موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

حواله سوئیفت چیست؟ – راهنمای دریافت حواله سوئیفت در ترکیه

بانکداری ترکیه حواله سوئیفت در ترکیه

حواله سوئیفت چیست؟ سیستم پیام‌رسان سوئیفت در سال 1960 توسط 6 بانک بین‌المللی بزرگ تاسیس شد. هدف آن‌ها ایجاد یک شبکه جهانی بود تا پیام‌های مالی در امنیت کامل و به‌موقع ارسال شوند. این سیستم کار خود را با انتقال دستورات پرداخت ساده شروع کرد و امروز، انواع معاملات امنیتی، تجاری و … را پشتیبانی می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا با کاربردهای حواله سوئیفت و نحوه دریافت کدهای SWIFT بیشتر آشنا شوید.

سوئیفت یعنی چه؟

سوئیفت (SWIFT) سیستم مورد استفاده بانک‌ها و انواع موسسات مالی در دنیا است که پیام‌رسانی پرداخت الکترونیکی را انجام می‌دهد. در حال حاضر سوئیفت یکی از پیشروترین شبکه‌های پیام‌‎رسان مالی است که در سال 2021، به‌طور متوسط، موفق به ثبت 42.1 میلیون پیام شد. بیش از 11000 موسسه در 200 کشور زنده دنیا از این سیستم استفاده می‌کنند.

سوئیفت چیست

ممکن است برخی به اشتباه سوئیفت را انجام‌دهنده انتقال مالی الکترونیکی بدانند. درحالی‌که این سیستم تنها یک سیستم پیام‌رسان است که برای موسسات مالی سراسر جهان امکان تبادل وجوه را فراهم می‌کند.

کد سوئیفت چیست؟

اگر در مورد سوئیفت تحقیق کرده باشید، قطعا عبارت کد سوئیفت را شنیده‌اید. اما کد سوئیفت چیست؟

این کدها مجموعه‌ای از حروف و اعداد هستند که کاربرد آن‌ها برای شناسایی موسسات توسط سوئیفت می‌باشد. در واقع هر موسسه یا بانک، یک کد سوئیفت منحصر به خود را دارد که بین 8 الی 11 کاراکتر است. به این کد، کد شناسه بانک (BIC) یا ISO9362 نیز گفته می‌شود.

کدهای سوئیفت هر بانک یا موسسه مالی، بر اساس اطلاعات آن‌ها و چند کد دیگر که از قبل تعیین شده است، تعریف می‌شوند. جهت شفاف‌سازی این مسئله توجه شما را به بخش‌های مختلف هر کد SWIFT جلب می‌کنیم:

  1. بخش اول، 4 کاراکتر: کد تاسیس موسسه یا بانک
  2. بخش دوم، 2 کاراکتر: کد کشوری که بانک یا موسسه در آن قرار دارد.
  3. بخش سوم، 2 کاراکتر: کد مکان بانک یا موسسه
  4. بخش چهارم، 3 کاراکتر: کد شناسایی شعبه

کد سوئیفت زراعت بانک

زراعت بانک ترکیه یکی از به‌نام‌ترین بانک‌های این کشور است که همواره کاربران زیادی در مورد کد سوئیفت آن از ما سوال می‌‎کنند. کد سوئیفت این بانک مطابق زیر است:

TCZBTR2A

توجه کنید که این کد شامل 8 کاراکتر است و در صورت نیاز به کد سوئیفت یک شعبه خاص، باید به همان شعبه مراجعه کنید تا کد سوئیفت برای شما کامل شود.

کد سوئیفت ایش بانک ترکیه

ایش بانک ترکیه، بانک معروف دیگر این کشور است که کد 8 رقمی سوئیفت آن عبارتست از:

ISBKTRIS

برای دریافت کد سوئیفت 11 رقمی ایش بانک نیز باید به شعبه موردنظرتان مراجعه نموده و کد شعبه تکمیل کننده سوئیفت را دریافت نمایید.

حواله سوئیفت چیست؟

اغلب افرادی که با SWIFT سروکار دارند، حجم معاملاتی بالایی دارند که انجام آن‌ها به‌صورت دستی تقریبا غیرممکن بوده و نیاز به یک فرآیند اتوماسیون‌سازی دارند. از همین رو نیاز افراد به اتوماسیون ایجاد، پردازش و انتقال پیام سوئیفت روز به روز افزایش پیدا کرد و حواله‌ها روی کار آمدند.

تا جایی که سوئیفت موفق به تهیه یک نرم‌افزار اتوماسیون شد؛ اما استفاده از این ابزار چندان کم هزینه نیست. خودکارسازی عملیات مختلف در این سیستم پیام‌رسان موجب ایجاد درآمدهای جدید برای آن شده است. به‌علاوه اینکه توانسته است تعامل مشتریان را با خود بسیار افزایش دهد.

هزینه حواله سوئیفت

برای انتقال SWIFT به TransferWise معمولا بانک‌ها هزینه‌ای از شما دریافت می‌کنند. دقت کنید که حین ارسال سوئیفت، بانک باید تمامی هزینه‌های مربوط به پرداخت را پوشش دهد.

اگر مقدار پول مورد نظر، مستقیم به حساب چندارزی شما واریز شد، سوئیفت تمام دریافتی را به موجودی شما اضافه کرده و نیاز نیست کار دیگری از سوی انجام گیرد.

پرداخت وجوه از طریق سوئیفت بین 2 الی 5 روز کاری زمان می‌برد. این بازه زمانی بسته به اختلاف زمانی مبدا و مقصد و نیز بانک‌های واسطی که در تحویل پول شما نقش دارند، می‌تواند متغیر باشد.

نحوه کار حواله سوئیفت

اگر بخواهیم بگوییم که حواله سوئیفت چگونه کار می‌کند باید بگوییم که این سیستم فرستنده پیام‌ها و دستورات پرداخت از یک کشور به کشور دیگر است. بنابراین سوئیفت انتقال‌دهنده پول نیست و تنها به کمک کدهایی که برای هر موسسه و بانک ایجاد کرده است، دستور پرداخت را صادر می‌کند. در این میان ممکن است برخی بانک‌ها و موسسات به‌عنوان واسطه دخیل شوند.

توجه داشته باشید که هزینه‌ها معمولا توسط بانک گیرنده دریافت شده و اگر قصد انتقال 2 ارز با سوئیفت را داشته باشید، بانک‌ها ارز ضعیف‌تر را در نظر می‌گیرند.

چگونه کد سوئیفت دریافت کنیم؟

برای دریافت کد سوئیفت می‌توانید با بانک یا شعب مورد نظر ارتباط گرفته و کد سوئیفت 11 رقمی آن‌ها را بپرسید. همچنین برخی از بانک‌ها کد سوئیفت خود را در فاکتورها، ثبت می‌کنند. البته این موضوع همیشگی نیست و به دلایل امنیتی، بهترین و سریع‌ترین روش دریافت کد سوئیفت، جستجوی آنلاین و مراجعه به سایت بانک یا موسسه مورد نظر می‌باشد.

حواله سوئیفت

فقط توجه کنید که باید کد سوئیفت بانکی را دریافت کنید که قصد تحویل پول خود را از آن دارد؛ نه بانکی که حواله سوئیفت را برای شما ارسال کرده است.

حین ثبت درخواست انتقال با استفاده از حواله سوئیفت باید اطلاعاتی را ارائه دهید که به شرح زیر است:

  • نام شخص دریافت‌کننده
  • نشانی شخص گیرنده
  • مشخصات بانک دریافت‌کننده وجه
  • کد سوئیفت بانک
  • شماره حساب گیرنده یا IBAN

IBAN چیست؟ کد مربوط به حساب بانکی مشخص است که طولانی‌تر از کد سوئیفت می‌باشد.

کاربردهای کد سوئیفت چیست؟

سوئیفت با کاربردهای کارایی که دارد به تمامی مشاغل و افراد کمک می‌کند تا معاملات خود را در امنیت کامل و بدون نقص انجام دهند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای کد سوئیفت به شرح زیر است:

  • سوئیفت امکان ارسال و دریافت پیام‌های معاملاتی را برای مشتریان نهایی خود فراهم کرده است.
  • استفاده از سوئیفت امکان دسترسی به برخی برنامه‌های کاربردی در زمینه معاملات خزانه و فارکس، زیرساخت‌های بانکی و اوراق بهادار برای پردازش دستورات پرداخت و تسویه را برایتان فراهم می‌کند.
  • سوئیفت قابلیت تشخیص نقض قوانین مالی (مانند پولوشویی) را دارد و می‌تواند برای آن‌ها گزارشاتی هم تهیه نماید.
  • با استفاده حواله سوئیفت امکان نظارت بر پیام‌ها، جریان تجارت، فعالیت و گزارش‌ها برایتان فراهم می‌شود. به علاوه، این اطلاعات قابل فیلتر کردن بر اساس کشور، نوع پیام و … می‌باشند.

شرایط دریافت کد سوئیفت برای ایرانی‌ها

سوئیفت خدمات گسترده‌ای در زمینه مالی به انواع موسسات مالی و بانک‌ها، بورس اوراق بهادار، خزانه‌داری‌ها، سپرده‌گذاران، کارگزاری‌ها و … ارائه می‌دهد. از همین رو سازمان ملل و کشورهای عضو آن در برخی شرایط، دسترسی به سوئیفت را محدود می‌کنند. در همین راستا از سال 2012 تا 2016 دسترسی بانک‌های ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا از این سیستم حذف شد. اما راهکار استفاده از خدمات سوئیفت برای ایرانیان چیست؟

راهکار دسترسی ایرانیان به حساب سوئیفت‌دار

ایرانیان می‌توانند با پاسپورت ایرانی خود یک حساب سوئیفت‌دار در سطح بین‌الملل داشته باشند. برای این کار باید از کشور ترکیه کمک بگیرند. چرا؟

زیرا ترکیه تنها کشوری است که بدون نیاز به اقامت، به ایرانیان اجازه افتتاح حساب سوئیفت‌دار بین‌المللی با ارز دلار، یورو و … را می‌دهد. برای افتتاح حساب هم می‌توانید به صورت حضوری به کشور ترکیه سفر کرده و اقدامات لازم را انجام دهید و یا کارهای خود را به مشاورین ما در مجموعه آرال گام بسپارید.

جمع‌بندی

با توجه به تمام مطالب فوق می‌توان متوجه اهمیت حواله سوئیفت و استفاده از آن شد که چطور امکان انجام معاملات بزرگ را فراهم می‌کند. از همین رو اگر شما هم در شرایطی هستید که برای انتقال وجوه در سطح بین‌الملل نیاز به این سیستم دارید، می‌توانید با افتتاح حساب بین‌المللی سوئیفت‌دار در کشور ترکیه، معاملات خود را انجام دهید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4 از 5 از 4 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *