موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

اقامت کاری ترکیه

مهاجرت اقامت کاری ترکیه

دریافت اقامت کشور ترکیه با اخذ ویزای کار

هرساله ایرانیان بسیاری تلاش می‌کنند تا به کشورهای خارجی از جمله ترکیه مهاجرت کنند. یکی از اصلی‌ترین مقاصد ایرانیان در سال‌های اخیر از سفر و اقامت در ترکیه، یافتن شغل مناسب و اقامت کاری ترکیه بوده است. کار کردن در کشور ترکیه می‌تواند مزایای بسیاری داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به امکان دریافت تابعیت این کشور پس از مدتی کارکردن اشاره کرد. اما آیا اقامت ترکیه می‌تواند انتخابی مناسب برای ایرانیان باشد؟ شرایط کار و درآمد در این کشور چگونه است؟ در این مطلب از موسسه آرال گام قصد داریم تا شرایط دریافت اقامت در این کشور با استفاده از ویزای کاری را بررسی کرده و به این سوالات پاسخ دهیم.

شرایط کار در کشور ترکیه

همانطور که در بخش قبلی به آن اشاره شد، ترکیه همواره به عنوان یکی از مقاصد ایرانیان برای اقامت و کار به شمار می‌رفته است. در رابطه با شرایط کاری در کشور ترکیه بد نیست بدانید که در این کشور نرخ درآمد با میزان مخارج دارای تناسب است و از این رو افراد مقیم ترکیه سختی چندانی را برای گذراندن امورات خود احساس نخواهند کرد.

اقامت کاری ترکیه

در کشور ترکیه این امکان به شما داده می‌شود که در ابتدا و در بدو شروع به کار در این کشور، اقامت موقتی یک‌ساله را دریافت کنید. البته پیش از سفر به این کشور باید شغل مورد نظر را پیدا کرده و با توجه به آن اقامت کاری این کشور را دریافت کرده باشید.

مزایای کار در ترکیه

از جمله مزایای کار در کشور ترکیه می‌توان به این اشاره کرد که ارزش لیر در این کشور بیشتر از ريال ایران است. از این رو اگر شما حقوق دریافتی خود را به پول ایران تبدیل کنید، درآمدتان چندین برابر خواهد شد. همچنین بد نیست بدانید که درکشور ترکیه این امکان به شما داده می‌شود که بتوانید خانواده خود را هم به این کشور ببرید.

اقامت کاری ترکیه

به زبانی ساده‌تر، در ترکیه نوعی ویزا به نام ویزای همراهی خانواده وجود دارد که می‌توانید با داشتن اقامت کاری ترکیه، برای دریافت آن اقدام کنید. ویزای همراهی به خانواده اعم از همسر و فرزندان زیر 18 سال این امکان را می‌دهد که بتوانند تا پایان کار شما در کشور ترکیه همراهتان باشند و مانند یک شهروند این کشور، زندگی کنند.

لازم به ذکر است که اقامت کاری ترکیه می‌تواند علاوه بر امکان تبدیل اقامت موقت به تابعیت برای فرد، ویزای همراهی خانواده را هم به تابعیت ترکیه تبدیل کند. اما باید به این نکته توجه داشت که تبدیل ویزای موقتی کار به تابعیت ترکیه به صورت پلکانی صورت می‌گیرد.

بدین صورت که شما پس از دریافت ویزای کار یک‌ساله ترکیه، باید دوباره به سفارت این کشور مراجعه کنید و اقامت کاری 2 ساله را دریافت کنید. با گذشت 5 سال از اقامت موقتی این کشور، به شما و خانواده‌تان اقامت دائمی این کشور تعلق خواهد گرفت. پس از گذشت یک الی دو سال از دریافت اقامت دائم هم می‌توانید برای خود پاسپورت ترکیه را تهیه کنید.

نرخ بیکاری در ترکیه

از جمله مواردی که پیش از اقدام برای دریافت اقامت کاری ترکیه باید به آن توجه کنید، نرخ بیکاری در این کشور است. به هر حال شما قصد دارید تا در این کشور به کار بپردازید و از این رو نیاز دارید تا درباره میزان بیکاری در این کشور اطلاعاتی داشته باشید.

