موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

دنکلیک یا معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

تحصیل دنکلیک یا معادل سازی مدرک تحصیلی در ترکیه

یکی از مدارکی که اغلب جهت تحصیل در مقطع کاردانی و کارشناسی از فرد متقاضی درخواست می­شود، گواهی معادل سازی مدرک تحصیلی یا (Denklik Belgesi) است. این گواهی چیست و چرا به آن نیاز داریم و چگونه باید آن را دریافت کنیم؟

تحصیل در مقاطع مختلف کشور ترکیه مانند بسیاری از کشورها نیازمند ارائه برخی از مدارک لازم جهت اخذ پذیرش فرد متقاضی در آن کشور است. در این مطلب به یکی از مهمترین مدارکی که باید هنگام ثبت‌نام در تمامی دانشگاه‌های ترکیه به همراه داشته باشید، می‌پردازیم. اگر در فرایند اقدام برای تحصیل در ترکیه هستید و یا برای دریافت دنکلیک نیاز به مشاوره دارید می‌توانید در ساعات اداری با مشاوران آرال‌گام تماس بگیرید. توصیه می‌شود برای اطلاع از تمامی جوانب مربوط به دنکلیک مقاله حاضر را تا آخر مطالعه کنید.

دنکلیک چیست

دنکلیک Denklik (یا در انگلیسی Equvilancy Certificate) سندی است که نشان می­‌دهد مدرک دیپلم دبیرستان شما معادل دیپلم دبیرستان ترکیه است. در اختیار داشتن این گواهی به این معنی است که شما واجد شرایط تحصیل در یک موسسه آموزش عالی در ترکیه هستید. این گواهی برای ثبت نام به عنوان دانشجوی تمام وقت بین المللی در مقطع کارشناسی در تمامی دانشگاه های ترکیه مورد نیاز است و این دانشگاه‌ها دنکلیک را برای نهایی کردن ثبت‌نام شما، درخواست می‌کنند.

نکته: دانش آموختگانی که مدرک دیپلم کارشناسی یا کارشناسی ارشد قبلی خود را در خارج از ترکیه گذرانده اند، باید مدرک دیپلم خود را توسط شورای آموزش عالی ترکیه (YÖK) تأیید کنند و بنابراین نیازی به دریافت گواهی Denklik نخواهند داشت. اگر به صورت حضوری در ترکیه در شهر استانبول هستید، می‌­توانید گواهینامه معادل سازی را از اداره تحصیلات ملی دانشگاه مربوطه در استانبول دریافت کنید.

اقدام برای دریافت گواهی معادل‌سازی مدرک تحصیلی

شما با اقدام برای دریافت دنکلیک در واقع درخواست می‌دهید که طی فرایند ارزیابی یا Evaluation مدرک دیپلم دبیرستان شما، تبدیل به معادل دیپلم ترکی شود. اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر خود در ترکیه شده‌اید، باید با مراجعه به سایت edenklik مراحل بازگذاری مدارک و ورود اطلاعات را مطابق با ویدئو زیر انجام دهید:

 

منبع: کانال یوتویوب دانشگاه مدیپول استانبول

 

 

لازم به ذکر است که در بعضی از کشورها از جمله ایران، شهروندان برای دریافت دنکلیک الزامی به حضور در ترکیه ندارند و می‌توانند برای دریافت گواهی معادل‌سازی مدرک تحصیلی خود به سفارت یا کنسولگری ترکیه در آن کشور مراجعه کنند.

مدارک مورد نیاز برای درخواست گواهی دنکلیک

همانطور که در ویدئو فوق نیز ملاحظه شد مهم‌ترین مدارکی که باید قبل از مراجعه به وبسایت edenklik آماده کنید به قرار زیر هستند:

  • فرم درخواست دیپلم معادل: شما باید این فرم را به صورت کامل تکمیل کنید.
  • دیپلم اصلی، گواهی فارغ التحصیلی هر مقطع از دبیرستان و ریز نمرات آن (شامل تمامی مدارک دوران دبیرستان می­شود)

نکته یک: اگر دیپلم یکی از کشورهای امضا کننده کنوانسیون آپوستیل را دارید (برای دیدن لیست اینجا کلیک کنید)، دیپلم و ریزنمرات دبیرستان شما باید ارسال شود.

نکته دو: اگر کشور شما در کشورهای امضاکننده کنوانسیون آپوستیل ذکر نشده است (مانند ایران)، دیپلم و ریز نمرات مدرسه شما باید توسط ابتدا توسط وزارت آموزش و پرورش کشور شما و بعد توسط وزارت خارجه مهر و تایید شود.

نکته سه: شما باید ترجمه رسمی مدارک خود را در وب‌سایت بارگذاری کنید مگر اینکه مدارک فوق به یکی از زبان‌های عربی، انگلیسی، آلمانی و یا فرانسوی باشند.

  • کپی گذرنامه (صفحه اصلی آن و در صورتی که با ویزا وارد ترکیه شده اید نسبت به کپی صفحه ویزا نیز اقدام کنید، اگر با ویزا وارد ترکیه نشده اید، صفحه آخرین مهر ورودی به ترکیه را کپی کنید)
  • مدرک پیش‌دانشگاهی
  • رونوشت نامه پذیرش دانشگاه
  • کارت اجازه اقامت دانشجویی (اگر در زمان درخواست دارید).

نکته: در مواردی که دانشجو در زمان ارسال درخواست خود به دانشگاه، دارای کارت اجازه اقامت دانشجویی نباشید، ممکن است “گواهی معادل سازی موقت” یا Geçici denklik belgesi برایتان صادر شود. در این حالت، باید یکبار دیگر برای دریافت “گواهی معادل دائمی” نیز درخواست دهید و در ادامه کارت اجازه اقامت دانشجویی خود را دریافت خواهید کرد.

مراحل بررسی و دریافت دنکلیک بعد از درخواست

 

همانطور که در تصویر زیر ملاحظه می‌شود بعد مراجعه آنلاین به وب‌سایت ای‌دنکلیک و ارسال اطلاعات و مدارک، مطابق با دستورالعمل‌ها، درخواست شما در صف بررسی اولیه قرار می‌گیرد. در این مرحله

کامل و قانونی بودن مدارک شما بررسی می‌شود. در صورت صحت اطلاعات، مدارک به کمسیون مربوطه ارجاع و بعد از اعلام نظر ریاست انجمن آموزش و پرورش، نتیجه درخواست شما صادر می‌شود.

مراحل درخواست دنکلیک از وبسایت ای‌دنکلیک

مراحل درخواست دنکلیک. منبع وبسایت edenklik

 

 

مراجعه به مرکز منتخب برای دریافت گواهی معادل‌سازی

شما باید در تاریخی که در مرحله اول (یعنی درخواست آنلاین در سایت edenklik) انتخاب کرده‌اید به مرکز مورد نظر برای دریافت مدرک دنکلیک مراجعه کنید.

1) هنگام مراجعه، مدارک مربوط به سند ملاقات، گذرنامه و کارت اجازه اقامت دانشجویی (در صورت وجود) را به همراه خود داشته باشید؛

2) سند قرار ملاقات خود را به میز نتایج (Sonuç Odası) ارسال کنید؛

3) اگر درخواست معادل سازی شما تأیید شود، میز نتایج  “گواهینامه معادل سازی یا دنکلیک را به شما تحویل خواهد داد؛

4) پس از دریافت گواهینامه معادل سازی خود، لطفاً آن را به همراه تمام مدارک لازم به منابع دانشجویی دانشگاه مربوطه تحویل دهید.

نکته مهم: اگر همه این مدارک را به منابع دانشجویی ارسال نکنید، ثبت نام شما لغو خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید در کمترین زمان ممکن بعد از دریافت گواهی معادل سازی، این مدرک را تحویل دانشگاه مربوطه دهید چرا که بخش آموزش دانشگاه به همه این اسناد به زودی نیاز خواهند داشت.

5) وجود عبارت “Ret” در سند درخواست مدارک معادل سازی، بدین معناست که مدارکی را که در سند خود ارسال کرده اید، ناقص بوده و مدارک تان برای صدور مدرک معادل سازی کافی نیست و یا این احتمال وجود دارد که برخی از مدارک موجود در پرونده شما گم شده است. در این صورت، لطفاً تمام سند را به دفتر روابط بین الملل دانشگاه بیاورید تا کارکنان آنجا مدارک شما را بررسی کرده و راهنمایی لازم را در خصوص پرونده شما در اختیارتان قرار دهند.

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده باید درنظر داشته باشید که کلیه مدارک لازم جهت ثبت نام خود در دانشگاه مربوطه در ترکیه را به موقع آماده کنید. پیشنهاد ما این است که در ابتدا با بخش آموزش دانشگاه موردنظر خود ارتباط گرفته و کلیه روند معادل سازی مدارک تان را از این بخش جویا شوید. سپس با توجه به شرایط مالی خود جهت انجام فرایند معادل سازی مدارک تان در کشور ترکیه اقدام کنید. لازم بذکر است که زمان ارائه گواهی معادل سازی مدارک تحصیلی به دانشگاه مربوطه محدود بوده و باید در اسرع وقت جهت اخذ این گواهی اقدام شود. عدم ارائه این گواهی منجر به لغو پذیرش فرد متقاضی خواهد شد.

اگر همچنان بعد از مطالعه مطلب حاضر نکته مبهی در رابطه با دریافت گواخی دنکلیک برای شما باقی مانده و یا در هر یک از مراحل دریافت این گواهی با مشکلی روبه‌رو شده‌اید، می‌توانید با تماس با هر یک از شماره تلفن‌های موجود در سایت و یا ارتباط با مشاوران ما در واتس‌اپ سوالات خود را بپرسید.

مقاله قبلی
مقاله بعدی
اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار ریحانه
    ریحانه
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

    ببخشین شما صفرتاصد معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه را انجام میدین یا نه؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

      بله
      لطفا با شماره 02122270399 یا 09191916011 تماس بگیرین.

  2. آواتار شادی رحمانی
    شادی رحمانی
    ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

    برای معادل سازی مدارک دیپلم و ریزنمرات دیپلم به ما گفتن که باید از طریق سفارت ترکیه در ایران اقدام کنیم لطف میکنین مارو راهنمایی کنین الان باید چیکار کنیم
    وقتمونم کمه باید تا 20 روز دیگه برای تحصیل برم استانبول
    دانشگاه اوکان پذیرش گرفتم

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

      لطفا با شماره 02122270399 یا 09191916011 تماس بگیرین تا مشاوران موسسه آرال گام به صورت کامل راهنمایی کنند