موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

دانشگاه های دولتی ترکیه

تحصیل دانشگاه های دولتی ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه

برکسی پوشیده نیست که دانشگاه های دولتی ترکیه اغلب به نسبت به دانشگاه‌های خصوصی، شرایط سخت‌تری دارند تا دانشجویان جدید خود را بپذیرند، زیرا ظرفیت‌های آن‌ها، هر چند زیاد، همچنان قادر به برآورده کردن خواسته‌های همه دانشجویان اعم از شهروندان و خارجی‌ها نیست. به طور کلی، بین دانشگاه‌ های دولتی ترکیه و دانشگاه های خصوصی آن، تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. همچنین در این مقاله، به شما راجع به بهترین دانشگاه های دولتی در ترکیه و هزینه‌ی زندگی دانشجویی در ترکیه توضیح خواهیم داد تا برای تحصیل در ترکیه اطلاعات کامل و کافی داشته باشید.

تفاوت های بین دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه

  • دانشگاه‌های دولتی سیستمی از درخواست‌های کاندیداتوری دانشگاه را برای پذیرش دانشجویان جدید خود اتخاذ می‌کنند. به این ترتیب تعداد دانشجویان هر بخش را با توجه به امکانات موجود خود تعیین می‌کنند. برخی از صندلی‌های دانشگاه نیز در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار دارد. گرچه دانشگاه‌های خصوصی برای پذیرش دانشجویان خود نیازی به سیستم کاندیداتوری ندارند، این دانشگاه‌ها معمولاً پس از اخذ دیپلم دبیرستان، دانشجو می‌پذیرند.
  • دانشگاه های دولتی ترکیه
  • برخلاف دانشگاه‌های خصوصی که معیارهای دیگری برای پذیرش در نظر می‌گیرند، متقاضیان در هر گروه دانشگاهی بر اساس سیستم گواهی ثانویه و آزمون YOS، انتخاب می‌شوند..
  • دانشگاه‌های دولتی یک آزمون ورودی برگزار می‌کنند که به آن آزمون YOS می‌گویند. دانشگاه‌های خصوصی نیازی به آزمون ورودی و سنجش دانشجویان ندارند و آن را اغلب با آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی جایگزین می‌کنند.
  • شهریه دانشگاه در دانشگاه‌های دولتی در مقایسه با دانشگاه‌های خصوصی پایین است. هزینه تحصیل در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.
  • رقابت بین دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌های دولتی معمولاً بسیار بالا است، به ویژه با افزایش تعداد دانشجویان خارجی که برای تحصیل به ترکیه می‌آیند، این رقابت تنگاتنگ می‌شود.

بهترین دانشگاه های دولتی ترکیه

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که اکثر آن‌ها توسط دولت اداره می‌شوند. اکثر این مؤسسات نسبتاً جوان هستند. تا سال 1970، تنها 8 دانشگاه دولتی وجود داشت و اولین دانشگاه خصوصی (دانشگاه بیلکنت) تا سال 1984 تاسیس نشد. از جمله جوان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه بین‌المللی آنتالیا (AIU) است که در سال 2012 پذیرای اولین دانشجویان خود بود.

هم دانشگاه‌های دولتی و هم دانشگاه‌های خصوصی در ترکیه با توافقنامه بولونیا مطابقت دارند، که برنامه‌های تحصیلی را در سراسر اروپا استاندارد می‌سازد. همچنین شایان ذکر است که بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه در برنامه Erasmus+ شرکت می‌کنند که از مبادلات بین‌المللی دانشجویی پشتیبانی می‌کند. در آخرین ویرایش رتبه بندی قدرت سیستم آموزش عالی QS، سیستم آموزش عالی ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفت.

دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه (METU) مستقر در آنکارا، پایتخت ترکیه، رتبه‌ی هشتم را در رتبه‌بندی EECA کسب کرد. این دانشگاه در سال 1956 برای ایفای نقش حیاتی در توسعه ترکیه و کشورهای خاورمیانه تأسیس شد و امروزه حدود 31000 دانشجو دارد که بسیاری از آن‌ها دانشجوی انتقالی هستند که برای یک ترم یا یک سال در دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دانشگاه های دولتی ترکیه

ماموریت دانشگاه فنی خاورمیانه، دستیابی به تعالی در تحقیقات، آموزش و خدمات عمومی برای جامعه است که این کار را با پرورش تفکر خلاق و انتقادی، نوآوری و رهبری در چارچوب ارزش‌های جهانی انجام می‌دهد.

از آنجایی که تقاضا برای اخذ پذیرش بسیار زیاد است، دانشگاه فنی خاورمیانه فقط از 1.5 درصد برتر از 1.5 میلیون متقاضی سالانه‌ی خود، دانشجویان می‌پذیرد. زبان آموزش رشته‌ها در این دانشگاه، انگلیسی است.

دانشگاه بغازیچی

دانشگاه بغازیچی که در آخرین رتبه بندی EECA در 10 دانشگاه برتر قرار گرفت، در سال 1863 با نام کالج رابرت تأسیس شد و اولین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از ایالات متحده تأسیس شد. بغازیچی در استانبول، نزدیک به تنگه بسفر و قلعه تاریخی روملیحیسار، که در کنار مرز شرقی پردیس جنوبی دانشگاه قرار دارد، واقع شده است. مانند دانشگاه فنی خاورمیانه، زبان آموزش در این دانشگاه نیز انگلیسی است و بغازیچی پیوندهای قوی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

دانشگاه های دولتی ترکیه

ماموریت دانشگاه بغازیچی آموزش افرادی است که ارزش‌های نهادی آن را پذیرفته باشند، افرادی که قادر به تفکر خلاق و انتقادی هستند، مستقل و برابری طلب هستند، ارزش‌های اخلاقی را ارج می‌نهند، به طبیعت احترام می‌گذارند و از مسائل زیست محیطی آگاه هستند.

مأموریت دانشگاه بغازیچی شامل پرورش اندیشه، علم و فناوری جهانی در خدمت بشریت و ایفای نقش پیشگام در تشویق گسترش علم، فرهنگ و هنر در سراسر جامعه است.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ که در سال 1993 در استانبول تأسیس شد، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی غیرانتفاعی است که در استانبول ترکیه واقع شده است و توسط منابع بنیاد مشهور بین‌المللی Vehbi Koç پشتیبانی می‌شود. از زمان تأسیس، دانشگاه کوچ به عنوان مرکز تعالی جهانی در علم و آموزش ظاهر شده است و به طور منحصر به فردی برای بررسی همپوشانی‌های پزشکی، مهندسی، علوم، علوم اجتماعی و علوم اداری برای پیگیری بیشتر تحقیقات پایه و کاربردی و جذب بهترین دانشجویان قرار گرفته است.

دانشگاه های دولتی ترکیه

این دانشگاه به طور پیوسته در رتبه‌بندی‌های مختلف دانشگاهی، چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح ملی، صعود کرده است و همیشه برای دستیابی به ارتفاعات بالاتر تلاش می‌کند. اخیراً، دانشگاه کوچ توسط رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز در سال 2021 و رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2021 رتبه اول را در ترکیه کسب کرده است.

این دانشگاه با هدایت فلسفه‌ی آموزشی «آموزش خلاقانه و یادگیری مشارکتی» از توسعه آکادمیک و بین فردی پشتیبانی می‌کند، این دانشگاه همچنین انتقال تفکر انتقادی لازم برای تجزیه و تحلیل دانش را به عهده گرفته است. در نهایت می‌توان گفت که دانشگاه کوچ رویکردی دانشجو محور به آموزش دارد و مکانیزم‌های حمایتی لازم برای یادگیری و توسعه را برای دانشجویان خود فراهم می‌کند.

دانشگاه سابانچی

دانشگاه سابانچی در استانبول واقع شده است و در رتبه‌بندی EECA امسال در جایگاه هجدهم قرار دارد. این دانشگاه جوان دیگری است که در پاییز 1999 تدریس را آغاز کرده است و در حال حاضر حدود 4000 دانشجو دارد. شایان ذکر است که در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی دانشگاه Sabanci (FENS)، و همچنین دانشکده هنر و علوم اجتماعی (FASS)، طیف گسترده‌ای از رشته‌ها در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به دانشجویان ارائه می‌‌شود. حدود 42 درصد از دانشجویان این دانشگاه بورسیه تحصیلی دریافت می‌کنند.

دانشگاه های دولتی ترکیه
ماموریت دانشگاه سابانچی توسعه افراد شایسته و با اعتماد به نفس بین‌المللی است که دانش در علوم طبیعی و مهندسی را در کنار علوم انسانی، اجتماعی و مدیریت از طریق تحقیقات بین‌رشته‌ای نوآورانه پیشرفت و پرورش می‌دهند.

شهریه‌ ی دانشگاه های دولتی در ترکیه

در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی بسیار مقرون به صرفه هستند، به خصوص در مقایسه با موسسات مشابه در اروپا یا ایالات متحده. در ترکیه، دانشجویان بین‌المللی معمولاً بین 100 تا 4000 یورو در هر سال تحصیلی پرداخت می‌کنند. البته رشته‌هایی مانند پزشکی یا مهندسی می‌توانند گران‌تر باشند.

هزینه های زندگی دانشجویی در ترکیه

حتی اگر در یک دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل شوید، باید هزینه‌هایی را هم برای زندگی در نظر بگیرید. شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، می‌توانید با بودجه 400 تا 650 یورو در ماه در ترکیه زندگی کنید. این در مقایسه با سایر مقاصد تحصیلی در جهان بسیار مقرون به صرفه تر است. میانگین هزینه‌های زندگی شما بسته به سبک زندگی و عادات خرج کردن شما افزایش یا کاهش می یابد. در ترکیه واحد پول ملی لیر ترکیه است. 1 یورو در حال حاضر معادل 9 لیر ترکیه است.

هزینه های خوابگاه دانشجویی

حین تحصیل در ترکیه می‌توانید از بین انواع اقامتگاه، یکی را انتخاب کنید. برخی از آن‌ها مقرون به صرفه تر هستند، برخی دیگر راحتی بیشتری را ارائه می‌دهند. در پایان، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام یک متناسب با نیازهای شما باشد.

دانشگاه های دولتی ترکیه

موارد زیر محبوب‌ترین گزینه‌های اقامت برای دانشجویان در ترکیه است:

 خوابگاه دانشگاه: هزینه‌ها بسته به دانشگاه و امکانات متفاوت است.

 خوابگاه‌های دولتی: 24-38 یورو در ماه

 خوابگاه‌های خصوصی: با امکانات بسیار بهتر و همچنین هزینه‌های بالاتر ارائه می‌شود.

 اجاره آپارتمان: 68-283 یورو در ماه بسته به موقعیت و اندازه آپارتمان

اگر از نظر شما، اجاره‌ی یک آپارتمان بهترین گزینه است، آب و برق اضافی را فراموش نکنید، که 50 تا 75 یورو به هزینه‌های زندگی ماهانه شما اضافه می‌کند.

هزینه غذا در ترکیه

دانشجویان می‌توانند از کافه تریا دانشگاه استفاده کنند که هر روز 2 یا 3 وعده غذایی بسیار مقرون به صرفه سرو می‌کند. هزینه این وعده‌های غذایی حدود 0.30-1.15 یورو است. البته اگر می‌خواهید غذاهای دیگری را امتحان کنید، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها یا کافه‌های دیگری در اطراف دانشگاه وجود دارد.

دانشگاه های دولتی ترکیه

بودجه ماهانه برای غذا و مواد غذایی تا حد زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. اگر از غذا خوردن در بیرون از خانه لذت ببرید یا چندین بار در هفته غذا سفارش دهید، در نهایت هزینه بسیار بیشتری صرف خواهید کرد. اگر از آشپزی لذت می‌برید و به تخفیف‌های سوپرمارکت‌ها توجه دارید، عکس این موضوع صادق است.

موارد زیر نمونه‌هایی از  ​​قیمت محصولات غذایی به طور متوسط در ترکیه است:

1 قرص نان: 0.30 یورو

1 لیتر شیر: 0.58 یورو

12 تخم مرغ: 1.23 یورو

1 کیلوگرم پنیر سفید: 4.48 یورو

1کیلوگرم سیب: 0.65 یورو

یک وعده غذایی در رستوران‌های مقرون به صرفه: 2.50 یورو

1 پرس کباب: 2.85-3.40 یورو

 هزینه های حمل و نقل

کارت حمل و نقل ماهانه (برای اتوبوس، مترو) حدود 27 یورو است. این برای دانشجویانی که نیاز به رفت و آمد روزانه دارند یا از کاوش در مناطق اطراف و شناخت خوب شهر لذت می‌برند مفید خواهد بود. در غیر این صورت، برای سفرهای یک نفره، می‌توانید انتظار پرداخت  رقم‌های زیر را داشته باشید:

 تاکسی: 2.85 یورو برای سفر 5 کیلومتری

 اتوبوس/مترو: 0.20-0.40 یورو به ازای هر بلیط

 هزینه های اضافی در ترکیه

 کتاب و سایر مواد آموزشی: 80 یورو

 قبض تلفن ماهانه: 6.50-11.50 یورو

 سرگرمی (سینما، کنسرت، تئاتر): 10-15 یورو در ماه

 بیمه پزشکی خصوصی: 34-57 یورو در سال

 بورسیه ی تحصیلی ترکیه

در ترکیه، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از بورسیه‌ها و کمک‌های مالی درخواست دهند. این اشکال حمایت مالی توسط موسسات مختلفی ارائه می‌شود، مانند:

 دولت

 دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی

 سازمان‌های بین‌المللی

معیارهای درخواست از بورسیه ای به بورسیه دیگر متفاوت است و همین امر در مورد مبلغی که دریافت می‌کنید نیز صادق است. شما می‌توانید با بررسی بورسیه‌های تحصیلی ترکیه شروع کنید، اما هول نکنید، زیرا بسیاری از بورسیه‌های تحصیلی دیگر در ترکیه وجود دارد.

شرایط پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه

مقطع کارشناسی

همانطور که قبلا هم به آن اشاره کردیم، پذیرش در دانشگاه های دولتی ترکیه سخت تر از پذیرش در دانشگاه های خصوصی ترکیه است و دانشگاه‌ها در شرایط پذیرش با یکدیگر تفاوت دارند. ما می‌توانیم شرایط پذیرش دانشگاه‌ها را در مقطع کارشناسی به 2 بخش تقسیم کنیم.

دانشگاه های دولتی ترکیه

1: آزمون EOS: برخی دانشگاه‌ها هستند که برای پذیرش دانشجو، آزمون EOS را برپا می‌کنند. در این حالت، دانشجو باید فقط در آزمون EOS دانشگاه شرکت کند یا یکی از آزمون‌های EOS که فقط توسط سایر دانشگاه‌های ترکیه برگزار می‌شود، را انتخاب و در آن حضور یابد.

2: تست بین‌المللی: برخی دانشگاه‌های دولتی در ترکیه، دانشجو را ملزم به شرکت در یکی از آزمون‌های بین‌المللی مانند SAT یا ACT یا آزمون‌های AL دبیرستان بریتانیا مانند دانشگاه هاچی تپه و دانشگاه بغازیچی می‌کند.

اخذ پذیرش پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه

این امر مستلزم تلاش فراوان دانشجویان است، زیرا اکثر دانشگاه‌های دولتی به جز با مدرک IOS یا گواهینامه‌های بین المللی و با نمرات بالا نزدیک به 100% در آزمون YOS دانشجو نمی‌پذیرند.

اخذ پذیرش در رشته‌های مهندسی یا ادبی

برای اخذ پذیرش در این رشته‌ها، دانشجو باید برای شرکت در آزمون SAT آمریکا و کسب نمره 1250 یا بیشتر آماده شود.

مقطع کارشناسی ارشد و دکترا

این بار نیست دانشگاه‌های دولتی در شرایط پذیرش با یکدیگر تفاوت دارند. ما می‌توانیم شرایط دانشگاه‌های مقطع کارشناسی ارشد را به دو بخش تقسیم کنیم:

بخش اول: شرکت در آزمون GRE یا  . GMAT

بخش دوم: درخواست با تنها مدرک لیسانس

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

دیپلم دبیرستان

ریز نمرات تحصیلی دوره دبیرستان

کپی پاسپورت

عکس.

گواهی آزمون IOS یا آزمون‌های بین‌المللی «در صورت وجود»

مدارک مورد نیاز برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری

  • گواهی فارغ التحصیلی برای لیسانس در صورت درخواست برای مدرک کارشناسی ارشد و دو گواهی فارغ التحصیلی برای لیسانس و فوق لیسانس در صورت درخواست برای دکتری.
  • ریز نمرات لیسانس در صورت درخواست فوق لیسانس و ریز نمرات برای لیسانس و فوق لیسانس در صورت درخواست دکتری.
  • حداقل دو توصیه نامه.
  • تعهد نامه
  • گواهینامه GRE، اما برای همه‌ی دانشگاه‌ها مورد نیاز نیست

سخن آخر

مطمئنا با وجود تمام امکانات و مزایایی که دانشگاه‌های دولتی ترکیه برای دانشجویان فراهم می‌کنند، شما برای اخذ پذیرش تحصیلی در این دانشگاه‌ها با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد. چالش‌هایی که شاید اگر تجربه‌ی کافی نداشته باشید، شما را از رسیدن به اهدافتان باز دارند. پس باید تا جایی که می‌توانید اطلاعات جمع‌آوری کنید یا برای انجام امور خود، از آرال گام کمک بگیرید.

تیم ما با مشاوره‌ی رایگان و متخصصان باتجربه در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی به ترکیه، به شما در رسیدن به هدفتان و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دولتی ترکیه کمک خواهد کرد. مجموعه‌ی آرال گام، با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی انواع مهاجرت به ترکیه، بهترین گزینه برای کمک به شما در این زمینه خواهد بود.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *