موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

تحصیل ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه و هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

ترکیه کشوری است که فرهنگ اروپایی و آسیایی با اجداد یونانی، ایرانی، رومی، بیزانسی و عثمانی را در دل خود جای داده است. ترکیه همچنین یک مکان مقرون به صرفه برای دانشجویان بین‌المللی است. چراکه شهریه‌ی دانشگاه‌های آن حدود 600 تا 1500 دلار در سال است. این به نسبت دانشگاه‌های آمریکایی، کانادایی، استرالیایی و اروپایی، بسیار کمتر و ارزان‌تر است. ما در ادامه، لیستی از دانشگاه‌های ارزان ترکیه را آماده کرده‌ایم که در صورت تحصیل در آن‌ها، نهایتا ماهانه 300 تا 400 دلار برای زندگی در ترکیه، بپردازید.

رتبه بندی دانشگاه‌های ترکیه

رتبه بندی دانشگاه‌های بین‌المللی کیفیت و استاندارد سیستم آموزش عالی در ترکیه را ثابت می‌کند. بر اساس رتبه بندی اخیر « The Times Higher Education BRICS  » و « Emerging Economies » ، سه دانشگاه ترکیه‌ای در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و در بین 100 دانشگاه برتر جهان نیز، جایگاه هفتم را به دست آورده‌اند. همچنین رشته‌های پزشکی، مهندسی، علوم انسانی، بازرگانی و مالی در دانشگاه‌های ترکیه، به زبان انگلیسی تدریس می‌شود که کار را برای دانشجویان بین‌المللی ساده می‌سازد.

ارزان‌ترین دانشگاه ترکیه

دانشگاه‌های خصوصی ترکیه کمی گران‌تر از موسسات دولتی هستند. شهریه‌ی دانشگاه‌های خصوصی 20000 دلار در سال و دانشگاه‌های دولتی سالانه 600 تا 1500 دلار برای آموزش به زبان انگلیسی و 240 تا 750 دلار برای دوره‌های آموزشی به زبان ترکی استانبولی است.

دانشگاه‌های پزشکی ترکیه

با توجه به قوانین سخت در پذیرش دانشجویان پزشکی در اکثر کشورها، تحصیل پزشکی در ترکیه جایگزین خوبی به نظر می‌رسد. دانشگاه‌های پزشکی ترکیه به دانشجویانی امیدوار هستند که به خاطر سختی در پذیرش، از رویای پزشکی دست کشیدند.

هزینه زندگی برای یک دانشجو در سال 2022 در ترکیه

هزینه‌های زندگی به سبک زندگی افراد بستگی دارد و حداقل حدود 300 تا 400 دلار در ماه برای یک دانشجو تخمین زده می‌شود. دانشجویی که در دانشگاه ترکیه تحصیل می‌کند ممکن است حداکثر برای غذا، لباس، قبوض آب و برق، کتاب و هزینه‌های اداری، سرگرمی، اقامت و حمل و نقل بین 300 تا 500 دلار آمریکا هزینه کند. قیمت کتاب‌ها می‌تواند 100 تا 150 دلار در هر ترم باشد.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه

شهریه بستگی به رشته‌ای دارد که در دانشگاه ترکیه انتخاب شده است. اگر دانشجو برنده‌ی بورسیه تحصیلی ترکیه با بودجه‌ی کامل (فول فاند) شود، هزینه‌ی تحصیل به همراه کمک هزینه‌ی ماهانه، خوابگاه و سایر هزینه‌ها توسط دولت ترکیه پوشش داده می‌شود.

شرایط پذیرش در دانشگاه‌های ترکیه چیست؟

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی

  • فرم درخواست پذیرش دانشگاه ترکیه
  • درخواست آنلاین اخذ بورسیه‌ی ترکیه (فقط در صورت درخواست برای بورسیه Burslari )
  • کپی‌های انگلیسی و ترکی دیپلم دبیرستان
  • مدارک اصلی با ترجمه‌ی ترکی
  • نمرات مهارت در آزمون‌های زبان انگلیسی (به دنبال دانشگاهی با حداقل شرایط تسلط به زبان انگلیسی باشید. شما حتی می‌توانید پس از رسیدن به ترکیه، در آزمون مهارت زبان انگلیسی خود دانشگاه شرکت کنید. برنامه‌ی آمادگی زبان انگلیسی دانشگاه‌ها نیز برای کسانی است که در آزمون مهارت زبان مردود شده‌اند. دفاتر پذیرش دانشگاه‌ها می‌توانند اطلاعات برنامه‌های مقدماتی زبان را ارائه دهند.)
  • گواهی مجوز آزمون ورودی دانشگاه بین‌المللی (اگر در آزمون‌های ورودی شکست خورده‌اید، دفتر پذیرش می‌تواند راجع به آزمون‌های ورودی خاصی که برای شما مناسب است، راهنماییتان کند.)

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد

  • فرم درخواست پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ترکیه
  • مدرک کارشناسی و ترجمه ترکی آن
  • اصل مدارک و ترجمه ترکی آن‌ها
  • رزومه‌ای خاص برای اخذ بورسیه تحصیلی یا اخذ پذیرش
  • انگیزه‌نامه
  • تعدادی توصیه‌نامه (به میزان لازم)
  • نمره‌ی آزمون زبان (دو گزینه برای ارائه‌ی نمره آزمون زبان وجود دارد: قبل از ورود یا بعد از ورود)
  • نتیجه آزمون ورودی مقطع کارشناسی ارشد (برای اطلاع از آزمون‌های ورودی قابل قبول به دفتر پذیرش مراجعه کنید)
  • هزینه‌های درخواست

مراحل درخواست ویزای دانشجویی ترکیه

برای درخواست ویزا به www.evisa.gov.tr ​​وارد شوید و پس از اخذ پذیرش، اطلاعات مورد نیاز را آپلود کنید، هزینه‌ی مورد نیاز را پرداخت کنید و ویزای الکترونیکی را دانلود کنید. ویزای الکترونیکی فقط برای مقاصد گردشگری و تجاری معتبر است. برای کار و تحصیل، اخذ ویزای تحصیلی از سفارت الزامی است.

چگونه ویزای تحصیلی در ترکیه بگیریم؟

پیش نیاز ثبت نام دانشجویی در ترکیه اخذ ویزای تحصیلی، قبل از رسیدن به ترکیه است. دانشجویان بدون ویزا نمی‌توانند در ترکیه ثبت نام کنند و اجازه اقامت دریافت نمی‌کنند.

ارزان‌ترین دانشگاه‌های ترکیه

ویزای تحصیلی را می‌توان از سفارت ترکیه که در ایران وجود دارد دریافت کرد. زیرا از داخل ترکیه صادر نمی‌شود. فرم درخواست ویزا را از کنسولگری دریافت کنید و پس از پر کردن فرم، نامه‌ی پذیرش دانشگاه را ضمیمه کنید. پس از ارسال فرم درخواست، 8 هفته برای پردازش ویزا مورد نیاز است. اعتبار ویزای دانشجویی به مدت رشته‌ی تحصیلی بستگی دارد و در ویزای مهر شده بر روی پاسپورت شما ذکر شده است.

فرم درخواست ویزای تحصیلی ترکیه را قبل از اتمام مهلت ارسال و به همراه مدارک زیر ارسال کنید:

  1. آخرین مدرک تحصیلی اخذ شده
  2. نمره‌ی مهارت در زبان انگلیسی
  3. پرداخت هزینه‌ی مورد نیاز

پس از ارسال درخواست، منتظر نامه‌ی تایید باشید.

سخن آخر

تحصیل رایگان یا تحصیل مقرون به صرفه در کشوری دیگر، آرزوی هر دانشجوی بین‌المللی است. طبیعتا ترکیه، یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار است، چراکه برای ایرانی‌ها، کشوری مقرون‌به‌صرفه است که کیفیت آموزشی بسیار بالایی دارد.

در صورتی که تمایل دارید، دانشگاهی مقرون به صرفه را پیدا کنید که با شرایط شما سازگار است و اخذ پذیرش در آن برای شما به سادگی صورت می‌گیرد، می‌توانید از مشاوره‌ی رایگان موسسه مهاجرتی آرال گام کمک بگیرید. ما با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی اخذ پذیرش و بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه برای دانشجویان،‌ می‌توانیم دانشگاهی مقرون‌به‌صرفه را برای شما بیابیم یا به شما در اخذ پذیرش و تحصیل رایگان در ترکیه کمک کنیم.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
3 از 5 از 4 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *