موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

سبک‌های مسکن سازی در استانبول

گردشکری سبک‌های مسکن سازی در استانبول

سبک‌های مسکن استانبول بینش شگفت‌انگیزی است، نه تنها در مورد بزرگترین شهر ترکیه، بلکه چگونه روندهای معماری و تأثیرات خارجی می‌توانند بر منظر شهری تأثیر بگذارند. بازدیدکنندگان و ساکنان دیرینه در دهه گذشته با مدرنیزه کردن بازار املاک و مستغلات ترکیه شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده‌اند، اما تغییرات بسیار قبل از این اتفاق افتاده است. در این مقاله با یکدیگر سبک‌های مسکن سازی در استانبول را با یکدیگر می‌شناسیم.

 

سبک‌های مسکن سازی در استانبول : رونق آپارتمان‌های متوسط

سیبل بوزدوگ گفته است که معماری مسکونی و چشم‌انداز شهری استانبول در دهه‌های 1950 و 1960 تغییر کرد، زمانی که مهاجرت انبوه از مناطق روستایی آناتولی تعداد جمعیت را به بیش از 1 میلیون نفر رساند و جرقه‌ای را برای یک روند بلوک‌های آپارتمانی متوسط ایجاد کرد.

سبک‌های مسکن سازی در استانبول

تقاضا برای خانه‌ها اینچنینی بود، شهرک‌های زاغه‌نشین (gecekondu) در حومه‌ها ظاهر شدند، و برای کسانی که پول نقد داشتند، جوامع دروازه‌دار به خانه اعضای طبقه بالای جامعه تبدیل شدند. دهه‌های 1950 تا 1980 لحظه‌ای تعیین‌کننده بود که نحوه زندگی مردم محلی را تغییر داد، اما سبک‌های هیجان‌انگیزتری که گردشگران را به خود جلب می‌کند، مربوط به آن دوران است و از زمان عثمانی‌ها سرچشمه می‌گیرد. اگر به دنبال خرید ملک قدیمی در استانبول هستید، کل سواحل بسفر شهر مجموعه وسیعی دارد.

خانه‌های چوبی قدیمی در استانبول

از قرن شانزدهم، صنعتگران ماهر خانه‌هایی را با استفاده از چوب می‌ساختند. اکثر آنها دو یا سه طبقه با یک انباری طبقه همکف بودند. توالت‌ها بیرون بودند و یک اتاق چند منظوره در طبقه بالا محل غذا خوردن و خوابیدن ساکنان بود. برخی از مورخان می‌گویند استفاده از یک فضای بزرگ برای اهداف مختلف از قبایل ترک کوچ نشین سرچشمه گرفته است که تأثیر فرهنگی آنها در فرش‌های قدیمی و 100% اصیل ترک نیز دیده می‌شود.

با این حال، چوب یک خطر بزرگ آتش سوزی است، بنابراین پس از جنگ جهانی اول، مقامات استفاده از آن را برای ساخت و ساز خانه ممنوع کردند. این امر باعث شد که خانه‌های چوبی در استانبول به یک امر کمیاب تبدیل شود. خانه‌های نادیده گرفته شده قبل از قرن نوزدهم در نهایت برای زندگی ناامن شدند و تخریب شدند و تنها چند نمونه دست نخورده باقی ماندند.

سبک‌های مسکن سازی در استانبول

یونسکو در سال 1985 اعلام کرد که آنها یک میراث فرهنگی جهانی هستند، بنابراین آنها توجه خود را بر محله‌های زیرک و سلیمانیه در منطقه فاتح متمرکز کردند. خانه‌های ساخته شده با بلوط و کاج، ویژگی‌های اصلی این املاک مجاور Exedras، یک قسمت نشیمن نیم دایره در نمای جلو بود. طی 5 سال، از سال 1999 تا 2004، یونسکو با سازمان‌های رسمی ترکیه به دنبال بازسازی آنها بود و در سال 2006، ترکیه سازمان KUDEB را تأسیس کرد، سازمانی متخصص در تکنیک‌های ساختمان‌سازی سنتی که گفت آنها 55 خانه را به شکوه سابق خود بازگرداندند.

با این حال در سال 2010، ورلد بولتن گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه خانه‌های سلیمانیه در معرض تهدید هستند. مارتین باخمن از موسسه باستان شناسی آلمان گفت که تنها 250 خانه چوبی باقی مانده است، علیرغم اینکه برجسته ترین سبک مسکن استانبول در دوران عثمانی بوده است. در نزدیکی منطقه سلطان احمد، خیابان سوگوکسم اغلب گردشگران کنجکاوی را جذب می کند که مشتاق دیدن خانه های قدیمی 4 تا 10 خوابه بازسازی شده توسط محافظان ترک، چلیک گولرسوی هستند. اکنون سه مورد به عنوان هتل Ayasofya Pansiyonlari باز هستند.

خانه‌های رنگارنگ در مناطق فنر (Fener) و بالات (Balat)

در سال 2003، اتحادیه اروپا 7 میلیون یورو برای حفظ خانه‌ها در مناطق بالات و فنر اعطا کرد، اما در مراحل بعدی، محله‌های زیرک Zeyrek  و سلیمانیه را نیز شامل شد. بالات و فنر دارای ساختمان‌های سنگی سه طبقه هستند و همچنین شامل اگزدرها می‌شوند.

سبک‌های مسکن سازی در استانبول

بازدیدکنندگانی که می‌خواهند محله‌های دور از مناطق توریستی را ببینند، اغلب برای تورهای پیاده‌روی در اطراف خیابان‌های محله‌های قدیمی یونان ارتدکس و محله یهودیان قدیمی ثبت‌نام می‌کنند که در مجلات مسافرتی ظاهر می‌شود. یکی دیگر از نقاط محبوب برای دیدن خانه‌های رنگارنگ عثمانی، محله کوزگونچوک در سمت آسیایی است. این خانه‌ها در بسیاری از سریال‌های ترکی نیز نمایش داده شده‌اند.

عمارت یالی بسفر (Bosphorus Yali)

شما می‌توانید عمارت‌های چوبی یالی را که توسط اعضای نخبه جامعه عثمانی ساخته شده‌اند، در خط ساحلی بسفر با یک کشتی سواری کوتاه ببینید. این ویلاهای ساحلی علاوه بر شیک و شیک بودن، دارای بخش زنانه و مردانه برای میزبانی شخصی از مهمانان بودند. ارزش تاریخی آنها باعث شده است تا به گران ترین املاک ترکیه تبدیل شوند.

سبک‌های امروزی مسکن در استانبول

زندگی در آسمان خراش، آخرین سبک خانه‌سازی در استانبول، به ویژه در بخش اروپایی، دارای امکانات عمومی مانند استخرهای سرپوشید یا روباز، سالن های ورزشی، باغ های محوطه سازی شده و امنیت 24 ساعته است. از آنجایی که بسیاری از ساخت‌وسازهای جدید در مناطق حاشیه‌ای مانند Buyukcekmece و Esenyurt در حال انجام است، قیمت‌های پایین‌تر نسبت به مناطق مرکزی به راحتی خریداران بین‌المللی را جذب می‌کند. از این رو محبوب ترین مکان برای فروش خانه‌های خارجی در ترکیه است.

سخن پایانی

موسسه مهاجرتی آرال گام در تلاش است تا اطلاعات مفید و گسترده‌ای از تمام مناطق ترکیه برای اهداف مختلف از جمله سفرهای توریستی و نیز خرید ملک در ترکیه ارائه دهد. در همین راستا نیز مناطق مختلف ترکیه را معرفی می نماییم. اگر نیاز به اطلاعات و مشاورهای تخصصی دارید، سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *