موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

همه‌چیز دربارۀ ماوی کارت یا کارت استانبول آبی و روش دریافت آن

بانکداری ترکیه ماوی کارت استانبول

ماوی کارت چیست؟ تفاوت آن با استانبول کارت در چه چیزهایی است؟ چگونه می‌توان آن را دریافت کرد؟ اگر این موارد، سوال شما نیز هست با این مطلبِ آرال گام همراه باشید تا به آن‌ها پاسخ بدهیم. این کارت نوعی کارت الکترونیکی است که به کمک آن می‌توان هزینۀ حمل‌ونقل روزمره در سطح شهر استانبول را پرداخت کرد. ماوی کارت یکی از انواع کارت استانبول است که جهت استفاده از خدمات رفاهی و اجتماعی در این کلان‌شهر از سوی شهرداری ارائه شده‌اند. در ادامه به همۀ آنچه باید دربارۀ این کارت بدانید، از مزایا تا روش دریافت و هزینۀ آن، خواهیم پرداخت.

ماوی کارت استانبول

ماوی کارت چیست و چه کاربردی دارد؟

ماوی کارت (Mavi kart) که آن را با نام استانبول کارت آبی نیز می‌شناسند، یکی از زیرمجموعه‌های کارت‌های استانبول است که به کمک آن می‌توان هزینۀ رفت‌وآمد با وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو، اتوبوس، متروبوس، تراموا، ایستگاه‌های دوچرخه و… را در این شهر پرداخت کرد. در واقع این کارت برای سفر و گشت‌وگذار در استانبول به کار می‌رود و بیشتر مناسب کسانی است که ناچارند روزانه در شلوغی‌ها و ترافیک استانبول، بارها رفت‌وآمد کنند. از آنجا که هزینۀ تاکسی در استانبول گران است، استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی و پرداخت با استانبول کارت آبی می‌تواند گزینۀ مناسب‌تر و منطقی‌تری باشد.

مزایای داشتن ماوی کارت یا استانبول کارت آبی چیست؟

کارت استانبول آبی یکی از کاربردی‌ترین کارت‌ها میان انواع کارت استانبول است که استفاده از آن مزایای بسیاری دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  •  صرفه‌جویی در هزینه

اولین و برجسته‌ترین مزیت ماوی کارت، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شهری در استانبول است. افرادی که به شکل موقت یا دائم در استانبول اقامت دارند یا با تورهای چندروزه برای گردشگری به این شهر رفته‌اند، اگر بخواهند برای رفت‌وآمد از تاکسی و وسایل حمل‌ونقل غیرعمومی استفاده کنند، متحمل هزینۀ بسیاری خواهند شد. داشتن استانبول کارت آبی این فرصت را فراهم می‌کند که با وسایل حمل‌ونقل عمومی و پرداخت کمترین هزینه این کار را انجام بدهند.

  • صرفه‌جویی در زمان

از دیگر مزایای داشتن این کارت، ذخیره‌کردن وقت است. پرداخت با ماوی کارت فرایند بسیار ساده‌ای دارد که خیلی زود انجام می‌شود و  افراد را از ایستادن در صف‌های طولانی شارژ کارت یا پرداخت نقدی، معاف می‌کند.

  • استفاده از انواع وسایل نقلیۀ عمومی

استانبول کارت آبی فقط محدود به چند وسیلۀ نقلیه نیست و می‌توان از آن برای پرداخت کرایۀ تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌جز مینی‌بوس استفاده کرد که این مورد یکی دیگر از مزیت‌های قابل توجه آن است.

  • فرایند آسان ثبت و شارژ کارت

علاوه‌بر مزایای فوق، دریافت این کارت و فرایند شارژ آن نیز بسیار آسان است. برای شارژ استانبول کارت آبی می‌توان به دستگاه‌هایی که در سراسر شهر قرار دارند، مراجعه کرد و برای دریافت آن نیز روش‌های متنوعی وجود دارد که در ادامۀ همین مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • داشتن تخفیف‌های مناسبتی

مزیت دیگر ماوی کارت، داشتن برخی تخفیف‌هاست که می‌توان در شرایط مختلف از آن استفاده کرد. این تخفیف‌ها برای بعضی از سفرهای درون‌شهری، طبق زمان‌بندی‌های خاص یا برای روزهای تعطیل کشور ترکیه، ارائه می‌شوند. شهروندان ترکیه و صاحبان کیملیک کارت نیز می‌توانند از تخفیف‌های خوب و بیشتر این کارت بهره‌مند شوند.

  • قابلیت تعویض و صدور مجدد

یکی از مهم‌ترین مزایای این کارت، امکان تعویض آن است. اگر این کارت به هر دلیلی مفقود شود، خراب بشود یا به‌طور کلی از بین برود، این امکان وجود دارد که با ارائۀ مدارک لازم یا تماس با شمارۀ ۱۵۳، مجددا برای دریافت آن اقدام کرد. 

حمل‌ونقل عمومی در استانبول

روش استفاده از استانبول کارت آبی

برای استفاده از این کارت، ابتدا فرد باید فرایند ثبت‌نام و دریافت کارت را به کمک مدارک لازم طی کند. پس از دریافت کارت، می‌توان از آن برای رفت‌وآمد با وسایل نقلیۀ عمومی استفاده کرد. از آنجا که این کارت، جزو کارت‌هایی با اشتراک ماهیانه است، به شارژ نیاز دارد و درصورت اتمام شارژ باید به روش‌های مختلفی مثل مراجعه به نمایندگی‌های istanbulkart، دستگاه‌های خودکار biletmatik، سایت استانبول کارت و اپلیکیشن استانبول کارت، آن را مجدداَ شارژ کرد.

روش استفاده از ماوی کارت بسیار آسان است و برای پرداخت هزینۀ وسایل حمل‌ونقل، باید آن را به دستگاهی که در این وسایل به همین منظور تعبیه شده است، نزدیک کرد. با نزدیک‌کردن کارت به دستگاه عملیات پرداخت به‌راحتی انجام می‌شود. در برخی موارد حتی نیاز به بیرون‌آوردن کارت نیست و اگر در کیف پول باشد هم حس‌گرهای دستگاه آن را تشخیص می‌دهند و کار انجام می‌شود و صدای تایید پرداخت بلند خواهد شد.

مدارک لازم برای دریافت ماوی کارت و روش دریافت آن

دریافت استانبول کارت آبی، نیاز به مدارک زیادی ندارد. افراد می‌توانند با داشتن کیملیک کارت یا گواهینامۀ رانندگی ترکیه، یک قطعه عکس که حداکثر ۶ ماه قبل گرفته شده باشد و Credikart یا پول نقد برای پرداخت هزینه، این کارت را دریافت کنند. البته اینکه به کدام یک از این مدارک نیاز است به روش تهیۀ کارت بستگی دارد. این کارت را می‌توان به ۳ روش دریافت کرد که عبارت‌اند از:

۱. مراجعه به سایت istanbulkart

برای دریافت کارت از این روش، فرد باید به سایت استانبول کارت به آدرس https://www.istanbulkart.istanbul مراجعه کند و پس از ثبت نام در سامانه، فرم درخواست کارت را پر کند، عکس خود را بارگذاری کند و به کمک Credikart هزینه را بپردازد. درصورتی‌که این مراحل دقیق و درست طی شود، بعد از ۲ روز کارت از طریق ادارۀ پست به آدرس درخواست‌کننده، ارسال خواهد شد.

۲. نصب اپلیکیشن istanbulkart

روش دیگری که به کمک آن می‌توان ماوی کارت را دریافت کرد، نصب اپلیکیشن استانبول کارت و انجام فرایند درخواست کارت و پرداخت هزینه است. برای ثبت نام در اپلیکیشن و استفاده از خدمات آن باید مسیر زیر را طی کرد:

  • نصب اپلیکیشن
  • لمس گزینۀ uygulama dili و انتخاب زبان انگلیسی یا ترکی
  • انتخاب گزینۀ kayıt ol (درصورت انتخاب زبان ترکی)
  • پرکردن فرم ثبت نام و دادن اطلاعات لازم
  • فعال‌کردن تیک‌ها
  • انتخاب دکمۀ tamam

این اپلیکیشن بسیار ساده طراحی شده است و علاوه‌بر درخواست کارت، می‌توان به کمک آن همۀ امورات مربوط به آن را انجام داد و اطلاعاتی مثل موجودی کارت و اعتبار آن را چک کرد. همچنین به کمک این اپلیکیشن می‌توان کارت را شارژ کرد یا درصورت مفقودی، درخواست صدور مجدد داد. نکتۀ لازم‌به‌ذکر این است که استفاده از اپلیکیشن استانبول کارت فقط برای افرادی که کیملیک کارت دارند، امکان‌پذیر است.

۳. مراجعه حضوری به نمایندگی istanbulkart

سومین روش برای دریافت کارت، مراجعۀ حضوری به نمایندگی‌های استانبول کارت است. این روش برای افرادی که Credikart ندارند مناسب‌تر است و می‌توانند با مدارک لازم به این نمایندگی‌ها مراجعه کنند و کارت خود را تحویل بگیرند. این کارت تا ۲ سال اعتبار دارد و قابل شارژ است.

تفاوت استانبول کارت و ماوی کارت

ممکن است برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که آیا این کارت همان استانبول کارت است؟ یا این دو با هم فرق دارند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بله فرق دارند و یکی نیستند. درواقع ماوی کارت زیرمجموعۀ استانبول کارت است و برای شفاف‌تر شدن موضوع ابتدا باید دانست استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت را می‌توان یکی از خدمات خوب شهرداری استانبول به حساب آورد که مثل هر کلان‌شهر دیگری فرصت برخورداری از برخی خدمات اجتماعی و رفاهی را برای ساکنان و حاضران در آن، فراهم کرده است. این کارت انواع مختلفی دارد که شامل کارت بی‌نام یا آنونیم، کارت آبی، کارت تخفیف، کارت رایگان و… می‌شود و هر کدام این کارت‌ها کاربرد خاص خودشان را دارند. ماوی کارت یا همان کارت استانبول آبی نیز یکی از همین کارت‌ها است که برای پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل در استانبول استفاده می‌شود.

استانبول کارت آبی ترکیه

چه افرادی می‌توانند از استانبول کارت آبی استفاده کنند؟

همۀ افرادی که در ترکیه اقامت دارند یا شهروند این کشور هستند، می‌توانند استانبول کارت آبی را دریافت کنند. این کارت بیشتر مناسب دانشجویان و افرادی است که در ارگان‌هایی جز شهرداری کار می‌کنند و به شکل روزانه باید در شهر رفت‌وآمد کنند. درواقع، منطقی‌ترین روشِ رفت‌وآمد برای این دسته از افراد، استفاده از وسایل نقلیۀ عمومی و ماوی کارت استانبول است تا در هزینه‌ها به میزان چشم‌گیری صرفه‌جویی شود.

علاوه‌بر موارد فوق به گردشگرانی که قصد اقامت چند روزه یا بیشتر در استانبول را دارند نیز توصیه می‌شود که از این کارت استفاده کنند، اما سایر افراد که قصد ماندن در شهر را ندارند یا یکی دو روز می‌مانند، بهتر است به سراغ سایر کارت‌های محدود و چندبار مصرف بروند و برای آن‌ها استفاده از استانبول کارت آبی چندان منطقی نیست.

هزینه ماوی کارت چقدر است؟

هزینۀ دریافت این کارت در سال جدید ۸۰ لیر ترکیه است که فاقد شارژ می‌باشد و باید مبلغی برای شارژ آن نیز پرداخت شود. با داشتن این کارت می‌توان در ماه ۱۸۰ بار سفر انجام داد که هزینۀ اشتراک ماهیانۀ آن برای هر قشر متفاوت می‌باشد. هزینۀ این اشتراک برای دانش‌آموزان و دانشجویان ۶۰ لیر، برای معلمان و افراد ۶۰ تا ۶۵ سال ۱۸۰ لیر و برای افراد عادی ۳۰۰ لیر است. درصورتی‌که کارت گم شود، برای صدور مجدد آن نیز باید هزینه‌ای پرداخت کرد که مقداری بیشتر از هزینۀ ثبت نام و دریافت آن است.

سخن پایانی

ماوی کارت که آن را با نام استانبول کارت آبی یا بلوکارت استانبول نیز می‌شناسند، نوعی کارت الکترونیکی است که قابلیت شارژ ماهیانه دارد و از آن برای پرداخت هزینه‌های وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر استانبول استفاده می‌شود. استفاده از این کارت مزایای بسیاری مثل صرفه‌جویی در هزینه، استفاده از تخفیف‌های مختلف و… دارد و می‌توان آن را به روش‌های مختلفی تهیه کرد. در این مطلب به‌طور کامل به معرفی این کارت، مزایایش، نحوه دریافتش، روش استفاده از آن، تفاوتش با استانبول‌کارت و هزینۀ آن پرداختیم.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *