موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

همه‌چیز دربارۀ مهاجرت به ترکیه و شرایط آن

مهاجرت مهاجرت به ترکیه

چطور می‌توان به ترکیه مهاجرت کرد؟ شرایط و مراحل مهاجرت به ترکیه چیست؟ اگر این موارد سوال شما نیز هست، با این مطلب آرال گام همراه باشید تا به پاسخ درست و روشنی برسید. امروزه کشور ترکیه به دلیل نزدیکی به ایران و شرایط فرهنگی و اقتصادی خوبش، به یکی از گزینه‌های محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است و سالانه افراد زیادی با هدف تحصیل، کار، اقامت دائم و… به این کشور مهاجرت می‌کنند. در این مطلب قصد داریم به صفر تا صد مهاجرت به کشور ترکیه و شرایط و قوانین آن بپردازیم.

ترکیه

مزایای مهاجرت به ترکیه چیست؟ چرا باید به ترکیه مهاجرت کنیم؟

کشور ترکیه به‌عنوان سرزمینی با قدمت چندهزارساله، از نظر جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شرایط ویژه‌ای دارد که همین مسئله مزایای زیادی را برایش به ارمغان آورده است و آن را به مقصدی محبوب برای مهاجرت تبدیل کرده است. بخشی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت به این کشور عبارت‌اند از:

آب‌وهوای خوب

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مهاجرت مطرح است و شاید کمتر کسی به آن توجه کافی کند، مسئلۀ آب‌وهواست. ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که بین دو قارۀ آسیا و اروپا واقع شده است و همچنین قرارگرفتن در شرق مدیترانه، از آب‌وهوای متنوع و بسیار خوبی برخوردار است. این کشور هم آب‌وهوای معتدل و مرطوب را تجربه می‌کند هم گرم و خشک، و این تنوع آب‌وهوایی در کنار هم‌جواری با دریا باعث به‌وجودآمدن پوشش گیاهی گسترده‌ای در ترکیه شده است که شامل کوه‌ها، فلات‌ها، مناطق جنگلی و… می‌شود. این موارد، روی‌هم‌رفته این کشور را برای اقامت به گزینۀ مناسبی تبدیل کرده است.

هزینه‌های مناسب مسکن

از دیگر مزایای مهاجرت به ترکیه، هزینۀ مناسب مسکن در آن و داشتن یک سیستم ساده برای خرید و اجارۀ خانه است که این مسئله در مهاجرت امر مهمی به شمار می‌رود و می‌تواند یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهاجران یعنی مسئلۀ سکونت را برطرف کند. قیمت مناسب خانه در این کشور و مزایایی که با خود به همراه دارد، باعث شده است که خیلی از افراد پیش از مهاجرت یا پس از آن اقدام به خرید خانه در ترکیه کنند و به این شکل سرمایه‌ای در این کشور برای خود نگه دارند.

اقتصاد و بازار پررونق

با وجود نوسانات و مشکلات سال‌های اخیر، اقتصاد ترکیه همچنان در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و رونق بازار آن در سطح جهانی معروف است. این کشور بهترین تولیدکنندگان را در تولید محصولاتی مثل لباس، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و… دارد و علاوه‌بر آن نمایندگی بهترین برندهای دنیا در آن حضور دارند و فعالیت می‌کنند. در کنار این محصولات و برندها، تولیدات طبیعی این کشور نیز زبانزد است و بازارهای محلی کوچک آن محل فروش انواع سبزیجات، گوشت، لبنیات و میوه‌‌های تازه است. این شرایط به همۀ افراد جامعه از هر قشری، فرصت خرید و برطرف‌کردن نیازهای مختلفشان را می‌دهد.

خدمات پزشکی قابل قبول

یکی دیگر از مزایای مهاجرت به ترکیه، استفاده از خدمات درمانی باکیفیت این کشور است. در ترکیه معمولا پزشکان در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مشغول به کارند و بیماران برای استفاده از خدمات درمانی و پزشکی باید به این دو مرکز مراجعه کنند. کیفیت مراکز دولتی و خصوصی در ترکیه تفاوت خاصی ندارد و هر دو از نظر کیفی در سطح بسیار مناسبی قرار دارند. البته هزینۀ درمان در ترکیه به شکل آزاد کمی بالاست اما به کمک بیمه و خدمات دیگر می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد و به حد معقولی رساند.

جاذبه‌های ترکیه

جاذبه‌های گردشگری فراوان

ترکیه از جمله کشورهایی است که به علت سابقۀ تاریخی و موقعیت جغرافیایی خود دارای جاذبه‌های طبیعی و غیرطبیعی بسیاری است. پارک ملی، سواحل شنی مدیترانه و دریای سیاه، شهرهای ساحلی، موزه‌ها، مساجد و عبادتگاه‌هایی مثل ایاصوفیه، بازارهای قدیمی و… همگی از جاذبه‌هایی است که نه‌تنها برای گردشگران و مسافران بسیار جالب توجه است، که می‌تواند نیاز ساکنان این کشور به تفریح و استراحت را نیز برآورده کند. نکتۀ مهم این است که وجود همین جاذبه‌ها و در نتیجه رونق گردشگری در ترکیه باعث شده است که بودجۀ اختصاصی برای آن در نظر گرفته شود و سیمای شهر، ساختمان‌ها و جاده‌ها و… از شرایط خوبی برخوردار باشند که این به نفع شهروندان ترکیه نیز هست.

جامعۀ پویا و مناسب

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مهاجرت به ترکیه مخصوصا برای ایرانیان، شرایط فرهنگی و اجتماعی آن است. این کشور را می‌توان به علت حضور نژادهای مختلف از ترک و عرب تا کرد و ارمنی، و پیروان مذاهب مختلف از اسلام تا مسیحیت، کشوری چندفرهنگی و چندملیتی دانست. این گونه‌گونی سبب شده است تا جامعۀ ترکیه بسیار مهاجرپذیر باشد و اقوام گوناگون با انواع رسم و آیین و فرهنگ بتوانند در کنار هم زندگی کنند و جامعه‌ای پویا و رو به رشد بسازند. علاوه‌بر این، نزدیکی ترکیه به ایران باعث وجود برخی اشتراکات فرهنگی بین این دو کشور است که زندگی‌کردن در این فرهنگ و جامعه را برای ایرانیان آسان‌تر می‌کند.

سیستم آموزشی خوب

داشتن سیستم آموزشی خوب و چندسطحی را می‌توان از دیگر مزایای مهاجرت به ترکیه دانست که در سال‌های اخیر رشد و پیشرفت روزافزونی نیز داشته است و دانش‌آموختگان و پژوهشگران این کشور در تحقیقات و پژوهش‌هایشان به موفقیت‌های زیادی حتی در عرصۀ جهانی رسیده‌اند. امروزه، برخی از معتبرترین مدارس و دانشگاه‌های دنیا در ترکیه فعالیت می‌کنند که پذیرای دانشجویان بین المللی نیز هستند و این مسئله موقعیت خوبی برای تحصیل در این کشور فراهم کرده است.

روش‌های مهاجرت به ترکیه

حال که با مزایای مهاجرت به این کشور آشنا شدید، شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که با چه روش‌هایی می‌توان به ترکیه مهاجرت کرد؟ خوشبختانه روش‌های مختلفی برای مهاجرت به این کشور وجود دارد که این مسئله باعث می‌شود هرکس بتواند براساس شرایط خود، برای این کار اقدام کند. مهاجرت به ترکیه را می‌توان به ۲ دستۀ کلی تقسیم کرد؛ مهاجرت موقت و مهاجرت دائم. در ادامه به توضیح هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

مهاجرت موقت به ترکیه

این نوع مهاجرت که مدت‌زمان آن ممکن است یک‌ساله یا چندساله باشد شامل روش‌های زیر است:

مهاجرت تحصیلی

از آنجا که دانشگاه‌های ترکیه رتبه‌های خوبی در عرصۀ جهانی دارند و از اعتبار بالایی برخوردارند، مهاجرت تحصیلی به ترکیه می‌تواند یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های مهاجرت به این کشور باشد. برای این کار متقاضیان ابتدا باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنند، از طریق وب‌سایت دانشگاه از شرایط اپلای و مدارک مورد نیاز مطلع شوند، همۀ مدارک و شرایط را فراهم کنند، هزینه‌های لازم را بپردازند، مدارک را آپلود کنند و پس از تایید مدارک و دریافت ویزای تحصیلی به این کشور مهاجرت کنند.

این فرایند ممکن است ۲ تا ۸ هفته طول بکشد و پس از دریافت ویزا، دانشجویان می‌توانند به مدت ۴ سال در مقطع کارشناسی، ۲ سال در مقطع ارشد و ۴ سال در مقطع دکتری تحصیل کنند و در خاک این کشور بمانند.

مهاجرت کاری

یکی دیگر از روش‌های موجود، مهاجرت کاری به ترکیه است که لازمۀ آن تسلط بر زبان ترکی و توافق با یک کارفرماست. بنابراین افرادی که دارای تخصص هستند و می‌خواهند از این روش برای مهاجرت استفاده کنند، باید ابتدا موقعیت شغلی مناسب خود را بیابند، مراحل مصاحبه و توافق اولیه را با موفقیت طی کنند، مجوز کاری دریافت کنند، مدارکشان به ادارۀ کار ترکیه ارائه شود و پس از تایید همۀ این موارد، ویزای کاری خود را برای مهاجرت به ترکیه دریافت کنند.

مدت‌زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری می‌تواند بین ۳۰ تا ۹۰ روز متغیر باشد. از آنجا که نرخ بیکاری در ترکیه کمی بالاست، یافتن یک موقعیت شغلی خوب در این کشور می‌تواند سخت و چالش‌برانگیز باشد و این روش به آسانی مهاجرت تحصیلی نیست.

مهاجرت کاری به ترکیه

مهاجرت از طریق خرید ملک

خرید ملک به ارزش بالای ۲۰۰ هزار دلار یکی از آسان‌ترین روش‌های مهاجرت به ترکیه است. متقاضیان این روش مهاجرت می‌توانند به دو شکل این کار را انجام بدهند؛ یا باید به زبان ترکی تسلط کافی داشته باشند و به ترکیه بروند و بدون واسطه ملک  مورد نظرشان را بخرند، یا باید از آژانس‌های املاکی معتبر ترکیه کمک بگیرند. پس از خرید ملک و ثبت آن، افراد می‌توانند اقامت خود را دریافت و به صورت سالانه تمدید کنند.

مهاجرت دائم به ترکیه

نوع دوم مهاجرت به کشور ترکیه، مهاجرت دائم است که ضمن آن برای افراد کارت شهروندی و پاسپورت ترکیه نیز صادر می‌شود. روش‌های موجود برای این نوع مهاجرت عبارت‌اند از:

مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

اولین روش مهاجرت دائم به ترکیه، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌داران می‌توانند با داشتن سرمایه حداقل ۵۰۰ هزار دلار به بالا، از طریق خرید سهام و اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری در بانک و بورس، در این کشور اقامت دائم بگیرند و از مزایای آن برخوردار شوند.

مهاجرت از طریق خرید ملک

روش دیگر برای مهاجرت دائم به ترکیه خرید ملک با ارزشی برابر با ۴۰۰ هزار دلار یا بیشتر است. این روش پیچیدگی خاصی ندارد و افراد می‌توانند بعد از گذر از مراحل اداری و امورات لازم، ملک مورد نظر را بخرند و بعد از چند ماه، اقامت ترکیه را بگیرند.

مهاجرت از طریق ازدواج

از دیگر روش‌های مهاجرت به ترکیه که شاید نسبت به گزینه‌های قبل خیلی رایج نباشد، ازدواج با یکی از شهروندان این کشور است. این روش قواعد و ضوابط خود را دارد. برای مثال ازدواج حتماً باید در کشور ترکیه ثبت شده باشد، باید حداقل ۳ سال از زمان آن گذشته باشد و مهم‌تر از همه اینکه این ازدواج نباید صوری باشد! ازدواج صوری برای دریافت اقامت و تابعیت در ترکیه جرم است و درصورتی‌که ادارۀ مهاجرت به صوری‌بودن ازدواج پی ببرد، فرد محکوم به پرداخت جریمه یا زندان می‌شود.

شرایط و قوانین مهاجرت به ترکیه

ترکیه نیز مثل هر کشور دیگری برای پذیرش مهاجران شرایط و قواعدی وضع کرده است که برخی از آن‌ها به‌طور عمومی برای همۀ افراد مورد نیاز است و برخی از آن‌ها به روش مهاجرت فرد بستگی دارد. شرایط و مدارک کلی برای دریافت ویزای ترکیه عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست مهاجرت
  • ۲ قطعه عکس جدید
  • پاسپورت با حداقل ۹۰ روز اعتبار
  • گواهی اثبات تمکن مالی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • داشتن بلیط
  • بیمه پزشکی معتبر با سند تسهیل‌کنندۀ خدمات درمانی در ترکیه

علاوه‌بر موارد فوق، برای هر روش برخی شرایط خاص نیز تعیین شده است که در جدول زیر به آن خواهیم پرداخت:

روش مهاجرت شرایط و قوانین
مهاجرت تحصیلی نامۀ پذیرش تحصیلی و ثبت نام در یکی از دانشگاه‌های ترکیه
مهاجرت کاری داشتن قرارداد کاری مشخص و معتبر همراه با بیمه از طرف یک کارفرما در ترکیه
مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری و خرید ملک داشتن سرمایۀ کافی جهت سرمایه‌گذاری یا خرید ملک در ترکیه
مهاجرت از طریق ازدواج ازدواج با یکی از شهروندان ترکیه که حداقل ۳ سال از این ازدواج گذشته باشد

پاسپورت ترکیه

مراحل مهاجرت به ترکیه

برای مهاجرت به این کشور، افراد باید مراحلی را طی کنند که این مراحل می‌تواند با توجه به روش مهاجرت کمی متفاوت باشد، اما به‌طور کلی برای مهاجرت به ترکیه باید مراحل زیر سپری شود:

  • مرحلۀ اول: انتخاب روش مهاجرت

از آنجا که هر روش مهاجرت شرایط خاص خودش را دارد، در مرحلۀ نخست فرد باید با توجه به وضعیت خود، روش مهاجرتش را انتخاب کند و مطابق با آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد و در مسیر رسیدن به اهدافش گام بردارد.

  • مرحلۀ دوم: تحقیق و بررسی شرایط و قوانین

وقتی که فرد روش مهاجرتش را انتخاب کرد، باید به‌دنبال کسب اطلاعات دربارۀ آن روش باشد. برای مثال کسی که مهاجرت تحصیلی را انتخاب می‌کند باید به سایت دانشگاه مورد نظرش مراجعه کند و آنچه برای پذیرش لازم است، انجام دهد و مدارک را آماده کند. فردی که مهاجرت کاری را انتخاب می‌کند باید به دنبال یافتن یک موقعیت شغلی و کافرمای خوب باشد تا مراحل مهاجرت کاری به ترکیه را انجام دهد. این مرحله در مراحل مهاجرت بسیار مهم است و می‌تواند نقش تعیین‌کننده در نتیجۀ کار داشته باشد. به همین دلیل اگر فرد به‌تنهایی نمی‌تواند اطلاعات لازم را کسب کند، لازم است از مشاوران و کارشناسان موسسه آرال گام کمک بگیرد.

  • مرحلۀ سوم: انجام فرایند مهاجرت براساس اطلاعات کسب‌شده

پس از انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم، وقت آن است که فرد طبق شرایط و قوانین عمل کند و همۀ آنچه برای انجام کارش لازم است، فراهم کند. در این مرحله آماده‌کردن مدارک لازم، مهم‌ترین بخش کار است.

  • مرحلۀ چهارم: رفتن به کشور ترکیه

پس از آماده‌سازی مدارک و فراهم‌کردن شرایط لازم تایید آن‌ها، فرد می‌تواند وارد خاک ترکیه شود.

هزینۀ مهاجرت به ترکیه

برآورد هزینۀ نهایی مهاجرت به این کشور کاملا وابسته به روش مهاجرت و شرایط هر فرد است. برای مثال در مهاجرت موقت به روش تحصیلی، هزینه‌ها در هزینۀ زندگی و تحصیل خلاصه می‌شود که به دانشگاه و شهریۀ آن بستگی دارد. در مهاجرت کاری نیز هزینه‌های مربوطه وابسته به نوع قرارداد و مدت‌زمان آن است.

در مهاجرت دائم این هزینه‌ها قابل پیش‌بینی‌اند و برای مثال برای مهاجرت از طریق خرید ملک، به ۴۰۰ هزار دلار سرمایه، برابر با ۲۰ میلیارد تومان و برای مهاجرت دائم از طریق سرمایه‌گذاری، به ۵۰۰ هزار دلار معادل ۲۵ میلیارد تومان (با نرخ دلار ۵۰ هزار تومان) نیاز است. 

مهاجرت به ترکیه

سخن پایانی

ترکیه به دلیل مزایای زیاد و شرایط خوبی که دارد یکی از محبوب‌ترین کشورها برای مهاجرت به‌ویژه نزد ایرانیان است. مهاجرت به این کشور به دو شکل موقت و دائم انجام می‌شود و هر کدام از این موارد شامل روش‌های مختلفی هستند که افراد می‌توانند بر اساس شرایط و نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنند و اقدامات لازم جهت مهاجرت را انجام دهند. در این مطلب  به مزایا، روش‌ها، مراحل و هزینه‌های مهاجرت به ترکیه پرداختیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با مشاوران موسسۀ آرال گام تماس بگیرید.

 

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.5 از 5 از 13 رای