موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

بهترین راه دریافت شهروندی ترکیه و اخذ پاسپورت ترکیه

مهاجرت شهروندی ترکیه

دریافت شهروندی ترکیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای مهاجرت افرادی است که مایل هستند در کشور ترکیه زندگی و کار کنند. شهروندی ترکیه با اخذ اقامت موقت ترکیه متفاوت است. وقتی شما شهروندی ترکیه را دریافت کنید، تمامی حقوق شهروندی این کشور شامل حال شما می‌شود و شما مجاز به فعالیت و زندگی دائمی در این کشور خواهید بود.

جالب است بدانید که برای اخذ تابعیت ترکیه نیازی نیست که تابعیت کشوری فعلی خودتان را ترک کنید. تابعیت مضاعف توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود. به عبارتی شما می‌توانید همزمان با تابعیت ایران، شهروند ترکیه شوید و با اخذ پاسپورت ترکیه از مزایای آن بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب شما با بهترین روش‌های دریافت شهروندی ترکیه و شرایط آن آشنا خواهید شد.

بهترین روش دریافت شهروندی ترکیه | چگونه اقدام کنیم؟

در حال حاضر به چند روش مختلف امکان دریافت شهروندی ترکیه وجود دارد. بسته به اینکه کدام روش برای شما مناسب باشد، همان می‌تواند بهترین روش دریافت شهروندی ترکیه باشد. در ادامه با بررسی هر روش، راه اقدام برای دریافت شهروندی را برایتان روشن می‌کنیم. با ما همراه باشید.

خرید ملک و دریافت شهروندی

اگر قصد زندگی دائمی در ترکیه را دارید، احتمالاً بهترین روش برای شما خرید ملک در این کشور باشد. شما می‌توانید با خرید مسکن به ارزش بالای ۴۰۰ هزار دلار برای دریافت شهروندی ترکیه اقدام نمایید. توجه کنید که خرید مسکن شما باید به نیت زندگی باشد و بهتر است به دید سرمایه‌گذاری ملکی را خریداری نکنید. نکته‌های دیگر هم در رابطه با ملک خریداری‌شده و شرایط دریافت شهروندی از این روش وجود دارد که یک‌به‌یک با هم بررسی می‌کنیم.

امکان فروش ملک تا ۳ سال وجود ندارد

نکته اول درباره ملک خریداری‌شده این است که امکان فروش این ملک تا سه سال وجود ندارد. برای همین گفتیم که بهتر است به قصد زندگی و استفاده به سراغ خرید ملک بروید. بعد از سه سال شما می‌توانید ملک خودتان را به فروش برسانید و شهروندی شما از بابت فروش ملک لغو نخواهد شد.

دریافت پاسپورت ترکیه و شهروندی ترکیه

برای هر ملک، یک‌بار شهروندی صادر می‌شود

توجه کنید که پیش از شما روی ملکی که خریداری می‌کنید، شهروندی دریافت نشده باشد. به عبارتی شما باید ملکی را از یک فرد ترک‌تبار خریداری کنید که پیش از شما کسی برای دریافت شهروندی آن ملک را خریداری نکرده باشد. البته شما می‌توانید پس از سه سال ملک خودتان را به هر فردی (ترک یا خارجی) به فروش برسانید اما دیگر روی آن ملک امکان دریافت شهروندی ترکیه وجود ندارد.

نکته مهم دیگر در هنگام خرید ملک به نیت دریافت شهروندی این است که آن ملک از نظر بدهی، مالیات و اقساط مشکلی نداشته باشد. حتماً بررسی کنید ملکی که خریداری می‌کنید تمامی بدهی‌های قانونی توسط مالک پرداخت شده باشد.  

امکان خرید چند ملک وجود دارد

مهم این است که شما به مقدار ۴۰۰ هزار دلار در املاک ترکیه سرمایه‌گذاری کرده باشید. به عبارتی شما می‌توانید این مبلغ را صرف خرید چند ملک کنید و الزامی وجود ندارد که حتماً با این مبلغ یک ملک خریداری شود. اما حتماً توجه داشته باشید که مجموع ارزش املاک خریداری‌شده باید ۴۰۰ هزار دلار یا بیشتر باشد.

فروش ملک مالیات دارد

یک دلیل دیگری که باعث می‌شود بگوییم به قصد زندگی به سراغ خرید ملک بروید، این نکته است که فروش ملک در ترکیه شامل مالیات می‌شود. مالیات فروش ملک در این کشور برابر ۴ درصد است. به عبارتی درست است که شما پس از ۳ سال مجاز به فروش ملک خود هستید، اما این فروش برای شما شامل ۴ درصد مالیات خواهد بود.

امکان اجاره دادن وجود دارد

شما می‌توانید در طول این سه سال که حق فروش ملک خودتان را ندارید، آن را اجاره بدهید. اجاره دادن ملکی که شهروندی روی آن دریافت شده است مغایرتی با قوانین مهاجرت ترکیه ندارد. یک روش مناسب برای مهاجرت به ترکیه و دریافت شهروندی همین است که شما چند ملک بخرید که مجموع ارزش همه‌ی آن‌ها ۴۰۰ هزار دلار یا بیشتر شود و سپس به‌جز یکی که برای زندگی نیاز دارید، مابقی را اجاره بدهید. اینگونه در ابتدای مهاجرت خود یک درآمد از املاک دیگر خود خواهید داشت.

با خرید ملک در ترکیه خانوادگی پاسپورت بگیرید

شما با خرید ملک به ارزش ۴۰۰ هزار دلار یا بیشتر در ترکیه می‌توانید برای خود، همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خودتان پاسپورت و شهروندی دریافت کنید. بنابراین این روش می‌تواند بهترین روش برای مهاجرت خانوادگی به ترکیه باشد. پس اگر می‌خواهید یک مهاجرت آسان به ترکیه داشته باشید، این روش را در نظر بگیرید.

 

سعی کردیم تمامی نکات مهم در رابطه با دریافت شهروندی از طریق خرید ملک در ترکیه را برایتان توضیح بدهیم. بااین‌حال اگر سوالی داشتید یا جایی از این مسیر برایتان مبهم بود، کارشناس‌های ما در آرال گام پذیرای سوالات شما هستند و آمادگی لازم برای ارائه مشاوره به شما را دارند.

حالا به سراغ روش دیگر دریافت شهروندی ترکیه می‌رویم. این روش هم برای افرادی که می‌خواهند پاسپورت ترکیه را دریافت کنند، روش خوبی است.

شهروندی ترکیه

سرمایه‌گذاری در بانک و بورس ترکیه

اگر می‌خواهید به ترکیه مهاجرت کنید اما مایل نیستید که اقدام به خرید ملک در این کشور نمایید یا فکر می‌کنید که سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر اقتصاد ترکیه جذاب‌تر از بازار املاک آن است، ترکیه باز هم از شما استقبال می‌کند. در این روش کافی است که به میزان ۵۰۰ هزار دلار یا بیشتر در بانک‌ها یا بورس ترکیه سرمایه‌گذاری کنید.

پیش از این در رابطه با نرخ سود بانکی در ترکیه توضیحاتی داده‌ایم و مطالعه آن مطلب را به شما پیشنهاد می‌دهیم. نرخ سود بانکی ترکیه به واسطه تورم این کشور به‌گونه‌ای است که تا حدودی می‌تواند ارزش زمانی سرمایه شما را حفظ کند. ضمن اینکه امکان سرمایه‌گذاری به دلار و یورو در بانک‌های ترکیه هم فراهم است. درباره این روش هم چند نکته وجود دارد که با هم بررسی می‌کنیم.

سرمایه‌گذاری شما تا سه سال بلوکه می‌شود

شما تا سه سال نمی‌توانید مبلغ اولیه (۵۰۰ هزار دلار) را تغییر دهید یا برداشت کنید. البته به سرمایه شما در بانک سود سپرده تعلق گرفته و هر ماه به حسابتان اضافه می‌شود. این سود قابل برداشت است. از طرف دیگر سه سال پس از دریافت شهروندی شما می‌توانید این مبلغ را برداشت کنید یا به هر حساب دلخواه دیگر منتقل نمایید.

دریافت شهروندی با دریافت اقامت شدنی است؟

برخی از افراد که سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری یا خرید ملک ندارند، سوال می‌پرسند که آیا می‌شود با دریافت اقامت موقت در ترکیه زندگی کرد و پس از گذشت مدتی، برای دریافت شهروندی اقدام کرد؟

بله! می‌شود. اما این مسئله وابسته به قوانین است و قوانین هم در طول زمان می‌توانند تغییر کنند. برای همین این روش را نمی‌توانیم از بهترین روش‌های دریافت شهروندی و اخذ پاسپورت ترکیه قلمداد کنیم. بااین‌حال اگر فردی بتواند به روش‌های قانونی اقامت ترکیه را دریافت کند و پس از گذشت ۷-۸ سال سابقه قضایی و مشکل قانونی در ترکیه نداشته باشد، دریافت شهروندی برای این فرد ممکن خواهد بود.

روش‌های دیگر دریافت شهروندی ترکیه

جدای از روش‌های ذکرشده که از بهترین روش‌ها برای زندگی در ترکیه است، روش‌های دیگری هم وجود دارد که امکان دریافت شهروندی را دارند. این روش‌ها بیشتر به شرایط شما وابسته است و به صورت مستقل روشی منطقی برای دریافت شهروندی ترکیه نیستند. در ادامه هر کدام را جداگانه بررسی می‌کنیم.

دریافت شهروندی ترکیه با ازدواج

درست است که با ازدواج با یک فرد ترک‌تبار می‌توانید شهروندی ترکیه را دریافت کنید اما این ازدواج باید واقعی باشد. همچنین باید حداقل سه سال از عقد شما گذشته باشد و در این مدت هم به عنوان یک خانواده در ترکیه زندگی کرده باشید. تمامی این موارد به دقت بررسی می‌شود و برای همین، این روش تنها برای افرادی مناسب است که واقعاً با یک فرد ترک ازدواج کرده و زندگی نمایند.

توجه کنید که اگر ثابت شود ازدواج شما صوری است یا تنها به قصد دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه، قصد فریب مقامات مهاجرت ترکیه را دارید، شامل مجازات و حتی زندان خواهید شد. بااین‌حال اگر واقعاً قصد زندگی با یک فرد ترک را دارید، این روش به شرط نداشتن سوءپیشینه در اداره امنیت و سیستم قضایی این کشور قابلیت اجرا و دریافت شهروندی را دارد.

کار و دریافت شهروندی

یکی دیگر از سوالات رایج در زمینه دریافت شهروندی، این است که آیا از طریق اشتغال می‌توان شهروندی ترکیه را دریافت کرد؟ این امر به چند طریق ممکن است. یک روش این است که ابتدا به واسطه کار و قرارداد و بیمه خود درخواست اقامت موقت دهید. سپس با گذشت ۸ سال از فعالیت شغلی شما در ترکیه، برای شهروندی درخواست دهید که درصورت نداشتن سوءسابقه در سیستم قضایی ترکیه امکان بررسی آن وجود دارد.

روش دیگر ثبت شرکت در ترکیه است. اگر شما به قصد فعالیت شغلی بتوانید اجازه کار ترکیه را دریافت کنید و به صورت موقت اقامت شغلی ترکیه را بگیرید، می‌توانید بعد از گذشت ۵ سال فعالیت مداوم به درخواست شهروندی ترکیه فکر کنید. این روش شامل شرایطی می‌شود از جمله اینکه باید حداقل ۵ نفر از شهروندان ترکیه را در شرکت خود به صورت تمام‌وقت استخدام و بیمه کنید. بررسی این موارد به صورت دقیق انجام می‌شود؛ پس به فکر تقلب و سندسازی نباشید. پس این روش تنها برای افرادی کارآمد است که به صورت جدی قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کشور ترکیه را داشته باشند.

شهروندی ترکیه

 مراحل درخواست شهروندی ترکیه

حالا که با روش‌های دریافت شهروندی ترکیه آشنا شده‌اید، بد نیست نگاهی به مراحل دریافت شهروندی ترکیه داشته باشیم. مراحل دریافت شهروندی بر اساس این که چه روشی را انتخاب می‌کنید، متفاوت است. بااین‌حال برای روش‌های سرمایه‌گذاری مسیری مشابه پیش روی شماست که هر کدام را بررسی می‌کنیم.

مراحل درخواست شهروندی ترکیه با خرید ملک

قدم اول شما در این مسیر پیدا کردن ملک یا املاکی است که مجموع ارزش آن‌ها  ۴۰۰ هزار دلار یا بیشتر شود. در قدم بعدی باید کد مالیاتی ترکیه را دریافت کنید. سپس باید یک حساب بانکی در ترکیه به نام خودتان باز نمایید. از اینجا به بعد باید به سراغ معامله ملک بروید. اول باید به کمک کارشناس SPK ارزش دقیق ملک موردنظرتان را تعیین کنید. سپس در اداره تاپو فرایند انتقال سند را انجام دهید.

پس از این مراحل اقامت ترکیه شما طی هفت تا ده روز کاری صادر می‌شود. سپس می‌توانید برای دریافت شهروندی درخواست دهید. دریافت پاسپورت ترکیه می‌تواند تا سه ماه پس از درخواست شما به طول بیانجامد. بعد از این مرحله ملاقات و مصاحبه حضوری با شما برای دریافت شهروندی انجام خواهد شد.

مراحل دریافت پاسپورت ترکیه با سرمایه‌گذاری

اگر روش انتخابی شما سرمایه‌گذاری در بورس یا بانک ترکیه است، ابتدا باید یک حساب ارزی در یکی از بانک‌های ترکیه باز کنید و سپس مبلغ اولیه لازم (حداقل ۵۰۰ هزار دلار) را به آن منتقل نمایید. سپس باید ضمن درخواست شهروندی، قراردادی را با بانک امضا نمایید. این قرارداد شامل تعهد شما به سرمایه‌گذاری حداقل سه‌ساله می‌شود و ذکر می‌کند که این مبلغ برای درخواست شهروندی در بانک یا صندوق‌های مجاز سرمایه‌گذاری شده است. بعد از این مرحله ملاقات و مصاحبه حضوری با شما برای دریافت شهروندی انجام خواهد شد.

 

اگر این مراحل برایتان پر است از ابهام، نگران نباشید. این مورد طبیعی است. اگر می‌خواهید یک مهاجرت بی‌دردسر داشته باشید، بهتر است یک مشاور در کنارتان باشد. از مشاوران آرال گام کمک بگیرید تا قدم به قدم همراه شما بیایند و تا دریافت شهروندی ترکیه همراهی‌تان کنند.

شرایط و قوانین دریافت شهروندی ترکیه

دریافت شهروندی ترکیه از هر طریقی که باشد، یک‌سری شرایط عمومی دارد. پس قبل از هر اقدامی بررسی کنید که این شرایط را دارا هستید یا نه.

  •   فرد بالغ و دارای قوه تشخیص باشد و به عبارتی در سلامت کامل خواهان زندگی در ترکیه باشد.
  •   فرد نباید بیماری واگیردار یا بیماری خاصی که جامعه را تهدید کند داشته باشد.
  •   باید از درآمد مناسب برخوردار بوده و به اصول اخلاقی مقید باشد.
  •   تسلط به زبان و فرهنگ ترکی
  •   سوءپیشینه امنیتی و قضایی نداشته باشد.

این شرایط عمومی اولین مانع شما برای ورود به ترکیه است. البته بسیاری از افراد این موارد را برخوردار هستند. جدای از این مورد شما باید مدارکی را هم جهت دریافت شهروندی ترکیه ارائه دهید. در ادامه مدارک عمومی که در هر روشی برای اخذ شهروندی ترکیه نیاز دارید را نام می‌بریم.

  •       پاسپورت فعلی با ترجمه رسمی ترکی با تاییدیه نوتر سفارت
  •       اصل شناسنامه متقاضی به همراه کپی
  •       گواهی وضعیت تأهل با ترجمه رسمی به زبان ترکی
  •       اجازه اقامت موقت در ترکیه
  •       فرم معاینه اولیه یا VAT-4
  •       رسید بانکی هزینه‌های پرداخت‌شده
  •       در صورت تأهل، گواهی ازدواج با ترجمه رسمی و نوترشده

این مدارک برای هر فرد به صورت مجزا لازم است. بنابراین اگر قصد مهاجرت خانوادگی دارید، باید برای هر فرد از اعضای خانواده خود این مدارک را جمع‌آوری کنید. در ضمن، ترجمه اسناد به ترکی استانبولی به صورت رسمی و نوتر کردن مدارک ضروری است و بدون این دو مورد، ممکن است مدارک شما پذیرفته نشود.

کشور ترکیه

حالا که درباره شرایط و مدارک لازم برای دریافت شهروندی ترکیه آشنا هستید، بحث شیرین قوانین مهاجرت ترکیه هم به میان می‌آید. قوانین مهاجرت در هر کشوری تابع سیاست‌گذاری‌های آن کشور است و برای همین در طول زمان تغییراتی می‌کند. برای مثال جدیدترین قانون برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک، حداقل ارزش ملک را ۴۰۰ هزار دلار عنوان کرده است؛ درحالیکه که پیش از این مبلغ بسیار کمتری لازم بود.

برای اینکه در زمینه قوانین و شرایط مهاجرت به ترکیه به‌روز باشید، با کارشناس‌های آرال گام مشورت کنید. آرال گام می‌تواند در مسیر مهاجرتی شما، قدم به قدم همراهتان باشد.

جمع‌بندی

یکی از گزینه‌های جذاب برای مهاجرت ایرانیان، کشور ترکیه است. نزدیکی فرهنگ و جغرافیای ترکیه باعث شده تا مهاجرت به ترکیه و دریافت شهروندی ترکیه برای ایرانی‌ها مطلوب باشد. در این مطلب در رابطه با شهروندی ترکیه، روش‌های دریافت پاسپورت ترکیه و مراحل آن صحبت کردیم. همچنین شرایط عمومی و مدارک لازم دریافت شهروندی و همچنین قوانین آن هم توضیحاتی داده شد. امیدواریم که این مطلب یک قدم شما را به هدفتان نزدیک‌تر کرده باشد. 

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.3 از 5 از 4 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار nima
    nima
    ۲۰ تیر ۱۴۰۱

    بعد از اخذ شهروندی ترکیه میتوان با پاسپورت ایرانی از ترکیه خارج شد؟