موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

مهاجرت تحصیلی به ترکیه

مهاجرت دانشجو در حال تصمیم‌گیری برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه

در سال های اخیر با توجه به افزایش ارتباطات بین دو کشور ایران و ترکیه و همسایگی این دو کشور ، مشترکات فرهنگی و دینی موجود در بین دو کشور ، برخورداری از سطح بالای آموزش در نظام آموزشی این دو کشور و همچنین هم مرز بودن کشور ترکیه با قاره اروپا که به نوعی پل ارتباطی بین دو قاره آسیا و اروپا به شمار می رود ، موج مهاجرت تحصیلی به ترکیه در ایران افزایش یافته است.

از جمله مزایای مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توان به هزینه کم تحصیل در دانشگاه های این کشور نسبت به دیگر کشورهای اروپایی ، هزینه پایین زندگی در این کشور نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا و همچنین امکان دریافت انواع بورسیه تحصیلی کشورهای اروپایی با توجه به عضویت کشور ترکیه در برنامه آموزشی اراسموس و معاهده بولونیا ، اشاره کرد.

در این مقاله که توسط کارشناسان موسسه آرال گام ارائه شده است قصد داریم راه های آسان اخذ اقامت تحصیلی ترکیه و همچنین اخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه را به علاقه مندان معرفی کنیم.

تحصیل در ترکیه

نظام آموزشی کشور ترکیه مطابق با استانداردهای آموزشی اروپا شکل گرفته است. این بدین معنی است که نظام آموزشی ترکیه از سطح بالایی برخوردار است و از همین رو افرادی که در مدارس و یا دانشگاه های این کشور تحصیل می کنند ، می توانند با شرکت در برنامه های آموزشی اراسموس ، معاهده بولونیا و همچنین دیپلم آبی (ماوی دیپلم) به راحتی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادامه تحصیل داده و یا مشغول به کار شوند.

اگر در مراحل اولیه برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه هستید، احتمالا می‌دانید که هم می‌توانید در مدارس این کشور مشغول به تحصیل شوید و هم در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور. در مدارس و دانشگاه های ترکیه تحصیل هم به زبان ترکی و زبان انگلیسی امکان پذیر است. به همین سبب حتی افرادی که تسلط به زبان ترکی ندارند به راحتی می توانند وارد مدارس و یا دانشگاه های این کشور شده و مشغول به تحصیل شوند.

برای آشنای با نحوه ورود به هریک از دانشگاه های دولتی ترکیه ، دانشگاه های خصوصی ترکیه و یا مدارس ترکیه علاقه مندان می توانند به مقاله تحصیل در ترکیه مراجعه کنند.

 

تحصیل در استانبول

با توجه به اینکه در تمام شهرهای بزرگ ترکیه هم دانشگاه های دولتی و هم دانشگاه های خصوصی وجود دارند، متقاضی تحصیل درترکیه می تواند شهر متناسب با شرایط خود را برای تحصیل برگزیند. اما در میان شهرهای کشور ترکیه ، شهر استانبول از محبوبیت بیشتری در بین مهاجران برخوردار است. این محبوبیت ریشه در موقعیت جغرافیایی این شهر ، قرارگیری بر روی دو قاره آسیا و اروپا ، جذابیت های گردشگری وتاریخی بسیار و همچنین جای گیری دانشگاه های دولتی و خصوصی ممتاز در این شهر دارد.

تحصیل دراستانبول این امکان را برای متقاضیان فراهم می کند تا در کنار تحصیل بتوانند از موقعیت های شغلی موجود در این شهر نیز برخوردار شوند. دانشگاه های ممتازی نظیری دانشگاه استانبول تکنینک ، دانشگاه استانبول ، دانشگاه کوچ و همچنین دانشگاه باغچه شهیر در شهر استانبول قرار دارند و همه سال میزبان دانشجویان بسیاری از سراسر جهان هستند.

پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر به مقاله تحصیل در استانبول مراجعه کنید.

تحصیل در ازمیر

شهر ازمیر از دیگر شهرهای محبوب در بین مهاجران است. این شهر که نسبت به شهر استانبول کم جمعیت تر است چندین دانشگاه دولتی و خصوصی که از سطح علمی خوبی برخوردار هستند در خود جای داده است. از جمله این دانشگاه ها می توان به دانشگاه هایی نظیر دانشگاه اگه ، دانشگاه کاتب چلبی ، دانشگاه ازمیر اکونومی و همچنین دانشگاه تینازتپه اشاره کرد. متقاضیانی که به دنبال تحصیل در محیطی آرامتر و در عین حال با امکانات رفاهی بسیار هستند میتوانند شهر ازمیر را به جای شهر استانبول برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

شهر ازمیر یکی از شهرهای بزرگ و همچنین توریستی کشور ترکیه به شمار می رود. از همین رو موقعیت های شغل های بسیاری در این شهر وجود دارد که دانشجویان می توانند در کنار تحصیل در ازمیر از این موقعیت های شغلی پاره وقت بهره مند شوند. همچنین لازم به ذکر است هزینه زندگی در شهر ازمیر نسبت به شهر استانبول کمتر است و این نیز از دیگر مزیت های تحصیل در ازمیر به شمار می رود.

اطلاعات بیشتر در مورد این مورد در مقاله تحصیل در ازمیر

پذیرش تحصیلی ترکیه

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد برای دانشجویان، امکان تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه و هم امکان تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه وجود دارد. اما اخذ پذیرش از هر یک از این دانشگاه ها شیوه ی خاصی دارد که در ادامه به آن ها اشاره شده است. متقاضیان خارجی که قصد تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه را دارند باید در آزمون های ورودی این دانشگاه ها شرکت کرده و پس از کسب نمره مورد قبول می توانند اقدام به اخذ پذیرش از این دانشگاه ها کنند.

این آزمون ها شامل آزمون های YÖS و SAT برای تحصیل در مقاطع کاردانی و کارشناسی ، آزمون های ALES و GRE برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند. اما به جز چند استثنا أخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی ترکیه از طریق شرط معدل انجام می گیرد. که این شرط در دانشگاه های مورد تأیید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران در ترکیه برای تحصیل در رشته های پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی اغلب معدل بالای 18 و برای تحصیل در سایر رشته ها معدل بالای 14 است.

پذیرش تحصیلی ترکیه یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه های مهاجرت به ترکیه محسوب می شود. متقاضیان پس از اخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های این کشور ، اقامت تحصیلی ترکیه را دریافت خواهند کرد. دانشجویان در طول اقامت خود اجازه کار به صورت محدود در این کشور را دارند. همچنین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به راحتی می توانند برای ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای اروپایی و آمریکا اقدام کنند.

 

بورسیه تحصیلی ترکیه

 

 TÜRKİYE BURSLARI بورسیه تحصیلی ترکیه

یکی دیگر از راه های اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه دریافت بورسیه تحصیلی این کشور است. برای دریافت بورسیه این کشور متقاضیان باید تمام مدارک خود را در سایت TÜRKİYE BURSLARI آپلود کرده و ثبت نام خود را تکمیل کنند. پس از بررسی مدارک متقاضیان افراد واجد شرایط دعوت به مصاحبه می شوند. بورسیه به افرادی تعلق می گیرد که بتوانند در مصاحبه حضوری نیز قبول شوند.

بورسیه ترکیه برای تمام رشته ها و در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد ودکتری ارائه می شود. لازم به ذکر است که برای دریافت بورسیه ترکیه افرادی که رزومه قوی تری نسبت به دیگر شرکت کنندگان دارند شانس بیشتری دارند. زمان ثبت نام در بورسیه تحصیلی ترکیه از اواخر دی ماه شروع شده و تا اواسط اسفند ماه ادامه دارد. همچنین متقاضیان باید درنظر داشته باشند که نیازی به ترجمه مدارک برا ثبت نام در بورسیه ترکیه ندارند.

اطلاعات بیشتر در مقاله بورسیه ترکیه

 

ویزای تحصیلی ترکیه

یکی از اقدامات مهم برای تحصیل در کشور ترکیه أخذ ویزای تحصیلی این کشور است. متقاضیان تحصیل درترکیه پس از أخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی این کشور می توانند با نامه پذیرش خود و همچنین سایر مدارک از کنسولگری کشور ترکیه در ایران وقت گرفته و برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنند. باید در نظر داشته باشید که تمامی مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه باید ترجمه شده باشد.

همچنین دریافت ویزای تحصیلی شامل هزینه های است که متقاضیان پس از پرداخت این هزینه ها می توانند ویزای تحصیلی 30 یا 90 روزه دریافت کنند. باید در نظر داشته باشید که پس از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه در بازه زمانی تعیین شده در ویزا نسبت به ثبت نام خود در دانشگاه و سپس دریافت اقامت تحصیلی ترکیه اقدام فرمایید. دریافت نوبت از کنسولگری کشور ترکیه در ایران به صورت آنلاین صورت می گیرد.

 

اقامت تحصیلی ترکیه

افرادی که موفق به اخذ پذیرش از یکی از مراکز آموزشی معتبر ترکیه می شوند می توانند نسبت به دریافت اقامت تحصیلی خود در این کشور اقدام کنند. اما برای دریافت اقامت تحصیلی افراد باید ثبت نام خود در این مراکز آموزشی را تکمیل کرده و سپس نسبت به أخذ اقامت خود اقدام کنند. طول مدت اقامت تحصیلی بستگی به طول دوره آموزشی افراد دارد. اما برای دانشجویانی که در یکی از مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش گرفته اند اقامت یکساله صادر می شود.

پس از گذراندن یک سال، دانشجویان می‌توانند به راحتی و بدون نگرانی اقدام به تمدید اقامت تحصیلی خود کنند. همچنین لازم به ذکر است که اقامت تحصیلی ترکیه یکی از راحت ترین و کم هزینه ترین راه ها برای أخذ اقامت کشور ترکیه است. برای آگاهی از مراحل دریافت این نوع اقامت علاقه مندان می توانند به مقاله اقامت تحصیلی ترکیه مراجعه فرمایند.

 

 

 

مشاوره تحصیل درکشور ترکیه

دغدغه اصلی بسیاری از افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند تحصیل در رشته ای است که بازار کار خوبی نسبت به سایر رشته ها داشته باشد که افراد بتوانند پس از فارغ التحصیلی به راحتی وارد بازر کار شوند. از همین رو دریافت مشاوره از کارشناسان با تجربه می تواند کمک بزرگی در انتخاب رشته و دانشگاه محسوب می شود. به طور مثال رشته های پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی از رشته های پرطرفدار ایرانیان در ترکیه به شمار می روند.

اما رشته های غیر پزشکی دیگری نیز وجود دارد که هم از بازار کار خوبی برخوردار هستند و هم فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند برای ادامه تحصیل و یا کار در کشورهای اروپایی یا آمریکا اقدام کنند. شما می توانید برای آگاهی از رشته های پرطرفدار غیرپزشکی در ترکیه و همچنین نحوه پذیرش از این رشته ها با کارشناسان موسسه آرال گام تماس بگیرید.

موسسه تحصیل در ترکیه

همانطور که پیشتر اشاره شد برای پذیرش دردانشگاه های دولتی ترکیه متقاضیان باید در آزمون های ورودی این دانشگاهها شرکت کنند که برای شرکت در این آزمون ها باید متقاضیان آمادگی لازم را کسب کنند. از همین رو بسیاری از موسسات در داخل ایران اقدام به برگزاری دوره های آمادگی YÖS و SAT برای مقاطع کاردانی و کارشناسی ودوره های آمادگی ALES و GRE برای مقاطع کارشناسی ارشدو دکتری می کنند. همچنین دوره های آموزشی زبان ترکی نیز از دیگر خدمات این موسسات برای تحصیل به زبان ترکی در این کشور است.

موسسه آرال گام نیز با برگزاری دوره های آمادگی آزمون YÖS ، دوره های آمادگی زبان ترکی ( TÖMER ) و همچنین أخذ پذیرش از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه در تلاش است تا مسیر همواری برای مهاجرت تحصیلی متقاضیان به ترکیه ایجاد کند. علاقه مندان می توانند برای آگاهی از شرایط شرکت در دوره ها و دریافت اطلاعات تکمیلی با مشاوران ما در موسسه آرال گام تماس حاصل نمایند

معادل سازی مدارک تحصیلی در ترکیه

از دیگر کارهای ضروری برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه معادل سازی مدارک تحصیلی در این کشور است. این کار که با عنوان دنکلیک ( DENKLIK ) شناخته می شود توسط سازمان آموزش عالی ترکیه ( YÖK ) انجام می گیرد. متقاضیان پس از أخذ پذیرش از یکی از دانشگاه های دولتی و یا خصوصی ترکیه باید اقدام به معادل سازی مدارک تحصیلی خود در این کشور بکنند.

سیستم آموزشی ترکیه 12 ساله و طبق استانداردهای آموزشی اروپا است ، از همین رو متقاضیانی که مدرک نظام قدیم دارند باید مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را همزمان ارائه دهند و متقاضیان نظام جدید فقط باید مدرک سال دوازدهم خود را ارائه دهند. همچنین اصل و ریزنمرات دیپلم و پیش دانشگاهی باید به زبان ترکی و یا انگلیسی ترجمه شده باشد. برای دریافت وقت ملاقات جهت معادل سازی مدارک در ترکیه متقاضیان می توانند با کارشناسان ما در موسسه آرال گام تماس حاصل نمایند.

جمع بندی

متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانند وارد مدارس بین المللی و یا مدارس ترک این کشور شوند و یا وارد دانشگاه های دولتی وخصوصی این کشور شده و مشغول به تحصیل شوند. روند أخذ پذیرش از دانشگاه ها و مدارس این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی آسان تر و کم هزینه تر است. به همین سبب بسیاری از ایرانیان مایل به آخذ اقامت تحصیلی ترکیه هستند.

همچنین سیستم آموزشی ترکیه مطابق با استاندارهای اتحادیه اروپا بوده و دانشگاه ها و سایر مراکز آموزشی معتبر این کشور از سطح علمی بالایی برخوردار هستند. بطوریکه دانشجویان این کشور می توانند با شرکت در برنامه های تبادل دانشجو همانند برنامه اراسموس و معاهده بولونیا برای ادامه تحصیل و حتی کار در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اقدام کنند.

موسسه آرال گام با سال ها تجربه در زمینه راهنمایی متقاضیان مهاجرت تحصیلی به ترکیه ، برگزاری دوره های آمادگی YÖS و TÖMER همچنین أخذ پذیرش از دانشگاه های خصوصی این کشور در تلاش است تا زمینه تحصیل در این کشور را برای متقاضیان فراهم سازد. اگر شما نیزاز جمله افرادی هستید که مایل به ادامه تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی هستید می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه پذیرش از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه و همچنین رشته های پرطرفدار در این کشور با مشاوران ما در موسسه آرال گام تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *