موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

هزینه های اقامت کشور ترکیه

مهاجرت هزینه های اقامت کشور ترکیه

نگاهی  به هزینه های اقامت کشور ترکیه در سال 2022

در سال‌های اخیر همواره شاهد تلاش‌های مکرر ایرانیان برای دریافت اقامت کشورهای مختلف خارجی به خصوص ترکیه بوده‌ایم. کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید در این کشور به روش‌های گوناگون اقامت ترکیه را دریافت کنید.

اما نکته‌ای که پیش از اقدام برای سفر و زندگی در این کشور باید به آن توجه کنید، هزینه‌های زندگی در این کشور است. هزینه‌های تحصیل در این کشور به چه صورت است؟ میزان درآمد در ترکیه به چه میزان است؟ آیا می‌توان به راحتی از پس نیازهای اصلی زندگی برآمد؟ در ادامه این مطلب از آرال گام قصد داریم تا انواع هزینه های اقامت کشور ترکیه را برای شما مورد بررسی قرار داده و به این سوالات هم پاسخ دهیم.

هر آنچه که باید از هزینه‌های زندگی در ترکیه بدانید

همانطور که گفته شد، کشور ترکیه یکی از کشورهایی در جهان است که با آغوشی باز از اتباع خارجی به خصوص ایرانیان استقبال می‌کند. از این رو انواع مختلف اقامت‌ها و ویزاها در این کشور به‌وجود آمده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید با توجه به شرایط خود اقامت این کشور را به راحتی حتی از نوع دائم به‌دست بیاورید.

هزینه های اقامت کشور ترکیه

اما در این میان بد نیست به هزینه‌های زندگی در این کشور نیز توجه کرد. در کشور ترکیه میزان مخارج و درآمدها به طور کلی در یک تناسب قرار دارند و از این رو مردم این کشور می‌توانند به راحتی از پس هزینه‌های اصلی زندگی خود در این کشور بر بیایند. در ادامه نیز به انواع هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه خواهیم پرداخت.

هزینه‌های تحصیل در کشور ترکیه

یکی از مواردی که پیش از زندگی در کشور ترکیه باید در نظر داشته باشید، این است که تحصیل در مدارس دولتی کشور ترکیه برای اتباع خارجی رایگان است و این افراد می‌توانند تنها برای استفاده از خدمات اضافی، هزینه پرداخت کنند.این در حالی است که مدارس خصوصی این کشور همواره از دانش‌آموزان خود وجهی را دریافت می‌کنند و در ازای وجه دریافتی، خدمات گوناگونی را به آن‌ها ارائه می‌دهند. از جمله این خدمات هم می‌توان به سالن‌های مختلف و متنوع ورزش و بازی اشاره کرد.

 

هزینه های اقامت کشور ترکیه

البته که هزینه های اقامت کشور ترکیه باری تحصیل تنها به هزینه شهریه ختم نخواهد شد.کمی مقطع تحصیلی را بالاتر ببریم. نوبت به دبیرستان می‌رسد. در این حالت نیز برخی از دبیرستان‌های دولتی کشور ترکیه هم از دانش‌آموزان خود شهریه دریافت می‌کنند. اما بد نیست به این نکته هم توجه داشته باشید که در کشور ترکیه نوع دیگری از مدارس هم وجود دارند که بین‌المللی نامیده می‌شوند.

این مدارس به صورت اختصاصی مناسب دانش‌آموزان خارجی است و زبان دروس هم در این مدارس انگلیسی است. از این رو شهریه دریافتی هم بیشتر از مدارس دولتی و خصوصی خواهد بود. البته اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که برخی از مدارس دولتی و خصوصی ترکیه نیز دروس خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند و دانش‌آموزان می‌توانند این مدارس را برای تحصیل انتخاب کنند.

هزینه های اقامت کشور ترکیه برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی

نوبت به دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌رسد. دانشگاه‌های ترکیه این امکان را به شما خواهند داد تا بتوانید مدرک تحصیلی با اعتبار بین‌المللی را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که در این کشور این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید در یکی از دانشگاه‌های دولتی، خصوصی یا بین‌المللی به تحصیل بپردازید. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه این امکان برای شما وجود دارد که بتوانید از خدمات خوابگاهی هم استفاده کنید.

از این رو خوابگاه را هم می‌توان یکی دیگر از هزینه های اقامت کشور ترکیه دانست. خوابگاه‌ها برخی اوقات هزینه بیشتری را در هر ترم نسبت به هزینه شهریه از دانشجویان دریافت می‌کنند و از این رو می‌توانند بسیار هزینه‌بر باشند.

دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه به صورت عادی ممکن است شهریه‌ای دریافت نکنند و هزینه کمتری را بر دوش شما بگذارند. همچنین بد نیست بدانید که بسیاری از دانشگاه‌های دولتی کشور ترکیه هم دروس خود را به زبان ترکی یا به صورت دو زبانه به زبان‌های ترکی و انگلیسی ارائه می‌دهند و از این رو تحصیل در برخی دانشگاه‌های این کشور علیرغم هزینه کمتر می‌تواند عذاب‌آور باشد.

هزینه های اقامت کشور ترکیه برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی بیشتر از گذشته خواهند شد. در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه بیشتر دانشگاه‌های خصوصی، زبان انگلیسی را زبان اصلی تدریس می‌دانند و از این شهریه بیشتری را هم نسبت به دیگر دانشگاه‌ها، از دانشجویان دریافت می‌کنند.

از جمله هزینه‌های دانشگاه‌های کشور ترکیه هم می‌توان به حدود 10 هزار لیر برای دانشگاه‌های دولتی مانند حاجت تپه اشاره کرد. اما بد نیست به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در رشته‌های مهندسی، علوم انسانی از جمله حقوق و پزشکی هزینه‌های بسیار بیشتری را از مبلغ ذکر شده خواهند داشت.

اگر هم بخواهیم از هزینه های اقامت کشور ترکیه با تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه بگوییم، بد نیست بدانید که دانشگاه کوچ یکی از گران‌ترین دانشگاه‌های خصوصی کشور ترکیه است که شهریه آن در حدود 100 هزار لیر ترکیه است.

حمل و نقل عمومی؛ از جمله هزینه های اقامت کشور ترکیه

اگر بخواهیم از هزینه های حمل و نقل عمومی برای اقامت کشور ترکیه بگوییم، بد نیست بدانید که در این کشور نرخ تاکسی در هر شهر متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت که در اغلب شهرهای این کشور از جمله بورسا و آنکارا نرخ ثابت 5 لیر در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در آنتالیا و استانبول نرخ ثابت تاکسی در حدود 6 لیر تعیین شده است.

هزینه های اقامت کشور ترکیه

 

همچنین بد نیست بدانید که نرخ تاکسی‌ها در کشور ترکیه بر اساس مسافت پیموده شده تعیین می‌شود و به طور میانگین می‌توان گفت که تاکسی‌های این کشور نرخ 4 لیری را برای هر کیلومتر دارند. در ضمن شما این امکان را هم دارید که تاکسی را در حالت انتظار بگذارید. برای این حالت هم نرخ ساعتی حدودا 32 لیر تعیین شده است.

در نظر داشته باشید که در کشور ترکیه سرویس‌های حمل و نقل دیگری هم وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به اتوبوس‌ها اشاره کرد. اتوبوس‌های سفر بین شهری نرخ میانگین 8 لیر به ازای هر 100 کیلومتر را دارند و از این رو می‌توانند بسیار مقرون به صرفه باشند. در نظر داشته باشید که این نرخ برای اتوبوس‌های داخل شهری متفاوت است و این اتوبوس‌ها با توجه به نرخ ترابری شرکت خود، هزینه‌های مختلفی را از شما دریافت خواهند کرد.

نوبت به مترو می‌رسد. مترو‌های شهر استانبول و دیگر شهرهای ترکیه هزینه‌های بسیار مناسبی را از شهروندان بابت ارائه خدمات دریافت می‌کنند. به‌طوری که شما برای خرید بلیط یک طرفه مبلغ 7 لیر، برای دو طرفه 11 لیر، برای سه طرفه 15 لیر، برای 5 طرفه 23 و برای 10 طرفه مبلغ 40 لیر را پرداخت می‌کنید.

اجاره ملک؛ از هزینه های اقامت کشور ترکیه

در نظر داشته باشید که یکی از هزینه های اقامت کشور ترکیه مربوط به اجاره یا خرید ملک در این کشور می‌شود. در نظر داشته باشید که شما می‌توانید در شهر استانبول با ماهانه 4500 لیر، یک ملک مبله دو خوابه را در منطقه مجدیه کوی اجاره کیند.

هزینه های اقامت کشور ترکیه

این در حالی است که شما می‌توانید با 9 هزار لیر، یک ملک لوکس مبله را در ماسلاک استانبول با سه اتاق خواب اجاره کنید. اگر هم به دنبال اجاره با نرخ‌هایی کمتر هستید، می‌توانید به سراغ اسنیورت بروید و ملکی دو خوابه و مبله را با مبلغ ماهانه تنها 2400 لیر اجاره کنید.

اگر هم به دنبال مناطق معروف هستید، می‌توانید به سراغ یک ملک سه خوابه خالی و بدون لوازم در منطقه تکسیم شهر استانبول با اجاره ماهانه 7 هزار لیر بروید. همچنین در منطقه آتاکوی نیز یک خانه تک خوابه 3400 لیر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که در برخی کشورها مانند ترکیه مبلغ دلخواهی برای پیش‌پرداخت تعیین نشده است و شما موظف هستید تا به اندازه دو ماه اجاره را یک‌جا به عنوان پیش‌پرداخت پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که هزینه‌های ذکر شده ماهانه هستند و اکثر قراردادهای اجاره ملک هم به صورت سالانه ثبت می‌شوند. همچنین بدیهی است که اجاره املاک مبله بیشتر از املاک خالی خواهد بود.

هزینه خرید خانه در ترکیه

از شهر پرطرفدار و البته گران‌قیمت استانبول شروع کنیم. در شهر استانبول شما این امکان را خواهید داشت که بتوانید به طور میانگین با پرداخت مبلغ4350 لیر بابت هر متر مربع ملک، خانه مورد نظر خود را خریداری کنید. البته همانطور که گفته شد، این مبلغ به صورت میانگین است و در هر منطقه مبلغی خاص برای هر متر ملک در نظر گرفته شده است.

هزینه های اقامت کشور ترکیه

اگر قصد خریداری ملک در شهر ازمیر را دارید، بد نیست بدانید که شما باید برای خرید ملک در شهر ازمیر به طور میانگین 3600 لیر را بابت هر متر مربع ملک پرداخت کنید. همچنین قیمت هر متر مربع ملک در شهر آنتالیا هم در حدود 4100 لیر است و زندگی در این شهر می‌توان مقرون به صرفه‌تر از استانبول باشد.

اگر هم قصد خرید خانه در قلب ترکیه یعنی آنکارا را دارید، بد نیست بدانید که قیمت ملک در این شهر به طور چشم‌گیری کمتر از آنتالیا و استانبول است. از این رو هزینه های اقامت کشور ترکیه با خرید ملک در آنکارا می‌تواند برای شما کمتر شود. شما می‌توانید بابت هر متر مربع ملک در آنکارا مبلغ 2900 لیر را پرداخت کنید.

این در حالی است که اگر قصد داشته باشید تا در شهر بدروم ملک خریداری کنید، باید مبلغی در حدود 3200 لیر را بابت هر متر خانه پرداخت کنید. در نظر داشته باشید که اگر به دنبال خرید ملک با قیمتی مناسب‌تر برای کاهش هزینه های اقامت کشور ترکیه هستید، می‌توانید به سراغ شهر دنیزلی بروید و با 1500 لیر بابت هر متر خانه، ملک مورد نظر را خریداری کنید.

هزینه های خورد و خوراک برای اقامت در کشور ترکیه

اگر قصد اطلاع از هزینه های اقامت کشور ترکیه را دارید، بد نیست نگاهی هم به هزینه‌های خورد و خوراک در این کشور بیاندازید. یک وعده غذایی ساده در یک رستوران ارزان برای شما در حدود 20 لیر خواهد بود. همین میزان برای دو وعده غذایی در یک رستوران متوسط به 80 لیر می‌رسد. این در حالی است که شما می‌توانید در مک‌دونالد، وعده غذایی خود را با 18 لیر دریافت کنید.

هزینه های اقامت کشور ترکیه

اگر همه کاهش هزینه های اقامت کشور ترکیه برای شما اهمیت ندارد و قصد رفتن به رستوران‌های لوکس را دارید، بد نیست بدانید که وعده غذایی در رستوران لوکس به همراه دسر برای شما در حدود 200 لیر است. در ادامه نوبت به لوازم مصرفی خوراکی می‌رسد.

شما می‌توانید با هر 8 لیر، یک کیلو برنج سفید دریافت کنید و پنیر معمولی هم کیلویی از 34 الی 120 لیر متغیر است.  این در حالی است که برای پنیرهای خاصی مانند گودا باید 60 الی 98 لیر پرداخت. در ضمن قیمت هر کیلوگرم گوشت گاو هم در حدود 58 لیر برآورد شده است.

میزان هزینه های اخذ اقامت ترکیه

تا به حال درباره هزینه‌های زندگی در کشور ترکیه صحبت شد؛ اما تکلیف هزینه‌های مورد نیاز برای اخذ اقامت چه می‌شود؟ لازم به ذکر است که در کشور ترکیه هزینه اخذ اقامت متناسب با نوع ویزای درخواستی تعیین می‌شود. به عنوان مثال شما برای اخذ ویزای توریستی یک‌ساله تنها باید 2 هزار لیر پرداخت کنید.

این در حالی است که این نرخ برای اخذ اقامت این کشور از طریق ثبت شرکت تنها در مرحله اول 5 هزار لیر است. از این رو نمی‌توان قیمت دقیقی را برای هزینه‌های اخذ اقامت کشور ترکیه بیان کرد. در ادامه، شما برای پیگیری روند ثبت شرکت خود، باید حداقل 100 هزار لیر را در حساب به عنوان سرمایه اولیه داشته باشید تا بتوانید اقامت موقت این کشور را دریافت کنید.

اما بد نیست بدانید که ویزای کار در ترکیه هزینه‌ای به مراتب بیشتر را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر قصد اخذ ویزای کار موقت یک‌ساله را دارید، باید تنها 6150 لیر پرداخت کنید. این در حالی است که این نرخ برای ویزای کار دائم نیز یکسان است. البته اگر هم قصد اخذ ویزای کار مستقل ترکیه را دارید، هم باید در حدود همین مقدار پول را پرداخت کنید. لازم به ذکر است که هزینه دریافت کارت اقامت این کشور هم در حدود 70 لیر است.

میزان درآمد مشاغل مختلف در کشور ترکیه

نکته‌ای که شما در حین مطالعه هزینه های اقامت کشور ترکیه باید به آن توجه کنید، میزان درآمد و تناسب آن‌ها با مخارج در این کشور است. بد نیست بدانید که میزان حقوق در کشور ترکیه برای مردان و زنان تقریبا یکسان است و تفاوت چندانی با هم ندارند.

یک مدیر کل می‌تواند در کشور ترکیه سالانه در حدود 370 هزار لیر درآمد داشته باشد. این در حالی است که یک مدیر مالی سالانه 180 هزار لیر درآمد دارد. همچنین یک وکیل در کشور ترکیه نیز در حدود 150 هزار لیر را سالانه دریافت می‌کند. یک معلم هم می‌تواند سالانه 110 هزار لیر را به عنوان دستمزد ثابت به صورت سالانه دریافت کند.

مهاجرتی آسان با هزینه‌ای کم با آرال گام

در سال‌های اخیر همواره شاهد تلاش ایرانیان برای دریافت اقامت کشورهای خارجی به خصوص ترکیه بوده‌ایم. اقامت در ترکیه از راه‌های مختلفی به‌دست می‌آید؛ اما پیش از اقدام برای این کار بد نیست کمی هم درباره انواع آن‌ها و اینکه کدام‌یک می‌توانند به اخذ شهروندی ترکیه منجر شوند، مطالعه داشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که پیش از اقدام برای مهاجرت باید به آن توجه کنید، هزینه های اقامت کشور ترکیه است. هزینه‌های زندگی و میزان درآمد در کشور ترکیه با هم دارای تناسب هستند که به واسطه آن‌ها شما برای گذراندن امورات زندگی خود مشکلی نخواهید داشت.

موسسه مهاجرتی آرال گام با چندین سال سابقه درخشان در زمینه انواع روندهای مهاجرتی به شما این امکان را خواهد داد تا بتوانید به راحتی اقامت کشور ترکیه را دریافت کرده یا در صورت نیاز به طور غیر حضوری و بدون هیچ دردسری ملک مورد نظر خود را خریداری یا اجاره کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در زمینه هزینه‌های زندگی در این کشور، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3.7 از 5 از 7 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار سامان صادقی
    سامان صادقی
    ۱۶ آبان ۱۴۰۱

    زندگی در هر جای ترکیه