موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

اداره ثبت شرکت ها در ترکیه

سرمایه گذاری اداره ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه؛ پیش‌نیاز شما برای سرمایه‌گذاری

امروزه ثبت شرکت در کشور ترکیه به دلیل رشد اقتصادی این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی به شمار‌ می‌رود. این روش سرمایه‌گذاری مزایای بسیاری دارد که یکی از آن‌ها امکان دریافت اقامت دائم کشور ترکیه پس از گذشت پنج سال است. ثبت شرکت در ترکیه نیازمند ارائه مدارک و اسنادی به دپارتمان‌ها یا مراکزی می‌باشد که اطلاعات شرکت‌ها را به عنوان فعالیت قانونی در کشور ترکیه ثبت می‌کنند. از این ادارات می‌توان به اداره بازرگانی ترکیه و دفترخانه رسمی این کشور یعنی اداره نوتر (Noter) اشاره کرد. برای آشنایی با اداره ثبت شرکت ها در ترکیه در این مطلب از آرال گام به ما همراه شوید.

مزایای ثبت شرکت در اداره‌های مربوطه کشور ترکیه

اداره ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در ترکیه یکی از گزینه‌های محبوب میان سرمایه‌داران بین‌المللی است که مزایای بسیاری دارد. از این مزایا می‌توان به هزینه پایین برای ثبت اسناد و دریافت اقامت دائم در این کشور اشاره کرد. اقامت دائم این کشور پس از ثبت مدارک در اداره ثبت شرکت ها در کشور ترکیه یکی از اهداف سرمایه‌گذاران در کشور ترکیه است.

هزینه پایین ثبت اسناد رسمی شرکت

یکی از ویژگی‌هایی که ثبت شرکت در کشور ترکیه در میان سرمایه‌گذاران ایرانی محبوب شده است، هزینه پایین ثبت اسناد رسمی در این کشور است. این هزینه برای ثبت اسناد رسمی در کشور ایران به نسبت ترکیه بسیار بیشتر است.

ثبت انواع مختلف شرکت‌ها بدون محدودیت

یکی دیگر از مزایای برجسته ثبت شرکت در اداره‌های رسمی کشور ترکیه امکان ثبت انواع مختلف شرکت‌ها با توجه به شرایط سرمایه‌داران است. شرکت‌های موجود در کشور ترکیه انواع مختلفی دارند که می‌توانید با توجه به شرایط و میزان سرمایه خود یکی از آن‌ها را در اداره ثبت شرکت ها در ترکیه ثبت کنید.

شرایط آسان اداره مالیات برای ثبت اسناد شرکت

یکی از مواردی که باید پیش از ثبت شرکت در کشورهای اروپایی در نظر گرفت، نرخ و شرایط مالیات در کشور مورد نظر است. در برخی از کشورهای برتر اروپایی شرایط پرداخت مالیات برای ثبت شرکت از چالش‌های سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. این شرایط در کشور ترکیه برای سرمایه‌گذاران ایرانی آسان می‌باشد. نرخ مالیات ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌های ترکیه در سال 2021 برابر با 20 درصد است.

معرفی ادارات مربوط به ثبت شرکت ها در ترکیه

همانطور که پیش از نیز اشاره شد، ثبت شرکت در کشور ترکیه نیازمند ارائه مدارک به برخی از ادارات مربوطه است. یکی از این ادارات که برای ثبت شرکت باید به آن مراجعه کنیم، اداره ثبت اسناد رسمی یا همان نوتر است. مراجعه به این دفتر برای اهداف مختلفی صورت می‌گیرد، برای مثال سرمایه‌داران برای استفاده از مدارک خود نیاز دارند تا به این دفتر مراجعه کنید.

اداره نوتر؛ دفتر اسناد رسمی کشور ترکیه

دفاتر نوتر در کشور ترکیه همان دفاتر ثبت اسناد رسمی کشور ترکیه هستند که وظایفی مانند  ثبت شرکت در این کشور را انجام می‌دهند. دفاتر نوتر در تمامی شهرهای کشور ترکیه موجود هستند؛ بنابراین برای دسترسی به این دفاتر کار سختی نخواهید داشت.

اداره ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه‌گذاران می‌توانند با ارائه مدارک خود به دفاتر نوتر در سراسر نقاط ترکیه و انتقال حداقل میزان سرمایه به خرانه دولت این کشور شرکت خود را ثبت نمایند. این مراحل در کشور ترکیه به نسبت دیگر کشورهای اروپایی آسان می‌باشد. این ادارات در کشور ترکیه تنها وظیفه ثبت شرکت را برعهده ندارند و مهاجران می‌توانند برای خرید و فروش ملک، انجام کارهای وکالتنامه، تایید ترجمه مدارک و انتقال مالکیت به دفاتر نوتر مراجعه کنند.

مراجعه به دفاتر نوتر یکی از اولین قدم‌ها برای ثبت شرکت در کشور ترکیه است. افراد خارجی برای این که بتوانند از اسناد خود که به زبان ترکی ترجمه شده در این کشور استفاده کنند، نیاز دارند تا در این دفاتر تاییدیه ترجمه را دریافت کنند. برای مثال افرادی که نیاز دارند شرکت با مسئولیت محدود در کشور ترکیه ثبت کنند، نیاز دارند تا مدارک خود را مانند مدارک شناسایی که زبان ترکی ترجمه شده است، به دفاتر نوتر تحویل دهند.

توجه داشته باشید که در صورتی که می‌خواهید از مدارک خود کپی بگیرید، نمی‌توانید از مدارک تایید شده این کار را انجام دهید. مدارک کپی شده از روی اسناد تایید شده در دفاتر نوتر در این کشور قابل قبول نمی‌باشد. بنابراین برای داشتن دو مدرک تایید شده باید یک تاییدیه جدا از برای آن از سوی دفاتر نوتر دریافت کنید.

وظایف دفاتر نوتر؛ خدمات متنوع این اداره ثبت شرکت ها در ترکیه

دفاتر نوتر همانطور که گفته شد در کشور ترکیه به عنوان دفاتر رسمی شناخته می‌شوند، این ادارات علاوه بر تایید مدارک ترجمه شده وظایفی دیگری نیز دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

  • تهیه و تنظیم وصیت‌نامه افراد خارجی و داخلی
  • تهیه اسناد مرتبط با خرید و فروش زمین و املاک تجاری
  • تهیه و تنظیم وکالت‌نامه افراد خارجی و داخلی
  • ایجاد اسناد مرتبط با شرکت‌های داخلی و خارجی
  • تهیه و تنظیم اسناد خرید خودرو
  • تهیه و تنظیم اسناد توافقات معاملاتی بین اشخاص حقیقی و حقوقی
  • تنظیم همه اسناد حقوقی
  • تایید ترجمه مدارک اشخاص خارجی نظیر اسناد املاک و اسناد بانکی

هزینه دفاتر رسمی نوتر در ترکیه

برای به دست آوردن هزینه دقیق کارهای اداری در دفاتر نوتر بهتر است با مراجعه به این دفاتر و شرح کارهای خود هزینه‌ مورد نظر را دریافت کنید. این هزینه به عوامل مختلفی وابسته است که بر طبق لیست هزینه‌های دولتی می‌باشد. لازم به ذکر است که هر دفتر نوتر با توجه به شرایط و روندی که برای انجام شدن مراحل اداری شما انجام می‌دهد هزینه متفاوتی دریافت می‌کند.

اداره ثبت شرکت در ترکیه

برای مثال هزینه تایید ترجمه اسنادی مانند پاسپورت در دفاتر نوتر برابر با 50 تا 100 لیر است که زمانی حدود یک روز نیز برای تایید نیاز دارد. با این حال به طور کلی میانگین هزینه‌ای که باید برای انجام شدن فعالیت‌های خود انجام دهید 100 تا 400 لیر است.

روند ثبت شرکت در اداره نوتر برای افرادی خارجی

یکی از مواردی که باید پیش از ثبت شرکت در ترکیه در نظر داشته باشید، آَشنایی با روند و شرایط کاری در اداره مورد نظر است. اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید تسلط به زبان ترکی می‌باشد. به عبارت دیگر برای انجام مراحل ثبت شرکت در کشور ترکیه نیاز دارید تا به این زبان تسلط کافی داشته باشید. درصورتی که به زبان ترکی تسلط ندارید باید یکی از مترجم‌های معتبر در کشور ترکیه را استخدام کنید که با اصطلاحات قانونی آشناییت داشته باشند.

اداره ثبت شرکت در ترکیه

برای انجام دادن مراحل اداری ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها در ترکیه باید تمامی مدارک شناسایی خود را به صورت ترجمه شده به همراه داشته باشید. از این مدارک می‌توان به پاسپورت و یک کپی از آن اشاره کرد. پس از تایید شدن هویت سرمایه‌گذاران ایرانی، می‌توانید مدارک لازم را جهت ثبت شرکت خود تکمیل کنید. پس از ثبت درخواست باید مدارک تکمیلی به مانند لیست اعضای شرکت، سهام هر شخص و مسئولیت هر شخص را به مسئولین اداره نوتر ارائه دهید.

مترجمی که افرادی استخدام می‌کنند باید در تمامی مراحل فرد را به هنگام تشکیل پرونده و توضیح شرایط همراهی کنند. تمامی اسناد به هنگام امضا شدن توسط مترجم ترجمه می‌شود و ضمیمه پرونده شما می‌شود. در مرحله آخر سرمایه مورد نظر خود را به حساب بانکی دفاتر دولتی نوتر واریز می‌کنید. دو پرونده به صورت اصلی و کپی ایجاد می‌شوند که پرونده اصلی به صاحب شرکت واگذار می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت در اداره نوتر

همانطور که پیش از این نیز مطالعه کردید، ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها در ترکیه یا همان نوتر نیازمند مدارکی است که سرمایه‌داران باید به همراه داشته باشند. یکی از این مدارک، مدارکش شناسایی است که باید در دارلترجمه‌های معتبر ایرانی به زبان ترکی ترجمه شده باشند. از دیگر مدارک برای ثبت شرکت در اداره نوتر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل پاسپورت به همراه کپی از تمامی اعضای شرکت
  • داشتن کد مالیاتی
  • چهار عدد عکس پرسنلی از تمامی اعضای شرکت
  • به همراه داشتن لیستی از تمامی وظایف و اسامی سهام‌داران

اداره مالیات

اداره ثبت مالیات یکی از ادارات دولتی در کشور ترکیه است که افراد برای ثبت شرکت در این کشور نیاز دارند تا شرکت خود را در این اداره ثبت کنند. این افراد برای انجام شدن مراحل اداری ثبت شرکت خود در اداره نوتر نیاز دارند تا کد مالیاتی (Vergi numarası) شرکت خود را دریافت کنند. این عمل همچنین برای سرمایه‌دارانی که قصد دارند در بانک‌های ترکیه حساب باز کنند نیز ضروری می‌باشد. دریافت کد مالیات 10 رقمی در ترکیه برای سرمایه‌گذاران خارجی یک امر ضروری است که در ادامه بیشتر آن را بررسی می‌کنیم.

کد مالیاتی در کشور ترکیه به همراه پاسپورت شما ثبت می‌شود و در تمامی شهرهای ترکیه قابل استفاده می‌باشد. دریافت کد مالیاتی برای انجام اموری مانند امور مربوط به سند و چک، دریافت وام، تمام امور بانکی، امور لیزینگ مالی و سند وصول استفاده می‌شود.

افراد علاوه بر ثبت شرکت در اداره نوتر یا همان اداره ثبت شرکت ها در ترکیه نیاز دارند برای خرید ملک، خرید و فروش ماشین و اخذ اقامت دائم ترکیه کد مالیاتی خود را دریافت کنند. برای اخذ این کد باید به همراه مدارک شناسایی خود به اداره مالیات ترکیه مراجعه کنید و فرم درخواست ثبت شرکت در این کشور را تکمیل کنید. با طی کردن همین مراحل می‌توانید در عرض 15 دقیقه کد مالیاتی خود را دریافت کنید. جالب است بدانید که دریافت کد مالیات در کشور ترکیه به صورت رایگان است.

روش استعلام کد مالیات‌ شرکت‌ها در ترکیه

در صورتی که قصد دارید کد مالیاتی یکی از شرکت‌های واقع در ترکیه را استعلام بگیرید، می‌توانید با مراجعه به سایت رسمی اداره مالیات در این کشور پیگیری کنید. برای این منظور باید در قسمت بررسی این سایت استفاده کنید. در صورت بررسی کد مالیاتی شرکت خود در سایت اداره مالیات ترکیه می‌توانید به راحتی به تمامی اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. برای این کار ابتدا باید هویت خود را در سایت مشخص کنید. برای تایید هویت می‌توانید از گزینه ورود کاربران به سایت استفاده کنید.

اداره فرمانداری کشور ترکیه

دریافت اقامت دائم از طریق ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها در ترکیه یا همان نوتر یکی از اهداف سرمایه‌گذاران است. با این حال باید توجه داشته باشید که دریافت اقامت دائم این کشور به صورت آنی امکان‌پذیر نمی‌باشد. در حقیقت شما با ثبت شرکت در کشور ترکیه، یک ویزای دو ساله دریافت می‌کنید.

اداره ثبت شرکت در ترکیه

افرادی که ویزای موقت خود و اعضای خانواده‌شان را در کشور ترکیه دریافت کرده‌اند، برای دریافت اقامت دائم این کشور نیاز دارند این ویزا را تمدید کنند. سرمایه‌گذاران برای این منظور باید شرکت خود را پس از ثبت به صورت موفقیت‌آمیز اداره کنند تا پس از پنج سال اقامت در این کشور اقامت دائم خود و خانواده‌شان را دریافت کنند. برای تمدید ویزای موقت سرمایه‌گذاری باید به فرمانداری استان مورد نظر مراجعه کنید.

ثبت شرکت و انجام مراحل اداری در مراکز دولتی مختلف ترکیه

از سرمایه‌گذاری‌های محبوب در کشورهای خارجی می‌توان به ثبت شرکت در کشور ترکیه اشاره کرد. این روش به دلیل مزایایی که دارد مانند امکان دریافت اقامت دائم پس از گذشت پنج سال در این کشور در میان سرمایه‌داران محبوب شده است. این افراد برای سرمایه‌گذاری در ترکیه نیاز دارند تا مراحل اداری ثبت شرکت را در اداره‌های مربوطه انجام دهند. از ویژگی‌های جالب انجام روند ثبت شرکت در این کشور می‌توان به هزینه پایین پروسه این سرمایه‌گذاری و شرایط آسان برای سرمایه‌داران خارجی اشاره کرد.

اداره ثبت شرکت در ترکیه

یکی از مهم‌ترین اداره‌هایی که برای ثبت شرکت در ترکیه باید به آن مراجعه کنید، اداره ثبت شرکت ها در ترکیه یا همان اداره نوتر است. این اداره وظایف بسیاری نظیر تایید مدارک ترجمه شده دارد که سرمایه‌داران می‌توانند با مراجعه به آن کارهای اداری خود را انجام دهند. چنانچه در نظر دارید که مراحل ثبت شرکت خود را در کشور ترکیه انجام دهید، می‌توانید با استفاده از خدمات سایت آرال گام تمامی نسبت به این مهم اقدام کنید. مشاورین ما با سال‌های زیادی تجربه می‌توانند شما را در تمامی مراحل اداری ثبت شرکت در ادارات ترکیه راهنمایی کنند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *