موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

دانشگاه فنی خاورمیانه

تحصیل دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

آشنایی با دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

دانشگاه فنی خاورمیانه ترکیه که معمولاً به عنوان METU شناخته می‌شود یک دانشگاه فنی دولتی واقع در آنکارا، کشور ترکیه است. این دانشگاه بر تحقیق و آموزش در مهندسی و علوم طبیعی تأکید دارد و حدود 41 رشته‌ی کارشناسی را در 5 دانشکده، 105 رشته‌ی کارشناسی ارشد و 70 رشته‌ی دکترا را در 5 دانشکده تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد.

محوطه اصلی METU مساحتی به وسعت 11100 هکتار را شامل می‌شود که علاوه بر امکانات دانشگاهی و رفاهی، یک منطقه‌ی جنگلی به وسعت 7500 هکتار و دریاچه‌ی طبیعی ایمیر را شامل می‌شود. METU همچنین بیش از 120000 فارغ‌التحصیل در سراسر جهان دارد. پس طبیعتا، زبان رسمی آموزش در METU انگلیسی است.بیش از یک سوم از 1000 دانشجویی که بالاترین امتیاز را در آزمون ورودی دانشگاه‌های سراسری کسب کرده‌اند، در METU ثبت نام می‌کنند.

اکثر بخش‌های آن 0.1 درصد از تقریباً 1.5 میلیون متقاضی را می‌پذیرند. METU بیشترین سهم را در بودجه‌ی تحقیقات ملی توسط شورای تحقیقات علمی و فناوری ترکیه در پنج سال گذشته داشته است و از نظر تعداد مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی اتحادیه اروپا، دانشگاه پیشرو در ترکیه محسوب می‌شود. بیش از 40 درصد از فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی این دانشگاه، جهت ادامه‌ی تحصیل در ترکیه و اخذ مدرک در مقاطع تحصیلی بالاتر، اقدام می‌کنند.

تاریخچه‌ای از دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشگاه فنی خاورمیانه در 15 نوامبر 1956 تأسیس شد تا به توسعه‌ی ترکیه و کشورهای اطراف خاورمیانه، بالکان و قفقاز کمک کند. ایجاد نیروی کار ماهر در علوم طبیعی و اجتماعی از جمله اهداف اولیه در این دانشگاه بود.در سال‌های اولیه و بلافاصله پس از تأسیس، METU به طور موقت در یک ساختمان کوچک که قبلاً متعلق به دفتر تأمین اجتماعی بازنشستگان در کیزیلای و ساختمان دیگری در نزدیکی مجلس ملی بزرگ ترکیه بود مستقر شد.

در سال 1963، دانشگاه به مکان فعلی خود در غرب مرکز شهر آنکارا نقل مکان کرد و اولین پردیس دانشگاهی ترکیه را ایجاد کرد. در سال 1956، دپارتمان معماری اولین برنامه‌ی آکادمیک را در METU و به دنبال آن گروه مهندسی مکانیک در بهار 1957 آغاز کرد. در آغاز سال تحصیلی 1957-1958، دانشکده معماری، دانشکده مهندسی، و دانشکده علوم اداری تأسیس شد. در سال 1959 تأسیس دانشکده علوم و فنون به انجام رسید. دانشکده آموزش نیز برنامه‌های آکادمیک خود را در سال 1982 راه اندازی کرد.

سازمانبندی دانشگاه فنی خاورمیانه

دانشکده‌ها و گروه‌ها

METU دارای 42 بخش دانشگاهی است که اکثر آن‌ها در 5 دانشکده سازماندهی شده‌اند. آن‌ها مسئول ارائه‌ی برنامه‌های کارشناسی هستند.

  • دانشکده معماری: معماری، برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای، طراحی صنعتی
  • دانشکده هنر و علوم: زیست شناسی، شیمی، تاریخ، ریاضیات، زیست شناسی مولکولی و ژنتیک، فلسفه، فیزیک، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار
  • دانشکده علوم اقتصادی و اداری: مدیریت بازرگانی، اقتصاد، روابط بین الملل، علوم سیاسی و مدیریت دولتی
  • دانشکده آموزش: آموزش کامپیوتر و فناوری آموزشی، علوم تربیتی، آموزش ابتدایی، آموزش زبان‌های خارجی، تربیت بدنی و ورزش، آموزش متوسطه علوم و ریاضیات.
  • دانشکده فنی: مهندسی هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و الکترونیک، علوم مهندسی، مهندسی محیط زیست، مهندسی مواد غذایی، مهندسی زمین شناسی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی متالورژی، مهندسی نفت و مواد معدنی، مهندسی گاز طبیعی

علاوه بر این‌ها، دپارتمان زبان انگلیسی پایه و دپارتمان زبان‌های مدرن در دانشکده زبان‌های خارجی وجود دارد. دانشکده فنی حرفه‌ای آموزش عالی و دپارتمان اصلی به گروه زبان ترکی و گروه موسیقی و هنرهای زیبا منتهی می‌شود.

دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی

5 دانشکده تحصیلات تکمیلی در METU وجود دارد که مسئول آموزش برنامه‌های تحصیلات تکمیلی هستند.

  • دانشکده تحصیلات تکمیلی ریاضیات کاربردی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی انفورماتیک
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم دریایی (موسسه علوم دریایی)
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم طبیعی و کاربردی
  • دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم اجتماعی

دانشگاهیان

در سال 2020، METU تقریباً 27000 دانشجو را پذیرفته که از این تعداد 19700 نفر در دوره‌های کارشناسی، 4700 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 3000 نفر در دوره های دکترا ثبت نام کرده‌اند. 1500 دانشجوی دیگر در برنامه‌های پردیس جدید که در قبرس شمالی واقع است، شرکت می‌کنند. بیش از 40 درصد از دانشجویان METU تحصیلات تکمیلی را نیز دنبال می‌کنند.

هر سال تحصیلی، METU میزبان بیش از 1700 دانشجوی بین‌المللی عادی از 94 کشور مختلف است و از طریق 168 توافقنامه برنامه اراسموس و 182 قرارداد تبادل و همکاری دوجانبه با دانشگاه‌های خارج از کشور (مثلاً در آسیای مرکزی، خاورمیانه، آمریکای شمالی، استرالیا، شرق دور و منطقه اقیانوس آرام)، سالانه 350 دانشجو را به خارج اعزام کرده و هر سال 300 دانشجو و 50 محقق پیشنهادی را می‌پذیرد. از سال 2010، این دانشگاه 2500 هیئت علمی (استادان و دانشیاران)، 500 مدرس دانشگاهی و بیش از 2000 دستیار پژوهشی را استخدام کرده است.

METU دارای حدود 40 برنامه کارشناسی در دانشکده‌های مهندسی، معماری، هنر و علوم، علوم اقتصادی و اداری و آموزش است و 97 برنامه کارشناسی ارشد و 62 برنامه دکترا در دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی علوم طبیعی و کاربردی، علوم اجتماعی، انفورماتیک وجود دارد. با بیش از یک سوم از 1000 دانشجویی که بالاترین امتیاز را در آزمون ورودی دانشگاه ملی به دست می‌آورند، METU معمولاً در بین دانشگاه‌های تحقیقاتی ترکیه نزدیک به برتر است.

در رتبه‌بندی Webometrics دانشگاه‌های جهان که در جولای 2009 منتشر شد، از بین 15000 دانشگاه انتخابی، METU در جایگاه 435 (مقام اول در ترکیه) قرار گرفت. در واقع، تنها دانشگاه از ترکیه که در بین 500 دانشگاه برتر قرار گرفته است. اخیراً، رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی آموزش عالی تایمز که در سپتامبر 2016 منتشر شد، METU را بر اساس شاخص‌های تدریس، تحقیق، تأثیر، نوآوری و شخصیت بین‌المللی، در جایگاه 501 تا 600 در سراسر جهان قرار داد که آن را به یکی از شش دانشگاه مطرح تبدیل کرد. دانشگاه‌های ترکیه در میان 600 دانشگاه برتر فهرست شده‌اند (دانشگاه بیلکنت با رتبه 351 تا 400).

رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی QS در سال 2010 ، دانشگاه فنی خاورمیانه را در زمینه مهندسی و فناوری در جایگاه 185 جهانی، و در زمینه‌ی علوم طبیعی در جایگاه 333 جهانی رتبه‌بندی کرد.زبان آموزش در METU انگلیسی است. پس تمام دانشجویان ثبت نام شده ملزم به داشتن درجه‌ای از مهارت در زبان انگلیسی برای مقاصد تحصیلی هستند و این امر با یک آزمون مهارت زبان انگلیسی قبل از شروع تحصیل تضمین می‌شود.

دانشجویانی که آنچنان به زبان انگلیسی مسلط نیستند ولی توانایی بالایی دارند، آموزش مقدماتی انگلیسی را به مدت یک سال که توسط دانشکده زبان‌های خارجی METU ارائه می‌شود، دنبال می‌کنند. البته دو استثنا هم وجود دارد که در آن به زبان ترکی آموزش داده می‌شود، این استثناء‌ها، دوره‌های زبان ترکی و تاریخ انقلاب ترکیه است که توسط شورای آموزش عالی تعیین شده است.

دیدگاه بین‌المللی در رابطه با دانشگاه فنی خاورمیانه

محققان METU به طور فعال در بسیاری از پروژه‌های COST، EUREKA، NASA، ناتو، NSF، سازمان ملل متحد، بانک جهانی، ژان مونه، اراسموس موندوس، لئوناردو و سوکرات شرکت می‌کنند. METU در 56 پروژه‌ی ششم اتحادیه اروپا از جمله هماهنگی 12 پروژه FP6 و 3 شبکه تعالی مشارکت داشته است.

از سال 2020، دانشگاه فنی خاورمیانه، 22 برنامه‌ی مدرک بین‌المللی مشترک با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه داد. این دانشگاه عضو انجمن‌ها و شبکه‌های مختلفی است که با آموزش بین المللی سروکار دارند

رنکینگ دانشگاهی

رتبه‌بندی Times Higher Education  در سال 2021

801-1000

رتبه‌بندی QS World University در سال 2021

601-650

رتبه‌بندی ARWU  در سال 2020

801-900

رتبه‌بندی CWTS Leiden  در سال 2020

585

رتبه‌بندی CWUR  در سال 2020

571

رتبه‌بندی Webometrics در سال 2020

473

METU به طور مستمر توسط سازمان‌های بین‌المللی ارزیابی می‌شود و برای آن، اعتبار خاصی مشخص شده و هر سال گواهینامه‌ی جدیدی صادر می‌گردد. در سال 1991، METU یک برنامه بلندمدت را آغاز کرد تا برنامه‌های مهندسی خود را توسط هیئت اعتباربخشی مهندسی و فناوری ایالات متحده در برنامه‌های کالج و دانشگاه، و در زمینه‌های علوم کاربردی، محاسبات، مهندسی و فناوری ارزیابی کند.

این فرآیند با اعلام تمام سیزده برنامه لیسانس دانشکده مهندسی با برنامه‌های معتبر ABET در ایالات متحده آمریکا به پایان رسید.به دلیل تلاش METU برای حفظ استانداردهای بین المللی، دانشکده مهندسی در سال 1977 نشان “نشان افتخار نقره” توسط مرکز بین‌المللی آموزش مهندسی یونسکو و “جایزه دستاورد شایسته در فعالیت‌های اعتباربخشی” توسط موسسه مهندسین برق و الکترونیک دریافت کرد. این دانشگاه همچنین جایزه‌ی بین‌المللی معماری آقاخان را در سال 1995 برای برنامه جنگل کاری خود دریافت کرد.

