موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته معماری در ترکیه

تحصیل تحصیل در رشته معماری در ترکیه

آیا قصد تحصیل رشته معماری در ترکیه را دارید؟ دپارتمان معماری یکی از لذت بخش ترین و برگزیده ترین دپارتمان ها در بین دانشجویان بین المللی در ترکیه است. ریشه کلمه انگلیسی معماری از زبان یونانی “arkhitekton” است. در این مقاله بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در رشته معماری در ترکیه را به شما معرفی کرده و علاوه بر این، اطلاعات کلی در مورد دانشکده معماری، هزینه های سالانه در ترکیه و همچنین اطلاعات مختصری در مورد فرصت های شغلی که پس از تحصیل در معماری در ترکیه دارید به شما ارائه خواهیم داد.

فراموش نکنید که با انتخاب تحصیل در ترکیه قادر خواهید بود که در رشته معماری به زبان انگلیسی تحصیل کنید. در آنجا دانشگاه های زیادی در ترکیه برای انتخاب دارید.تحصیل در رشته معماری به دانشجویان می­آموزد که چگونه ساختمان ها را طراحی کنند و آنها را هم از نظر عملکردی و هم از نظر زیبایی شناختی، سالم بسازند. دانشکده های معماری دانشجویان را با اصول سودمندی، دوام و زیبایی سازه های مختلف آشنا می­کنند. در ادامه تحصیل در رشته معماری منجر به مشاغلی مانند معمار، طراح شهری، معمار منظره یا مهندس سازه می­شود.

درباره تحصیل رشته معماری در کشور ترکیه

از اولین سال های بشریت، همواره نیاز به داشتن سرپناه برای انسان ها وجود داشته است. سازه های طراحی شده نه تنها به عنوان پناهگاه عمل می­کردند، بلکه ویژگی های فرهنگی زمان خود را نیز منعکس می­کردند. اکثر ساختمان های مدرن امروزی از معماری اهرام مصر، اروپای رنسانس و بسیاری از تمدن های دیگر الهام گرفته شده اند.اگر به طراحی و ظاهر ساختمان ها علاقه مند هستید، اگر می­خواهید در این زمینه شغلی را دنبال کنید، مناسب ترین گزینه و انتخاب برای شما، تحصیل در رشته معماری در ترکیه خواهد بود.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

علاوه بر این، داوطلبان دانشجو باید به طراحی و نیز تاریخ علاقه داشته باشند. در طول تحصیلات خود در ترکیه، در مورد تحولات در زمینه طراحی در طول تاریخ، نقشه کشی و نیز طراحی ساختمان آشنا خواهید شد. در ادامه شما از آموخته های خود در پروژه های فردی خود در شغل آینده تان استفاده خواهید کرد.مدارک لیسانس و فوق لیسانس در رشته معماری ارتباط نزدیکی با رشته های دیگر مانند هنر و طراحی دارند و در واقع بخشی از یک مجموعه هستند.

با توجه به اینکه هر یک از ما در سازه های بزرگ ساخته شده توسط اجداد خود زندگی می­کنیم، معماری در تاریخ بشر و مردم شناسی بسیار مهم است. مدارک معماری با موضوعات دانشگاهی مانند مهندسی ساخت و ساز، طراحی گرافیک، طراحی تجربه کاربری و هنر ارتباط دارند.معماران باید به زیبایی، کاربرد و دوام توجه داشته باشند. در طول دوره های مختلف در دانشکده معماری، شما با سبک های معماری، علم طراحی، طراحی سازه ها، معماری منظر و طراحی های سه بعدی آشنا خواهید شد.

همچنین نرم افزارهای کامپیوتری مانند طراحی به کمک کامپیوتر(CAD) را کشف خواهید کرد که به شما در برنامه ریزی، تجزیه و تحلیل و بهینه سازی کار طراحی کمک می­کند.مدرک شما در معماری همه چیز را در مورد قوانین طراحی به شما یاد می­دهد، جایی که باید آنها را دنبال کنید و جایی برای کاوش و خلاقیت خواهید داشت. دانستن نحوه کار با بافت، رنگ، کنتراست، نور و بسیاری از جنبه های دیگر به شما این امکان را می دهد که در طراحی ساختمان ها متخصص شوید.

البته، شما همچنین باید مطمئن شوید که چشم انداز شما نیز می­تواند مطابق با استانداردهای ایمنی و منابع موجود ساخته شود.برخی از دوره هایی که دانشجویان معماری به آنها در طول دوران تحصیلشان در مقطع لیسانس دسترسی خواهند داشت عبارتند از: تحلیل معماری معاصر، طراحی و توسعه شهر، سیاست طراحی شهری، طراحی مسکونی، و ساخت و ساز سبز.

پس از فارغ التحصیلی در رشته معماری، شما این فرصت را خواهید داشت که به عنوان یک معمار دارای مجوز، تکنسین CAD، طراح داخلی و فضایی و طراح شهری مشغول به کار شوید. مشاغل دیگری که می­توانید پیدا کنید عبارتند از: نقشه بردار ساختمان، مدیر ساخت و ساز، معمار منظر یا مهندس سازه، تخصص در زمینه های ترکیبی بین هنر- طراحی و معماری (در گرایش های مختلفی مانند معماری، طراحی صنعتی، هنرهای تجسمی، طراحی گرافیک، طراحی داخلی، معماری منظر و طراحی تجربه کاربری)

محتوای درس های رشته معماری در کشور ترکیه:

هر دوره و برنامه ای از ابتدا به اندازه دوره معماری کاربردی نیست. از همان ابتدا، محتوای دوره به سمت پروژه های ساختمانی خاص تنظیم شده است. امکان پذیری ایده های شما همیشه به اندازه خلاقیت طراحی شما مهم خواهد بود و عموما اساتید در تلاش هستند که به شما این مورد را آموزش دهند. به همین دلیل در طول دوره درسی خود، اصول ساخت و ساز را نیز یاد خواهید گرفت، مانند:

  • فیزیک ساختمان
  • تحلیل ساختاری
  • علم مصالح ساختمانی
  • شیمی ساختمان
  • نظریه ساختاری
  • مهندسی بهداشت
  • تکنولوژی گرمایش
  • مهندسی برق
  • ساخت و ساز بتنی
  • ساخت چوب
  • ساخت و ساز فولادی

از آنجایی که مدیریت و هزینه یابی در صنعت معماری اهمیت فزاینده ای پیدا می­کند، شما همچنین در سمینارهایی با موضوعاتی از قبیل مدیریت ساخت و ساز، برنامه ریزی ساخت و ساز و قانون ساختمان شرکت خواهید کرد. البته این دوره عموما شامل موضوعات معماری کلاسیک نیز می­شود. دوره موسسات دارای رشته معماری عموما شامل دوره های علم ساختمان، فناوری نمایندگی، ساخت و ساز ساختمان، طرح و تاریخ ساختمان و هنر نیز در محتوای درسی خود هستند.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

همچنین با تحصیل در رشته معماری، نحوه استفاده از برنامه های CAD  را یاد خواهید گرفت. اینها برنامه های طراحی به کمک رایانه هستند که می­توانید طرح های خود را با آنها طراحی کنید.در دپارتمان معماری ترکیه حضور کامل دانشجویان در کلاس ها کافی نیست و آنها باید خارج از ساعات کاری روی پروژه های خود کار کنند. بنابراین دانش آموزانی که می­خواهند نمرات بالایی کسب کنند، باید بسیار سخت کوش، مشتاق و علاقه مند به یادگیری موضوعات ذکر شده در این رشته باشند.

مقاطع مختلف تحصیل در رشته معماری در ترکیه

رشته معماری یکی از زیرشاخه های مهندسی است که در اکثر دانشکده های فنی و مهندسی دنیا به خصوص ترکیه وجود دارد. اولین قدم برای تحصیل معماری در ترکیه، دانستن زبان (انگلیسی یا ترکی) است. بسیاری از دانشگاه ها به زبان ترکی و انگلیسی به دانشجویان آموزش می­دهند و با دانستن یکی از این دو زبان می­توانید آینده تحصیلی موفقی داشته باشید.

برای تحصیل در هر رشته ای به خصوص در رشته معماری داشتن حداقل اطلاعات متوسط ​​در مورد رشته مورد نظر ضروری است. البته داشتن تجربه و گواهینامه های مرتبط نیز مزیت محسوب می­شود. معماران و طراحان باید با نرم افزارها و همچنین برنامه های کامپیوتری اولیه مانند مجموعه Microsoft Office آشنا باشند.حدود 15 دانشگاه در آموزش معماری در ترکیه تخصص دارند. این عدد بسیار زیاد و عالی است.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

یعنی تقریبا در تمام شهرهای ترکیه دانشگاهی وجود دارد که در آن معماری تدریس می­شود. شما می­توانید در ترکیه معماری را به دو زبان انگلیسی یا ترکی بخوانید، اما بد نیست بدانید که تحصیل در کالج های ترکی زبان بسیار راحت تر خواهد بود (از نظر هزینه). اگر زبان ترکی را برای تحصیل انتخاب کنید، گزینه های بیشتری در آینده در دانشگاه ها خواهید داشت.

همچنین تعدادی از دانشگاه ها رشته معماری را به زبان انگلیسی تدریس می­کنند و شهریه نسبتاً بالاتری نسبت به زبان ترکی دارند. این دانشگاه ها اکثرا خصوصی هستند. برای فردی که قصد تحصیل در این رشته را دارد داشتن مهارت و خلاقیت هنری بالا و مطالعات خوبی در رشته معماری بسیار مهم است.

کارشناسی ارشد معماری در ترکیه:

دوره کارشناسی ارشد معماری در ترکیه حدود دو سال طول می­کشد و شامل دروس مختلفی است. همچنین دانشجو باید در پایان دوره پایان نامه خود را ارائه دهد. تقریباً تمام ترم های تحصیلات تکمیلی در ترکیه در دو دوره برگزار می­شوند:از اکتبر تا ژانویه و از فوریه تا جولای. همچنین دو هفته تعطیلات دانشگاهی وجود دارد.

تعطیلات مدارس برای همه دوره ها معمولا در تابستان و بین جولای و اکتبر است.اکثر دوره های تحصیلات تکمیلی در ترکیه از ماه اکتبر شروع می­شوند. با این حال، گزینه های دیگری برای دوره های پاره وقت وجود دارد که از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است.هزینه تحصیل معماری در ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد بسته به نوع دانشگاه متفاوت خواهد بود.

طبیعتا شهریه دوره های زبان انگلیسی بیشتر از دوره های زبان ترکی است. همچنین شهریه دانشگاه های خصوصی بسیار بالاتر از شهریه دانشگاه های دولتی است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد معماری در ترکیه به زبان انگلیسی حدود دو هزار دلار است. شهریه دانشگاه های ترکیه حدود 100 تا 200 یورو کمتر خواهد بود.

تحصیل در مقطع دکترا رشته معماری در ترکیه

از آنجایی که ترکیه در تلاش است تا به اتحادیه اروپا بپیوندد، سیستم آموزشی دکتری در ترکیه بسیار شبیه به دانشگاه های اروپایی است. برای آموزش در مقطع دکتری در رشته معماری، سیستم آموزشی در کشور ترکیه از فرآیند بولونیا پیروی می­کند که کاملاً شبیه به کشورهای اروپایی است.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

دوره دکتری تمام وقت تقریباً 4 سال طول می­کشد و شما در نهایت با مدرک Ph.D در رشته معماری در ترکیه با پایان نامه تایید شده توسط کمیته دانشکده دانشگاه فارغ التحصیل خواهید شد. به طور کلی ترکیه کشوری مقرون به صرفه برای تحصیل در مقطع دکترا می­باشد. متقاضیان می­توانند با هزینه ای مناسب در دانشگاه های این کشور تحصیل کنند.هزینه تحصیل در مقطع دکتری معماری در ترکیه به زبان انگلیسی در دانشگاه دولتی برای دانشجویان بین المللی 500 تا 800 یورو در هر ترم می­باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد، هزینه دوره های ارائه شده به زبان ترکی کمتر از دوره های انگلیسی زبان خواهد بود. اکثر دانشگاه های ترکیه برای کمک به پرداخت هزینه های تحصیل خود بورسیه های دکترا را با درصدهای مختلف ارائه می­دهند.

دانشگاه ها و کالج ها برای تحصیل معماری در ترکیه

ترکیه دانشگاه های زیادی برای انتخاب دارد که هر کدام برنامه های آموزش زبان انگلیسی را برای دانشجویان در سراسر جهان ارائه می­دهند. علاوه بر این، بسیاری از دانشگاه های آنها از رتبه بالا و شهرت زیادی برای تولید برخی از باهوش ترین افراد برخوردار هستند.

در ادامه لیستی از چند دانشگاه بسیار خوب کشور ترکیه که بهتر است برای ادامه تحصیل خود، آنان را در نظر بگیرید ذکر شده است:

دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه از محیطی دلپذیر برخوردارند، که توسط اساتید برجسته و دانشجویانی که مشتاق کمک به شما برای پیشرفت هستند احاطه شده اند. کلاس‌های درس از بحث آزاد استقبال می‌کنند و دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا پروژه‌های خود را ارائه دهند، در گروه‌ها کار کنند و به سازمان‌هایی خارج از دوره‌های خود بپیوندند.علاوه بر این، اگر در ترکیه دانشجو هستید، می‌توانید در برخی از شرکت‌های مجاور به دوره‌های کارآموزی و کارآموزی بپیوندید و به شما کمک می‌کند تا شغل مورد نظر خود را پیدا کنید.

بهترین دانشگاه های کشور ترکیه برای تحصیل در رشته معماری به زبان انگلیسی:

10 دانشگاه ترکیه در طبقه بندی و رنکینگ QS و 45 دانشگاه ترکیه در رتبه بندی و رنکینگ جهانی دانشگاه های QS 2019 رتبه بندی شده اند. وب سایت ،EECA سایت رتبه بندی بهترین دانشگاه ها در منطقه اروپا و آسیای مرکزی است. اکثر دانشگاه های مهم ترکیه در دو شهر بزرگ آنکارا و استانبول واقع شده اند.در کشور ترکیه در بیشتر دانشگاه ها رشته معماری به هردو زبان ترکی استانبولی و انگلیسی تدریس می­شود.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

این در حالی است که در حال حاضر رشته معماری در مقاطع مختلف تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به زبان انگلیسی نیز در دسترس دانشجویان بین المللی قرار دارند و علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری نیز می­توانند این رشته را به زبان انگلیسی نیز ادامه دهند. در جدول زیر به برخی از دانشگاه های کشور ترکیه که رشته معماری را به زبان انگلیسی تدریس می­کنند اشاره کرده ایم:

 

نام دانشگاه

 

نام شهر

 

میزان شهریه سالیانه به دلار

İstanbul Gelişim University استانبول $7500
İstanbul Okan University استانبول $4600
İstanbul Medipol University استانبول $7500
İstinye University استانبول $5000
Ozyegin University استانبول $12000
Bahçeşehir University استانبول $7900
İzmir Economy University ازمیر $8500
İstanbul Bilgi University استانبول $9720
Yeditepe University استانبول $12500

مدارک مورد نیاز برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل در رشته معماری ترکیه

برای پذیرش در یک برنامه بین المللی معماری، باید شرایط ورودی لازم برای آن دانشگاه را برآورده کنید. یک دانشگاه ممکن است بسته به سطحی که در آن تحصیل می­کنید، اطلاعات و مدارک مختلفی را از شما درخواست کند. لازم است که فرد متقاضی تحصیل مقطع کارشناسی در رشته معماری کشور ترکیه، تحصیلات خود را در دوران دبیرستان به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد دوره های آموزشی و برنامه های تحصیلی در رشته معماری در کشور ترکیه شود.

از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه های ترکیه برای دانشجویان بین المللی عبارتند از:

  • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد و همچنین بهتر است معدل کل مقطع دبیرستان زیر 16 نباشد).
  • اگر فرد متقاضی مقطع ارشد این رشته است، لازم است مدرک کارشناسی خود را نیز در رشته معماری ارائه دهد.
  • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد) و آزمون تافل(نمره کل آزمون TOEFL iBT نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

  •  اگر برنامه تحصیلی مورد نظرتان به زبان ترکی استانبولی ارائه شود، لازم است مدرک ازمون سطح زبان ترکی یا TÖMER  را در سطح B1 ارائه دهید.
  •  ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر (در این انگیزه نامه باید توضیح دهید که چرا می خواهید رشته معماری را در آن دانشگاه بخوانید).  ارائه نمونه کارهای مربوط به رشته معماری (ارائه پورتفولیو قوی می­تواند در اخذ پذیرش شما بسیار موثر باشد).
  • ارائه توصیه نامه از معلمان و استادان مقطع قبلی
  • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.
  • ارائه مدارک مالی که نشان می­دهد که شما قادر خواهید بود تا در خارج از کشور از خود حمایت مالی داشته باشید.
  • از آنجایی که برخی از دانشگاه ها برای ارسال درخواست هزینه دریافت می­کنند (به این هزینه که معمولا به صورت غیرقابل بازگشت است، اپلیکیشن فی گفته می­شود)، همیشه شرایط و مدارک موردنیاز را به طور کامل و با دقت بررسی کنید.

نحوه درخواست برای دانشگاه های ترکیه در رشته معماری

هر دانشگاه در ترکیه سیستم خاص خود را در وب سایت خود دارد که به دانشجویان آینده اجازه می­دهد برای برنامه های تحصیلی خود درخواست دهند و ثبت نام کنند. بنابراین، هنگامی که دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، می­توانید از طریق درخواست آنها بروید و مطالب خود را در آنجا ارسال کنید.

یادآوری این نکته ضروری است که کلیه مدارک ذکر شده در بخش قبلی را نیز قبل از اقدام برای هر دانشگاهی که مدنظرتان است باید آماده کرده باشید. بنابراین، همیشه باید وب سایت دانشگاه موردنظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که الزامات دقیق برای فرستادن اپلیکیشن چیست.

معرفی برخی از دانشگاه های ترکیه دارای رشته معماری در گرایش های مختلف:

  • دانشگاه باهچه شهیر (BAHCESEHIR UNIVERSITY) دارای رشته معماری با گرایش های مختلف شامل معماری و طراحی، معماری، معماری داخلی و طراحی محیطی
  • دانشگاه بیلکنت (BILKENT UNIVERSITY) دارای رشته معماری با گرایش های مختلف شامل طراحی هنری و معماری، معماری داخلی و طراحی محیطی، طراحی شهری و معماری منظر، ساختار تک لایه
  • دانشگاه اقتصاد ازمیر(IZMIR UNIVERSITY OF ECONOMICS) دارای رشته معماری با گرایش های مختلف شامل هنرهای زیبا و طراحی، معماری داخلی و طراحی محیطی
  • دانشگاه اوکان (Okan University) دارای رشته معماری با گرایش های مختلف شامل مهندسی و معماری، معماری
  • دانشگاه یاسر (Yasar University) دارای رشته معماری با گرایش های مختلف شامل معماری داخلی، معماری

مطالعات معماری بر تاریخچه طراحی ساختمان و خانه در زمینه جنبش های هنری متمرکز است. همچنین در طول دوره تحصیل در رشته معماری در کشور ترکیه، دانشجویان ممکن است در مورد معماران معروف و همچنین سبک های مختلف معماری در طول تاریخ آمریکا و اروپا بیاموزند.

فرصت های شغلی رشته معماری:

فارغ التحصیلان رشته معماری در ترکیه با بازار کار بسیار بالقوه ای روبرو هستند. این می­تواند انگیزه ای برای کسب نمرات بالا در دوره تحصیلی شما باشد. معماران در ترکیه علاوه بر طراحی ساختمان، می­توانند سازه های تزئینی مانند آبنما، لوازم جانبی و لوازم جانبی قابل استفاده در ساخت و ساز را طراحی کنند.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

همچنین کسانی که در دوران تحصیل رشته معماری داخلی را انتخاب کرده اند، می­توانند در طراحی دکوراسیون داخلی بسیار موفق باشند. خوشبختانه ترکیه در زمینه معماری فضای باز و داخلی بسیار پیشرفته است و خلاقیت و نوآوری معماران جوان را با آغوش باز پذیرفته است. پس از پایان تحصیل در رشته معماری در ترکیه، مطمئناً می­توانید حرفه ای را به عنوان یک معمار در سطح جهانی دنبال کنید.

فارغ التحصیلان معماری فرصتی برای کار در زمینه های دیگر مانند صنعت، شهرسازی، شهرداری ها، شرکت های مهندسی، دفاتر معماری و انجمن های مسکن خواهند داشت. همچنین با تحصیل در رشته معماری می­توانید به عنوان مدیر ساخت و ساز در سایت های ساختمانی، در مدیریت پروژه، در توسعه پروژه، به عنوان بازرس سایت، به عنوان یک تحلیلگر محیط زیست و در مدیریت تاسیسات نیز فعالیت کنید. بسیاری از معماران نیز دفتر خود راپس از تحصیل در رشته معماری در ترکیه راه اندازی می­کنند.

نکته مهم: معماری یکی از پردرآمدترین رشته ها در ترکیه است و می­تواند سود بالایی را برای فارغ التحصیلان دارای مدرک لیسانس یکسان به ارمغان بیاورد.

درآمد معماری در ترکیه

خوشبختانه معماران در ترکیه جایگاه بالایی دارند، بنابراین حقوق و درآمد متوسط ​​در ترکیه برای یک معمار مبلغ قابل توجهی است. حداقل حقوق مهندسان و فارغ التحصیلان معماری در ترکیه حدود هشتاد هزار و 329 لیر و حداکثر حقوق معادل 141 هزار و 100 لیر در سال می باشد. می توان این حقوق را با یک پزشک در استانبول مقایسه کرد که حداقل حقوق پزشکان در استانبول 170000 لیر است. البته درآمد شما بسیار بیشتر از مهارت ها و رزومه ای است که به دست می آورید و ممکن است بیشتر از حتی درآمد یک جراح باشد.

چرا تحصیل رشته معماری در کشور ترکیه؟

ترکیه یک کشور فرهنگی غنی است که دانشجویان بین المللی را از سراسر جهان جذب می­کند. ترکیه به لطف برنامه های تحصیلی مقرون به صرفه، ارائه بسیاری از رشته ها در مقاطع لیسانس و کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی، وجود بورسیه های تحصیلی متعددی که هزینه های تحصیل، اقامت، مراقبت های بهداشتی و حتی هزینه های سفر را پوشش می­دهد، جذاب است. در حین زندگی و تحصیل در اینجا، خود را در چهارراهی از فرهنگ های زیبا اما متضاد اروپایی و آسیایی خواهید دید.

تحصیل در رشته معماری در ترکیه

این ترکیبی منحصر به فرد از سنت ها، جشنواره ها و غذاهایی است که ارزش کاوش عمیق را دارد. وقتی سر کلاس نیستید، می توانید از بناهای باستانی دیدن کنید و از بیش از 8000 کیلومتر خط ساحلی لذت ببرید.کشور ترکیه که سابقاً خانه یکی از قدرتمندترین امپراتوری های تاریخ بود، امروز یکی از جذاب ترین تاریخ ها و شخصیت های فرهنگی را دارد. ترکیه به دلیل موقعیت جالب و بین قاره ای خود دارای ترکیب قومی و فرهنگی منحصر به فردی از نظر غذا، هنر، زبان و تاریخ است.

دانشجویان در کشور ترکیه این شانس را دارند که خود را در کشوری با غنی ترین و پیچیده ترین تاریخ بیابند. چه مکانی برای یادگیری و کشف! شما حتی خود را در نزدیکی نه یک، بلکه دو مورد از عجایب هفتگانه جهان باستان شامل معبد آرتمیس و مقبره در هالیکارناسوس خواهید دید.

شاید به این سوال فکرکنید که چرا تحصیل معماری در ترکیه یکی از بهترین انتخاب هاست؟ پاسخ ما به شما این است که معماری مدرکی است بر تاریخ و در حقیقت معمار در گذر از تاریخ شور و شوق، هنرهای اجتماعی، علم و تخیل را در هماهنگی با چشم اندازی از آینده و از تاریخ به بعد می­آمیزد. آنها نه تنها ساختمان ها و سازه ها را طراحی می­کنند، بلکه در یک دید کلی تر، معماری شامل طراحی کل محیطی است که ساخته می­شود.

طراحی منظر شهرها، ساختمان ها، فضاهای سبز، مدیریت آلودگی ها مانند گرد و غبار و آلودگی نوری و صوتی و زیباسازی شهرها از وظایف طراحان معمار شهر است. در کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته نیاز به طراحان معماری بسیار احساس می شود و در واقع به همین علت کشور ترکیه یکی از بهترین مقاصد برای تحصیل در رشته معماری خواهد بود.

ترکیه از آنجایی که در 3000 سال گذشته میزبان امپراتوری‌های بزرگی مانند آناتولی هلنیستی، امپراتوری روم، بیزانس، سلجوقی و عثمانی بوده است، به دلیل معماری زیبا و شگفت‌انگیز خود مشهور بوده است؛ چرا که سبک معماری موجود در ترکیه از فرهنگ‌های مختلف مشتق شده‌اند. این تاریخ غنی، بر رشته معماری در ترکیه تاثیر گذاشته و باعث هدایت رشته معماری ترکیه شده است.

علاوه بر دانشگاه های با استانداردهای بالا، مدرن و مجهز با شرایط بسیار مقرون به صرفه، ترکیه به یکی از بهترین مقاصد تحصیل در رشته معماری در جهان تبدیل شده است.بنابراین اگر به دنبال مکانی برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا لیسانس خود هستید، جایی جذاب تر از ترکیه برای تحصیل نخواهید یافت. با انتخاب ادامه تحصیل در کشور ترکیه، در طول هفته می­توانید دوره های خود را بگذرانید و سپس یک سفر آخر هفته به سایت باستان شناسی تروی یا سایت های صخره ای کاپادوکیا داشته باشید. در ادامه به برخی از دلایل جذابیت ترکیه برای انتخاب کشور مقصد خود برای ادامه تحصیل پرداخته ایم:

  1. شهریه دانشگاه ها در ترکیه مقرون به صرفه است

دانشگاه های دولتی ترکیه بسیار مقرون به صرفه هستند. دانشجویان بین المللی در هر سال تحصیلی بین 100 تا 4000 یورو شهریه پرداخت می­کنند. این مبلغ بسیار کمتر از متوسط ​​شهریه در کشورهایی مانند بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا یا چین است.

  1. هزینه های زندگی در کشور ترکیه پایین است

از محل اقامت گرفته تا غذا و مواد غذایی، از حمل و نقل گرفته تا تفریح ​​و سفر، همه این هزینه های زندگی در ترکیه به طرز شگفت انگیزی پایین است. بنابراین با بودجه ماهانه 400 تا 600 یورو می­توانید به راحتی در ترکیه زندگی کنید.

  1. بورسیه های تحصیلی متعددی در دسترس دانشجویان ترکیه است

بله، طیف گسترده ای از بورسیه ها برای آن دسته از دانشجویان بین المللی هایی که می­خواهند در دانشگاه های ترکیه ثبت نام کنند، در دسترس است.

  1. محل تلاقی فرهنگ اروپایی و آسیایی را مطالعه کنید

ترکیه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به عنوان پلی بین اروپا و آسیا عمل می­کند. این جنبه منحصر به فرد، منجر به ایجاد یک محیط چند فرهنگی با سنت ها، غذاها و عادات ترکیبی شده است. اگر می­خواهید بهترین های هر دو دنیا را تجربه کنید، ترکیه بهترین مکان برای رفتن است.

  1. تاریخ باستان و بناهای نمادین را کاوش کنید

برای کسانی که علاقه مند به تاریخ و تمدن های قدیمی هستند، زندگی و تحصیل در ترکیه مانند یک رویا خواهد بود. بناها و مکان‌های باستانی بسیار زیادی وجود دارند که ارزش دیدن را دارند، مکان‌هایی که هاله‌ای از رمز و راز و انعطاف‌پذیری برای مقاومت در برابر آزمون زمان را حفظ کرده‌اند.برخی از جاذبه های برتر کشور ترکیه عبارتند از ویرانه های قدرتمند افسوس، دره های کاپادوکیه، کاخ توپکاپی، صومعه سوملا، کوه نمرود، تئاتر رومی آسپندوس و غیره.

شهرهای بزرگ ترکیه

به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصربفرد کشور ترکیه، تعداد زیادی شهر متنوع در این کشور وجود دارد که هر کدام ویژگی و جذابیت منحصر به فرد خود را دارند. بنابراین تصویه می­کنیم که به تمام شهرهای بزرگ ترکیه که دانشجویان می­توانند از بین آنها انتخاب کنند، نگاهی بیندازید. سه شهر پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه که در میان ایرانیان پرطرفدار هستند، ازمیر، استانبول و آنکارا است.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

آیا فردی که دانشجو است می­تواند در ترکیه تابعیت دریافت کند؟
برای بسیاری از دانشجویان پاسخ به این سوال حائز اهمیت است که آیا می­توانم بعد از تحصیل در ترکیه اجازه اقامت دریافت کنم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، اگر به مدت حداقل پنج سال در ترکیه از طریق ویزای کار یا از طریق ویزای دانشجویی زندگی کرده باشید، واجد شرایط دریافت شهروندی و تابعیت این کشور خواهید بود.بنابراین اگر در ترکیه کار پیدا کنید، ممکن است از شما بخواهند که از کشور خارج شوید و دوباره با ویزای کار وارد شوید. این بدان معناست که دانشجویان پس از اتمام تحصیل در ترکیه ممکن است اقامت دریافت نکنند و باید با ویزای سرمایه گذاری یا کار به کشور بازگردند و به طور موقت در این کشور اقامت کنند. لازم بذکر است که فردی که به صورت مداوم پنج سال در کشور ترکیه حضور داشته باشد می­تواند درخواست دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور را بدهد.
آیا اخذ تابعیت در ترکیه آسان است؟
بله، اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت این کشور آسان تر از سایر کشورها است. همچنین با اخذ شهروندی ترکیه، مسیر دیگری نیز هموار شده و این روش پلی برای یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین مسیرهای ورود به ایالات متحده است.
بهترین مکان ها در ترکیه برای تحصیل معماری کدامند؟
دانشگاه های زیادی در ترکیه وجود دارند که آموزش معماری ارائه می­دهند. برخی معتقد هستند که سه دانشگاه برتر ترکیه در رشته معماری عبارتند از: 1) دانشگاه فنی استانبول (استانبول) 2) دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا) 3) دانشگاه معمار سنان (استانبول)
پاسپورت کشور ترکیه چقدر معتبر است؟
دارنده گذرنامه ترکیه می­تواند بدون ویزا به 111 کشور جهان سفر کند. گذرنامه ترکیه در جهان جایگاه 56 و در اروپا 18 است و دارندگان آن می­توانند به 46 کشور سفر کنند که به آنها این اجازه را می­دهد که هنگام ورود، ویزا دریافت کنند. همچنین یک سیستم ویزای آنلاین از 7 کشور وجود دارد که بنابراین دارندگان پاسپورت ترکیه می­توانند از طریق اینترنت نیز ویزای مربوطه را دریافت کنند.
دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شده اند؟
بله. بسیاری از دانشگاه های ترکیه در سطح بین المللی شناخته شده هستند و مدارک آنها بسیار معتبر است.
من در حال حاضر در کشور دیگری مشغول به تحصیل هستم. آیا می توانم تحصیلاتم را به ترکیه منتقل کنم؟
بله، اگر دانشگاه فعلی شما در ترکیه به رسمیت شناخته شده باشد، می توانید کلیه دروس گذرانده شده در دانشگاه مبدا را پس از طی مراحل ارزیابی دانشگاه مقصدتان، به دانشگاه دوم منتقل کنید.
چگونه ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنم؟
برخی از ملیت ها نیازی به ویزا برای ترکیه ندارند و برخی می­توانند ویزای الکترونیکی دریافت کنند. با این حال، اگر نمی­توانید در کشور خود درخواست ویزای ترکیه را بدهید، می توانید با رزرو وقت در نمایندگی ترکیه در کشوری نزدیک، برای ویزای دانشجویی خود اقدام کنید. برای درخواست ویزای دانشجویی به نامه رسمی پذیرش نهایی از دانشگاه ترکیه نیاز دارید. به شما توصیه می­کنیم که ثبت نام خود را از قبل نهایی کنید زیرا درخواست ویزای دانشجویی ترکیه در برخی کشورها ممکن است تا 50 روز طول بکشد. لینک ویزای الکترونیکی در زیر ارائه شده است: https://www.evisa.gov.tr/en/
آیا می توانم بعد از فارغ التحصیلی در ترکیه کار کنم؟
بله، حتما. دانشجویان بین المللی پس از فارغ التحصیلی می­توانند در ترکیه کار کنند. به خصوص از آنجایی که آنها از دانشگاه های ترکیه فارغ التحصیل شده اند، که شانس آنها را برای یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی افزایش می دهد. اما یادگیری زبان ترکی برای آنها یک امتیاز مثبت خواهد بود و شانس آنها را برای یافتن شغل مورد نظرشان افزایش می­دهد.

سخن پایانی:

همانطور که در این مقاله اشاره شد، کشور ترکیه به دلیل دارا بودن فرهنگ و تاریخی کهن می­تواند فرصت های شغلی بسیاری را برای علاقه مندان به تحصیل در رشته معماری فراهم کند. همچنین به دلیل سیستم آموزشی با کیفیت بالای آن اگر شما از کشور ترکیه در رشته معماری فارع التحصیل شوید، قادر خواهید بود در سطح جهانی با کیفیتی بالا فعالیت کرده و آینده شغلی بسیار خوبی در انتظارتان خواهد بود.

موسسه مهاجرتی آرال گام با بهره گیری از توامندی ها و با دارا بودن اطلاعات کافی و مناسب و نیز اشراف به موقعیت های تحصیلی مختلف در کشور ترکیه می­تواند در مسیر تحقق آرزوی شما و ادامه تحصیل تان در کشور ترکیه در کنار شما باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما تماس گرفته و از خدمات تخصصی ما بهره مند شوید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *