موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل در ترکیه

تحصیل تحصیل در ترکیه
فهرست عناوین

تحصیل در خارج از کشور، یک فرصت بی‌نظیر برای دستیابی به تحصیلات عالی و تجربه فرهنگی جدید است. ترکیه، با دانشگاه‌های برجسته، برنامه‌های تحصیلی متنوع و فرصت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی، به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل در خاورمیانه شناخته می‌شود. در این مقاله، به بررسی دانشگاه‌های ترکیه، رشته‌های تحصیلی، هزینه‌های تحصیل، فرصت‌های تحصیل در آنتالیا و آنکارا، تحصیل به زبان انگلیسی، تحصیل بدون مدرک زبان، و تحصیلات تکمیلی در ترکیه می‌پردازیم.

اگر بودجه‌ی کافی برای خرید ملک یا سرمایه‌گذاری ندارید، به تحصیل و فرصت‌های شغلی آکادمیک علاقه‌مند هستید یا می‌خواهید مدارک بین‌المللی معتبری داشته و سپس از ترکیه به کشوری دیگر مهاجرت کنید، به شما توصیه می‌کنیم که فرصت تحصیل در ترکیه را از دست ندهید.

همچنین اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید برای دریافت مشاوره رایگان مهاجرت تحصیلی، با کارشناسان موسسه مهاجرتی آرال‌گام تماس بگیرید.

شرایط تحصیل در ترکیه: دانشگاه‌های ترکیه

ترکیه با دارا بودن دانشگاه‌های برجسته و معتبر، یکی از مقاصد محبوب جهانی برای تحصیلات عالی است. دانشگاه‌های ترکیه با برنامه‌های تحصیلی متنوع در رشته‌های مختلف از جمله علوم پایه، مهندسی، پزشکی، علوم انسانی و هنر، به دانشجوان امکان می‌دهند تا تحصیلات خود را در سطح بالا آغاز کنند. برخی از دانشگاه‌های برجسته در ترکیه عبارتند از: دانشگاه استانبول، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه تشکری، دانشگاه بوغازیچی، و دانشگاه صنعتی استانبول.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه

uskudar 3

دانشگاه‌های زیادی در ترکیه وجود دارد که می‌تواند دانشجو را در انتخاب سردرگم کند. ما در اینجا به شما کمک می‌کنیم تا بهترین دانشگاه‌های ترکیه در سال 2023 را بشناسید و به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی بهترین انتخاب را داشته باشید.

دانشگاه بوغازیچی

این دانشگاه که در استانبول واقع شده است، در هدف ایجاد آینده‌ای بی‌نظیر برای دانشجویان با آموزش عالی، نوآ‌ورانه و تحقیقات خلاقانه و پیشرو است. در این دانشگاه فعالیت‌های چشم‌گیری انجام می‌شود که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تدریس با روش‌ها و متود‌های نوآورانه و خلاقانه به دانشجویان
  • توانمندسازی فرهنگ دانش، تحقیق، خلاقیت و نوآوری برای رسیدن به یکی از بهترین دانشگاه‌های تحقیقاتی در دنیا
  • تلاش در ایجاد فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آکادمیک برای ایجاد آینده‌ای بهتر

این دانشگاه خانه‌ی بزرگی برای دانشجویان علاقه‌مند به امور تحقیقاتی است. این دانشگاه همچنین رشته‌های تحصیلی مختلفی را به زبان انگلیسی تدریس می‌کند و یکی از بهترین‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه است.

دانشگاه فنی خاورمیانه

این دانشگاه تحقیقاتی با ارائه‌ی خدمات علمی و آموزشی برای جامعه، انسانیت و طبیعت، یکی از بهترین‌ها در ترکیه است. در واقع، از ارزش‌های این دانشگاه می‌توان به نوآوری، خلاقیت و ایجاد فضایی برای تفکر نقادانه اشاره کرد. این دانشگاه در آنکارا واقع شده است و کیفیت بالای آموزشی را در مهندسی و سایر رشته‌های علوم طبیعی ارائه می‌دهد. این دانشگاه همچنین دروس مختلف را به زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهد و فقط درصد کمی از کسانی که در آزمون ورودی شرکت می‌کنند را برای آموزش می‌پذیرد.

دانشگاه بیلکنت

این دانشگاه اولین دانشگاه خصوصی در ترکیه است و در سال 1984 تاسیس شد. این دانشگاه تحقیقاتی و آموزشی، در غرب مرکز آنکارا قرار دارد.

دانشگاه بیلکنت در واقع روی تحقیقات و دانش تمرکز می‌کند و به عنوان یکی از بهترین‌ دانشگاه‌های استانبول برای دانشجویان بین‌المللی درنظر گرفته می‌شود. این دانشگاه بهترین و باکیفیت ترین‌آموزش را برای دانشجویان فراهم می‌کند و دانشکده‌ها و ساختمان‌های مختلفی را برای هر دپارتمان آموزشی، ارائه می‌دهد.

همچنین کتاب‌خانه‌ی بزرگی در این دانشگاه وجود دارد که دانشجویان از طریق‌آن می‌توانند به هزاران دیتا و منبع برای کارهای آموزشی خود دسترسی پیدا کنند. در واقع، کتابخانه‌ی بیلکنت یکی از بهترین و کامل‌ترین کتاب‌خانه‌های جهان محسوب می‌شود.

دانشگاه آنکارا

این دانشگاه قصد دارد یکی از دانشگا‌ه‌های نوآور در امور تحقیقاتی باشد و از دانش و مهارت‌های خود برای خدمت به بشر و کشور استفاده کند. این دانشگاه هدف دارد که در آینده به مرحله‌ای جهانی و متفاوت دست یابد.

این دانشگاه در قلب آنکارا واقع شده و به طور کامل از زندگی شهری در ترکیه بهره می‌برد. این همچنین بخشی از برنامه‌ی اراسموس نیز هست که آن را از لحاظ بین المللی، در زمینه‌های تکنولوژی و علوم، رقابت‌پذیر تر می‌کند.

دانشگاه حاجت تپه

این دانشگاه که در سال 1967 تاسیس شد، فعالیت خود را روی ارزش‌های جهانی در توسعه‌ی دانش و تکنولوژی متمرکز کرده است و در کل 16 دانشکده، 15 موسسه، 4 مدرسه تخصصی، 2 کالج، 98 آموزشگاه تحقیقاتی و .. دارد.

هدف این دانشگاه آموزش دانشجویان در جهتی است که آن‌ها را لیدرهایی موفق و فعال سازد تا در زمینه‌های علوم، تکنولوژی و هنر، دست به فعالیت و نوآوری بزنند. آن‌ها می‌خواهند از طریق آموزش‌های اساسی و حرفه‌ای، دانشجویان خود را توسعه و آموزش دهند.

دانشگاه فنی استانبول

این دانشگاه یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و دنیا است و اولین دانشگاه فنی در ترکیه محسوب می‌شود که به تدریس مهندسی و رشته‌های معماری خود معروف است. هدف این دانشگاه گسترش مرز دانش در علوم فنی است.

دانشگاه فنی ازمیر

این دانشگاه که در سال 1992 تاسیس شد، آموزش عالی و حرفه‌ای را در زمینه‌های علوم و تکنولوژی ارائه می‌دهد و یک دانشگاه تحقیقاتی محسوب می‌شود. اکثر درس‌ها در این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که آن را به یکی از بهترین و خاص‌ترین دانشگاه‌های فنی بین‌المللی در ترکیه تبدیل کرده است. پردیس این دانشگاه از مرکز شهر به ساحل شهر اورلا منتقل شده است.

زمان اپلای دانشگاه‌های ترکیه

معمولا برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند،‌ دو زمان انتخابی وجود دارد.

ترم پاییزه: پایان ماه مه

ترم بهاره: پایان دسامبر

نحوه پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه، باید مدارک مورد نیاز را فراهم کرده و بعد درخواست خود را از طریق فرم اپلیکیشن برای دانشگاه ارسال نمایید. توجه داشته باشید که برای پذیرش، حتما باید به شرایط، الزامات، مدارک مورد نیاز برای رشته‌ی تحصیلی، زمان ثبت نام، هزینه‌ی درخواست از طریق فرم اپلیکیشن و باید‌ها و نباید‌ها نیز دقت کنید.

برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای برخی ملیت‌ها، شرایط خاصی را ایجاد می‌کنند. همچنین برخی دانشگاه‌ها از شما امتحان ورودی می‌گیرند که باید خود را برای آن‌ها نیز آماده کنید.

هر مقطع تحصیلی و همچنین هر رشته‌ی تحصیلی، مدارک مربوط به خود را دارد. اما به طور کلی، شما باید عکس‌ها، ریزنمرات تحصیلی، آخرین مدرک تحصیلی، انگیزه نامه، توصیه نامه، مدرک زبان بین‌المللی و مدرک زبان ترکی استانبولی را به همراه فرم اپلیکیشن، برای دانشگاه اسکن و ارسال نمایید.

تحصیل آنلاین در ترکیه

تحصیل آنلاین می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای کسانی باشد که قصد مهاجرت ندارند ولی به مدارک معتبر و بین‌المللی نیاز دارند. خوشبختانه، ترکیه نیز آموزش آنلاین را فراهم کرده و شهریه‌ی آن نسبت به دانشگاه‌های آنلاین آمریکایی و کانادایی، بسیار کمتر و مقرون به صرفه است. به طور کلی، 216 دانشگاه در ترکیه دروس را به صورت آنلاین تدریس می‌کنند و 7706238 دانشجو به صورت آنلاین در آن‌ها در حال تحصیل هستند. از این میان، 2.1 درصد، دانشجوی بین‌المللی هستند.

رشته‌های تحصیلی ترکیه

در دانشگاه‌های ترکیه، رشته‌های تحصیلی متنوعی ارائه می‌شود که شامل رشته‌های علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی، رشته‌های مهندسی‌ مختلف از جمله مهندسی برق، مکانیک و عمران، رشته‌های علوم پزشکی، علوم انسانی، مدیریت و مهارت‌های هنری است. دانشجوان بر اساس علاقه و توانایی‌های خود می‌توانند رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل بپردازند.

تحصیل در رشته‌ی زنان و زایمان در ترکیه

ما در ادامه، رشته‌های پرطرفدار ترکیه را که بازار کار خوبی نیز دارند، معرفی می‌کنیم.

انتخاب یک رشته‌ی تحصیلی و دانشگاه

در ترکیه، شما می‌توانید تحصیلات خود را به انگلیسی، ترکی یا سایر زبان‌ها ادامه دهید. این کاملا به رشته و دانشگاه مورد نظر شما بستگی دارد. پس قبل از هر چیزی حسابی سرچ کنید. در تمامی‌سایت‌های مربوط به دانشگاه‌ها، زبان تدریس رشته نیز نوشته شده است. شما همچنین می‌توانید به کمک Study Finder، رشته‌ی تحصیلی مورد نظر خود را پیدا کنید.

طراحی و منسوجات و صنایع دستی

ترکیه و به خصوص استانبول، جایی که بین اروپا، آسیا و خاورمیانه قرار دارد، نقطه‌ی اقتصادی مهمی محسوب می‌شود. این کشور تبادلات تجاری و توریستی زیادی دارد و تاکید زیادی نیز بر امور تجاری دارد. اگرچه دولت سعی می‌کند امور مختلف در این کشور مثل بانکداری، ارتباطات و حمل و نقل را بهبود ببخشد، ولی به طور کلی، تجارت لباس و منسوجات چشم‌گیر‌تر هستند. در واقع، تعداد زیادی از دانشجویان به همین دلیل برای تحصیل در ترکیه می‌آیند. از دانشگاه‌های معروف در تدریس و ارائه‌ی رشته‌های تحصیلی مرتبط با طراحی و منسوجات در ترکیه می‌توان به دانشگاه آیدین استانبول، دانشگاه مدیترانه‌ی شرقی و دانشگاه اوسکودار اشاره کرد.

مدیریت بازرگانی

صرف نظر از تصمیمات رئیس جمهور ترکیه و دولت که در سایر زمینه‌های آموزشی گرفته شده است، شواهد نشان می‌دهد که این رشته‌ی تحصیلی یکی از بهترین گزینه‌ها برای رشد و موفقیت در ترکیه است.

این رشته‌ی تحصیلی در را برای دانشجویان تاجری که به این کشور به عنوان مکانی برای شروع تجارت خود فکر می‌کنند، باز میکند. مدیریت بازرگانی هم برای مقطع کارشناسی و هم برای کارشناسی ارشد، یکی از محبوب‌ترین و پررقابت‌ترین رشته‌ها شده و به طور کلی، تجارت و بازرگانی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های داخلی و بین المللی در ترکیه است. شایان ذکر است که رشته‌ی تحصیلی MBA که حسابی سروصدا به پا کرده نیز از زیرشاخه‌ی همین مجموعه است و در ترکیه، طرفداران زیادی دارد و یکی از بهترین رشته‌ها محسوب می‌شود.

از دانشگاه‌های معروف در تدریس و ارائه‌ی رشته‌های تحصیلی مرتبط با مدیریت بازرگانی می‌توان به دانشگاه near east، دانشگاه اروپایی lefke و دانشگاه اوکان اشاره کرد.

علوم کامپیوتر و مهندسی

علوم کامپیوتر و مهندسی یکی از مهم‌ترین رشته‌های تحصیلی در دنیا شده است، ترکیه نیز از آن غافل نمانده است. این رشته‌ها، در شاخه‌هایی چون تجارت، تکنولوژی، ارتباطات و … واقعا کاربردی هستند و به دانشجویان فرصت‌های شغلی بسیار خوبی می‌دهند. برای دانشجویانی که به این حرفه در ترکیه علاقه‌مند هستند، توصیه می‌کنیم که حتما از علوم کامپیوتری و مهندسی، غافل نشوند.

رشته‌های تحصیلی آکادمیک در مهندسی و علوم کامپیوتری معمولا با جنبه‌های مختلفی از علوم کامپیوتری و مهندسی کامپیوتری ترکیب شده است. علوم کامپیوتری، به نرم‌افزار و … می‌پردازد و مهندسی کامپیوتری، سخت‌افزار و مهندسی الکترونیک را دربر می‌گیرد، پس مطمئنا این رشته‌ی تحصیلی، می‌تواند پربار، مفید و همه جانبه باشد.

رشته‌های تحصیلی آنلاین محبوب در ترکیه

  • مهندسی نرم افزار آنلاین – ترکیه
  • روانشناسی آنلاین – ترکیه
  • مدیریت کسب و کار آنلاین – ترکیه
  • حقوق آنلاین – ترکیه
  • مهندسی کامپیوتر آنلاین – ترکیه
  • معماری آنلاین – ترکیه
  • روانپزشکی آنلاین – ترکیه
  • امنیت سایبری آنلاین – ترک

بورسیه تحصیلی در ترکیه

بورسیه تحصیلی ترکیه

برنامه‌های کاربردی برای بورسیه تحصیلی دولت ترکیه 2023-2024 از هم اکنون باز است. پس از همین حالا، می‌توانید جهت اخذ آن اقدام نمایید. بورسلاری یاTürkiye bursları  (بورسیه تحصیلی ترکیه) یک برنامه با بودجه کامل است که برای تحصیل در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دسترس است. این بورسیه برای دانشجویان بین المللی برجسته از سراسر جهان که مایل به تحصیل تمام وقت یا کوتاه مدت در دانشگاه‌های معتبر ترکیه هستند، باز است.

این برنامه برای تحصیل در ترکیه برای انواع رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه‌های ترکیه در دسترس است. این بورسیه تحصیلی با بودجه دولت ترکیه با هدف ایجاد شبکه‌ای از رهبران آینده متعهد به تقویت همکاری بین کشورها و درک متقابل بین جوامع است.

همچنین برنامه آموزش زبان ترکی برای مقامات دولتی و دانشگاهیان (KATİP) برنامه‌ای است با هدف آموزش مقامات دولتی خارجی، دیپلمات‌ها، دانشگاهیان و محققانی که مایل به یادگیری زبان ترکی و آشنایی بیشتر با ترکیه هستند. این برنامه برای ارائه درک جامعی از زبان، فرهنگ و جامعه ترکیه طراحی شده است و شرکت کنندگان را قادر می‌سازد تا به طور موثر با همتایان ترک خود در محیط‌های مختلف حرفه‌ای ارتباط برقرار کرده و تعامل داشته باشند.

تعداد دانشجویان بین المللی که در موسسات آموزش عالی در ترکیه تحصیل می‌کنند در 10 سال گذشته به طور جدی افزایش یافته است و ترکیه را به یکی از بین المللی ترین کشورهای پذیرنده دانشجویان بین المللی در جهان تبدیل کرده است. پس این برنامه، برای بیش از 40000 برنامه در 207 دانشگاه در دسترس است.

راجع به اسکالرشیپ‌ها و بورسیه‌های تحصیلی تحقیق کنید

اگر می‌خواهید با یک بورسیه‌ی تحصیلی در ترکیه تحصیل کنید، بهتر است بدانید که گزینه‌های مختلفی دارید. اما به خاطر داشته باشید که برای اخذ بورسیه باید شرایط آن را نیز داشته باشید. برای اینکه بورسیه‌ی مناسبی پیدا کنید، صرفا به یک سایت بسنده نکنید و سایر سایت‌ها و دانشگاه‌ها را برای اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه بگردید.

مدارک و اپلیکیشن درخواست خود را آماده کنید

بعد از انتخاب دانشگاه، تنها کاری که باید انجام دهید پر کردن اپلیکیشن درخواست و ارائه‌ی مدارک است. این مدارک می‌توانند بسته به رشته‌ی تحصیلی دانشجو و خود دانشگاه متنوع باشند. زیرا دانشگاه تصمیم می‌گیرد که با چه مدارکی دانشجو را پذیرش کند. لطفا صفحات مربوط به مدارک و رشته‌های تحصیلی دانشگاه مورد نظر را چک کنید تا اطلاعات کامل پیدا کنید.

جزئیات برنامه دریافت بورسیه

  • موسسه میزبان: دانشگاه‌های شریک ترکیه (موجود در سیستم درخواست) در ترکیه.
  • برنامه‌های واجد شرایط: برنامه‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد، یا دکترا در طیف گسترده‌ای از رشته‌های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه‌های شرکت کننده ترکیه.
  • تعداد جوایز: حدود 5000 عدد.
  • مدت زمان: کارشناسی (یک سال دوره زبان ترکی + 4-6 سال)، کارشناسی ارشد (یک سال دوره زبان ترکی + 2 سال)، دکتری (یک سال دوره زبان ترکی + 4 سال).
  • گروه مورد نظر: برای شهروندان تمام کشورها به جز شهروندان ترکیه و کسانی که تابعیت ترکیه خود را از دست داده‌اند، باز است.

مزایا: نامزدهای منتخب برای این بورسیه دولتی دارای مزایای زیر خواهند بود:

  1. شهریه دانشگاه
  2. کمک هزینه ماهانه:

o دانشجویان مقطع لیسانس: 1700 لیر

o دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد: 2400 لیر

o دانشجویان مقطع دکترا: 3000 لیر

o بورسیه‌های تحقیقاتی: 8000 لیر

o برنامه زبان ترکی برای مقامات دولتی و دانشگاهیان: 4000 لیر

  1. هزینه اقامت
  2. بلیط پرواز یک بار رفت و برگشت.
  3. بیمه سلامت
  4. هزینه حمل و نقل
  5. برنامه‌های فرهنگی، دانشگاهی و حرفه‌ای.
  6. دوره یک ساله زبان ترکی.

شرایط و معیارهای دریافت بورسیه

متقاضیان باید شرایط بورسیه تحصیلی ترکیه که در زیر نشان داده شده است را داشته باشند تا برای برنامه بورسلاری یا هر بورسیه‌ی تحصیلی دیگری در ترکیه اقدام کنند:

  1. تابعیت هر کشوری باشد به جز شهروندان ترکیه و کسانی که تابعیت ترکیه خود را از دست داده‌اند
  2. حداقل معیارهای تحصیلی (حداقل پیشرفت تحصیلی برای):

o متقاضیان مدرک لیسانس: 70%؛

o متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری: 75%؛

o متقاضیان علوم بهداشتی (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی): 90%

  1. معیارهای سنی (حداکثر):

حداکثر 21 سال درخواست برای برنامه‌های کارشناسی

حداکثر 30 برای برنامه‌های کارشناسی ارشد

حداکثر 35 برای برنامه‌های دکترا

حداکثر 45 برای برنامه‌های بورسیه تحقیقاتی

  1. فارغ التحصیلان یا متقاضیانی که قادر به فارغ التحصیلی در پایان سال تحصیلی جاری (قبل از آگوست 2023) هستند، می‌توانند جهت اخذ این بورسیه درخواست دهند.
  2. افرادی که در حال حاضر در دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کرده اند، واجد شرایط نیستند. این بدان معناست که دانشجوی کارشناسی ارشد که در حال حاضر در ترکیه تحصیل می‌کند نمی‌تواند برای بورسیه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد اقدام کند اما می‌تواند برای برنامه دکترا اقدام کند.

 

هزینه تحصیل در ترکیه

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه این شانس را دارند که تحصیلات خود را در کشوری با غنی ترین و پیچیده ترین تاریخ ادامه دهند. اگر به دنبال کشوری زیبا با آب و هوای مناسب برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری یا کارشناسی هستید ، هیچ کشوری جذاب تر از کشور ترکیه پیدا نمی کنید.

در طول هفته دوره های خود را بگذرانید، و سپس یک سفر آخر هفته به به دیدنی ترین شهر های کشور ترکیه سفر کنید و از تعطیلات خود لذت ببرید. اما قبل از این که سوار هواپیما، قطار یا اتومبیل شوید و برای تحصیل به کشور ترکیه سفر کنید، به یاد داشته باشید که برخی از جوانب از جمله شهریه دانشگاه و هزینه های زندگی در ترکیه را نیز بررسی کنید.

هزینه های زندگی در ترکیه بسته به سبک زندگی دانشجویان متفاوت می باشد اما در یک براورد کلی حدود 400 تا 500 دلار هزینه های عمومی برای یک دانشجو همراه با 100 دلار برای متاب و موارد دیگر می باشد.

اکثر دانشجویان بین المللی برای پرداخت شهریه دوره های تحصیلی خود در کشور ترکیه ترجیح می­دهند در کنار تحصیل خود به کار پاره وقت مشغول باشند تا بتوانند بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین کنند و همچنین تجربه کار در یک محیط بین المللی را نیز تجربه کنند قوانین مربوط به کار هنگام تحصیل در ترکیه سختگیرانه نیست. در اینجا لیستی از دانشگاه های کشور ترکیه را برای شما فراهم آوردیم.

شهریه در دانشگاه‌های دولتی

در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی واقعا مقرون به صرفه هستند،‌ خصوصا اگر بخواهیم آن‌ها را با دانشگاه‌های اروپایی یا آمریکایی مقایسه کنیم. دانشجویان بین‌المللی معمولا سالی 100 تا 4000 یورو پرداخت می‌کنند. البته رشته‌هایی مثل پزشکی یا مهندسی می‌تواند گران‌تر باشد.

شهریه در دانشگاه‌های خصوصی

جای تعجبی ندارد که دانشگاه‌های خصوصی یا عبارتا، دانشگاه‌های آزاد ترکیه گران‌تر از دولتی‌ها باشند. اما شما باز هم می‌توانید با شهریه‌ای منطقی در این دانشگاه‌ها تحصیل کنید. اما رشته‌هایی هم وجود دارند که شهریه‌ی آن‌ها سالانه 20000 یورو خواهد شد.

دانشگاه‌های خصوصی و دولتی در ترکیه می‌توانند برای دانشجویان بین‌المللی، شهریه‌ی کمتری نیز در نظر بگیرند. شما حتی می‌توانید در این دانشگاه‌ها با بورسیه‌ی تحصیلی درس بخوانید و شهریه ندهید. برای اینکه راجع به شهریه‌ها اطلاعات کاملی به دست بیاورید، حتما سایت دانشگاه‌ها، پی دی اف‌های مربوطه و شهریه‌ی مرتبط با رشته‌های تحصیلی را در نظر داشته باشید.

هزینه زندگی در ترکیه برای دانشجویان

به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، شما می‌توانید با 400 تا 650 یورو در ماه زندگی کنید. این هزینه‌ها نسبت به هزینه‌ی تحصیل در سایر کشورها واقعا ناچیز است. البته میانگین هزینه‌های زندگی شما به سبک و نحوه‌ی خرج کردن و استایل زندگی شخصی خودتان بستگی دارد.

هزینه‌های اقامت دانشجویی

حین تحصیل در ترکیه می‌توانید انواع مختلفی از اقامت و اسکان را در نظر داشته باشید. برخی بودجه‌ی کمتری لازم دارند، برخی راحتی بیشتری فراهم می‌کنند. در آخر این شما هستید که باید انتخاب کنید. در ادامه، گزینه‌های محبوب و متداول را برای اقامت دانشجویی ذکر خواهیم کرد.

خوابگاه‌های دانشجویی: هزینه به خود دانشگاه و دانشکده بستگی دارد.

  • خوابگاه‌های خصوصی: 24-38 یورو در ماه
  • اقامت‌گاه‌های خصوصی مشترک: از دانشکده‌ها بهتر هستند ولی هزینه بیشتری دارند.
  • اجاره‌ی یک سوییت: 68 تا 283 یورو در ماه، بسته به موقعیت و متراژ سوییت

اگر به این نتیجه رسیدید که اجاره‌ی یک سوییت بهترین گزینه هست، هزینه‌های اضافی مثل 50 تا 75 یورو در ماه برای ساختمان (مثل آب و برق و گاز و …) را فراموش نکنید.

هزینه خوراک در ترکیه

دانشجویان می‌توانند از کافه‌ی دانشگاه خرید کنند که ارزان‌تر است. این کافه‌ها 2 تا 3 بار غذا در روز سرو می‌کنند که گاهی رایگان است. این وعده‌های غذایی معمولا بین 0.30 تا 1.15 یورو هزینه دارد. البته، رستوران‌ها یا کافه‌های دیگری در اطراف دانشگاه وجود دارد که می‌توانند گران‌تر باشند.

بودجه‌ی ماهانه برا یغذا معمولا به لایف استایل شما بستگی دارد. اگر عاشق غذا خوردن هستید، پس باید پول بیشتری بپردازید. اگر عاشق آشپزی هستید، هزینه خوراک برایتان مقرون به صرفه تر است. در ادامه هزینه‌ی برخی از غذاهای متداول برای آشپزی در ترکیه ذکر شده است.

  • یک قرص نان: 0.30 یورو
  • یک لیتر شیر: 0.58 یورو
  • 12 تخم مرغ: 1.23 یورو
  • یک کیلوگرم پنیر سفید:4.48 یورو
  • یک کیلو سیب:0.65 یورو
  • یک وعده غذایی در رستوران: 2.50 یورو
  • یک پرس کباب: 2.85/ 3.40 یورو

هزینه‌ی حمل و نقل در ترکیه

هزینه های اقامت کشور ترکیه

هزینه حمل و نقل ماهانه با اتوبوس و مترو در ترکیه حدود 27 یورو است. این برای دانشجویانی که از گردش در شهر لذت می‌برند می‌تواند مناسب باشد. البته برای سفرهای ساده می‌توانید هزینه‌های زیر را در نظر داشته باشید:

  • تاکسی: 2.85 یورو برای 5 کیلومتر
  • اتوبوس/مترو: 0.20-0.40 یورو برای بلیط

هزینه‌های اضافی در ترکیه

هزینه‌ی کتاب و سایر متریال‌های دانشگاهی: 80 یورو

قبض تلفن به صورت ماهانه:6.50-11.50 یورو

هزینه سرگرمی:10-15 یورو

بیمه درمانی خصوصی :34-57 یورو

 

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزای ترکیه

دانشجویانی که برای تحصیل به ترکیه می‌آیند باید ویزای دانشجویی خود را از نزدیکترین کنسولگری جمهوری ترکیه یا سفارت ترکیه دریافت کنند. مراحل ویزای دانشجویی ممکن است زمان بر باشد و بنابراین مهم است که به محض دریافت نامه پذیرش خود برای ویزای دانشجویی اقدام کنید تا به موقع در شروع ترم جدید وارد کشور ترکیه شوید.

مراحل اجازه اقامت

پس از ورود به ترکیه و پس از تکمیل ثبت نام دانشگاه، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که برای اجازه اقامت اقدام کنید. پس از پر کردن فرم درخواست در https://e-ikamet.goc.gov.tr/ ، باید در روز و ساعت قرار ملاقات به اداره مهاجرت استانی مراجعه کنید یا برای تحویل مدارک از دفتر دانشجویان بین المللی دانشگاه خود اقدام نمایید. تا زمانی که در ترکیه بمانید، با کارت اقامت و شماره شناسایی خارجی (YU) که پس از درخواست دریافت می‌کنید، می‌توانید تمام تراکنش‌های رسمی ‌را انجام دهید.

اگر کارت اقامت شما منقضی نشده باشد، می‌توان از آن در هنگام ورود یا خروج از ترکیه استفاده کرد و بنابراین نیازی به دریافت ویزای جدید ندارید. مهم است که اجازه اقامت خود را قبل از پایان مدت اعتبار تمدید کنید.

شما به عنوان دانشجو از هزینه درخواست اقامت معاف هستید، فقط باید هزینه کارت را پرداخت کنید.

چک کردن آزمون‌های ورودی مورد نیاز

شاید لازم باشد که برای اخذ پذیرش از دانشگاهی در ترکیه، در آزمون ورودی شرکت کنید و نمره‌ی خاصی را به دست بیاورید. علاوه بر آزمون‌های بین‌المللی مورد نیاز، حتی ممکن است خود دانشگاه نیز یک آزمون ورودی برپا کند. پس جزئیات مربوط به رشته‌ی تحصیلی خود را بررسی کنید تا اگر آزمون ورودی خاصی دارد، برای آن آماده شوید.

شرایط سنی برای تحصیل در ترکیه

از سال 2012، آموزش در ترکیه به سه دسته‌ی آموزش اولیه، ابتدایی و ثانویه تقسیم‌بندی شد. ما در ادامه، شرایط سنی برای تحصیل در سطوح مختلف در ترکیه را ذکر خواهیم کرد.

آموزش اولیه: این آموزش به بچه‌های 3 تا 5 سال را شامل می‌شود که هنوز نمی‌توانند وارد دبستان شوند.

آموزش دبستانی: این شامل بچه‌های گروه سنی شش تا 10 سال می‌شود. آموزش ابتدایی برای بچه‌ها تا سال چهارم در ترکیه رایگان است.

آموزش ثانویه (راهنمایی): این شامل آموزش به بچه‌های 10 تا 14 سال می‌شود. تا آخرین سال راهنمایی، دانش‌آموزان راجع به دبیرستان‌ها اگاه شده و باید خود را برای آن آماده کنند.

آموزش ثانویه (دبیرستان): این آموزش برای بچه‌های 14 تا 17 سال است و بچه‌ها را برای ورود به دانشگاه آماده می‌کند.

آموزش عالی‌: بعد از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان‌های ترکیه، دانش‌آموزان می‌توانند وارد سیستم سه سیکلی آموزش عالی شوند و درس بخوانند.

شرایط تحصیل در ترکیه برای افراد زیر 18 سال

سیستم آموزشی ملی ترکیه از دو بخش اصلی تشکیل شده است. آموزش رسمی‌و غیر رسمی. آموزش رسمی‌به معنای سیستم مدرسه است و بنابراین شامل آموزش عالی می‌شود. آموزش غیر رسمی‌شامل کلیه فعالیت‌هایی است که در خارج از مدرسه سازماندهی می‌شود.

یکی از مهمترین شرایط تحصیل در ترکیه برای افراد زیر 18 سال، اجازه والدین است. این بدان معناست که والدین باید به فرزندان خود اجازه تحصیل در خارج از کشور را بدهند. شرط دیگر تایید کشور در مورد آن مدرسه است. برای صدور مجوز تحصیل برای افراد زیر 18 سال، دولت باید تاییدیه خود را صادر کند. ترکیه کشوری است که هر ساله پذیرای مهاجران زیادی است و افراد زیادی به این کشور سفر می‌کنند. برای تحصیل در ترکیه زیر 18 سال برخی شرایط باید رعایت شود.

بر اساس قوانین ترکیه، آموزش ابتدایی برای کودکان زیر 18 سال است. در حوزه قضایی ترکیه، از جمله اتباع خارجی، آنها حق دسترسی به خدمات آموزشی اولیه ارائه شده توسط مدارس دولتی را دارند. همه کودکانی که به عنوان ذینفعان حمایت موقت ثبت نام کرده‌اند حق ثبت نام در مدارس دولتی برای آموزش ابتدایی را دارند.

مدارس دولتی ترکیه رایگان هستند. آنها به زبان ترکی و برنامه درسی وزارت آموزش ملی به عنوان استاندارد تدریس می‌کنند و مجاز به اعطای گواهینامه و دیپلم با اعتبار کامل به کودکان دارای ملیت خارجی هستند.

شرایط ثبت نام بچه‌های زیر 18 سال

برای ثبت نام در مدارس دولتی، کودکان و والدین آنها باید کارت شناسایی موقت ذینفع حمایتی داشته باشند. کودکانی که هنوز ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند به طور موقت به عنوان دانش آموز مهمان ثبت نام کنند، به این معنی که می‌توانند در کلاس‌ها شرکت کنند، اما هیچ مدرک یا دیپلمی‌به آنها پیشنهاد نمی‌شود مگر اینکه برای حفاظت موقت خود ثبت نام کنند و توسط مدرسه پذیرفته شوند.

در مواردی که کودکی با ملیت خارجی در مدارس دولتی ثبت نام می‌کند، اداره آموزش و پرورش استان مسئول بررسی و ارزیابی سوابق تحصیلی قبلی دانش آموز و تعیین اینکه کودک در چه مقطعی باید ثبت نام کند، خواهد بود. در صورت عدم وجود مستندات سوابق تحصیلی گذشته، مدیریت استان باید آزمون‌ها و مصاحبه‌های لازم را برای ارزیابی سطح مناسب دانش آموز انجام دهد.

شرط معدل برای تحصیل در ترکیه

در سیستم آموزشی ترکیه، حداقل معدل 4 از 5، 7 از 10، 70 از 100، یا معادل آن در سیستم ایالات متحده: میانگین «B» یا میانگین نمره 3.00 (GPA) در مقیاس معدل 4.00، معدلی مناسب برای اخذ پذیرش خواهد بود. اگر دبیرستان شما از مقیاس درجه بندی متفاوتی استفاده می‌کند، باید آن را معادل سازی کنید. اگر حداقل شرایط را ندارید، باز هم ممکن است برای پذیرش در نظر گرفته شوید. فقط باید دانشگاه‌ها را به خوبی بگردید و رشته‌ای با شرایط معدل خود پیدا کنید.

شرط معدل ورود به مقطع کارشناسی ارشد

اگر مدرک خود را از دانشگاه‌های معتبر ترکیه با حداقل معدل 3.0 یا 80% تکمیل کرده‌اید، می‌توانید برای پذیرش در برنامه‌های کارشناسی ارشد در نظر گرفته شوید.

با این حال، اگر معدل 2.8 یا 75 درصد یا بالاتر دارید، بسته به محل تحصیل و تجربه کاری مرتبط، ممکن است همچنان برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته شوید.

سیستم آموزشی ترکیه

دوره‌های آموزشی در ترکیه از پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه اول، متوسطه عالی و آموزش عالی تشکیل شده است.

مرحله اول دبستان 4 ساله (کلاس اول، دوم، سوم و چهارم)، مرحله دوم متوسطه دوم 4 ساله (کلاس پنجم، ششم، هفتم و هشتم) و مرحله‌ی سوم نیز چهار ساله است که دبیرستان (پایه نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم) نامیده می‌شود. علاوه بر این، آموزش در دوران کودکی در کنار تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای افرادی که نیاز به آموزش ویژه دارند، اجباری است.

تحصیل در ترکیه مقطع دبیرستان

تحصیل در مدارس متوسطه کشور ترکیه حداقل 4 سال طول می‌کشد و در این کشور دبیرستان آناتولی و دبیرستان دولتی دو نوع مرکز آموزشی مقطع دبیرستان ترکیه می‌باشد که  در مدارس آناتولی تمرکز بر آموزش زبان‌های خارجی و آموزشهای ویژه می‌باشد اما در  دبیرستان های دولتی تمرکز بر ارائه دروس استاندارد و رسمی کشور میباشد که دانشجویان در ازمون جامع سراسری ترکیه شرکت کنند که شباهت زیادی به ازمون کنکور ایران دارد.

زبان تدریس در مدارس کشور ترکیه ترکی است ولی در موارد استثنایی مانند مجتمع آموزشی فجر ایرانیان و مدرسه آنکارا زبان تدریس فارسی می‌باشد و شرایط مختص افرادی است که سالیان متمادی در این کشور زندگی کرده اند و قصد بازگشت به ایران را دارند و افرادی شاغلی که تحت حمایت آموزش و پرورش این کشور می‌‌باشند. لازم به ذکر است که در مدارس بین المللی کشور ترکیه آموزش به زبان بین المللی (انگلیسی ) می‌باشد .

در مدارس استاندارد یا دولتی کشور ترکیه میانگین هزینه تحصیل از 500 دلار تا 1000 دلار می‌باشد که متاسفانه شامل امکانات مدارس شبانه روزی که شامل خوابگاه و وعده های غذایی نمی­شود بر این اساس دانش آموزان بخصوص دانش آموزان خارجی مدارس بین المللی را برمی‌گزینند تا با پرداخت 1500 دلار الی 3000 دلار بعلاوه 100 الی 200 دلار که هزینه بررسی مدارک و درخواست آنهاست از امکانات رفاهی این مدارس استفاده نمایند.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی

تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه

تحصیل در ترکیه و بهره مندی از یکی از بهترین سیستم های آموزش عالی دلیل کافی برای بسیاری از دانشجویان بین المللی است که در مقطع کارشناسی به ترکیه مهاجرت کنند. دوره کارشناسی تقریباً در هر دانشگاهی در ترکیه تدریس می شود و تکمیل  دوره حدودا چهار سال طول می کشد. شانس دریافت کمک هزینه تحصیلی در این مقطع کم تر از مقطع کارشناسی ارشد است اما می توان بورسیه های دانشگاه را که برای دانش جویان بین المللی در نظر گرفته شده است دریافت کرد.

مهارت در زبان ترکی استانبولی شانس پذیرش شما را در مقطع کارشناسی بالا می‌­برد. هرچند که می­توانید بدون مدرک زبان هم از برخی دانشگاه ها پذیرش مشروط بگیرید و در دوره های رایگان زبان ترکی که در دانشگاه برگزار می شوند شرکت کنید.

دانشگاه های ترکیه نیز مانند دانشگاه های ایران آزمون ورودی دارند با این تفاوت که برای ورود به هر دانشگاه ترکیه، باید آزمون ورودی آن دانشگاه را نیز بدهید، اما برخی از دانشگاه ها به آزمون ورودی دانشگاه های دیگر بسنده می کنند و آزمون جداگانه ای ندارند. برخی از دانشگاه های خصوصی ترکیه به معدل دیپلم دبیرستان ایران یا نتایج کنکور در ایران نیز اکتفا می کنند.

برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای تحصیل بین دانشگاه دولتی یا دانشگاه خصوصی تصمیم بگیرید بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه ترکیه تحصیل کنید، باید شرایط ورود به هر دانشگاه را بدانید:

اگر دانشگاهی را انتخاب کنید که به زبان ترکی دروس را ارائه دهد، باید در آزمون YOS شرکت کنید. به طور مشابه، اگر زبان آموزش انگلیسی باشد، باید آزمون SAT را بدهید.

اما اگر می خواهید در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه تحصیل کنید، در بسیاری از موارد نیازی به شرکت در آزمون های ورودی ندارید، اما هر دانشگاه شرایط ورود خود را دارد، به عنوان مثال، دانشگاه های خصوصی که دوره هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی ارائه می دهند، شرط معدل دارند و فقط دانش آموزانی را معدل بالای 15 دارند قبول می کنند. بنابراین قبل از تصمیم برای تحصیل در هر دانشگاه، وبسایت دانشگاه و شرایط ورود آن را چک کنید.

آزمون YOS

انتخاب دانشجویان در موسسات آموزش عالی ترکیه توسط شرکت OSYM در ​​این کشور صورت می گیرد و دانشجوبان خارجی باید در آزمون YÖS که هر ساله توسط این سازمان برگزار می شود، شرکت کنند و سپس با کسب رتبه قبولی کافی می توانند برای ثبت نام و ادامه تحصیل در دانشگاه های ترکیه اقدام کنند. اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه امتحانات یوس را به صورت اختصاصی برگزار می کنند. بدین صورت که آزمون توسط خود دانشگاه طراحی می شود. دانشگاههای ترکیه این آزمون را یکبار در سال برگزار می کنند.

سوالات آزمون یوس به زبان انگلیسی یا سایر زبانها علاوه بر ترکی استانبولی انتخاب می شوند. سوالات آزمون یوس به صورت تستی هستند و هر سوال 5 گزینه دارد. و دانشگاهها به طور کلی نمره منفی برای پاسخ اشتباه می دهند، اما برخی از دانشگاهها نمی دهند.

نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. یعنی هر 4 پاسخ غلط یک پاسخ درست را از بین می برد آزمون یوس از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. بخش های این آزمون به هوش، ریاضیات و هندسه تقسیم شده اند. بنابراین می توان گفت آزمون یوس مهمترین آزمون ورودی دانشگاههای دولتی و خصوصی ترکیه است.

آزمون SAT

آزمون استعداد تحصیلی SAT یک آزمون دانشگاهی که در سال آخر دوران دبیرستان از دانش آموزان گرفته می‌شود تا قدرت تحلیل آنها سنجیده شود. این آزمون توسط موسسه کالج برد (College Board) طراحی شده و شامل دو بخش دو آزمون جدا استدلالی و موضوعی می باشد. اکثر دانشگاه های دنیا نتایج این آزمون را برای ورود به دانشگاه قبول دارند. این آزمون سالانه 7 بار در کشور آمریکا و چندین بار در کشورهای دیگر برگزار می شود. سوال های این آزمون به صورت 4 گزینه ای بوده و محدودیت سنی ندارد و لازم به ذکر است که دو آزمون را در یک روز نمی توانید بدهید و باید در روزهای متفاوت آزمون داد.

تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

اگر در ایران مقطع کارشناسی را گذرانده اید و قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارید مقطع کارشناسی ارشد بهترین گزینه برای شماست. برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید. اما شرایط ورود به این رشته ها رقابتی تر است. دانشگاه های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های مختلف به زبان انگلیسی و ترکی دانشجو می پذیرند.

هزینه تحصیل در دانشگاه های ترکیه با توجه به زبان تدریس متفاوت است. تحصیل به زبان ترکی معمولا هزینه ای بین 500 تا 1000 دلار در سال را شامل می شود و هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد بین 1500 تا 3500 دلار است. اما نگران هزینه های دانشگاه تان نباشید زیرا دانشجویان بین المللی حدود 20 ساعت در هفته اجازه کار پاره وقت دارند. همچنین می­توانید با در دست داشتن یک رزومه عالی برای کمک هزینه های تحصیلی و بورسیه نیز اقدام کنید.

شانس دریافت فاند و بورسیه در مقطع کارشناسی ارشد بالاتر از مقطع کارشناسی است و معمولا این مبالغ برای دانشجویان برتر در نظر گرفته شده است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ممکن است بین ۱ تا ۲ سال بسته به رشته شما طول بکشد

برای ورود به دانشگاه  های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد معمولا به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت
  • مدرک زبان (برای برخی دانشگاه ها الزامی نیست)
  • مدرک GRE یا GMAT در صورت نیاز
  • توصیه نامه
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی
  • اصل و ترجمه مدرک کارشناسی
  • اصل و ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • عکس

تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری

تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل در مقاطع ارشد و دکتری بسیار رقابتی هستند. این موضوع در خصوص کشور ترکیه نیز صدق می کند. برای تحصیل در مقطع دکتری دانشجو می بایست قبل از درخواست پذیرش، دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را گذرانده باشد. طول مدت تحصیل در مقطع دکتری به رشته شما بستگی دارد و متفاوت است، اما تکمیل آن بین سه تا پنج سال طول می کشد. دانشگاه های کشور ترکیه به متقاضیانی که نمرات بالایی دارند پذیرش می دهند.

هزینه تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری حدود با کمک هزینه ای که دانشگاه پرداخت می کند رایگان می باشد. در این مقطع دانشجویان می بایست پیش از تحصیل با اساتید مرتبط با رشته خود مکاتبه کنند و به اصطلاح یک سوپروایزر پیدا کنند تا بتوانند در تیم تحقیقاتی استاد کار کنند و حقوق دریافت کنند.

برای ورود به دانشگاه  های کشور ترکیه در مقطع دکتری معمولا به مدارک زیر نیاز است:

  • پاسپورت
  • مدرک زبان (برای برخی دانشگاه ها الزامی نیست)
  • توصیه نامه
  • مدرک GRE یا GMAT
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی ارشد
  • اصل و ترجمه مدرک کارشناسی ارشد
  • اصل و ترجمه ریزنمرات دوره کارشناسی
  • اصل و ترجمه مدرک کارشناسی
  • اصل و ترجمه ریز نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی
  • اصل و ترجمه مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • عکس

مراحل نظام آموزشی ترکیه

ISCED 0

این سطح آموزشی در ترکیه کودکان 0 تا 36 ماهه را تحت پوشش اداره کل خدمات کودکان وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی قرار می‌دهد. همچنین در مهدکودک‌های آموزش استثنایی مراکز آموزشی دوران کودکی وجود دارد که زیر نظر اداره کل آموزش و پرورش ویژه و خدمات راهنمایی برای کودکان 0 تا 36 ماهه نیازمند آموزش ویژه، فعالیت می‌کنند.

ISCED 1

آموزش ابتدایی شامل کودکان 69 ماهه و 10 ساله می‌شود و مسئولیت آن بر عهده اداره کل آموزش ابتدایی وزارت آموزش ملی است. علاوه بر این، آموزش در دوران کودکی در کنار تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای دانش آموزانی که نیاز به آموزش ویژه دارند، اجباری است.

ISCED 2

آموزش متوسطه، یعنی مدرسه و دبیرستان، کودکان 10 تا 14 ساله را تحت پوشش قرار می‌دهد. اقدامات اداره کل آموزش ابتدایی و متوسطه با مسئولیت اداره کل آموزش ترکیه انجام می‌شود. علاوه بر این، آموزش در دوران کودکی در کنار تحصیلات ابتدایی و متوسطه برای دانش آموزانی که نیاز به آموزش ویژه دارند، اجباری است.

ISCED 3

آموزش متوسطه عالی شامل دبیرستان آناتولی، دبیرستان علوم، مدرسه هنرهای زیبا، دبیرستان ورزشی، مدرسه علوم اجتماعی، دبیرستان‌های مذهبی آناتولی و دبیرستان‌هایی است که برنامه‌های فنی و حرفه‌ای را انجام می‌دهند. این آموزش‌ها برای کودکان 14 تا 18 سال و افراد بالای 18 سال در مراکز آموزش حرفه‌ای انجام می‌شود و مسئولیت آن بر عهده اداره کل آموزش متوسطه، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای و اداره کل آموزش کشور است. همچنین، مدارسی که برنامه‌های آموزشی ویژه را برای آموزش افراد دارای معلولیت اجرا می‌کنند و مؤسسات آموزشی خاص، تحت مسئولیت اداره کل آموزش و پرورش و خدمات راهنمایی و آموزش ویژه هستند.

علاوه بر این، آموزش افراد با نیازهای ویژه در مراکز آموزش حرفه‌ای ویژه، آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای آموزش و پرورش ویژه و آموزشگاه‌های حرفه‌ای آموزش ویژه انجام می‌شود که همگی توسط اداره کل آموزش و پرورش ویژه و خدمات راهنمایی وزارت اداره می‌شود.

ISCED 5, ISCED 6, ISCED 7

آموزش عالی شامل افراد بالای 17 سال است و از دانشگاه‌های دولتی و پایه تشکیل شده است. آموزش عالی در ترکیه شامل برنامه‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا است که توسط موسسات آموزش عالی ارائه می‌شود. شورای آموزش عالی مسئول تنظیم کلیه فعالیت‌های مربوط به آموزش عالی است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

اگر می‌خواهید در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا در ترکیه تحصیل کنید، باید مدارک مخصوص آن‌ها را نیز جمع‌آوری کرده باشید. ما در ادامه، مدارک مربوط به هر مقطع تحصیلی را برای شما ذکر خواهیم کرد.

کارشناسی کارشناسی ارشد دکترا
عکس پرسونلی. عکس پرسونلی. عکس پرسونلی.
کپی پاسپورت. کپی پاسپورت. کپی پاسپورت.
گواهی دبیرستان + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی. مدرک دیپلم + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی. مدرک لیسانس + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی.
گواهی دبیرستان + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی. مدرک لیسانس + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی. مدرک لیسانس + ریز نمرات ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی.
آدرس ایمیل. آدرس ایمیل. مدرک کارشناسی ارشد + رونوشت ترجمه شده به ترکی یا انگلیسی.
کپی تافل یا TÖMER در صورت وجود کپی تافل یا TÖMER در صورت وجود آدرس ایمیل.
برخی از دانشگاه‌ها ممکن است مدارک اضافی مانند انگیزه نامه، رزومه و توصیه نامه درخواست کنند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی

  • دیپلم دبیرستان سطح O و A یا معادل آن
  • ریز نمرات تحصیلی
  • گواهی آزمون زبان ترکی
  • اسکن از کپی پاسپورت شما
  • آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی مثل تافل، آیلتس، PTE، البته می‌توانید در آزمون ورودی دانشگاه نیز شرکت کنید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد

  • دیپلم دبیرستان سطح O و A یا معادل آن
  • مدرک کارشناسی
  • ریز نمرات تحصیلی کارشناسی (لیست دقیق تمام نمره‌ها و واحد‌های‌آموزشی)
  • اسکن از کپی پاسپورت
  • رزومه‌ی علمی و شغلی (این گزینه اختیاری است)
  • گواهی آزمون زبان انگلیسی بین‌المللی مثل تافل یا آیلتس
  • گواهی آزمون زبان ترکی استانبولی
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در مقطع دکترا

  • دیپلم دبیرستان سطح O و A یا معادل آن
  • مدرک کارشناسی
  • ریز نمرات تحصیلی دوره‌ی کارشناسی (لیست دقیق واحد‌های آموزشی)
  • مدرک کارشناسی ارشد
  • ریز نمرات کارشناسی ارشد (لیست دقیق واحد‌های آموزشی)
  • رزومه‌ی علمی و شغلی
  • اسکن از کپی پاسپورت
  • ابسترکت تز پایان نامه در کارشناسی ارشد (1 تا 2 صفحه)
  • گواهی آزمون زبان انگلیسی (تافل، آیلتس یا آزمون ورودی دانشگاه)
  • انگیزه نامه
  • توصیه نامه
  • مقالات ISI

گپ تحصیلی ترکیه

شما ممکن است به هر دلیلی، برای تحصیل در مقاطع بعدی در ترکیه دیرتر اقدام کنید. در واقع ممکن است مشکلات پزشکی داشته باشید، یعنی به بیماری خاصی مبتلا باشید که نتوانید سریعا در سن مناسب جهت تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام کنید. همچنین ممکن است مشکلات مالی داشته باشید. یعنی به خاطر عدم موجودی کافی برای تحصیل، نتوانید برای کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا پذیرش بگیرید. حتی ممکن است، به خاطر فعالیت شغلی و کار کردن نتوانید به موقع برای تحصیل در ترکیه اقدام کنید. تمامی این موارد و سایر موارد و توجیه‌ها، ممکن و محتمل است. مهم این است که شما چگونه بتوانید دانشگاه مورد نظر را برای اخذ پذیرش، قانع کنید.

در واقع، دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل شما محدودیتی ایجاد نمی‌کنند، اما برای اخذ بورسیه تحصیلی مطمئنا یک بازه‌ی سنی مشخص وجود دارد که هر توجیهی داشته باشید هم شامل حال شما نمی‌شود. اما به هر حال، حتی اگر بدون بورسیه‌ی تحصیلی، در سن بالا، مثلا چهل سالگی، تازه می‌خواهید برای کارشناسی ارشد اقدام کنید، باید توجیه خاص و معقولی را به دانشگاه ارائه دهید تا شما را به عنوان دانشجو بپذیرد. به یاد داشته باشید که برخی دانشگاه‌ها در برخی کشورها، حساسیت‌های دیگری روی این موضوع دارند، اما برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید با یک دفتر مهاجرتی مناسب، یا دفتر خود دانشگاه مورد نظر در ترکیه تماس بگیرید.

به طور کلی، ما بالاتر توضیح دادیم که برای هر مقطع تحصیلی، باید در چه سنی باشید تا بتوانید به راحتی پذیرش بگیرید. اما در نهایت، گفته می‌شود که هیچ محدودیت سنی خاصی برای تحصیل در یک دانشگاه در ترکیه وجود ندارد. ولی حداقل باید 17 ساله باشید تا بتوانید درس‌های خود در دانشگاه‌های ترکیه را شروع کنید و اگر به هر دلیلی، فاصله‌ی زیادی بین مقاطع تحصیلی شما وجود دارد، باز هم می‌توانید تحصیلات عالی خود در این دانشگاه‌ها را ادامه دهید.

تحصیل در ترکیه با مدرک دیپلم

شما به راحتی می‌توانید با مدرک دیپلم در ترکیه تحصیل کنید. در واقع، بعد از اخذ دیپلم، باید رشته‌ی تحصیلی مورد نظر در ترکیه را انتخاب کنید، دانشگاهتان را بررسی و انتخاب کنید و سپس، فرم درخواست تحصیل در مقطع کارشناسی را برای آن‌ها ارسال نمایید.

تحصیل با مدرک دیپلم به این معناست که شما فقط می‌توانید در مقطع کارشناسی مشغول تحصیل شوید و با دیپلم خود، یکباره قادر به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نخواهید بود. همچنین شما باید مدرک دیپلم خود را معادل سازی کنید و ریز نمرات تحصیلی دبیرستان را ارائه دهید. در کنار آن، مدرک زبان ترکی و انگلیسی یا آزمون‌های ورودی خاص دانشگاه نیز الزامی است.

جالب است بدانید که خود ترکیه نیز دیپلم‌های خاصی را به صورت دوره‌های تحصیلی کوتاه مدت ارائه می‌دهد. برای مثال، در این کشور دیپلمی با عنوان دیپلم آبی وجود دارد که در ادامه بیشتر راجع به آن صحبت می‌کنیم.

دیپلم آبی در ترکیه

از آنجایی که نمی‌توان کودکان را در سنین پایین برای تحصیل به کشورهای دیگر فرستاد و یکی از دغدغه‌های اصلی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های معتبر همین است، راه حل تحصیل در مدارس ترکیه با دیپلم آبی می‌تواند راه بسیار خوبی باشد.

به این ترتیب، شما می‌توانید در ترکیه ملکی خریداری کنید و برای کل خانواده اقامت یا شهروندی ترکیه را دریافت کنید. سپس فرزندان می‌توانند برای تحصیل در مدارس منتخب که دیپلم آبی ارائه می‌دهند آماده شوند. در نهایت می‌توانند دیپلم آبی خود را برای ادامه تحصیل در کشورهای اروپایی دریافت کنند. به آسانی. مدارسی که در ترکیه در این قالب فعالیت می‌کنند دارای استانداردهای جهانی هستند، طبق مدل‌های آموزشی اروپایی، دانش آموزان باید به زبان انگلیسی آموزش داده شوند و امتحانات مطابق با استانداردهای بین المللی برگزار می‌شود.

مزایای دیپلم آبی چیست؟

دیپلم آبی می‌تواند دسترسی به فرصت‌های شغلی و تحصیلی بیشتر در خارج از کشور را با تقویت شناخت مدارک تحصیلی از سوی مؤسسات آموزش عالی و کارفرمایان در سطح بین‌المللی تسهیل کند. همچنین با کسب دیپلم آبی، شروع کار حرفه‌ای برای دانشجویان آسان‌تر می‌شود.

نحوه تحصیل و گرفتن دیپلم آبی در ترکیه

با سرمایه گذاری در خانه‌های ترکیه و خرید ملک در استانبول، می‌توانید نقطه آغازی برای شروع یک زندگی جدید در این کشور بگذارید و پس از اخذ اقامت رسمی در ترکیه، کودکان مجاز به ورود به مدارس منتخب مطابق با قوانین هستند و می‌توانند در آینده، دیپلم آبی ترکیه را دریافت کنند.

دانشگاه‌های زیر دیپلم آبی در ترکیه را ارائه می‌دهند:

  1. دانشگاه آتیلیم
  2. دانشگاه عدنان مندرس
  3. دانشگاه آدیامان
  4. دانشگاه موس الپارسلان
  5. دانشگاه کیلیس 7 آرالیک
  6. دانشگاه کارامان اوغلو مهمت
  7. دانشگاه کیریک کاله
  8. دانشگاه کافکاس
  9. دانشگاه تراکیا
  10. دانشگاه اوزیگین
  11. دانشگاه اوندوکوز مایس
  12. دانشگاه قاضی عثمان پاشا
  13. دانشگاه جلال بایار
  14. دانشگاه بوزوک
  15. دانشگاه بیلجیک سیح ادبعلی
  16. دانشگاه اینونو
  17. مدرسه هاوا هارپ
  18. دانشگاه اوشاک
  19. دانشگاه آرل استانبول
  20. دانشگاه بیلگی استانبول
  21. دانشگاه گدیز
  22. دانشگاه حاجت تپه
  23. دانشگاه گموشانه
  24. دانشگاه بسکت
  25. دانشگاه اوکان
  26. دانشگاه موغلا
  27. دانشگاه ارجیس
  28. دانشگاه اردو
  29. دانشگاه آیدین استانبول
  30. دانشگاه کوکورووا
  31. دانشگاه چاناکاله
  32. دانشگاه دوکوز ایلول
  33. دانشگاه مصطفی کمال
  34. دانشگاه مرسین
  35. دانشگاه ایمان
  36. دانشگاه داملوپینار
  37. دانشگاه غازیانتپ
  38. دانشگاه استانبول
  39. دانشگاه نیگده
  40. دانشگاه مالتپه
  41. دانشگاه بولنت اجویت
  42. دانشگاه افیون کوجاتپه
  43. دانشگاه دوزچه
  44. دانشگاه بیکنت
  45. دانشگاه باهچه شهیر
  46. دانشگاه نوشهیر
  47. دانشگاه اولوداگ
  48. دانشگاه کگ
  49. دانشگاه بالیکسیر
  50. دانشگاه آتاتورک
  51. دانشگاه آکدنیز
  52. دانشگاه کوک
  53. دانشگاه کوجالی
  54. دانشگاه کارابوک
  55. دانشگاه غازی
  56. دانشگاه فیرات
  57. دانشگاه مهمت آکیف ارسوی
  58. دانشگاه نامیک کمال
  59. دانشگاه پاموکاله
  60. دانشگاه سلیمان دمیرل
  61. دانشگاه یاسار
  62. دانشگاه مرمره
  63. موسسه فنی ازمیر
  64. دانشگاه اقتصادی ازمیر
  65. دانشگاه آنادولو
  66. دانشگاه بیلکنت
  67. دانشگاه اژه
  68. دانشگاه فنی گبزه
  69. دانشگاه کارادنیز تکنیک
  70. دانشگاه فنی خاورمیانه
  71. دانشگاه سابانچی
  72. دانشگاه ساکاریا

تحصیل در ترکیه بدون مدرک زبان

شما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هیچ جای دنیا به جز ایران، شما را با زبان فارسی برای تحصیلات دانشگاهی پذیرش نمی‌کنند. حتی اگر قصد دارید در ترکیه درس بخوانید و مدرک زبان انگلیسی بین‌المللی مثل آیلتس یا تافل ندارید، باید در سایر آزمون‌های بین‌المللی مثل دولینگو و ….شرکت کنید. البته اگر به طور کلی قصد ندارید که در این آزمون‌ها شرکت کنید، باید در آزمون ورودی زبان انگلیسی که توسط خود دانشگاه مورد نظر شما برپا می‌شود شرکت کنید.

حتی اگر تمایل ندارید که در‌ آن شرکت کنید، باید در آزمون زبان ترکی استانبولی موفق شوید و یک گواهی‌نامه‌ی معتبر به دانشگاه ارائه دهید. در صورتی که به هیچ کدام از این‌ها تمایلی ندارید، باید در یک سال مقدماتی که دانشگاه ارائه می‌دهد شرکت کنید و در آن زبان ترکی استانبولی را یاد بگیرید. در ادامه، قوانین دانشگاه‌های ترکیه در مورد سطح زبان را ذکر خواهیم کرد.

(1) قبل از اینکه دانشجو بتواند دوره‌های آموزشی را شروع کند به سطح قابل قبولی از مهارت در زبان ترکی نیاز دارد، به استثنای داوطلبانی که واجد شرایط ثبت نام برای برنامه‌هایی هستند که در آن همه دوره‌ها به زبان خارجی یا زبان انگلیسی هستند. داوطلبانی که ملزم به ارائه گواهی مهارت در زبان ترکی هستند باید مدارک مورد نیاز را در تاریخ‌های تعیین شده به واحد‌های مربوطه ارائه دهند. هر مدرکی که پس از تاریخ‌های تعیین شده ارائه شود، فقط برای سال تحصیلی بعد قابل استفاده است.

(2) اگر متقاضی که تحصیلات متوسطه خود را به طور کامل در ترکیه یا در مدارس ترکیه که توسط وزارت آموزش ترکیه در یک کشور خارجی تأسیس شده به پایان رسانده باشد، نیازی ندارد که گواهی مهارت در زبان ترکی ارائه دهد. اگر داوطلب می‌خواهد در رشته‌ای تحصیل کند که به طور صد در صد به زبان انگلیسی یا سایر زبان‌ها تدریس می‌شود نیز نیازی نیست مدرک مهارت در زبان ترکی را ارائه دهد.

(3) سطح مهارت در زبان ترکی دانشجویانی که درخواست می‌دهند، بر اساس معیارهای زیر تعیین می‌شود.

  • گواهی مهارت ترکی از دانشگاه آکدنیز TÖMER،
  • گواهی مهارت زبان ترکی از مراکز تحقیقاتی و کاربردی آموزش زبان ترکی دانشگاه‌های دولتی ترکیه،،
  • گواهی مهارت ترکی که توسط موسسه یونس امره اعطا شده است.
  • گواهی مهارت ترکیه که توسط TÖMER اعطا شده است

داوطلبانی که سطح C1 را در گواهی مهارت ترکی کسب کرده‌اند مجاز خواهند بود دوره‌های تحصیلی خود را شروع کنند. داوطلبانی که مراحل ثبت نام نهایی خود را به پایان رسانده‌اند اما گواهی مهارت ترکی ندارند، ملزم به کسب نمره قبولی در آزمون مهارت ترکی هستند که در ابتدای هر سال تحصیلی توسط دانشگاه Akdeniz-TÖMER برگزار می‌شود. داوطلبانی که در آزمون مهارت ترکی نمره 70 را کسب کنند مجاز به شروع دوره‌های خود خواهند بود. داوطلبانی که نمره 69 یا کمتر را کسب کنند، اجازه شروع دوره‌های خود را نخواهند داشت. داوطلبانی که قبل از شروع دوره‌های خود، نمره لازم را در آزمون مهارت ترکی کسب نکنند، پس از ثبت نام به مدت یک سال به تعویق خواهند افتاد. این به آنها اجازه می‌دهد تا استاندارد مهارت ترکی خود را به سطح مورد نیاز ارتقا دهند. در طول این دوره، داوطلبان می‌توانند در دوره‌های زبان ترکی ارائه شده توسط دانشگاه Akdeniz-TÖMER شرکت کنند، مشروط بر اینکه توانایی پرداخت هزینه‌های دوره را داشته باشند.

داوطلبانی که در پایان سال اول تحصیلی خود در گواهی مهارت ترکی که توسط دانشگاه آکدنیز-TÖMER اعطا شده است به نمره لازم دست می‌یابند، اجازه دارند دوره‌های خود را در ابتدای سال تحصیلی بعدی شروع کنند و نیازی به گذراندن مدرک مهارت ترکی نخواهند داشت. داوطلبان در صورت اعطای یکی از گواهینامه‌های مندرج در بند 3 این ماده مجاز به شروع دوره در سال بعد خواهند بود. اگر داوطلبان در دو سال پس از ثبت نام در برنامه آموزش ترکیه به استانداردهای لازم در آزمون مهارت ترکی نرسند، ثبت نام آنها لغو خواهد شد.

مهارت در زبان‌های خارجی در ترکیه

سطوح مهارت زبان خارجی دانشجویانی که گواهی زبان ارائه می‌دهند یا باید در سال‌های مقدماتی دانشگاه شرکت کنند و زبان تدریس رشته‌ی تحصیلی آنها 100% انگلیسی است، طبق مقررات مربوطه آیین نامه آموزشی و آزمون زبان‌های خارجی دانشگاه آکدنیز ارزیابی می‌شود.

برای برنامه‌هایی که 100٪ یا 30٪ از محتوا را با زبان خارجی به عنوان زبان آموزشی ارائه می‌دهند و داوطلبانی که قبلاً دارای مدرک دیپلم متوسطه یا کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد هستند، نیازی به ارائه گواهی مهارت زبان خارجی نیست.

آزمون‌های زبان خارجی که توسط شورای مرکز انتخاب و تعیین دانشجو (ÖSYM) پذیرفته می‌شوند عبارتند از: TOEFL، CAE، CPE، PEARSON PTE.

گواهینامه مهارت زبان انگلیسی

هنگام درخواست برای اخذ پذیرش در مقطع  کارشناسی ارشد یا دکترا که به زبان انگلیسی تدریس می‌شود، داوطلبان باید گواهی نتایج آزمون زبان خارجی را که توسط شورای انتخاب دانشجو پذیرفته می‌شود، در سیستم درخواست آپلود کنند.

داوطلبانی که از دانشگاه‌های کشورهایی که زبان رسمی آنها انگلیسی است، فارغ التحصیل شده‌اند، یا کسانی که از برنامه کارشناسی ارشد با زبان انگلیسی به عنوان زبان آموزشی فارغ التحصیل شده‌اند، نیازی به ارائه گواهی زبان خارجی ندارند.

رشته‌های تحصیلات تکمیلی با زبان آموزش 100% انگلیسی

  • مدیریت گردشگری (کارشناسی ارشد)
  • مهندسی کامپیوتر (کارشناسی ارشد)
  • بیوتکنولوژی کشاورزی (کارشناسی ارشد-دکتری)

آزمون‌های زبان انگلیسی پذیرفته شده عبارتند از.

  • YDS،
  • CPE،
  • CAE،
  • تافل iBT،
  • PTE Academic

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی

برخی رشته‌های تحصیلی در ترکیه به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند و  دانش آموزانی که انگلیسی آنها برای کسب نمرات مورد نیاز تعیین شده توسط دانشگاه کافی نیست، در برنامه آمادگی زبان تحصیلی قرار می‌گیرند که با نیازهای آنها مطابقت دارد و از سطوح مبتدی تا پیشرفته را شامل می‌شود.

هر سطح دارای برنامه درسی خاص خود است که در آن دانش آموزان می‌توانند فرصت‌هایی برای تمرین مهارت‌های زبان انگلیسی خود در تنظیمات و روش‌های مختلف بیابند.

هدف برنامه آمادگی زبان انگلیسی کمک به دانش آموزان برای ارتقای سطح زبان انگلیسی است تا بتوانند در رشته‌های خود مطالعه کنند و در زمینه‌های تحصیلی خود توانمند باشند.

اعضای هیأت علمی در دانشکده‌های آمادگی زبان معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد در زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم یا یک رشته مرتبط نزدیک هستند.

اکثراً همه چندین سال سابقه تدریس زبان انگلیسی دارند و در زمینه‌های خود حرفه‌ای هستند.

لیست دانشگاه‌های انگلیسی زبان در ترکیه

در زیر لیست برخی از دانشگاه‌های ترکیه که رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند، آمده است.

  • دانشگاه آنکارا
  • دانشگاه بین المللی قبرس
  • دانشگاه مدیترانه شرقی
  • دانشگاه اروپایی لفکه
  • دانشگاه کوچ
  • دانشگاه فنی خاورمیانه
  • دانشگاه فنی استانبول
  • دانشگاه خاور نزدیک
  • دانشگاه کافکاس
  • دانشگاه آنادولو
  • دانشگاه غازی
  • دانشگاه فیرات
  • دانشگاه فنی گبزه
  • دانشگاه آتیلیم
  • دانشگاه بیلکنت

دانشگاه آنکارا

دانشگاه آنکارا دانشگاهی است که توسط آتاتورک عالی برای پایه گذاری اصول و اصلاحات آتاتورک تأسیس شده است. نیز گسترش این اصول و اصلاحات در سراسر کشور، ریشه‌یابی و مدافع بی‌دفاع این ارزش‌ها که مظهر مدرنیته است.

این دانشگاه یک دانشگاه یکپارچه است که تاریخ و مأموریت جمهوری خواهان را با ملت شناسایی کرده است. این چشم انداز دانشگاهی نوآور است که تحقیقات واجد شرایط انجام می‌دهد، دانش و استعدادهای خود را به نفع بشریت و کشور به کار می‌گیرد و با ایجاد تغییر در سطح جهانی آینده را هدایت می‌کند.

این دانشکده دارای 18 دانشکده است که شامل دوره‌هایی مانند کشاورزی، هنر، علوم کاربردی، علوم هسته ای، علوم پزشکی/بهداشتی، مهندسی، حقوق، علوم، الهیات، ارتباطات، دندانپزشکی، 13 موسسه تحصیلات تکمیلی، مجموعه ای از موسسات حرفه ای و 2 مرکز آموزشی است.

 دانشگاه بین المللی قبرس

دانشگاه بین المللی قبرس یک دانشگاه پردیس مدرن است که در حومه ‌هاسپولات در حومه نیکوزیا، پایتخت قبرس واقع شده است.

قبرس شمالی، مروارید دریای مدیترانه، در سنگ بنای سه قاره و غنی از نظر تاریخ و فرهنگ، یک تجربه واقعا بین المللی را ارائه می‌دهد. CIU در 4 فوریه 1997 تأسیس شد.

این دانشگاه مأموریت دارد با توسعه و انتشار دانش جهانی، به نفع همه جامعه، یک تجربه واقعا بین المللی ایجاد کند. در حال حاضر این دانشگاه دارای دانشکده‌های علمی در رشته‌های زیر است:

علوم و فنون کشاورزی هنر و علوم ارتباطات، اقتصاد و علوم اداری، آموزش، مهندسی، هنرهای زیبا، داروسازی، حقوق. علاوه بر این، CIU همچنین دارای سه مدرسه تخصصی و یک موسسه تحصیلات تکمیلی است:

دانشکده گردشگری و هتلداری، علمی کاربردی و مدرسه حرفه ای (ارائه چهار برنامه دو ساله)

مؤسسه مطالعات و تحقیقات تحصیلات تکمیلی (ارائه هماهنگی برنامه‌های تحقیقاتی کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد).

دانشگاه مدیترانه شرقی

دانشگاه مدیترانه شرقی دارای هدف تربیت فارغ التحصیلانی است که عوامل اساسی برای عملکرد جهانی در مشاغل را درونی کرده‌اند.

EMU با زیرساخت‌های بسیار توسعه یافته و برنامه‌های با کیفیت به زبان انگلیسی، دانشجویان خود را برای مشاغل بین المللی خود با آموزش آنها برای تبدیل شدن به افراد خلاق و رقابتی با مهارت‌های کارآفرینی آماده می‌کند.

EMU آموزش با کیفیت را از طریق برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دوره‌هایی مانند معماری، هنر و علوم، تجارت و اقتصاد، مطالعات رسانه، آموزش، مهندسی، علوم پزشکی و بهداشت، و حقوق ارائه می‌دهد.

فرآیند پذیرش در دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) آسان، ساده، سرراست و سازماندهی شده است که هر بخش را برای درخواست آنلاین ارائه می‌دهد.

دانشگاه اروپایی لفکه

LAU که توسط بنیاد علمی قبرس تأسیس شد و در سال 1990 فعالیت می‌کند، پایتخت آموزشی جمهوری ترک قبرس شمالی با زیرساخت‌های عالی و تجهیزات فن‌آوری است و هدف آن تربیت محققان و افراد مبتکر است که دانش و تجربه در زمینه‌هایی مانند بهداشت، آموزش و پرورش دارند. علاوه بر این، این دانشگاه نقش مهمی در به نمایش گذاشتن حداکثر پتانسیل دانشجویان و کسب توانایی کاری حرفه ای در دنیای جهانی ایفا می‌کند.

LAU برنامه‌های باکیفیتی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دوره‌هایی مانند کشاورزی، معماری، هنر و علوم، اقتصاد و مطالعات اداری، مطالعات ارتباطات، آموزش، مهندسی، علوم بهداشتی و حقوق ارائه می‌دهد.

دانشگاه کوچ

دانشگاه کوچ که در سال 1993 در استانبول تأسیس شد، یک دانشگاه بنیادی غیرانتفاعی است. دانشگاه کوچ با مأموریت مرکز عالی بودن، جوانان با استعداد برجسته و مربیان ارزشمند را گرد هم می آورد. هدف آن کمک به سطح جهانی دانش است. فارغ التحصیلان دانشگاه کوچ به ارزش‌های اخلاقی در بالاترین سطح مجهز هستند.

دانشگاه کوچ با چشم انداز خود به عنوان یک مرکز برتر و با رویکرد دانشجو محور در تدریس، امروزه حدود 6000 دانشجو را ارائه می‌دهد.

این دانشگاه که در رشته‌های علوم انسانی و ادبیات، اقتصاد و علوم اداری، علوم، مهندسی، دانشکده حقوق و پزشکی و دانشکده پرستاری تحصیل می کند، دارای 22 رشته در مقطع کارشناسی، 29 رشته تحصیلات تکمیلی و 25 رشته در مقطع دکترا است.

دانشگاه فنی استانبول

دانشگاه فنی استانبول یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های فنی در جهان است که در آستانه 250 سالگی خود قرار دارد. نام ITU اولین دانشگاه فنی کشورمان با تدریس مهندسی و معماری مشخص شده است.

وجود آن برای گسترش مرزهای دانش در علم، فناوری و هنر و پاسخگویی به نیازهای جامعه با کاربردهای آن است.

این دانشگاه دارای تعدادی مؤسسه و بخش‌هایی است که دوره‌هایی نظیر معماری، برق – الکترونیک، شیمی – متالورژی، معماری دریایی و علوم دریایی را ارائه می‌دهند.

 دانشگاه خاور نزدیک

دانشگاه خاور نزدیک در نیکوزیا، پایتخت قبرس شمالی واقع شده است، و به عنوان یک موسسه آموزش عالی بین المللی با استخدام کارکنان بسیار ماهر، گسترده ترین فرصت‌های تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را به بیش از 26 هزار دانشجو از بیش از 100 کشور ارائه می‌دهد.

دانشگاه خاور نزدیک از بدو تأسیس در سال 1988، که هدف اصلی آن تربیت افراد با اعتماد به نفس، واجد شرایط، فداکار و مصمم است، پیشرفتی باورنکردنی داشته و به بزرگترین موسسه آموزش عالی و مرکز فرهنگی کشور تبدیل شده است.

دانشگاه خاور نزدیک با هدف توسعه روابط اجتماعی، فرهنگی و آکادمیک بین جامعه بین المللی و جامعه ترکیه مطابق با اصول تمدن معاصر و با هدف کمک به امکانات آموزشی کشورهای همسایه و جهان سوم است.

 دانشگاه کافکاس

دانشگاه کافکاس یک دانشگاه دولتی ترکیه است که تحصیلات عالی را در سطوح حرفه ای (کاردانی)، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در چارچوب تقاضای جهانی و محلی ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، دانشگاه کافکاس با بخش‌های مختلف صنعت از جمله کشاورزی، گردشگری و تجارت برای توسعه و اجرای راه‌حل‌هایی برای مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری نزدیکی دارد.

دانشگاه آنادولو

دانشگاه آنادولو آکادمی علوم اقتصادی و بازرگانی اسکی شهیر است که در سال 1958 تأسیس شد. این دانشگاه که در سال 1982 به دانشگاه آنادولو تبدیل شد، به سرعت نه تنها به عنوان یک کشور بلکه به عنوان یک دانشگاه معاصر، پویا و نوآور در بین بزرگترین دانشگاه‌های جهان جای خود را گرفت.

این دانشگاه در تلاش است تا دانشجویان خود را در بهترین آینده ممکن در محیط‌های آموزشی خلاقانه و پویا با آخرین امکانات تکنولوژیکی آماده کند که هر کدام با کادر آموزشی پرشمار خود که هر کدام در تلاش هستند تا در این زمینه بهترین باشند و تمام وقت خود را به اشتراک بگذارند.

دانشگاه آنادولو در ترکیه در آموزش رهبران تجاری آینده که در زمینه آموزش مقدماتی انگلیسی برای تقریباً همه واحدها از نظر اهمیت مهارت‌های زبان خارجی، با جهان همکاری می‌کند.

اکثر رشته‌های ارائه شده در این دانشگاه شامل آموزش از راه دور، است. ادبیات، آموزش، علوم، هنرهای زیبا، هوانوردی و فضانوردی، حقوق، علوم اقتصادی و اداری، علوم ارتباطات، مدیریت، معماری و طراحی، مهندسی، علوم بهداشتی، علوم ورزشی و گردشگری از جمله رشته‌های آنلاینی هستند که به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شوند.

دانشگاه غازی

دانشگاه غازی در سال 1926 به دستور غازی مصطفی کمال آتاتورک تأسیس شد و نام آن در سال 1982 به دانشگاه غازی تغییر یافت. دانشگاه غازی یک دانشگاه معتبر و پیشرو در سطح ملی و بین‌المللی است که دارای تحصیلات عالی، فعالیت‌های خلاقانه و جمع‌آوری خدمات در طیف گسترده‌ای از تحقیقات اصلی از علم و فناوری گرفته تا هنر و اسپور است.

بسیاری از برنامه‌های دانشگاه غازی با مطالعات بین رشته ای معتبر شده و توجه را به خود جلب کرده است.

همچنین با توسعه روابط ذینفعان با دانشگاه‌ها و مؤسسات مختلف، بسیاری از دانشگاه‌ها را هدایت کرد.

همچنین همکاری‌هایی وجود دارد که در آن دانشگاه غازی که دارای برنامه‌های انگلیسی مانند پزشکی، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنایع و سایر دانشگاه‌ها است، برنامه‌های دیپلم مشترک را در خارج از کشور ارائه می‌دهد.

مزایای تحصیل در ترکیه

ترکیه در طول تاریخ به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، همیشه با کشورهای مختلف دنیا در تعامل بوده و پلی بین آسیا و اروپا به حساب می آید. شرایط جغرافیایی مناسب همراه با رتبه علمی قابل قبول باعث شده دانشجویان، این کشور را به عنوان یک مسیری برای پیشرفت علمی و سکوی پرتاپ به دانشگاه های عالی در نظر بگیرند

هر سال به تعداد دانشجویانی که برای تحصیل به کشور ترکیه مهاجرت می­کنند افروزه می­شود اما دلیل اصلی این انتخاب چیست؟

  • طبق رتبه بندی های جهانی، دانشگاه های ترکیه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و از نظر دسترسی به آموزش و کیفیت سطح آموزش می­توان گفت کشور ترکیه در این زمینه عملکرد قابل توجهی داشته است. بیش از 200 دانشگاه در کشور ترکیه قرار دارد که پذیرای دانشجویان بین المللی هستند. با توجه به تعداد بالای دانشگاه های ترکیه می­توان گفت در هر شهر ترکیه یک دانشگاه وجود دارد.
  • جمعیت جوان و شاد کشور ترکیه نیز این امر را ثابت می­کند که زندگی دانشجویی در ترکیه از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار است. دوره‌های تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه بر این موضوع تاکید دارند که سیستم آموزش عالی باید تمام تلاش خود را بکند تا با ارائه آموزش در سطح بسیار بالا سطح کیفی زندگی جامعه و استاندارد های آن را ارتقا دهد.
  • مردم ترکیه و ایران به دلیل گذشته تاریخی مشترکی که با هم داشتند از نظر فرهنگی بسیار به یکدیگر نزدیکند و دانشجویان ایرانی در ترکیه احساس غربت نمی­کنند. از طرفی مردم ترکیه بسیار به مهمانوازی شهرت دارند و زندگی در میان آن ها بسیار لذت بخش است. از نظر آب و هوا کشور ترکیه وضعیت مطلوبی دارد و این امر می­تواند نسبت به کانادا و روسیه که آب و هوای سردی دارند یک مزیت محسوب شود.
  • اعتبار مدارک دانشگاه های کشور ترکیه در وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران تایید شده است و از آن جایی که میتوان بدون کنکور در برخی دانشگاه های ترکیه تحصیل کرد همواره تحصیل در ترکیه یکی از انتخاب های دانشجویان ایرانی می باشد.
  • گفته می­شود که بیش از ۸ میلیون دانشجو در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه مشغول به تحصیل هستند که این تعداد بیشترین تعداد دانشجویی است که در یک کشور اروپایی تحصیل می کنند. فرهنگ نزدیک به فرهنگ ایران، مناظر طبیعی بسیار زیبا، تاریخ کهن و معماری منحصر به فرد و همچنین اروپایی و آسیایی بودن کشور ترکیه، همه و همه دست به دست هم داده اند که این کشور یکی از اولین انتخاب های دانشجویان باشد.
  • با یک مقایسه ساده می توان دریافت هزینه های زندگی و تحصیل در کشور ترکیه نیز بسیار مقرون به صرفه تر از کشور ایران است. هزینه حمل و نقل و اسکان و تغذیه برای دانشجویان ایرانی با وجود تخفیف‌های ویژه ای که دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته اند نسبت به سایر افراد ارزان‌تر تمام می‌شود. تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی ترکیه در این هزینه ها تاثیرگذار است، قطعا اگر در دانشگاه های دولتی پذیرفته شوید شهریه کمتری می­پردازید. دانشگاه‌های دولتی بسیار ارزان‌تر از دانشگاه های خصوصی در ترکیه هستند.

برای مثال برای دریافت مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد از یک دانشگاه دولتی باید مبلغی بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه کنید در حالی که هزینه گرفتن این مدرک از یک دانشگاه خصوصی تا ۲۰۰۰۰ دلار افزایش پیدا می­کند از این رو دانشجویان ایرانی تلاش می­کنند تا در دانشگاه های دولتی ترکیه پذیرفته شوند زیرا از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه خواهد بود. در ادامه شرایط تحصیل در دانشگاه های ترکیه را برای شما توضیح خواهیم داد.

سوالات متداول

آیا نوشتن انگیزه نامه یک الزام است؟
انگیزه نامه فقط در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی و دکترا مورد نیاز است. با این حال، برخی از برنامه‌های پزشکی نیاز به ارسال انگیزه نامه دارند.
هزینه‌های دانشگاه تقریبا چقدر است؟
شروع از 2000 دلار در سال / با توجه به کیفیت دانشگاه، رشته، مدرک تحصیلی و زبان.
دانشگاه‌های ترکیه به چه زبان‌هایی تدریس می‌کنند؟
زبان تدریس در دانشگاه‌های ترکیه یا انگلیسی یا ترکی است.
آیا دانشگاه‌های ترکیه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده‌اند؟
اکثر دانشگاه‌های ترکیه در اتحادیه اروپا و بیشتر کشورهای خاورمیانه به رسمیت شناخته شده است.
در مورد هزینه مسکن، می‌توانید تخمینی را انجام دهید؟
تقریباً هزینه مسکن از 150 دلار در ماه شروع می‌شود. این هزینه بر اساس منطقه، خوابگاه‌های مشترک یا خانه‌ها متغیر است.
آیا قرار است مدرکم را معادل‌سازی کنم؟
دانش آموزان باید کارنامه دبیرستان خود را علاوه بر گواهی نهایی دبیرستان یا همان دیپلم به همراه داشته باشند تا آن‌ها را معادل سازی کنند. کلیه مدارک باید به صورت اصلی با مهر وزارت امور خارجه کشور صادرکننده باشد. دانشجو می‌تواند این کار را از کشور خود در کنسولگری ترکیه انجام دهد.
من در حال حاضر در کشور دیگری مشغول به تحصیل هستم. آیا می‌توانم تحصیلاتم را به ترکیه منتقل کنم؟
اگر دانشگاه فعلی شما در ترکیه به رسمیت شناخته شده باشد، می‌توانید. کلیه دروس متداول پس از طی مراحل ارزیابی دانشگاه منتقل خواهند شد.
چگونه ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنم؟
برخی از ملیت‌ها نیازی به ویزا برای ترکیه ندارند، برخی می‌توانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند. با این حال، اگر نمی‌توانید در کشور خود درخواست دهید، می‌توانید با رزرو وقت در نمایندگی ترکیه در کشور خود یا کشوری نزدیک، برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید. برای درخواست ویزای دانشجویی به نامه رسمی ‌پذیرش نهایی از دانشگاه ترکیه نیاز دارید. به شما توصیه می‌شود که ثبت نام خود را از قبل نهایی کنید زیرا درخواست ویزای دانشجویی ترکیه در برخی کشورها ممکن است تا 50 روز طول بکشد.
قبل از آمدن به ترکیه چه مدارکی لازم است؟
– گذرنامه. – اصل گواهی شما با مهر وزارت امور خارجه کشور صادر کننده. – رسید پرداخت دانشگاه شما. در صورتی که دانش آموز زیر 18 سال سن داشته باشد، باید از قیم خود که معمولاً پدر یا مادر خود را از نمایندگی ترکیه در کشور خود تاییدیه بگیرد. تاییدیه MUVAFAKATNAME نام دارد. علاوه بر این، دانشجو باید گواهی تولد خود را که به زبان ترکی ترجمه شده و توسط نمایندگی ترکیه در کشور خود یا کشور محل اقامت خود و وزارت امور خارجه ترکیه مهر شده است، همراه داشته باشد.
آیا می‌توانم بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنم؟
بله. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می‌توانند در ترکیه کار کنند. به خصوص از آنجایی که آنها از دانشگاه‌های ترکیه فارغ التحصیل شده‌اند، شانس آنها برای یافتن شغل بعد از فارغ التحصیلی افزایش می‌یابد. اما یادگیری زبان ترکی برای آنها یک امتیاز مثبت خواهد بود و شانس آنها را برای یافتن شغل مورد نظرشان افزایش می‌دهد.
به عنوان دانشجو در ترکیه چقدر بودجه ماهانه نیاز دارم؟
هزینه زندگی ماهیانه 500 دلار است، اما بسته به نوع سبک زندگی هر دانشجو می‌تواند افزایش یا کاهش یابد.
چه مدارکی برای اجازه اقامت دانشجویی مورد نیاز است؟
متاسفانه امکان اخذ اقامت دانشجویی از طریق تحصیل به صورت آنلاین وجود ندارد، بنابراین دانشجو باید اقامت ترکیه را داشته باشد و یا می‌تواند بدون نیاز به ویزا وارد ترکیه شود.
تفاوت بین مدرک کارشناسی ارشد با پایان نامه و کارشناسی ارشد بدون پایان نامه چیست؟
کارشناسی ارشد با پایان نامه: مدت زمان به طور کلی دو سال. دانشجو در ترم آخر یک پایان نامه تحقیقاتی در مورد موضوعی خاص می‌نویسد و با استاد راهنما در دانشگاه توافق می‌شود و سپس در مورد آن بحث می‌شود و در نهایت دانشجو فارغ التحصیل می‌شود. دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد با پایان نامه هستند می‌توانند دوره دکترا را تکمیل کنند. کارشناسی ارشد بدون پایان نامه: مدت زمان فقط یک سال و نیم است. این برنامه با یک پروژه فارغ التحصیلی به پایان می‌رسد. تکمیل دکترا برای دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد بدون پایان نامه امکان پذیر نیست و برای دانشجویانی که خواهان موقعیت‌های کاری سطح بالا هستند یا می‌خواهند در موقعیت‌های خود پیشرفت کنند مناسب است.
کدام بهتر است؟ دانشگاه دولتی یا خصوصی؟
در ترکیه، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی در یک سطح هستند، اما تفاوت این است که بودجه دانشگاه‌های دولتی توسط دولت ترکیه و دانشگاه‌های خصوصی توسط تجار یا شرکت‌های بزرگ تامین می‌شود. پس مزیت دانشگاه‌های خصوصی این است که پذیرش تضمینی است و زبان اصلی تحصیل انگلیسی است. محل این دانشگاه‌ها در استانبول است که بهترین شهر برای زندگی، تحصیل یا کار در ترکیه محسوب می‌شود.
آیا در دانشگاه مسکن دانشجویی وجود دارد؟
در مورد دانشگاه‌های ترکیه، برخی از آنها دارای مسکن خصوصی هستند و برخی دیگر ندارند.
آیا می‌توانم سال مقدماتی را در دانشگاه بخوانم و سپس به دانشگاه دیگری منتقل شوم؟
بله، شما می‌توانید یک سال مقدماتی را در دانشگاهی درس بخوانید، زبان ترکی استانبولی یا انگلیسی را یاد بگیرید و سپس به دانشگاه دیگری در ترکیه منتقل شوید.
پذیرش اولیه و نهایی چیست؟
پذیرش اولیه: به اطلاع دانشگاه می‌رساند که دانشجو پس از بررسی گواهینامه، معدل و بقیه مدارک خود از کمیته پذیرش در دانشگاه پذیرفته شده است. در پذیرش اولیه، دانشجو باید با پرداخت هزینه در مدت مشخص، یک صندلی رزرو کند، در غیر این صورت ممکن است برای همیشه صندلی خود را از دست بدهد. پذیرش نهایی: به این معنی است که صندلی شما در دانشگاه پس از اولین پرداخت در پذیرش اولیه رزرو شده است. قبولی نهایی به این معنی نیست که شما در دانشگاه ثبت نام کرده‌اید، بنابراین دانشجو باید در زمان مورد نیاز ثبت نام خود را در دانشگاه انجام دهد. پذیرش نهایی، مورد تایید کنسولگری ترکیه برای ثبت نام ویزای تحصیلی ترکیه است.
آیا می‌توانم بعد از پایان ترم اول تغییر رشته دهم؟
متاسفانه امکان تغییر رشته در ترم بهار وجود ندارد.
آیا امکان تغییر رشته بعد از پایان سال اول وجود دارد؟
بله امکان تغییر رشته بعد از پایان سال اول وجود دارد و برای تحصیل در این رشته جدید باید درخواست جدید ارائه شود. پس از اخذ تاییدیه از دانشگاه می‌توانید این تخصص را شروع کنید. اما توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه‌ها برای موافقت با تغییر رشته به نرخ مشخصی نیاز دارند و دروسی را که بین دو رشته مشترک نیست از دست خواهید داد.
رشته‌ی من ادبیات بود. آیا می‌توانم در رشته‌های علمی ‌تحصیل کنم؟
بله می‌توانید در رشته‌های علمی ‌تحصیل کنید اما تصمیم نهایی برای پذیرش با دانشگاه است.
آیا می‌توانم همزمان دو رشته را مطالعه کنم؟
در دانشگاه‌های خصوصی بله. در هر دانشگاه شرایط خاصی برای آن وجود دارد. از همه مهمتر این است که تحصیل در رشته دوم رایگان است. رشته دوم باید در همان کالج باشد و از کالج دیگری مجاز نیست.

سخن آخر

ما تلاش کردیم تا تمام جزئیات مربوط به تحصیل در ترکیه را در این مقاله پوشش دهیم. شما با خواندن این مقاله از نحوه‌ی درخواست برای اخذ پذیرش تا ویزای تحصیلی، شهریه‌ها، هزینه‌ی زندگی و اجازه اقامت و … را آگاه خواهید شد و می‌توانید با اطلاعات کامل جهت مهاجرت تحصیلی به ترکیه اقدام نمایید. اما اگر همچنان سوالی دارید و به جزئیات بیشتر و کامل‌تری نیاز دارید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی آرال گام تماس بگیرید. ما سال‌هاست که تمام تمرکز خود را در انواع روش‌های مهاجرت به ترکیه، از جمله مهاجرت تحصیلی به ترکیه گذاشته‌ایم، پس می‌توانیم بهترین مشاوره و خدمات را به شما در این باره، ارائه دهیم. پس با تیم مشاوره‌ی حرفه‌ای و متخصص ما تماس بگیرید یا با پر کردن فرم مشاوره‌ی رایگان، منتظر تماس ما باشید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.8 از 5 از 31 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار محمد سروش فیاضی
    محمد سروش فیاضی
    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

    با سلام
    ممنون از اطلاعات مفیدتان
    آیا سال آینده پذیرش در ترکیه از طریق یوس مرکزی خواهد بود یا همچنان دانشگاه ها خودشان پذیرش خواهند کرد؟
    ممنون می شم راهنمایی کنید

    • آواتار آرال گام
      ۲۷ شهریور ۱۴۰۱

      جناب فیاضی با سلام
      اخبار و گفته های مسئولین آموزش عالی در ترکیه حکایت از برگزاری یوس واحد و مرکزی برای سال آینده دارد. ولی جزئیات هنوز مشخص نیست. و اینکه دانشگاه های خصوصی نیز باید از این قانون طبعیت کنند یا نه هنوز معلوم نیست. باید منتظر ماند و اخبار رو پیگیری کرد تا مطمئن شد که شرایط چگونه خواهد شد.

  2. آواتار آرش راد
    آرش راد
    ۱۹ شهریور ۱۴۰۱

    با سلام و خسته نباشید بابت زحمات و راهنمایی هایی که میکشید

    بنده مدرک کاردانی مواد متالوژی تخصص خط تولید صنایع سرامیک از میبد یزد دارم با معدل بالای 15 و همینطور دیپلم کار و دانش کامپیوتر با معدل بالای 16 و 12 سال سابقه کار در کارخانه چینی و سرامیک که با رشته کاردانی یکی هست و سمتم از مدیر تولید و مدیر کنترل کیفیت بوده با سابقه بیمه همزمان سنم 44 سال هست آیا میتونم در دانشگاهها بدون آزمون ثبت نام کنم و با اجازه خانه اقامت تحصیلی را برای خودم بگیریم در ضمن خانوم بنده هم 44 ساله هست ولی هم معدل دیپلم و هم کارشناسیش بالای 18 میباشد
    آیا 44 ساله بودن من خیلی در ادامه تحصیل و پذیرش دانشگاه های بدون آزمون تاثیر دارد سوال اصلیم جمله آخر هست ممنون میشم جوابم رو بدید و امیدوارم بتونم از طریق مجموعه خوب شما به خواسته ام برسم
    با تشکر راد

    • آواتار آرال گام
      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

      با سلام و خسته نباشید خدمت شما و تبریک به خاطر داشتن پشتکار خوب و عالی تون
      بله در دانشگاه های خصوصی می تونیم براتون پذیرش بگیریم و مشغول به تحصیل بشین

  3. آواتار پرنیان
    پرنیان
    ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    سلام وقت بخیر
    من فارغ التحصیل مدرسه سمپاد هستم و از طریق کنکور به رشته مورد علاقم یعنی دندانپزشکی نرسیدم.خواستم بدونم میتونم بدون ازمون ورودی دانشگاه به این رشته تحصیل کنم؟؟

    • آواتار آرال گام
      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

      با سلام
      بله می تونین در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه در رشته دندان پزشکی تحصیل کنید.
      برای اطلاع و دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید

  4. آواتار رسول رجائی
    رسول رجائی
    ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

    با عرض سلام و احترام :
    به استحضار میرساند که دخترم امسال دیپلم گرفته در دبیرستان فرزانگان (تیزهوشان) با معدل بالای 18 میخواستم شرایط پذیرش در ترکیه و میزان تقریبی هزینه ها را بدونم ( بورسیه و غیر بورسیه) در رشته های دندانپزشکی و پزشکی

    • آواتار آرال گام
      ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

      با سلام
      برای تحصیل داندن پزشکی در ترکیه و تحصیل پزشکی در ترکیه بورسیه وجود ندارد. یک سری تخفیفات با توجه به معدل دانشجو می شود دریافت کرد.
      هزینه های دانشگاه هی خصوصی بالای 10هزار دلار درسال و دانشگاه های دولتی از 2هزار دلار در سال شروع می شود

  5. آواتار مریم
    مریم
    ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

    سلام ببخشید یه سوال:
    منظور از معدل بالای ۱۵
    معدل دیپلم ملاک هست یا پیش دانشگاهی.
    ممنون از راهنمایی شما

  6. آواتار سونیا
    سونیا
    ۰۷ مرداد ۱۴۰۱

    سلام من سال آخر دبیرستانم و رشته انسانی هستم آیا میتونم تو ترکیه بدون آزمون تو دانشگاه درس بخونم و چه سر شاخه های داره و هزینه دانشگاه چه قد هست

    • آواتار آرال گام
      ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

      با سلام
      بله می تونین در رشته های مختلفی تحصیل کنید
      سوالتون خیلی کلی است. برای اطلاع از جزئیات می توانید با شماره های شرکت تماس بگیرید

  7. آواتار دین
    دین
    ۲۳ تیر ۱۴۰۱

    سلام من شهریور ماه دوتا امتحان دارم بعد پاس کردن میتونم همون شهریور اقدام به تحصیل کنم تو رشته مدیریت مالی ؟
    یا میوفته برای سال دیگه
    چون میخام اونجا برم اقدام کنم تو سه ماهی که اونجا اجازه دارم میشه اقدام ورود به دانشگاه کرد ؟ اونجا ورودی بهمن داره ؟

    • آواتار آرال گام
      ۳۱ تیر ۱۴۰۱

      سلام
      برای این مورد می تونین با موسسه تماس بگیرین و از راهنمایی و مشاوره رایگان کارشناسان ما استفاده کنید.
      با تشکر

  8. آواتار حسن ولی آبادی خوراسگانی
    حسن ولی آبادی خوراسگانی
    ۰۷ تیر ۱۴۰۱

    ممنون از اطلاعاتی که در اختیار مان گذاشتید
    من دخترم امسال سال آخر دبیرسان است و دیپلم اش رو می گیره. معدلش بالای 19 است. من اگه بخوام در دانشگاه های دولتی ترکیه ثبت نام کنم شرایطش چه جوری یه؟
    آیا شما مشاوره حضوری دارید؟
    و اینکه هزینه های مشاوره تون چقدره؟
    با تشکر
    حسن ولی آبادی خوراسگانی

    • آواتار آرال گام
      ۰۹ تیر ۱۴۰۱

      جناب آقای ولی آبادی عزیز.
      ممنون از اظهار لطف شما
      سوالتون خیلی کلی است. بله می تونین ثبت نام انجام دین
      مشاوره حضوری داریم، با تعیین وقت قبلی حتما در خدمت شما خواهیم بود.
      کلیه مشاوره ها در آرال گام رایگان می باشد.

  9. آواتار محمد
    محمد
    ۰۶ تیر ۱۴۰۱

    سلام ببخشین منابع درسی شرکت شما چی هس؟

    • آواتار آرال گام
      ۰۹ تیر ۱۴۰۱

      سلام
      وقت بخیر
      منابع درسی رو دانشگاه ها با توجه به رشته ها و مقاطع تحصیلی مشخص می کنند

  10. آواتار سدیس عدیل نوری
    سدیس عدیل نوری
    ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

    من میخواهم در کشور ترکیه بخاطر تحصیل مهاجرت نمایم چونکه وضعیت مردم افغانستان خوب نیست مردم افغانستان در حالت جنگ قرار دارد من میخواهم به یکی از مکتب یا مدرسه خانه های کشور ترکیه نقل مکان نمایم امید که عذر بنده را قبول نمایید
    یک موضوع دیگر من بسیار کشور ترکیه را از هر نوع شرایط برای مهاجرین افغان واز همه جهان در کشور ترکیه افراد برای تحصیل کوشش میکند من هم بار دیگر می‌گویم که من وضعیت ام خوب نیست میخواهم که از کشور افغانستان چون جنگ است نقل مکان نمایم چون بخاطر تحصیل امید که عذر بنده را قبول نماید اسلام علیکم و رحمة الله وبرکاته

    • آواتار آرال گام
      ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

      سلام جناب نوری عزیز
      خیلی متاثر و ناراحت هستیم که در چنین شرایطی قرار دارید. انشالله برای شما و تمام مردم افغانسان روزهای خوبی رقم بخورد.
      برای شهروندان افغانستان این روزها آماده کردن مدارک کمی دشوار شده است. بخاطر عدم فعالیت های سفارت های افغانستان، ترجمه و تایید مدارک کمی سخت شده است.
      لطفا مدارک تحصیلی، پاسپورت خود را به آدرس ایمیل شرکت ارسال کنید تا بررسی کرده به شما خبر بدیم
      موفق باشید

  11. آواتار حنانه علیپور
    حنانه علیپور
    ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

    برای درخواست تحصیل در مقطع دکتری چه جوری باید اقدام کرد
    هر دانشگاه باید جداگونه مدارک ارسال کنیم
    نیازی به ازمون ورودی نیست ؟
    شرایطش چه گونه اس؟

    • آواتار آرال گام
      ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

      سلام
      برای چه رشته ای؟ چه دانشگاهی؟ شرایط تحصیلی فعلی شما چگونه است؟ سن تون، معدل و خیلی فاکتورهای دیگر دخیل است. می تونین با دفتر شرکت تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنیم.
      با تشکر

  12. آواتار بهار علی نژاد
    بهار علی نژاد
    ۱۱ آبان ۱۴۰۰

    سلام
    مدارک دانشگاه های ترکیه در ایران معتبرند؟
    یا فقط در تریکه اعتبار دارند؟
    من اگر ترکیه دندانپزشکی بخونم می تونم توی ایران یا اورپا کار کنم؟
    ممنون می شم راهنمایی کنید

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۱۸ آبان ۱۴۰۰

      بهار جان سلام
      بستگی داره از کدوم دانشگاه مدرک گرفته باشین
      دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت را در سایت قرار داده ایم.
      اگر اطلاعات تخصصی تر می خواهید می تونیداز مشاوره های حضوری و رایگان شرکت بهرمند شید