موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

ویزای تحصیلی ترکیه به عنوان انتخابی جذاب برای دانشجویان ایرانی

تحصیل ویزای-تحصیلی-ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه در مقاطع مختلف تحصیلی در این کشور برای افراد مختلف صادر می‌شود. کشور ترکیه یکی از کشور‌های در حال توسعه در جهان است که به دلیل سیاست‌های توریستی و مهاجرپذیری خود، به اشکال گوناگون اقدام به جذب اتباع کشور‌های گوناگون می‌کند. ترکیه به دلیل داشتن قوانین و مقررات آسان مالی و دیپلماتیک (برخلاف کشور‌های اروپایی)، در زمینه مهاجرت برای خیلی از ایرانی‌ها نسبت به کشور‌های اروپایی جذابتر است.

توجه کنید که برای سفر و تحصیل در ترکیه با چالش‌هایی مواجه هستید که قبل از گرفتن تصمیم قطعی در این زمینه باید از آن‌ها آگاهی داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به تمامی نکات مرتبط با اقامت تحصیلی در ترکیه و گرفتن ویزای تحصیلی این کشور اشاره کنیم.

شرایط کلی تحصیل در مدارس ترکیه

در کشور ترکیه کودکان در مقطع دبستان وارد مدرسه می‌شوند و دوران تحصیل خود را آغاز می‌کنند. بعد از این دانش آموزان موظف هستند که در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز شرکت کرده و مدرک قبولی در هر یک از آنها را به دست آورند. نکته مهم درباره نظام آموزشی ترکیه این است که تحصیلات در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از لحاظ قانونی بر همه افراد واجب است.

مدارس ابتدایی و راهنمایی در ترکیه اکثرا دولتی هستند و برنامه درسی آنان نیز کاملا با زبان ترکی ارائه می‌شود. البته در طی این دو مقطع تحصیلی که هر کدام 4 سال زمان می‌برند، دانش آموزان (چه داخلی و چه آنها که با ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور سفر کردند) باید مطابق با برنامه درسی خود زبان انگلیسی را نیز بی‌آموزند.

دانش آموزان در ترکیه با گرفتن مدرک راهنمایی خود، به دبیرستان می‌روند و نکته خوب در مورد این مقطع تحصیلی این است که دبیرستان‌ها در چند نوع مختلف وجود دارند و دانش آموزان نسب به علاقه خود می‌توانند رشته مورد نظر تحصیلی‌شان را انتخاب کنند. به طور مثال افرادی که به دروس نظری مثل ریاضی و علوم علاقه‌ای ندارند، می‌توانند در دبیرستان‌های فنی ثبت‌نام کنند و مهارت‌های عملی برای حضور در بازار کار را بی‌آموزند.

اپلیکشین ویزای تحصیلی ترکیه

مدارس بین‌المللی ترکیه

شاید مهمترین چالشی که برای افرادی که ویزای تحصیلی ترکیه را برای فرزندان خود گرفته اند، چالش زبان تدریس در ترکیه باشد. مدارس عادی ترکیه، برنامه دروس خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند و دانش ‌آموزان خارجی که درخواست حضور در این مدارس را دارند نیز باید در آزمون ورودی این مدارس شرکت کنند که در طی آن تسلط آنها به زبان ترکی را مورد آزمایش قرار می‌دهند. این موضوع برای دارندگان ویزای تحصیلی ترکیه که ناآشنا با زبان ترکی می باشد کمی مشکل ساز است.

برای حل این مشکل مدارسی در ترکیه به وجود آمدند که مخصوص افراد مهاجری است که نمی‌خواهند به زبان ترکی درس بخوانند. این مدارس که به مدارس بین‌المللی معروف هستند، نظام آموزشی و برنامه دروسشان مطابق با مدارس اروپایی است و برای ارائه دروس از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

تحصیل در این مدارس برخلاف مدارس عادی ترکیه، نیازمند پرداخت شهریه است و اکثر والدین مهاجر در ترکیه که ویزای تحصیلی ترکیه برای فرزندان خود گرفته‌اند، آنها را در این مدارس ثبت‌نام می‌کنند. نکته مهم درباره مدارس بین‌المللی این است که بعضی از آنها به صورت شبانه روزی هم می‌توانند از دانش آموزان مراقبت کنند. این ویژگی برای والدینی که فقط می‌خواهند فرزندان خود را برای تحصیل به ترکیه بفرسند، بسیار خوب است.

تحصیلات مقطع کارشناسی در ترکیه

نظام آموزشی دانشگاهی در ترکیه تا حدود زیادی شبیه به ایران است. در واقع دانشگاه‌های ترکیه رشته‌های مقطع کارشناسی را در 8 ترم ارائه می‌کنند که این عدد در مورد رشته‌های پزشکی، 2 تا 4 ترم بیشتر می‌شود. سال تحصیلی دانشگاهی ترکیه از ماه سپتامبر (اواخر شهریور) آغاز شده و برای تعطیلات کریسمس به مدت 2 هفته تعطیل می‌شوند.

تحصیل در هیچ کدام از دانشگاه‌های ترکیه رایگان نیست، در واقع شما برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی ترکیه نیز باید بعد از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، مبلغ مشخصی را به عنوان شهریه بپردازید.

تا چند سال گذشته شرط حضور در دانشگاه‌های ترکیه، شرکت در آزمون سراسری این کشور و پذیرفته شدن در آن بود. اما اخیرا نظام آموزشی ترکیه امر پذیرش دانشجو را به خود دانشگاه‌های واگذار کرده است. این خبر بسیار خوبی است برای افرادی که می‌خواهند در رشته‌های دانشگاهی خاص (مانند پزشکی) شرکت کنند ولی به خاطر رقابت بسیار سنگین در این حوزه احتمال پذیرفته شدنشان پایین است.

شرایط پذیرش دانشگاه‌ها

نکته مهم درباره گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی این است که همه افراد باید حدود یک سال در کلاس‌های مخصوص دانشگاه (کالج) شرکت کنند و آمادگی لازم برای حضور در دانشگاه را به دست بی‌آورند. همچنین آزمون ورودی خود دانشگاه‎‌ها برگزار می‌کنند نیز چندان آسان نیست و قبولی در آن نیازمند مطالعه و صرف زمان و انرژی است. به طور مثال در این فرآیند آزمون‌هایی نظیر SAT (یک آزمون جامع بین‌المللی که توسط دانشگاه‌های آمریکا پایه گذاری شده است.) از داوطلبان گرفته می‌شود.

اکثر دانشگاه‎های ترکیه برنامه‌های درسی خود را به زبان ترکی ارائه می‌کنند ولی چندین دانشگاه معتبر نیز در ترکیه وجود دارند که زبان مورد استفاده در آنها زبان انگلیسی است. اما برای قبولی در این دانشگاه‌ها و گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه، باید مدرک آزمون آیلتس خود را با نمره‌ای بین 5 تا 6 به آنها ارائه کنید که البته این نمره در مقایسه با نمرات لازم آیلتس برای شرکت در دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی پایین‌تر است.

تحصیلات مقطع کارشناسی ارشد در ترکیه

پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ترکیه به گمان خیلی از افراد با تجربه در این حوزه، آسان‌تر از پذیرش مقطع کارشناسی است. در حقیقت شما در این مقطع تحصیلی نیازی به شرکت در آزمون‌های سنجشی مختلف مانند SAT یا حتی آزمون ورودی خود دانشگاه هم ندارید. فقط با ارائه مدارک تحصیلی قبلی خود به دانشگاه، احتمالا در یک جلسه مصاحبه شرکت می‌کنید و بعد از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در دانشگاه ثبت‌نام شده و مشغول به تحصیل می‌شوید.

برنامه دروس دانشگاهی در این مقطع تحصیلی نیز با دو زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند و شما برای پذیرش در دانشگاه‌های ترکی زبان باید در آزمون‌های زبان ترکی آنها شرکت کنید و برای حضور در دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه  نیز باید مدرک زبان معتبر (مانند آیلتس بالای 6) داشته باشید. دوره‌های کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های ترکیه همانند ایران در دو سال تحصیلی ارائه می‌شوند و در پایان دوره نیز دانشجو باید پایان‌نامه یا پروژه‌ای که به او محول شده است را به دانشگاه تحویل دهد.

تحصیلات مقطع دکتری در ترکیه

روند پذیرش دانشجویان دکتری در دانشگاه‌های ترکیه و صدور ویزای تحصیلی ترکیه برای آنها مطابق با روند پذیرش دیگر دانشگاه‌های خارجی است. در واقع داوطلبین حضور در این مقاطع تحصیلی، نیازی به شرکت در هیچگونه امتحانی ندارند و مهارت‌های آنها توسط آزمون‌های کتبی سنجیده نمی‌شود. داوطلبان باید با اساتید هیئت علمی مکاتبه کرده و با ارسال رزومه و مذاکره با آنها، رضایتشان را جلب کرده و در دانشگاه پذیرفته شوند.

شرط مهم پذیرفته شدن در مقطع دکتری و گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه، داشتن مدرک زبان بین‌المللی مثل آیلتس و تافل است. البته نمره قبولی شما در این آزمون‌ها از نظر هر دانشگاه باید بالاتر از عددی خاص باشد ولی به صورت کلی برای تافل بالاتر از 80 و برای آیلتس نیز بالاتر از 6.6 توصیه می‌شود.

در این فرآیند استادی که شما را به عنوان دانشجوی دکتری می‌پذیرد، مسئولیت شما را در طول دوران تحصیل (3 تا 5 سال) به عهده خواهد داشت و شما باید به صورت منظم گزارش فعالیت‌های خودتان را به او ارائه دهید و وظایفی که به عهده شما می‌سپارد را نیز به انجام برسانید.

مدارک مورد نیاز برای تحصیلات در ترکیه

اگر از مراحل مختلف پذیرش دانشگاه گذشتید و در نهایت توانستید در آنجا ثبت‌نام کنید، برای گرفتن صدور ویزای تحصیلی ترکیه لازم است مدارکی را به اداره مهاجرت ترکیه ارائه کنید تا مجوز حضور در این کشور به شما داده شود. در پایین، لیستی از کل مدارک مورد نیازی که باید به دانشگاه و اداره مهاجرین ارائه کنید را برای شما جمع‌آوری کردیم.

  • مدارک شناسایی معتبر (شناسنامه، پاسپورت)
  • مدرک قبولی در دانشگاه مورد نظر
  • مدارک تحصیلی قبلی به همراه ریز نمرات
  • رزومه علمی (شامل مقالات و آزمایشاتی که در گذشته انجام داده‌اید)
  • پرینت حساب بانکی برای اثبات وضعیت مناسب مالی
  • فیش پرداخت شده بیمه سلامت و درمان

هزینه‌های تحصیل در ترکیه

مخارج مختلف تحصیل در کشور ترکیه شامل موارد گوناگونی می‌شود که یکی از آنها شهریه خود دانشگاه‌ها است. اینکه شما باید چه مقدار پول برای پرداخت به دانشگاه‌ها کنار بگذارید، مساله‌ای است که به خود دانشگاه وابسته است. در حقیقت دانشگاه‌های مختلف در کشور ترکیه بنا به موقعیت جغرافیایی، رتبه علمی و شرایط مالی دانشگاه، مبالغ مختلفی را برای شهریه از دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی دریافت می‌کنند.

قبل از اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، خوب است بدانید که دانشگاه سابانجی در شهر استانبول که یک دانشگاه گران قیمت در ترکیه به شمار می‌آید، حدودا مبلغ هزار دلار برای دوره کارشناسی دریافت می‌کند و این درحالی است که دانشگاه حاجت تپه در شهر آنکارا که یکی از معتبرترین دانشگاه‌های پزشکی منطقه به حساب می‌آید، مبلغی بین 400 تا 600 دلار به عنوان شهریه از دانشجویان دریافت می‌کند.

بنابراین برای اطلاع دقیق از شهریه پرداختی باید به سایت دانشگاه مورد نظرتان مراجعه کنید. در ضمن این موضوع را نیز در نظر بگیرید که دانشجو برای تحصیل در ترکیه، با مخارج روزمره زندگی در آنجا نیز روبه‌رو می‌شود که البته میزان این مخارج بستگی به سبک زندگی خود فرد دارد.

دریافت بورسیه تحصیلی در ترکیه

اگر به فکر گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه و سفر به ترکیه برای شرکت در دوره‌های دانشگاهی این کشور هستید و مسائل مالی آن فکرتان مشغول کرده است، باید یک موضوع بسیار امید بخش را به شما اطلاع دهیم. دانشگاه‌های ترکیه با برخورداری از حمایت‌های دولت برای پیشبرد اهداف علمی کشور، هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان خودشان را با بورسیه‌های تحصیلی تحت حمایت خود قرار می‌دهند. بورسیه تحصیلی یک نوع بسته حمایتی است که از سمت دولت ترکیه برای دانشجویانی که توان مالی بالایی ندارند، ایجاد شده است.

بورسیه‌های تحصیلی انواع مختلفی دارند که در بعضی از آنها تمام هزینه‌های ویزای تحصیلی ترکیه و زندگی دانشجو و در بعضی دیگر، بخشی از هزینه‌های تحصیل دانشجو به حساب او پرداخت می‌شود تا بتواند با آرامش بیشتری بر روی اهداف علمی خود تمرکز کند. مبلغ بورسیه‌های تحصیلی در مقاطع دانشگاهی مختلف با هم فرق می‌کند، در واقع بورسیه پرداختی به دانشجویان دکتری بیشتر از کارشناسی ارشد و کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است.

مزایای جانبی بورسیه تحصیلی

دانشجویانی که از بورسیه‌های تحصیلی مختلف در دانشگاه‌های ترکیه بهره می‌برند، علاوه بر دریافت پول از دولت این کشور برای خرج‌های روزمره، از مزیت‌های مالی دیگری مانند معافیت از اجاره بها نیز بهره‌مند می‌شوند. در واقع همه دانشجویانی که از بورسیه‌های تحصیلی استفاده می‌کنند، می‌توانند به طور رایگان از خوابگاه‌های دانشگاه استفاده کنند. همچنین این دانشجویان با بیمه درمانی خود می‌توانند در صورت بیماری از امکانات درمانی کشور ترکیه به صورت رایگان استفاده کنند.

دانشجوهای تحت پوشش بورسیه در کشور ترکیه که با ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور آمده‌اند، برای رفت و آمد از کشور خودشان به ترکیه نیز از حمایت دولت این کشور برخوردار هستند و پول بلیط خود را از ایشان دریافت می‌کنند.

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی

اعطای این بسته حمایتی به دانشجو، تحت شرایط خاصی اتفاق می‌افتد و همه دانشجوهای دارنده ویزای تحصیلی ترکیه شرایط گرفتن آن را ندارند. اول از همه دانشجو باید رزومه علمی مناسبی داشته باشد، یعنی هرچه قدر میزان فعالیت‌های علمی دانشجو در گذشته بیشتر باشد و نتایج بهتری نیز خلق کرده باشد، احتمال اعطای بورسیه به او بالاتر می‌رود.

همچنین معدل دانشجو نیز در فرآیند بررسی او بسیار حائز اهمیت است. اکثر دانشگاه‌ها نمره‌ای را به عنوان حداقل معدل مورد نیاز برای اعطای بورسیه به دانشجو در نظر می‌گیرند که اعداد آنها لزوما با یکدیگر برابر نیست.

شرایط کار در ترکیه برای دانشجو‌ها

افرادی که با گرفتن  ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور سفر می‌کنند و قصد تحصیل در آنجا را دارند، در دو مرحله با مساله کار مواجه می‌شوند. اولین مرحله دوران تحصیل است که دانشجو با کار کردن در طی آن می‌تواند کمی راحتتر هزینه‌های زندگی خود را مدیریت کند.

دانشگاه‌های ترکیه مشکلی با کردن دانشجو در طول دوران تحصیل وی ندارند، اما در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. مطابق قانون ترکیه، دانشجو‌هایی که از کشور‌های دیگر با ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور آمده‌اند نمی‌توانند در یک سال اول تحصیل خود در این کشور مشغول به کار بشوند.

همچنین بعد از گذشت یک سال با درخواست رسمی به اداره کار این کشور، می‌توانند در شغل‌هایی نیمه وقت مشغول به کار شوند. در ضمن دانشجویانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند می‌توانند به جای کسب شغل خارج از دانشگاه، با خود دانشگاه در پروژه‌های مختلف علمی همکاری کنند و از این راه کسب درآمد کنند.

بازار کار بعد از تحصیل

کشور ترکیه با توجه به این که یکی از کشور‌های در حال توسعه در جهان محسوب می‌شود، تلاش زیادی برای پیشرفت در همه زمینه‌ها می‌کند. به همین علت در زمینه‌های مختلف کاری خواهان جذب نیرو‌های متخصص است. طبق آمار اعلام شده در سال گذشته نرخ بیکاری کشور ترکیه حدود 12 درصد اعلام شده است که نشان دهنده اوضاع خوب بازار کار در این کشور است.

این شرایط یک فرصت مناسب برای دانشجویانی است که با ویزای تحصیلی ترکیه برای تحصیل به این کشور رفته‌اند. اما این نکته را در نظر بگیرید که نرخ بیکاری ترکیه با اینکه نسبت به ایران پایین‌تر است اما به نسبت کشور‌های اروپایی مانند آلمان، عدد بالایی به شمار می‌رود و پیدا کردن شغل پس از تحصیل در کشور‌های اروپایی به مراتب راحتتر از ترکیه است.

قوانین و مقررات نسبتا آسان ترکیه در حوزه مجوز‌های کسب و کار نیز یکی از ویژگی‌های خوب این کشور برای جذب فعالیت اقتصادی و کارآفرینان است. در حقیقت در سال‌های اخیر خیلی از سرمایه گذاران و کارآفرینان ایرانی نیز در ترکیه شعبه‌ای برای کسب و کارشان ایجاد کرده و بیزنس خود را بین‌المللی کرده‌اند. قوانین مالی ترکیه برخلاف کشور‌های اروپایی از سخت گیری زیادی برخوردار نیست و این موجب کوچ عده زیادی از ثروتمندان جهان به این کشور شده است.

ویزای همراه برای دانشجویان در ترکیه

یکی از مزیت‌های تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، اجازه سفر بستگان فرد به عنوان همراه اوست. در حقیقت اگر فردی موفق به دریافت ویزای تحصیلی ترکیه بشود، می‌تواند برای همسر خود نیز درخواست ویزای همراه کند. مدت زمان اعتبار این ویزا در زمان صدور مشخص می‌شود و چون دلیل صدور آن، همراهی فرد با دانشجو در طی دوران تحصیل او است، مدت اعتبار آن تا زمان اعتبار ویزای خود دانشجو است.

نکته مهم در مورد ویزای همراه این است که شخص همراه در حالت عادی اجازه کسب شغل در ترکیه را ندارد ولی با هماهنگی با اداره کار این کشور می‌تواند برای استخدام در یک شغل و کسب درآمد از آن اقدام کند. شخص دانشجو که با ویزای تحصیلی ترکیه در این کشور مشغول به تحصی است، علاوه بر همسرش می‌تواند برای فرزندان زیر 18 سال خود نیز تقاضای ویزای همراه کند.

خبر خوب برای فرزندان او این است که آنها می‌توانند در طی این مدت در مدارس مختلف کشور ترکیه تحصیل کنند و برای این کار دیگر نیازی به گرفتن ویزای تحصیلی برای خود بچه‌ها نیست.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

هزینه تحصیل در ترکیه رایگان است؟
هزینه تحصیل در مدارس عادی ترکیه رایگان است اما مهاجرینی که نمی‌خواهند به زبان ترکی درس بخوانند، باید به مدارس بین‌المللی بروند و در آنجا ملزم به پرداخت شهریه می‌شوند. همچنین تحصیل در هیچکدام از دانشگاه‌های کشور ترکیه نیز رایگان نیست، اگرچه دانشگاه‌های این کشور با بورسیه‌های تحصیلی مختلف از دانشجویان واجد شرایط، حمایت مالی می‌کنند.
دانشجو در زمان تحصیل اجازه کار دارد؟
برای دانشجویان خارجی که با ویزای تحصیلی ترکیه به این کشور آمده‌اند، بسته به اینکه در چه مقطع دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند، اجازه دارند که مدت محدودی در هفته را در بیرون از دانشگاه مشغول به کار نیمه وقت باشند. اما نکته مثبت برای دانشجویانی که با خودشان همراه به ترکیه می‌برند این است که فرد همراه آنها می‌تواند با اطلاع به سازمان کار کشور ترکیه، در موقعیت‌های شغلی مختلف (تمام وقت یا نیمه وقت) مشغول به کار شود.
چه مدت بعد از تحصیل پاسپورت ترکیه‌ای دریافت می‌کنم؟
شما برای تحصیل در ترکیه نیاز به ویزای تحصیلی ترکیه دارید و بعد از اینکه دوران تحصیلتان تمام شد پاسپورتی به شما اعطا نمی‌شود و مطابق قانون باید به کشور خودتان بازگردید، اما از سوی دولت ترکیه مهلتی چند ماهه به شما داده می‌شود تا شغلی پیدا کنید و مشغول به کار شوید. بعد از اینکه مشغول به کار شدید باید تقاضای ویزای کاری از دولت ترکیه بکنید و بعد از مدتی کار در آنجا می‌توانید برای دریافت پاسپورت ترکیه اقدام کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب آنچه لازم بود درباره ویزای تحصیلی ترکیه و شرایط صدور آن بدانید را بیان کردیم. اگر برای تحصیل در رشته‌ای خاص مانند پزشکی در ایران به مشکل خورده‌اید، می‌توانید با شرکت در آزمون‎‌های ورودی دانشگاه‌های مختلف ترکیه، شانس خودتان را برای تحصیل در این رشته‌ها بسنجید.

به‌طور کلی توجه داشته باشید که کشور ترکیه به دلیل ارزان بودن شرایط زندگی در آن و همچنین وجود چندین دانشگاه معتبر در شهر‌های مختلفش، یک محل مناسب برای تحصیل دانشجویانی است که قصد دارند بعد از تحصیل خود در خارج از کشور زندگی کنند. همچنین کشور ترکیه به واسطه اروپایی بودنش، راه میانبر خوبی برای مهاجرت به سایر کشور‌های اروپایی است.

با توجه به وضعیت بهتر کشور‌های اروپایی برای کار پس از تحصیل، توصیه ما این است که اگر از همین حالا به فکر حضور در کشور‌های اروپایی یا آمریکایی برای زندگی هستید، به راهکار‌هایی مثل گرفتن ویزای تحصیلی ترکیه و مهاجرت تحصیلی به این کشور فکر کنید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 5 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *