موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه گذاری مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت و پرداخت مالیات در ترکیه

در سال‌های اخیر همواره شاهد افزایش تقاضا برای ثبت شرکت در ترکیه بوده‌ایم. در این کشور همواره این امکان برای شما وجود خواهد داشت تا بتوانید با توجه به شرایط خود، شرکت‌های مختلفی را در این کشور راه‌اندازی کنید. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه پرداخت مالیات با داشتن کد مالیاتی صورت می‌گیرد و قبل از هر کاری باید این کد را دریافت کنید. اما پرداخت مالیات شرکت‌ها در کشور ترکیه به چه صورت است؟ مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه چگونه هستند؟ در ادامه این مطلب از آرال گام قصد داریم تا شرایط پرداخت مالیات و مراحل آن را برای شرکت‌ها مورد بررسی قرار داده و به این سوالات نیز پاسخ دهیم.

هر آن‌چه که باید درباره مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه بدانید

در زندگی امروزی، قانون‌های متنوعی وجود دارند که افراد مقیم کشورهای مختلف را مجاب به پرداخت مالیات می‌کنند. این مالیات می‌تواند موارد بسیاری را شامل شود که از جمله آن‌ها می‌توان به خرید و فروش خودرو و ملک و یا تجارت اشاره کرد.در کشور ترکیه نیز قانون پرداخت مالیات وجود دارد و تمام مردم مقیم این کشور باید در شرایط مختلفی، مبلغی را به این عنوان پرداخت کنند.

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه به هیچ عنوان امکان دور زدن این قانون وجود ندارد و باید به آن پایبند بود.مالیات در کشور ترکیه بدین صورت است که اتباع خارجی را هم شامل می‌شود. زمانی که شما قصد خرید یا فروش ملک یا خودرویی را در کشور ترکیه دارید، موظف هستید که مبلغی را به عنوان مالیات به دولت این کشور پرداخت کنید.باید این نکته را در نظر داشت که نرخ مالیات در کشور ترکیه ثابت نیست و برای برآورد آن فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌شوند.

همچنین بد نیست این نکته را در نظر داشته باشید که در این کشور شرکت‌ها هم موظف به پرداخت مالیات هستند و از این رو باید به مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه توجه کنید. اما در این میان مسئله‌ای وجود دارد. در کشور ترکیه شرکت‌ها با عناوین مختلفی به ثبت می‌رسند، از این رو آیا مراحل پرداخت مالیات برای همه آن‌ها یکسان است؟ چند نوع شرکت در ترکیه می‌توان ثبت کرد؟

انواع شرکت‌های قابل ثبت در ترکیه

همانطور که گفته شد، قانون پرداخت مالیات در کشور ترکیه بسیار حائز اهمیت است و از این رو باید بسیار به آن توجه کرد. اما نکته دیگری که در این میان قرار دارد، این است که چند نوع شرکت می‌توان در کشور ترکیه به ثبت رساند و آیا نرخ مالیات برای تمام آن‌ها یکسان است؟

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

به طور کلی می‌توان گفت انواع شرکت‌های قابل ثبت در کشور ترکیه به چند نوع شرکت مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام و خاص، شرکت تعاونی و شرکت جمعی یا مختلط اشاره کرد. شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که حداقل با یک نفر و حداکثر با 55 نفر می‌تواند به ثبت برسد. در هنگام آشنایی با مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه از نوع مسئولیت محدود باید به این نکته توجه کرد که در این نوع شرکت‌ها باید دو نوع حساب ارزی ایجاد شوند که یکی به نام شرکت و دیگری به نام مدیر شرکت خواهد بود.

نوع بعدی، ثبت شرکت و پرداخت مالیات آن از نوع مختلط است. در این نوع شرکت‌های جمعی، تنها یک یا چند نفر از سهام‌داران که اشخاص حقوقی هستند، متحمل بدهی‌های شرکت خواهند شد و سهام‌داران دیگر تنها مسئول پرداخت بدهی به میزان سرمایه اولیه خود هستند.شرکت‌های تضامنی بدین صورت هستند که به شما این امکان را خواهند داد تا بتوانید بدهی‌ها و قروض شرکت را به میزان متناسب تقسیم کنید.به عبارتی دیگر، تمام شرکا در شرکت‌های تضامنی مسئول پرداخت بدهی‌ها و قروض اعم از مالیات هستند.

شرکت‌های سهامی بدین صورت هستند که به شما این امکان را خواهند داد تا شرکت را با تعداد سهام‌داران مختلف ایجاد کنید. اگر تعداد سهام‌داران بیشتر از 250 نفر باشد، شرکت شما، شرکتی از نوع سهامی عام است و اگر تعداد به کمتر از 250 نفر برسد، شرکتی از نوع سهامی خاص خواهید داشت. مقدار سهم‌ها در شرکت‌های سهامی به صورت برابر هستند و سهام‌داران می‌توانند به هر میزان که تمایل داشتن، سهم خریداری کنند. همچنین نرخ پرداخت مالیات و سود و زیان‌ها هم بر همین اساس تعیین می‌شوند.

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

همانطور که گفته شد، شما برای پرداخت مالیات در کشور ترکیه باید شرایط مختلفی را در نظر گرفته و بر طبق آن‌ها مراحل مالیاتی ثبت شرکت خود را در ترکیه دنبال کنید. اولین نکته‌ای که باید قبل از پیگیری مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه به آن توجه داشته باشید، میزان درآمد است.چرا که میزان درآمد نرخی است که مالیات‌ها بر حسب آن‌ها تعیین می‌شوند.

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

در نظر داشته باشید که نرخ مالیات می‌تواند از 15 الی 40 درصد متغیر باشد و از این رو برای هر نرخ درآمدی، دهک حقوقی تعیین شده است. لازم به ذکر است که میزان حقوق‌های اعلامی بر حسب سالانه هستند.از پایین‌ترین میزان حقوق شروع کنیم. برای افرادی که نرخ حقوق آن‌ها تا 24 هزار لیر ترکیه است، نرخ مالیات سالانه 15 درصد تعیین شده است. در نظر داشته باشید که این میزان برای بازه حقوقی 24 الی 53 هزار لیر به 20 درصد می‌رسد.

این در حالی است که افرادی که درآمد آن‌ها در ترکیه از 53 الی 190 هزار لیر است، باید در حدود 27 درصد حقوق خود را به عنوا مالیات پرداخت کند. همچنین در صورتی که میزان حقوق از این میزان بیشتر شده و به مرز 650 هزار لیر برسد، باید مالیات در حدود 35 درصد بابت آن پرداخت شود. البته در نظر داشته باشید که اگر درآمد شما بیشتر از 650 هزار لیر در سال باشد، باید مالیات 40 درصدی را از حقوق خود پرداخت کنید.

معافیت از پرداخت مالیات یا دریافت تخفیف مالیاتی

در نظر داشته باشید که در برخی مواقع این امکان برای شما وجود خواهد داشت که بتوانید در حین طی کردن مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه از تخفیف 5 درصدی مالیات بهره ببرید. البته برای دریافت این تخفیف شما باید شرایطی را داشته باشید که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد قانونی اشاره کرد. همچنین در دو سال گذشته نیز باید مالیات شرکت به موقع پرداخت شده باشند.یکی دیگر از شرایطی که شما برای دریافت 5 درصد تخفیف در حین طی کردن مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه باید رعایت کنید، عدم داشتن مالیات اضافی است.

به طوری که در دو سال گذشته هیچگونه مالیات اضافه‌‌ای برای شما در نظر گرفته نشده باشد. همچنین نباید به هیچ عنوان بدهی مالیاتی معوقه داشته باشید و مالیات خود را سر وقت پرداخت کنید.یکی از بخش‌هایی که در هنگام طی کردن روند مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه باید به آن توجه داشته باشید، بخش‌هایی از درآمد است که به شما این امکان را خواهند داد تا بابت آن‌ها مالیاتی پرداخت نکنید.

به عنوان مثال در زمانی که 75 درصد از سود حاصل از فروش سهام مشارکت و دیگر مواردی که در هنگام طی کردن مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه به شما گفته خواهند شد، را به مدت دو سال نگهداری کنید، می‌توانید از 5 درصد تخفیف پرداخت مالیات در هنگام ثبت شرکت بهره ببرید. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که شما در صورتی که 50 درصد از سود فروش اموال غیرمنقول خود را به مدت دو سال در حساب بانکی شرکت نگهداری کنید، می‌توانید از این تخفیف بهره‌مند شوید.

نحوه دریافت کد مالیاتی برای طی کردن مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

همانطور که گفته شد، کدهای مالیاتی، کدهایی هستند که به شما این امکان را خواهند داد تا بتونید در کشور ترکیه به تجارت یا خرید و فروش بپردازید. همچنین از جمله دیگر کاربردهای این کد هم می‌توان به امکان افتتاح حساب بانکی اشاره کرد. کد مالیاتی یک کد 10 رقمی است که توسط دولت کشور ترکیه به اتباع خارجی نیز اعطا می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت که کارکرد این کدها درست مانند کد ملی است و با آن می‌‌توان به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کرد.

دریافت کد مالیاتی به روش حضوری

شما برای دریافت کد مالیاتی دو راه دارید. اولین راه، راه حضوری و دیگری راه آنلاین است. راه حضوری بیشتر مناسب افرادی است که اقامت ترکیه دارند و امکان رفتن به اداره مخصوص این کار برای آن‌ها مشکلی ندارد. برای دریافت کد مالیاتی به صورت حضوری، باید به ادارات مخصوص دریافت کد مالیاتی در کشور ترکیه بروید و درخواست برای دریافت کد مالیاتی که یکی از مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه را بدهید.

مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه

در ادامه نیز از شما مدارکی خواسته خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به پاسپورت و کپی آن اشاره کرد. در نظر داشته باشید که مدارک دیگری نیز ممکن است از شما خواسته شوند.به عنوان مثال، شما برای دریافت کد مالیاتی باید محل سکونت خود را اثبات کنید که این کار از راه‌های مختلفی انجام میشود. یکی از راه‌های اثبات محل زندگی ارائه سند یا اجاره‌نامه ملک است.

اما اگر به هر دلیلی تمایل به انجام این کار نداشتید، می‌توانید قبض آب یا دیگر مواردی که محل زندگی شما را ثابت کنند، ارائه کنید.در ادامه نیز از شما تاییده‌ای خواسته خواهد شد که مدارک خود را تایید کنید. شما پس از تایید می‌توانید کد مالیاتی خود را دریافت کرده و از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که کل این فرآیند می‌تواند تا حدود نیم ساعت طول بکشد و برای انجام آن نیازی به پرداخت وجه ندارید.

روش آنلاین برای دریافت کد مالیاتی

همانطور که گفته شد، به طور کلی دو راه برای دریافت کد مالیاتی وجود دارد. بسیاری روش آنلاین یا غیر حضوری را برای دریافت کد مالیاتی خود جهت پیش‌برد مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه انتخاب می‌کنند. شما برای این کار باید وارد سایت دولت ترکیه و بخش دریافت کد مالیاتی شوید.

سپس باید روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و بخش کد مالیاتی را انتخا کنید. در ادامه از شما مدارک مختلفی خواسته خواهد شد که از جمله آن‌ها می‌توان به شماره پاسپورت اشاره کرد. شما پس از وارد کردن کد پاسپورت باید اطلاعات کامل محل زندگی خود را هم وارد کنید. برای این کار هم باید آدرس، شهر، کوچه، پلاک و واحد در سایت ثبت شوند.

سپس در نظر داشته باشید که باید یک شماره همراهی را که به نام شما است وارد کنید. پس از انجام این کار پیغام تایید اطلاعات برای شما نمایش داده خواهد شد که با تایید آن‌ها می‌توانید کد مالیاتی خود را به راحتی و بدون هیچ هزینه‌ای دریافت کنید.

تسریع فرآیند پرداخت مالیات در ترکیه با آرال گام

در سال‌های اخیر، فعالیت‌های تجاری در کشور ترکیه رواج پیدا کرده‌اند و از این رو ایرانیان بسیاری این کشور را بنا به دلایل مختلفی برای کسب و کار انتخاب می‌کنند. اما باید در نظر داشت که شما برای راه‌اندازی شرکت و کسب و کار خود، باید با قوانین مالیاتی آشنایی داشته باشید.مالیات شرکت به پرداخت مبلغی گفته می‌شود که دارندگان شرکت‌ها در کشور ترکیه باید سالانه و بر حسب درآمد خود، مبلغی را به این عنوان به دولت کشور ترکیه پرداخت کنند.

اما مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه دارای پیچ و خمی است که سرمایه‌گذاران باید با آن‌ها آشنا باشند. چرا که در برخی موارد شما از پرداخت مالیات معاف خواهید شد و در برخی مواقع نیز می‌توانید از تسهیلاتی برخوردار شوید که به شما این امکان را خواهند داد که بتوانید مالیات کمتری را در هنگام طی کردن روند و مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه پرداخت کنید.

موسسه مهاجرتی آرال گام با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع روندهای مهاجرتی این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در مدت زمانی کوتاه روندهای مهاجرتی و ثبت شرکت خود را دنبال کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مراحل مالیاتی ثبت شرکت در ترکیه با کارشناسان مجرب ما در این مجموعه تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *