موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

 ویزای کار ترکیه

مهاجرت  ویزای کار ترکیه

ویزای کار ترکیه نوعی مجوز است که به خارجی‌ها در ترکیه حق کار و اقامت می‌دهد. یک خارجی که در جمهوری ترکیه است و می‌خواهد کار کند باید برای مجوز کار ترکیه به وزارت کار و تامین اجتماعی مراجعه کند. کار یک خارجی در هر بخش در ترکیه در محل کار بدون مجوز اقامت ترکیه غیرقانونی است.

ما در این مقاله می‌خواهیم تمام جزئیات مربوط به ویزای کار ترکیه را در اختیارتان قرار دهیم. همچنین علاوه بر این مقاله، موسسه مهاجرتی آرال گام با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در رابطه با ویزای کار ترکیه خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

چگونه در ترکیه مجوز کار بگیریم؟

امکان دریافت مجوز کار ترکیه در داخل یا خارج از کشور وجود دارد. با این حال، مراحل درخواست از ترکیه یا خارج از کشور متفاوت است.اول از همه، یک خارجی که می‌خواهد از خارج از کشور مجوز کار بگیرد، باید برای ویزای کار به کنسولگری یا سفارت جمهوری ترکیه در کشوری که در حال حاضر در آن اقامت دارد، اقدام کند.برای درخواست ویزای کار، پاسپورت تبعه خارجی، درخواست مجوز کار، عکس و نمونه قرارداد کار مورد نیاز است. جزئیات مدارک مورد نیاز به شرح زیر است.

درخواست مجوز کار ترکیه از خارج از کشور

اگر قرار است مجوز کار ترکیه از خارج از کشور صادر شود، فرد خارجی ابتدا باید برای ویزای کار به نمایندگی ترکیه در کشور خود اقدام کند.پس از این درخواست، کارفرما در ترکیه یا وکیلی که به او وکالت می‌دهد. ظرف مدت 10 روز کاری، خارجی که از طریق سیستم آنلاین برای ویزای کار درخواست می‌کند باید با شماره مرجع داده شده برای مجوز کار اقدام کند.در نتیجه این درخواست توسط کارفرما از طریق دولت الکترونیک، کلیه مدارک درخواستی به صورت حضوری یا پستی ظرف مدت 6 روز کاری به وزارتخانه تحویل داده می‌شود.

درخواست مجوز کار ترکیه از خارج از کشور

در نتیجه درخواست آنلاین کارفرما در ترکیه، وزارت کار و تامین اجتماعی اطلاعات و مدارک ارائه شده توسط کارمند و کارفرما را ارزیابی کرد.در صورت عدم وجود مدارک در نتیجه این معاینات، از کارفرما درخواست می‌شود مدارک مفقود شده را ارائه دهد.پس از جمع‌آوری کلیه مدارک، وزارتخانه بررسی می‌کند، حتی در صورت لزوم نظر مراجع مختلف را می‌گیرد و در مورد درخواست تصمیم به تایید یا رد می‌دهد.در نتیجه مجوز کار تایید شده ترکیه، کارگر خارجی باید هزینه ویزای کار نمایندگی خارجی را بپردازد و ویزا را دریافت کند. اما کارگر خارجی باید حداکثر ظرف مدت 180 روز وارد جمهوری ترکیه شود.

درخواست برای مجوز کار ترکیه در داخل کشور

برای دریافت مجوز کار، یک تبعه خارجی باید حداقل به مدت 6 ماه اجازه اقامت داشته باشد. برای اطلاعات دقیق در مورد مجوز اقامت، می‌توانید مقاله ما با عنوان اجازه اقامت ترکیه را مطالعه کنید.اگر نیروی خارجی در ترکیه دارای مجوز اقامت ترکیه حداقل 6 ماهه باشد. کارفرما باید از طریق سیستم آنلاین برای مجوز کار ترکیه برای فرد خارجی اقدام کند. در نتیجه این درخواست توسط کارفرما از طریق سامانه آنلاین، کلیه مدارک درخواستی به صورت حضوری یا پستی ظرف مدت 6 روز کاری به وزارتخانه تحویل داده می‌شود.

درخواست برای مجوز کار ترکیه در داخل کشور

درخواست مجوز کار ترکیه توسط کارفرما انجام می‌شود و اطلاعات و مدارک مربوط به شهروندان خارجی به وزارتخانه ارائه می‌شود. مدارک مورد نیاز برای کارفرما و کارمند خارجی متفاوت است. ارائه مدارک صحیح و کامل برای یک روند درخواست سالم مهم است. پس از تایید درخواست، کارت مجوز کار برای کارگر خارجی ارسال می‌شود.سند مجوز کار ترکیه توسط PTT Cargo برای کارگر خارجی ارسال می‌شود و از طریق دولت الکترونیکی یا https://izinsorgula.csgb.gov.tr/app/giris قابل پیگیری است. این کارت مجوز یک سند رسمی ‌است که نشان می‌دهد اتباع خارجی وضعیت کارگر خارجی قانونی را به دست آورده‌اند.

در صورتی که در ترکیه دانشجو هستید یا قصد دارید از طریق تحصیل در ترکیه در همان کشور نیز از طریق اخذ ویزای کار اقامت خود را تمدید کنید باید در نظر داشته باشید که روند بررسی شرایط شما نیز شامل قوانینی خواهد بود که در این قسمت توضیح دادیم. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در سال پایانی مدت تحصیل خود در ترکیه اقدام به جستجوی موقعیت شغلی مورد نظر خود بکنید.

مدارک مورد نیاز برای مجوز کار ترکیه

  1. کپی مدرک دیپلم یا گواهی فارغ التحصیلی موقت. اگر از دانشگاه‌های ترکیه فارغ التحصیل نشده‌اید، گواهینامه شما باید به زبان ترکی ترجمه شده و توسط مقامات رسمی ‌تایید شود.
  2. گواهی معادل سازی. برای کارگران خارجی که تحصیلات عالی خود را در خارج از ترکیه به پایان رسانده‌اند معتبر است.
  3. گواهی صلاحیت برای کارگران خارجی که در موسسات آموزشی فعالیت خواهند کرد. باید از وزارت آموزش و پرورش ملی تهیه شود.
  4. اجازه اقامت با اعتبار حداقل 6 ماه (غیر ضروری برای درخواست‌های بین المللی)
  5. کپی پاسپورت.

مدارکی که باید توسط کارفرما ارسال شود:

  1. فرم درخواست مجوز کار.
  2. صورت سود و زیان و ترازنامه سال گذشته مورد تایید مراجع رسمی.
  3. روزنامه ثبت تجارت ترکیه. وضعیت سرمایه و مشارکت مؤسسه را نشان می‌دهد.
  4. وکالتنامه محضری
  5. قرارداد کار بین کارگر خارجی و کارفرما
  6. دستمزد اتباع ترک شاغل در محل‌های کاری که قرار است کارشناسان خارجی در آنجا استخدام شوند.

پس از تکمیل آنلاین اولین درخواست مجوز کار ترکیه، مدارک ذکر شده در زیر باید به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه شود.

الف. درخواستی که باید از ترکیه اعمال شود

 مدارکی که باید توسط نیروی خارجی ارائه شود:

  1. قرارداد کار بین کارفرما و کارمند.
  2. کپی مجوز اقامت با حداقل 6 ماه اعتبار.
  3. کپی دیپلم
  4. توصیه‌نامه، در صورت وجود.

مدارک مورد نیاز کارفرما:

  1. دادخواست درخواست
  2. فرم درخواست مجوز کار
  3. ترازنامه، صورت سود و زیان سال قبل مورد تایید SMMM (حسابدار رسمی) یا اداره مالیات.
  4. روزنامه ثبت تجارت ترکیه
  5. گواهی بهره برداری
  6. وکالتنامه محضری متقاضی

ب. مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز کار ترکیه که باید از خارج از کشور درخواست شود

مدارکی که باید توسط نیروی خارجی ارائه شود:

  1. علاوه بر مدارک ذکر شده، 1 قطعه عکس.

مدارک مورد نیاز کارفرما:

  1. علاوه بر مدارک ذکر شده، کپی مدرک دیپلم و گذرنامه کارگر خارجی.

نکته مهم: در میان مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز کار ترکیه، قرارداد کار از اهمیت مضاعفی برخوردار است. تهیه مناسب حقوق و شرح وظایف مندرج در قرارداد کار برای جلوگیری از رد درخواست بسیار مهم است. میزان حقوق نباید کمتر از میزان تعیین شده توسط وزارتخانه باشد.

هزینه ویزای کار ترکیه 2022

برای دریافت مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه، مراحل خاصی که توسط مقررات تعیین شده است انجام می‌شود. در طول اجرای این روش‌ها هزینه‌ها و هزینه‌هایی وجود دارد.

  1. 1. مجوز کار موقت در ترکیه به مدت 1 سال: 1,386.2 لیر ترکیه
  2. 2. مجوز کار با زمان تمدید 2 ساله: 2,772.4 لیر ترکیه
  3. 3. مجوز کار به مدت 3 سال تمدید 4,158.6 لیر ترکیه
  4. 4. مجوز کار دائم: 13,867.40 لیر

ارزش اوراق ارزشمندی که باید از هر مجوز کار یا معافیت مجوز صادر شده توسط وزارت جمع آوری شود، 160.00 لیر ترکیه است.

شرایط درخواست مجوز کار در ترکیه

شرایط درخواست شده برای مجوز کار برای اتباع خارجی در ترکیه به شرح زیر است:

  1. سرمایه پرداخت شده محل کار که درخواست مجوز کار برای آن ارسال شده است باید حداقل 100000 لیر ترکیه باشد. ضمناً مبلغ فروش ناخالص این محل کار باید 800000 لیر ترکیه و یا میزان صادرات شرکت در سال قبل 250000 تومان باشد.
  2. حداقل پنج نفر از کارکنان محل کار که کارگر خارجی می‌خواهد کار کند باید شهروند ترکیه باشند. اگر کارگر خارجی شریک شرکت باشد، حداقل 5 کارگر ترک باید در 6 ماه آخر دوره مجوز کار ترکیه در محل کار، کار کنند. به طور کلی به ازای هر 5 کارمند شهروند ترکیه باید 1 کارمند خارجی وجود داشته باشد.
  3. در صورتی که مجوز کار به عنوان شریک شرکت اخذ شود، خارجی که شریک شرکت است باید حداقل 20 درصد از سهم سرمایه را داشته باشد. این رقم باید بالای 40000 لیر ترکیه باشد.
  4. حقوقی که برای کارمند خارجی باید پرداخت شود، قطعاً باید بیشتر از حداقل دستمزد باشد. میزان حداقل دستمزد توسط وزارتخانه تعیین می‌شود و باید قبل از درخواست بررسی شود.
  5. دو شرط اول برای درخواست‌های انجام شده برای کار در کارهای خانه (بیمار-سالمند-مراقبت از کودک) به دنبال نیست.
  6. اگر شرکت یک شرکت گردشگری و مسافرتی باشد، شرط دوم برای درخواست مجوز کار ترکیه لازم نیست.

مزایای مجوز کار ترکیه و ویزای کار

قانون قبلی 4817 در مورد مجوز کار در ترکیه برای اتباع خارجی لغو شده و قانون جدید بین المللی کار 6735 (UIK) از تاریخ انتشار در روزنامه رسمی‌شماره 29800 مورخ 13 اوت 2016 لازم الاجرا شده است. قانون جایگزین در حال اجرا است. ، تغییرات مهمی ‌را در سیاست مجوز کار و کیفیت سیستم ایجاد می‌کند و در عین حال روند درخواست مجوز کار خارجی را سریعتر در سیستم آنلاین دولتی ارائه می‌دهد.

مزایای مجوز کار ترکیه و ویزای کار

قانون اصلی جدید، ورود شهروندان غیرترکیه به بازار کار ترکیه را تنظیم می‌کند.قانون جدید مانند قانون قبلی رویه‌ای نیست. بلکه ورود خارجی‌ها به بازار کار ترکیه را به شیوه ای گسترده تر و منظم تر تنظیم می‌کند. یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های قانون جدید، ارائه یک سیاست بین‌المللی نیروی کار جدید برای ترکیه است – یک سیاست انتخابی برای مدیریت ورود مهاجران به بازار کار ترکیه.

روش‌ها و اصول مربوط به مجوزهای کار صادر شده برای اتباع خارجی برای استخدام در ترکیه بر اساس بخش مربوطه مانند آموزش، خانه داری، بخش بهداشت، هوانوردی، سرگرمی‌ و غیره، و همچنین با توجه به سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سرمایه گذاری مستقیم خارجی خاص متفاوت است.

کارمند وابسته در ترکیه

طبق قانون شهروندی ترکیه شماره 5901 هر شخصی که تابعیت جمهوری ترکیه را نداشته باشد، کارمند وابسته محسوب می‌شود.کارمند وابسته یعنی خارجی که با دستمزد، حقوق، پورسانت و غیره در اختیار یک یا چند کارفرما که شخص حقیقی یا حقوقی دارند کار می‌کند.کارمند مستقل یعنی خارجی که برای خود و به حساب خود کار می‌کند، خواه افراد دیگری را استخدام کند یا نه.الزام به دریافت مجوز کار، مگر اینکه در قراردادهای دوجانبه یا چندجانبه که ترکیه طرف آن است، پیش‌بینی شده باشد، خارجی‌ها موظفند قبل از شروع به کار وابسته یا مستقل در ترکیه مجوز بگیرند.

مجوز کار مستقل ممکن است به اتباع خارجی داده شود که به صورت مستقل کار خواهند کرد، مشروط بر اینکه حداقل پنج سال به طور قانونی و بدون وقفه در ترکیه اقامت داشته باشند.پروانه کار برای مدت معین با در نظر گرفتن وضعیت بازار کسب و کار، تحولات زندگی کارگری، تغییرات شرایط بخشی و اقتصادی در خصوص اشتغال، با توجه به مدت زمان اعتبار حداکثر یک سال اعطا می‌شود. اجازه اقامت خارجی و مدت قرارداد خدمات یا کار، برای کار در یک محل کار یا شرکت خاص و در یک شغل خاص.

تمدید پروانه کار پس از مدت کار قانونی یک سال، مدت مجوز کار را می‌توان تا سه سال تمدید کرد، مشروط به کار در همان محل کار یا شرکت و در همان شغل. در پایان دوره قانونی کار سه ساله، مدت پروانه کار به شرط اشتغال در همان حرفه و در اختیار کارفرمای مورد نظر تا شش سال قابل تمدید است.

مجوز کار برای مدت نامحدود، مگر اینکه در قراردادهای دوجانبه یا چند جانبه که ترکیه طرف آن است، اجازه کار برای مدت نامحدود به خارجیانی داده شود که به طور قانونی و بدون وقفه برای حداقل هشت سال در ترکیه اقامت داشته باشند. سالها و یا مجموعاً شش سال به طور قانونی کار کرده باشند، بدون در نظر گرفتن شرایط بازار کار و تحولات زندگی کاری و بدون محدودیت به بنگاه، حرفه، منطقه عمرانی یا جغرافیایی خاص.

1. چگونه می‌توان درخواست مجوز کار ترکیه را در ترکیه ارائه کرد؟

خارجی‌ها می‌توانند ابتدا با ویزای الکترونیکی یا ویزای برچسبی وارد ترکیه شوند. در کنار ارائه درخواست آنلاین برای کارت شناسایی مجوز اقامت توریستی در ترکیه. در مورد درخواست اجازه کار که در ترکیه ثبت شده است، خارجی‌ها ملزم به داشتن کارت شناسایی معتبر اجازه اقامت با مدت باقی مانده حداقل شش ماه از آن هستند.

2. چگونه می‌توان مجوز کار ترکیه و درخواست ویزا را در خارج از کشور ارائه کرد؟

در صورت درخواست مجوز کار و ویزا در خارج از کشور، اتباع خارجی باید به سفارت یا کنسولگری ترکیه در خارج از کشور در کشوری که شهروند یا مقیم دائم آن هستند درخواست دهند. درخواست باید همراه با قرارداد کار و دعوت نامه شرکت یا نامه تعیین تکلیف یا سندی مبنی بر مشارکت شرکت شما باشد.کارفرما در ترکیه موظف است به درخواست خود ادامه دهد و اطلاعات و مدارک مورد نیاز را به صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت کار و تامین اجتماعی در مدت ده روز کاری پس از تاریخ درخواست نامزد به کنسولگری ارسال کند.

کنسولگری‌های جمهوری ترکیه رویه‌های درخواست مجوز کار را که در خارج از کشور ثبت شده است را به صورت آنلاین انجام می‌دهند. درخواست مجوز کار توسط وزارت کار و تامین اجتماعی و نه سفارتخانه‌ها یا کنسولگری‌های ترکیه در خارج از کشور انجام می‌شود.خارجیانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند ممکن است برای سفر به ترکیه با ویزای توریستی، دانشجویی، تجاری یا کاری تحت روال استخدام در ترکیه، نیاز به حمایت مالی و پشتیبانی کامل داشته باشند. با اعمال قانون اصلاح شده، خارجیانی که 5 سال به طور مداوم در ترکیه کار می‌کنند، می‌توانند از حقوق درخواست شهروندی در ترکیه برخوردار شوند.

خارجیانی که قرارداد کار ترکیه را امضا کرده اند برای ورود و شروع کار در ترکیه به ویزای کاری نیاز دارند و افرادی که شرایط مندرج در قانون بین المللی کار شماره 6735 را دارند می‌توانند برای مجوز کار ترکیه و درخواست ویزا از خارج از کشور درخواست دهند. برای زندگی و کار یا بازنشستگی در ترکیه.

سخن آخر

ما در این مقاله تلاش کردیم شما را با نحوه اخذ ویزای کار ترکیه و سپس مجوز کار ترکیه آشنا کنیم تا از جزئیات به خوبی مطلع شوید. برای اخذ ویزای کار ترکیه یا مجوز کار ترکیه، حتما با موسسه مهاجرتی آرال گام که سال‌هاست در این زمینه سابقه‌ای درخشان و مفید دارد، تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *