موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل در رشته ی چشم پزشکی در ترکیه

تحصیل تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه می‌تواند یک جایگزین بسیار مقرون به صرفه برای دانشجویان علاقه‌مند به این رشته باشد. تحصیل پزشکی برای بسیاری از دانشجویان از نقاط مختلف جهان رویایی است که هنوز محقق نشده است. همچنین ثبت نام در رشته پزشکی برای بسیاری از دانشجویان آینده به دلایل مختلف دشوار است. برای مثال در کشور خودمان، می‌توان به کنکور اشاره کرد.

بر اساس لیست  QS، دانشگاه‌های ترکیه هر ساله جزو برترین دانشگاه‌های جهان هستند و ترکیه یکی از کشورهایی است که در زمینه پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی از کیفیت خوبی برخوردار است. به عنوان مثال، یک بار دانشگاه حاجت‌تپه رتبه 251 جهان را در زمینه پزشکی و دندانپزشکی کسب کرد.

بنابراین، بسیاری از دانشجویان درخشان آینده، از تلاش و رویای تحصیل پزشکی دست کشیدند. اما توصیه‌ی ما به شما، تحصیل در ترکیه است. در ترکیه، پزشکی را می‌توان به زبان انگلیسی یا ترکی مطالعه کرد. در دانشگاه‌های برجسته‌ی واقع در استانبول، آنکارا یا ازمیر – دانشجویان گزینه‌های زیادی دارند.

تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

حال اگر اگر مجذوب بینایی، اختلالات چشمی و نحوه‌ی درمان آن‌ها هستید، حرفه‌ای به عنوان چشم پزشکی می‌تواند برای شما مناسب باشد. چشم پزشکان به طور مستقیم با بیماران برای درمان بیماری‌ها یا مشکلاتی که مربوط به بینایی خود تجربه می‌کنند، سروکار دارند.

در این مقاله، وظایف منظمی که یک چشم پزشک انجام می‌دهد، الزامات مورد نیاز برای دنبال کردن این حرفه و چگونگی تبدیل شدن به یک چشم پزشک را توضیح می‌دهیم. همچنین راجع به تحصیل شاخه‌های پزشکی در ترکیه، اعتبار مدارک پزشکی ترکیه و نحوه‌ی اخذ پذیرش از دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه صحبت کنیم. پس برای تحصیل در رشته ی چشم پزشکی در ترکیه، با ما همراه باشید.

چشم پزشک چه می‌کند؟

چشم پزشک، کسی است که در درمان، تشخیص و تحقیق در مورد بیماری‌های مختلف چشم و بینایی تخصص دارد. برخی از وظایفی که چشم پزشک ممکن است به طور منظم انجام دهد عبارتند از:

  • تشخیص و درمان گلوکوم
  • انجام معاینات پیچیده چشم
  • انجام جراحی آب مروارید
  • انجام تمرینات چشمی برای کمک به افراد دارای چشم‌های ضربدری
  • تکمیل جراحی‌های ترمیمی
  • مطالعه بیماری‌های عصبی مختلف که می‌توانند بینایی را تحت تاثیر قرار دهند

برخی از این وظایف به عنوان وظایف فوق تخصص در نظر گرفته می‌شود. این یعنی علاوه بر آموزش عمومی که چشم پزشکان دریافت می‌کنند، در یک رشته فوق تخصصی نیز آموزش می‌بینند.

چشم‌پزشکان مکان‌های مختلفی دارند که می‌توانند برای کار انتخاب کنند. برخی در یک مطب گروهی یک تخصصی کار می‌کنند در حالی که برخی دیگر در مطب‌های گروهی چندتخصصی کار خواهند کرد. آن‌ها همچنین می‌توانند در کلینیک‌ها، بیمارستان‌ها، یا مطب‌های انفرادی کار کنند. آن‌ها حتی می‌توانند در درجه اول در یک محیط دانشگاهی تحقیق کنند. اکثر چشم پزشکان تقریباً 100 بیمار را در هفته برای درمان یا تشخیص اختلالات چشمی و بینایی خود ویزیت می‌کنند.

الزامات چشم پزشک

آموزش مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک چشم پزشک در زیر آمده است:

  • مدرک لیسانس با معدل چشمگیر
  • نمره‌ی بالا در آزمون پذیرش کالج پزشکی (MCAT)
  • تحصیل در یک دوره‌ی چهار ساله (یا بیشتر) در دانشکده پزشکی
  • اتمام دوره کارآموزی یک ساله

چگونه چشم پزشک شویم

برای تبدیل شدن به یک چشم پزشک مراحل زیر را دنبال کنید:

1:خود را برای آزمون‌های ورودی مربوط به هر دانشگاه آماده کنید.

  1. برای MCAT. مطالعه کنید.
  2. برای اخذ پذیرش دانشکده پزشکی اقدام کنید.
  3. در دانشکده پزشکی ثبت نام کنید.
  4. کارآموزی خود را شروع کنید.
  5. تخصص خود را کشف کنید.
  6. جستجوی شغل خود را آغاز کنید.

آزمون MCAT

شما برای اینکه بتوانید در دانشگاه‌های ترکیه به تحصیل در رشته‌ی چشم‌پزشکی بپردازید، نیازی ندارید که در این آزمون شرکت کنید. اما برای تحصیل در رشته‌ی چشم پزشکی در دانشگاه‌های ایالات متحده‌ی آمریکا به چنین آزمونی نیاز است. این آزمون اغلب به دانشجویانی که در سال اول یا آخر دوره کارشناسی خود هستند، ارائه می‌شود.

تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

از آنجایی که پذیرش در رشته‌ی چشم‌پزشکی در آمریکا خیلی رقابتی است، دریافت نمره بالا در MCAT می‌تواند شانس شما را افزایش دهد. برای تحصیل در رشته ی چشم پزشکی در ترکیه، نیازی به این آزمون ندارید.

اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه

قبل از آنکه برای درخواست پذیرش خود اقدام کنید، باید در مورد دانشکده‌های مختلف پزشکی و مدارک مورد نیاز آن‌ها تحقیق کنید. سپس می‌توانید مواد مورد نیاز برای فرآیند درخواست را جمع‌آوری و ارسال نمایید.

برترین دانشگاه‌های برای تحصیل در رشته ی چشم پزشکی در ترکیه

  1. دانشگاه استانبول

ترکیه | استانبول

برای چشم پزشکی

1 در ترکیه

39 در آسیا

169 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1933

  1. دانشگاه آنکارا

ترکیه | آنکارا

برای چشم پزشکی

2 در ترکیه

40 در آسیا

170 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1946

  1. دانشگاه بسکت

ترکیه | آنکارا

برای چشم پزشکی

3 در ترکیه

55 در آسیا

214 در جهان

تاسیس

1994

  1. دانشگاه حاجت‌تپه

برای چشم پزشکی

4 در ترکیه

64 در آسیا

237 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

44937

تاسیس

1967

  1. دانشگاه قاضی

ترکیه | آنکارا

برای چشم پزشکی

5 در ترکیه

72 در آسیا

269 ​​در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1982

  1. دانشگاه اژه

ترکیه | ازمیر

برای چشم پزشکی

6 در ترکیه

88 در آسیا

307 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

65,082

تاسیس

1955

  1. دانشگاه اینونو

ترکیه | مالاتیا

برای چشم پزشکی

7 در ترکیه

89 در آسیا

311 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

30000

تاسیس

1975

  1. دانشگاه دوکوز ایلول

ترکیه | ازمیر

برای چشم پزشکی

8 در ترکیه

93 در آسیا

321 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1982

  1. دانشگاه اولوداگ

ترکیه | بورسا

برای چشم پزشکی

10 در ترکیه

132 در آسیا

411 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1975

  1. دانشگاه کوجالی

ترکیه | کوجایلی

برای چشم پزشکی

11 در ترکیه

139 در آسیا

431 در جهان

تعداد افراد ثبت نامی

45000

تاسیس

1992

مدارک مورد نیاز دانشکده‌های پزشکی ترکیه

در ادامه به طور کلی به مدارکی که در اکثر دانشکده‌ها درخواست می‌شود، اشاره کرده‌ایم. اما برای هر دانشگاه، این مدارک می‌توانند با جزئیات بیشتر و متفاوت باشند.

  • توصیه‌نامه‌ها

ریز نمرات تحصیلی

  • معدل 3.5 در کارشناسی
  • مجموع معدل 3.5 از تمام دوره‌های علوم و آزمایشگاه‌ها
  • نمره‌ی خوب در آزمون‌های مورد نیاز
  • ذکر هر گونه فعالیت فوق برنامه مرتبط با رشته پزشکی یا چشم پزشکی

ثبت نام در دانشکده چشم پزشکی

پس از پذیرش در دانشکده پزشکی، شروع به یادگیری بیشتر در مورد پزشکی و دریافت آموزش‌های عملی خواهید کرد. در طول سال اول دانشکده پزشکی، دانشجویان از نزدیک موضوعات مبتنی بر علم را مطالعه خواهند کرد. ممکن است هم در آزمایشگاه و هم در کلاس درس بگذرانید.

سایر موضوعات مورد مطالعه در چند سال اول دانشکده پزشکی، اخلاق در پزشکی، قوانین قابل اجرا و مطالعات و مفاهیم مراقبت بالینی پایه است. این چند سال اول اغلب به شما کمک می‌کند تا برای درس‌های تخصصی‌تر در رشته‌ی چشم پزشکی آماده شوید.

کارآموزی چشم پزشکی

پس از قبولی در این رشته، در یک دوره کارآموزی نیز شرکت خواهید کرد. شما مستقیماً با بیماران و سرپرست خود کار خواهید کرد تا در مورد نحوه تشخیص، درمان و معاینه منظم بیماران بیشتر بدانید. دوره کارآموزی شما اغلب آخرین مرحله از رشته‌های تخصصی مختلف پزشکی است. پس از پایان دوره کارآموزی خود، می‌توانید تخصص چشم پزشکی را در برنامه رزیدنتی دنبال کنید.

تخصص خود را کشف کنید

تجربه شما در طول دوره رزیدنتی باید به شما کمک کند تا به تخصص خود در چشم پزشکی پی ببرید. رشته‌های تحصیلی تخصصی در رابطه با چشم پزشکی عبارتند از:

  • جراحی پلاستیک چشم
  • بیماری‌های قرنیه
  • چشم پزشکی کودکان
  • بیماری‌های شبکیه چشم
  • نورو چشم پزشکی
  • آسیب شناسی چشم

جستجوی شغل برای چشم پزشکی

پس از اتمام تحصیلات و آموزش، می‌توانید جستجوی شغل خود را آغاز کرده و برای موقعیت‌های مختلف در رشته‌ی فوق تخصصی خود درخواست دهید. برخی از چشم پزشکان اغلب در بیمارستان یا کلینیک فعلی خود استخدام می‌شوند، جایی که آموزش فوق تخصصی خود را کسب کرده‌اند. دیگران انتخاب می‌کنند که محیط کاری متفاوتی را دنبال کنند. سرپرستان قبلی ممکن است شما را به بیمارستان‌ها یا کلینیک‌های دیگر توصیه کنند. آن‌ها همچنین ممکن است منابعی برای کمک به شما در یافتن دفاتر یا بیمارستان‌هایی که استخدام می‌کنند داشته باشند.

تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

می‌توانید آگهی‌های شغلی آنلاین را جستجو کنید تا بدانید چه تجربه‌ها و مهارت‌هایی برای موقعیت‌های چشم پزشکی مورد نیاز است. از آنجا، می‌توانید رزومه خود را طوری بسازید که شامل مهارت‌های مرتبط، تجربه کاری، تحصیلات و آموزش، گواهینامه‌ها و هرگونه وابستگی حرفه‌ای باشد. معمولا پس از اتمام تحصیل در ترکیه، مدت زمانی برای یافتن شغل خواهید داشت و در طول این مدت باید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تغییر دهید.

پزشکی بدون آزمون ورودی در ترکیه

برخی از دانشگاه‌های واقع در ترکیه برای ورود شما، آزمون ورودی خاصی ندارند. در ادامه، نحوه‌ی آموزش و شهریه‌ی این دانشگاه‌ها ذکر شده است.

مدت زمان تحصیل: شش سال

اخذ پذیرش در 2-3 هفته

شهریه 5000 تا 27500 دلار در سال

زبان ترکی یا انگلیسی

آزمون مهارت زبان انگلیسی مورد نیاز است

ساختار:

سال اول و دوم:

دو سال اول مانند سایر کشورها با علوم پایه پر شده است.

سال سوم:

شما از سال 3 به بعد با بیماری‌های چشم پزشکی آشنا می‌شوید.

سال چهارم و پنجم شامل دوره‌های کارآموزی بالینی است.

سال ششم:

سال آخر آموزش پزشکی در بیمارستان دانشگاه به عنوان یک پزشک شاغل آینده می‌گذرد. نقش‌های یک پزشک معمولی توسط شما انجام می‌شود. دانشجویان در سال ششم به عنوان «کارورز» طبقه بندی می‌شوند. این مرحله مقدماتی دانشکده پزشکی دستیار ترکیه است.

تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی

امکان تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان انگلیسی وجود دارد. اما باید در نظر داشته باشید که از سال سوم به بعد باید با بیماران در تماس باشید و باید به زبان ترکی با بیماران ارتباط برقرار کنید. در بیشتر موارد مشکلی نخواهد بود زیرا شما 3 سال گذشته در ترکیه زندگی کرده‌اید و سطح زبان شما برای ارتباط با بیماران کافی خواهد بود. خصوصا که زبان ترکی، مشترکات زیادی با زبان فارسی دارد. اما چندین دانشگاه دولتی و بنیادی (خصوصی) برنامه پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

هنگامی که در ترکیه پزشکی می‌خوانید، ممکن است با بیماران زیادی از کشورهای مختلف در ارتباط باشید. ترکیه یکی از کشورهای گردشگری سلامت است. همانطور که می‌دانید بیماران از سراسر دنیا به دلایل مختلفی مانند جراحی زیبایی مراجعه می‌کنند. اکثر این بیماران از ایران، عربستان سعودی، آسیا، روسیه و اروپا هستند. بنابراین ممکن است و سودمند است که به چند زبان صحبت کنید. این به عنوان یک جنبه مثبت در نظر گرفته می‌شود.

دانشکده‌های پزشکی ترکیه (تحصیل در رشته پزشکی به طور کلی) بر اساس دستورالعمل‌های آموزشی آمریکایی و اروپایی است، به طوری که فارغ التحصیلان این امکان را دارند که در بازارهای انگلیسی زبان مانند آمریکا یا کانادا صحبت کنند.

لیست بورسیه های پزشکی در ترکیه 2022

با کمک بورسیه‌های ترکیه 2022، شما قادر خواهید بود در برخی از بهترین دانشگاه‌های ترکیه تحصیل کنید و بینش، مهارت‌ها و دیدگاه‌های بسیار مفیدی به دست آورید. همه‌ی این موارد با پیشروی در حرفه خود و وارد شدن به مرحله سخت‌تر، بسیار مفید خواهند بود.

تعدادی بورسیه تحصیلی پزشکی ترکیه برای دانشجویان پزشکی وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به بورسیه‌ی مخصوص پزشکان عمومی، روانپزشکان، دندانپزشکان، پرستاران، فیزیوتراپیست‌ها، داروسازان، چشم پزشکان و … اشاره کرد.

تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

در ادامه اطلاعات موجود در مورد بورسیه‌های پزشکی 2022 در ترکیه و کمک‌های مالی در کالج مورد علاقه خود را بررسی کنید.

  • برنامه بورسیه علوم پزشکی ابن سینا در ترکیه
  • بورسیه تحصیلی دولت ترکیه برای دانشجویان بین‌المللی
  • کمک هزینه‌های تحقیقاتی STRC برای بازدید دانشمندان در ترکیه
  • بورسیه‌های دانشگاه یدیتپه برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه
  • بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه خاور نزدیک، ترکیه
  • جوایز بورسیه تحصیلی NEN برای دانشجویان بین‌المللی
  • موفقیت و کمک هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی در ترکیه
  • بورسیه بین‌المللی مقطع کارشناسی دانشگاه سهیر
  • برنامه بورسیه تحصیلات تکمیلی برای دانشجویان بین‌المللی

اعتبار مدرک پزشکی ترکیه

جایگاه پزشکی در ترکیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ترکیه به طور سنتی یک کشور دانشگاهی با دانشگاه‌های معتبر و بزرگ در سطح بین‌المللی است. ترکیه در زمینه پزشکی شهرت جهانی دارد، بنابراین کشوری سالم است. مراجعه تعداد زیادی از بیماران از کشورهای مختلف جهان به ترکیه برای درمان و یا جراحی‌های زیبایی حکایت از اعتبار و جایگاه پزشکی در ترکیه دارد. شایان ذکر است که ترکیه به علم پزشکی اهمیت زیادی می‌دهد، زیرا بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و پزشکان ترکیه شهرت جهانی دارند.

دانشجویان پزشکی در ترکیه مهارت‌های پزشکی را زیر نظر اساتید برجسته ترک و دیگر ملیت‌ها یاد می‌گیرند. بر اساس گزارش شورای توسعه گردشگری پزشکی ترکیه، تعداد گردشگرانی که برای امور پزشکی به ترکیه سفر می‌کنند، نسبت به سال‌های گذشته حدود 31 درصد افزایش یافته است.

همچنین سرمایه‌گذاری و برنامه ریزی ترکیه در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و پزشکی تعداد بازدیدکنندگان نیازمند خدمات پزشکی را افزایش داده است که در سال 2017 به یک میلیون نفر رسید. این تعداد در سال 2018 به بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر رسید. به طوری که بسیاری از بیماران و افراد برای بازدید از مراکز پزشکی پیشرفته و تخصصی به ترکیه می‌آیند.

تحصیل در رشته ی چشم‌ پزشکی در ترکیه

دانشگاه‌های پزشکی ترکیه مانند دانشگاه علوم پزشکی استانبول و دانشگاه علوم پزشکی آنکارا از شهرت جهانی برخوردار بوده و در بین رتبه‌های برتر بین‌المللی قرار دارند. همه موارد فوق نشان دهنده جایگاه برتر علوم پزشکی در ترکیه است. بنابراین تحصیل در رشته پزشکی انتخاب هوشمندانه‌ای است که بسیاری از افراد در برنامه‌های خود به آن توجه می‌کنند.

پزشکی در ترکیه در سطح بین‌المللی بسیار مورد توجه است. بسیاری از دانشگاه‌های ترکیه دارای رتبه جهانی 500 تا 1000 در سطح بین‌المللی هستند و شهرت جهانی دارند. اکثر دانشگاه‌های ترکیه به زبان‌های خارجی غیر از ترکی مانند انگلیسی تدریس می‌کنند و روش تدریس آن‌ها مانند دانشگاه‌های آمریکایی و اروپایی است.

دانشجویان برای تحصیل پزشکی در ترکیه مشکلی ندارند و می‌توانند رشته‌های زبان انگلیسی را انتخاب کنند. آن‌ها پس از اتمام تحصیل می‌توانند وارد بازار کار کشورهای انگلیسی زبان شوند و یا برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان اقدام کنند. ترکیه مانند پلی بین شرق و غرب است و بسیاری از دانشجویان خارجی در آنجا تحصیل می‌کنند، بنابراین تعداد دانشجویان خارجی که هر ساله برای پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه درخواست می‌دهند بیش از 50000 نفر تخمین زده می‌شود.

سیستم آموزشی ترکیه از سال 2001 عضو سیستم آموزشی اتحادیه اروپا یا فرآیند بولونیا بوده است، بنابراین کلیه اسناد سیستم آموزشی ترکیه توسط منطقه آموزش عالی اروپا EHEA تایید شده است. EHEA کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که سیستم‌های آموزش عالی در سراسر اروپا با استانداردهای مشابه با کیفیت بالا سازگار هستند.

دانشگاه‌های ترکیه همکاری علمی نزدیکی با دانشگاه‌های معتبر جهانی دارند و اساتید بین‌المللی از کشورهای آمریکایی و اروپایی در آنجا تدریس می‌کنند. بنابراین دانشجویان این امکان را دارند که ضمن برخورداری از سطح آموزشی باکیفیت، در اجرای پروژه‌های مشترک با دانشگاه‌های برتر بین‌المللی شرکت کنند.

سخن آخر

برای تحصیل در رشته ی چشم پزشکی در ترکیه ، طبیعتا با رقیبان زیادی روبه‌رو خواهید شد. کسانی که تمایل دارند در این رشته درس بخوانند ولی شرایط تحصیل پزشکی در کشور خودشان سخت است. اگر تمایل دارید که شانس اخذ پذیرش خود از دانشگاه‌های پزشکی در ترکیه را بالاتر ببرید و با بورسیه‌ی تحصیلی درس بخوانید، از یک موسسه‌ی معتبر، مثل دفتر مهاجرتی آرال گام کمک بگیرید.

ما با سال‌ها تجربه در زمینه‌ی مهاجرت دانشجویان به کشور ترکیه و تمرکز برای ورود به دانشگاه‌های ترکی، به شما در رسیدن به هدفتان کمک خواهیم کرد و با اطلاعات کاملی که در اختیارتان قرار می‌دهیم، شانس اخذ پذیرش شما را بالاتر خواهیم برد.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *