موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل تحصیل-پزشکی-در-ترکیه-1

از دیرباز تحصیل پزشکی آرزوی بسیاری از دانشجویان علاقه مند به رشته­ های تجربی بوده و برای بسیاری از دانشجویان نیز تحصیل در این رشته همچنان یک رویا است. در اکثر موارد برای بسیاری از متقاضیان، تحصیل در این رشته، به علت هزینه بسیار بالا در ایران غیرممکن است. اما تحصیل پزشکی در ترکیه مقصدی مناسب برای دانشجویان بین­ المللی است که می­خواهند رویای خود را برای پزشک شدن محقق کنند.

در کشور ترکیه، رشته پزشکی را می­توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد و امروزه در دانشگاه ­های برجسته این کشور در شهرهایی نظیر استانبول، آنکارا و یا ازمیر دانشجویان بسیاری در رشته پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

با تحصیل پزشکی در ترکیه به آزمایشگاه ­های درجه یک و تکنولوژی های بروز دنیا در محیطی مساعد برای مطالعه و زندگی دسترسی خواهید داشت. همچنین این فرصت را دارید که در حضور اساتید و پزشکان مطرح جهانی آموزش دیده و تجارب بسیاری را کسب کنید. در این مقاله به معرفی رشته پزشکی و شرایط تحصیل در کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

معرفی ساختار آموزشی تحصیل پزشکی در ترکیه

طول کل دوره تحصیل در رشته پزشکی عمومی معمولا 6 سال(بجز دوره پیش نیاز) است و برای ورود به دانشگاه های دولتی لازم است فرد متقاضی آزمون YÖS را گذرانده و نمره قابل قبولی در آن کسب کرده باشد. در طول سال های اول و دوم تحصیل در رشته پزشکی، فرد دروس بسیاری را در زمینه علوم پایه میگذراند. بعد از آن، از سال سوم دانشجویان پزشکی با گذراندن دروس تئوری و عملی مختلفی، با انواع بیماری ها آشنا خواهند شد. در ادامه سال چهارم و پنجم تحصیل دانشجویان پزشکی شامل کارآموزی بالینی خواهد بود.

فرد متقاضی در آخرین سال تحصیل در رشته پزشکی(سال ششم) به عنوان یک پزشک حرفه ای آینده آموزش های خود را در بیمارستان دانشگاه(University Hospital) سپری کرده و در این دوران دانشجو وظایف یک پزشک معمولی را بر عهده می گیرد. دانش آموزان سال ششم به عنوان “کارآموز” شناخته می­شوند که در حقیقت این مرحله، همان مرحله مقدماتی آموزش پزشکی و دستیاری در کشور ترکیه است.

آزمون YOS

آزمون YÖS در واقع نوعی از آزمون ورودی برای دانشجویان خارجی در دانشگاه های ترکیه است. با گذراندن این آزمون دانشجویان خارجی می­توانند در رشته­ هایی نظیر پزشکی، حقوق، روانشناسی، داروسازی، مهندسی مکانیک، معماری و … در ترکیه مشغول به تحصیل شوند. این آزمون معمولا شامل 100 سوال بوده و در مباحثی مانند ریاضیات، هوش و دانش زبان ترکی تقسیم بندی می­شود. حداقل نمره مورد نیاز برای پاس کردن این آزمون معمولا عدد 50 است. البته این عدد برای هر دانشگاه متفاوت خواهد بود.

زبان آزمون YÖS بستگی به انتخاب شما داشته و می­توانید بین زبان ترکی یا انگلیسی هر کدام که برای شما مناسب­تر است را انتخاب کنید. حتی این امکان نیز وجود دارد که افراد برای شرکت در برخی از دانشگاه­ها نیز، زبان­هایی مانند فرانسه را انتخاب کنند. اما به طور کلی، نیازی نیست نگران زبان این آزمون باشید زیرا پاسخ دادن به سوالاتی مانند ریاضی، هوش یا مهندسی به کلمات مختلف در هر زبانی نیاز نداشته و تنها کاری که باید انجام دهید این است که در آن زمینه مشخص دانش و مهارت کافی را داشته باشید.

از سال 2012 به بعد، هر دانشگاهی آزمون YÖS مخصوص به خود را برگزار می­کند. بنابراین آزمون YÖS یک آزمون جهانی نیست و هر دانشگاه هنگام ثبت نام، زمان خاصی را برای آزمون YÖS تعیین کرده و فرد متقاضی نیز باید در همان دانشگاه موردنظر خود در این آزمون شرکت کند. زمان حدودی ثبت نام این آزمون عموما در ماه در فوریه هر سال است. ایجاد آمادگی قبل از شرکت در این آزمون اهمیت بسیاری دارد زیرا این آزمون چندین بار در سال انجام نمی­شود.

بنابراین بسیاری از دانشگاه­ها فقط یک بار در سال امتحان YÖS را برگزار می­کنند و اگر امتحان امسال را از دست بدهید، باید منتظر ماند و برای سال آینده دوباره درخواست شرکت در این آزمون را بدهید. با این وجود، برخی از دانشگاه­ها مانند Kapadokya ، Karabuk ، Başkent ، Aydin ، Yildiz Teknik ممکن است بیش از یک بار در سال آزمون YÖS را برگزار کنند.

هر دانشگاه محل برگزاری آزمونش را تعیین می­کند. بنابراین ممکن است این آزمون در محوطه دانشگاه برگزار شود و یا در محلی در شهرهای بزرگ مانند استانبول و آنکارا برگزار گردد. اگر چه هر دانشگاه هزینه­های متفاوتی برای این آزمون دارد، بطور کلی هزینه این آزمون برای دانشگاه­های دولتی بیشتر از دانشگاه­های خصوصی است. عموماً هزینه شرکت در این آزمون حدود 400 لیر است و برخی از دانشگاه­ها مانند دانشگاه آنکارا ممکن است این هزینه را به صورت دلار دریافت کنند.

مدارک و شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

لازم است که فرد متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه دوران دبیرستان خود را به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد مدارس پزشکی ترکیه شود.

از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه­های ترکیه برای دانشجویان بین­ المللی عبارتند از:

  • تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین­المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر
  • ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  • ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد).
  • کسب میانگین نمره بالاتر از 70٪ در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی در دوران دبیرستا
  • تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی:

ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون­ های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد)و آزمون تافل(نمره کل آزمون Ibt نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه­های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره­های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد.

  • ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر
  • ارائه توصیه نامه از معلمان دوران دبیرستان خود
  • اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان ترکی استانبولی

آن دسته از متقاضیانی که تسلط خوبی به زبان ترکی استانبولی داشته و نیز خواهان پرداخت شهریه کمتری برای ادامه تحصیل خود هستند، می­توانند دانشگاه هایی از کشور ترکیه را انتخاب کنند که رشته پزشکی در آنها به زبان ترکی استانبولی ارائه خواهد شد. در این قسمت اسامی کلیه دانشگاه­های ارائه دهنده رشته پزشکی به زبان ترکی استانبولی در کشور ترکیه را مشاهده می­کنید. لازم بذکر است که جهت تحصیل پزشکی در دانشگاه­های نامبرده برخورداری از دانش زبان ترکی استانبولی ضروری است. اسامی این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه Acibadem، دانشگاه بیکنت، دانشگاه استانبول آیدین، دانشگاه استانبول ینی یوزیل، دانشگاه کاراتای KTO، دانشگاه مالتپه، دانشگاه اسکودار و دانشگاه Yüksek İhtisas

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

بله، امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی نیز وجود دارد. چندین دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه برنامه های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می­دهند. با توجه به آنکه سیستم آموزشی در دانشکده­های پزشکی کشور ترکیه بر اساس دستورالعمل­های آموزشی آمریکایی و اروپایی بنا شده است، فارغ التحصیلان می­توانند در بازارهای انگلیسی زبان مانند آمریکا یا کانادا نیز صحبت کنند.

البته یادآوری این نکته ضروری است که از سال سوم تحصیلتان به بعد باید با بیماران در ارتباط باشید و لازم است که با آنها به زبان ترکی ارتباط برقرار کنید. البته با توجه به اینکه شما در 3 سال گذشته در ترکیه زندگی کرده­اید، در اکثر موارد مشکلی پیش نیامده و سطح زبان شما برای برقراری ارتباط با بیماران کافی خواهد بود.

بنابراین با تحصیل پزشکی در ترکیه، با افراد بسیاری از کشورها در تماس خواهید بود چرا که ترکیه کشوری است که به اصطلاح دارای “گردشگری سلامت” است و بیماران از سراسر دنیا به دلایل پزشکی مختلفی مانند انجام انواع جراحی­های زیبایی به این کشور مراجعه می­کنند. اکثر این بیماران از کشورهایی نظیر ایران، عربستان سعودی، کشورهای آسیایی، روسیه و یا برخی از کشورهای اروپایی به ترکیه می­آیند. بنابراین اگر شما توانایی صحبت به چند زبان مختلف را داشته باشید قطعا به عنوان نقطه قوت برایتان محسوب خواهد شد.

در جدول زیر اطلاعات مربوط به میزان شهریه تمامی دانشگاه­های ارائه­ دهنده رشته پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی ذکر شده است:

ردیف نام دانشگاه شهر شهریه سالیانه(دلار آمریکا)
1 ISTANBUL ATLAS UNIVERSITY استانبول 20000
2 ATILIM UNIVERSITY آنکارا 15000
3 İZMİR EKONOMİ UNIVERSITY استانبول 15000
4 LOKMAN HEKIM UNIVERSITY آنکارا 20000
5 ANKARA MEDİPOL UNIVERSITY آنکارا 29000
6 HALİÇ UNIVERSITY استانبول 20000
7 ALTINBAŞ UNIVERSITY استانبول 25000
8 BİRUNİ UNIVERSITY استانبول 23000
9 İSTİNYE UNIVERSITY استانبول 20000
10 İSTANBUL MEDİPOL UNIVERSITY استانبول 29.085
11 İSTANBUL OKAN UNIVERSITY استانبول 23500
12 BAHÇEŞEHİR UNIVERSITY استانبول 25000
13 YEDİTEPE UNIVERSITY استانبول 27500
14 BAŞKENT UNIVERSITY استانبول 10034

با توجه به رتبه­بندی جهانی که هرساله از سوی موسسات معتبر اعتبارسنجی علمی و پژوهشی دنیا مشخص می­شود، هشت دانشگاه Hacettepe University، دانشگاه استانبول، دانشگاه آنکارا، Ege University، Marmara University، دانشگاه Dokuz Eylul و دانشگاه Koc به ترتیب در رتبه های اول تا هشتم از نظر علمی در رشته پزشکی قرار دارند.

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

همانطور که قبلا ذکر شد، هزینه تحصیل در دانشکده­های پزشکی دانشگاه­های خصوصی این کشور بین 15000 تا 25000 دلار در سال است. علاوه بر این، فرد باید هزینه­ های جاری زندگی خود مانند اجاره، غذا و هزینه حمل و نقل را نیز بپردازد.

چرا کشور ترکیه را برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی انتخاب کنم؟

بر اساس رتبه بندی QS، دانشگاه­های ترکیه هر ساله جزو برترین دانشگاه­های جهان هستند و ترکیه یکی از کشورهایی است که از کیفیت آموزشی بالایی در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی برخوردار است. همچنین این امکان وجود دارد که در این کشور رشته پزشکی را به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد. بطور کلی دلایل بسیاری برای تحصیل پزشکی در ترکیه وجود دارد. ترکیه مکانی است که با جاذبه­ های طبیعی، وجود وسایل حمل و نقل عمومی و … همه ساله دانش آموزان بسیاری را از سراسر جهان جهت ادامه تحصیل به خود جذب می­کند. از دیگر دلایل جذابیت تحصیل در رشته پزشکی در این کشور می­توان به وجود فرهنگ غنی مردم این کشور،

تحصیل بر اساس شغل رویایی­تان، سیستم آموزشی جامع دانشگاهی و آموزش با کیفیت بسیار بالا و زندگی اقتصادی به صرفه اشاره کرد. در حقیقت مزیت­های انتخاب ترکیه برای تحصیل، به ویژه پزشکی، بسیار بوده و نمی­توان همه آنها را در این مقاله ذکر کرد. در ادامه به مهمترین دلایل آن اشاره شده است:

  • در کشور ترکیه، فرد متقاضی رشته پزشکی می­تواند تحصیلات خود را پس از اتمام دوران دبیرستان در یکی از دانشگاه­های دولتی و یا خصوصی این کشور در رشته پزشکی آغاز کند(این در حالی است که در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا و کانادا، دانش آموزان ملزم به گذراندن یک دوره درسی قبل از ورود به دوران تحصیل در رشته پزشکی هستند). بنابراین عدم لزوم گذراندن دوره قبل از پزشکی در کشور ترکیه یکی از مزیت های این کشور محسوب می­شود.
  • فرد با تحصیل در ترکیه به آزمایشگاه­هایی با سطح جهانی، آخرین پیشرفت­های فنی در محیطی مناسب برای مطالعه و زندگی دسترسی پیدا کرده و همچنین این فرصت را خواهد داشت که توسط اساتید، پزشکان و استادان درجه یک پزشکی در سطح جهانی آموزش تعلیم گیرد.
  • از سال 2001 سیستم آموزشی ترکیه در سیستم آموزشی اتحادیه اروپا عضویت دارد. بنابراین مدارک دانشگاهی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد تایید کلیه کشورهای اروپایی است.
  • تحصیل پزشکی در ترکیه شهرت جهانی دارد. همکاری علمی نزدیک مراکز آموزشی فعال در این رشته با دانشگاه­های مطرح جهان و حضور اساتید بین­المللی از ایالات متحده آمریکا و اروپا باعث شده است که دانشجویان در اجرای پروژه­های مشترک با دانشگاه­های برتر بین­المللی، از سطح بالایی از آموزش برخوردار شوند.
  • در اکثر دانشگاه­ها، آزمون­های لازم برای ورود به رشته پزشکی در کشور ترکیه، آزمون SAT و آزمون YOS هستند.
  • پس از فارغ التحصیلی از ترکیه، با مدرک پزشکی اخذ شده از این کشور، می­توانید در تمام کشورهای جهان به فعالیت پزشکی بپردازید.

موارد فوق برخی از مزایای مهم تحصیل پزشکی در ترکیه هستند. بنابراین دانشجویان خارجی می­توانند در دانشگاه­های برتر بین ­المللی با هزینه بسیار کمتر از دانشگاه­های اروپایی تحصیل کرده و از یک زندگی رو به رشد و با کیفیت بالا برخوردار شوند.

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه

برخی از دانشگاه­های علوم پزشکی کشور ترکیه مانند دانشگاه علوم پزشکی استانبول و دانشگاه علوم پزشکی آنکارا دارای شهرت جهانی بوده و از جمله دانشگاه­های رتبه برتر در سطح بین المللی محسوب می­شوند. این موارد نشان دهنده جایگاه بالای علوم پزشکی در کشور ترکیه است.

بسیاری از دانشگاه­های ترکیه دارای رتبه جهانی بین 500 تا 1000 در سطح بین­المللی و دارای شهرت جهانی هستند. اکثر دانشگاه­های ترکیه به زبان­های خارجی غیر از ترکی مانند انگلیسی تدریس می­کنند و روش­های تدریس آنها مشابه دانشگاه­های آمریکا و اروپا است. چنین سطح بالایی از سیستم آموزشی بسیاری از دانشجویان خارجی را ترغیب کرده­است که برای ادامه تحصیل به این کشور مراجعه کنند.

دانشجویان می­توانند دوره­ های به زبان انگلیسی و یا ترکی را انتخاب کنند و پس از اتمام تحصیل، می­توانند وارد بازار کار کشورهای انگلیسی زبان شده و یا برای ادامه تحصیل در دانشگاه­های انگلیسی زبان اقدام کنند. از آنجایی­ که کشور ترکیه مانند پل ارتباطی بین شرق و غرب برای تحصیل بسیاری از دانشجویان خارجی محسوب می­شود، تعداد دانشجویان خارجی که هر ساله برای پذیرش در دانشگاه­های ترکیه درخواست می­دهند بیش از 50،000 نفر تخمین زده می­شود.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

آیا می توان به عنوان دانشجوی بین المللی در ترکیه پزشکی خواند؟
بله، در واقع ترکیه به عنوان مرکز آموزش، رشد و گردشگری بوده و همواره عملکرد مناسبی را در پذیرش دانشجویان بین المللی برای گذراندن سال­های تحصیل خود در این کشور داشته است. از آنجایی­که مطابق با سیاست های آموزشی این کشور، این امر نوعی از سرمایه­ گذاری در توسعه آینده کشور قلمداد می­شود، برنامه ­ریزی­های دقیق­تری در راستای افزایش رفاه و بازدهی دانش آموزان صورت می­گیرد.
چند دانشکده پزشکی در ترکیه وجود دارد؟
در حال حاضر، ترکیه دارای 47 دانشکده پزشکی برای عموم است که در سه مورد از آنها( شامل دانشگاه آنکارا، دانشکده پزشکی دانشگاه دوکوز ایلول و دانشکده پزشکی دانشگاه پاموکاله) از سیستم های مدرن آموزش پزشکی استفاده می شود. لازم بذکر است که به زودی مدارس پزشکی بیشتری به سیستم آموزشی مدارس پزشکی مدرن افزوده خواهند شد. علاوه بر این، با توجه به افزایش تقاضا جهت تحصیل در این رشته، انتظار می­رود که دانشکده­های پزشکی بیشتری در آینده در ترکیه ایجاد شوند.
تحصیل پزشکی در این کشور چقدر دشوار است؟
میزان ترک تحصیل در ترکیه نسبت به سایر کشورهای پیشرفته نسبتا بالا است. از جمله عوامل آن می­توان به تغییر ناگهانی شرایط زندگی دانشجویان بین ­المللی و عدم آمادگی لازم برای تحصیل در کشوری دیگر اشاره کرد. مطابق با آمار منتشر شده از این کشور، تنها 15 درصد از کل دانشجویانی که در رشته پزشکی ثبت نام می­کنند، موفق می­شوند تا به موقع پزشک شوند و اکثر دانش آموزان یک تا دو سال تحصیل خود را تمدید می­کنند. بنابراین می­توان گفت که تحصیل پزشکی در ترکیه به این دلایل دشوار خواهد بود.
الزامات بعد از اتمام تحصیل پزشکی در ترکیه چیست؟
اگر قصد دارید تا در ترکیه پزشک شوید، اگرچه وجود زبان ترکی جهت تحصیل رشته پزشکی الزامی نیست، اما برای فعالیت بعنوان پزشک در این کشور شرط اصلی است. بنابراین فرد متقاضی پس از تکمیل دوران تحصیل خود در رشته پزشکی، به منظور تایید مهارت و دانش خود در زبان ترکی، باید در آزمون STS شرکت کرده و قبول شود. پس از قبولی در این آزمون و نیز گذراندن یک دوره اجباری دوساله، فرد مجوز پزشکی خود را دریافت کرده و می­تواند بعنوان پزشک در ترکیه مشغول بکار شود.
ساختار آموزشی تحصیل پزشکی در ترکیه چگونه است؟
طول کل دوره تحصیل در رشته پزشکی عمومی معمولا 6 سال(بجز دوره پیش نیاز) است و برای ورود به دانشگاه های دولتی لازم است فرد متقاضی آزمون YÖS را گذرانده و نمره قابل قبولی در آن کسب کرده باشد. در طول سال های اول و دوم تحصیل در رشته پزشکی، فرد دروس بسیاری را در زمینه علوم پایه میگذراند. بعد از آن، از سال سوم دانشجویان پزشکی با گذراندن دروس تئوری و عملی مختلفی، با انواع بیماری ها آشنا خواهند شد. در ادامه سال چهارم و پنجم تحصیل دانشجویان پزشکی شامل کارآموزی بالینی خواهد بود. فرد متقاضی در آخرین سال تحصیل در رشته پزشکی(سال ششم) به عنوان یک پزشک حرفه ای آینده آموزش های خود را در بیمارستان دانشگاه(University Hospital) سپری کرده و در این دوران دانشجو وظایف یک پزشک معمولی را بر عهده می گیرد. دانش آموزان سال ششم به عنوان “کارآموز” شناخته می­شوند که در حقیقت این مرحله، همان مرحله مقدماتی آموزش پزشکی و دستیاری در کشور ترکیه است.
مدارک و شرایط لازم برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه چیست؟
لازم است که فرد متقاضی تحصیل پزشکی در ترکیه دوران دبیرستان خود را به اتمام رسانده و مدرک دیپلم دبیرستان خود را دریافت کرده باشد. بعد از آن فرد می­تواند مستقیماً از دبیرستان وارد مدارس پزشکی ترکیه شود. از جمله مدارک لازم برای تحصیل در این رشته در دانشگاه­های ترکیه برای دانشجویان بین­ المللی عبارتند از: تکمیل فرم مربوط به ثبت درخواست (Application Form) دانشجویان بین­المللی برای این رشته در دانشگاه موردنظر ارائه مدرک دیپلم دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد). ارائه ریزنمرات رسمی دبیرستان متقاضی و ترجمه آن (بسته به نوع دانشگاه این ترجمه می­تواند به زبان ترکی و یا انگلیسی باشد). کسب میانگین نمره بالاتر از 70٪ در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی در دوران دبیرستا تسلط به زبان انگلیسی و اثبات آن با ارائه مدرک زبان بین المللی: ارائه مدرک زبان معتبر در یکی از آزمون­ های آیلتس(حداقل نمره در هر مهارت باید 6 باشد)و آزمون تافل(نمره کل آزمون Ibt نباید زیر80 باشد). برخی از دانشگاه­های کشور ترکیه نیز وجود دارند که فرد می­تواند بدون ارائه مدرک زبان در آنها تحصیل کند. در مواردی اگر فرد نتواند مدرک زبان خود را به دانشگاه مورد نظر ارائه دهد، وی ملزم به شرکت در دوره­های آمادگی زبان انگلیسی ارائه شده توسط دانشگاه خواهد شد. ارائه انگیزه نامه قوی برای هدف از تحصیل در دانشگاه موردنظر ارائه توصیه نامه از معلمان دوران دبیرستان خود اگر برای تامین هزینه های خود نیازمند دریافت بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه هستید، در نامه ای جداگانه دلایل خود را برای دانشگاه موردنظرتان شرح دهید.
هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه چقدر است؟
همانطور که قبلا ذکر شد، هزینه تحصیل در دانشکده­های پزشکی دانشگاه­های خصوصی این کشور بین 15000 تا 25000 دلار در سال است. علاوه بر این، فرد باید هزینه­ های جاری زندگی خود مانند اجاره، غذا و هزینه حمل و نقل را نیز بپردازد.
اعتبار مدرک پزشکی ترکیه چقدر است؟
برخی از دانشگاه­های علوم پزشکی کشور ترکیه مانند دانشگاه علوم پزشکی استانبول و دانشگاه علوم پزشکی آنکارا دارای شهرت جهانی بوده و از جمله دانشگاه­های رتبه برتر در سطح بین المللی محسوب می­شوند. این موارد نشان دهنده جایگاه بالای علوم پزشکی در کشور ترکیه است. بسیاری از دانشگاه­های ترکیه دارای رتبه جهانی بین 500 تا 1000 در سطح بین­المللی و دارای شهرت جهانی هستند. اکثر دانشگاه­های ترکیه به زبان­های خارجی غیر از ترکی مانند انگلیسی تدریس می­کنند و روش­های تدریس آنها مشابه دانشگاه­های آمریکا و اروپا است. چنین سطح بالایی از سیستم آموزشی بسیاری از دانشجویان خارجی را ترغیب کرده­است که برای ادامه تحصیل به این کشور مراجعه کنند. دانشجویان می­توانند دوره­ های به زبان انگلیسی و یا ترکی را انتخاب کنند و پس از اتمام تحصیل، می­توانند وارد بازار کار کشورهای انگلیسی زبان شده و یا برای ادامه تحصیل در دانشگاه­های انگلیسی زبان اقدام کنند. از آنجایی­ که کشور ترکیه مانند پل ارتباطی بین شرق و غرب برای تحصیل بسیاری از دانشجویان خارجی محسوب می­شود، تعداد دانشجویان خارجی که هر ساله برای پذیرش در دانشگاه­های ترکیه درخواست می­دهند بیش از 50،000 نفر تخمین زده می­شود.
مزایای ادامه تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه چیست؟
بر اساس رتبه بندی QS، دانشگاه­های ترکیه هر ساله جزو برترین دانشگاه­های جهان هستند و ترکیه یکی از کشورهایی است که از کیفیت آموزشی بالایی در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی برخوردار است. همچنین این امکان وجود دارد که در این کشور رشته پزشکی را به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد. بطور کلی دلایل بسیاری برای تحصیل پزشکی در ترکیه وجود دارد. ترکیه مکانی است که با جاذبه­ های طبیعی، وجود وسایل حمل و نقل عمومی و … همه ساله دانش آموزان بسیاری را از سراسر جهان جهت ادامه تحصیل به خود جذب می­کند. از دیگر دلایل جذابیت تحصیل در رشته پزشکی در این کشور می­توان به وجود فرهنگ غنی مردم این کشور، تحصیل بر اساس شغل رویایی­تان، سیستم آموزشی جامع دانشگاهی و آموزش با کیفیت بسیار بالا و زندگی اقتصادی به صرفه اشاره کرد. در حقیقت مزیت­های انتخاب ترکیه برای تحصیل، به ویژه پزشکی، بسیار بوده و نمی­توان همه آنها را در این مقاله ذکر کرد. در ادامه به مهمترین دلایل آن اشاره شده است: در کشور ترکیه، فرد متقاضی رشته پزشکی می­تواند تحصیلات خود را پس از اتمام دوران دبیرستان در یکی از دانشگاه­های دولتی و یا خصوصی این کشور در رشته پزشکی آغاز کند(این در حالی است که در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا و کانادا، دانش آموزان ملزم به گذراندن یک دوره درسی قبل از ورود به دوران تحصیل در رشته پزشکی هستند). بنابراین عدم لزوم گذراندن دوره قبل از پزشکی در کشور ترکیه یکی از مزیت های این کشور محسوب می­شود. فرد با تحصیل در ترکیه به آزمایشگاه­هایی با سطح جهانی، آخرین پیشرفت­های فنی در محیطی مناسب برای مطالعه و زندگی دسترسی پیدا کرده و همچنین این فرصت را خواهد داشت که توسط اساتید، پزشکان و استادان درجه یک پزشکی در سطح جهانی آموزش تعلیم گیرد. از سال 2001 سیستم آموزشی ترکیه در سیستم آموزشی اتحادیه اروپا عضویت دارد. بنابراین مدارک دانشگاهی این کشور از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مورد تایید کلیه کشورهای اروپایی است. تحصیل پزشکی در ترکیه شهرت جهانی دارد. همکاری علمی نزدیک مراکز آموزشی فعال در این رشته با دانشگاه­های مطرح جهان و حضور اساتید بین­المللی از ایالات متحده آمریکا و اروپا باعث شده است که دانشجویان در اجرای پروژه­های مشترک با دانشگاه­های برتر بین­المللی، از سطح بالایی از آموزش برخوردار شوند. در اکثر دانشگاه­ها، آزمون­های لازم برای ورود به رشته پزشکی در کشور ترکیه، آزمون SAT و آزمون YOS هستند. پس از فارغ التحصیلی از ترکیه، با مدرک پزشکی اخذ شده از این کشور، می­توانید در تمام کشورهای جهان به فعالیت پزشکی بپردازید. موارد فوق برخی از مزایای مهم تحصیل پزشکی در ترکیه هستند. بنابراین دانشجویان خارجی می­توانند در دانشگاه­های برتر بین ­المللی با هزینه بسیار کمتر از دانشگاه­های اروپایی تحصیل کرده و از یک زندگی رو به رشد و با کیفیت بالا برخوردار شوند.
اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 2 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *