موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

قانون بانک مرکزی ترکیه

بانکداری ترکیه قانون بانک مرکزی ترکیه

کشور ترکیه به عنوان یکی از مقاصد محبوب، سالانه پذیرای مهاجرین زیادی از سراسر دنیاست. به عنوان شخصی که قصد مهاجرت به این کشور را دارد، باید با ابتدایی‌ترین قوانین اخذ شهروندی آن آشنا باشید تا بتوانید کارهای روزمره‌ی خود را به راحتی انجام دهید. یکی از اداراتی که ممکن است در سال، چندین بار به آن مراجعه داشته باشید و نقش بسیار مهمی در زندگی شما ایفا خواهد کرد، بانک‌ است.

از این رو شما باید با قانون بانک مرکزی ترکیه آشنا باشید، بدانید چطور باید برای خود یک حساب بانکی افتتاح کنید و برای این کار به چه مدارکی نیاز دارید. به جهت آشنایی بیشتر شما، در ادامه‌ی این مقاله به طور کامل قوانین و مقررات بانکداری ترکیه برای ایرانیان را توضیح داده‌ایم.

مزایای افتتاح حساب در ترکیه

منطقی است که یک شهروند ترکیه‌ای بخواهد حسابی در بانک‌های این کشور افتتاح کند، اما سوال این است که چرا افتتاح حساب در کشور ترکیه می‌تواند برای افراد غیرمقیم نیز مفید باشد یا به عبارتی دیگر مزایای افتتاح حساب در بانک‌های ترکیه چیست؟ اولین نکته و مزیت افتتاح حساب در ترکیه این است که شما می‌توانید مشکلات تحریمی را پشت سر بگذارید.به دلیل وجود تحریم‌های سیاسی علیه کشورمان، هیچ کدام از بانک‌های ایرانی عضو شبکه‌ی بانک جهانی نیستند و از این رو انتقال پول از حساب‌های ایرانی به حساب‌های بین‌المللی و برعکس با مشکلاتی همراه است و دریافت حواله‌های ارزی نیز موانع زیادی دارد.

قانون بانک مرکزی ترکیه

با افتتاح حساب در این کشور شما می‌توانید یک حساب بین‌المللی داشته باشید. این به طور ویژه برای افرادی که شرکت‌های صادرات وارداتی دارند و نقل ‌و انقالات بین کشوری زیادی انجام می‌دهند، می‌تواند بسیار مفید باشد. بعلاوه به دلیل نزدیکی به کشورمان اگر به هر دلیلی به حضور شما نیاز شد، می‌توانید به راحتی به این کشور سفر کنید. البته این کار به ندرت ضرورت پیدا می‌کند و شما می‌توانید حساب خود را به صورت اینترنتی مدیریت کنید.

همچنین سود این حساب‌ها با ارز خارجی است که ارزش بسیار زیادی دارد. یکی دیگر از مزایای افتتاح حساب در ترکیه این است که شما به کمک آن می‌توانید کردیت کارت بین‌المللی نیز دریافت کنید که امکان انجام خرید از سایت‌های خارجی را فراهم می‌سازد. قانون بانک مرکزی ترکیه به صورتی است که شما می‌توانید از این کردیت‌کارتها در دستگاه‌های POS سراسر دنیا استفاده کرده و خرید کنید. همچنین امکان دریافت وجه نقد از دستگاه‌های ATM کشورهای مختلف نیز میسر می‌باشد.

قوانین بانکی کشور ترکیه برای خارجیان

قبل از اینکه بخواهیم کلیات قانون بانک مرکزی ترکیه را برایتان شرح دهیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که برای افتتاح حساب در این کشور، لزوماً نیازی به داشتن کارت اقامت ندارید و حتی به عنوان یک خارجی که به دنبال داشتن یک حساب بین‌المللی ست، می‌توانید در بانک‌های ترکیه حساب داشته باشید.

قانون بانک مرکزی ترکیه

البته باید بدانید که در مورد ایرانیان به دلیل وجود تحریم‌ها و قرارگیری اسم کشورمان در لیست سیاه پولشویی FATF؛ سخت‌گیری‌هایی خاصی انجام می‌شود که اگرچه افتتاح حساب را غیر ممکن نکرده، اما با مشکلاتی روبه‌رو ساخته است.با این حال اگرچه شما نیازی نیست حتماً یک شهروند ترکیه باشید اما باید پاسپورت معتبر داشته باشید. این قانون بانک مرکزی ترکیه به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست و به عنوان یک خارجی در همه‌ی بانک‌ها این مدرک از شما خواسته می‌شود.

به جز این مدارک دیگری نیز وجود دارد که در ادامه درموردشان توضیح خواهیم داد. شما می‌توانید به ارزهای مختلفی در این کشور حساب افتتاح کنید: دلار، پوند، یورو، لیر و … و طبق قانون بانک مرکزی ترکیه در این زمینه محدودیتی وجود ندارد. برای هر کدام از این حساب‌ها می‌توانید شماره حساب مستقل بگیرید و حتی کارت‌های بانکی بین‌المللی دریافت کنید. دریافت این کارت حداکثر یک روز طول می‌کشد.

مراحل افتتاح حساب در ترکیه

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، طبق قانون بانک مرکزی ترکیه شما نیازی به داشتن کارت شهروندی این کشور برای افتتاح حساب ندارید. اما شرایط این کار برای افراد مقیم و خارجی با هم تفاوت دارد. از این رو مراحل افتتاح حساب در ترکیه را در دو بخش افتتاح حساب با کارت اقامت و بدون کارت اقامت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

افتتاح حساب برای افراد بدون کارت اقامت

اگرچه شما می‌توانید در بانک‌های ترکیه بدون کارت اقامت حساب باز کنید، اما سختی اصلی آن این است که برای این کار باید به کشور ترکیه سفر کنید. اولین گام به صورت حضوری انجام می‌شود اما طبق قانون بانک مرکزی ترکیه می‌توانید حساب خود را به صورت غیرحضوری و اینترنتی مدیریت کنید.

حضور شما برای افتتاح حساب الزامی است و نمی‌توانید این کار را از طریق وکیل انجام دهید. نکته‌ی بعدی این است که شما برای افتتاح حساب به یک خط تلفن در کشور ترکیه هم نیاز دارید.یکی دیگر از محدودیت‌های افتتاح حساب برای افراد غیرمقیم در این کشور، این است که شما می‌توانید این کار را تنها در زراعت بانک انجام دهید. زراعت بانک یکی از بهترین بانک‌های ترکیه است و اگرچه خدمات خوبی ارائه می‌کند، اما شاید محدود شدن به یک بانک برای بعضی افراد ناخوشایند باشد.

قانون بانک مرکزی ترکیه

برای افتتاح حساب به یک آدرس سکونت در کشور ترکیه هم نیاز دارید. اگر دوست و آشنایی در این کشور ندارید، موسساتی هستند که می‌توانند این آدرس را در اختیارتان قرار دهند. شما باید این آدرس را به اداره‌ی مالیات ترکیه معرفی کنید و از آنها یک کد مالیاتی دریافت کنید. براساس قانون بانک مرکزی ترکیه سایر مدارکی که برای افتتاح حساب نیاز خواهید داشت به شرح زیر می‌باشند:

  • اصل و کپی پاسپورت
  • تایید مهر آخرین ورود به ترکیه در پاسپورت

افتتاح حساب برای افراد مقیم کشور ترکیه

براساس قانون بانک مرکزی ترکیه شرایط افتتاح حساب برای شهروندان کشور ترکیه و مهاجرینی که موفق به دریافت کارت اقامت دائم این کشور شده‌اند در کلیات شبیه به افراد خارجی است. یعنی شما همچنان به کد مالیاتی و شماره تلفن و آدرس محل سکونت نیاز دارید. اما تفاوت‌هایی نیز دارد؛ اولاً باید کارت اقامت خود را نیز ارائه دهید دوماً افتتاح حساب برای شما تنها به یک بانک محدود نمی‌شود و می‌توانید در هر بانکی که می‌خواهید حساب باز کنید.

حداقل موجودی مورد نیاز و شرایط برداشت و واریز پول

یکی از مزایای قانون بانک مرکزی ترکیه برای افتتاح حساب این است که شما می‌توانید حتی بدون موجودی نیز در بانک‌های این کشور حساب باز کنید. این مزیت تنها مخصوص بعضی از بانک‌هاست. در بانک‌های دیگر شما به یک حداقل موجودی برای افتتاح حساب نیاز دارید. این مبلغ در بانک‌های مختلف متفاوت است اما معمولاً از 4 تا 30 هزار لیر متغیر است. بعد از افتتاح حساب، شما اجازه‌ی برداشت این مبلغ را تا سی روز نخواهید داشت.

قانون بانک مرکزی ترکیه

سقف واریز به حساب و برداشت از آن نیز طبق قانون بانک مرکزی ترکیه به میزان گردش حساب شما بستگی خواهد داشت. حداکثر برداشت روزانه از دستگاه‌های ATM در این کشور 5 هزار لیر است. سقف انتقال کارت به کارت نیز 50 هزار لیر است. اما مانند کشورمان با حضور در بانک‌های این کشور می‌توانید برداشت و انتقال وجه نامحدودی داشته باشید.

افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای شرکت‌ها و اشخاص حقوقی

در مورد افتتاح حساب‌های شرکتی نیز قانون بانک مرکزی ترکیه واضح است. شما می‌توانید برای شرکت خود در این کشور حساب افتتاح کرده و نقل و انتقالات بین‌المللیتان را از طریق این حساب انجام دهید. این حساب‌ها، ویژگی یک حساب تجاری را دارند و شما می‌توانید به کمک آنها از مزایایی مانند تعریف چند امضا، تعیین سقف برداشت و … بهره‌مند شوید. برای افتتاح این حساب مدیر شرکت باید در ترکیه و در یکی از بانک‌ها به صورت شخصی حاضر شود و نیازی به حضور دیگر افراد نیست.

برای افتتاح حساب شرکتی طبق قانون بانک مرکزی ترکیه باید مدارک و اسناد شرکت خود را به صورت رسمی ترجمه کنید و کد مالیاتی از اداره‌ی مالیات این کشور دریافت کنید. برای دریافت این کد شما نیاز به مدارک زیادی ندارید و تنها یک آدرس معتبر برای ارسال ابلاغیه‌های بانکی کفایت می‌کند. با داشتن این کد مالیاتی می‌توانید به همراه دیگر مدارک که در ادامه آمده است برای افتتاح حساب به بانک مورد نظر مراجعه کنید:

  • اساسنامه‌ی شرکت
  • مدرک عضویت در اتاق بازرگانی
  • مدارک تاسیس شرکت
  • مدارک اثبات فعالیت شرکت

خوشبختانه امکان مدیریت حساب شرکتی نیز به صورت اینترنتی میسر می‌باشد. همچنین نیازی نیست شرکت شما لزوماً در این کشور به ثبت رسیده باشد.

قوانین مربوط به دریافت سود حساب بانکی

به عنوان یک دارنده‌ی حساب باید از قانون بانک مرکزی ترکیه در مورد میزان سود حساب نیز مطلع باشید. از آنجایی که سود این حساب‌ها با ارز خارجی پرداخته می‌شود، یکی از بهترین‌ روش‌های سرمایه‌گذاری و کسب سود در این کشور از طریق افتتاح حساب است. در ترکیه سپرده‌های کوتاه مدت، سود بیشتری دارند درنتیجه افراد زیادی این حساب را افتتاح می‌کنند. طبق قانون بانک مرکزی ترکیه چیزی به اسم سودِ روزشمار وجود ندارد. همچنین باید توجه داشته باشید که سود شما مشمول مالیات ده درصدی نیز می‌شود.

قانون بانک مرکزی ترکیه

سود حساب بسته به میزان موجودی متغیر و درصدی از آن است. در حساب‌هایی که موجودی بالایی دارند، به نظر رئیس بانک این سود می‌تواند حتی بیشتر هم باشد. اگرچه شما می‌توانید با ارزهای مختلف در این کشور حساب باز کنید، اما سود حساب‌هایی که به لیر هستند نسبت به حساب‌های یورویی و دلاری بیشتر است. در گذشته سود حساب بانکی در ترکیه بسیار زیاد بود و حتی تا 24 درصد نیز رسید. اما در سال‌های گذشته این مقدار روند رو به کاهش داشته است. نرخ سود حساب بانکی در بانک‌های مختلف متفاوت بوده و در سال 2021 به شرح زیر می‌باشد:

بانک درصد سود
بانک زراعت ترکیه 17 درصد
ایش بانک ترکیه 19 درصد
واکیف بانک 18 درصد
هالک بانک 17 درصد
اکونومیک تورک بانک 15 درصد

قوانین افتتاح حساب برای افراد زیر 18 سال

یکی دیگر از مزایای قانون بانک مرکزی ترکیه این است که امکان افتتاح حساب برای افراد مقیم و غیرمقیم زیر 18 سال و زیر سن قانونی نیز وجود دارد. به طور ویژه پیشنهاد می‌شود که این کار را انجام دهید و از این حساب به عنوان یک منبع سرمایه‌گذاری برای فرزند خود استفاده کنید.

قانون بانک مرکزی ترکیه

با این حال باید بدانید که افراد زیر 18 سال حق مدیریت حساب خود را نخواهند داشت و نمی‌توانند برداشت انجام دهند. همچنین آنها نمی‌توانند اینترنت بانک داشته باشند و مدیریت کل حساب به عهده‌ی والدین آنها است. با این حال افراد زیر سن قانونی می‌توانند از کارت حساب خود استفاده کنند و از ATM پول بگیرند یا از دستگاه پوز خرید کنند.

محدودیت‌های حساب بانکی در ترکیه برای ایرانیان

به عنوان ایرانی‌هایی که کارت اقامت ترکیه را ندارد، محدودیت‌هایی در استفاده از حساب‌ بانکی در این کشور وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. جدا از مشکلات تحریمی و سختگیری‌هایی که به طور ویژه برای ایرانیان انجام می‌شود، آنها مجبور هستند در بانک‌های خاصی حساب باز کنند و حق انتخاب ندارند. بعلاوه برای مدیریت حساب خود باید به زبان ترکی نیز تسلط داشته باشند و از آنجایی که این زبان، یک زبان بین‌المللی محسوب نمی‌شود، افراد زیادی هستند که به آن تسلط نداشته باشند و در نتیجه به مشکل برمی‌خورند.

بهترین بانک‌های ترکیه برای افتتاح حساب

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم طبق قانون بانک مرکزی ترکیه ایرانیان تنها می‌توانند در دو بانک حساب افتتاح کنند: زراعت بانک و ایش بانک. زراعت بانک بیش از هزار شعبه در سراسر ترکیه دارد که شرایط مناسبی برای افتتاح حساب ایجاد می‌کند. دفتر اصلی این بانک در استانبول است.

همانطور که در بالا نیز گفته شد، 17 درصد سود به حساب‌های این بانک تعلق می‌گیرد که میزان بسیار خوبی است. ایش بانک نیز گزینه‌ی دیگری برای افتتاح حساب ایرانی‌هاست. این بانک که بزرگترین بانک خصوصی ترکیه است سود زیاد 19 درصد را به حساب‌های خود پرداخت می‌کند. اما این بانک تنها برای ایرانی‌هایی که کارت اقامت دارند حساب افتتاح می‌کند.

افتتاح حساب در ترکیه، یک امتیاز ویژه برای ایرانیان

قانون بانک مرکزی ترکیه اگرچه برای افتتاح حساب ایرانی‌ها (چه با کارت اقامت و چه بدون آن) به نظر سختگیرانه می‌رسد، اما حقیقت این است که سود مناسب حساب‌های بانکی در ترکیه آن هم به ارز خارجی، افتتاح حساب در ترکیه را به یکی از گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری تبدیل کرده است. چه یک شخص حقیقی هستید یا یک شرکت و شخص حقوقی که می‌خواهد در بانک‌های ترکیه حساب باز کند، می‌توانید از امکانات بسیار زیاد داشتنِ یک حساب بین‌المللی بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *