موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

آموزش نحوه خرید لیر ترکیه از بانک

بانکداری ترکیه خرید لیر مسافرتی

خرید لیر ترکیه از بانک چگونه انجام می‌شود؟ قطعا در مورد ارز مسافرتی یا دولتی صحبت‌هایی شنیده‌اید. این ارزها که سالی یک بار به هر فرد تعلق می‌گیرد، با قیمتی کمتر از بازار آزاد عرضه شده و موجب صرفه‌جویی در هزینه سفر می‌شود. از طرفی قیمت مناسبی که برای خرید لیر ترکیه از بانک در نظر گرفته می‌شود، میزان تقاضا از سوی افراد را افزایش داده و ممکن است به راحتی قادر به تهیه آن نباشید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که لیر دولتی، وجود خارجی ندارد. شما می‌توانید با تهیه ارزهای دولتی مانند دلار و یورو آن را تبدیل به لیر کنید. در این مطلب می‌خواهیم در مورد سهمیه ارز دولتی هر فرد، مدارک مورد نیاز، شرایط و روش‌های خرید لیر ترکیه از بانک بپردازیم. با ما همراه باشید.

از کجا لیر دولتی بخریم؟

در سال‌های گذشته، از سوی بانک مرکزی اعلام شد که برای خرید لیر ترکیه از بانک یا همان ارزهای دولتی باید از سامانه برخط مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران اقدام کرد. اما طبق آخرین تغییرات اعمال‌شده برای دریافت ارز دولتی، متقاضیان می‌توانند از طریق مراکز زیر اقدام به دریافت ارز یا رسید حواله دلار به ترکیه نمایند:

  • سامانه برخط بازار متشکل ایران (این سایت تنها زمان حضور شما در صرافی برای دریافت ارز دولتی را اعلام می‌کند.)
  • شعب ارزی بانک‌های ملی، ملت و سامان
  • صرافی‌های دولتی
  • صرافی‌های خصوصی که دارای مجوز رسمی از سوی بانک مرکزی هستند.

نکته قابل توجه اینکه ارز خریداری شده تنها در فرودگاه و قبل از گذر از گیت خروجی، به صورت نقد تحویل داده می‌شود. بنابراین تنها به ثبت‌نامی که از طریق صرافی‌ها انجام داده‌اید اکتفا نکنید و قبل از سفر، برای دریافت ارز دولتی حتما به بانک‌های عامل مراجعه نمایید.

سهمیه لیر دولتی چقدر است؟

در سال‌های قبل‌تر، سهمیه هر فرد برای ارز مسافرتی، فارغ از مقصد، هدف و چگونگی رفتن به سفر (هوایی، زمینی یا دریایی)، ۲۲۰۰ یورو بود. اما از سال ۱۴۰۰ بخشنامه‌هایی صادر شد که به مرور سقف ارز مسافرتی کم و کمتر شد. طبق آخرین بخشنامه‌ای که در سال ۱۴۰۲ صادر شد، سهمیه هر فرد برای دریافت ارز مسافرتی به شرح زیر است:

  • ارز مسافرتی برای سفرهای زمینی، ریلی و دریایی: ۳۰۰ یورو یا معادل آن به تمامی ارزها
  • ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی به کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند: ۳۰۰ یورو
  • ارز مسافرتی برای سفرهای هوایی به کشورهایی که نیاز به ویزا دارند: ۵۰۰ یورو

توجه کنید که این سهمیه تنها یک بار در سال قابل دریافت است.

ترکیه جزو کشورهایی است که سفر به آن نیاز به ویزا ندارد اما اگر قرار باشد بیش از ۹۰ روز در این کشور بمانید باید نسبت به اخذ ویزای خود اقدام نمایید. در این شرایط مشمول سهمیه ۵۰۰ یورویی خواهید شد.

سهمیه خرید لیر ترکیه از بانک با کارت ملی

علاوه بر ارز مسافرتی، نوعی ارز دولتی دیگر وجود دارد که با کارت ملی به هر فرد، تعلق می‌گیرد. سقف این ارز دولتی تا ۲۰۰۰ دلار است و در هر ۳۶۵ روز، تنها یک بار می‌توان نسبت به دریافت آن اقدام کرد.

لازم به ذکر است که قیمت ارز دولتی با کارت ملی از ارز مسافرتی کمی بیشتر است اما باز هم نسبت به ارز آزاد، قیمت مناسب‌تری دارد. فراموش نکنید که در هر ۳۶۵ روز شما تنها می‌توانید برای یکی از دو ارز مسافرتی یا دولتی با کارت ملی درخواست دهید. همچنین نمی‌توانید ۲۰۰۰ دلار را در چند نوبت دریافت کنید؛ اگر یک بار درخواست داده و ۱۰۰ دلار دریافت نمایید دیگر تا ۳۶۵ روز بعد، امکان دریافت ارز دولتی ندارید.

قیمت لیر دولتی در ۱۴۰۲ 

قیمت خرید لیر ترکیه از بانک مانند سایر ارزها ثابت نیست. به‌علاوه اینکه گفتیم لیر دولتی نداریم و برای تهیه آن، باید دلار یا یورو دولتی تهیه کرده و از طریق صرافی‌های ایرانی در ترکیه تبدیل به لیر نمایید. قیمت دلار و یورو دولتی هم هر روز آپدیت شده و سهمیه این ارزهای دولتی بین ساعت ۰۹:۳۰ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر از سوی بانک مرکزی به شعب بانک‌ها اعلام می‌شود.

قیمت خرید لیر ترکیه از بانک

برای اطلاع از قیمت خرید لیر ترکیه از بانک، می‌توانید به سامانه صرافی ملی ایران به نشانی mex.co.ir مراجعه کرده و با مشاهده قیمت یورو و دلار دولتی، میزان لیر دریافتی خود را محاسبه نمایید. برای دریافت ارز دولتی نیز می‌توانید از ساعت ۰۹:۳۰ با مراجعه حضوری یا اینترنتی، نسبت به درخواست حواله خود اقدام نمایید.

برای اطلاع از اینکه شما هم شامل این سهمیه می‌شوید یا خیر، می‌توانید به شعب ارزی مراجعه نمایید. در چنین شرایطی بهتر است حداقل ۷ روز پیش از سفر درخواست خود را برای دریافت ارز دولتی اعلام کرده و مبلغ ریالی آن را پرداخت نمایید تا شانس دریافت ارز دولتی برای شما افزایش یابد.

ارز دولتی و آزاد چقدر اختلاف قیمت دارند؟

قیمت ارز ثانیه به ثانیه در حال تغییر است و با این نوسانات شدید نمی‌توان به طور دقیق در مورد اختلاف قیمت ارز آزاد و دولتی صحبت کرد. اما در این حد بدانید که ارز دولتی حداقل چند هزار تومان از نرخ آزاد، کمتر است و ارزش این اختلاف قیمت در مبالغ بالا بیشتر مشهود است.

دلیل این اختلاف قیمت هم این است که ارز رایج بازار، ارز آزاد است و در شرایط اقتصادی و سیاسی مختلف، تاثیرپذیری بالایی از اخبار دارد. از طرفی دولت به منظور کنترل بازار و تسهیل اموراتی از قبیل واردات، تحصیل دانشجویان در خارج از کشور و سفرهای خارجی، ارز دولتی را با سهمیه‌ای مشخص برای مردم در نظر گرفت.

برای اطلاع از اختلاف قیمت نرخ ارز آزاد و دولتی می‌توانید ابتدا نرخ دولتی را از سامانه صرافی ملی ایران مشاهده کرده و سپس با نرخ آزاد صرافی‌ها مقایسه نمایید.

روش خرید لیر دولتی

همانطور که گفتیم برای خرید لیر ترکیه از بانک یا همان ارزهای دولتی و مسافرتی چند روش از طرف بانک مرکزی اعلام شده است. دریافت ارز مسافرتی با مراجعه به شعب ارزی بانک‌ها امکان‌پذیر است. از همین رو لازم است که متقاضیان ۴ الی ۷ روز قبل از موعد سفر، با مدارک لازم به این شعب ارزی مراجعه نمایند. دقت کنید که زمان مراجعه بین ۰۹:۳۰ تا ۱۲:۳۰ می‌باشد و خارج از این زمان، قیمت اعلام‌شده برای ارز مسافرتی، اعتباری ندارد.

پس از مراجعه شما حواله ارز مسافرتی خود را دریافت می‌کنید. این حواله را پس از عبور از گیت مسافران به شعب بانک مورد نظر در فرودگاه تحویل می‌دهید و ارز خود را دریافت می‌کنید. دلیل این فاصله زمانی ضمانت تحویل ارز برای شما و کوتاه کردن دست دلالان از ارزهای دولتی است.

بنابراین ارز مسافرتی دیگر توسط صرافی‌ها عرضه نمی‌شود و برای دریافت باید به یکی از دو بانک ملی یا ملت مراجعه نمایید.

روش دریافت لیر دولتی از بانک ملی

دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی به دو طریق آنلاین و حضوری انجام می‌شود.

باجه بانک ملی در فرودگاه

روش حضوری دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

کافی‌ست یکی از شعب ارزی بانک ملی را انتخاب کنید تا حواله ارز مسافرتی ۵۰۰ دلاری شما یا معادل ریالی آن به بانک مورد نظر ارائه شود. برای ثبت درخواست حضوری به بانک ملی باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • اصل و کپی گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران
  • اصل و کپی بلیط سفر
  • کپی و اصل کارت ملی (در صورت داشتن کارت ملی المثنی، باید برگه ثبت احوال هم داشته باشید.)
  • اصل و کپی ویزا (در صورت نیاز)

پس از تایید درخواست و صدور حواله، می‌توانید در فرودگاه مبدا، پس از گیت خروج، ارز خود را دریافت نمایید.

روش آنلاین دریافت ارز مسافرتی از بانک ملی

روش آنلاین خرید ارز مسافرتی از بانک ملی به وسیله اپلیکیشن «بله» و مطابق مراحل زیر انجام می‌گیرد:

  • وارد اپلیکیشن بله شوید؛
  • گزینه «بانک من» را انتخاب کنید؛
  • سپس گزینه «ارز مسافرتی» را انتخاب نمایید؛
  • مشخصات خواسته‌شده را درج کنید؛
  • پس از تایید تعهدنامه، وارد صفحه پروازی می‌شوید که باید اطلاعات پرواز اعم از تاریخ، کشور مقصد، اسم فرودگاه، نوع و مقدار ارز را تعیین کنید؛
  • در این مرحله باید مبلغ ریالی معادل ارز درخواستی را از طریق درگاه اینترنتی پرداخت نمایید تا یک شناسه فروش ۱۵ رقمی دریافت کنید؛
  • رسید پرداخت را از قسمت «ارز مسافرتی» و گزینه «رسید» یا «مشاهده جزئیات رسید» مشاهده و ذخیره نمایید؛
  • در فرودگاه شناسه فروش و کد ملی خود را به عنوان مسافر در دستگاه BTM وارد کنید تا ارز خود را دریافت نمایید.

نکاتی در این روش آنلاین وجود دارد که باید بدانید:

  • هر شماره تلفن تنها یک بار امکان خرید ارز مسافرتی از اپلیکیشن بله را دارد؛
  • شماره صاحب حساب و پروفایل اپلیکیشن بله، باید متعلق به یک کد ملی باشد؛
  • فاصله بین درخواست آنلاین برای ارز مسافرتی و دریافت آن نباید بیشتر از ۷ روز باشد.

روش دریافت لیر مسافرتی از بانک ملت

اگر از بانک ملت بخواهید اقدام به دریافت ارز مسافرتی خود کنید، باید تمامی مراحل را به صورت حضوری سپری کنید.

باجه بانک

برای این کار ابتدا باید، از ۱ هفته قبل از پرواز، به یکی از شعب ارزی بانک ملت مراجعه نمایید. سپس فرم تقاضای خرید ارز را تکمیل می‌کنید و به همراه مدارک زیر تحویل مسئول باجه می‌دهید:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی بلیط سفر (چه فیزیکی چه نسخه الکترونیکی)
  • اصل و کپی گذرنامه معتبر جمهوری اسلامی ایران
  • اصل و کپی رسیذ پرداخت عوارض خروج از کشور

در صورت تایید درخواست شما، معادل ریالی ارز درخواستی را پرداخت می‌کنید و رسید حواله را دریافت می‌نمایید.

سپس در موعد پرواز به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی مراجعه کرده و به دو طریق اقدام به دریافت وجه نقد ارز درخواستی خود می‌نمایید:

  1. مراجعه به قسمت خدمات ویژه فرودگاه که در دو بال غربی و شرقی سالن ترانزیت قرار دارد. در این روش باید گذرنامه و رسید حواله را نشان دهید تا بتوانید ارز درخواستی خود را تحویل بگیرید.
  2. استفاده از خودپردازهای ارزی که در سالن ترانزیت و ترمینال‌های سلام، VIP و CIP شهر فرودگاهی قرار دارند. مراحل کار با این پایانه‌های خودپرداز به شرح زیر است:
  3. انتخاب گزینه خدمات ارزی بدون کارت
  4. دریافت ارز مسافرتی
  5. وارد کردن شماره حواله
  6. درج کد ملی
  7. تایید مشخصات، مبلغ حواله و کد ملی
  8. دریافت وجه ارزی

مدارک موردنیاز برای خرید لیر دولتی

یکی از سوالاتی که متقاضیان دریافت ارز دولتی از کارشناسان ما در آرال گام می‌پرسند این است که برای خرید لیر ترکیه از بانک، چه مدارکی نیاز است؟ در بخش قبل تا حدودی به این موضوع اشاره کردیم اما در اینجا به شکل کامل‌تری در مورد مدارک مورد نیاز، صحبت می‌کنیم:

  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی گذرنامه ایرانی با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • اصل و کپی بلیط هواپیما به همراه مهر آژانس هواپیمایی (اگر بلیط را به صورت اینترنتی خریداری کرده‌اید، باید شامل کد رهگیری، اطلاعات شرکت صادرکننده، تاریخ و زمان باشد.)
  • رسید واریز عوارض خروج از کشور (عوارض خروج بسته به دفعات خروج از کشور مبالغ مختلفی دارد. برای اطلاع از آن وارد سایت https://sadadpsp.ir/ شده و گزینه پرداخت عوارض خروج از کشور را انتخاب کنید. با درج کد ملی و شماره تلفن همراه مبلغ عوارض برای شما نمایان می‌شود.)
  • اصل و کپی ویزا (در صورتی که قصد دارید بیش از ۹۰ روز در ترکیه بمانید)
  • تکمیل فرم درخواست ارز بدون هیچ نقص و اشتباهی
  • پرداخت معادل ریالی ارز درخواستی به نرخ روز و تحویل رسید
  • ارائه شماره تلفن و حساب بانکی معتبر که متعلق به یک کد ملی باشند

شرایط لازم برای دریافت لیر دولتی

برای دریافت ارز مسافرتی باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • در کشور ما تنها چند فرودگاه هستند که حواله ارزی را دریافت و وجه ارزی تحویل می‌دهند. این فرودگاه‌ها عبارتند از اما خمینیريال اصفهان، شیراز، تبریز، ارومیه و اهواز. بنابراین در انتخاب فرودگاه مبدا باید دقت کنید زیرا برای دریافت وجه ارزی، شخص متقاضی با مدارک شناسایی‌اش باید حضور داشته باشد.
  • شرایط سنی دریافت ارز مسافرتی بالای ۱۲ سال است اما برخی از بانک‌ها، این شرط را بالای ۱۸ سال اعلام کرده‌اند.
  • مسافران همراه که بیشتر از ۱۸ سال دارند، باید به صورت جدا برای دریافت ارز مسافرتی، اقدام کنند.

شرایط خرید لیر از بانک

در چه شرایطی ارز مسافرتی به شما تعلق نمی‌گیرد؟

طبیعتا هر شرایطی خلاف موارد فوق باشد، تعلق ارز مسافرتی را لغو می‌کند. اما برخی شرایط دیگر هم هستند که باعث تعلق نگرفتن ارز مسافرتی به متقاضیان می‌شوند:

  • مسافران زیر ۱۲ سال
  • ایرانیان دو تابعیتی که مقیم کشورهای خارجی هستند؛
  • متقاضیانی که گذرنامه خدمات یا سیاسی دارند؛
  • مسافرانی که ۳۶۵ روز از آخرین باری که ارز مسافرتی تهیه کرده‌اند، نگذشته باشد.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به اغلب پرسش‌هایی که در مورد خرید لیر ترکیه از بانک از مجموعه آرال گام پرسیده‌اید، پاسخ دهیم؛ روش دریافت ارز مسافرتی برای ترکیه چیست؟ سهمیه لیر دولتی برای ترکیه چقدر است و … . در این مطلب توضیح دادیم که لیر دولتی وجود خارجی ندارد و برای تحقق یافتن آن، باید یورو یا دلار دولتی بگیرید تا بتوانید به لیر تبدیل کنید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.4 از 5 از 28 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار تابان
    تابان
    ۲۰ شهریور ۱۴۰۲

    سلام برای مسافرت خارجی که زمینی انجام میشه ارز مسافرتی شامل نمیشه؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۲۱ شهریور ۱۴۰۲

      سلام وقت بخیر
      نه

  2. آواتار محمد
    محمد
    ۳۰ شهریور ۱۴۰۱

    ممنون خیلی عالیه

    • آواتار آرال گام
      ۰۷ مهر ۱۴۰۱

      سلام
      تشکر از اظهار لطف شما