کتابخانه‌ی دانشگاه فنی خاورمیانه

کتابخانه‌ی اصلی METU دارای یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در ترکیه است که شامل بیش از 500000 کتاب می‌شود. این کتابخانه 1500 مجله چاپی (170270 جلد) دارد و دسترسی به 76671 مجله الکترونیکی، 587493 کتاب الکترونیکی و 66 منبع مرجع الکترونیکی را فراهم می‌کند. مجموعه‌های کتابخانه همچنین دارای بیش از 1780 سی دی کتاب و سریال، 1300 پایان نامه دکتری و 11600 پایان‌نامه کارشناسی ارشد است.

دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

چکیده پایان‌نامه‌های دکترا و برخی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد از کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکای شمالی و برخی از دانشگاه‌های معتبر بین المللی نیز از سال 1861 با متون کامل در این کتابخانه در دسترس است که از سال 1997 ارائه شده است. مجموعه‌های این کتابخانه عمدتاً به زبان انگلیسی هستند، اما مواردی به زبان‌های ترکی، آلمانی و فرانسوی نیز وجود دارد.

پردیس‌های دانشگاهی

پردیس آنکارا

پردیس اصلی METU در آنکارا که از سال 1963 تاسیس شده، اولین پردیس دانشگاهی ترکیه است. این پردیس در حدود 10 کیلومتری غرب مرکز آنکارا قرار دارد و مساحتی به وسعت 11100 هکتار را در بر می‌گیرد که 7500 هکتار آن از جنگل تشکیل شده است. در واقع، محوطه‌ی پردیس با کمک مستمر دانشجویان و داوطلبان از زمان تأسیس دانشگاه به جنگل تبدیل شد. این پردیس توسط رئیس METU از سال 1961 تا 1969، کمال کورداس، رهبری شد.

دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

دریاچه‌ی Eymir در نزدیکی Gölbaşı، در داخل محوطه دانشگاه، توسط دانشجویان و اساتید برای قایقرانی و فعالیت‌های تفریحی استفاده می‌شود. پردیس با چندین نوع حمل و نقل عمومی قابل دسترسی است و ساخت ایستگاه متروی METU در ورودی اصلی پردیس، در سال 2014 به پایان رسید.

پردیس قبرس شمالی

پردیس قبرس شمالی METU، اولین پردیس ترکیه‌ای خارج از کشور است که در 50 کیلومتری غرب نیکوزیا شمالی در قبرس شمالی قرار دارد. این پردیس اولین دانشجویان خود را در طول سال تحصیلی 2002-2003 پذیرفت، اما درها به طور رسمی در قبرس شمالی در سپتامبر 2005 باز شدند.

پردیس اردملی

پردیس اردملی در استان مرسین در سواحل مدیترانه قرار دارد و از سال 1975 توسط موسسه تحصیلات تکمیلی علوم دریایی استفاده می‌شود. این اولین پردیس METU در خارج از آنکارا در کشور ترکیه است و به طور دقیق، در 45 کیلومتری مرسین واقع شده است. مساحت پردیس 660000 متر مربع، نزدیک به ساحل و احاطه شده توسط درختان لیمو است.

فضای آزمایشگاه آن حدود 700 متر مربع است. بندر METU-IMS یک پناهگاه مهم برای تنوع زیستی دریایی در ساحل مرسین است. این بندر تنها زیستگاه صخره‌ای دست نخورده در امتداد ساحل شنی طولانی است.به طور کلی، مجموعه‌ای از شش وب‌کم در پردیس اصلی METU، پردیس قبرس شمالی و دانشکده تحصیلات تکمیلی علوم دریایی، یعنی اردملی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان به فیلم‌های زنده از تمام پردیس‌ها دسترسی داشت.

تکنوپولیس دانشگاه فنی خاورمیانه (METU-Technopolis)

METU-Technopolis یا METUTECH اولین پارک علمی و تحقیقاتی در ترکیه است. هدف آن نیز تسهیل در توسعه‌ی شرکت‌هایی است که برای تولید محصولات و خدمات با فناوری پیشرفته تحقیقات زیادی را انجام می‌دهند. در واقع، این پیشرفت از طریق بهره‌مندی از ظرفیت تحقیقاتی و استخر اطلاعاتی METU انجام می‌شود. اولویت استفاده از اطلاعات، با شرکت‌هایی است که کار تحقیق و توسعه در زمینه فناوری اطلاعات، مواد پیشرفته، انرژی، خودرو، شیمی، زیست شناسی و فناوری‌های محیط زیست را انجام می‌دهند.

دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

از سال 2009، پروژه METU-Technopolis حدود 3300 پرسنل را استخدام کرد که تقریباً 2700 نفر از آن‌ها محقق هستند (86٪ از کل کارکنان فارغ‌التحصیل دانشگاه هستند و 23٪ دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا هستند)، که در 240 شرکت کار می‌کنند. حدود 90 درصد از شرکت‌ها را شرکت‌های کوچک و متوسط هستند؛ 65 درصد آن‌ها در فناوری‌ اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند؛ 25 درصد آن‌ها در الکترونیک فعالیت دارند و 15 درصد در سایر بخش‌ها مانند هوافضا، محیط زیست، بیوتکنولوژی، نانوفناوری، مواد پیشرفته و … فعال هستند.

شایان ذکر است که آن‌ها شامل شرکت‌های چند ملیتی مانند SBS، MAN، Cisco و Siemens نیز می‌شود. برای ترویج کارآفرینی و نوآوری METU-Technopolis به 38 شرکت نوپا و کوچک نیز خدماتی ارائه می‌دهد که اکثر آن‌ها فعالیت خود را به عنوان بخشی فرعی از پروژه‌های تحقیقاتی METU آغاز می‌کنند.متروپولیس دانشگاه فنی خاورمیانه، حتی میزبان شرکای چندین مورد از پروژه‌ی ششم اتحادیه اروپا است که از آن‌ها می‌توان به NICE، SINCERE،  ReSIST،  SmeInnov8gate و IP4INNO  اشاره کرد.

زندگی و فرهنگ دانشجویی

زندگی دانشجویی در METU با فعالیت انجمن‌های دانشجویی، اعتراضات سیاسی مکرر و جشنواره‌ها تعریف می‌شود. مرکز فرهنگی و کنوانسیون به طور مداوم میزبان طیف گسترده‌ای از رویدادهای فرهنگی و همچنین رویدادهای منظم مانند روزهای جاز METU و جشنواره هنر METU است. رویدادی که بیشترین تعداد شرکت کننده را دارد، جشنواره سالانه METU است که در فصل بهار برگزار می‌شود. این جشنواره در واقع در دوره‌ای پنج روزه رخ می‌دهد و طی آن مجموعه‌ای از کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها در پردیس اصلی برگزار می‌شوند.

دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

ویژگی‌های مختلفی در دانشجویان METU مشترک است، از جمله استفاده از اصطلاحات انگلیسی-ترکی که زمانی توسط یک هنرمند فارغ‌التحصیل در یک پروژه هنری نامگذاری شد. این ماجرا ظاهراً از این واقعیت ناشی می‌شود که انگلیسی زبان آموزشی است که فرآیندهای تحصیلی را پوشش می‌دهد. اما زندگی دانشجویی ترجیح می‌دهد که به زبان بومی (یعنی ترکی استانبولی) پیش برود.

دانشجویان تمایلی ندارند که با یکدیگر به زبان انگلیسی صحبت کنند، مگر اینکه بین‌المللی باشند.پردیس اصلی که در آنکارا واقع است، خوابگاهی دارد که برای نزدیک به 7000 دانشجو است. این پردیس از مرکز خرید، بانک‌ها، اداره پست و امکانات ورزشی متنوعی از جمله سالن‌های بدنسازی، زمین تنیس، زمین‌های بسکتبال و فوتبال، مسیرهای بی‌خطر جهت دویدن، استخر سرپوشیده المپیک و یک استخر رو باز بهره می‌برد.

چه کسی می‌تواند جهت اخذ پذیرش اقدام کند؟

تمام شرایط زیر مخصوص کسانی است که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده باشند یا انتظار می‌رود که بزودی فارغ التحصیل شوند.

1) دانشجویان بین‌المللی (شهروندان غیرترک)

2) کسانی که تابعیت ترکیه خود را ترک کرده‌اند و فرزندان زیر 18 سال آن‌ها که در سند انصراف ذکر شده‌اند.

3) آن دسته از دوتابعیتی‌هایی که از طریق تولد تابعیت کشورهای دیگر را دارند و با درخواست تابعیت جمهوری ترکیه را به دست آورده‌اند. قانون شهروندی ترکیه بیان می‌کند که «هرکسی که در ترکیه یا خارج از کشور به دنیا آمده باشد، و در ازدواج با یک مادر یا پدر ترک متولد شود. شهروند ترکیه است. بنابراین توصیه می‌کنیم قانون شهروندی ترکیه را بررسی کنید.

4) الف) از بین افرادی که تحصیلات متوسطه خود را قبل از تاریخ 2/1/2013 در خارج از کشور ادامه داده و دارای تابعیت جمهوری ترکیه هستند، کسانی که سه سال آخر تحصیلات متوسطه خود را در کشور دیگری به غیر از جمهوری ترکیه گذرانده‌اند.

قبرس شمالی: از جمله کسانی که کل تحصیلات متوسطه خود را در یک مؤسسه ترکی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش ترکیه در کشور دیگری به غیر از TRNC گذرانده‌اند.

ب) از بین کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در خارج از کشور پس از تاریخ 2/1/2013 آغاز کرده‌اند و دارای تابعیت جمهوری ترکیه هستند و کسانی که کل دوره دبیرستان خود را در کشور دیگری غیر از TRNC گذرانده‌اند.

5) کسانی که دارای تابعیت TRNC هستند، ساکن در TRNC هستند و تحصیلات متوسطه خود را در سیستم GCE AL به پایان رسانده‌اند، همچنین کسانی که تحصیلات متوسطه خود را در سیستم GCE AL در خارج از کشور بین سال‌های 2005-2010 تکمیل کرده‌اند.

چه کسانی نمی‌توانند درخواست دهند

1) کسانی که تابعیت جمهوری ترکیه را دارند و تحصیلات متوسطه خود را در ترکیه یا در TRNC گذرانده‌اند.

2) کسانی که تابعیت TRNC را دارند.

3) کسانی که دارای تابعیت مضاعف هستند.

4) کسانی که تابعیت مضاعف دارند و یکی از والدین تابعیت کشور جمهوری آذربایجان است.

5) کسانی که تابعیت جمهوری ترکیه را دارند و تحصیلات متوسطه خود را در موسسات ترکیه یا در موسسه خارجی دیگر در ترکیه به پایان رسانده‌اند.

نکته‌ی مهم: فرزندان مادر و/یا پدری که تابعیت ترکیه دارند حق شهروندی ترکیه را با تولد به دست می‌آورند. به همین دلیل، حتی اگر این دانشجویان پس از اخذ تابعیت دیگر خود ثبت نام کرده و شناسه ترکی خود را دریافت کنند، این بدان معنا نیست که آن‌ها تابعیت ترکیه خود را با درخواست به دست می‌آورند.

*نکته مهم دوم: این دانشجویان باید مدرک رسمی دال بر دریافت تحصیلات رسمی در مؤسسه آموزش متوسطه (دبیرستان) که از آن فارغ التحصیل شده‌اند را به خوبی ارائه دهند.

*نکته مهم سوم: در ادامه، این دانشجویان واجد شرایط درخواست هستند حتی اگر ملیت دیگر آن‌ها ترک باشد.

نحوه‌ی درخواست اخذ پذیرش از دانشگاه فنی خاورمیانه

درخواست برای برنامه‌های کارشناسی برای دانشجویان بین‌المللی به صورت آنلاین انجام می‌شود. برای درخواست نیازی به ارسال هیچ مدرک چاپی نیست.قبل از استفاده از برنامه کاربردی، ابتدا باید یک آدرس ایمیل معتبر و شخصی داشته باشید. (لطفاً از آدرس‌های ایمیل Hotmail، Outlook اجتناب کنید). دانشجویان METU که مایل به درخواست مجدد هستند نمی‌توانند از آدرس ایمیل دانشگاهی و آکادمیک خود در METU خود استفاده کنند اما به آدرس دیگری نیاز دارند.

دانشگاه فنی خاورمیانه کشور ترکیه

برای ورود به برنامه آنلاین از این آدرس ایمیل استفاده می‌کنید و رمز عبور برنامه کاربردی شما به این آدرس ایمیل ارسال می‌شود.هر بار که وارد برنامه می‌شوید باید از این رمز عبور استفاده کنید. بنابراین، لطفا این ایمیل را ذخیره کنید.فرم درخواست شامل چندین بخش است. با کلیک بر روی لینک ارائه شده در وبسایت رسمی دانشگاه فنی خاورمیانه، می‌توانید به هر قسمت دسترسی پیدا کنید.

فرم درخواست به صورت آنلاین پر می‌شود و مدارک مورد نیاز بارگذاری می‌شود.تکمیل درخواست به معنای پذیرش این واقعیت است که اطلاعات ارائه شده صحیح و دقیق است. مسئولیت اطمینان از کامل بودن تمام مدارک به عهده متقاضی است. هر درخواستی با مدارک مفقود ارزیابی نخواهد شد. درخواست‌هایی که حداقل معیارهای درخواست را نداشته باشند، ارزیابی نخواهند شد.لطفاً فراموش نکنید که پس از تکمیل درخواست خود را ثبت نهایی کنید! برنامه‌هایی که ثبت نهایی نشده باشند ارزیابی نخواهند شد.

تاریخ ارسال درخواست پذیرش

دوره درخواست آنلاین برای برنامه‌های کارشناسی در سال تحصیلی 2021-2022 به پایان رسیده است. تاریخ درخواست برای سال تحصیلی 2022-2023 در اوایل سال 2022 اعلام خواهد شد.

آزمون زبان انگلیسی مورد قبول دانشگاه

همانطور که گفتیم، رسانه‌ی آموزشی در METU انگلیسی است. با این حال، برای برنامه‌های کارشناسی، ارائه‌ی نمره مهارت زبان انگلیسی حین درخواست اخذ پذیرش الزامی نیست. افرادی که یکی از معیارهای آزمون ذکر شده در زیر را برآورده می‌کنند، می‌توانند اطلاعات خود را به بخش گواهی‌های اضافی برنامه درخواست اخذ پذیرش ارسال کنند.

پذیرفته‌ شدگانی که حین ثبت‌نام نمره معتبر آزمونTOEFL، IELTS یا PTE ACADEMIC را ارسال نکنند، می‌توانند در آزمون مهارت زبان انگلیسی ODTÜ شرکت کنند. افرادی که حداقل نمره این آزمون را کسب نکنند، به مدت یک سال در کلاس آمادگی زبان انگلیسی در دپارتمان زبان انگلیسی پایه شرکت خواهند کرد.

دانشجویانی که حین ثبت‌نام نتیجه‌ی آزمون مهارت انگلیسی معتبر (تافل، آیلتس یا ODTÜ)  را ارائه می‌دهند، از  شرکت در کلاس مقدماتی انگلیسی معاف خواهند شد و دوره‌های کارشناسی خود را مستقیماً و بلافاصله شروع می‌کنند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 3 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *