موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل دندانپزشکی در ترکیه یکی از رشته های بسیار پرطرفدار برای دانشجویان آینده نگر، علاقه مند و بلندپرواز است. با توجه به آنکه برای بسیاری از دانشجویان خارجی اخذ پذیرش در رشته دندانپزشکی در کشور دشوار است، کشور ترکیه می­تواند گزینه مناسبی برای دانشجویانی باشد که در تلاش برای تحقق رویاهای خود در زمینه تحصیل در رشته دندانپزشکی هستند و نمی­توانند از فرصت مشابهی در کشور خود بهره مند شوند.

طی 10 سال گذشته، ترکیه به یکی از جذاب ترین کشورها برای دانشجویان خارجی جهت تحصیل در رشته دندانپزشکی تبدیل شده و تخصص دندانپزشکی یکی از جذاب ترین تخصص ها برای دانشجویان خارجی در ترکیه محسوب می­شود. با توجه به اینکه دانشگاه های ترکیه دارای شهرت جهانی بوده و سطح دانش و کیفیت تحصیلات دانشگاهی در ترکیه بسیار بالا است و با توجه به سطح رفاه اجتماعی مناسب برای زندگی افراد در این کشور، رویای دندانپزشک شدن به راحتی در ترکیه محقق می­شود.

در نگارش این مقاله تلاش کرده ایم تا در خصوص رشته دندانپزشکی و جزییات آن اطلاعات مفیدی را در اختیار خواننده قرار دهیم.

ساختار آموزشی رشته دندانپزشکی در ترکیه

بطور کلی تعداد دانشکده های دندانپزشکی در کشور ترکیه سال به سال در حال افزایش است تا تعداد دانشجویان بیشتری را با سطح کیفیت آموزش بین المللی پذیرا باشد. کیفیت کلیه دانشکده های دندانپزشکی این کشور نیز نسبت به سایر کشورها از سیستم آموزشی با کیفیت بالا برخوردار بوده و در سطح جهانی مطرح است.

تحصیل دندانپزشکی در کشور ترکیه

مدت زمان کل تحصیل فرد در رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه معمولا پنج سال به طول می­انجامد. فردی که بعنوان دانشجوی این رشته وارد یکی از دانشکده های دندانپزشکی این کشور می­شود، در طول سال اول تحصیل خود مشغول گذراندن واحدهای درسی در موضوعاتی در زمینه های علوم طبیعی پایه بوده و در ادامه در زمینه آناتومی، فیزیولوژی، بافت شناسی و داروسازی کورس های مختلف را می­گذراند.

به این مرحله آموزشی “مرحله پیش بالینی” گفته می­شود. یکی از اهداف درسی سال اول تحصیل دانشجویان این رشته، آشنایی با برخی از دستگاه ها و موادی است که در صنعت دندانپزشکی استفاده می­شود. بنابراین به طور کلی در طول سال اول فرد با مقدمه ای بر اصول دندانپزشکی و تجهیزات آشنا شده و در مورد ابزارهای مورداستفاده در آن اطلاعات کسب می­کند.

سال دوم تحصیل در این رشته در مورد افزایش دانش در خصوص فیزیولوژی انسان، دروس مرتبط با آسیب شناسی، بیوشیمی و همچنین گذراندن واحدهای مرتبط با داروسازی است. در سال سوم تحصیل رشته دندانپزشکی در ترکیه، مرحله بالینی آغاز شده و دانشجویان از نظر تئوری و عملی یاد می­گیرند که چگونه بیماری فرد مراجعه کننده را بررسی و تفسیر کنند. حضور در کلینیک ها تا حدی در این مرحله برای آشنایی بیشتر با محیط کاری انجام شده و دانشجویان شیفت های مختلفی را سپری خواهند کرد.

سال پنجم یا همان سال آخر، در حقیقت دوره عملی به صورت جدی تری برگزار شده و دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که بر روی بیماران واقعی به تنهایی اما در حضور یک سرپرست کار کرده و مطالعه کنند. در پایان این دوره، فارغ التحصیلان قادر به ارائه تمام دانش و عملکرد خود به عنوان دندانپزشک هستند و می­توانند در بیمارستان ها مشغول به فعالیت شوند.

از جمله دوره ها و دروس آموزشی که در طول تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه به فرد آموزش داده می­شوند میتوان به دروس اصطلاحات آتاتورک و تاریخ آن، اطلاعات عمومی و فناوری، مبحث اعضای مصنوعی، معرفی مواد دندانپزشکی، شیمی ارگانیک، دوره های زبان انگلیسی، زیست شناسی پزشکی، آناتومی دندان، بیوفیزیک، فیزیولوژی و اهمیت سلامت در دندانپزشکی اشاره کرد.

علاوه براین به دانشجویان توصیه می­شود تا در حین تحصیل در رشته دندانپزشکی، دروس مدیریت بازرگانی را به عنوان دروس انتخابی مطالعه کنند تا به عنوان اکثر دانشجویان فارغ التحصیل، دارای دانش و توانایی کافی بوده و بتوانند در آینده کسب و کار خود را (برای مثال کلینیک) راه اندازی کنند.

دندانپزشکی دارای 9 شاخه تخصصی مختلف مانند دندانپزشکی، جراحی دهان و فک و صورت، رادیولوژی دهان و فک و صورت، آسیب شناسی دهان و فک و صورت، ارتودنسی و ارتوپدی دندان، اندودنتیکس، پریودنتسی، پروتزهای دندانی، دندانپزشکی کودکان و بهداشت عمومی دندان است. بدین ترتیب فرد دندانپزشک پس از فارغ التحصیلی و اتمام دوره تحصیل خود، گزینه های متعددی را برای ادامه تحصیلات تکمیلی و نیز عضویت در موسسات آموزشی خواهد داشت.

شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته دندانپزشکی در ترکیه فرصت های زیادی را برای دانشجویان خارجی به ارمغان دارد. عموما دو روش کلی برای دریافت نامه پذیرش در دانشکده های دندانپزشکی ترکیه وجود دارد که دانشجویان بین المللی می­توانند به دلخواه یکی ازین روش ها را انتخاب کنند:

در روش اول فرد متقاضی مستقیماً در آزمون YÖS که سالی یک بار توسط دانشگاه برگزار می­شود، شرکت کرده و می­تواند در یکی از دانشگاه های دولتی پذیرفته شود. همچنین برخی از دانشگاه­های دولتی ترکیه یک آزمون سالانه مشترک YÖS برگزار می­کنند که در میان تمامی دانشگاه­های شرکت کننده، معتبر است.

 

آزمون YOS از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن شامل سوالات مربوط به ریاضیات، هوش و مهندسی بوده و بخش دوم این آزمون مربوط به ارزیابی سطح زبان ترکی است که به موجب آن به هر داوطلب با توجه به تسلط به زبان ترکی نمرات A ، B و C تعلق می گیرد.

برخی از دانشگاه های پزشکی ترکیه معیارهای پذیرش را برای امتحان دیگری به نام آزمون SAT تعیین کرده اند که به زبان انگلیسی برگزار می­شود. متقاضیانی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی را دارند می­توانند در آزمون SAT شرکت کرده و حداقل نمرات مورد نیاز را در دانشگاه هایی که SAT را پذیرفته اند برای ورود به آن دانشگاه کسب کنند.

روش دوم برای دریافت پذیرش جهت تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، ارائه درخواست به دانشگاه بدون گذراندن آزمون ورودی برای دانشگاه مربوطه است. اغلب دانشجویان بین المللی به علت از دست دادن تاریخ آزمون YÖS یا سختی این امتحان از روش دوم برای دریافت پذیرش رشته دندانپزشکی استفاده می­کنند.

بنابراین تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه بدون آزمون YOS امکان پذیر بوده و این دانشجویان می­توانند برای پذیرش بدون آزمون اقدام کنند. این دانشگاه ها هر سال چندین ظرفیت خالی را برای پذیرش دانشجویان بین المللی ارائه می­دهند. شرایط تحصیل دندانپزشکی در ترکیه بدون آزمون، اخذ مدرک دیپلم دبیرستان یا مدرک پیش دانشگاهی و نیز کسب حداقل نمره 6 در آزمون آیلتس یا حداقل نمره 80 در آزمون تافل در زبان انگلیسی است.

شرایط تحصیل و پذیرش در رشته دندانپزشکی در ترکیه از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است. شرط اصلی داشتن مدرک دیپلم دبیرستان یا داشتن مدرک تحصیلی در سال آخر دبیرستان است. معدل دیپلم فرد نیز مهم بوده و ترجیحاً داشتن معدل خوب (بالای 70 درصد) موردنیاز است. همچنین برای تحصیل در این رشته به زبان انگلیسی، ارائه مدرک زبان بین المللی در یکی از آزمون های تافل(با حداقل نمره 80) و یا آیلتس(حداقل نمره 6) لازم است.

 

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در دانشگاه های دندانپزشکی ترکیه:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش(Application Form) در دانشگاه مورد نظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان و ترجمه آن به ترکی یا انگلیسی
  • ارائه ریزنمرات دبیرستان و ترجمه آن به انگلیسی یا ترکی
  • گواهی مربوط به دانش و مهارت زبان انگلیسی (TOEFL و یا IELTS)
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه(آزمون YÖS)
  • پرداخت هزینه اپلیکیشن فی (در صورت وجود)

تحصیل دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه:

شما می­توانید رشته دندانپزشکی را به زبان انگلیسی یا به زبان ترکی در کشور ترکیه مطالعه کنید. در هر دو حالت لازم است فرد پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، امتحان مهارت زبان را به زبان­های ترکی و انگلیسی بگذراند. همچنین فرد متقاضی می­تواند با ارائه نتایج آزمون مربوط به TOEFL ، IELTS ، TÖMER-Turkish خود برای حذف دوره آموزشی مهارت زبان اقدام کند و در اینصورت دیگر نیازی به گذراندن دوره زبان نخواهد داشت.

اکثر دانشگاههای ترکیه رشته های دندانپزشکی و پزشکی را به زبان ترکی آموزش می­دهند و تنها تعداد کمی از دانشگاه­های ترکیه هستند که در این رشته به زبان انگلیسی تدریس می­کنند. تحصیل به زبان انگلیسی در این دانشگاه ها نیاز به کسب نمره 6 در آزمون آیلتس دارد طول مدت آن حداقل 5 تا 6 سال به طول می­انجامد.

همچنین اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی را دارید، ابتدا باید در دوره های زبان ترکی شرکت کنید که مدت آن 6 ماه است.

هزینه تحصیل دندانپزشکی به زبان ترکی در مقایسه با زبان انگلیسی بسیار ارزان­تر است و البته در برخی از دانشکده ها بین هزینه های آموزشی و شهریه دوره های به زبان انگلیسی و ترکی تفاوتی وجود ندارد. یادآوری این نکته ضروری است که وجود دانش زبان ترکی حتی برای کسانی که دندانپزشکی را به زبان انگلیسی می­خوانند بسیار مهم است، چرا که ارتباط با بیماران و نیز سایر پزشکان در تمامی مراحل از جمله مراحل بالینی و درمان اهمیت بسیاری دارد.

در ادامه اسامی دانشگاه های دولتی ارائه دهنده برنامه دندانپزشکی آورده شده است:

دانشگاه آنکارا، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه Bülent Ecevit University، دانشگاه چوکوروا، دانشگاه Cumhuriyet دانشگاه دیکل، دانشگاه Ege، دانشگاه ارسیس، دانشگاه قاضی، دانشگاه Gaziantep، دانشگاه Hacettepe، دانشگاه önönü – ، دانشگاه استانبول، دانشگاه کارادانیز، دانشگاه کوروکاله، دانشگاه مرمره، دانشگاه Ondokuz Mayıs ، دانشگاه سلچوک و دانشگاه سلیمان دمیرل.

هزینه های تحصیل دندانپزشکی در ترکیه:

به طور کلی هزینه های مربوط به مواد آموزشی و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در دروس رشته دندانپزشکی، باید توسط خود دانشجویان تهیه شود. در مقایسه با سایر رشته ها مانند حقوق، دانشجوی دندانپزشکی به دلیل هزینه های مواد، ابزار و همینطور کتاب هزینه های بیشتری دارد.

برای تحصیل در این رشته در دانشگاه هایی که نیاز به آزمون ورودی ندارند(تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه)، هزینه تحصیل شما بین 10 تا 25000 هزار دلار سالانه خواهد بود.این در حالی است که هزینه تحصیل دندانپزشکی در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه دولتی متفاوت بوده و می­تواند سالانه رقمی معادل  1000 تا 3000 دلار باشد.

برای مثال در طول تحصیل دندانپزشکی در ترکیه، یک دانشجو مبلغی بین 1000 تا 1500 لیر(معادل 220 تا 330 یورو) برای خرید ابزار و وسایل خود می­پردازد. به همین علت بسیاری از دانش آموزان این وسایل را در صورت امکان از دانشجویان ترم بالاتر تهیه می­کنند.

لازم بذکر است که در برخی از دانشگاه های ترکیه، دانشجویان این ابزار و وسایل را به علت آنکه در هزینه های آنها گنجانده شده است، به صورت رایگان دریافت می­کنند. همچنین این ابزارها و وسایل می­توانند به صورت گروهی توسط خود دانشگاه با هزینه کمتری تهیه شوند. در هر صورت، هزینه مواد به طرز شگفت آوری زیاد نخواهد بود و فقط در نیمه دوم تحصیل فرد و در طی گذراندن مراحل بالینی مورد نیاز خواهد بود.

همچنین برنامه های بورسیه و اسکالرشیپ های مختلفی نیز بسته به دانشگاه محل تحصیل وجود دارند که دانشجویان رشته دندانپزشکی می­توانند برای دریافت کمک هزینه های مختلف بسته به میزان هزینه هایشان درخواست داده و اقدام کنند.

مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه

برای اکثر متقاضیان، تحصیل دندانپزشکی در کشور خود تقریباً غیرممکن است. به عنوان مثال در ایالات متحده آمریکا ، برای پذیرش در این رشته فرد باید آزمون پذیرش دندانپزشکی(DAT) را بگذراند. همچنین دانش فرد متقاضی در دروسی مانند زیست شناسی، فیزیک، شیمی عمومی و شیمی آلی در طی امتحانات مختلف از وی پرسیده می­شود.

این در حالی است که در کشور ترکیه گذراندن واحدهای دروس ذکرشده و یا امتحانات پیش نیاز زیادی برای پذیرش در رشته دندانپزشکی ضرورت ندارد و تنها دانشگاه های دولتی به آزمون ورودی نیاز دارند. تحصیل دندانپزشکی در ترکیه برای کسانی که می خواهند تحصیلات عالی در رشته دندانپزشکی در خارج از کشور داشته باشند گزینه مناسبی است.

آموزش با کیفیت رشته دندانپزشکی در ترکیه به شما این امکان را می دهد که همزمان فردی با صلاحیت، به روز و در حقیقت دندانپزشکی توانمند شوید. تحصیل در رشته دندانپزشکی به زبان انگلیسی در ترکیه فرصتی عالی برای شروع مسیر علمی فرد است و علاوه براین کسب تجربه ارتباط با یک زبان دیگر با بیماران، شخصیت و توانایی های فردی دانشجو را در ارتباطات انسانی افزایش می­دهد. قطعا این مورد امتیاز مثبتی برای دانشجویان فعال در این رشته خواهد بود.

معادل بودن آموزش دندانپزشکی بر اساس سیستم آموزشی انجمن آموزش دندانپزشکی در اروپا نیز کیفیت و برتری دندانپزشکان فارغ التحصیل از کشور ترکیه را تأیید می­کند.

از طرفی به علت کیفیت بالای سیستم آموزش دندانپزشکی در کشور ترکیه، مدرک فارغ التحصیلان این رشته از کشور ترکیه در ایالات متحده آمریکا نیز برای گذراندن دوره های تخصصی دندانپزشکی توسط بسیاری از ایالت ها نیز پذیرفته می­شود.

آموزش دندانپزشکی در ترکیه در رتبه نخست قرار داشته و همچننی کشور ترکیه در رتبه شانزدهم دنیا در زمینه دندانپزشکی قرار دارد. علاوه براین بسیاری از دندانپزشکان مشهور جهان از دانشگاه های کشور ترکیه فارغ التحصیل شده اند.

سهولت در اخذ ویزای ورود یا امکان سفر به ترکیه بدون ویزا می­تواند یکی از مهمترین مزایای تحصیل دندانپزشکی در ترکیه باشد، زیرا دانشجویان می­توانند در بدو ورود اقامت تحصیلی دریافت کنند. از دیگر دلایل تحصیل دندانپزشکی در ترکیه می­توان به هزینه پایین زندگی و تحصیل در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی اشاره کرد.

از طرف دیگر، فرد متقاضی می­تواند دندانپزشکی در ترکیه را به دو زبان ترکی و انگلیسی خوانده و همزمان به تحصیل و کار بپردازد. و در آخر یکی دیگر از مزایای مهم تحصیل دندانپزشکی در ترکیه ارائه کارت پزشکی بین المللی برای فارغ التحصیلان است. این امر برای بسیاری از دانشجویانی که قصد کار در کشور خود یا خارج از کشور را دارند مزیت بزرگی محسوب می­شود.

شرایط پس از فارغ التحصیلی رشته دندانپزشکی در ترکیه

از جمله فرصت هایی که فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی ترکیه خواهند داشت می­توان به افتتاح کلینیک بعنوان پزشک خصوصی، کار و فعالیت در بیمارستان به صورت پاره وقت و یا تمام وقت، امکان ادامه تحصیل و دریافت تخصص بیشتر در شاخه های دندانپزشکی در ترکیه یا خارج از کشور اشاره کرد.

بنابراین پس از اتمام دوران تحصیل در رشته دندانپزشکی درکشور ترکیه، فرد فارغ التحصیل شانس های بسیاری برای فعالیت و کار خواهد داشت. بعد از اتمام دوران تحصیل خود شما می­توانید تحصیلات تکمیلی خود را در مسیر دریافت دکترای تخصصی ادامه داده و در زمینه های بالینی مختلف تخصص خود را دریافت کنید.

همچنین فارغ التحصیلان دکترای رشته دندانپزشکی از ترکیه این امکان را دارند تا در هر دانشگاهی در جهان به عنوان مدرس تدریس کنند. علاوه براین با دریافت مدرک فارغ التحصیلی خود در رشته دندانپزشکی فرد می­تواند در انواع بیمارستان­های دولتی و یا خصوصی در ترکیه و یا خارج از آن مشغول به فعالیت شود.

فرد فارغ التحصیل جهت فعالیت در داخل و یا خارج از کشور ترکیه، باید در Chamber of Dentistry مربوط به آن کشور ثبت نام کرده و سپس درخواست خود را برای شروع فعالیت به یک کلینیک و یا مرکز درمانی ارائه دهد. با داشتن مدرک دندانپزشکی از ترکیه، این شانس را خواهید داشت تا در آلمان و سایر کشورهای اتحادیه اروپا از این طریق مشغول به فعالیت شوید.

اگر اقامت و فعالیت بعنوان دندانپزشک را در ترکیه (اعم از مراکز و بیمارستان های دولتی و یا خصوصی) انتخاب می­کنید ، باید در هیئت پزشکان دندانپزشکی ثبت نام کرده و سپس مطابق با اطلاعیه وزارت بهداشت ترکیه شما را به منطقه یا بیمارستان موردنظر جهت فعالیت معرفی خواهند کرد.

برای تبدیل شدن به یک دندانپزشک مقیم ترکیه، فرد متقاضی باید آزمون DUS را گذرانده و نمره مناسبی را در آن کسب کند. این آزمون به صورت مرکزی توسط وزارت بهداشت کشور ترکیه برای افرادی که مایل به دریافت مجوز جهت فعالیت بعنوان دندانپزشک هستند، برگزار می­شود.

مقاله قبلی
اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار آرال گام
    ۰۷ آذر ۱۴۰۰

    تشکر