موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل در مدارس ترکیه

تحصیل تحصیل در مدارس ترکیه

کشور ترکیه به دلیل نزدیک بودن به ایران و همچنین امکان سفر بدون نیاز به ویزا یکی از اولین گرینه های مهاجرت تحصیلی است. والدین دانش آموزان ایرانی هر ساله دانش آموزان خود را برای مهاجرت به ترکیه می­فرستند تا در بهترین مدارس بین المللی تحصیل کنند. در این یادداشت شرایط کلی تحصیل در مدارس ترکیه را بررسی کردیم و الزامات ورود به مدارس ترکیه را توضیح دادیم.

تحصیل در ترکیه

تحصیل در ترکیه از سن 5 سالگی آغاز می شود. سیستم آموزشی کشور ترکیه بسیار به ایران نزدیک است. تحصیل در مدارس ترکیه از کلاس اول شروع می شود و تا کلاس دوازدهم ادامه دارد. طبق قانون اساسی جمهوری ترکیه، هر شهروند ترک حق تحصیل رایگان برای تحصیلات ابتدایی را دارد.

تحصیلات 12 ساله در ترکیه اجباری است. به غیر از موسسات دارای مجوز خاص و خارجی، زبان آموزش در تمام مدارس کشور ترکیه، باید ترکی باشد و مدارس باید زبان ترکی را به عنوان زبان مادری آموزش بدهند. از سال 2012، دوازده سال تحصیل برای پسران و دختران تعیین شده است که می توان آن را به 4+4+4 سال تحصیل تقسیم کرد. بدین صورت که 4 سال اول در در مدارس ابتدایی، 4 سال دوم را در مدارس راهنمایی و 4 سال پایانی را در دبیرستان مشغول به تحصیل می­ شوند.

وزارت آموزش ملی (MEB) مدیریت آموزشی کشور ترکیه را اداره می کند و وظیفه تدوین برنامه های درسی، هماهنگی کار سازمانهای رسمی، خصوصی و داوطلبانه، طراحی و ساخت مدارس، توسعه آموزشی و غیره را بر عهده دارد.

تقویم آموزشی عموماً از اواسط ماه سپتامبر شروع می شود و تا اواسط ماه ژوئن ادامه می یابد. در فوریه دو هفته تعطیلات زمستانی وجود دارد ، وزارت آموزش ملی (MEB) مدیریت آموزشی کشور را مدیریت می کند ، و دولت مرکزی مسئول تمام هزینه های آموزش و پرورش است و 10٪ از بودجه عمومی به آموزش ملی اختصاص می یابد.

ساعات مدرسه معمولاً یک جلسه صبح و بعدازظهر دارد، اما در مدارس پرجمعیت یک کلاس و شیفت جداگانه وجود دارد. مدارس به مدت پنج روز در هفته (دوشنبه تا جمعه) در مجموع 35-40 ساعت کلاس های خود را برگزار می کنند. بین ژانویه تا فوریه دو هفته تعطیلات زمستانی وجود دارد.

آموزش پیش دبستانی

آموزش پیش دبستانی یک آموزش اختیاری برای کودکان بین 3-5 سال است که در گروه سنی آموزش اجباری نیستند. هدف از این آموزش اطمینان از رشد جسمی، روانی و حسی کودکان و کسب عادات خوب، آماده سازی کودکان برای تحصیلات ابتدایی، ایجاد فضای رشد مشترک برای کسانی است که در شرایط نامناسب زندگی می کنند و اطمینان از آموزش زبان ترکی درست و صحیح است.

آموزش ابتدایی

تحصیلات ابتدایی برای همه دختران و پسران در سن 5 سالگی اجباری است و در مدارس دولتی به صورت رایگان ارائه می شود. این مدارس هشت سال (4+4) سال آموزش را ارائه می دهند. در اکثر مدارس ابتدایی، آموزش زبان های خارجی از کلاس چهارم شروع می شود.

بیشتر دانش آموزان دبستانی به طور یکسان لباس می پوشند تا از هرگونه اختلاف طبقاتی اجتماعی بین دانش آموزان ثروتمند و فقیر جلوگیری شود. اگر دانش آموزان نتوانند سال تحصیلی را با موفقیت بگذرانند، باید سال بعد همان کلاس را تکرار کند. در پایان 8 سال، دانش آموزان موفق 4 سال دیگر به تحصیلات متوسطه می روند.

هدف از آموزش ابتدایی این است که اطمینان حاصل شود که هر کودک دانش، مهارت ها، رفتارها و عادات اولیه خود را برای تبدیل شدن به یک شهروند خوب کسب می کند.

آموزش متوسطه

تحصیلات متوسطه 4 سال است و شامل دبیرستان های عمومی، فنی و حرفه ای (Lycees، Lise in Turkish) می شود که چهار سال آموزش را ارائه می دهند. دبیرستان های عمومی دانش آموزان را برای تحصیل در موسسات آموزش عالی آماده می کند.

برخی از مدارس راهنمایی و دبیرستان های خصوصی دارای کلاس های آمادگی زبان خارجی هستند. این نوع لیسه های خصوصی دارای آموزش دو زبانه هستند (مانند دبیرستان ایتالیایی، دبیرستان آلمانی، دبیرستان اتریشی، دبیرستان فرانسوی و غیره). اکثر دبیرستان های کشور ترکیه متعلق به دولت هستند و فرصت های آموزشی رایگان را ارائه می دهند. به منظور فراهم آوردن فرصت های مساوی برای کودکان با بودجه محدود، دبیرستان های دولتی با امکانات شبانه روزی وجود دارد.

این مدارس رایگان هستند و دانش آموزان بر اساس نتایج یک معاینه قرار می گیرند. همچنین دبیرستان های خصوصی زیادی وجود دارد که البته هزینه آن ها توسط والدین پرداخت می شود. فارغ التحصیلان دبیرستان ها در صورت قبولی در آزمون های پذیرش می توانند در دانشگاه ها شرکت کنند.

شرایط تحصیل در مدارس ترکیه

کشور ترکیه که در تقاطع اروپا و خاورمیانه واقع شده است اگر می خواهید فرهنگ جدیدی را تجربه کنید و همزمان به فرهنگ شرق و غرب نزدیک باشید، ترکیه یک مقصد عالی برای شما دانش آموزان است. به غیر از ترکیب ایده آل اروپایی و شرقی، ترکیه دارای شهرت آکادمیک رو به رشدی است و دانشگاه ها و مدارس جدید و قدیمی برای ارائه سطحی از آموزش رقابتی به دانشجویان بین المللی تلاش می کنند.

بنابراین ، ما تصمیم گرفتیم که تحصیل در مدارس ترکیه را بررسی کنیم. اگر می خواهید برای مدارس تحصیلی در ترکیه اقدام کنید، این اطلاعات برای شما مفید خواهد بود زیرا می تواند شما را در انتخاب رشته و مدرسه مناسب  تان راهنمایی کند.

هزینه های پایین تحصیل در ترکیه در کنار شانس تحصیل در بهترین دانشگاه های این کشور، دانش آموزان و والدین را سوق می دهد تا برای تحصیل مدارس کشور ترکیه را انتخاب کنند. از سویی دیگر کشور ترکیه یک فرهنگ بسیار غنی دارد  و به دلیل موقعیت استراتژیک خود مابین سه قاره آفریقا، آسیا و اروپا، یک مسیر فوق العاده را به این کشور ها دارد.

اگر شهروند کشور ترکیه نیستید و کارت اقامت یا کیملیک ترکیه را ندارید، همین حالا برای اخذ شهروندی و اقامت ترکیه اقدام کنید زیرا در غیر این صورت اجازه ثبت نام در مدارس ترکیه را ندارید. این شرایط حتی برای مدارس ایرانی و مدارس بین المللی کشور ترکیه نیز برابر است. برای اخذ اقامت کشور ترکیه راه های مختلفی وجود دارد، یکی از این راه ها خرید ملک در ترکیه است. اخذ اقامت ترکیه معمولا 3 تا 6 ماه زمان لازم دارد.

به علاوه اجازه اقامت در ترکیه، دانش آموزان باید زیر 18 سال سن داشته باشند تا اجازه تحصیل در مدارس ترکیه برای آن ها صادر شود. همچنین ریز نمرات ترجمه شده به همراه تاییدیه نوتر که توسط سفارت ترکیه در ایران صادر می­ شود و همچنین مهر دادگستری و وزارت علوم نیز یکی دیگر از الزاماتی است که برای ورود به مدارس ترکیه باید در نظر داشته باشید.

مدارس ترکیه به دو نوع کلی دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و امکانات هر کدام از این مدارس با توجه به مبلغی که در دریافت می کنند متفاوت است. برخی مدارس ممتاز کشور ترکیه آزمون ورودی دارند و برخی دیگر نیز با بررسی مدارک و سوابق تحصیلی دانش آموز اجازه تحصیل را صادر می ­کنند. پس از اینکه موفق به اخذ پذیرش از مدارس کشور ترکیه شدید بایستی برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. از جمله مدارکی که باید برای اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی کشور ترکیه آماده کنید به شرح زیر است:

  • ریز نمرات و آخرین مدرک تحصیلی
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • مدرک زبان (ارائه آن الزامی نیست)
  • تمکن مالی
  • اجاره نامه یا سند خرید خانه
  • کیملیک کارت دانش آموز یا پاسپورت یکی از والدین
  • معادل سازی مدارک یا دنکلیک بلگه سی
  • پاسپورت با اعتبار 3 ماه
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی
  • 2 قطعه عکس
  • بیمه به مدت زمان اقامت در ترکیه
  • رزرو بلیط هواپیما
  • مدارک مربوط محل اقامت در ترکیه

در یک سری رشته های به خصوص، برخی مدارس خدمات آموزشی بهتری ارائه می دهند برای مثال آن دسته از دانش آموزانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی، حقوق و فنی مهندسی را دارند، باید در دبیرستان های فنی بیلمیلر دوره آموزشی خود را سپری کنند. زبان تدرس در این مدارس ترکی و انگلیسی است. برخی از مدارس در ترکیه وجود دارند که تنها به تدریس آموزه های دینی می پردازند.

بیشترین متقاضیان تحصیل در مدارس ترکیه برای مقطع دبیرستان و راهنمایی است. هدف آموزش متوسطه ارائه دانش عمومی به دانش آموزان و آماده سازی آنها برای حرفه و تحصیلات عالی است. وزارت آموزش ملی ترکیه بر دبیرستان ها نظارت می کند. تحصیل در دبیرستان ها سه تا چهار سال طول می کشد و شامل آموزش عمومی و فنی و حرفه ای می شود.

مدارس متوسطه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: دبیرستان های عمومی و دبیرستان های فنی و حرفه ای. پنج نوع دبیرستان عمومی وجود دارد: Genel Lise (دبیرستان عمومی) ، Yabanci Dil Agirlilki Lise (دبیرستان زبان های خارجی) Anadolu lisesi (دبیرستان آناتولی) ، Fen Lisesi (دبیرستان علوم) ، Anadoulu Güzel Sanatlar Lisesi (آناتولی دبیرستان هنرهای زیبا) و Anadoulu Ögretmen Lisesi (دبیرستان های مقدماتی معلمان آناتولی). دانش آموزانی که این مدارس تحصیل حود را به اتمام می رسانند دیپلم های Lise را دریافت می کنند.

Genel Lise (دبیرستان عمومی) یک دوره تحصیل سه ساله است که دانش آموزان را برای تحصیلات عالی آماده می کند. در سال تحصیلی 2020 ، 1606 دبیرستان عمومی وجود داشت که به 928.545 دانش آموز خدمت می کردند.

بهترین مدارس انگلیسی در ترکیه

Yabanci Dil Agirlilki Lise (دبیرستان زبان های خارجی) یک دوره تحصیل چهار ساله است که برای آماده سازی دانش آموزان موفق و بین المللی برای برنامه های آموزش عالی طراحی شده است. این مدارس برای اولین بار در سال تحصیلی 1992-1993 در بیست و هشت دبیرستان معرفی شدند. در سال تحصیلی 2020 حدودا 674 دبیرستان زبان خارجی وجود داشت.

Anadolu lisesi (دبیرستان آناتولی) برای اولین بار در سال 1955 در چندین شهر بزرگ به عنوان دانشکده های وزارت آموزش و پرورش افتتاح شد. در 1975 آنها به دبیرستان های آناتولی تغییر نام دادند. این مدارس چهار ساله رشته های با زبان خارجی، اغلب انگلیسی، به عنوان زبان آموزش در برخی از موضوعات استفاده می کنند. پذیرش در دبیرستان های آناتولی بر اساس یک آزمون رقابتی است. فارغ التحصیلان این مدارس اغلب در امتحانات ورودی دانشگاه نمره خوبی می گیرند. در سال2020، 406 دبیرستان آناتولی وجود داشت.

اولین Fen Lisesi (دبیرستان علوم) در سال 1982 تأسیس شد تا به دانش آموزان فوق العاده بااستعداد ریاضیات و علوم آموزش دهد. در 2020 ، سی و نه دبیرستان علمی وجود داشت. همه مدارس علوم شبانه روزی هستند. زبان آموزش در این مدارس صد در صد ترکی است. تعداد کلاسها محدود به بیست و چهار نفر است. این مدارس چهار ساله بر فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تأکید دارند.

اولین Sanatlar Lisesi (دبیرستان هنرهای زیبا آناتولی) در سال 1989 برای دانش آموزان با استعداد افتتاح شد. در سال 2020، نوزده دبیرستان هنرهای زیبا آناتولی وجود داشت. در سال اول برنامه چهار ساله این دبیرستان ها یک برنامه آمادگی جدی برای زبان های خارجی برگزار می گردد.

دانش آموزانی که در تمام دبیرستان های عمومی ثبت نام کرده اند ، تابع مقررات وزارت آموزش و پرورش ملی هستند. تمام امتحانات، تکالیف خانه و پروژه ها در مقیاس 100 درجه ای طبقه بندی می شوند که با مقیاس یک تا پنج ارزیابی می شوند: پنج (85-100) عالی ، چهار (70-84) خوب ، سه (55-69) رضایت بخش است ، دو (45-54) متوسط، یک (25-44) در حال مردودی، صفر (0-24) مردود است.

همه مدارس متوسطه دارای یک برنامه درسی اصلی هستند: زبان و ادبیات ترکی، فرهنگ و اخلاق دینی، تاریخ، جغرافیا، ریاضیات، فیزیک، شیمی، زیست شناسی، بهداشت، زبان خارجی، تربیت بدنی، علوم نظامی، تاریخ انقلاب ترکیه و اصلاحات آتاتورک و فلسفه. علاوه بر دوره های اصلی، دبیرستان های عمومی ، دبیرستان های آناتولی و دبیرستان های زبان های خارجی تمرکز خود را در شش حوزه ارائه می دهند: علوم، مطالعات اجتماعی، زبان و ادبیات ترکی، ریاضیات، زبان خارجی، هنرهای زیبا و ورزش. در دبیرستان های علوم، فقط تمرکز بر علم است. دانش آموزان دبیرستان های هنرهای زیبا آناتولی می توانند در هنر یا موسیقی تخصص داشته باشند.

تعدادی از دبیرستان های بزرگ شهرهای استانبول و آنکارا دو زبانه هستند و کلاس ها را به زبانهای ترکی و انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی تدریس می کنند.

Meslek ve Teknik Lise (دبیرستان های فنی و حرفه ای) دانش آموزان را برای اشتغال یا تحصیلات عالی آماده می کند. دبیرستان های مسلک سه ساله(پایه های نهم تا یازدهم) دوره هایی مانند چاپ صحافی و چاپ روی صفحه، سرامیک، مهندسی برق و الکترونیک، صنایع، کتابخانه و مخابرات را ارائه می دهند. فارغ التحصیلان این مدارس دیپلم دبیرستان mesiek devssi (دیپلم مدرسه دولتی حرفه ای) را دریافت می کنند.

چهار گروه اصلی دبیرستان های حرفه ای و فنی وجود دارد: Erkek Teknik Ögretim Okullari (مدارس فنی پسرانه)، Kiz Teknik Okullari (مدارس فنی دخترانه) ، Ticaret ve Turizm Ögretimi Okullari (مدارس تجاری و گردشگری) و Din Egitimi Okullari (مدارس آموزش مذهبی)

بهترین مدارس کشور ترکیه را نام بردیم:

  • Bahçeşehir Koleji
  • Robert Koleji
  • Aka Koleji
  • Akdeniz Minikler koleji
  • Aljazari International School
  • American Collegiate Institute
  • Ar-El Egitim Kurumalar
  • AREL Sport and Cultural Complex

تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی ترکیه

مدارس خصوصی در ترکیه عموماً از برنامه درسی ملی ترکیه پیروی می کنند و زبان آموزش آن ترکی است ، در حالی که برخی از معتبرترین مدارس خصوصی آموزش دو زبانه ارائه می دهند. کودکان مهاجر که مایل به تحصیل در یک مدرسه خصوصی در ترکیه هستند باید برای تعیین سطح شایستگی خود یک آزمون عمومی را گذرانده باشند.

کیفیت آموزش در مدارس بین المللی بالاتر است. در صورتی که تمکن مالی کافی برای پرداخت شهریه این مدارس را داشته باشید، بهترین انتخاب برای فرزندان شما خواهد بود. زبان تحصیل در مدارس بین المللی و خصوصی انگلیسی است، مدارس به زبان‌های دیگری مانند فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و… نیز وجود دارند. متوسط شهریه سالانه مدارس خصوصی و بین المللی ترکیه ۱۵۰۰۰ لیراست.

در برخی مدارس کل شهریه را می بایست در ابتدا پرداخت کنید و در برخی مدارس امکان پرداخت شهریه به صورت قسط بندی نیز وجود دارد. هزینه خوابگاه و خوراک و سرویس حمل و نقل نیز به صورت جداگانه حساب می شود. مدارس بین المللی و خصوصی ترکیه جز مدارس دو زبانه هستند و زبان تحصیل در این مدارس ترکی و انگلیسی است. علاوه بر دروس پایه در مدارس بین المللی ترکیه دروسی مانند موسیقی و تئاتر و رقص نیز آموزش داده می شوند.

برخی مدارس بین المللی آزمون ورودی دارند و اگر سطح زبان خوبی دارید، شانس بالایی برای ورود به این مدارس دارید. اکثر مدارس بین المللی به دانش آموزان این فرصت را می دهند که زبان ترکی را بیاموزند، و سفرهای میدانی و فعالیت های فرهنگی برای کمک به کودکان در جذب بهتر فرهنگ و جامعه ترکیه انجام می دهند.

برای ثبت نام در مدارس بین المللی نیازی نیست که هنگام ثبت نام کیملیک کارت داشته باشید و برای ارائه کیملیک کارت به شما فرصت داده می شود. ده مدرسه بین المللی خوب و محبوب در شهر استانبول وجود دارد.

بهترین مدارس بین المللی شهر استانبول

  • Ihsan International School
  • Jasmine International Schools
  • Istanbul International School
  • MEF International School Istanbul
  • Istanbul International Community School
  • The British International School Istanbul
  • Aljazari International Schools of Science and Technology
  • LWIS Istanbul International School
  • Milestone International School
  • Manara International School

تحصیل در مدارس دولتی ترکیه

اگر قصد زندگی در ترکیه را دارید تحصیل در مدارس ترکیه بهترین گزینه موجود برای شماست زیرا زبان تحصیل در مدارس دولتی، ترکی است و از این جهت یک مزیت محسوب می گردد زیرا با یادگیری زبان ترکی و تحصیل در بهترین مدارس دولتی کشور ترکیه شانس این را دارید که به راحتی از بهترین دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید و به تبع آن پس از اخذ مدرک دانشگاهی در شغل مورد نظرتان مشغول به کار شود.

تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان است. کلاس ها در این مدارس به صورت مختلط برگزار می گردد و همه دانش آموزان باید لباس فرم بپپوشند. سال تحصیلی در تاریخ اوایل سپتامبر شروع می شود. برای اجازه تحصیل درمدارس ترکیه فرزند شما باید اجازه اقامت یا کیملیک کارت داشته باشد، زمان تقریبی دریافت کیملیک کارت دو ماه است. برای اینکه فرزند شما بتواند به شروع کلاس های خود برسد می بایست از اوایل تابستان ثبت نام وی را انجام بدهید.

مدارک تحصیلی ایران باید اعتبار سنجی شوند و پس از معادل سازی می توانید از آن ها در ترکیه استفاده کنید. برای معادل سازی یا دنکلیک، مدارک تحصیلی در ایران باید ترجمه ریز نمران و مدارک 2 سال آخر تحصیل خود را که مهر دادگستری و وزارت امور خارجه و آموزش و پرورش را دارد به سفارت ترکیه در ایران برده و مهر تایید سفارت را دریافت کنید. سپس تایید آموزش و پرورش ترکیه و معادل سازی مدارک بر اساس نظام آموزشی ترکیه، مدارک شما برای مدارس مورد نطرتان ارسال می گردد. معادل سازی مدارک ایران در ترکیه حدودا یک ماه زمان می برد.

بهترین مدارس دولتی ترکیه:

  • Galatasaray High School
  • Istanbul High School
  • Kabataş High School
  • Cağaloğlu Anatolian High School
  • Çapa Science High School

تحصیل در مدارس ایرانی ترکیه

دو مدرسه ایرانی در کشور ترکیه وجود دارد. مدارس ایرانی در ترکیه بر اساس سیستم و قوانین آموزش و پرورش ایران عمل می کند و تمام دروسی که در ایران تئریس می شوند در مدارس ایرانی ترکیه نیز تدریس می شوند. معلمان مدارس ایرانی ترکیه نیز همگی ایرانی هستند و زبان آموزش در این مدارس نیز زبان فارسی است.

توجه داشته باشید که مدارکی که باید به این مدارس ارائه دهید با دیگر مدارس ترکیه تفاوت ندارد و برای مدارس اسرانی در ترکیه نیز باید کارت اقامت و ریزنمرات با تایید مدارس ایران و همچنین پاسپورت خود را ارائه دهید. مدارس ایرانی در ترکیه در دو شهر استانبول و آنکارا قرار دارند. مدرسه آموزشی فجر در شهر استانبول و مدرسه 22 بهمن در شهر آنکارا واقع شده است. معمولا فرزندان سفیران و رایزنان ایران در ترکیه در این مدارس تحصیل می کنند.

رشته های علوم تجربی و رباضی در این مدارس تدریس می شوند و رشته علوم انسانی و رشته های فنی و حرفه ای در مدارس ایرانی در ترکیه ارائه نمی شود. در این دو مدرسه ایرانی تحصیل از پیش دبستانی تا دیپلم امکان پذیر است. شهریه مدارس ایرانی در ترکیه با توجه به خدمات و مقطع تحصیلی بین 500 تا 1000 دلار در سال متغییر است.

  • شهریه‌ مقطع پیش دبستانی 450 دلار در سال
  • شهریه‌ی مقطع ابتدایی 500 دلار در سال
  • شهریه‌ مقطع متوسطه اول ( راهنمایی ) 650 دلار در سال
  • شهریه‌ مقطع متوسطه دوم (دبیرستان)  850 تا 1000 دلار در سال

هزینه تحصیل در مدارس ترکیه

اگر به دنبال ارزان ترین فرصت ها برای داشتن یک زندگی خوب هستید، ترکیه مکان مناسبی برای شماست. ترکیه کشوری است که شامل زیبایی های اروپایی و آسیایی است. این کشور دارای ترکیبی از فرهنگ های آسیایی و اروپایی است که هر دانشجوی بین المللی می تواند به راحتی در آن جا بیفتد. علاوه بر این، بسیاری از مدارس درجه یک در ترکیه وجود دارند که با شهریه ارزان و مقرون به صرفه هستند.

هزینه های تحصیل در کشور ترکیه نسبت به سایر کشورهای اروپایی،  بسیار مناسب و از نظر اقتصادی معقول است. امکان دریافت بورسیه تحصیلی از مدارس ترکیه وجود دارد، دانش آموزانی که رزومه و سوابق تحصیلی بسیار قوی دارند بورسیه تحصیلی کشور ترکیه را دریافت می کنند. البته تحصیل در برخی مدارس دولتی که آزمون ورودی دارند رایگان است. شانس دریافت بورسیه قبل از شروع تحصیل در مدارس کمتر است زیرا اکثر مدارس ترجیح می دهند تا پس از بررسی عملکرد دانش آموز، بورسیه تحصیلی را اعطا کنند.

دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس ترکیه را دارند ترجیح می دهند در مدارسی تحصیل کنند که خدمات خوابگاه را ارئه می دهند. مدارس شبانه روزی ترکیه این امکان را به شما می دهند که در خوابگاه زندگی کنید و هزینه اسکان شما را نیز به صورت ترمی 200 تا 500 دلار در ماه از شما دریافت می کنند. این هزینه با توجه به امکانات خوابگاه متفاوت است.

به طور کلی هزینه تحصیل در مدارس ترکیه که شهریه دریافت می کنند بین 15 تا 50 هزار لیر در سال با توجه به امکانات و خدمات مدرسه متغیر است.

مزایای تحصیل در مدارس ترکیه

همانطور که ذکر شد مدارس ترکیه به دو نوع کلی دولتی و خصوصی تقسیم می شوند و امکانات هر کدام از این مدارس با توجه به مبلغی که در دریافت می کنند متفاوت است. مدارس دولتی رایگان هستند و با توجه به همین موضوع نیز ممکن است خدمات کمتری نسبت مدارس خصوصی ارائه دهند.

در مدارس خصوصی اساتید از سطح آکادمیک بالاتری برخوردارند مدارس بین المللی و خصوصی ترکیه جز مدارس دو زبانه هستند و زبان تحصیل در این مدارس ترکی و انگلیسی است. علاوه بر دروس پایه در مدارس بین المللی ترکیه دروسی مانند موسیقی و تئاتر و رقص نیز آموزش داده می شوند

علاوه بر یادگیری زبان های مختلف و مهارت های فنی و هنری، در مدارس خصوصی و بین المللی شانس این را دارید مهارت ها فردی و اجتماعی خود را تقویت کنید. در بسیاری از مدارس خصوصی  کلاس ها با حداقل افراد برگزار می شوند.

کلاس ها مدارس در کشور ترکیه به صورت مختلط و جداگانه برگزار می شود. برخی مدارس لباس فرم را اجباری کرده اند و برخی مدارس لباس فرم ندارند و فقط قوانینی برای پوشیدن لباس مناسب دارند. برای مثال لباس ها نباید تنگ باشد و دختران نباید لباس های کوتاه بپوشند و آرایش غلیظ نیز در مدارس ترکیه ممنوع است. قبل از انتخاب مدرسه مورد علاقه تان برای تحصیل باید این شرایط را نیز مورد بررسی قرار دهید.

همانطور که می دانید در حال حاضر سفر به ترکیه نیازی به اخذ ویزا ندارد و خانواده های ایرانی میتوانند در طول دوره تحصیل فرزاندانشان به ترکیه سفر کنند و از فرزندانشان دیدن کنند. این مزیت یکی از بهترین ویژگی های تحصیل در مدارس کشور ترکیه است. البته والدین می توانند با خرید ملک در ترکیه به ارزش بیش از 250 هزار دلار پاسپورت ترکیه را دریافت کنند و در طول مدت تحصیل فرزندشان در ترکیه زندگی کنند. اگر ارزش ملک کمتر از این مقدار باشد اقامت موقت یک ساله کشور ترکیه را دریافت خواهند کرد که برای 10 سال قابل تمدید است.

دانش آموزان بین المللی که قصد تحصیل در مدارس ترکیه را دارند، برای رسیدن به یک فرصت آموزشی جامع راحت و مناسب پیشنهاد می شود در مدارس بین المللی و خصوصی ترکیه ثبت نام کنند. مهمترین عامل در موفقیت ترکیه در آموزش و پرورش ، مشارکت بنیاد خیریه و موسسات و موسسات خیریه در حمایت از فرایند آموزشی است ، زیرا مدارس و دانشگاهها را تأسیس کرده است ، بورسیه تحصیلی ارائه داده است، در چاپ نشریات علمی مشارکت داشته و مسکن دانشجویی تحت نظارت اوقاف خیریه همچنین مدارس خصوصی تأسیس و آموزش زبانهای خارجی را تأسیس کرد.

تحصیل در مدارس ترکیه یک فرصت استثنایی برای تحصیل در یک محیط بین المللی است. با ثبت نام فرزندانتان در مدارس ترکیه این شانس را به آن ها می دهید تا یک محیط چند فرهنگی تحصیل کنند و زبان های مختلفی را نیز بیاموزند. هزینه ای که برای تحصیل در مدارس ترکیه می پردازید ممکن است بیشتر از هزینه تحصیل در مدارس ایران باشد اما در نهایت با خدمات و کیفیت آموزشی که دریافت می کنید جبران می شود.

اگر قصد زندگی در ترکیه را دارید تحصیل در مدارس ترکیه بهترین گزینه موجود برای شماست زیرا زبان تحصیل در مدارس دولتی، ترکی است و از این جهت یک مزیت محسوب می گردد زیرا با یادگیری زبان ترکی و تحصیل در بهترین مدارس دولتی کشور ترکیه شانس این را دارید که به راحتی از بهترین دانشگاه های ترکیه پذیرش بگیرید و به تبع آن پس از اخذ مدرک دانشگاهی در شغل مورد نظرتان مشغول به کار شود.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

تحصیل در مدارس ترکیه رایگان است؟
تحصیل در مدارس دولتی ترکیه رایگان است و برای ورود به این مدارس باید آزمون ورودی بدهید و زبان ترکی بدانید.
تحصیل در مدارس ترکیه نیازی به مدرک زبان دارد؟
تحصیل در برخی مدارس ترکیه به مدرک زبان نیاز دارد.
برای تحصیل در مدارس ترکیه شرایط سنی وجود دارد؟
بله، برای تحصیل در مدارس ترکیه باید زیر 18 سال سن داشته باشید.
هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه چقدر است؟
هزینه تحصیل در مدارس خصوصی ترکیه سالیانه بین 15 تا 50 هزار لیر متفاوت است.
مدارس ترکیه خوابگاه ارائه می دهند؟
مدارس شبانه روزی ترکیه خدمات اسکان و خوابگاه را ارائه می دهند.
هزینه های زندگی در ترکیه در ماه چقدر است؟
هزینه زندگی در ترکیه بین 250 تا 500 دلار در ماه است.
مدارس ترکیه لباس فرم دارند؟
برخی مدارس کشور ترکیه لباس فرم دارند و برخی دیگر این الزامات را ندارند.
اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار Mani Asadi dabbaghzade
    Mani Asadi dabbaghzade
    ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

    سلام ببخشید شرط معدل برای ثبت نام در مدارس ترکیه لازمه؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۲۳ خرداد ۱۴۰۲

      با سلام
      برای برخی مدارس خواص بله و در کل مانع تحصیل شما نمی شود
      پس می توان جواب داد:
      خیر

  2. آواتار نازنین زهرا
    نازنین زهرا
    ۱۹ دی ۱۴۰۱

    سلام من میخوام کلاس ششم رو در ترکیه ادامه بدم و میخوام بهم یه مدرسه ی خوب پیشنهاد بدین

  3. آواتار منصور میرزاد
    منصور میرزاد
    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

    سلام کسانی که بالای ۱۸ سال سن دارن چه شرایطی داره من ۲۰ سالمه تا دهم خواندم حالا می خواهم ادامه بدهم شرایط برای من چطوری است

    • آواتار آرال گام
      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

      سلام
      بهتره توی ایران دیپلم تون رو بگیرید و برای ادامه تحصیل در ترکیه اقدام کنید.