موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

رنکینگ دانشگاه های ترکیه

تحصیل بهترین دانشگاه های ترکیه

ترکیه؛ مقصد محبوب ایرانیان برای تحصیلات دانشگاهی

کشور ترکیه همواره برای ایران یک مقصد مهم چه از لحاظ گردشگری و سرمایه‌گذاری و چه از لحاظ تحصیل به شمار می‌رود. دانشگاه‌های این کشور توانسته‌اند خود را در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار بدهند و سالانه دانشجویان بسیاری را نیز برای تحصیل، بورسیه کنند. یکی از مزایای دانشگاه‌های کشور ترکیه، تنوع رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه‌ها است. اما کدام دانشگاه برای تحصیل مناسب‌تر است و یا کدام‌یک از دانشگاه‌های ترکیه از امتیاز بالاتری برخوردار هستند؟ در ادامه این مطلب از آرال گام به بررسی رنکینگ دانشگاه های ترکیه می‌پردازیم.

دانشگاه‌های کشور ترکیه به دلیل ارائه دادن دروس مختلف پزشکی، مهندسی و علوم انسانی، توانسته‌‌اند سالانه فارغ‌التحصیلان نخبه‌ای را تحویل جامعه این کشور بدهند. لازم به ذکر است که مدارک دانشگاهی ترکیه از اعتبار بین‌المللی برخوردار هستند و از این رو دانشجویان می‌‌توانند با تحصیل در ترکیه، به دیگر کشورهای اروپایی و آمریکایی راه پیدا کنند.

مواردی که باید درباره رنکینگ دانشگاه های ترکیه بدانید

در سال‌های اخیر، ایرانیان بسیاری به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور ترغیب شده‌اند. اما دلیل این کار چیست؟ شایان ذکر است که دانشگاه‌های ترکیه از دانشجویان هزینه تحصیل کمتری دریافت می‌کنند و برخی نیز در ازای مبلغ کمی، خوابگاه‌های مناسبی را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

دانشگاه‌های ترکیه به طور کلی از کادر آموزشی مجربی برخوردار هستند و از این رو کیفیت تحصیل در این کشور در سال‌های اخیر بسیار بالا رفته است. همچنین یکی دیگر از مواردی که تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه را جذاب می‌کند، امکانات رفاهی است که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود.

رنکینگ دانشگاه های ترکیه به این دلیل می‌تواند برای یک دانشجوی بین‌المللی مهم باشد که می‌تواند از این طریق بهترین دانشگاه‌های این کشور را شناسایی کرده و در نتیجه با انتخابی درست در یکی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کند. در ادامه به معرفی بهترین دانشگاه‌های ترکیه خواهیم پرداخت. سیستم دانشگاهی کشور ترکیه بسیار به ایران شباهت دارد. دانشجویان به صورت مختلط در دانشگاه‌های این کشور تحصیل می‌کنند و از روابط اجتماعی بالایی نیز برخوردار هستند.

رنکینگ دانشگاه های ترکیه

همانطور که گفته شد، بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، دانشگاه‌هایی شناخته شده در سطح جهانی هستند و شما می‌توانید از این دانشگاه‌ها مدارک بین‌المللی و معتبری را دریافت کنید. اما نکته‌ای که در این میان مطرح است این است که کدام دانشگاه می‌تواند پذیرای ایرانیان باشد و در صورت پذیرش، کدام دانشگاه رشته مورد نظر را ارائه می‌دهد؟ در ادامه رنکینگ دانشگاه های ترکیه بررسی می‌شوند و به صورت جداگانه نیز به هرکدام پرداخته خواهد شد. لازم به ذکر است که رتبه‌بندی بر اساس نشریه تایمز است:

  • دانشگاه سابانجی با رتبه 351 در جهانی
  • دانشگاه کوچ با رتبه 401 جهانی
  • دانشگاه بیلکنت با جایگاه 501
  • دانشگاه بوغاز ایچی با رتبه 502 در جهان
  • دانگشاه حاجت تپه با رتبه 503 جهانی
  • دانشگاه میدل است در جایگاه 601 جهان
  • دانشگاه استانبول با رتبه 801
  • دانشگاه آنکارا با کسب رتبه 1001

دانشگاه سابانجی؛ بالاترین در رنکینگ دانشگاه های ترکیه

به جرئت می‌توان گفت که دانشگاه سابانجی ترکیه بهترین دانشگاه این کشور است و این را بسیاری از نشریه‌های مختلف نیز منتشر کرده‌اند. لازم به ذکر است که بازتاب موفقیت این دانشگاه در نشریه‌های آمریکایی و اروپایی نیز دیده می‌شود.

دانشگاه سابانجی در فاصله 40 کیلومتری از مرکز استانبول واقع شده است. درهای این دانشگاه هم از سال 1999 برای اولین گشوده شد در حالی که ساخت این مدرسه در سال 1994 به پایان رسیده بود. این دانشگاه توسط بنیاد سابانجی ساخته شد.

برای دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه که توانسته‌اند از طریق کنکور ترکیه به این دانشگاه راه پیدا کنند، آزمون زبان انگلیسی ترتیب داده شده است تا دانش‌آموزان در بدو ورود با انجام این آزمون، از سطح زبان انگلیسی خود مطلع شوند. در صورتی که این افراد در آزمون زبان انگلیسی مردود شوند، دوره‌های فوق فشرده زبان انگلیسی برای آن‌ها ترتیب داده خواهد شد تا بتوانند در کنار تحصیل انگلیسی و ترکی را به خوبی یاد بگیرد. چرا که برخی دروس این دانشگاه به زبان انگلیسی پیشرفته هستند.

دانشگاه سابانچی

دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه سابانجی در دو ترم ابتدایی خود، دروس عمومی و پایه را یاد می‌گیرند. برخی دروس ارائه شده در این دو ترم عبارتند از: انسان و جامعه، تاریخ انقلاب، طبیعت و علم، زبان و ادبیات ترکی و زبان انگلیسی. این دانشگاه از 3 دانشکده و یک مدرسه بسیار مجهز تشکیل شده است که دانشکده‌های هنر، علوم اجتماعی، علوم طبیعی، مهندسی و دانشکده مدیریت به همراه مدرسه زبان، از جمله این دانشکده‌ها هستند.

پذیرفته شدن در دانشگاه سابانجی

برای پذیرفته شدن در تمام رشته‌های این دانشگاه باید مدارک مختلفی که سطح علمی و دانش شما را تعیین خواهند کرد، ارائه دهید. به عنوان مثال، باید مدرکی از یکی از آزمون‌های زبان انگلیسی بین‌المللی مانند آیلتس و یا تافل را ارائه دهید. البته تنها ارائه دادن کافی نیست و باید بتوانید حداقل نمره ممکن را هم به دست آورده باشید. از دیگر آزمون‌های مورد نیاز این دانشگاه، GRE است که باید توانسته باشید آن را با موفقیت گذرانده باشید. برای ارسال مدارک به دانشگاه نیز باید در بازه زمانی مشخصی که از سوی دانشگاه ارائه شده است، اقدام کنید. در غیر این صورت، مجاز به ثبت نام  در این دانشگاه نخواهید بود.

دلایل برتری دانشگاه سابانجی ترکیه

برای تحصیل در دانشگاه سابانجی ترکیه، ابتدا باید درباره سطح و جایگاه علمی این دانشگاه اطلاعات کافی داشته باشید. در این دانشگاه اکثر دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. همچنین سالانه بیشتر از 4000 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند و 7000 نفر هم فارغ‌التحصیل می‌شوند. در میان این تعداد دانشجویان نیز، بیشتر از 700 دانشجوی بین‌المللی دیده می‌شود.

برای دانشجویان بین‌المللی پروژه‌های کمک هزینه تحصیلی در نظر گرفته شده است تا بتوانند در این دانشگاه به راحتی تحصیل کنند و به سختی نیوفتند. نوبت به سطح علمی دانشگاه سابانجی می‌رسد. برای هر 14 دانشجو، یک عضو هیئت مدیره در نظر گرفته شده است و در مجموع در حدود 300 عضو هیئت مدیره در این دانشگاه فعالیت می‌کنند. همچنین به طور میانگین نیز هر کدام از عضوهای هیئت علمی این دانشگاه در حدود 17 پروژه تحقیقاتی ارائه داده‌اند.

دانشجویان دانشگاه سابانجی امکان تحصیل در کشورهای خارجی مانند کشورهای اروپایی و آمریکا را خواهند داشت. همچنین درون دانشگاه هم خوابگاه‌های بزرگی با امکانات رفاهی بالا در نظر گرفته شده است. در این دانشگاه بیشتر از 3000 انتشارات علمی و فنی از سال 2000 به بعد تشکیل شده‌اند و در حال فعالیت هستند و این دانشگاه به عنوان قطب علمی تجزیه و تحلیل داده در ترکیه و جهان به شمار می‌رود.

دانشگاه کوچ؛ رتبه دوم در رنکینگ دانشگاه های ترکیه

دانشگاه کوچ ترکیه، دومین دانشگاه برتر این کشور به نقل از نشریه تایمز است که در سال 1993 و در شهر استانبول برای اولین بار شروع به کار کرد. این دانشگاه به صورت مستقل از دولت ترکیه فعالیت می‌کند و به نوعی دانشگاهی خصوصی نامیده می‌شود.

در این دانشگاه هدف از تحصیل دانشجویان، کمک به دانش عمومی جهانی و بالا بردن سطح عملی کشور ترکیه است. همچنین گسترش تکنولوژی و اقتصاد در این کشور در اولویت قرار دارد و دانشگاه توانسته است تا این عمل را به خوبی انجام بدهد. به طوریکه بسیاری از دانشمندان بومی کشور ترکیه، از دانش‌آموختگان این دانشگاه هستند.

دانشگاه کوچ

یکی از مواردی که تحصیل در دانشگاه کوچ را بسیار جذاب می‌کند، ارائه مقاله‌های تحقیقاتی بسیاری است که در این دانشگاه صورت می‌گیرد. این مقالات به حدی زیاد هستند که دولت ترکیه برای بیشتر شدن و موفقیت بیشتر این دانشگاه، کمک‌های مالی بسیاری را در اختیار دانشگاه کوچ قرار می‌دهد.

دانشگاه کوچ دانشجویان بیشتری را نسبت به دانشگاه سابانجی دارد و دانشجویان آن به 5000 نفر می‌رسند. در نظر داشته باشید که برای مقطع کارشناسی این دانشگاه، 22 برنامه، 32 برنامه برای مقطع فوق لیسانس و 18 برنامه هم برای مقطع دکترا در نظر گرفته شده است.

دانشگاه کوچ در یکی از بالاترین رنکینگ دانشگاه‌ های ترکیه قرار دارد و یکی از مواردی که جایگاه علمی این دانشگاه را بسیار بالا برده، رتبه دانش پزشکی آن است. این دانشگاه ششمین دانشگاه برتر جهان در زمینه پزشکی است و پذیرش در این رشته از طریق آزمون‌های SAT و… صورت می‌گیرد.

دانشگاه خصوصی بیلکنت

یکی دیگر از دانشگاه‌های غیر انتفاعی کشور ترکیه که در شهر آنکارا واقع شده است. این دانشگاه در دوران اوج خود در سال 2011-2012 توانسته بود رتبه 204 برترین دانشگاه‌های جهان را از آن خود کند. اکنون نیز در رتبه سوم برترین دانشگاه‌های تریکه قرار دارد.

دانشگاه بیلکنت در سال 1984 برای اولین بار شروع به کار کرد. زبان آموزشی این دانشگاه نیز از ابتدا زبان انگلیسی بوده و هست. دانشگاه بیلکنت از 7 دانشکده، 2 مدرسه، 3 مدرسه عالی شغلی و یک مرکز آموزش موسیقی تشکیل شده است. در حال حاضر و در سال 2021 این دانشگاه بیشتر از 11 هزار دانشجو دارد و در حدود هزار نفر نیز هیئت علمی دانشگاه بیلکنت را تشکیل می‌دهند.

فعالیت‌های دانشگاه بیلکنت پس از تصویب باید به تایید شورای دانشجویان برسد و سپس به اجرا گذاشته شود. تمامی دانشجویان نیز این امکان را دارند تا بتوانند به عضویت این شورا در بیایند. هدف اصلی این دانشگاه، احترام به حقوق دانشجویان و بالا بردن زمینه علمی کشور ترکیه است. از همین رو نام بیلکنت به فارسی هم شهر دانش خوانده می‌شود.

جامعه بین‌الملل دانشگاه بیلکنت

دانشگاه بیلکنت، اولین دانشگاه خصوصی کشور ترکیه بود که از آن زمان تاکنون همواره تلاش کرده است تا در بالاترین سطح ممکن فعالیت کند. در حدود 43 درصد دانشجویان دانشگاه بیلکنت از بورسیه تحصیلی برخوردار می‌شوند. لازم به ذکر است که بورسیه تحصیلی در این دانشگاه به صورت کمک هزینه نیست و تمام مخارج دانشگاه را به صورت کامل پوشش می‌دهد. این دانشگاه همواره دیدگاهی بین‌المللی داشته است و از این رو بیشتر از یک چهارم کارکنان این دانشگاه، اعضای هیئت علمی دانشگاه بیلکنت هستند که در حدود 40 کشور را شامل می‌شوند.

به این دلیل دانشگاه بیلکنت در رنکینگ بالاترین دانشگاه های ترکیه قرار دارد که پروژه‌های بین‌المللی در این دانشگاه و مهم‌تر از آن، جامعه علمی آن همواره دیدگاهی جامع داشته‌اند و تلاش کرده‌اند تا بتوانند در تمام جوانب مقالات متنوعی را ارائه دهند.

اعضای هیئت علمی دانشگاه بیلکنت را دانشمندانی تشکیل داده‌اند که در زمینه تحصیلی خود فعالیتی مهم و گسترده دارند. این دانشگاه برای پیش‌برد مقالات خود همواره از سوی سازمان‌های مالی ملی، کمک‌ هزینه‌های مختلفی را دریافت می‌کند. به دلیل پروژه‌های بسیار زیاد دانشگاه بیلکنت، شعار این دانشگاه: ” بیا بیلکنت، برو و جهان را کشف کن.” است.

دانشگاه بوغاز ایچی؛ یکی از رتبه‌های برتر دانشگاه های ترکیه

نوبت به یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌رسد. دانشگاه بوغازایچی در بالاترین رنکینگ دانشگاه های ترکیه قرار دارد و فعالیت خود را هم از سال 1863 با نام کالج رابرت شروع کرده است. این دانشگاه در ابتدا مخصوصا آمریکاییان بود. اکنون هم این دانشگاه دارای شش دانشکده برای مقطع کارشناسی و شش دانشکده دیگر نیز برای مقاطع بالاتر است.

رشته‌های تحصیلی در این دانشگاه هم به گروه‌های مختلفی تقسیم شده‌اند. این مجموعه با در نظر گرفتن نیازهای غیر درسی دانشجویان نیز، برای آن‌ها امکانات رفاهی ورزشی  را در نظر گرفته است. لازم به ذکر است که بسیاری از رویدادهای ورزشی نیز در این دانشگاه برگزار می‌شوند.

همانطور که گفته شد، دانشگاه بوغاز ایچی از چندین دانشکده مختلف تشکیل شده است که همگی با هم توانسته‌اند این دانشگاه را در لیست بالاترین رنکینگ دانشگاه های ترکیه قرار بدهند. یکی از این دانشکده‌ها دانشکده آموزش است. این دانشکده خود به پنج بخش گروه علوم تربیتی، آموزش زبان‌های خارجی، آموزش رایانه و فناوری آموزشی، گروه ابتدایی و در آخر هم آموزش علوم و ریاضیات دوره متوسطه تقسیم شده است.

یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه بوغاز ایچی، دانشده هنر و علوم است. در این دانشکده انواع دروس علوم تجربی تدریس می‌شوند. همچنین برای علاقه‌مندان به اقتصاد نیز دانشکده اقتصاد و علوم اداری تاسیس شده است تا دانشجویان بتوانند در این دانشگاه به تحصیل در رشته‌‌های اقتصاد و یا سیاسی بپردازند.

دانشکده علوم کاربردی نیز یکی دیگر از دانشکده‌های دانشگاه بوغاز ایچی است که در سال 1995 تاسیس شد. این دانشکده دروس مرتبط با تجارت بین‌الملل و یا مدیریت گردشگری را پوشش می‌دهد. همچنین علوم دیریت سیستم‌های اطلاعاتی نیز از دیگر رشته‌های قابل تدریس در این دانشکده هستند.

در دانشگاه بوغاز ایچی انواع رشته‌های مهندسی، شیمی، تاریخ، ریاضیات، فلسفه، فیزیک، روانشناسی، جامعه‌شناسی، زبان و ادبیات ترکی، مدیریت، علوم سیاسی، علوم تربیتی، فناوری اطلاعات و… تدریس می‌شوند. از این رو دانشجویان می‌‌توانند در این دانشگاه در رشته مورد علاقه خود با بالاترین کیفیت آموزشی تحصیل کنند.

دانشگاه حاجت تپه؛یکی از بالارده‌ترین‌ها در رنکینگ دانشگاه های ترکیه

رنکینگ دانشگاه های ترکیه به معرفی دانشگاه‌های بالا ختم نمی‌شود. دانشگاه حاجت تپه یکی از برترین دانشگاه‌های کشور ترکیه است که یکی از اصلی‌ترین دانشگاه‌های کشور ترکیه نیز به شما می‌رود. دانشگاه حاجت تپه در بالاترین‌ رتبه زمینه پزشکی در دانشگاه‌های ترکیه قرار دارد. این دانشگاه از چندین پردیس مختلف تشکیل شده است که اولین پردیس آن در شهر آنکارا قرار دارد. این پردیس برای رشته‌های پزشکی می‌باشد. اما پردیس دوم که در حدود 13 کیلومتر از آنکارا فاصله دارد، مناسب رشته‌های اقتصادی و علوم اداری، حقوقی، آموزش و پرورش، مهندسی، هنرهای مختلف، نامه‌ها، و سایر علوم می‌باشد.

علاوه بر پردیس‌های ذکر شده، یک مدرسه خدمات اجتماعی نیز برای دانشجویان تدارک دیده شده است. همچنین یک هنرستان هم مخصوص هنرهای زیبا تاسیس شده است که به صورت وابسته به دانشگاه حاجت تپه فعالیت می‌کند.

به این دلیل دانشگاه حاجت تپه در بالاترین رنکینگ دانشگاه های ترکیه دیده می‌شود که از جایگاه علمی بالایی برخوردار است و این جایگاه را هم مدیون برنامه‌]ای متنوع تحصیلی برای انواع رشته‌ها است. این دانشگاه از 9 دانشکده، 14 مدرسه، 1 هنرستان، 12 موسسه و 24 مرکز تحقیقاتی تشکیل شده است که همگی در بالا بردن سطح علمی این دانشگاه نقش بسزایی دارند.

دانشکده‌های دانشگاه حاجت تپه دانشکده دندان‌ پزشکی، داروسازی، مهندسی، هنرهای زیبا، علوم، حقوق، اقتصاد و علوم انسانی، علوم پزشکی، آموزش، علوم تربیت بدنی و مدارس حرفه‌ای هستند که هرکدام به نوبه خود در رتبه بالایی در زمینه آموزش قرار دارند.

دانشگاه حاجت تپه در سال 2010 به عنوان بهترین دانشگاه کشور ترکیه شناخته شد. همین دانشگاه در همان سال، در زمینه علوم پزشکی نیز توانست رتبه 122 را در جهان کسب کند. مدارس این دانشگاه هم اکنون بیش از یک دهه است که به صورت متوالی در صدر لیست بهترین مدارس دولتی ترکیه قرار دارند.

دانشگاه میدل ایست ( صنعتی خاور میانه)

یکی از دانشگاه‌های صنعتی کشور ترکیه که در پایتخت این کشور واقع شده است، دانشگاه صنعتی خاور میانه است. این دانشگاه در بالاترین رنکینگ دانشگاه های ترکیه قرار دارد و دانشجویان این دانشگاه نیز از بالاترین و بهترین امکانات تحصیلی بهره می‌برند.

دانشگاه میدل ایست به عنوان یک دانشگاه بزرگ و مرکز تحقیقات در کشور ترکیه شناخته می‌شود و از این رو بسیار برای دولت کشور ترکیه حائز اهمیت است. این دانشگاه برای اولین بار در سال 1956 کلاس‌های خود را دایر کرد و از آن زمان تاکنون نیز به صورت مداوم فعالیت خود را ادامه داده است.

در حال حاضر، بیشتر از 41 رشته کارشناسی و 143 رشته مقاطع تکمیلی در این دانشگاه تدریس می‌شوند که به این دلیل می‌توان از این دانشگاه به عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های ترکیه نام برد. مانند بیشتر دانشگاه‌های ترکیه، زبان تدریس در این دانشگاه نیز انگلیسی است و در حال حاضر بیشتر از 22000 دانشجو در این مدرسه تحصیل می‌کنند.

برای درک بهتر سطح علمی بالای دانشگاه صنعتی خاورمیانه می‌توان به این اشاره کرد که در حال حاضر بیتشر از 100 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه، از افراد سرشناس ترکیه به شمار می‌روند. این افراد در زمینه‌های مختلف از جمله مهندسی، مدیریتی و علوم پایه فعالیت می‌کنند.

برای تحصیل در این دانشگاه باید یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی را با نمره‌ای مناسب پاس کرد. از نمونه این آزمون‌ها، آزمون‌های آیلتس و تافل هستند که متقاضیان تحصیل در دانشگاه صنعتی میدل ایست باید بتوانند این آزمون ها را بگذرانند. البته برخی دروس نیز در این دانشگاه به زبان ترکی تدریس می‌شوند، اما این دروس بسیار محدود هستند و به رشته‌‌های زبان ترکی استانبولی و تاریخ انقلاب ترکیه ختم خواهند شد.

رنکینگ دانشگاه های ترکیه به عوامل مختلفی بر می‌گردد که دانشگاه میدل ایست تمام این عوامل را به خوبی سرلوحه کار خود قرار داده است. همچنین برای رفاه دانشجویان هم انواع سالن‌های ورزشی تاسیس شده‌اند که به دانشجویان امکان ورزش‌کردن در کنار تحصیل را می‌دهند.

دانشگاه استانبول؛ رتبه برتر در رنکینگ دانشگاه های دولتی ترکیه

نوبت به بررسی یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی ترکیه یعنی دانشگاه استانبول می‌رسد. این دانشگاه در لیست رنکینگ دانشگاه های ترکیه رتبه خوبی دارد و به نوعی به عنوان هفتمین دانشگاه برتر این کشور نیز شناخته می‌شود. دانشگاه استانبول تقریبا قدیمی‌ترین دانشگاه کشور ترکیه است که از قرن 15 میلادی شروع به فعالیت کرده است.

پس از سال 1933 و بازگشایی دوباره این دانشگاه، به تدریج دانشکده‌های مختلف دیگری به آن افزوده شدند و افراد بسیاری مشهوری نیز از این دانشگاه دانش‌آموخته شدند. در نظر داشته باشید که این دانشگاه یک دانشگاه دولتی است و در نتیجه بیشتر دروس آن به زبان ترکی تدریس می‌شوند. البته زبان‌‌های دیگری نیز وجود دارند که در این مدرسه تدریس می‌شوند. از جمله این زبان‌ها، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی هستند.

دانشگاه استانبول به انواع امکانات مختلف رفاهی تجهیز شده است تا دانشجویان بتوانند در کنار تحصیل خود، از امکانات تفریحی نیز به طور کامل بهره‌مند شوند. این دانشگاه از 17 دانشکده، 9 مدرسه، یک مرکز آموزش هنر موسیقی، 14 آموزشگاه و 14 مرکز تحقیقات تشکیل شده است. تمام این موارد در کنار هم باعث شده‌‌اند تا دانشگاه استانبول همواره در بالاترین رنکینگ دانشگاه های ترکیه قرار داشته باشد.

همچنین خدمات بهداشتی در دانشگاه خصوصی استانبول هم به بهترین نحو ممکن ارائه می‌شوند. در ضمن دانشجویان مجاز خواهند بود تا در کنار تحصیل خود، در ادارات این دانشگاه به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند.

برای علاقه‌مندان به مطالعه نیز کتابخانه‌ای بسیار بزرگ در دل این دانشگاه تاسیس شده است تا امکان دسترسی به انواع کتب‌های درسی و غیر درسی فراهم شود. شایان ذکر است که به دلیل وسعت زیاد کتابخانه دانشگاه استانبول، به آن کتابخانه مرکزی هم گفته می‌شود.

یکی دیگر مواردی که باعث شده است تا سالانه دانشجویان بسیاری متقاضی تحصیل در دانشگاه استانبول باشند، این است که انواع خدمات پزشکی در این دانشگاه به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود و دولت ترکیه برای دانشجویان این دانشگاه تسهیلات ویژه‌ای را برای هزینه درمان در نظر گرفته است.

دانشگاه آنکارا؛ رتبه دوم در رنکینگ دانشگاه های دولتی ترکیه

از دیگر دانشگاه‌هایی که در صدر رنکینگ دانشگاه های ترکیه قرار دارد، دانشگاه آنکارا است. این دانشگاه اولین بار در سال 1924 و با دارا بودن تنها یک دانشکده حقوق شروع به کار کرد. در حال حاضر، این دانشگاه دارای 14 دانشکده، 3 مدرسه فنی حرفه‌ای، 7 کالج و یک هنرستان است. برای تحصیلات تکمیلی نیز 12 مدرسه عالی تشکیل شده‌اند تا بتوانند نیاز دانشجویان را به خوبی رفع نمایند.

در دانشگاه آنکارا بیشتر از 32 رشته مخصوص کاردانی و بیش از 105 رشته هم برای مقطع لیسانس وجود دارد. در سال 2010، آمار دانشجوران مقطع کاردانی در حدود 3820 دانشجو و 33840 دانشجو هم در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل بوده‌‌اند.

با توجه به تعداد دانشجویان بسیار زیاد دانشگاه آنکارا، این دانشگاه از 1770 عضو هیئت مدیره تشکیل شده است و در این میان 1143 استاد، 323 دانشیار و 230 استادیار به چشم می‌خورند. در بخش کادر آموزشی نیز 1625 نفر در دانشگاه آنکارا مشغول به کار هستند.

یکی از ویژگی‌های دانشگاه آنکارا این است که این دانشگاه به صورت متمرکز در یک محل واقع نشده است. در واقع پردیس‌های متفاوتی از دانشگاه آنکارا وجود دارند که در مناطق مختلف شهر آنکارا حضور دارند. این دانشگاه از سطح علمی بسیار بالایی برخوردار است و در نتیجه مقالات علمی بسیاری هم در این از طرف این دانشگاه نشر پیدا کرده‌اند.

برای متقاضیان خوابگاه هم دانشگاه آنکارا به عنوان یک پیشنهاد طلایی تلقی می‌شود. در این دانشگاه برای پسران و دختران خوابگاه‌های مختلفی تدارک دیده شده‌اند تا دانشجویان بتواننند در همان دانشگاه اقامت داشته باشند. در برخی موارد نیز دولت ترکیه به دانشجویان کمک مالی می‌کند. اگرچه این کمک مالی تنها شامل دانشجویان رشته‌های حقوق، دندان پزشکی و پزشکی خواهد شد.

شرایط اخذ بورسیه و ویزای تحصیلی ترکیه

برای متقضیان تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، شرایط متنوعی در نظر گرفته شده است. برخی از دانشگاه‌ها امکان بورسیه کامل را ارائه می‌دهند اما برخی نیز تنها به کمک‌ هزینه مالی اکتفا می‌کنند. بیشتر دانشگاه‌ها که در رنکینگ بهترین دانشگاه های ترکیه قرار دارند، به صورت شبانه‌روزی هستند و از این رو دانشجویان مجاز خواهند بود تا برای دریافت خوابگاه اقدام کنند.

در نظر داشته باشید که برای تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه باید ابتدا سطح زبان انگلیسی و یا ترکی بالایی داشته باشید. شما می‌توانید با انجام آزمون‌های مختلف مانند آیلتس و تافل، دانشگاه مورد نظر را از دانش زبان انگلیسی خود مطمئن سازید و بتوانید مجوز تحصیل در آن دانشگاه را به دست بیاورید.

اما نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه، باید بتوانید ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی ترکیه، باید پس از پذیرفته‌شدن در دانشگاه مورد نظر اقدام کرد. برای ویزای تحصیلی ترکیه نیز در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شده است.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه

برای دریافت بورسیه تحصیلی کشور ترکیه و اخذ ویزای این کشور باید ابتدا مدارک مورد نیاز دولت ترکیه را به سفارت این کشور تحویل بدهید. اولین مدرکی که باید ارائه شود، پاسپورت و دیگر مدارک شناسایی مانند کارت ملی و شناسنامه است. ضمنا شما باید کارنامه ریز نمرات خود را هم به همراه داشته باشید و ارائه دهید. در ادامه نیز به دیگر مدارک مانند رضایت کامل والدین نیاز است. بدین معنی که والدین شما باید در یک برگه رسمی رضایت خود از مهاجرت تحصیلی شما را اعلام کنند.

در ادامه نیز باید دیگر مدارکی مانند مدارک خانواده را ارائه دهید. البته برای زمانی است که خانواده شما تمایل داشته باشند تا به این کشور بیایند و به عنوان همراه تا آخر مدت تحصیل در این کشور اقامت کنند. همچنین مدارک دیگری نیز مورد نیاز است که ممکن است سفارت در زمان ارائه از شما درخواست کند.

رنکینگ دانشگاه های ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این دانشگاه‌ها معیارهای مختلفی در نظر گرفته می‌شوند که دانشجویان متقاضی تحصیل در این دانشگاه‌ها باید با توجه به معیار خود یکی از دانشگاه‌های کشور ترکیه را انتخاب کنند. اما در این میان ممکن است ابهاماتی به وجود بیاید. ما در ادامه این مطلب قصد داریم تا به سوالات متداول شما پاسخ بدهیم.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

آیا نرخ شهریه برای مدارس دولتی کمتر از مدارس خصوصی است؟
با توجه به اینکه نرخ شهریه هر دانشگاهی در ترکیه متفاوت است، اما همچنان می‌توان این را اظهار کرد که نرخ شهریه مدارس دولتی از مدارس خصوصی کمتر است.
آیا خوابگاه‌ها شهریه جداگانه دارند و به چه صورت می‌توان برای آن‌ها اقدام کرد؟
بله. خوابگاه‌های دانشگاه‌های ترکیه هزینه‌ای جداگانه دارند و این هزینه به صورت ترمی محاسبه می‌شود. در نظر داشته باشید که انواع خوابگاه برای دریافت وجود دارند که نرخ شهریه برای هرکدام متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال می‌توان خوابگاه اختصاصی دریافت کرد که بیشترین نرخ شهریه را دارد. همچنین می‌توان خوابگاه اشتراکی را هم انتخاب کرد.
آیا ثبت نام در مرحله اولیه باید به صورت حضوری باشد؟
الزاما خیر. شما می‌توانید با کمک گرفتن از موسسات مهاجرتی به صورت غیر حضوری در دانشگاه‌های ترکیه ثبت نام کنید.
رنکینگ دانشگاه های ترکیه به چه مواردی بستگی دارد؟
برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور ترکیه معیارهای مختلفی مانند، تعداد مقالات علمی، مراکز تحقیقاتی، درصد قبولی دانشجویان و دیگر موارد، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با آرال گام از بهترین دانشگاه‌های ترکیه مطلع باشید

کشور ترکیه دارای دانشگاه‌های بسیاری است که هرکدام بر اساس امکاناتی که دارند رتبه‌بندی شده‌‌اند. رنکینگ دانشگاه های ترکیه توسط نشریه‌های مختلف داخلی و خارجی انجام می‌شود و بسیاری از آن‌ها هم به برتری دانشگاه سابانجی در سال‌های اخیر اشاره داشته‌‌اند.

در رتبه‌های بعدی هم دانشگاه‌های کوچ، بیلکنت، بوغاز ایچی قرار دارند که هرکدام در نوع خود از بهترین دانشگاه‌های کشور ترکیه به شمار می‌روند.

موسسه مهاجرتی آرال گام با چندین سال سابقه در ارائه خدمات متنوع مهاجرتی به مهاجران و متقاضیان تحصیل در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، این افتخار را دارد تا اطلاعات کاملی را درباره رنکینگ دانشگاه های ترکیه به متقاضیان تحصیل در این کشور ارائه دهد. شما می‌‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دانشگاه‌های ترکیه، شیوه‌های دریافت پذیرش تحصیلی و چگونگی اخذ بورسیه و ویزای تحصیلی این کشور با کارشناسان مجرب ما تماس برقرار کنید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *