موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل تحصیل کارشناسی ترکیه
فهرست عناوین

ادامه تحصیل در بهترین دانشگاه‌های ترکیه

امروزه تحصیل در کشورهای خارجی به یکی از موضوعات مهم در میان دانشجویان و دانش‌آموزان تبدیل شده است. ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در کشورهای خارجی، به ویژه کشورهای اروپایی مزایای بسیاری دارد که دانشجویان را به خود جذب می‌کند. ترکیه با عنوان یک کشور اوراسیایی مقصد مهاجرت تحصیلی بی‌نظیری است؛ زیرا هم به ایران نزدیک است و هم از کیفیت تحصیلات دانشگاهی در حد اروپا برخوردار است. در این مقاله از آرال گام با ما همراه باشید تا به بررسی شرایط تحصیل کارشناسی در ترکیه بپردازیم.

نظام آموزشی ترکیه

کشور ترکیه در سالیان اخیر با سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که در زمینه نظام آموزشی خود انجام داده است، توانسته به یکی از برترین مقاصد تحصیلی در جهان تبدیل شود. دولت این کشور موفق شده است نظام آموزشی خود را به سطح کشورهای بزرگ اروپایی نزدیک کند، اما هزینه‌های تحصیل افراد خارجی را مقرون به صرفه نگه دارد.

پس از اصلاحات دولتی در سال 2012 نظام آموزشی پیش از دانشگاه کشور ترکیه به سیستم 4-4-4 تبدیل شد. به عبارت دیگر دانش‌آموزان چهار سال در مقطع دبستان، چهار سال در مقطع راهنمایی و چهار سال در دبیرستان تحصیل می‌کنند. دولت ترکیه بسیار سعی کرده است تا بتواند نظام آموزشی خود را به نظام آموزشی کشور آمریکا شبیه کند. برگزاری آزمون ست (SAT) برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه از قبیل این اقدامات است.

تحصیل در مقطع کارشناسی ترکیه

مزایای تحصیل دوره کارشناسی در کشور ترکیه

تحصیل در ترکیه با توجه به مزایای بالایی که دارد به عنوان یکی از گزینه‌های نهایی انتخاب مقصد تحصیلی به شمار می‌رود. تعداد بالای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های معتبر ترکیه گواه این موضوع است. از مزایای تحصیل در این کشور می‌توان به مدرک تحصیلی معتبر دانشگاه‌های آن اشاره کرد. دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند برای کار و زندگی به کشورهای برتر دنیا مهاجرت کنند. مزایای دیگر تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ترکیه شامل موارد زیر می‌شود.

امکان تحصیل به زبان انگلیسی و ترکی

جالب است بدانید که دانشجویان می‌توانند علاوه بر تحصیل به زبان ترکی به زبان انگلیسی نیز در دوره‌های کارشناسی ترکیه مشغول به تحصیل شوند. این دوره‌ها در برخی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه برگزار می‌شود که فرصت بسیار خوبی را برای دانشجویان مسلط به زبان انگلیسی فراهم می‌کند.

تحصیل با کیفیت بالا و هزینه مقرون به صرفه

یکی از مزایای قابل تحسین در کشور ترکیه هزینه پایین تحصیل در این کشور است. ترکیه با توجه به این که کیفیت تحصیلی مشابه با کشورهای اروپایی ارائه می‌کند، دارای هزینه‌های تحصیلی مقرون به صرفه‌ای است. دانشجویان ایرانی می‌توانند برای تحصیل با هزینه‌های کم در دوره کارشناسی کشور ترکیه، به زبان ترکی استانبولی مسلط شوند. با تسلط بر این زبان و دریافت مدرک معتبر مانند مدرک تومر (Tommer) با هزینه کم‌تری نسبت به دوره‌های زبان انگلیسی، تحصیل کنید.

همسایه بودن دو کشور ایران و ترکیه

همسایگی دو کشور ایران و ترکیه سبب شده است تا دانشجویان با هزینه و زمانی کم به کشورمان ایران بازگردند. این ویژگی‌ خوب به دانشجویان ایرانی این امکان را می‌دهد که در صورت احساس غربت یا دلتنگی بتوانند با پرواز بعدی و حدود دو سه ساعت طول مسیر به کشور خود بازگردند.

بورسیه‌های تحصیلی دوره کارشناسی

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه می‌توان به بورسیه‌های تحصیلی متعدد برای دانشجویان خارجی اشاره کرد. دریافت بورسیه‌های تحصیلی همواره از مواردی بوده‌اند که دانشجویان برای پوشش دادن هزینه‌های خود در کشور خارجی به دنبال آن بوده‌اند. پس اگر مهارت‌های خاص و یا نمرات بالایی در تحصیلات آکادمیک دارید همین الان شانس خود را برای دریافت بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های معتبر ترکیه امتحان کنید.

امکان کار هنگام تحصیل

از مزایای که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در کشورهای خارجی به دنبال آن هستند، امکان کار حین تحصیل است. این ویژگی به دانشجویان این امکان را می‌دهد که هزینه‌های خود را تا حد امکان پوشش دهند و هم رزومه تحصیلی برای پس از دوران تحصیل خود تهیه کنند. دانشجویان بین‌المللی دوره کارشناسی کشور ترکیه می‌‌توانند حدود 10 ساعت در هفته کار کنند و درآمد خوبی داشته باشند.

اقامت پس از تحصیل در کشور ترکیه

یکی از نکات مثبتی که بسیاری از دانشجویان خارجی برای آن به کشور ترکیه مهاجرت می‌کنند، دریافت اقامت دائم پس از تحصیل است. دانشجویان می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود با مشغول به کار شدن در این کشور ویزای خود را به ویزای کاری تغییر دهند و پس از گذشت پنج سال اقامت دائم ترکیه را دریافت کنند.

شرایط عمومی تحصیل کارشناسی در ترکیه

تحصیل کارشناسی در ترکیه به عنوان یکی از مقرون به صرفه‌ترین و بهترین گزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان ایرانی است. دوره‌های کارشناسی در این کشور اغلب به زبان ترکی ارائه می‌شود که در دانشگاه‌های دولتی هزینه بسیار کمی دارند. افرادی علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های کارشناسی کشور ترکیه می‌توانند با ارائه مدارک مورد نیاز مانند دیپلم دبیرستان برای پذیرش در دانشگاه مورد نظر اقدام کنند.

تحصیل در دوره کارشناسی کشور ترکیه به مدت چهار سال به طول می‌انجامد. این دوره‌ها در دانشگاه‌های دولتی با هزینه‌ای حدود 300 تا 800 دلار در سال برگزار می‌شوند. دانشجویان در صورت تمایل می‌توانند برای تحصیل کارشناسی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز اقدام کنند. هزینه تحصیل در دوره‌های زبان انگلیسی این کشور بین 600 تا 1.500 دلار است. با این حال هزینه تحصیل در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، برای اطلاع دقیق از شهریه دانشگاه مورد نظر بخش‌های پایینی مقاله را مطالعه کنید.

از شرایط عمومی برای ورود به دوره‌های کارشناسی کشور ترکیه می‌توان به قبولی در آزمون ورودی یوس (YOS) اشاره کرد. اعتبار این آزمون دو سال است و محدودیتی برای تعداد شرکت در آن وجود ندارد. پس از شرکت و قبولی در این آزمون می‌توانید در یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه مشغول به تحصیل شوید.

مدارک عمومی مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

روند اخذ پذیرش تحصیلی در دوره‌های کارشناسی کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی روندی آسان‌تر است. با این حال مدارک مورد نیاز با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی مورد نظر شما مشخص می‌شود؛ اما به طور کلی مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کشور ترکیه به مانند زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش دانشگاه مد نظر
  • مدرک دیپلم دبیرستان به همراه ریزنمرات (به صورت ترجمه شده)
  • مدرک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس (IELTS) و تافل (TOEFL)
  • ارائه مدرک جهت اثبات تمکن مالی
  • ارائه گواهی سلامت
  • برخورداری از بیمه در کشور ترکیه
  • رزومه تحصیلی مناسب
  • گواهی پرداخت هزینه درخواست که معمولا بین 30 تا 100 دلار است

آزمون یوس (YOS)؛ سخت یا آسان؟

یکی از پیش نیازهای بسیار مهم برای تحصیل کارشناسی در ترکیه شرکت و قبولی در آزمون ورودی یوس است. این آزمون به زبان ترکی است که دارای دو بخش سوالات هوش و ریاضی، و سوالات زبان ترکی می‌باشد. بودجه‌بندی آزمون یوس در دانشگاه‌های مختلف کشور ترکیه متفاوت است.

همانطور که گفته شد آزمون یوس دارای دو بخش اصلی است. بخش اول این آزمون شامل سوالات ریاضی، هندسه و هوش می‌باشد و بخش دوم شامل سوالاتی برای محک زدن مهارت زبان ترکی شما است. نمره کلی آزمون یوس از 100 نمره محاسبه می‌شود، دانشجویان در صورت پاسخگویی به چهار سوال غلط، یک سوال صحیح آن‌ها حذف خواهد شد. این آزمون سطح آنچنان سختی ندارد، به طوری که دانش‌آموزانی با نمره پایین در دوره دبیرستان نیز برای قبولی در آزمون یوس شانس بالایی دارند.

بخش دوم سوالات آزمون یوس که شامل سوالات ترکی است برای دانشجویانی می‎باشد که قصد تحصیل در دوره‌های این زبان را داشته باشند. اگر جزو افرادی هستید که قصد تحصیل در دوره‌های انگلیسی دانشگاه ترکیه را دارید، می‌توانید مدرک زبان معتبری را برای اثبات تسلط به این زبان به دانشگاه ارائه کنید.

شرایط تحصیل در بهترین دانشگاه های ترکیه

زمان برگزاری و هزینه آزمون یوس

آزمون یوس تا سال 2012 به عنوان یک آزمون سراسری در کشور ترکیه برگزار می‌شد. اما از سال 2012 با اصلاحاتی که در نظام آموزشی این کشور صورت گرفت، آزمون یوس تنها در دانشگاه‌های معتبر برگزار می‌شوند. این آزمون به مدت چهار بار در سال برای دانشجویان خارجی برگزار می‌شود.

هزینه شرکت در آزمون یوس با توجه به محل و شرایط برگزاری برای دانشجویان متفاوت است. در ادامه این بخش به بررسی هزینه این آزمون در برخی از دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه می‌پردازیم:

  • دانشگاه جراح پاشا (Cerrahpaşa University): 500 لیر
  • دانشگاه غاضی آنتپ (Gaziantep University): 300 لیر
  • دانشگاه ارجیس (Erciyes University): 375 لیر
  • دانشگاه اوندکوز ماییز (Ondokuz Mayıs University): 400 لیر

رشته‌های محبوب برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

از مهم‌ترین تصمیماتی که دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی در دوره دبیرستان می‌گیرند، انتخاب رشته برای ادامه تحصیل در دانشگاهی خارجی است. این انتخاب باید عاقلانه و با در نظر گرفتن تمامی شرایط و هزینه‌های موجود باشد.

برخی از رشته‌های تحصیلی در کشور ترکیه برای مقطع تحصیلی کارشناسی محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر رشته‌ها دارند. این محبوبیت نشان‌دهنده بازار خوب پس از کار و شرایط تحصیلی مناسب است. مزایای تحصیل در یک رشته باعث می‌شود تقاضای دانشجویان برای ادامه تحصیل در آن رشته بالا برود. رشته‌های محبوب برای تحصیل کارشناسی در ترکیه به این شرح است:

  • رشته تحصیلی مدیریت مالی
  • رشته تحصیلی اقتصاد
  • رشته تحصیلی روابط بین‌الملل
  • رشته تحصیلی تجارت بین‌الملل
  • رشته تحصیلی گردشگری
  • رشته تحصیلی حسابداری
  • رشته تحصیلی علوم سیاسی
  • رشته تحصیلی حسابداری
  • رشته تحصیلی روانشناسی
  • رشته تحصیلی کسب و کار و مدیریت
  • رشته مهندسی مکانیک
  • رشته مهندسی کامپیوتر

تحصیل کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر

رشته تحصیلی کامپیوتر یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در جهان است که دارای گرایش‌های مختلفی در مقاطع بالاتر است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی درخواست‌ها برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار بالا رفته است. همین مسئله سبب شده است تا رشته تحصیلی کامپیوتر تقریبا در تمامی کشورهای دنیا بازار کار خوبی داشته باشد.

رشته کامپیوتر دانشگاه‌های ترکیه به دو بخش اصلی علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر تقسیم می‌شود. معمولا این دو رشته در تمامی دانشگاه‌های دولتی ارائه می‌شود. رشته‌های تحصیلی مربوط به کامپیوتر در دانشگاه‌های ترکیه اغلب به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. بنابراین داشتن مدرک زبان معتبر برای اخذ پذیرش تحصیلی در این رشته، امری واجب است. دانشجویانی که در مقطع کارشناسی علوم کامپیوتر کشور ترکیه مشغول به تحصیل می‌شوند، در ابتدا با مفاهیم ابتدایی کامپیوتر آشنا می‌شوند.

دلیل محبوبیت بالای رشته کامپیوتر در ترکیه

کشور ترکیه با توجه به پیشرفت‌های بزرگی که در چند سال گذشته داشته است، سعی دارد خود را به یکی از برترین کشورهای اقتصادی دنیا تبدیل کند. برای رسیدن به این هدف و پیشرفت تکنولوژی، دولت این کشور تلاش می‌کند تا دانشجویان رشته کامپیوتر را از سراسر جهان به خود جذب کند. با توجه به این دلیل تحصیل در رشته کامپیوتر دانشگاه‌های ترکیه محبوبیت بالایی پیدا کرده است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در رشته کامپیوتر

به طور عمومی دوره کارشناسی دانشگاه‌های کشور ترکیه دارای 66 برنامه تحصیلی در رشته کامپیوتر است. 37 برنامه مربوط به رشته علوم کامپیوتر و 26 برنامه مربوط به مهندسی کامپیوتر است. دانشجویان برای تحصیل در این برنامه‌ها به مدارکی نیز دارند که در ادامه شرح داده شده است:

  • ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی (به طور عمومی آیلتس 6.5 و تافل 79 تا 120)
  • رزومه تحصیلی
  • مدرک دیپلم دبیرستان به صورت ترجمه شده
  • انگیزه‌نامه
  • توصیه‌نامه از معلمان معتبر
  • کسب حداقل 60 درصد از نمرات دبیرستان

دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه در رشته کامپیوتر

بیشتر دانشگاه‌های کشور ترکیه برنامه‌هایی در زمینه کامپیوتر را در مقطع کارشناسی ارائه می‌دهند. با این حال چند دانشگاه این کشور دارای دوره‌های کامپیوتر محبوبی در کشور ترکیه هستند. در ادامه به بررسی دانشگاه‌های مطرح این کشور برای تحصیل در رشته کامپیوتر می‌پردازیم:

تحصیل کارشناسی در رشته حسابداری

رشته حسابداری در دانشگاه‌های ترکیه از جمله رشته‌های تحصیلی محبوب در این کشور است که بازار کار مناسبی پس از تحصیل دارد. حسابداری در کشور ترکیه به دو بخش اصلی: مدیریت مالی و حسابداری مدیریتی تقسیم می‌شود.

رشته حسابداری در کشور ترکیه به دلیل تاسیس شرکت‌های تجاری تقاضای بالایی دارد. دانشجویان این رشته تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه مهارت‌هایی را مربوط به تفکر و استدلال محاسباتی، آنالیز داده‌ها، تحلیل مسائل مالی و سامان‌دهی حجم بالای داده‌ها فرا می‌گیرند. موقعیت‌های شغلی فراوانی برای فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری در ترکیه و جهان وجود دارد که باعث محبوبیت آن شده است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته حسابداری

حسابداری با توجه به این که یک رشته تحصیلی بین‌المللی است، در بیشتر دانشگاه‌های ترکیه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود. همچنین دانشگاه‌های این کشور دارای گستره وسیعی از برنامه‌های حسابداری مطابق با علم روز دنیا است. برخی از دانشگاه‌های ترکیه نیاز به ارائه مدرک زبان انگلیسی دارند، اما برخی دیگر نیز ندارند. مدارک مورد نیاز برای تحصیل در رشته حسابداری دانشگاه‌های ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

  • ارائه مدرک آیلتس و تافل (آیلتس 6.0 به بالا و تافل 60 به بالا)
  • ارائه رزومه تحصیلی مناسب
  • ارائه انگیزه‌نامه
  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین
  • کسب حداقل 65 درصد از نمرات دبیرستان

دانشگاه‌های معتبر کشور ترکیه برای تحصیل در رشته حسابداری

تقریبا تمامی دانشگاه‌های کشور ترکیه دوره‌های حسابداری را برای دانش‌آموزان بین‌المللی ارائه می‌کنند. با این حال چندین دانشگاه معروف کشور ترکیه برای تحصیل در این رشته را باهم مرور می‌کنیم:

تحصیل کارشناسی در رشته حقوق

تحصیل در دوره‌های کارشناسی رشته حقوق در کشور ترکیه یکی از محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی است که بازار کار خوبی نیز برای فارغ‌التحصیلان دارد. این افراد می‌توانند به شغل‌هایی مانند وکالت، مشاوره‌های حقوقی و از این دست مشاغل، مشغول به کار شوند. در سالیان اخیر محبوبیت رشته حقوق در دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل دانشجویان خارجی بالا رفته است. لازم به ذکر است که دانشجویان این رشته تحصیلی در طول ده سال اخیر دو برابر شده‌اند.

دوره کارشناسی رشته حقوق (LLB) به مدت چهار سال طول می‌کشد. یکی از مزایای عالی تحصیل در این رشته، وجود انواع بورسیه‌های تحصیلی است که بسیاری از دانشجویان خارجی به دنبال آن هستند. پس از پایان دوره کارشناسی خود در دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند، در دانشگاه‌های معتبر دنیا ادامه تحصیل دهند.

تحصیل کارشناسی در ترکیه برای دانشجویان حقوق هزینه‌های بسیار کم‌تری نسبت به دیگر کشورهای اروپایی دارد. دوره‌های این رشته تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه با زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند. هزینه‌های تحصیل در رشته حقوق دانشگاه‌های مختلف متفاوت است، با این حال میانگین هزینه تحصیل در این رشته به زبان ترکی برابر با 500 دلار و به زبان انگلیسی برابر با 800 دلار است.

مدرک مورد نیاز برای تحصیل در رشته حقوق

دانشجویان که قصد تحصیل در دوره‌های کارشناسی رشته حقوق را دارند باید دارای شرایط و مدارکی باشند. لازم به ذکر است که دوره‌های رشته حقوق بیشتر به زبان‌های ترکی در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در دوره‌های این رشته به زبان انگلیسی هستند، بهتر است برای مقطع کارشناسی ارشد به این کشور مهاجرت کنند.

گفتنی است که نمره مدرک زبان مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی در مقطع کارشناسی نسبت به مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری کم‌تر است. چنانچه مدرک زبان انگلیسی ندارید و قصد تحصیل در رشته حقوق دوره کارشناسی را دارید، می‌توانید در ابتدا یک سال در کشور ترکیه به یادگیری زبان ترکی بپردازید و سپس وارد دانشگاه شوید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه به شرح زیر می‌باشد:

  • ارائه رزومه تحصیلی (CV) که باید شامل تمامی موفقیت‌های کاری و تحصیلی فرد باشد
  • مدارک تحصیلی پیشین به صورت ترجمه شده
  • توصیه‌نامه از معلمان معتبر پیشین
  • ارائه مدرکی جهت اثبات تمکن مالی

دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل در رشته حقوق دانشگاه‌های ترکیه

افرادی که قصد تحصیل در رشته حقوق دانشگاه‌های ترکیه را دارند می‌توانند در دانشگاه‌هایی که در این بخش ذکر شده است، پذیرش خود را دریافت کنند. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌های دولتی و خصوصی کشور ترکیه دارای برنامه‌های تحصیلی هستند که برای انتقال دانشجوی به بهترین دانشگاه‌های جهان می‌باشد. این برنامه‌های تحصیلی سقراط و اراسموس نام دارند. برخی از دانشکده‌های معروف ترکیه برای تحصیل در رشته حقوق به شرح زیر است:

  • دانشکده حقوق بیلکنت (Bilkent University)
  • دانشکده حقوق کوچ (Koc University)
  • دانشکده حقوق آنکارا (Ankara University)
  • دانشکده حقوق اوزیین (Özyeğin University)

تحصیل کارشناسی در رشته پرستاری

پرستاری از آن دسته رشته‌های تحصیلی است که میان دانشجویان ایرانی طرفداران بسیاری دارد. این محبوبیت به دلیل مورد قبول بودن دانشگاه‌های ترکیه توسط وزارت بهداشت کشور و میزان درآمد خوب فارغ‌التحصیلان به وجود آمده است. پرستاری در کشور ترکیه یک دوره چهار ساله است که از سال سوم می‌توانید به صورت عملی در مراکز درمانی به کارآموزشی مشغول شوید. جالب است بدانید که برخی از دانشگاه‌های ترکیه برای پذیرش دانشجویان پرستاری نیازی به آزمون ورودی ندارند. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های این کشور به زبان انگلیسی را دارند باید در آزمون ورودی ست (SAT) نمره قبولی کسب کنند.

آزمون ست یک آزمون ورودی دانشگاه‌های ترکیه است که در اکثر کشورهای جهان اعتبار دارد. این آزمون توسط کالج برد‌های آمریکایی طراحی می‌شود و در مراکز معتبر آموزشی کشور ترکیه برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که تحصیل در دوره کارشناسی رشته پرستاری ترکیه دارای محدودیت سنی است. این محدودیت سنی تنها برای دوره کارشناسی است؛ که افراد نباید بیش‌تر از 23 سال سن داشته باشند. افرادی که علاقه‌مند به دریافت مدارک مقاطع بالاتر هستند می‌توانند شش سال دیگر مشغول به تحصیل شوند و مدرک دکتری خود را دریافت کنند.

هزینه تحصیل پرستاری در دوره کارشناسی

هزینه تحصیل دوره پرستاری کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه کمی گران‌تر از دیگر رشته‌های تحصیلی است. این رشته که بیشتر به زبان ترکی در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شود سالانه چیزی حدود 4.500 دلار در سال هزینه دارد. یکی از مزایای تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه‌‌های ترکیه امکان دریافت تخفیف در هتل‌های اطراف دانشکده است. این امکان هزینه اقامت دانشجویان را تا حد امکان پایین می‌آورد.

دانشجویان ایرانی می‌توانند در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه بدون آزمون ورودی مشغول به تحصیل شوند. این افراد برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های خصوصی تنها به معدل بالای دیپلم نیاز دارند. شهریه دانشکده‌های خصوصی پرستاری قیمتی بسیار بالاتر از دولتی دارد. میانگین شهریه این نوع دانشگاه‎ها برای تحصیل دوره کارشناسی پرستاری حدود 20 هزار دلار است. افراد علاقه‌مند باید مدرک آیلتس 6.5 به بالا داشته باشند. دانشجویان می‌توانند پس از اتمام تحصیل به ایران بازگردند یا در مراکز درمانی کشور ترکیه مشغول به کار شوند.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دوره پرستاری

تحصیل در دوره پرستاری کشور ترکیه نیازمند مدارک و پیش‌نیازهای خاصی نمی‌باشد و دانشجویان می‌توانند با مدارکی مانند دیپلم ترجمه شده و مدارک شناسایی نسبت به اخذ پذیرش اقدام کنید. مدارک مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در رشته پرستاری به شرح زیر است:

  • ترجمه دیپلم دوازده ساله (حداقل 60 درصد نمره در درس‌ زیست)
  • مدرک زبان معتبر انگلیسی
  • ارائه انگیزه‌نامه عالی
  • تکمیل فرم درخواست دانشگاه به صورت حضوری یا آنلاین

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در دوره پرستاری

دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در رشته پرستاری کشور ترکیه می‌توانند در بیشتر دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شوند. اما توجه داشته باشید که برخی از دانشکده‌های پزشکی این کشور مورد تایید وزارت بهداشت ایران نمی‌باشند. نام برخی از دانشکده‌ها پزشکی ترکیه که مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند به مانند زیر است:

دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

دولت ترکیه توانسته است با سرمایه‌گذاری‌های بسیار بر روی نظام آموزشی و موسسات آموزشی خود، دانشگاه‌های این کشور را به رتبه‌های برتر جهانی برساند. امروزه ترکیه دارای بهترین دانشگاه‌های آسیا و جهان است که در ادامه برخی از بهترین دانشگاه‌ها را برای تحصیل در دوره کارشناسی معرفی خواهیم کرد.

دانشگاه بین‌المللی بغازیچی (Boğaziçi University)

دانشگاه بغازیچی در میان دانشگاه‌های داخلی کشور ترکیه رتبه یک را دارا است. این موسسه آموزشی که به عنوان بهترین دانشگاه ترکیه از سوی سایت‌های معتبر انتخاب شده است، در جهان دارای رتبه 197 می‌باشد. دانشگاه بغازیچی که در مرکز شهر استانبول قرار دارد، در سال 1863 تاسیس شده است.

دانشگاه فناوری خاورمیانه (Middle East Technical University)

دانشگاه فناوری خاورمیانه یکی دیگر بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل در دوره کارشناسی است که دارای رتبه 453 جهانی می‌باشد. اکثر دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. دانشگاه بغازیچی دومین دانشگاه برتر کشور ترکیه نیز انتخاب شده است.

دانشگاه فناوری استانبول (Istanbul Technical University)

دانشگاه فناوری استانبول یکی از دانشگاه‌های برتر کشور ترکیه است که دارای رتبه سه داخلی و 486 جهانی است. این دانشگاه در بزرگ‌ترین شهر ترکیه یعنی شهر استانبول واقع شده است. تمرکز دانشگاه فنی استانبول بیشتر بر روی رشته معماری بوده است. این دانشگاه در سال 1773 تاسیس شده است و جزو 10 دانشگاه قدیمی فناوی جهان به شمار می‌آید.

دانشگاه بیلکنت (Bilkent University)

دانشگاه بیلکنت یکی از معدود دانشگاه‌های کشور ترکیه است که دروس خود را تنها به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. این دانشگاه حدود یک هزار نفر دانشجوی خارجی فعال دارد که در دروس مختلف مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe University)

دانشگاه حاجت‌تپه دارای یکی از بهترین دانشکده‌های پزشکی در کشور ترکیه است. این دانشگاه در شهر آنکارا پایتخت ترکیه واقع شده است. دانشگاه حاجت‌تپه با حدود 52 هزار دانشجو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های این کشور محسوب می‌شود.

چگونگی دریافت بورسیه‌های تحصیلی در دوره کارشناسی

دریافت بورسیه تحصیلی در کشورهای خارجی همیشه جزو موضوعاتی بوده است که دانشجویان بین‌المللی به دنبال آن بوده‌اند. دانشجویان خارجی با دریافت کمک هزینه‌های مالی همواره در تلاش هستند تا بتوانند هزینه‌های تصحیل و زندگی خود را در کشورهای خارجی مانند ترکیه کاهش دهند. اخذ بورسیه‌های تحصیلی ترکیه در مقطع کارشناسی نیازمند شرایط و ویژگی‌هایی می‌باشد، که در ادامه آمده است:

  • رزومه تحصیلی عالی
  • انتشار مقالات بین‌المللی ISI
  • آیلتس با نمره 6.0 به بالا و تافل با نمره 60 به بالا
  • برخورداری از توصیه‌نامه اساتید معتبر
  • معدل دیپلم و ریزنمرات بالا

بورسیه‌های تحصیلی برای مقطع کارشناسی در کشور ترکیه از دولت و دانشگاه مورد نظر قابل دریافت است. از پرطرفدارترین بورسیه‌های تحصیلی در این کشور می‌توان به بورسیه ملی ترکیه یعنی Turkey Burslari Scholarship اشاره کرد. این بورسیه برای تمامی مقاطع تحصیلی ارائه می‌شود.

رشته‌های محبوب برای دریافت بورسیه تحصیلی

امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی کشور ترکیه تقریبا در تمامی رشته‌های تحصیلی امکان‌پذیر است. با این حال رشته‌های تحصیلی وجود دارند که برای دریافت بورسیه تحصیلی آسان‌تر هستند و به همین دلیل محبوبیت خاصی میان دانشجویان بین‌المللی پیدا کرده‌اند. رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی در کشور ترکیه که شرایط آسانی برای دریافت بورسیه تحصیلی دارند، عبارتند از:

  • رشته حسابداری
  • رشته فناوری اطلاعات (IT)
  • رشته گردشگری
  • رشته پزشکی
  • رشته مدیریت مالی
  • رشته مهندسی برق
  • رشته برنامه‌نویسی
  • رشته حقوق

چگونگی اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

برای تحصیل کارشناسی در ترکیه ابتدا باید ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه نیاز دارید تا در ابتدا در یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرش دریافت کنید. سپس می‌توانی به همراه مدارک دیگر که در ادامه مطلب ذکر شده است به سفارت‌خانه کشور ترکیه بروید. درخواست ویزای تحصیلی مبلغی حدود 781 لیر در سال 2021 هزینه دارد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه شامل مدارکی مانند شناسنامه می‌شود که در ادامه آورده شده است:

  • گذرنامه معتبر به مدت 90 روز
  • تکمیل درخواست ویزای دانشجویی
  • دو عکس رنگی
  • نامه پذیرش در دانشگاه ترکیه
  • بیمه مسافرتی در کشور ترکیه
  • بیمه درمانی در ترکیه
  • مدرکی جهت اثبات سلامتی
  • مدرکی جهت اثبات رزرو بلیط هواپیما به ترکیه
  • ارائه مدرکی جهت اثبات تمکن مالی
  • مدرکی جهت اثبات داشتم محل اقامت در ترکیه
  • مدارک تحصیلی پیشین

مدارک زبان مورد نیاز برای تحصیل کارشناسی در ترکیه

یکی از مهم‌ترین مدارکی که دانشجویان برای تحصیل در کشورهای خارجی بدان نیاز دارند، مدرک زبان‌های رایج در دنیا است. همانطور که پیش از این نیز مطالعه کردید، دروس تحصیلی در کشور ترکیه به دو زبان انگلیسی و ترکی ارائه می‌شود. این ویژگی باعث شده است تا دانشجویان بتوانند از میان این دو زبان یکی را فرا بگیرند و مدرک مورد نیاز آن را دریافت کنند.

دانشجویانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های کشور ترکیه را دارند، باید در آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی مانند آیتلس و تافل شرکت کنند. داوطلبان در آزمون آیلتس می‌بایست نمره 6.0 به بالا و در آزمون تافل نمره 60 به بالا کسب کنند.

همچنین افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در این کشور به زبان ترکی هستند باید در آزمون‌های معتبر زبان ترکی مانند آزمون تومر شرکت کنند. میزان نمره کسب شده در آزمون‌های زبان ترکی با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه شما متفاوت خواهد بود. بنابراین برای کسب اطلاعات دقیق از نمره مورد نیاز مدرک زبان ترکی به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

مزایای زندگی در کشور ترکیه به عنوان دانشجوی کارشناسی

زندگی و تحصیل در کشور ترکیه مزایای بسیاری دارد که توجه تعداد زیادی از دانشجویان خارجی به خصوص ایرانیان را به خود جذب کرده است. از مزایای زندگی در کشور ترکیه می‌توان به آب و هوای بی‌نظیر و دل‌انگیز این کشور اشاره کرد. همچنین مردم مهمان‌نواز ترکیه هرگز این اجازه را نخواهند داد که دانشجویان بین‌المللی احساس غربت کنند. از دیگر مزایای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه زندگی مقرون به صرفه
  • غذاهای خوشمزه
  • فرهنگ غنی
  • شباهت آداب و رسوم مردم ترکیه و ایران
  • تنوع مکان‌های اقامتی
  • امکان گردشگری جذاب
  • اقتصادی روبه رشد
  • سیستم درمانی پیشرفته

 

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

آزمون‌ ورودی دانشگاه‌های کشور ترکیه چیست؟
آزمون یوس (YOS) یکی از آزمون‌های معتبر برای ورود به دانشگاه‌های معتبر ترکیه است.
آزمون یوس شامل چه سوالاتی می‌شود؟
آزمون یوس شامل سوالات هوش، ریاضی، هندسه و زبان ترکی می‌شود.
محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی دوره کارشناسی در ترکیه کدام‌اند؟
رشته‌های کارشناسی کشور ترکیه دارای محبوبیت بسیاری نزد دانشجویان خارجی هستند که از آن‌ها می‌توان به رشته پرستاری، مدیریت، مهندسی کامپیوتر و حقوق اشاره کرد.
بهترین دانشگاه‌های ترکیه کدام‌اند؟
دانشگاه‌های کشور ترکیه دارای رتبه‌های جهانی هستند، که از بهترین آن‌ها می‌توان دانشگاه‌های بیلکنت، بغازیچی، آنکارا، حاجت‌تپه و فناوری استانبول را نام برد.
معتبرترین آزمون زبان ترکی چیست؟
معتبرترین آزمون برای تسلط به زبان ترکی، آزمون تومر (Tommer) می‌باشد.
محدودیت سنی برای تحصیل کارشناسی در ترکیه چقدر است؟
به طور کلی دریافت پذیرش در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه محدودیت سنی دارد، این محدودیت سنی تا 23 سال است و برای بیشتر دانشگاه‌های ترکیه نیز صدق می‌کند.
دوره کارشناسی در کشور ترکیه چه مقدار طول می‌کشد؟
دوره کارشناسی در کشور ترکیه چه مقدار طول می‌کشد؟

ترکیه؛ انتخابی مطلوب برای تحصیل در کشورهای خارجی

کشور ترکیه یکی از بهترین مقاصد مهاجرت تحصیلی در جهان است که سالانه تعداد زیادی دانشجوی خارجی را به خود جذب می‌کند. رشته‌های تحصیلی بسیاری در این کشور وجود دارند که با توجه به ویژگی‌های کم‌نظیر تحصیل در ترکیه محبوبیت خاصی پیدا کرده‌اند.

از رشته‌های پرطرفدار در این کشور می‌توان به پرستاری، حقوق، مدیریت و کامپیوتر اشاره کرد. تحصیل کارشناسی در ترکیه دارای نکات برجسته‌ای مانند هزینه کم، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، امکان کار به هنگام تحصیل و دریافت اقامت دائم پس از فارغ‌التحصیلی دارد.

دریافت برترین خدمات تحصیلی از موسسه مهاجرتی آرال گام

موسسه مهاجرتی آرال گام یکی از بهترین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات در زمینه مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی مانند ترکیه است. مشاورین و متخصصین با تجربه ما همواره در تلاش هستند تا شما را به بهترین شکل ممکن در مهاجرت به کشورهای خارجی راهنمایی کنند. شما عزیزان می‌توانید دریافت پذیرش در دانشگاه‌های معتبر خارجی و انجام تمامی مراحل پرونده مهاجرتی خود را به ما بسپارید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *