمایند. درخواست برای دانشگاه های ترکیه کاملاً ساده است.

دانشگاه‌های ترکیه

معمولاً متقاضیان خارجی باید دیپلم دبیرستان (برای درخواست مدرک کارشناسی) یا مدرک چهار ساله از دانشگاه (برای درخواست مدرک کارشناسی ارشد) داشته باشند؛ و یا مدرک معادل در کشور خود را ارائه دهند. فرآیند پذیرش در واقع برای هر مقطعی که انتخاب می‌کنید منحصربه‌فرد است، با این‌حال، برخی از شرایط کلی برای تمام مقاطع کارشناسی،  کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد که باید در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • _فرم درخواست کاملاً تکمیل شده شامل اسکن شناسنامه، کارت ملی، عکس و پاسپورت
  • _کارنامه تحصیلی / مدرک فارغ التحصیلی
  • _نمره مهارت زبان انگلیسی، اگر خواهان تحصیل به زبان انگلیسی باشید.
  • _نامه تمکن مالی
  • _اثبات پرداخت هزینه درخواست (معمولاً بین ۳۵_۱۰۰ دلار آمریکا)
  • _توصیه نامه
  • _رزومه معتبر

مدارک ارسالی  باید به زبان انگلیسی یا ترکی ترجمه شده و با مهر رسمی وزارت آموزش تایید شده باشد. در برخی موارد، پذیرش دانشگاه‌ها مستلزم شرکت در مصاحبه نیز می‌باشد. برای جلوگیری از تاخیر یا از دست دادن مهلت‌های زمانی، مدارک خود را با فاصله زمان زیادی از قبل ارسال کنید.

دوره های آمادگی

این نوع دوره‌ها به دانشجویان جویای مدرک کمک می‌کند تا قبل از شروع دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سایر رشته‌های تحصیلات تکمیلی، آمادگی لازم برای یادگیری دروس تخصصی را کسب کنند و در طول ترم تحصیلی آمادگی لازم را داشته باشند.

بهبود توانایی‌های زبان انگلیسی از طریق شرکت در  کلاس‌های زبان

تمام متقاضیان تحصیلات دانشگاهی در ترکیه، لازم است ثابت کنند که از مهارت‌های زبانی برای شرکت در کلاس‌ها و درک سخنرانی‌ها به اندازه کافی بهره‌مند هستند. این دوره‌ها همچنین دانشجویان را برای آزمون‌های زبان انگلیسی مورد نیاز دانشگاه‌ها آماده می‌کند.

آزمون های زبان انگلیسی

برای درخواست تحصیل در ترکیه، باید مدرک تسلط به زبان انگلیسی ارائه شود.

مدارک مورد قبول عموماً توسط دانشگاه‌های ترکیه عبارتند از:

PTE  آکادمیک

IELTS

TOEFL

C1 Advanced یا C2 Proficienc

نمرات آزمون اضافی

گاهی وقتها ودر بعضی دانشگاه‌ها بسته به رشته  کارشناسی ارشدی که می خواهید بخوانید، ممکن است از دانشجویان خواسته شود دریک آزمون اضافی مانند GRE یا GMAT نیز شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند.

مهلت درخواست برای دانشگاه‌های ترکیه

بررسی تمام درخواست‌ها و مدارک برای کارشناسی ارشد ،کارشناسی و دکترا در ترکیه معمولاً در بهار (پایان ماه می) یا در زمستان (پایان دسامبر) صورتمی‌گیرد، بنابراین مدارک باید قبل از پایان مهلت، که معمولاً اول آگوست است، ارسال شود.

مراحل دریافت ویزا

افراد می‌توانند ویزای ترکیه را از وب سایت وزارت امور خارجه جمهوری ترکیه درخواست دهند. http://www.mfa.gov.tr/visa-information-for-foreigners.en.mfa

این امکان برای همه وجود دارد که از طریق اینترنت برای اخذ ویزا اقدام کنند. برای این روش می توانند به https://www.konsolosluk.gov.tr/ مراجعه کنند .

مراحل اجازه اقامت

پس از ورود به ترکیه و پس از تکمیل ثبت نام دانشگاه، مهمترین کاری که باید انجام شود این است که برای اجازه اقامت اقدام گردد. پس از پر کردن فرم درخواست در https://e-ikamet.goc.gov.tr/ ، فرد متقاضی باید در روز و ساعت قرار ملاقات به اداره مهاجرت استانی مراجعه کرده یا برای تحویل مدارک از دفتر دانشجویان بین‌المللی دانشگاه خود برود. تا زمانی که فرد در ترکیه بماند، با کارت اقامت و شماره شناسایی خارجی (YU) خود که پس از درخواست دریافت می‌کند، می‌تواند تمام تراکنش‌های رسمی را انجام دهد.

اگر کارت اقامت دانشجو منقضی نشده باشد، می توان از آن در هنگام ورود یا خروج از ترکیه استفاده کرد و بنابراین نیازی به دریافت ویزای جدید نیست. مهم است که اجازه اقامت قبل از پایان مدت اعتبار تمدید شود. دانشجویان از هزینه درخواست اقامت معاف هستند، و فقط باید هزینه کارت را پرداخت کنند.

برای تحصیل در ترکیه، متقاضی ابتدا باید در یک دوره تحصیلات دانشگاهی از یکی از دانشگاه‌های ترکیه پذیرفته شود و سپس برای ویزای دانشجویی در نزدیکترین سفارت ترکیه اقدام کند. برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه به موارد زیر نیاز می‌باشد:

  • یک کپی از نامه پذیرش دانشگاه از یکی از دانشگاه‌های ترکیه
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی ترکیه (که از سفارت دریافت می شود)
  • یک پاسپورت معتبر، با تاریخ انقضا بیشتر از پایان اقامت برنامه ریزی شده فرد در ترکیه
  • هزینه بررسی مدارک، که بسته به ملیت فرد متفاوت است
  • عکس هایی به اندازه گذرنامه از متقاضی

معمولاً از زمان ارسال درخواست تا دریافت ویزا حدود هشت هفته طول می‌کشد. پس از ورود به ترکیه، باید در عرض یک ماه، برای اجازه اقامت نیز اقدام شود. این کار در نزدیکترین مرکز پلیس انجام می‌شود، و باید مدارکی دال بر ثبت نام در دانشگاه ترکیه، پاسپورت و ویزای دانشجویی ترکیه، عکس و هزینه ارائه شود.

 معرفی و شرح کامل  برترین دانشگاه‌های ترکیه

از میان ۲۰۷ دانشگاهی که در ترکیه وجود دارد، اکثر آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند و مؤسسات نسبتاً جوان هستند. تا سال ۱۹۷۰ در کشور ترکیه، تنها ۸ دانشگاه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) تا سال ۱۹۸۴ هنوز  تاسیس نشده بود. از جمله تازه تاسیس‌ترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU) است که در سال ۲۰۱۲ پذیرای اولین دانشجویان خود بود.

دانشگاه‌های ترکیه

هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه با توافقنامه بولونیا مطابقت دارند، که برنامه‌های تحصیلی را در سراسر اروپا استاندارد می‌کند. همچنین بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه Erasmus+ شرکت دارند که از تبادل بین‌المللی دانشجویی پشتیبانی می‌کند. طبق آخرین نسخه از  رتبه‌بندی سیستم آموزش و پرورش QS، نظام آموزش عالی ترکیه در رتبه ۴۳ جهانی قرار گرفت.

برترین دانشگاه های ترکیه

۱۰ دانشگاه ترکیه در  رتبه بندی QS World University Rankings® 2019 ، و ۴۵ دانشگاه ترکیه در نسخه ۲۰۱۹  رتبه بندی دانشگاه QS وجود دارد: EECA ، رتبه بندی دانشگاه های پیشرو در اروپای نوظهور و آسیای مرکزی. برترین دانشگاه‌های ترکیه اکثرا  در آنکارا یا استانبول، دو شهر بزرگ ترکیه، واقع شده‌اند. در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه، دانشگاه بیلکنت و دانشگاه هاجت تپه را خواهید یافت (همگی در میان ۵۰ دانشگاه برتر رتبه‌بندی جا دارند)، در حالی‌که استانبول خانه دانشگاه های Boğaziçi Üniversitesi، دانشگاه کوچ، دانشگاه سابانجی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول است که در میان ۳۰ رتبه برتر قرار دارند.

توضیح معیار‌های جهانی رتبه بندی دانشگاهها

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی که توسط Times Higher Education ایجاد شده است، شهرت تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه‌ها و تعداد دفعات نقل قول‌های مقالات تولید شده توسط دانشگاه‌ها در سراسر جهان را در نظر می‌گیرد.

رتبه بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان که توسط دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ایجاد شده است، بر تعداد دانشمندان برنده جوایز، بیشترین پژوهشگران مورد استناد از دانشگاه‌های فهرست شده، و سهم آنها در جامعه علمی متمرکز است.

رتبه بندی دانشگاه های جهانی QS که توسط TopUniversities ایجاد شده است ، تعداد زیادی از کارشناسان دانشگاهی را در مورد شهرت دانشگاه‌ها مورد نظرسنجی قرار می‌دهد و همچنین کیفیت تدریس را می‌سنجد.

بهترین رتبه بندی دانشگاه های جهانی ایجاد شده توسط US News & World Report نرخ فارغ التحصیلی دانشگاه‌ها و تعداد دانشجویانی که در سال دوم تحصیل خود ثبت نام کرده‌اند را تجزیه و تحلیل می‌کند. همچنین از نمایندگان دانشگاه‌ها در مورد عملکرد آن‌ها نظرسنجی می‌کند.

راهنماهایی برای انتخاب شهر و دانشگاه‌ مقصد تحصیل در ترکیه

طی سال‌های اخير، تعداد دانشجویان خارجی که ترکیه را بعنوان مقصد تحصیل انتخاب کرده‌اند افزایش قابل توجهی یافته است. در حال حاضر، بیش از ۶۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در ترکیه وجود دارند که نشان دهنده اهمیت روزافزون این کشور به عنوان هدف آموزش عالی می‌باشد.

انگیزه های تحصیل در ترکیه شامل فرصتی برای کسب تحصیلات نسبتاً ارزان و با کیفیت خوب، با فرصت هایی برای بورسیه تحصیلی است که کمک هزینه ماهانه نیز می شود، هزینه های اقامت و شهریه، بیمه درمانی و هزینه های سفر را پوشش می دهد. دولت ترکیه درنظر دارد تعداد دانشجویان بین‌المللی را به ۳۵۰۰۰۰ نفر برساند .

برترین دانشگاه‌های ترکیه

مهمترین شهرهای دانشجویی ترکیه که مقصد اغلب متقاضیان تحصیل دانشگاهی بوده و برترین دانشگاه‌های بین‌اامللی در آن واقع شده‌اند عبارتند از:

 شهر استانبول

استانبول بزرگترین شهر ترکیه است و قدمتی هزاران ساله دارد.اما امروزه به عنوان یک شهر جهانی با خط افق دائما در حال رشد شکوفا شده است. استانبول با بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت، سالانه پذیرای حدود ۴۰میلیون گردشگر است، که پس از نامگذاری آن به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا، این شهر را به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری جهان تبدیل کرده است. میراث فرهنگی این شهر جذابیت زیادی برای گردشگران دارد.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) و Bogaziçi Üniversitesi دو دانشگاه با رتبه برتر استانبول هستند که به ترتیب در رتبه هشتم و دهم رتبه بندی EECA قرار دارند. دانشگاه کوچ  و دانشگاه بیلکنت در رتبه های ۱۲ و ۱۴ قرار دارند، در حالی که دانشگاه سابانچی  نیز در رتبه ۱۸ قرار دارد.

Boğaziçi Üniversitesi

دانشگاه بوغازچی در سال ۱۸۶۳ به عنوان یکی از اولین دانشگاه‌های آمریکایی خارج از ایالات متحده تاسیس شد. این دانشگاه در استانبول، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی Rumelihisar، که در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارد، واقع شده است. مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان آموزشی آن انگلیسی است و این دانشگاه پیوندهای قوی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

دانشگاه کوچ

دیگر دانشگاه معروف استانبول که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد، دانشگاه کوچ  است در حال حاضر رتبه ۷ در منطقه EECA را داشته و به نام بنیانگذار آن، کارآفرین و نیکوکار وهبی کوچ نامگذاری شده است. دانشگاه کوچ به عنوان یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی ترکیه، با ۲۲ دوره کارشناسی، ۳۲ دوره کارشناسی ارشد و ۱۸ دوره دکترا، تجربه یادگیری در سطح جهانی را ارائه می دهد و در حال حاضر حدود ۵۵۰۰ دانشجو را آموزش می‌دهد. این دانشگاه ماموریت خود را اینگونه توصیف می‌کند: «پرورش شایسته‌ترین فارغ‌التحصیلان ترکیه، بزرگسالانی مجرب که واجد شرایط بین‌المللی هستند. که می‌توانند خلاقانه، مستقل و عینی فکر کنند. و رهبران مطمئنی هستند.»

دانشگاه سابانچی

این دانشگاه نیز در استانبول واقع شده، و در رده  پنجم و بالاترین رتبه دانشگاه در ترکیه در رتبه بندی EECA در سال جاری قرار گرفته است. این دانشگاه نوبنیاد در پاییز ۱۹۹۹ تدریس را آغاز کرده است و در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ دانشجو دارد. در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه سابانچی (FENS)، و همچنین دانشکده هنر و علوم اجتماعی (FASS)، این دانشگاه طیف گسترده ای از رشته‌ها را در هر دو سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان خود ارائه می‌دهد. حدود ۴۲ درصد از دانشجویان این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند.

شهر آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه و دومین شهر بزرگ ترکیه است. که بعنوان یک مرکز تجاری و سیاسی شلوغ، دارای جمعیت زیادی دانشجو و همچنین جامعه قابل توجهی از دیپلمات‌های بین‌المللی معروف است. محبوب‌ترین جاذبه‌های آن شامل قلعه آنکارا، موزه تمدن‌های آناتولی و آنیتکبیر، مقبره مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه است. آنکارا همچنین یک مقصد محبوب برای تماشای پرندگان است.

دو دانشگاه با بالاترین رتبه در آنکارا، دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) و دانشگاه بیلکنت هستند که به ترتیب در رتبه های ۸ و ۱۴ در رتبه بندی EECA قرار دارند. یکی دیگر از دانشگاه های با رتبه بالا در آنکارا،  دانشگاه Hacettepe است که در رتبه بندی EECA در رتبه ۳۳ قرار دارد. سایر دانشگاه های آنکارا عبارتند از: دانشگاه آنکارا با رتبه ۶۳، دانشگاه غازی با رتبه ۹۰، و  دانشگاه اقتصاد و فناوری با رتبه ۱۴۵.

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) مستقر در آنکارا، پایتخت ترکیه،  امسال با رتبه‌ای بالاتر رفت و در رتبه‌بندی EECA در رتبه ۸ قرار گرفت. این دانشگاه تخصصی در علوم طبیعی و اجتماعی، در سال ۱۹۵۶ برای ایفای نقش حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه تأسیس شد و امروزه حدود ۳۱۰۰۰ دانشجو دارد – که بسیاری از آنها دانشجوی مبادله‌ای هستند که برای یک ترم یا یکسال تحصیل می‌کنند.

از آنجایی که تقاضا برای این دانشگاه بسیار زیاد است، METU تنها از ۱/۵ درصد برتر از ۱/۵ میلیون متقاضی سالانه خود، دانشجو می‌پذیرد. زبان آموزش این دانشگاه انگلیسی است.

دانشگاه بیلکنت

دارای رتبه هفتم  در رتبه بندی EECA. نام  دانشگاه بیلکنت از مخفف “بیلیم kenti” گرفته شده است که در زبان ترکی به معنی “شهرستان یادگیری و علم” است. دانشگاه بیلکنت اولین موسسه غیرانتفاعی خصوصی ترکیه، در سال ۱۹۸۴ تاسیس شده است، و دارای گسترده‌ترین کتابخانه دانشگاهی در این کشور می‌باشد. این مرکز یکی از دانشگاه‌های برجسته کشور است که تحقیقات فشرده‌ای دارد و در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ دانشجو در ۹ دانشکده و دو مدرسه حرفه ای چهار ساله در آن مشغول به تحصیل اند – که بسیاری از آنها بین‌المللی هستند.

ازمیر

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، به دلیل موقعیت زیبا و مشرف به دریای اژه، به مروارید دریای اژه معروف است. به دلیل وجود بازار کمرالتی، سواحل زیبا و بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌هایی که شهر میزبان آن‌ها است؛ بعید است فردی از زندگی و تحصیل در این شهر خسته شود. دانشگاه Ege با رتبه ۸۹ در رتبه بندی EECA، دانشگاه Dokuz Eylül که در رتبه ۱۱۳ قرار دارد و İzmir Yüksek Teknoloji با رتبه ۱۲۴ در این شهر واقع شده اند. این شهر همچنین محل تاسیس چندین دانشگاه نوبنیاد است. از جمله دانشگاه یاسار که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد و یک دانشگاه متوسط ​​انگلیسی، دانشگاه ازمیر، که درسال ۲۰۰۷ افتتاح شد. همچنین دانشگاه Katip Çelebi و دانشگاه شیفا، هر دو در سال ۲۰۱۰ تاسیس شدند.

آدانا

یکی دیگر از شهرهای دانشجویی آدانا، پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه و محل  دانشگاه کوکورووا است که در رتبه بندی EECA در رتبه ۱۷۱ قرار دارد. جدای از رتبه آن، موقعیت این دانشگاه در جنوب ترکیه آن را بسیار جذاب کرده است. در ساحل شرقی دریاچه مخزن سد سیهان، از امکانات آن می‌توان به سالن‌های غذاخوری در میان درختان کاج اشاره کرد. آدانا یکی دیگر از شهرهای بسیار قدیمی است که قدمت آن به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، بنابراین جذابیت‌های فرهنگی زیادی برای لذت بردن در اینجا وجود دارد.

سایر شهرهای برتر دانشجویی ترکیه

از دیگر دانشگاه‌های برتر ترکیه می‌توان به دانشگاه آنادولو در اسکی‌شهیر، یکی از شهرهای بزرگ مقرون‌به‌صرفه‌تر ترکیه، که نام آن در ترکی به معنای شهر قدیمی است، اشاره کرد. دوره‌ها در این دانشگاه به زبان‌های ترکی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی تدریس می‌شود. یکی دیگر از دانشگاه‌های ترکیه سلیمان دمیرل، ایسپارتا است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های ترکیه از نظر تعداد دانشجو بوده و همچنین بخشی از برنامه اراسموس برای تبادل دانشجویان است.

در نهایت، دانشگاه آکدنیز در آنتالیا به طور فعال مشارکت دانشجویان بین‌المللی را از طریق برنامه‌هایی مانند برنامه تبادل مولانا، فرآیند بولونیا و انجمن بین‌المللی تبادل دانشجویان برای تجربه فنی پیگیری می‌کند.

در بیشتر این مکان‌ها، بسیاری از مردم محلی می‌توانند انگلیسی صحبت کنند، و این امر اقامت دانشجویان بین‌المللی را حتی بدون تسلط به زبان ترکی نسبتاً آسان می‌کند. در مجموع، تحصیل و زندگی در ترکیه نویدبخش تجربه‌ای است که شبیه هر تجربه دیگری نیست – همانطور که اگر این مقصد واقعاً «اوراسیا» را برای سال‌های دانشگاه خود انتخاب کنید، متوجه خواهید شد.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *