موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری سرمایه گذاری در ترکیه
فهرست عناوین

دلایل بسیاری وجود دارد که کشور ترکیه را به مرکز مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش های مختلف، به ویژه بخش گردشگری و املاک تبدیل کرده و همه ساله سرمایه گذاران بسیاری به این کشور جذب می­شوند. موقعیت جغرافیایی منجصر بفرد کشور ترکیه (بخشی ازین کشور در آسیا و بخشی در اروپا قرار داشته و نیز عملکرد آن به عنوان یک پل تجاری بین دو قاره آسیا و اروپا)، آب و هوای مناسب و همچنین بدلیل داشتن نیروی کار جوان، پویا و ماهر، این کشور را تبدیل به انتخابی مناسب برای مهاجرت، سرمایه گذاری و زندگی کرده است.

علاوه بر این، وجود برنامه های تشویقی دولتی، معافیت از مالیات(در موارد خاص) و همچنین اختصاص زمین با قیمت های بسیار ارزان، سبب شده است تا سرمایه گذاران بسیاری جذب این کشور شوند.

همانطور که اطلاع دارید روش های مختلفی از قبیل ادامه تحصیل، خرید ملک و سرمایه گذاری برای مهاجرت به این کشور و دریافت اقامت آن وجود دارد. در این مقاله به بررسی انواع روش های سرمایه گذاری در کشور ترکیه و جزییات آن می­پردازیم.

روش های سرمایه گذاری در ترکیه

برنامه سرمایه گذاری کشور ترکیه در سال 2016 برای اولین بار به برنامه های مهاجرتی این کشور افزوده شد. مطابق با برنامه سرمایه گذاری ترکیه، این کشور به متقاضیانی که در املاک و یا سپرده بانکی و یا صنعت این کشور سرمایه گذاری می کنند اقامت، تابعیت و گذرنامه دوم اعطا می­کند. معمولا مسیر خرید املاک و مستغلات برای سرمایه گذاران جذاب­تر است.

لازم بذکر است که به منظور خرید ملک و دریافت ویزای سرمایه گذاری ترکیه، این امر مستلزم خرید یک یا چند ملک در خاک کشور ترکیه به ارزش حداقل 250،000 دلار و بالاتر است که در واقع با مقایسه با سایر کشورها، این مبلغ کشور ترکیه را به یکی از کم هزینه ترین برنامه های دریافت شهروندی بواسطه برنامه های سرمایه گذاری در دنیا تبدیل کرده است. جالب است بدانید که مبلغ سرمایه گذاری در املاک در ابتدای معرفی برنامه سرمایه گذاری ترکیه مبلغ 1 میلیون دلار تعیین شده بود که در سپتامبر 2018 به عدد فعلی 250 هزار دلار کاهش یافت.

بطور کلی فرد متقاضی می­تواند از طریق روش های مختلف سرمایه گذاری که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم برای اخذ ویزای سرمایه گذاری و یا گلدن ویزا کشو ترکیه اقدام کند.

انواع سرمایه های مورد نیاز و حداقل میزان هرکدام برای اخذ شهروندی کشور ترکیه به شرح زیر است:

  1. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات (Real Estate Investment) به مدت حداقل 3 سال
  2. حداقل سرمایه گذاری 500000 دلار (Fixed Capital Investment)
  3. خرید اوراق قرضه دولتی ترکیه با حداقل ارزش 500000 دلار به مدت حداقل 3 سال
  4. تأسیس شرکتی که برای حداقل 50 کارمند شغل ایجاد می کند.

بطور کلی پس از انجام هرکدام از روش های سرمایه گذاری ذکر شده، لازم است فرد متقاضی ویزای سرمایه گذاری، سرمایه خود را حداقل به مدت 3 سال در ترکیه نگه دارد تا در نهایت بتواند شهروندی این کشور را اخذ کند.

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات(Real Estate Investment)

در این نوع از سرمایه گذاری، فرد متقاضی باید ثابت کند که صاحب یک ملک در این کشور بوده و بیزنس خود را اداره کرده و از امکانات مالی کافی برای زندگی در این کشور برخوردار است. نکته حائر اهمیت آن است که افراد وابسته به فرد متقاضی (شامل همسر و تمام فرزندان زیر 18 سال) نیز می­توانند بواسطه فرد اصلی درخواست اقامت خود را ارائه دهند. در این حالت این ویزا حداکثر به مدت دو سال صادر شده و قابل تمدید خواهد بود.

از جمله شرایط این تمدید این است که فرد متقاضی هنوز در حال انجام تجارت یا مالکیت ملک باشد، حداقل 184 روز در سال را در این کشور اقامت داشته و همچنین مقررات پرداخت مالیات را در ترکیه رعایت کرده و درآمد کافی را برای تامین هزینه های زندگی خود و همراهانش داشته باشد.

سپس فرد می­تواند برای دریافت مجوز اقامت دائم درخواست دهد که این مجوز به وی این امکان را می­دهد که به طور نامحدود در این کشور زندگی کند. برای واجد شرایط بودن برای درخواست اقامت دائم، فرد نباید هیچگونه کمک اجتماعی از موسسات دولتی ترکیه در 3 سال گذشته (قبل از ثبت درخواستش) دریافت کرده باشد و همچنین وی باید منابع مالی کافی و درآمد باثباتی داشته و نیز هیچ گونه سابقه کیفری و یا سوسابقه نداشته باشد.

در صورت رعایت کلیه شرایط ذکر شده، فرد متقاضی می­تواند از طریق خرید ملک به ارزش حداقل 250 هزار دلار و حفظ آن بعد از سه سال، در مدت سه الی شش ماه شهروندی کشور ترکیه را دریافت کند.

حداقل سرمایه گذاری 500000 دلار (Fixed Capital Investment)

در این روش ،  فرد متقاضی سرمایه خود را در مواردی نظیر خرید سهام شرکت، زمین، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و تولیدی قرار می­دهد. بنابراین سرمایه گذار خارجی که قصد دریافت شهروندی کشور ترکیه را ازین طریق دارد می­تواند یک شرکت غیر دولتی را به طور کامل خریداری کرده و یا با افرادی در آن شرکت شریک شود. مبلغ مربوط به سهم خریداری شده باید حداقل 500000 دلار آمریکا و یا معادل لیر ترکیه باشد.

در این مورد، همچنین ممکن است از متقاضی خواسته شود تا گزارش ارزش گذاری شرکت خود را از موسسات مجاز ارزش گذارنده مخصوص این کار دریافت کرده و به مراجع ذی ربط ارائه دهند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که شخص خارجی که دارای حق شهروندی از طریق سرمایه گذاری به این روش است، نمی تواند سهام شرکت خود را حداقل به مدت 3 سال به شخص حقوقی یا حقیقی دیگری منتقل کند.

خرید اوراق قرضه دولتی ترکیه با حداقل ارزش 500000 دلار (به مدت حداقل 3 سال)

سرمایه گذاری در اوراق قرضه دولتی نوعی از سرمایه گذاری بسیار مطمئن بوده و در حقیقت روشی مناسب و آسان برای دریافت شهروندی این کشور است. طبق مقررات جدید منتشر شده در روزنامه رسمی در 18 سپتامبر 2018 ، افراد خارجی که توسط هیئت مدیره بازار سرمایه تعیین شده اند و اوراق قرضه دولتی را حداقل به مبلغ 500 هزار دلار آمریکا (به شرط نگهداری به مدت 3 سال) خریداری کرده اند، می توانند شهروندی ترکیه را دریافت کنند.

اوراق قرضه دولتی ابزاری است که دولت از طریق موسسات خاص به منظور کسب درآمد اضافی منتشر می کند و به سرمایه گذاران ارائه می دهد. قابلیت اطمینان و نقدشوندگی این اوراق بالا بوده و ریسک آنها پایین است. همین امر موجب جذب سرمایه گذاران بسیاری برای خرید اوراق قرضه دولتی شده است.

سرمایه گذاری در ترکیه از طریق ثبت شرکت

اگر سرمایه گذار خارجی حداقل 50 شهروند ترکیه را بواسطه تاسیس شرکت خود در کشور ترکیه استخدام کند، امکان اخذ شهروندی ترکیه وجود دارد. نوع شرکت موردنظر برای تاسیس کاملا بستگی به انتخاب خود فرد داشته و برای مثال شما می توانید یک کارخانه باز کنید و یا یک شرکت فناوری اطلاعات تاسیس کنید. در هرصورت لازم است که حداقل 50 نفر از شهروندان کشور ترکیه را برای فعالیت در شرکت خود به استخدام در آورید.

بنابراین در صورت تایید ایجاد اشتغال برای حداقل 50 نفر در ترکیه توسط وزارت کار و خدمات اجتماعی این کشور، فرد خارجی سرمایه گذار واجد شرایط دریافت شهروندی این کشور است و می­تواند مراحل درخواست دریافت تابعیت خود را به سازمان های مربوطه ارائه دهد. در این مسیر لازم است مواردی از قبیل اثبات اشتغال و تداوم آن، سوابق ثبت تجاری شرکت موردنظر، سوابق موسسه تامین اجتماعی، لیست شاغلین محل کار و سوابق مالیاتی همراه با درخواست ارائه شود.

اخذ شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری و مدارک لازم:

متقاضی اصلی برای واجد شرایط بودن جهت اخذ شهروندی ترکیه از طریق برنامه سرمایه گذاری، بعد از گذشت حداقل سه سال از زمانی که سرمایه گذاری خود را در کشور ترکیه آغاز کرده اند و دارای شرایط کلی زیر باشند می­توانند درخواست دریافت شهروندی این کشور را بدهند.

فرد متقاضی اصلی باید حداقل 18 سال سن داشته و هرگز نباید به طور غیرقانونی در ترکیه اقامت داشته باشد. همچنین کلیه هزینه های مربوط به پرداخت مالیات و هزینه های این فرآیند را انجام داده باشد. مدت زمان اخذ تابعیت ترکیه پس از ارائه کلیه مدارک مورد نیاز بین سه تا شش ماه متغیر است. مدارک لازم جهت فرآیند اخذ تابعیت این کشور به شرح زیر است:

  • اطلاعات شخصی کامل (شامل شغل- نام مادر و پدر – نام همسر و اطلاعات خانوادگی – اطلاعات تماس – وضعیت درآمد و مدارک مربوطه).
  • گواهی تولد فرد متقاضی و در صورت متاهل بودن باید سند ازدواج ضمیمه شود. همچنین برای افراد مطلقه ارائه سند اثبات طلاق و برای افراد بیوه، ارائه گواهی فوت همسر ضرورت دارد.(کلیه این مدارک باید ترجمه و تأیید شده توسط دفتر اسناد رسمی باشند).
  • گذرنامه معتبر(با اعتبار حداقل 6 ماه)
  • ارائه نسخه معتبر از اجازه اقامت قبلی فرد در ترکیه (دو نسخه برای هر یک از اعضای خانواده).
  • توضیح سند مالکیت که املاک و مستغلات متعلق به متقاضی را طی سه سال اخیر نشان می­دهد.(در صورت سرمایه گذاری در سایر روش های سرمایه گذاری در ترکیه ارائه کلیه اسناد مالی و تجاری مربوط به آن نوع از سرمایه گذاری لازم است).
  • گزارش ارزش گذاری سرمایه توسط هیئت بازارهای سرمایه(SPK) ، در دو نسخه.
  • عکس بیومتریک فرد که در 6 ماه گذشته با زمینه سفید گرفته شده است.
  • دریافت شماره شناسه مالیاتی ترکیه
  • سند عدم وجود سوسابقه و سابقه کیفری در کشور مبدا، در دو نسخه
  • وکالت نامه وکیل (شامل اختیارات تام در خصوص انجام انواع کار و معاملات مربوط به درخواست شهروندی).

مزایای سرمایه گذاری در ترکیه:

ده عاملی که در ادامه به آنها اشاره شده است، دلایل مهمی برای افراد متقاضی سرمایه گذاری در ترکیه است. علاوه بر این دلایل، مزایا و ویژگی های زیادی نیز وجود دارد که ترکیه را به مرکز مهمی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ویژه در سال های اخیر تبدیل کرده است. توجه داشته باشید که هدف ترکیه افزایش سرمایه گذاری های خارجی از طریق صدور قوانین متعدد، اتخاذ سیاست های عمومی و ایجاد موافقت نامه های متعدد است که سرمایه گذاران خارجی را برای سرمایه گذاری در ترکیه ترغیب می کند.

این سیاست­های انگیزشی ترکیه در مدت زمان کوتاهی ثمربخش بوده و امروزه این کشور را در زمره جذاب ترین کشورها برای سرمایه گذاری خارجی در بین کشورهای جهان قرار داده است.

1. اقتصاد بهبود یافته و پر رونق:

از سال 2002 اقتصاد کشور ترکیه به سرعت شروع به بهبود کرده است. در این دوره، در مهمترین گام تولید ناخالص داخلی از 231 میلیارد دلار به 820 میلیارد دلار رسید. بین سالهای 2002 تا 2015 تولید ناخالص داخلی سالانه میزان 5.1 را ثبت کرده و شاهد رشد مداوم بوده است. بر اساس اطلاعات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، انتظار می رود که ترکیه در سال­های آتی در میان سریع ترین اقتصادهای در حال رشد دنیا قرار داشته باشد و بر اساس داده های صندوق بین المللی پول در سال 2013 ، ترکیه به ششمین اقتصاد بزرگ در اروپا و شانزدهمین کشور در سطح جهانی تبدیل شود.

2. نرخ افزایش جمعیت جوانان

عموما برای سرمایه گذاری در هرجا نیاز به حضور جوانان متخصص و نیروی انسانی ماهر وجود دارد. جمعیت جوان ترکیه در مقایسه با کشورهای اروپایی بسیار زیاد است. ترکیه پرجمعیت ترین کشور در اروپا و بیش از نیمی از 30 کشورهای دنیا است. همین امر به این معنا است که هر سرمایه گذار که پروژه ای را در ترکیه آغاز کند از مشکل اشتغال و کار رنج نخواهد برد.

3. نیروی کار ماهر و رقابتی

بر اساس داده ها و اطلاعات آماری موسسه آمار ترکیه، این کشور دارای 29 میلیون جوان است که همگی کارگران ماهر و متخصص هستند. سالانه به طور متوسط در این کشور حدود 200 دانشگاه 600000 جوان و حدود 700000 فارغ التحصیل از مدارس متوسطه ، موسسات و هنرستان ها فارغ التحصیل می شوند. با وجود افراد واجد شرایط کار، محیط رقابتی ای برای کارگران ایجاد شده و آنها را به سمت خلاقیت و کسب تخصص بیشتر در کارشان سوق می دهد.

4. انعطاف پذیری فضای سرمایه گذاری در ترکیه

مشخص است که در بسیاری از کشورها موانعی برای شناسایی سرمایه گذاری های خارجی وجود دارد اما ترکیه، از سال 1997 بعنوان یکی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در راستای حذف چنین موانعی برای سرمایه گذاران خارجی عمل کرده است.

امروزه کشور ترکیه به مرحله ای رسیده است که در آن هر 6 روز یک شرکت تاسیس می شود و دولت با تمام سرمایه گذاران تعامل داشته و یک محیط رقابتی بین آنها ایجاد می کند. به گفته وزارت اقتصاد این کشور، بیش از 37000 شرکت با سرمایه خارجی در ترکیه وجود دارند. ترکیه همچنین امکان بررسی دادگاه ها و دادگاه های بین المللی را برای حل مشکلات غیرقابل حل سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده است. این امر موجب جذابیت بیشتر ترکیه برای سرمایه گذاران خارجی شده است.

5. وجود زیرساخت­های مناسب برای سرمایه گذاری

یکی از دلایل اصلی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در یک کشور، وجود زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و کاهش هزینه های حمل و نقل است. اگر به زیرساخت های اساسی مانند حمل و نقل، ارتباطات، انرژی و زیرساخت های فنی نگاه کنیم، ترکیه در مقایسه با گذشته رونق بسیاری کرده است.

این امر ترکیه را به مرکزی برای جذب سرمایه گذاران خارجی تبدیل کرده و برای مثال اطلاع رسانی بخش دریانوردی در ترکیه علاوه بر ارتباط با اروپای مرکزی و شرقی با شبکه راه آهن و حمل و نقل دریایی برقرار بوده و هزینه های کمتری را برای سرمایه گذاران فراهم کرده است.

6. موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و خاص

موقعیت جعرافیایی کشور ترکیه که آسیا و اروپا را به هم متصل می کند از لحاظ تاریخی این شهر را به یک پل طبیعی متصل کننده دو قاره تبدیل کرده است. ترکیه از طریق موقعیت مکانی خود، بعنوان پل برای بسیاری از مسیرهای تجاری اتصال دهنده شرق و غرب، پذیرفته شده است. امروزه ترکیه از موقعیت استراتژیک حساسی برای دسترسی به بیش از 1.5 میلیارد نفر در آسیا، اروپا و آفریقا برخوردار است و همچنین این کشور قابل اطمینان ترین نقطه ترانزیت در روابط تجاری محسوب می­شود.

7. وجود بزرگترین نیروگاه و پایانه در اروپا

ترکیه نقش فعالی در انتقال انرژی بین آسیا و اروپا دارد. این امر به انتقال انرژی از شرق به غرب و انتقال منابع از غرب به شرق کمک می کند. از سوی دیگر، 70 درصد منابع انرژی جهان در ترکیه و کشورهای اطراف پخش می شود و بنابراین این کشور مرکز مهمی برای انتقال انرژی به اروپا بوده و نیز یکی از مهمترین ایستگاه های مصرف انرژی در جهان محسوب می­شود.

8. هزینه های پایین مالیات در ترکیه

به منظور تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ترکیه ، مالیات بر سود سازمانی که برای سرمایه گذاران خارجی اعمال می شود ، به میزان 20 تا 33 درصد کاهش یافته است. در برخی موارد، خارجی ها به طور کامل یا جزئی از این مالیات معاف هستند. سرمایه گذاران همچنین در برخی زمینه های اختصاص یافته از سوی دولت مانند تخصیص زمین و سایر سیاست های تشویقی نیز مشمول خدمات ویژه ای می­شوند.

9. عضویت در اتحادیه گمرکی اروپا(European Customs Union)

هدف اصلی اتحادیه گمرکی اروپا، افزایش فعالیت­ها و مراودات اقتصادی میان کشورهای عضو است. ترکیه از سال 1996 به عضویت این اتحادیه گمرکی درآمده است و تاکنون 20 قرارداد تجارت آزاد بین طرفین این اتحادیه و این کشور عقد شده است. این روابط تجاری با امضای موافقت نامه های جدید روز به روز در حال افزایش است که خود فرصت مناسبی را برای سرمایه گذاران خارجی فراهم می­کند.

10. وجود بازارهای بزرگ ملی

بر اساس داده های برگرفته از موسسه آمار ترکیه، از سال 2002 تا به امروز تعداد کاربران اینترنت از 100،000 به 33 میلیون نفر ، تعداد کاربران تلفن همراه از 23 میلیون به 70 میلیون و همچنین تعداد وام گیرندگان از 16 میلیون به 58 میلیون نفر افزایش یافته است. علاوه بر این، تعداد کاربران تلفن همراه از 33 میلیون نفر به 131 میلیون نفر افزایش یافته و تعداد گردشگران خارجی که سالانه برای گردش به این کشور می­آیند از 13 میلیون تا 40 میلیون گردشگر رسیده است که در واقع نشان دهنده بازار داخلی بزرگ این کشور است.

مزایای شهروندی کشور ترکیه

مزایای بسیاری از شهروندی ترکیه توسط برنامه سرمایه گذاری وجود دارد. برخی از مزایای جذاب آن به شرح زیر است:

  • با دریافت شهروندی ترکیه ورود به 72 کشور دنیا بدون ویزا مجاز است.
  • دارنده گذرنامه ترکیه می تواند به 46 کشور دیگر که در هنگام ورود به وی ویزای ورود می دهند سفر کند ، در حالی که 7 کشور از طریق اینترنت به وی این ویزا را می دهند.
  • بسیاری از کشورهایی که نیاز به ویزای ورود دارند ، به راحتی به شهروندان ترکیه ویزا ارائه می دهند. شهروندان ترکیه ویزای شینگن را دریافت می­کنند که به وی اجازه می دهد تا در چارچوب مذاکرات و توافق های بین المللی بین ترکیه و اتحادیه اروپا وارد کشورهای مختلف اتحادیه اروپا شود.
  • زندگی ، کار و تحصیل در ترکیه: ویزای ترکیه به شما و خانواده شما حق زندگی، کار و تحصیل در ترکیه را می دهد. به عنوان مثال می توانید از املاک خود با اجاره دادن آن درآمد کسب کنید. علاوه بر این، اگر قصد دارید با خانواده خود نقل مکان کنید دیگر استرسی مربوط به تحصیل فرزندان خود نخواهید داشت. از آنجا که ویزا به تمام اعضای خانواده اعطا می شود ، شما و کودکانتان می توانید به سیستم آموزشی و شیوه زندگی استاندارد ترکیه دسترسی داشته باشید.
  • الحاق همزمان خانواده: متقاضی آزاد است همسر، فرزندان (زیر 18 سال) و والدین خود را همراه خود به ترکیه بیاورد. علاوه بر این، همه اعضا می توانند به عنوان مردم محلی ترکیه به کلیه امکانات بهداشتی و درمانی رایگان دسترسی داشته باشند.
  • امکان دریافت ویزای E2 برای مهاجرت به ایالات متحده آمریکا: اگر می خواهید در آینده به ایالات متحده آمریکا نقل مکان کنید می­توانید به راحتی برای ورود به این کشور از طریق ویزای سرمایه گذاری نوع E-2 اقدام کنید.
  • امکان مهاجرت به انگلستان: اگر مایل به مهاجرت به انگلستان هستید،می­توانید برای ویزای شخصی- تجاری اقدام کرده و در صورت تمایل به اخذ تابعیت انگلیس اقدام کنید.
  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان ترکی استانبولی

ترکیه; دروازه ای برای ورود به آمریکا( معرفی بیشتر پیمان E2 کشور ایالات متحده آمریکا با کشور ترکیه)

فرد دارای ویزای سرمایه گذاری کشور ترکیه با دریافت گذرنامه این کشور، اجازه سفر بدون ویزا را به 125 کشور جهان دارد. همچنین برای فرد دارای گذرنامه این کشور امکان دسترسی بدون روادید به اتحادیه اروپا را نیز وجود دارد. با توجه به آنکه ترکیه روابط جهانی خوبی داشته و با ایالات متحده آمریکا پیمانی تحت عنوان ویزای E-2 دارد، شهروندان ترکیه می­توانند برای درخواست اقامت آمریکا از طریق برنامه ویزای E-2 نیز اقدام کنند و واجد شرایط خواهند بود.

با افزایش قیمت برنامه معروف گرین کارت EB-5 کشور آمریکا از مبلغ 500 هزار دلار به 900 هزار دلار، بسیاری از سرمایه گذاران به دنبال راهی جایگزین برای دسترسی به ایالات متحده آمریکا با هزینه کمتر هستند. علاوه بر افزایش قیمت میزان حداقل سرمایه موردنیاز، برنامه EB-5 کشور آمریکا دشواری های دیگری نیز دارد.

مطابق با این برنامه، سالیانه تنها 700 درخواست ویزا برای این برنامه بررسی شده و همواره تعداد زیادی از متقاضیان سایر کشورها همچنان منتظر می­مانند. همچنین بیشترین ضرر را افرادی متحمل می­شوند که از کشورهای پرجمعیت متقاضی هستند. برای مثال، تأیید درخواست EB-5 برای فرد متقاضی چینی تا 17 سال و برای یک شهروند هندی 6 تا 7 سال طول می کشد. بنابراین حتی اگر برخی از افراد قابل بتوانند میزان سرمایه خود را افزایش دهند اما طی کردن چنین زمان انتظار چنین نیست.

راه حل پیشنهادی برای سرمایه گذاران: شهروندان کشوری که دارای معاهده و پیمان ویزای E-2 با ایالات متحده آمریکا هستند، واجد شرایط درخواست ویزای اقامت آمریکا خواهند بود. در حال حاضر بیش از 70 کشور نظیر کشورهای انگلستان، ایتالیا، ژاپن و ترکیه دارای این معاهده برای صدور ویزای E2 هستند که در نهایت منجر به اقامت فرد متقاضی خواهد شد. بنابراین اگر کشور شما مشمول این معاهده با ایالات متحده آمریکا نیست، اولین قدم درخواست شهروندی در کشوری است که عضو این معاهده باشد و ویزای E2 را صادر کند.

به عنوان مثال متقاضیان می­توانند برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق برنامه سرمایه گذاری با حداقل سرمایه  250،000 دلار در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرده و سپس شهروندی این کشور را دریافت کنند. این فرآیند تقریباً 3-6 ماه طول می کشد. هنگامی که فرد متقاضی تابعیت ترکیه خود را دریافت کرد، می تواند درخواست ویزای E-2 خود را به ایالات متحده آمریکا ارسال کند.

در ادامه فرد سرمایه گذار باید در مشاغلی در آمریکا سرمایه گذاری کند. حداقل میزان سرمایه گذاری رسمی تعیین نشده است، اما توصیه می شود برای اطمینان از موفقیت آمیز بودن این فرآيند، میزان سرمایه مورد نظر حدودا 120،000 دلار باشد. این پروسه تقریباً 3 ماه به طول می انجامد و در نهایت به متقاضیان ویزای اقامت پنج ساله با تمدید نامحدود در آمریکا داده می شود.

در مجموع ، کل این فرایند می تواند حدودا 9 الی 12 ماه طول کشیده و هزینه آن حدود 370،000 دلار است. بنابراین روش ذکر شده بسیار سریع­تر و مقرون به صرفه تر برای به دست آوردن اقامت ایالات متحده آمریکا به کمک دریافت امتیاز شهروندی کشور ترکیه خواهد بود.

آیا سرمایه گذاری در ترکیه بی خطر و امن است؟

قطعا این سوالی است که بسیاری از سرمایه گذاران قبل از شروع فعالیت های سرمایه گذاری خود در ترکیه می پرسند. ترکیه کشوری است که به دلیل امنیت و آزادی دولت ملی برای سرمایه گذاران، مناسب سرمایه گذاری بوده و انتخاب جذابی برای بسیاری از افراد خارجی محسوب می­شود.

اقتصاد ترکیه همچنان محکم است و بستر امنی را برای سرمایه گذاران فراهم می­کند. بنابراین این کشور به امن ترین قطب برای خارجیانی تبدیل می شود که ممکن است به فرصتهای سرمایه گذاری علاقه مند باشند. همچنین این کشور دارای برنامه های اقتصادی مشخصی در کل جهان است و به همین علت به سرمایه گذاران بالقوه برای شروع پروژه های خود اقامت و نیز شهروندی اعطا می­کند.

مالیات سرمایه گذاران خارجی در ترکیه

بطور کلی سرمایه گذاران می توانند در شرایط خاصی از پرداخت مالیات (تا مبلغ یک میلیون لیره ترکیه به مدت یکسال) معاف شوند. این شرایط منوط به مشارکت و سرمایه گذاری در این کشور از طریق تاسیس یک شرکت است.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.7 از 5 از 6 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار اعظم
    اعظم
    ۱۳ شهریور ۱۴۰۱

    با سلام برای سرمایه گذاری با ثبت کارخانه تولیدی درسته که در بعضی مناطق ترکیه دولت ترکیه زمین رایگان جهت احداث کارخانه به سرمایه گذاران خارجی میدهد؟

    • آواتار آرال گام
      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

      با سلام
      شرایط خاص داره، به نوع شرکت و ایده و سرمایه اولیه، آورده های شرکت و … بستگی داره
      می تونین تماس بگیرین خدمتتان مشاوره رایگان ارائه بشه
      با تشکر