موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل تحصیل دکترا در ترکیه
فهرست عناوین

ترکیه؛ مقصدی مناسب برای تحصیل در مقطع دکترا

جایگاه بالای علمی دانشگاه‌های ترکیه باعث شده است سالانه دانشجویان بسیاری برای تحصیل در ترکیه ترغیب شوند. یکی از مواردی که دانشجویان ایرانی را به تحصیل در این کشور ترغیب می‌کند، این است که ترکیه برای محصلین مقاطع مختلف از جمله دکترا، امتیازات و تسهیلاتی عالی در نظر گرفته است. از این رو دانشجویان برای تحصیل در این کشور فشار زیادی متحمل نخواهند شد. در ادامه این مطلب از آرال گام قصد داریم تا به شرایط تحصیل دکترا در ترکیه بپردازیم.

آشنایی با نظام آموزشی کشور ترکیه

کشور ترکیه از نظام آموزشی شبیه به ایران بهره‌ می‌برد. این نظام آموزشی امکان تحصیل دختران و پسران را در کنار هم فراهم کرده است. نظام آموزشی این دو کشور در عین شباهت، تفاوت‌‌هایی نیز دارند. یکی از این تفاوت‌ها، آموزش به زبان انگلیسی و ترکی است. البته زبان انگلیسی بیشتر در دانشگاه‌های خصوصی ترکیه تدریس می‌شود.

تحصیل دکترا در ترکیه

یکی دیگر از تفاوت‌های نظام آموزشی کشور ترکیه با ایران، دروس قابل ارائه است. در ایران بسیاری از دروس با رشته تحصیلی همخوانی ندارند؛ در صورتی که در ترکیه دروس در جهت رشته تحصیلی ارائه می‌شوند. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه نیز دروس اختیاری را ارائه می‌دهند که مستقیما به رشته تحصیلی ارتباط دارند و دانشجویان می‌توانند این دروس را به دلخواه انتخاب کنند.

تحصیل دکترا در ترکیه

بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، تحصیل در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد را مد نظر قرار می‌دهند. اما چرا نباید مقطع دکترا را برای تحصیل انتخاب کرد؟ تحصیل در مقطع دکترا می‌تواند بسیار راحت‌تر از دیگر مقاطع باشد و مهم‌تر از همه، پذیرش در دانشگاه‌های این کشور در این مقطع بسیار آسان‌تر از کارشناسی و یا کارشناسی ارشد خواهد بود.

تحصیل دکترا در ترکیه

 

در کشور ترکیه باید به زبان ترکی و یا انگلیسی تسلط داشته باشید. البته لازم به ذکر است که پیش از پذیرش در دانشگاه‌های این کشور، از شما آزمون گرفته خواهد شد و یا اینکه باید مدرک زبان خود را به دانشگاه‌ مورد نظر ارائه بدهید. در ادامه به شرایط پذیرش در مقطع دکترا بیشتر می‌پردازیم.

مزایای تحصیل در ترکیه

تحصیل دکترا در ترکیه مزایای زیادی را برای متقاضی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال، دانشجو می‌تواند پس از دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، ویزای همراهی خانواده را نیز برای خانواده خود اخذ کند. این ویزا به خانواده فرد این امکان را می‌دهد تا بتوانند تا پایان مدت تحصیل، در کنار فرزند و یا همسر خود در ترکیه اقامت داشته باشند. لازم به ذکر است که این ویزا فرزندان زیر 18 سال را هم شامل خواهد شد.

تحصیل دکترا در ترکیه

یکی دیگر از مزایای تحصیل در کشور ترکیه، امکان کار کردن در کنار تحصیل است. دانشجویان می‌توانند در مدت تحصیل خود و پس از گذشت دو ترم، در محیط دانشگاه به صورت پاره‌وقت استخدام شوند. البته پس از گذشت مدتی امکان فعالیت در خارج از محدوده دانشگاه نیز برای دانشجو فراهم خواهد شد.

معرفی دانشگاه‌های برتر ترکیه

پیش از تحصیل دکترا در ترکیه باید نکاتی را در نظر داشته باشید. یکی از این نکات، دانشگاه‌های برتر ترکیه است که شما باید با آن‌ها آشنایی کامل داشته باشید. بسیاری از دانشگاه‌های کشور ترکیه مدرک بین‌المللی ارائه می‌دهند اما شما به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی باید یک دانشگاه را انتخاب کنید که بتوان آینده خود را در آن تضمین کرد.

تحصیل دکترا در ترکیه

دانشگاه‌ها برای تحصیل دکترا در ترکیه بورسیه‌های تحصیلی متنوعی را ارائه می‌دهند. برخی از دانشگاه‌ها بورسیه کمک هزینه و برخی دیگر نیز بورسیه کامل را ارائه می‌دهند. در برخی موارد نیز علاوه نپرداختن پول به دانشگاه، مبلغی هم به عنوان کمک هزینه به دانشجو به صورت ماهانه تعلق خواهد گرفت.

یکی از مواردی که تحصیل دکترا در ترکیه را بسیار جذاب جلوه می‌دهد، این است که شما پس از تحصیل در این مقطع در کشور ترکیه، در صورت دارا بودن شرایط لازم و مشغول به کار شدن در این کشور، می‌‌توانید ویزای کار و سپس حق شهروندی این کشور را دریافت کنید. در ادامه درباره دانشگاه‌های ترکیه و مزایای تحصیل در این کشور بحث خواهد شد.

دانشگاه کوچ در کشور ترکیه

دانشگاه کوچ به همراه دیگر دانشگاه ترکیه یعنی سابانجی، همواره به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های این کشور شناخته می‌شده‌اند. به طوری که برخی نشریه‌ها بر برتری سابانجی و برخی دیگر نیز بر برتری کوچ تاکید دارند.

تحصیل دکترا در ترکیه

 

درهای دانشگاه کوچ برای اولین بار در سال 1993 برای دانشجویان باز شد. این دانشگاه در شهر بزرگ استانبول قرار دارد و از همان ابتدا نیز خود را در لیست دانشگاه‌های خصوصی این کشور قرار داده است. یکی از اهدافی که به جهت آن این دانشگاه تاسیس شد، بالا بردن سطح علمی جامعه کشور ترکیه است.

از امتیازاتی که دانشگاه کوچ برای دانشجویان خود قائل می‌شود، امکان بهره‌ بردن از انواع امکانات رفاهی در حین تحصیل است. در این دانشگاه سالن‌های مختلفی ورزشی تدارک دیده شده‌اند تا دانشجویان بتوانند در این دانشگاه علاوه بر تحصیل، اوقات فراغت خوبی را هم تجربه کنند.

از دیگر امکانات دانشگاه کوچ، استفاده از تکنولوژی‌های به روز است. این دانشگاه برای هر کلاس تخته‌های هوشمندی را قرار داده است تا استادان بتوانند با تکنولوژی روز، علم را به بهترین نحو ممکن به دانشجویان منتقل کنند.

دانشگاه کوچ یکی از سطح بالاترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود و طبیعی است که بسیاری از سران کشور ترکیه، از دانش‌آموختگان این دانشگاه باشند. در نظر داشته باشید که هیئت علمی دانشگاه کوچ را دانشمندان معروف به نام تشکیل می‌دهند.

دانشگاه خصوصی کوچ برای تحصیل دکترا در ترکیه و در رشته پزشکی یکی از بهترین گزینه‌های شما خواهد بود. این دانشگاه در زمینه پزشکی در رتبه ششم جهان در سال 2019 قرار گرفت. برای پذیرش نیز تنها متقاضیان سطح بالا توان تحصیل در این مدرسه را خواهند داشت. چرا که برای پذیرش باید آزمون‌های مختلفی مانند SAT را با موفقیت گذراند.

دانشگاه سابانجی؛ تحصیل دکترا در ترکیه و در بهترین دانشگاه این کشور

نوبت به یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر کشور ترکیه می‌رسد. این دانشگاه در کنار کوچ به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه شناخته می‌شود. نشریه تایمز نیز در سال 2019 این دانشگاه را بالاتر از کوچ قرار داد و سابانجی بهترین دانشگاه ترکیه لقب گرفت. موفقیت و سطح علمی این دانشگاه به قدری بالا است که بازتاب فعالیت‌های این دانشگاه در نشریه‌های بین‌المللی به وفور مشاهده می‌شود.

تحصیل دکترا در ترکیه

 

دانشگاه سابانجی هم در شهر استانبول قرار دارد. البته پردیس‌های این دانشگاه در 40 کیلومتری مرکز این شهر واقع شده‌‌اند. دانشگاه سابانجی برای اولین بار در سال 1999 درهای خود را باز کرد. این در حالی بود که ساخت این دانشگاه در سال 1994 به پایان رسیده بود.

از آنجایی که دانشگاه سابانجی یک دانشگاه خصوصی است، تدریس دروس در این دانشگاه نیز به زبان انگلیسی انجام می‌شود. به همین منظور، پیش از پذیرش دانشجویان در این مدرسه، از آن‌ها آزمون زبان انگلیسی گرفته خواهد شد. البته متقضایان تحصیل دکترا در ترکیه برای این دانشگاه می‌توانند با ارائه مدارک معتبر از آزمون‌های بین‌المللی مانند آیلتس و تافل، مجوز ورود به این دانشگاه را دریافت کنند.

البته متقاضیانی که در آزمون ورودی زبان انگلیسی رد شده‌اند، امکان حضور در کلاس‌های فوق فشرده آموزش این زبان را خواهند داشت. دانشگاه سابانجی از 3 دانشکده و یک مدرسه عالی مجهز تشکیل شده است. دانشکده‌های هنر، علوم اجتماعی و طبیعی، مهندسی از این دانشکده‌ها هستند. مدرسه عالی نیز برای آموزش زبان فشرده تاسیس شده است تا دانشجوان بتوانند پیش از ورود به این دانشگاه، به انگلیسی تسلط کامل پیدا کنند.

دانشگاه بیلکنت؛ اولین دانشگاه خصوصی ترکیه

اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه، دانشگاه بیلکنت است که در سال 1984 آغاز به کار کرد. تدریس در این دانشگاه همواره به زبان انگلیسی است و تنها دروس مرتبط با تاریخ و ادبیات ترکیه با زبان ترکی استانبولی تدریس می‌شوند. دانشگاه بیلکنت یکی از سطح بالاترین دانشگاه‌های ترکیه به شمار می‌رود و توانست در سال 2012 رتبه 204 جهان و اول ترکیه را از آن خود کند. این دانشگاه برای چند سال بهترین دانشگاه ترکیه لقب داشت تا اینکه قافیه را به دانشگاه‌های سابانجی و کوچ باخت.

تحصیل دکترا در ترکیه

دانشگاه بیلکنت از 7 دانشکده، 2 مدرسه و 3 مدرسه مناسب برای تحصیل در حین کار تشکیل شده است. متقاضیان تحصیل دکترا در ترکیه در این دانشگاه می‌توانند در حین تحصیل خود، در مدرسه شغلی بیلکنت به صورت نیمه وقت کار کنند.

در سال 2021 دانشگاه بیلکنت بیشتر 11 هزار دانشجو را پذیرش کرد. برای این تعداد دانشجو در این دانشگاه نیز بیشتر از هزار عضو هیئت مدیره تعیین شده است. البته تمام عضوهای هیئت مدیره این دانشگاه را کادر آموزشی تشکیل نمی‌دهند و شورای دانشجویی هم از دیگر عضوهای هیوت مدیره دانشگاه بیلکنت به شمار می‌روند.

دانشگاه بیلکنت نیز مانند دانشگاه کوچ به هدف گسترش و بالا بردن سطح علمی جامعه تاسیس شد. این دانشگاه سالانه مقالات علمی بسیاری را منتشر می‌کند و به همین دلیل هم از دولت ترکیه برای پیش‌برد مقالات علمی خود، کمک هزینه دریافت می‌کند.

دانشگاه فنی خاورمیانه؛ یکی از بهترین‌ها برای تحصیل دکترا در ترکیه

نوبت به بررسی یکی از دانشگاه‎‌های صنعتی بالارده ترکیه می‌رسد. دانشگاه فنی خاورمیانه از بالاترین سطح امکانات آموزشی و رفاهی برای دانشجویان خود بهره‌مند است. این دانشگاه مخصوص رشته‌های مهندسی است و برای کسب علم به صورت تجربی نیز آزمایشگاه‌های متنوعی در سراسر این دانشگاه تاسیس شده‌‌اند. دانشگاه فنی خاورمیانه از این جهت برای تحصیل دکترا در ترکیه مناسب است که مدرک آن اعتبار بین‌المللی دارد و در اغلب نقاط دنیا نیز شناخته شده‌ است.

تحصیل دکترا در ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه به امکانات متنوعی مانند انواع زمین‌های ورزشی و سالن‌های اختصاصی تجهیز شده است. این دانشگاه دارای زمین‌های متنوعی است که نمونه آن زمین‌های فوتبال، والیبال، بسکتبال و استخر سرپوشیده هستند.

دانشگاه میدل ایست درست مانند دیگر دانشگاه‌های برتر ترکیه، سالانه مقالات بسیاری را در انواع زمینه‌های مختلف منتشر می‌کند و از این رو یک رکورددار در زمینه انتشار مقالات به حساب می‌آید. این دانشگاه برای متقاضیان رشته مقاطع تکمیلی اعم از دکترا، بیشتر از 140 برنامه و رشته درسی ارائه می‌دهد که طیف وسیعی از دروس را شامل می‌شوند.

در سال 2021 بیشتر از 22 هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این تعداد دانشجو می‌‌تواند نشانه‌ای از سطح بالای دانشکاه صنعتی خاورمیانه برای تحصیل دکترا در ترکیه باشد. لازم به ذکر است که زبان این دانشگاه برای تدریس نیز انگلیسی است.

دانشگاه فنی خاورمیانه در انواع زمینه‌های مهندسی، مدیریتی و علوم پایه فعالیت می‌کند و دانشجو می‌پذیرد. سالانه نیز هزاران نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که تاکنون صدها هزار نفر از آن‌ها از افراد سرشناس ترکیه به شمار می‌روند.

دانشگاه تاریخی بوغازایچی

یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه که درهای آن از سال 1863 برای اولین بار به روی دانشجویان گشوده شد. این دانشگاه به دلیل اینکه مختص آمریکاییان ساخته شده بود، در ابتدا کالج رابرت نام داشت و زبان تدریس نیز در این دانشگاه به زبان انگلیسی بود. دانشگاه بوغازایچی دارای 12 دانشکده است که نصف آن‌ها برای تحصیل در مقاطع تکمیلی تاسیس شده‌‌اند.

تحصیل دکترا در ترکیه

تحصیل دکترا در ترکیه در دانشگاه بوغازایچی به این دلیل می‌تواند حائز اهمیت باشد که شما به عنوان یک دانشجو می‌توانید از حقوق برابر جنسیتی در این دانشگاه برخوردار باشید. در ضمن در این دانشگاه حقوق بانون نیز به طور کامل رعایت می‌شود و آن‌ها از تمام امکانات این دانشگاه مانند امکانات ورزشی برخوردار خواهند بود.

همانطور که گفته شد، دانشگاه بوغازایچی دارای 12 دانشکده است. دانشکده‌های این دانشگاه نیز خود به چندین بخش تبدیل می‌شوند. این دانشگاه برای متقاضیان تحصیل دکترا در ترکیه انواع رشته‌ها را پوشش می‌دهد. به عنوان مثال، رشته‌های مربوط به هنر و موسیقی از این دسته رشته‌ها هستند.

دانشگاه استانبول ترکیه

دانشگاه استانبول یکی از دانشگاه‌های دولتی مناسب برای تحصیل دکترا در ترکیه است. این دانشگاه قدیمی‌ترین دانشگاه شهر استانبول و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است. از این رو، کادر آموزشی این دانشگاه به خوبی می‌داند که چه دروسی باید به دانشجویان هر رشته تدریس شوند.

تحصیل دکترا در ترکیه

دانشگاه استانبول دارای 17 دانشکده، 9 مدرسه، 14 آموزشگاه و 14 مرکز تحقیقات است که همگی دست به دست هم داده‌اند تا این دانشگاه همواره به عنوان یکی از بالارده‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل دکترا در ترکیه شناخته شود.

برای علاقه‌مندان به مطالعه، در دانشگاه استانبول کتابخانه‌ای بزرگ تاسیس شده است که به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا بتوانند در این کتابخانه به مطالعه بپردازند. در کتابخانه بزرگ دانشگاه استانبول، مجموعه‌ای عظیم از کتاب‌های مختلف وجود دارد که امکان دسترسی به آن‌ها برای تمام دانشجویان فراهم خواهد بود.

در دانشگاه استانبول خدمات بهداشتی متنوعی ارائه می‌شوند که به شما این امکان را می‌هند تا بتوانید در این مرکز، به صورت رایگان درمان شوید. در ضمن در حین تحصیل نیز شما امکان کار به صورت نیمه وقت را در این دانشگاه خواهید داشت.

دانشگاه آنکارا؛ مناسب برای تحصیل دکترا در ترکیه

نوبت به یکی دیگر از برترین دانشگاه‌های ترکیه می‌رسد. دانشگاه آنکارا به دلیل ارائه خدمات متنوع به دانشجویان این امکان را به آن‌ها می‌دهد تا بتوانند به بهترین نحو در این دانشگاه تحصیل کنند. در دانشگاه آنکارا، 14 دانشکده، 3 مدرسه فنی، 7 کالج و یک هنرستان وجود دارد. همچنین برای تحصیلات تکمیلی در این دانشگاه نیز 12 مدرسه عالی در نظر گرفته شده است.

تحصیل دکترا در ترکیه

در دانشگاه آنکارا بیش از 100 رشته برای تحصیل در مقطع دکترا در اختیار دانشجویان قرار دارد. از این رو سالانه، این دانشگاه دانشجویان بین‌المللی بسیاری را می‌پذیرد. دانشجویان این دانشگاه به قدری زیاد هستند که در سال 2010 تنها تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی در حدود 34 هزار دانشجو بود. اکنون نیز این تعداد افزایش پیدا کرده و به مرز 38 هزار دانشجو رسیده است.

در دانشگاه‌ آنکارا بیشتر از 1700 عضو هیئت مدیره حضور دارند که 1150 نفر از آن‌ها را استادان تشکیل می‌‌دهند. باقی عضوهای هیئت مدیره این دانشگاه نیز دانشیارها و استادیارها هستند. دانشگاه آنکارا از کادر آموزشی متنوعی برخوردار است که تعداد اعضای این کادر به 1600 نفر می‌رسد.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران

اگر قصد تحصیل دکترا در ترکیه را دارید، ابتدا بد نیست درباره جایگاه دانشگاه‌های ترکیه از دید وزارت علوم ایران، اطلاعاتی داشته باشید. چرا که داشتن اطلاعات در این زمینه می‌تواند به انتخاب بهترین دانشگاه برای شما کمک شایانی کند. دانشگاه‌های کشور ترکیه به چند گروه تقسیم می‌شوند که گروه الف نشانه بالاترین سطح دانشگاهی است.

دانشگاه‌ها توسیط معیارهای مختلفی سنجیده و رتبه‌بندی می‌شوند. این دانشگاه‌ها مقالات بسیاری را سالانه منتشر می‌کنند و بسیاری از افراد مشهور نیز در دانشگاه‌های برتر ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌‌اند. رتبه بندی این دانشگاه‌ها در سه گروه انجام می‌شود که در ادامه به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

گروه الف؛ تحصیل دکترا در ترکیه در بهترین دانشگاه‌های ترکیه

بخش اول گروه الف است. جایی که برترین دانشگاه‌‌های ترکیه در این گروه قرار داده شده‌‌اند و بسیاری از ایرانیان متقاضی تحصیل دکترا در ترکیه، به سراغ پذیرش در این دانشگاه‌ها می‌روند. این دانشگاه‌ها ممتاز نیز نامیده‌ می‌شوند. بهترین دانشگاه از دید وزارت علوم ایران دانشگاه بیلکنت است. رتبه دوم نیز در اختیار دانشگاه بوغازایچی قرار دارد.

رتبه سوم دانشگاه‌های برتر ترکیه از دید وزارت علوم ایران، دانشگاه حاجت تپه است. دانشگاه کوچ نیز در رده چهارم برترنی دانشگاه‌های این کشور قرار دارد. رتبه پنجم هم اشتراکا به دانشگاه‌های فنی خاورمیانه و اورتادوغو می‌رسد. در آخر نیز دانشگاه سابانجی در رتبه ششم برترین دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد.

گروه ب؛ دانشگاه‌های متوسط ترکیه

در گروه ب، دانشگاه‌های سطح بالای کشور ترکیه قرار دارند. لازم به ذکر است که اگر چه این دانشگاه‌ها در سطح بالایی قرار دارند، اما به سطح دانشگاه‌های گروه الف نمی‌رسند. دانشگاه آنکارا برترین دانشگاه گروه ب از دید وزارت علوم است. رتبه دوم نیز در اختیار دانشگاه کانکایا قرار دارد.

دانشگاه کوکوروا هم موفق به کسب رتبه سوم در این گروه شده است. دانشگاه دوکوز ایلول نیز پس از دانگشاه کوکوروا در رتبه چهارم برترین دانشگاه‌های گروه ب قرار دارد. رتبه بعدی نیز به دانشگاه اژه ترکیه می‌رسد. دانشگاه ارجیس ترکیه نیز موفق به کسب رتبه ششم این لیست شده است.

دانشگاه قاضی و فنی استانبول نیز به ترتیب در رده‌های هفتم و هشتم لیست گروه ب قرار دارند. رده بعدی به دانشگاه استانبول تعلق گرفته است. همچنین دانشگاه‌های کارابوک، مارمارا و فنی ییلدیز نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

گروه ج؛ دانشگاه‌های متوسط به پایین برای تحصیل دکترا در ترکیه

در این لیست نیز دانشگاه‌های سطح متوسط کشور ترکیه قرار دارند. دانشگاه‌های آک‌دنیز و آنادولو در صدر این لیست دیده می‌شوند. رتبه‌های بعدی نیز به ترتیب به دانشگاه‌های آتیلیم، باهچه شهیر، اسکی شهیر، آیدین استانبول و بیلگی استانبول تعلق می‌گیرد.

رتبه هشتم لیست گروه ج که از سوی وزارت علوم منتشر شده است به اینتیتو تکنولوژی ازمیر می‌رسد. رتبه بعدی نیز در دست دانشگاه اقتصاد ازمیر است. در آخر و در رتبه دهم این لیست هم دانشگاه کادیر هاس قرار دارد. البته این لیست به اینجا ختم نمی‌شود و دانشگاه‌های مطرح دیگری نیز در ادامه این لیست وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه کوچائلی
  • دانشگاه کی تی او
  • دانشگاه اندو کوز
  • دانشگاه اوزیگین
  • دانشگاه رسپ تیب اردوغان
  • دانشگاه ساکاریا
  • دانشگاه سلکوک
  • دانشگاه اولوداگ
  • دانشگاه قاضیانتپ
  • دانشگاه یدی تپه

رشته‌های پرطرفدار ترکیه برای تحصیل

تحصیل دکترا در ترکیه متضاقیان بسیاری را دارد. اما در این میان، کدامیک از رشته‌های تحصیلی در ترکیه بیشترین متقاضی را دارند. کشور ترکیه با توجه به اینکه دروس مختلفی را ارائه می‌دهد، سالانه افراد زیادی تمایل دارند تا در این کشور تحصیل کنند. اما رشته‌های پزشکی و پیرا پزشکی به همراه مهندسی یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها در این کشور هستند. در ادامه به این رشته‌ها بیشتر می‌پردازیم.

انواع رشته‌های مهندسی

رشته‌های مهندسی همواره در ترکیه و جهان مورد توجه بسیاری بوده‌‌اند. دانشگاه‌های ترکیه نیز برای افراد بسیاری امکان ثبت‌نام در این رشته‌ها را فراهم کرده‌اند. در نظر داشته باشید که دولت ترکیه به متقاضیان تحصیل دکترا در این کشور و مخصوصا رشته‌های مهندسی، امکان دریافت بورسیه را فراهم کرده است و از این رو، امکان کاهش دادن هزینه‌های تحصیل برای شما فراهم خواهد بود. برخی رشته‌های مهندسی قابل تدریس در دانشگاه‌های کشور ترکیه به شرح زیر هستند:

  • مهندسی معدن
  • مهندسی صنایع
  • مهندسی هسته‌ای
  • مهندسی فیزیک
  • مهندسی شیمی
  • مهندسی کامپیوتر
  • مهندسی نرم‌افزار
  • مهندسی سخت‌افزار
  • مهندسی مکانیک
  • مهندسی پزشکی
  • مهندسی عمران
  • مهندسی ساخت‌وساز
  • مهدسی راه و جاده

پزشکی؛ رشته‌ای پر متقاضی برای تحصیل

رشته‌های مربوط به پزشکی و پیراپزشکی یکی از محبوب‌ترین رشته‌های قابل تحصیل در کشور ترکیه به شمار می‌روند. متقاضیان تحصیل دکترا در ترکیه باید نظر داشته باشند که برای پذیرش در دانشگاه‌های این کشور و در رشته‌های پزشکی باید نمونه باشند. چرا که دانشگاه‌های کشور ترکیه افراد کمی را برای تحصیل در رشته‌های پزشکی پذیرش می‌کنند.

تحصیل در رشته‌های پزشکی در کشور ترکیه می‌تواند بسیار مفید باشد. چرا که دانشگاه‌های این کشور در زمینه‌های مختلف پزشکی در سطح بالای جهانی قرار دارند و حتی برخی از دانشگاه‌های ترکیه نیز با دانشگاه‌های آمریکایی رقابت می‌کنند. از این رو تحصیل در مقطع دکترا برای رشته‌های پزشکی در کشور ترکیه می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه

برای تحصیل دکترا در ترکیه باید شرایطی را دارا باشید. از این شرایط می‌توان به داشتن مدرک زبان انگلیسی و قبولی در ‌آزمون‌های ورودی دانشگاه اشاره کرد. در ادامه به بررسی هرکدام به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

مدرک زبان؛ از موارد مورد نیاز برای تحصیل دکترا در ترکیه

شما به عنوان یک متقاضی تحصیل دکترا در ترکیه باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید. چرا که در بیشتر دانشگاه‌های این کشور، دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند و شما برای تحصیل، به داشتن تسلط به زبان انگلیسی نیاز خواهید داشت.

برای اثبات دانش زبان انگلیسی نیز باید یکی از آزمون‌های معتبر بین‌المللی را با موفقیت بگذرانید. البته منظور از موفقیت رساندن نمره به حداقل امتیاز مورد نیاز دانشگاه مورد نظر است. یکی از آزمون‌هایی که به غیر از تافل و آیلتس پیشنهاد می‌شود، آزمون مربوط به مرکز گزینش ترکیه است.

آزمون ورودی تحصیل دکترا در ترکیه

برای تحصیل در مقطع دکترا کشور ترکیه باید بتوانید امتحان ورودی دانشگاه‌های این کشور را با موفقیت بگذرانید. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این آزمون جهت اثبات بار علمی و میزان تجربه انجام می‌گیرد و شما برای پذیرفته شدن در این آزمون و دانشگاه‌های ترکیه باید حداقل نمره 60 را کسب کنید.

آزمون وروردی تحصیلات تکمیلی ترکیه سالانه و در بازه زمانی معینی برگزار می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این آزمون و زمان برگزاری آن، می‌توانید به به وبسایت مرکز گزینش و جابجایی دانشجویان ترکیه مراجعه کنید.

البته در نظر داشته باشید که آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی، تنها آزمون ورودی به دانشگاه‌های ترکیه نیست و شما می‌توانید با آزمون‌های دیگر مانند GMAT  با کسب حداقل 500 امتیاز و یا آزمون GRE با اخذ حداقل نمره 685 جهت تحصیل دکترا در ترکیه اقدام کنید.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی

برای تحصیل دکترا در ترکیه باید مدارک را آماده کنید و به سفارت این کشور و دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. بدیهی است اولین مدارکی که باید ارائه دهید، مدارک شناسایی هستند. مدارک شناسایی اعم از پاسپورت، کارت ملی و شناسنامه باید اصلی به همراه کپی ارسال شوند.

در نظر داشته باشید که شما برای تحصیل در مقطع دکترا باید کارنامه ریز نمرات و تمام مدارک دانشگاهی خود را به همراه دیپلم به دانشگاه مورد نظر ارائه دهید. برخی مدارک دیگر نیز وجود دارند که می‌توان به عکس پرسنلی تمام رخ و جدید اشاره کرد. در ضمن شما به عنوان یک دانشجو باید هزینه تحصیل در دانشگاه را هم آماده داشته باشید و سفارت ترکیه را از تمکن مالی خود مطمئن کنید.

نحوه اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

برای تحصیل دکترا در ترکیه باید ابتدا در آزمون‌های ورودی مختص دانشگاه مورد نظر شرکت کنید. سپس با پذیرفته شدن و کسب حداقل نمره مورد نیاز، باید مدارک خواسته شده را به دانشگاه ارسال کنید. در صورت پذیرفته شدن در دانشگاه مورد نظر، برای شما دعوتنامه صادر خواهد شد.

تحصیل دکترا در ترکیه

پس از دریافت دعوتنامه تحصیل، می‌توانید با به همراه داشتن آن و دیگر مدارک مورد نیاز به سفارت ترکیه مراجعه کنید. دعوتنامه کلید طلایی شما برای خروج از کشور و اخذ ویزای تحصیلی ترکیه خواهد بود، پس در حفظ آن کوشا باشید. پس از طی کردن مراحل قانونی، ویزای تحصیلی ترکیه برای شما صادر خواهد شد و شما این امکان را خواهید داشت تا بتوانید وارد کشور ترکیه شوید.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

برای رشته‌های اقتصادی آیا ترکیه مناسب برای تحصیل است؟
بله. انواع رشته‌های علوم انسانی اعم از اقتصاد و سیاست در دانشگاه‌های ترکیه تدریس می‌شوند و در این زمینه نیز ترکیه به عنوان یک پیشتاز به شمار می‌رود.
در چه مواردی بورسیه کامل تعلق می‌گیرد؟
در برخی موارد که دانشجو به اصطلاح نخبه باشد و یا در بعضی زمینه‌ها فردی مهم به شمار برود.
بورسیه کمک هزینه به چه صورت است؟
یعنی اینکه برخی از هزینه‌های تحصیل برای شما رایگان خواهد بود. به عنوان مثال نصف شهریه برای شما حذف خواهد شد و برای دریافت خوابگاه نیز مبلغی را پرداخت نخواهید کرد.

تحصیل دکترا در ترکیه با همراهی آرال گام

کشور ترکیه به دلیل این که توانسته است در سال‌های اخیر سطح کیفی نظام آموزش عالی خود را بالا ببرد، اکنون متقاضیان بسیاری را برای تحصیل در مقاطع مختلف از جمله دکترا، پیش روی خود می‌بیند. در نظر داشته باشید که در ترکیه دانشگاه‌های بسیاری وجود دارند که تحصیلاتی با کیفیت بین‌المللی به شما ارائه می‌کنند و در این مطلب تلاش کردیم تا به بهترین‌های آن‌ها از دیدگاه نشریه‌های مختلف و از دیدگاه وزارت علوم ایران بپردازیم.

تحصیل دکترا در ترکیه روندهای پیچیده‌ای دارد. از این رو بهتر است از خدمات مشاوره وکلای مهاجرتی در این زمینه بهره بگیرید. موسسه آرال گام با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع راه‌های مهاجرت از صفر تا صد اقدامات مهاجرتی در کنار شما خواهد بود. تمامی خدمات مهاجرتی این موسسه با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به شما ارائه می‌شود.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *