موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری قوانین خرید ملک در ترکیه
فهرست عناوین

راهنمای خرید ملک در ترکیه

پس از اینکه قوانین اخذ اقامت و شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه تغییر کرد، تعداد بیشماری از هموطنان با خرید خانه در ترکیه توانستند اقامت این کشور را بدست آورند؛ پاسپورت ترکیه به مراتب قوی‌تر از پاسپورت ایرانی بوده و به نحوی دروازه ورود به کشورهای اروپایی می‌باشد. با داشتن پاسپورت ترکیه می‌توانید بدون داشتن ویزا به بیش از 113 کشور دنیا سفر کنید.

در این مطلب از سایت آرال گام به طور اختصاصی به شیوه خرید خانه و آپارتمان، قوانین وضع شده در این خصوص، میزان سرمایه‌گذاری ایرانیان، مزایای داشتن خانه در ترکیه و قیمت ملک و مستقلات در این کشور همسایه و امن پرداخته‌ایم. اگر شما هم قصد خرید آپارتمان در استانبول یا هر یک از شهرهای ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قیمت خرید ملک

همانطور که می‌دانید، قیمت خانه در ایران به طور فزایندی افزایش یافته است و در برخی از نقاط تهران و شهرهای بزرگ، قیمت خانه بیش از 5 برابر شده است. این موضوع سبب شده تا قیمت خانه در ایران حتی کمی فراتر از قیمت خانه در کشورهای دیگر نظیر ترکیه شود. و از آنجایی که داشتن خانه در کشوری مانند ترکیه مزایای بسیار زیادی دارد، سرمایه‌داران ایرانی ترجیح می‌دهند به جای داشتن چندین خانه و آپارتمان در ایران، همان بودجه را صرف خرید ملک و املاک در ترکیه کنند.

در سال قبل، قیمت ملک در ترکیه با رشد 30% مواجه بوده و به طور متوسط قیمت هر متر مربع به 500 دلار آمریکا افزایش یافته است. این افزایش به دلیل روند روبه بالای تقاضای خرید خانه توسط خارجی‌ها که اغلب ایرانی، سوری و عراقی‌ هستند و همچنین افزایش میزان سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

اما نکته مهم در امر خرید مستقلات این است که قیمت ملک در ترکیه به چهار عامل مختلف بستگی دارد:

  • نزدیکی یا دوری از دریا
  • زیرساخت‌های ملک
  • منطقه و شهری که ملک در آن واقع شده است
  • قدمت و سن ساختمان

اگر قصد خرید آپارتمان یا خانه در ترکیه را دارید، باید قیمت ملک در شهر مورد نظر خود را از هر لحاظ بررسی کنید، چرا که قیمت خانه در هر یک از استان‌های این کشور با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال در شهر زنده و قطب اقتصادی ترکیه یعنی استانبول، قیمت خانه‌ها سرسام‌آور است. این شهر در بین 100 شهر گران دنیا رتبه 39ام را دارد و تنها در طول یک سال، قیمت هر متر خانه با رشد 20%  مواجه بوده است.

حداقل قیمت خرید ملک

میانگین قیمت هر متر مربع خانه در این شهر به نزدیک 800 دلار آمریکا در سال 2020 رسیده است، در حالی که میانگین قیمت خانه در آنکارا – پایتخت ترکیه – 370 دلار آمریکا برآورد شده است. قیمت مسکن در شهر ساحلی ازمیر هم چیزی حدود 610 دلار آمریکا در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که نمی‌توان قیمت وجب به وجب مستقلات در کشور ترکیه را در این مطلب گنجاند به ارائه میانگین قیمت در شهرهای پرطرفدار این کشور بسنده می‌کنیم.

  • میانگین قیمت خانه (65 متری) در شهر استانبول 50،000 دلار آمریکا
  • میانگین قیمت خانه (65 متری) در شهر آلانیا 46،000 دلار آمریکا
  • میانگین قیمت خانه (65 متری) در شهر 25،000 دلار آمریکا
  • میانگین قیمت خانه (65 متری) در شهر ازمیر 40،000 دلار آمریکا

می‌توان گفت به طور میانگین با در نظر گرفتن ارزش دلار و لیر در ایران، با بودجه‌ای نزدیک به 600 میلیون تومان می‌توان به خرید ملک در ترکیه فکر کرد، هرچند با خرید چنین ملکی نمی‌توان به پاسپورت ترکیه و اخذ شهروندی این کشور نایل شد.

  • قیمت هر متر مربع خانه در استانبول – 16 میلیون تومان به پول ایران
  • قیمت هر متر مربع خانه در ازمیر – 12 میلیون تومان به پول ایران
  • قیمت هر متر مربع خانه در آنکارا – 10 میلیون تومان به پول ایران
  • قیمت هر متر مربع خانه در آنتالیا – 13 میلیون تومان به پول ایران
  • قیمت هر متر مربع خانه در بدروم – 10 میلیون تومان به پول ایران
  • قیمت هر متر مربع خانه در شهر دنیزلی – 6،5 میلیون تومان به پول ایران

مراحل خرید ملک

خرید خانه در ترکیه امری تخصصی، حساس و کمی پیچیده است که حتما پیشنهاد می‌کنیم از طریق دفاتر مهاجرتی مجاز اقدام کنید. برای این که در مراحل خرید ملک در ترکیه با مشکلی روبه‌رو نشوید، پیش از هر اقدامی بهتر است با وکیل امور ملکی مشورت کنید تا با راهنمایی حقوقی و اصولی آنها بتوانید برای خود ملک درستی را انتخاب کنید و مراحل خرید را با ریسک کمتری پشت سر بگذارید.

با تکیه بر تجربه فراوان تیم تخصصی  آرال گام، می‌توانید با پرداخت ریالی در ایران صاحب خانه در ترکیه شوید. اولین کاری که باید انجام دهید بازدید از ملک به صورت حضوری یا به صورت آنلاین از طریق وبسایت‌های خرید و فروش مستقلات در ترکیه است. سپس تیم حقوقی قرارداد فروش ملک را برای شما آماده می‌کنند. برای آماده کردن قرارداد، مشخصاتی از خریدار ماند نام، نام خانوادگی، آدرس منزل در ایران، آدرس فروشنده، مشخصات ثبتی، شماره و محل ملک، اطلاعات مالکیت، شرایط مورد توافق در نحوه پرداخت، وسایل و امکانات موجود در ملک و شرایط تحویل ملک لازم است.

اگر به زبان ترکی تسلط ندارید، بهتر است از یک مترجم فارسی-ترکی قابل اطمینان استفاده کنید تا مفاد قرارداد برای شما به طور واضح شرح داده شوند. پیش قراردادی که تنظیم می‌گردد می‌بایست به امضا هر سه طرف معامله یعنی خریدار، فروشنده و اداره ثبت اسناد و املاک ترکیه برسد.

پس از به توافق رسیدن هر سه طرف، مبلغی به عنوان پیش پرداخت از خریدار دریافت می‌گردد که از مبلغ کل کسر خواهد شد و در قرارداد به ثبت خواهد رسید. لازم به ذکر است، اگر قصد اخذ شهروندی ترکیه را دارید، به مدت سه سال نمی‌توانید ملک خریداری شده را بفروشید.

استعلام از ارتش

یکی از قوانین خرید ملک در ترکیه داشتن برگه استعلام از ارتش این کشور است. گرفتن استعلام ملک از اداره ثبت اسناد و ارتش ترکیه بسیار مهم است. دلیل این امر این است که ملک خریداری شده نباید در اراضی استراتژیک و نظامی قرار گرفته باشد. جواب نهایی استعلام ظرف 45 روز تا 60 روز از سوی ارتش این کشور به مالک اعلام خواهد شد. همچنین اگر یکی از واحدهای آپارتمانی که قصد خرید آن را دارید، قبلا چنین مرحله‌ای را پشت سر گذاشته باشد، دیگر به برگه استعلام واحد شما نیازی نیست.

مرحله پایانی خرید ملک در ترکیه

پس از اینکه تمامی مدارک جهت واگذاری ملک به شخص جدید آماده شود، از طرف اداره اسناد و املاک ترکیه به مالک پیام (پیامک یا ایمیل) ارسال می‌شود که در آن تاریخ امضا و انتقال سند درج شده است و مالک و خریدار در آن روز باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کنند و با پرداخت مابقی هزینه، انتقال ملک انجام گردد.

مدارکی که برای طی نمودن مراحل خرید خانه در ترکیه لازم می‌شوند، به شرح زیر می‌باشند:

  • 6 قطعه عکس
  • شماره مالیاتی که با مراجعه به اداره مالیات ترکیه قابل دریافت است
  • اصل پاسپورت خریدار + ترجه تایید شده آن به زبان ترکی
  • ارائه مدارک مترجم رسمی که خود مترجم باید در اختیار داشته باشد
  • در صورت خرید وکالتی، ارائه اصل و ترجمه رسمی وکالتنامه به زبان ترکی الزامی است

چند نکته در هنگام خرید خانه در ترکیه

برای اینکه در خرید ملک و املاک در این کشور به مشکلی مواجه نشوید، بهتر است به نکاتی که در ادامه به آنها می‌پردازیم، توجه داشته باشید:

  • برای اینکه از گرو نبودن ملک از طرف دولت یا بانک برای بدهی، رهن و وام پرداخت نشده اطمینان حاصل کنید، بهتر است اطلاعات مورد نیازتان را از دفتر اسناد رسمی ترکیه بدست آورید
  • اتباع خارجی جهت اجاره خانه در ترکیه باید اجازه اقامت ترکیه را داشته باشند، اما برای خرید خانه توسط اتباع خارجی، نیازی به داشتن اقامت نیست
  • در موضوع خرید خانه، مخصوصا برای افرادی که شناختی از قوانین کشور مقصد را ندارند، بهتر است همیشه از یک شرکت املاک مجرب و باتجربه استفاده کرد

آمار خرید ملک در ترکیه

با توجه به مسائل اخیری که در منطقه خاورمیانه اتفاق افتاده است، هجوم شهروندان سوری، عراقی، افغانستانی و ایرانی برای خرید ملک و اقامت در کشور ترکیه بیش از پیش شده است. این موضوع سبب شده تا دولت ترکیه، از این موقعیت استفاده کند و زیرساخت‌های بسیار خوبی را برای جذب سرمایه‌های خارجی بوجود آورد.

بر اساس آمار و ارقام، میزان خرید ملک و مستقلات توسط اتباع خارجی در ترکیه روزانه در حال افزایش است. اتباع خارجی که عمدتا ساکن کشورهای خاورمیانه هستند، ترکیه را به عنوان محلی مطمئن جهت سرمایه‌گذاری و زندگی می‌دانند.

تمرکز اکثر اتباع خارجی جهت خرید خانه به 5 شهر ترکیه یعنی استانبول، آنتالیا، بورسا، آنکارا و یالووا معطوف است. دلیل این امر می‌تواند توریست‌پذیری و امکانات بسیار فوق العاده این شهرها دانست، به طوری که رکورد فروش آپارتمان به اتباع خارجی در نیمه اول سال 2019 میلادی شکسته شد و از مرز فروش ده هزار واحد عبور کرد.

آمار خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان

همانطور که گفتیم قیمت تمام شده خرید آپارتمان در ایران تا حدودی به اندازه خرید خانه در ترکیه است، از این‌رو شهروندان ایرانی ترجیح می‌دهند با یک سرمایه‌گذاری مطمئن‌تر در ترکیه هم شهروندی این کشور را بدست آورند و هم به صورت دلاری سود سالیانه دریافت کنند.

با وجود شیوع ویروس کرونا در سال 2020، میزان خرید ملک و املاک در ترکیه توسط ایرانیان کمی کاهش داشت، اما آمارها نشان می‌دهند که بار دیگر در سال 2021 و حتی 2022 شاهد سیر افزایشی خرید خانه توسط ایرانیان خواهیم بود.

در سال 2019 نزدیک به 6500 واحد خانه و آپارتمان توسط ایرانیان در ترکیه خریداری شده است که رقم بسیار قابل توجهی می‌باشد. این در حالی است که در سال 2018، کشور عراق در صدر آمار خرید خانه در ترکیه بوده‌اند. علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، شهروندان ایرانی تنها در ماه فوریه سال 2021 با خرید 480 واحد خانه، توانستند بار دیگر لقب بزرگ‌ترین گروه خریداران خارجی ملک در ترکیه را نصیب خود کنند. پس از ایرانیان، شهروندان عراقی، افغانستانی و روسی قرار دارند.

دلایل افزایش خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه چیست؟

تبلیغ بیش از اندازه در مورد یک زندگی آرام، لاکچری و داشتن آزادی‌های فراوان در کشوری که مرز زمینی با ایران دارد را می‌توان از جمله دلایل خرید خانه در ترکیه دانست. تبلیغات پر زرق و برقی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد و همچنین نمایش سریال‌های پر زرق و برق ترکی در شبکه‌های ماهوره‌ای، ابتدایی‌ترین دلیل خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان است. با سرمایه‌گذاری کلانی که ایرانیان در ترکیه داشته‌اند، یک تنه ناجی اقتصاد ترکیه شده‌اند!

یکی دیگر از دلایلی که باعث شده ایرانیان در این کشور شروع به خرید ملک و املاک کنند، تغییر قوانین اخذ اقامت ترکیه است. در سال‌های گذشته لازم بود برای خرید خانه ترکیه و اخذ شهروندی این کشور مبلغ 1 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد. اما با تعیین قوانین جدید، این میزان به یک چهارم – یعنی 250 هزار دلار – کاهش یافت.

افراد با صرف 250 هزار دلار آمریکا به راحتی می‌توانند شهروندی ترکیه را بدست آورند و حتی با کمتر از این مبلغ (نزدیک به 80 هزار دلار) هم می‌توانند اقامت ترکیه را بدست آورند.

از طرف دیگر، شهروندان ترکی راحت‌تر شهروندان ایرانی می‌توانند به کانادا و آمریکا سفر کنند، از این‌رو ایرانیان، ترکیه را دروازه‌ای به سوی ایالات متحد آمریکا می‌دانند و با اشتیاق فراوان در این کشور سرمایه‌گذاری کلان انجام می‌دهند تا به پاسپورت ترکیه دست یابند.

از دیگر دلایلی که بارها نیز به آن اشاره کردیم، همسان بودن قیمت خانه در ایران و ترکیه است. طبق گفته مقامات داخلی ایران، میانگین قیمت خرید خانه در ترکیه از بسیاری از شهرهای ایران پایین‌تر است و هزینه زندگی در این کشور هم به مراتب مناسب‌تر از ایران می‌باشد.

سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک در ترکیه

یکی از راه‌های امنی که می‌توانید ارزش سرمایه خود را چندین برابر کنید، خرید ملک در ترکیه است. شما با این سرمایه‌گذاری با یک تیر دو نشان زده‌اید. اول اینکه در یکی از بهترین کشورهای اروپایی که فرهنگی شبیه به فرهنگ ما را دارند، صاحب خانه می‌شوید، دو آنکه می‌توانید پاسپورت ترکیه را هم بدست آورید.

همانطور که گفته شد، با سرمایه‌گذاری در بخش ملک و مستقلات ترکیه به میزان 250 هزار دلار، خود و خانواده‌تان شهروند ترکیه محسوب خواهید شد. همچنین با خرید آپارتمان با ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا هم می‌توانید اقامت سه ساله ترکیه را کسب نمایید.

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید با بودجه کمتری در این بخش در ترکیه سرمایه‌گذاری کنید، مشارکت در پروژه‌های عمرانی کلان می‌باشد. با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خاص نظیر ساخت هتل، مجتمع‌های تجاری و مسکونی با مبلغ 150،000 دلار هم می‌توانید تابعیت ترکیه را بدست آورید.

قوانینی در این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارند که مهمترین آنها را متذکر شده‌ایم:

  • ملک خریداری شده را نمی‌توان به مدت سه سال فروخت
  • اقامتی که توسط خرید ملک در ترکیه دریافت می‌کنید، از نوع توریستی است و اجازه کار در ترکیه را خواهید داشت
  • اگر به صورت رسمی توسط یکی از شرکت‌های ترکی استخدام شوید، امکان دریافت مجوز کار وجود دارد
  • اقامتی که در گرو خرید خانه در ترکیه به شما اهدا می‌شود، قابل تمدید است

قوانین خدمت سربازی برای اتباع خارجی

مانند هر شهروند ترکیه‌ای که ملزم به رفتن به خدمت سربازی است، اتباع خارجی که تابعیت این کشور را بدست می‌آورند نیز باید دوره سربازی خود را سپری کنند. طبق بند 2 قانون شماره 1111 کشور ترکیه، خدمت سربازی به این شکل شرح داده شده است:

پناهندگان و اتباع خارجی که توانسته‌اند تابعیت کشور ترکیه را بدست آورند و همچنین افرادی که قانونا آواره محسوب نمی‌شوند، بر حسب سنی که در ترکیه به شهروندی پذیرفته شده‌اند، ملزم به گذراندن خدمت سربازی خود همانند سربازان و افسران ترک می‌باشند.

اما طبق قانون منتشر شده در سال 2014، فردی که شهروند کشور دیگری بوده و پس از 22 سالگی تابعیت ترکیه را بدست آورده باشد، معاف از خدمت سربازی خواهد بود. از این‌رو تمامی افرادی که 21 سال آنها تمام شده باشد، همان سال به خدمت سربازی فراخوانده می‌شوند.

برای مثال، اگر فردی در سن 20 سالگی وارد خاک ترکیه شود و در 30 سالگی تابعیت ترکیه را دریافت نماید، به دلیل آن که قبل از 22 سالگی وارد ترکیه شده است، باید به خدمت سربازی برود.

قانون در مورد افرادی که در کشور خودشان سربازی رفته‌اند، چه می‌گوید؟

طبق قوانین ترکیه، اتباع خارجی که در کشور خودشان، خدمت سربازی را گذرانده باشند، می‌توانند با ارائه برگه تایید گذراندن دوره خدمت سربازی، معاف شوند. از جمله اتباع چنین کشورهایی می‌توانند از این قانون استفاده کنند:

ازبکستان، قرقیزستان، قبرس جنوبی، آذربایجان، ترکمنستان، قزاقستان، تاتارستان، منطقه خودمختار تاتار، باشقیرستان، بلغارستان.

چگونگی و شرایط خرید خدمت سربازی برای اتباع خارجی

معافیت یا امکان خرید خدمت سربازی در ترکیه توسط اتباع خارجی، مشروط به رعایت برخی نکات در ازای پرداخت مبلغی امکان پذیر است. شهروندان این کشور (اعم از ترک‌تبارها و اتباع خارجی که توانسته‌اند شهروندی این کشور را بدست آورند) در موارد زیر می‌توانند از معافیت سربازی بهره‌مند شوند:

  • مردان ترکیه‌ای بالای 18 سال و ساکن در این کشور، طبق قوانین و مقررات دوره‌ای صادر شده در زمان‌های معین، می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند
  • مردان ترکیه‌ای بالای 18 سال که حداقل سه سال در خارج از ترکیه زندگی کرده‌اند
  • برای مردان ترکیه‌ای بالای 18 سالِ ساکن ترکیه، قوانینی در دوره‌های معین صادر می‌شود که آنها را ملزم به خرید خدمت سربازی می‌کند. لازم به ذکر است که این تصمیمات موفقتی است و تحت شرایط خاص تنظیم می‌شوند.

خرید هم‌زمان چند ملک به ارزش 250هزار دلار

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید در ترکیه سرمایه‌گذاری کنید و شهروندی این کشور را بدست آورید، خرید هم‌زمان چند ملک با ارزش کلی 250،000 دلار است. به جای اینکه یک ملک در ترکیه به ارزش 250 هزار دلار خریداری کنید، می‌توانید چندین ملک در شهرهای مختلف این کشور خریداری نمایید که در نهایت مجموع ارزش ارزی آنها به حداقل 250 هزار دلار برسد.

همچنین می‌توانید در بازه‌های مختلف زمانی سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید، اما برای دریافت حق شهروندی باید برای تمامی ملک‌ها به طور همزمان درخواست دهید.

تکلیف مالکین قدیمی ایرانی در ترکیه چیست؟

اما قدمت خرید ملک در ترکیه توسط ایرانیان به چند سال اخیر منتهی نمی‌شود. قانون برای افرادی که از سالیان قبل در ترکیه دارای املاک مختلفی بوده‌اند هم برنامه‌ای در نظر گرفته است. در اداره ثبت اسناد و مدارک ترکیه (Tapu)، تمامی معاملات ملکی و درخواست‌های حق مالکیتی که پس از تاریخ 2018/09/18 ثبت شده باشند، شامل قانون اخذ دریافت شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در ملک – با ارزش 250 هزار دلار – هستند.

اما اگر فردی پیش از این تاریخ، آپارتمانی در ترکیه را با حداقل مبلغ (250،000 دلار) خریداری کرده باشد و برای دریافت حق شهروندی ترکیه در سازمان Tapu، درخواستی را ثبت نکرده باشد، تنها در صورتی مشمول درخواست حق شهروندی خواهد شد که اقساط ملک تا پس از 19 سپتامبر 2018 ادامه داشته باشد.

گفتنی است که ارزش‌گذاری روی ملک خریداری شده توسط وزارت محیط زیست و شهرسازی ترکیه انجام می‌گیرد و قیمت خریداری شده ملاک قرار داده نمی‌شود.

دریافت پاسپورت ترکیه برای تمام اعضای خانواده با خرید ملک

افرادی که قصد دارند با سرمایه‌گذاری در ملک به ارزش 250،000 دلار آمریکا، اقامت و شهروندی کشور ترکیه را بدست آورند، می‌توانند با در دست داشتن مدارک خانواده درجه یک خود، مسئول پیگیری کارها و امور دریافت حق شهروندی ترکیه شوند.

با انجام چنین سرمایه‌گذاری خیلی راحت می‌توانید برای همسر و تمامی فرزندان زیر 18 سال خود حق شهروندی و پاسپورت ترکیه را بدست آورید.

محدودیت های خرید ملک در ترکیه

در خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی محدودیت‌هایی در قانون این کشور وجود دارند که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت است:

  • اتباع خارجی می‌توانند برای خرید ملک در ترکیه از اعتبارات موسسات مالی و یا بانک‌های این کشور استفاده کنند و هیچگونه محدودیتی در این زمینه نخواهند داشت
  • هر یک از اتباع خارجی فقط می‌توانند 10 درصد از اراضی و املاک هر ناحیه، منطقه و یا شهر را خریداری کنند
  • خرید خانه، ملک و ارضی که در مناطق نظامی و استراتژیک ترکیه قرار گرفته است، برای اتباع خارجی ممنوع است. خرید چنین املاکی برای شهروندان خارجی تبعاتی خواهد داشت
  • هر یک از اتباع خارجی تنها مجاز به خرید تا سقف 30 هکتار از اراضی کل جمهوری ترکیه هستند

در برخی از موارد، حتی اگر ملک توسط اتباع خارجی خریداری شده باشد و سند به نام وی باشد، اعتبار سند منفک خواهد شد. برخی از این شرایط که منجر به ابطال مالکیت شهروند خارجی خواهند شد به قرار ذیل هستند:

  • در صورتی که شهروند خارجی نتواند پایان کار را بر اساس برنامه‌های قبلی تایید شده به وزارت خانه مرتبط اعلام نماید
  • در صورتی که شهروند خارجی اتمام پروژه مورد نظر یا ساخت آپارتمان را در زمان مشخص شده به وزارت خانه مرتبط اعلام ننماید
  • در صورتی که ملک خریداری شده شهروند خارجی، توسط مراجع و ارگان‌های مربوطه تایید نگردد
  • در صورتی که شهروند خارجی با خرید ملک، موجب نقض قوانین ترکیه شده باشد

درخواست وام برای خرید ملک در ترکیه

همانطور که بارها در این مطلب به آن اشاره کردیم، دلایل زیادی برای خرید ملک در ترکیه وجود دارد. مثل سال‌های گذشته هدف اصلی از خرید خانه در این کشور صرفا گذراندن تعطیلات تابستانی نیست، بلکه اقتصاد ترکیه محلی امن برای سرمایه‌های ما تلقی می‌شود.

برای جذب حداکثری سرمایه‌های خارجی، دولت ترکیه در سال 2007 قانونی در مورد اعطا وام تصویب نمود. قانونی که تحولی عظیم در صنعت ساختمان‌سازی این کشور بوجود آورد و تا قبل از آن، امکان خرید اقساطی آپارتمان توسط اتباع خارجی امکان نداشت.

از این‌رو با توجه به قانون جدید و اصلاحاتی که بعدها به آن وارد شد، قوانین دریافت وام مسکنِ ترکیه هیچ تفاوتی با پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی و آمریکایی ندارد. اما دیده شده است که روند به ثمر رسیدن آن کمی بیشتر زمان ببرد.

حداکثر مبلغ ممکن وام، 70% از ارزش خرید ملک را در بر خواهد گرفت که عدد بسیار قابل توجهی است. دریافت چنین وام‌های کلانی بیشتر در شهرهای بزرگ ترکیه نظیر استانبول، آنکارا، آلانیا، آنتالیا، بدروم، ددیم، کوش آداسی، موگلا، ازمیر و غیره امکان پذیر است، چرا که اکثر خریداران خارجی علاقه بسیار شدیدی به خرید قسطی خانه در یکی از این شهرها دارند.

مزایای خرید قسطی (استفاده از وام مسکن) ملک در ترکیه

هرچند خرید قسطی در ایران با معضلاتی از جمله نرخ بهره بسیار بالا روبه‌رو است، اما در ترکیه، خرید ملک از طریق وام مسکن و پرداخت قسطی آن، مزایای بسیار خوبی دارد که در ادامه به آنها پرداخته‌ایم:

  • امکان استفاده از وام ارزی خارجی و وام ارز رایج – معمولا برای خریداران خارجی مقیم ترکیه که در TRL هم ثبت شده باشند
  • ارزیابی ملک توسط شرکت‌های مستقل و دارای مجوز از سوی کمیته نظارت بر بازار سرمایه؛ با این گونه ارزیابی‌ها امکان گران خریدن ملک در این کشور به صفر می‌رسد
  • اتباع خارجی که امکان خرید نقد را ندارند، می‌توانند از این وام‌ها استفاده کنند. تا 75% از ارزش اصلی ملک بواسطه پشتیبانی‌های مالی پوشش داده شود
  • نرخ بهره وام‌های مسکن بسیار پایین است و امکان بازپرداخت 120 ماهه با شرایط مناسب هم وجود دارد

نرخ بهره وام مسکن در ترکیه

دامنه نرخ بهره وام‌های مسکن در ترکیه بین 4.4% تا 7.5% در نظر گرفته می‌شود. با این حال، اقساط ماهانه وام نمی‌تواند بیش از یک سوم درآمد فرد باشد. در صورتی که مایل باشید بیش از یک سوم درآمد خود را صرف پرداخت وام مسکن کنید، باید صورت‌های بانکی، گواهی اشتغال و سایر اسناد مربوطه را به بانک ارائه دهید.

مدت زمان بازپرداخت وام مسکن

حداکثر بازه زمانی که برای بازپرداخت وام مسکن در ترکیه در نظر گرفته شده است، 15 سال است. از این‌‎رو سن متقاضی در هنگام درخواست وام نباید بیشتر از 80 سال باشد. محدودیت‌های سنی، منطقه به منطقه و بسته به هر بانک، متفاوت است. معمولا در صورت بازپرداخت پیش از موعد، جریمه دو درصدی اعمال خواهد شد.

مدارکی که برای درخواست وام مسکن توسط اتباع خارجی مورد نیاز است، به شرح زیر می‌باشند:

  • پاسپورت خریدار به همراه ترجمه معتبر و رسمی به ترکی استانبولی
  • کپی گذرنامه فروشنده
  • نسخه از سند تایید کننده حق مالکیت
  • ارائه شماره مالیاتی در ترکیه
  • داشتن حساب بانکی در یکی از بانک‌های ترکیه‌ای برای متقاضی وام الزامی است
  • برگه حاوی اطلاعات مورد نیاز از ملک توسط سازنده آن
  • برگه تایید حقوق دریافتی ماهانه از سوی کارفرمای خریدار
  • تاییدیه بانکی مبنی بر دریافت حقوق توسط خریدار طی سه ما گذشته
  • گزارش ارزیابی ملک که توسط کارشناس بانک تهیه شده باشد
  • گواهی تایید آدرس، اسناد معتبری که قابل قبول هستند شامل: اجازه اقامت، کارت شناسایی و یکی از قبوض حامل‌های انرژی که حاوی نام و آدرس سکونت شهروند خارجی را داشته باشد

هزینه های انتقال مالکیت ملک

در مورد هزینه انتقال مالکیت ملک در ترکیه، قانونی در یک ژانویه سال 2020 وضع شد که در آن هزینه انتقال مالکیت 4% در نظر گرفته شده است. این چهار درصد از ارزش اعلام شده ملک، به عنان مالیات نقل و انتقال به اداره ثبت پرداخت می‌شود. در صورتی که خانه دست دوم باشد، تمامی هزینه‌های جاری – با توجه به عرف ترکیه – توسط خریدار پرداخت خواهد شد.

مزایای خرید ملک در ترکیه

اگر بخواهیم مزایای خرید ملک در ترکیه را به طور کامل تشریح کنیم، خواندن آنها به چندین ساعت زمان لازم دارد. اما برای ایرانیانی که قصد خرید خانه در این کشور را دارند، بد نیست با چندی از امتیازات عالی آن آشنا شوند.

  • ترکیه یکی از امن‌ترین کشورهای منطقه است و قدرت لیر ترکیه در چند سال اخیر افت قابل توجهی نداشته است
  • روند سرمایه‌‍گذاری خارجی در زمینه مسکن در ترکیه افزایشی است، به طوری که ارزش ملک از سال 2016 تا 2018 نزدیک به سه برابر شده است
  • با سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستقلات ترکیه می‌توانید شهروندی این کشور را برای خود و خانواده‌تان بدست آورید
  • با خرید خانه در ترکیه و اجاره دادن آن می‌توانید درآمد ارزی خوبی برای خود داشته باشید
  • با داشتن پاسپورت ترکیه، می‌توانید بدون ویزا به بیش از 130 کشور جهان از جمله استرالیا، آمریکا و غیره سفر کنید
  • با داشتن ملک در ترکیه می‌توانید فرزندان‌تان را برای ادامه تحصیل به این کشور بفرستید
  • امکان خرید خانه به صورت کاملا اقساطی در این کشور میسر است
  • زندگی در ترکیه با توجه به تشابهات فرهنگی فراوان برای اکثر ایرانیان لذت بخش خواهد بود

سوالات متداول

سوال: آیا از طریق سرمایه‌گذاری می‌توان پاسپورت ترکیه را کسب کرد؟

پاسخ: بله، اگر ارزش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن بیشتر از 250 هزار دلار باشد، شهروندی ترکیه به شما اعطا خواهد شد

سوال: با خرید ملک به صورت شریکی آیا به تمامی شرکا، اقامت داده می‌شود؟

پاسخ: تنها در صورتی که زوج باشید و ارزش ملک خریداری شده به حد نصاب رسیده باشد، به هر دو آنها اقامت ترکیه تعلق می‌گیرد، در غیر این صورت جواب منفی است.

سوال: پس از خرید ملک 250،000 دلاری و اخذ اقامت می‌توان به ایران بازگشت؟

پاسخ: بله. بعد از اخذ پاسپورت، میتوانید در ایران زندگی کنید

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.3 از 5 از 12 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار مهسا عجمی
    مهسا عجمی
    ۰۱ آذر ۱۴۰۱

    ممنون از سایت خوبتون
    من یک ملک در استانبول خریدم، می تونم از طریق سایت شما بفروشم.
    ممنون می شم راهنمایی کنید

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۰۲ آذر ۱۴۰۱

      سلام
      لطفا با شماره 09191916011 تماس بگیرین

  2. آواتار امین رحیم پور
    امین رحیم پور
    ۰۱ آذر ۱۴۰۱

    سلام و ممنون از مقاله خوب تان
    من اگر یک ملک برای اقامت به ارزش 80هزاردلار بگیرم، و در آینده چند تا ملک هم بخرم، و این ملک رشد قیمت داشته باشد، زمانی که بخواهم به شهروندی اقدام کنم، این افزایش قیمت ها لحاض می شود. یا فقط مبلغ پرداختی من را لحاظ می کنند.

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۰۱ آذر ۱۴۰۱

      سلام
      بر حسب ارزش همان روز حساب می شود