اقامت کاری ترکیه

نرخ بیکاری در سال 2021 در حدود 2 درصد برای کشورهای اروپایی و سپس برای کشورهای آمریکایی بوده است. در کشور ترکیه نرخ بیکاری در جولای 2021 در حدود 12 درصد بوده است که نشان از فضای کار نسبتا مناسب در این کشور دارد.

شما در کشور ترکیه این امکان را خواهید داشت که بتوانید با توجه به شرایط خود، شغل مورد نظر را پیدا کنید. در نظر داشته باشید که در ترکیه، هر شغل درجات مختلفی دارد و شما با توجه به شرایط خود در درجات مختلف قرار خواهید گرفت.

میزان حقوق مشاغل مختلف

بد نیست کمی هم به میزان حقوق مشاغل مختلف بپردازیم. در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید با توجه به شرایط مختلفی از جمله مدرک تحصیل و سوابق کاری، حقوق مختلفی را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه دیگر کشورهای جهان مشاغل میزان حقوق مختلفی را دریافت می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

اگر بخواهیم مبنای درآمد در این کشور را بر اساس لیر قرار دهیم، یک مدیر اجرابی قادر خواهد بود تا سالانه در حدود 105 هزار دلار آمریکا از شغل خود پول در بیاورد. این در حالی است که در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت بتوانید به عنوان یک حساب‌دار و یا مشاور مالی، سالانه در حدود 75 هزار دلار درآمد داشته باشید.

اقامت کاری ترکیه

همچنین یک کارشناس اقتصادی هم در این کشور می‌تواند در حدود 63 هزار دلار درآمد داشته باشید. ضمنا مدیرهای فروش و مدیرهای پروژه‌ها هم می‌توانند به ترتیب سالانه مبلغی در حدود 41 و 39 هزار دلار آمریکا درآمد داشته باشند. از جمله پایین‌ترین نرخ‌های درآمد در ترکیه هم می‌تون به کارشناسی منابع انسانی اشاره کرد که سالانه تنها 15 هزار دلار درآمد دارد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای کار کشور ترکیه

شما برای دریافت اقامت کاری ترکیه و اخذ ویزای این کشور نیاز به ارائه مدارک مختلفی دارید. در نظر داشته باشید که اولین مدرک مورد نیاز برای شما در قدم اول مدارک هویتی خواهند بود که از جمله آن‌ها می‌توان به پاسپورت و شناسنامه اشاره کرد.

در ادامه نیز شما باید دفترچه و برگه اقامت را در صورت داشتن به سفارت ترکیه ارائه دهید. ضمنا شما باید کد مالیاتی داشته باشید اخذ آن هم به صورت آنلاین و بدون هیچ هزینه‌ای است. در ادامه هم باید این کد به سفارت این کشور برای اخذ اقامت کاری ترکیه ارائه شود.

اقامت کاری ترکیه

در نظر داشته باشید که باید دعوت‌نامه را که از سوی شرکت مورد نظر دریافت کرده‌اید به همراه برگه درخواست کار و پیشنهاد کاری از سوی کارفرما را تحویل دهید. همچنین باید مدارک تحصیل پیشین که حداقل آن‌ها دیپلم است را به همراه داشته باشید و به سفارت ترکیه ارائه کنید. دیگر مدارکی که برای اخذ ویزای کاری و یا ویزای همراه مورد نیاز شما هستند، به شرح زیر هستند:

  • عکس پرنسلی جدید با پس زمینه سفید
  • مدارک تایید صحبت پیشنهاد کاری
  • برگه درخواست الکترونیکی اخذ اقامت کاری ترکیه
  • آدرس ایمیل شرکت و کارفرما
  • کد مالیاتی کارفرمای شرکت
  • گواهی پرداخت هزینه کارت اقامت ترکیه
  • برگه دریافت بیمه درمانی خانواده
  • گواهی عدم سو پیشینه
  • شماره مالیاتی تمام اعضای خانواده

روش پیداکردن کار در ترکیه

در کشور ترکیه شما دو راه برای کار کردن دارید. نوع اول کار به صورت مستقل است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید کسب و کار مورد نظر خود را شخصا ایجاد کنید. نوع بعدی به گشتن دنبال کار مربوط می‌شود. در نظر داشته باشید که شما تا زمانی که نتوانید در این کشور کار پیدا کنید، امکان دریافت اقامت کاری ترکیه را نخواهید داشت. از این رو راهی برای پیدا کردن کار پیش از دریافت اقامت کاری ترکیه پیش پای شما گذاشته شده است.

سایت‌های کاریابی در ترکیه

احتمالا با سایت‌ها و برنامه‌های کاریابی در ایران مانند دیوار آشنایی دارید. در کشور ترکیه نیز سایت‌ها و برنامه‌های متنوعی ایجاد شده‌اند که به شما این امکان را خواهند داد تا بتوانید با کمک آن‌ها، شغل مورد نظر خود را پیدا کنید. در نظر داشته باشید که ابتدا باید از خود روزمه کاری ایجاد کنید.

اقامت کاری ترکیه

پس از ساخت رزومه، نوبت به جست و جوی کار مورد نظر می‌رسد. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید پس از ارسال رزومه کاری به شرکت‌های مورد نظر، به صورت آنلاین یا حضوری مصاحبه کاری داشته باشید. در صورتی که شما برای امضای قرارداد کاری به نتیجه رسیدید، این امکان را خواهید داشت که بتوانید با دریافت دعوت‌نامه از سوی شرکت، به سفارت این کشور مراجعه کرده و درخواست دریافت اقامت کاری ترکیه را بدهید. در ادامه نیز درباره روند اخذ ویزای اقامت کاری ترکیه صحبت خواهد شد.

از جمله سایت‌های کاریابی در کشور ترکیه هم می‌توان به Eleman اشاره کرد. همچنین Kariyer و Xing هم از دیگر سایت‌های برتر کاریابی هستند. با این حال سایت‌های دیگری برای کاریابی وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به Elemanonline، Secretcv، Yenibiris و Iskur اشاره کرد. که مورد آخر تنها سایت دولتی کشور ترکیه برای کاریابی است.

روند اخذ ویزای کار

همانطور که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد، شما برای دریافت اقامت کاری ترکیه باید ابتدا از سمت کارفرما دعوت‌نامه دریافت کنید. همچنین کارمند یا کارفرما نیز باید به صورت آنلاین درخواست خود را مبنی بر دریافت اجازه کار به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه ثبت کنند. در نظر داشته باشید در مدت 6 روز کاری پس از ارسال آنلاین مدارک، از شما خواسته خواهد شد که مدارک مختلفی که در بخش‌های پیشین به آن اشاره شد را ارائه دهید.

 

سپس مدارک ارائه شده بر طبق قوانین 4817 قانون کار اتباع خارجی در کشور ترکیه مورد بررسی خواهد گرفت و پس از اتمام، فرم نهایی بررسی به صروت آنلاین برای شما ارسال خواهد شد. در نظر داشت هباشید که شما پس از قبولی در بررسی، باید در مدت 30 روز درخواست خود را جهت دریافت اجازه اقامت در ترکیه به منظور کار کردن ارسال کنید. پس از این کار و قبولی درخواست، این امکان را خواهید داشت که بتوانید به این کشور سفر کرده و اقامت کاری ترکیه را دریافت کنید.

هزینه‌های اخذ اقامت کاری ترکیه

نوبت به بخش هزینه‌های دریافت ویزا و اقامت کاری ترکیه می‌رسد. برای این کار چندین نوع ویزا در اختیار شما قرار داده خواهد شد. نوع اول ویزای کار موقت یک‌ساله خواهد بود که بیشتر ایرانیان آن را انتخاب می‌کنند. برای دریافت این ویزا هم باید مبغلی در حدود 140 دلار آمریکا را پرداخت کنید.

در صورتی‌که قصد دریافت ویزای دو ساله را دارید باید 280 و برای سه ساله آن هم در حدود 420 دلار پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که اگر قصد دریافت ویزای کار دائم ترکیه را دارید، باید در حدود 1400 دلار را بابت آن پرداخت کنید. این در حالی است که برای ویزای کار مستقل در ترکیه هم همین مقدار در نظر گرفته شده است. ضمنا شما نیاز به دریافت گواهی کار در این کشور هم دارید که هزینه دریافت آن مبلغی ناچیز و تنها در حدود 16 دلار است.

دریافت اقامت کاری ترکیه با موسسه آرال گام

در کشور ترکیه این امکان وجود دارد که ایرانیان بتوانند به راحتی در آن به کار مشغول شوند. در نظر داشته باشید که در این کشور انواع مختلف ویزای کار اعطا می‌شود که شما باید با توجه به شرایط و نیاز خود، یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین شما در ترکیه این امکان را دارید که بتوانید با دریافت ویزای کار مستقل، کسب و کار دلخواه خود را راه‌اندازی کنید.

در ترکیه میزان حقوق با مخارج دارای تناسب است و از این رو شما برای زندگی سختی چندانی را احساس نخواهید کرد. همچنین بد نیست بدانید که در ترکیه شما می‌توانید ویزای همراهی را هم برای خانواده خود دریافت کنید. ویزای همراهی خانواده به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید اعضای خانواده از جمله همسر و فرزندان زیر 18 سال را به خود به این کشور برده و برای آن‌ها اقامت موقت و سپس تابعیت بگیرید.

توجه:

“بازدید کننده گرامی، آرال گام هیچگونه خدمات کاریابی در ترکیه ارائه نمی دهد و این نوشته صرفا جهت ارائه اطلاعات در خصوص کار در ترکیه می باشد. اساسا اجازه کار در ترکیه برای اتباع بیگانه نه به فرد، بلکه به شرکت های مستقر در ترکیه داده می شود، لذا برای پیدا کردن کار در ترکیه شما می بایستی ابتدا در این کشور ساکن شوید، اقامت این کشور را دریافت کنید. سپس کاری را در یک شرکتی که شرایط استخدام نیروی خارجی را داشته باشد پیدا کنید و آنگاه آن شرکت  می تواند برای شما اقدام به دریافت مجوز کار  کند. البته موارد استثنا  وجود دارد که از حوصله توضیح در این متن خارج است”

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.4 از 5 از 17 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار آتوسا
    آتوسا
    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱

    سلام من دانشجوی دندون پزشکی هستم وقتی تحصیلم تموم شد در کل چه قدر هزینه برای ویزای کار دائم و معادلسازی مدرک اگر تو ایران کامل زبان ترکی یاد گرفته باشم هست ؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • آواتار آرال گام
      ۲۰ شهریور ۱۴۰۱

      سلام خانم آتوسا
      سوالتون خیلی واضح نیست. شما در ایران دانشجوی دندانپزشکی هستید؟
      اگر تحصیل کرده ایران هستید اشتغال به عنوان دندان پزشک در ترکیه خیلی راحت نیست و پروسه ی طولانی مدتی داره. هر چند مشغول شدن شما در یک کلینیک دندانپزشکی کمی راحت تر از راه اندازی مطب خودتون خواهد بود.
      ویزای کار هم بعد از اشتغال شما در یک مجموعه ای که شرایط استخدام نیروی خارجی را دارد قابل تهیه است.
      بنظرم مهمتر از هزینه های مالی، امکان اشتغال است
      موفق باشید

  2. آواتار azam
    azam
    ۰۳ شهریور ۱۴۰۱

    سلام منرشتم مهندسی پزشکی هست و یکسال سابقه کار مرتبط دارم. آیلتس ۶ دارم و الان دارم زبان ترکی‌ یاد میگیرم. آیا با این رزومه برلی من کار هست؟

    • آواتار آرال گام
      ۱۵ شهریور ۱۴۰۱

      با سلام
      ما خدمات کار ارائه نمی دهیم
      با آرزوی توفیق

  3. آواتار ماری
    ماری
    ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

    سلام با مدرک چالیشما ایزین هم میشه اقامت کار در ترکیه گرفت؟

    • آواتار آرال گام
      ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

      سلام
      چالیشما ایزینی همان مدرکی است که با آن اقامت کاری می گیرند. بله