موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

تحصیل تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه
فهرست عناوین

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه در بین دانشجویان بین‌المللی  محبوبیت زیادی پیدا کرده است. با این مقاله، اطلاعاتی در مورد این برنامه به شما ارائه می‌دهیم، اینکه چرا باید ترکیه را برای تحصیلات مهندسی نرم افزار در نظر گرفت و بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای تحصیل رشته مهندسی نرم افزار کدام است.

قبل از درخواست اخذ پذیرش برای دانشگاه‌های ترکیه، مهم است که شرایط و پیچیدگی‌های رشته‌ی نرم‌افزار را درک کنید. شما در واقع، در دوره مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی سیستم‌های نرم افزاری و تطبیق آن‌ها با نیازهای مختلف را خواهید آموخت. امروزه برنامه‌های نرم‌افزاری را می‌توان در موارد بسیار متنوعی یافت: در رایانه‌های شخصی و تلفن‌های هوشمند، در ماشین‌های لباسشویی، کارخانه‌های صنعتی و اتومبیل‌ها. از آنجایی که نرم افزار تقریباً در تمام زمینه‌های زندگی روزمره نقش مهمی را ایفا می‌کند، مدرک مهندسی نرم افزار پیش نیاز خوبی برای یک شغل آینده دار است.

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

دانشگاه‌های ترکیه برنامه‌های کارشناسی و مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی نرم افزار را ارائه می‌دهند. زبان مطالعه‌ی این رشته در ترکیه، انگلیسی است. دانشگاه‌های زیادی نیز در ترکیه برای انتخاب وجود دارد. اکثر برنامه‌های ارائه شده در مقطع کارشناسی 4 ساله هستند که در محوطه دانشگاه تدریس می‌شوند.

تحصیل در ترکیه

ترکیه 207 دانشگاه دارد. در کل بیش از 8 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد. ترکیه با جمعیت 82 میلیون نفری اولین کشور در منطقه آموزش عالی اروپا است که این تعداد دانشجو دارد. در 207 دانشگاه، حدود 60000 برنامه مختلف وجود دارد. از بین این 60000 برنامه، مهندسی نرم افزار یکی از برگزیده‌ترین بخش‌ها در ترکیه و همچنین در سطح بین‌المللی است. با داشتن دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در رشته‌ی مهندسی، رتبه بندی دانشگاه‌های ترکیه سال به سال در حال افزایش است.

مهندس نرم افزار کامپیوتر کیست؟

مهندسان نرم افزار برنامه‌های کاربردی را ایجاد، طراحی و آزمایش می‌کنند. برای ایجاد این امکان، آن‌ها اصول اولیه ایجاد نرم افزار را اعمال می‌کنند. آن‌ها از زبان‌های برنامه نویسی مانند C++، Python و Java برای نوآوری‌های دیجیتال و توسعه‌ی نرم افزار استفاده می‌کنند. این نوآوری‌های دیجیتال می‌تواند از برنامه‌های تلفن همراه تا برنامه‌های کاربردی تحت وب باشد.

مهندسان نرم افزار اغلب با متخصصان دیگری مانند برنامه نویسان نرم افزار، تحلیلگران تضمین کیفیت و توسعه دهندگان همکاری می‌کنند.

وظایف عمومی مهندس نرم افزار

در اینجا گوشه‌ای از وظایف اصلی مهندسین نرم افزار آمده است.

  • ایجاد ساختار اسکلتی یک برنامه کاربردی آینده.
  • طراحی مدل‌هایی که به عملکرد برنامه ایده می‌دهند.
  • تست مکرر نرم افزار برای تشخیص خطاها.
  • همکاری با تیمی از برنامه نویسان و توسعه دهندگان برای انتشار نرم افزارهای کاربردی.

همچنین، توجه به این نکته مهم است که مهندسی نرم افزار به دو بخش عمده تقسیم می‌شود: توسعه نرم افزار و سیستم و توسعه برنامه‌های کاربردی.

مهندسین توسعه نرم افزار و سیستم

مهندسان توسعه نرم افزار و سیستم از زبان‌های برنامه نویسی برای ایجاد برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که یکپارچه عمل می‌کنند. از سوی دیگر، مهندسان نرم‌افزار در برنامه‌نویسی توسعه برنامه‌های کاربردی تخصص دارند و چندین نرم‌افزار را زنده می‌کنند. این پیشنهادات می‌تواند در رسانه‌های اجتماعی، موبایل و برنامه‌های وب تأثیر بگذارد.

مهندسین نرم افزار کاربردی

مهندسی نرم افزار کاربردی برنامه‌ها جنبه‌ی عملی این حرفه است که به بهترین وجه برای اهداف شغلی شما مناسب است. با این مهارت می‌توانید برنامه‌های روزمره را توسعه دهید. توانایی ساخت یک اپلیکیشن کارآمد در مسیر شغلی انتخابی خود برتری دارد.

آنچه باید در مورد مهندسی نرم افزار بدانید

جستجوی مسیر شغلی یک فعالیت خودجوش نیست. قبل از ورود به این حرفه، باید عواملی را در نظر بگیرید. در اینجا چند نکته برای شروع سفر مهندسی نرم افزار وجود دارد:

  • مشاغل دورکاری در مهندسی نرم افزار به امری عادی تبدیل شده است. با توجه به اثرات نامطلوب کویید 19 بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند موقعیت‌های شغلی را برای مهندسین نرم‌افزار، از راه دور ایجاد کنند.
  • مهندسی نرم افزار به طور مداوم فناوری‌های جدیدتر را به ظهور می‌رساند. بنابراین، اگر می‌خواهید به‌عنوان یک متخصص در رشته‌ی خود سرآمد شوید، باید با افزایش دانش خود با روندها همراه باشید.
  • مهندسی نرم افزار به همکاری یکپارچه برای دستیابی به نتایج کارآمد و مؤثر نیاز دارد. در نتیجه، نیاز به کسب مهارت‌های مردمی بسیار مهم است.
  • دانش مهندسی نرم افزار فرآیند انتقال به توسعه نرم افزار و برنامه نویسی را راحت می‌کند.

چگونه مهندس نرم افزار شویم

اگر قصد دارید یک مهندس نرم افزار موفق شوید و نمی‌دانید چه مراحلی را باید طی کنید، نکات زیر را به دقت بخوانید.

تحصیل در دانشگاه

آموزش اولین قدم در تلاش برای رسیدن به حرفه و رویاهای شماست. بیایید به چند روش محبوب برای به دست آوردن آموزش مورد نیاز نگاهی کنیم.

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه : مدرک کاردانی (برنامه دو ساله)

در حالی که اکثر کارفرمایان از افرادی با گواهینامه چهار ساله حمایت می‌کنند، مدرک کاردانی مفید است زیرا شما را واجد شرایط درخواست برای مشاغل سطح ابتدایی خاص می‌کند. دانشجویان ممکن است تخصص خود را در مهندسی سیستم‌های نرم افزار یا فناوری مهندسی نرم افزار دنبال کنند.

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

در هر صورت، شما باید تحت تأثیر یک برنامه درسی باشید که عمدتاً بر مبانی مهندسی نرم افزار، ویژگی‌های زبان‌های برنامه نویسی اصلی و یک رویکرد مدرن برای توسعه نرم افزار متمرکز است.

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه: مدرک لیسانس (برنامه چهار ساله)

مدرک لیسانس در مهندسی نرم افزار محبوب‌ترین دوره‌ی آموزشی است، زیرا اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند افرادی را با این مدرک استخدام کنند. شاید احساس کنید در این زمینه تعصبی وجود دارد، ولی اینطور نیست. اکثر کارفرمایان به خاطر واحد‌های آموزشی پیچیده‌تری که سپری می‌کنید، ترجیح می‌دهند کسانی که کارشناسی دارند را استخدام کنند. دانشجویان کارشناسی نرم افزار، برنامه نویسی، ساختار نرم افزار و تست نرم افزار پیچیده را در طول یک برنامه فعال یاد می‌گیرند.

بوت کمپ کدنویسی (8 تا 12 هفته)

اگر شما تمایل دارید که بدون نیاز به صرف دوره‌های طولانی برای اخذ مدرک، به عنوان یک مهندس نرم‌افزار پیشرفت کنید، این برنامه‌ها برای شما مناسب هستند.

بوت کمپ کدنویسی بین 8 تا 12 هفته طول می‌کشد. در این دوره، شرکت کنندگان به کسب مهارت‌های عملی در دنیای توسعه نرم افزار می‌پردازند.

پس از اتمام دوره، دانشجویان گواهینامه دریافت می‌کنند. مهارت‌های به دست آمده در طول این دوره برای یک موقعیت سطح ابتدایی کافی است.

کارآموز شوید

ممکن است هیجان انگیز باشد که بلافاصله پس از تکمیل دوره‌ی آموزشی، جایی استخدام شوید و حقوق بگیرید. اما، ورود به یک برنامه کارآموزی یک جایگزین عالی است. کارآموزی به شما امکان رشد و یادگیری را از طریق تجربه دنیای واقعی می‌دهد، البته ممکن است حقوق خیلی کمی ارائه دهد یا اصلا حقوق و مزایایی در کار نباشد.

برنامه‌های کارآموزی معمولاً 3 تا 6 ماه طول می‌کشد و اغلب پس از اتمام منجر به استخدام تمام وقت می‌شود. بنابراین، جدی گرفتن هر روز از دوره کارآموزی ضروری است. شانس استخدام شما به عملکردتان به عنوان یک کارآموز بستگی دارد.

تخصص بگیرید

مهندسی نرم افزار دو تخصص دارد: توسعه نرم افزار و سیستم و توسعه برنامه. این‌ دو مورد، تخصص‌های مختلفی هستند که جنبه‌های متمایزی را در برمی‌گیرند. با اینکه انجام هر دو امکان پذیر است، توصیه می‌کنیم یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و در آن متخصص شوید. تخصص‌های مختلفی برای امتحان کردن وجود دارد، از جمله DevOps، Technical Stack، توسعه وب و توسعه موبایل.

مشاغل ساده را امتحان کنید

هنگامی که مدرک مهندسی نرم افزار یا گواهینامه بوت کمپ خود را به دست آوردید، وقت آن است که بازار را برای فهرستی از فرصت‌های شغلی سطح ابتدایی جستجو کنید.

اگرچه شغل رویایی شما ممکن است در گوگل، مایکروسافت یا آمازون باشد، اما این شرکت‌ها بهترین، باهوش‌ترین و با تجربه‌ترین متقاضیان را استخدام می‌کنند. استارت‌آپ‌های کوچک و آژانس‌های دیگر به شما این امکان را می‌دهند که مهارت‌های خود را بسازید و تجربه کاری کسب کنید. آن‌ها مکانی عالی برای شروع حرفه‌ی شما هستند.

برای اخذ گواهینامه تلاش کنید

گواهینامه‌ها بخشی جدایی ناپذیر از سفر شما به سمت موفقیت در مشاغل فنی هستند. آن‌ها ادامه تحصیل و دانش پیشرفته شما را تأیید می‌کنند. زمانی که گواهینامه دریافت می‌کنید، قابلیت بازار و شهرت شما بالاتر می‌رود.

آژانس‌هایی مانند اوراکل، مایکروسافت و سیسکو به دنبال نامزدهایی با گواهینامه‌های مناسب هستند. استخدام کنندگان به دنبال گواهینامه‌های تخصصی هستند و شما را جستجو می‌کنند.

تحصیلات تکمیلی را ادامه دهید

ما چند راه متداول برای دریافت آموزش مورد نیاز ذکر کرده‌ایم. اخذ مدرک تحصیلات تکمیلی نیز مهم است. اگرچه می‌توان مشاغل را با گواهی‌های دیگر تضمین کرد، اما مدرک کارشناسی ارشد به شما امکان می‌دهد از نردبان مدیریتی در صنعت فناوری بالا بروید.

این حرفه بسیار بیشتر از نوشتن خطوط کد است. برای بالا رفتن از نردبان شرکت، باید چندین مهارت را به کار بگیرید. موارد قابل توجه عبارتند از تفکر عمیق، مدیریت انسانی و پروژه، و تجزیه و تحلیل هزینه.

برای به دست آوردن این مهارت‌ها باید در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته‌های مهندسی کامپیوتر، مهندسی نرم افزار، علوم کامپیوتر یا علوم اطلاعات ثبت نام کنید.

مهارت‌های مهندسی نرم افزار چیست؟

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

برخی ممکن است احساس کنند مهندسی نرم‌افزار شغلی است که در آن چند خط کد می‌نویسند و هر روز آن را تکرار می‌کنند، اما این شغل، به مهارت‌های بیشتری نیاز دارد. از آنجایی که این جنبه گسترده است، مجموعه مهارت‌های مورد نیاز را به دو دسته مجزا تقسیم می‌کنیم:

  • مهارت‌های فنی
  • مهارت‌های فکری

مهارت‌های فنی

چهار مهارت مهم در بخش مهارت‌های فنی وجود دارد:

کد نویسی

کدنویسی یک مهارت حیاتی است. مهندسین نرم‌افزار باید در چندین زبان برنامه نویسی مانند C++، Python و Ruby مهارت داشته باشند.

آزمایش کردن

اشکال زدایی یک نرم افزار ضروری است حتی اگر تست‌های نرم افزاری خودکار شده باشند. در حالی که این وظایف، مهارت ذهنی هر مهندس نرم افزار را تقویت می‌کند، همواره مهارت فکری را فعال می‌کند که به عنوان «حل مشکل» شناخته می‌شود.

تسلط بر طراحی شی گرا (OOD)

OOD، طراحی شی گرا، در دو دهه اخیر برجسته شده است.

این مهارت به همان اندازه که به نظر می‌رسد پیچیده است و با انتزاع، کپسولاسیون، وراثت و تعمیم سروکار دارد. به زبان ساده، یک مهندس نرم‌افزار برای ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری انعطاف‌پذیر و ماژولار باید ویژگی‌های ضمیمه شده به این برنامه را بداند.

توسعه

اساس کار یک مهندس نرم افزار، توسعه‌ی نرم افزار است. توسعه‌ی برنامه‌ها از ابتدا مهارت‌های آن‌ها را تقویت می‌کند. آن‌ها همچنین اغلب تیم‌هایی از توسعه دهندگان نرم افزار را در ایجاد برنامه‌ها رهبری می‌کنند.

مهارت‌های فکری

برخلاف مهارت‌های فنی، مهارت‌های فکری تقریباً در هر حرفه‌ای مورد نیاز است. این مهارت‌ها برای تقویت کارایی و اثربخشی به عنوان یک مهندس نرم افزار ضروری هستند. بیایید به چند مورد نگاهی کنیم:

ارتباط

یک رهبر تاثیرگذار می‌داند که چگونه ایده‌های خود را به اشتراک بگذارد. از آنجایی که شرح شغل ممکن است مستلزم این باشد که آن‌ها یک تیم توسعه را رهبری کنند، آن‌ها باید به روشی قابل درک با همه ارتباط برقرار کنند. موفقیت تیم به ارتباطات واضح، مختصر و مداوم بستگی دارد.

قابلیت همکاری تیمی

افراد متعددی با ایجاد و نگهداری نرم افزار درگیر هستند. اغلب، شما مسئول نتایج تیمی و ایجاد فرهنگی هستید که نتایج مثبت را القا می‌کند.

حل مسئله

شما باید راه‌های سریعی برای حل مسائل فنی پیچیده ایجاد کنید. همچنین شما باید از طریق خطوط کد اجرا کنید، مشکل را غربال کنید و راه‌حال‌های مربوطه را ارائه دهید. در حالی که شما مسئول ساختن نرم‌افزار هستید، تعمیر آن‌ها زمانی که کارها به درستی پیش نمی‌روند نیز بخشی از شرح وظایف شما است.

توجه به جزئیات

ما بارها و بارها آن را دیده‌ایم – نرم افزار به دلیل یک باگ کوچک از کار میفتد.

توجه به ریزترین جزئیات برای جلوگیری از مشکلات، از ابتدا تا انتها، بخش بسیار مهمی از وظایف شماست. این به شما بستگی دارد که قبل از ارسال نهایی کار، یک بار دیگر همه چیز را بررسی کنید.

سه گواهینامه برتر در مهندسی نرم افزار

گواهینامه‌ی CISSP

CISSP یکی از بهترین گواهینامه ها در سراسر جهان برای توسعه دهندگان نرم افزار و مهندسان است. از آنجایی که این گواهینامه از نظر فنی دشوار است، کسانی که پیشینه امنیت سایبری دارند برای این دوره ایده آل هستند.

گواهینامه Cloud Security Professional (CCSP)

داشتن گواهینامه CCSP به این معنی است که در طراحی، ایمن سازی و نگهداری نرم افزار ابری به تسلط فنی دست یافته اید. اگر به امنیت و طراحی بخش‌هایی از نرم‌افزار ابری رسیدگی می‌کنید، این گزینه ایده‌آل است.

مایکروسافت (MTA)

MTA برای دانشجویان کالج و کسانی که می‌خواهند بینشی در مورد توسعه وب داشته باشند طراحی شده است. گواهینامه MTA توسعه‌ی ویندوز، بازی، توسعه نرم افزار و موبایل را پوشش می‌دهد.

مدارک آنلاین مهندسی نرم افزار

شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و آی بی ام اعلام کردند که مدرک 4 ساله دیگر برای کار به عنوان مهندس نرم افزار در شرکت‌هایشان الزامی نیست. این امر منجر به کاهش قابل توجه درصد متقاضیان دارای مدارک شغلی خاص شده است. با این حال، حدود 69 درصد از مهندسان نرم افزار دارای مدرک علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستند.

رایج‌ترین دوره‌ها در میان توسعه دهندگان برنامه شامل مهندسی نرم افزار و علوم کامپیوتر است. در عین حال، اکثر مهندسین سیستم دارای مدرک علوم اطلاعات یا علوم کامپیوتر هستند.

دانشکده‌های مهندسی مدارک مهندسی نرم افزار آنلاین را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، می‌توانید به دانشکده‌های معتبر علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات که مدرک مهندسی نرم افزار ارائه می‌دهند نگاه کنید. برای مهندسان نرم افزار حرفه ای، بالاترین مدرک کارشناسی ارشد در مهندسی است. در ادامه، برترین دانشگاه‌ها برای تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه  را معرفی می‌کنیم.

بهترین دانشگاه های تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

دانشگاه زبان  

شهریه سالانه

دانشگاه اطلس ترکیه انگلیسی $7.500
دانشگاه آلتین باش انگلیسی $8.500
دانشگاه آتیلیم انگلیسی $9.800
دانشگاه باهچه شهیر انگلیسی $7.900
دانشگاه هالیچ انگلیسی $3.500
دانشگاه ایشیک انگلیسی $8.000
دانشگاه آیدین استانبول انگلیسی $6.000
دانشگاه اوکان استانبول انگلیسی $6.500
دانشگاه ایستینیه استانبول انگلیسی $5.400
دانشگاه اقتصاد ازمیر انگلیسی $8.000
دانشگاه مال تپه انگلیسی $6.250
دانشگاه نیشانتاشی انگلیسی $7.481
دانشگاه بیرونی انگلیسی $7.000
دانشگاه اسکودار ترکیه انگلیسی $3.400

چشم انداز شغلی مهندس نرم افزار کامپیوتر

پیش بینی حقوق

Glassdoor تخمین می‌زند که میانگین حقوق مهندسان نرم‌افزار حدود 108000 دلار است و مشاغل سطح ابتدایی می‌توانند سالانه 76882 دلار درآمد داشته باشند.  کسانی که برنامه ها را توسعه می‌دهند تقریباً 112000 دلار درآمد دارند در حالی که کسانی که روی سیستم‌ها کار می‌کنند تا 133000 دلار درآمد دارند.

سخن آخر

تقاضا برای مهندسان نرم افزار مدت زیادی است که در حال افزایش است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که به این زودی‌ها کاهش یابد. تخمین زده می‌شود که نرخ اشتغال تا سال 2028 به 21 درصد افزایش یابد. این 5 درصد بیشتر از هر شغل دیگری است!

در حال حاضر، بیش از 26 میلیون مهندس نرم افزار در سراسر جهان وجود دارد و پیش بینی می‌شود که تا سال 2023، این رقم به 45 میلیون نفر برسد که نشان دهنده رشد 75 درصدی در بازار مهندسی نرم افزار است.

تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه

ممکن است تعجب کنید که آیا با همه این اعداد فضایی شامل حال شما نیز می‌شود یا نه، و پاسخ کاملاً بله است! طبق تحقیقات CodinGame، 61 درصد از کارشناسان منابع انسانی معتقد هستند که یافتن مهندسان نرم افزار با استعداد چالش بزرگی خواهد بود.

دلیل این تقاضای زیاد برای توسعه دهندگان نرم افزار ساده است. با افزایش اتکای ما به فناوری، تقاضای دائمی برای مهندسانی وجود دارد که پیچیدگی‌های یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، بلاک چین و موارد دیگر را درک کنند.

با این وجود، می‌توان این نکته را در نظر گرفت که رقابت برای اخذ این مدرک بالا باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم برای اینکه شانس اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه را افزایش دهید، با مشاورین موسسه مهاجرتی آرال گام تماس بگیرید و تمام اطلاعات مورد نیاز جهت تحصیل رشته مهندسی نرم افزار در ترکیه را به دست آورید. آرال گام با تجربه‌ی درخشانی که در زمینه‌ی مهاجرت متقاضیان به ترکیه دارد، می‌تواند به شما به صورت تضمینی جهت رسیدن به خواسته‌هایتان کمک کند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *