موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت چه مواردی است؟

بانکداری ترکیه تفاوت مستر کارت و ویزا کارت

در سال‌های اخیر نیاز به استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی با توجه به مواردی مانند قراردادهای بین‌المللی، خرید‌های اینترنتی، رزرو هتل و خرید بلیط افزایش یافته است. در میان انواع شبکه‌های پرداختی بین‌المللی نام دو شبکه یعنی ویزا کارت و مستر کارت بیش از بقیه شنیده می‌شود. اما حتی در میان انواع مختلف کارت‌های اعتباری همین دو شرکت هم، شاید انتخاب کمی سخت به نظر برسد، این شرایط برای ما ایرانیان به دلیل وجود تحریم‌های بین‌المللی سخت‌تر هم شده است. 

در این مطلب از آرال‌گام در تلاش هستیم ضمن تعریف ویزا کارت و مستر کارت و بیان خصوصیات و ویژگی‌های هر دو، تفاوت‌های آن‌ها را دقیق‌تر بررسی کنیم. شما با دانستن این نکات کلیدی می‌توانید انتخاب آسان‌تری داشته باشید. 

تعریف مسترکارت و ویزا کارت چیست؟

شرکت مستر و ویزا، شبکه‌های پرداختی بین‌المللی هستند که بانک‌ها با اتصال به آن‌ها خدمات مالی خود را به مشتریان ارائه می‌دهند. اگر بخواهیم تعریف مستر کارت و ویزا کارت را با یک مثال برای شما روشن‌تر کنیم، باید بگوییم که این شبکه‌ها نقشی مشابه شبکه‌ی شتاب در ایران را دارند، با این تفاوت که حوزه‌ی عملکرد آن‌ها بین‌المللی بوده و محدود به یک کشور نیست. همانطور که در ایران هر بانکی اگر کارت خود را به شبکه‌ی شتاب متصل کند، می‌تواند تراکنش‌های مالی را انجام دهد، هر کارتی از هر بانکی در هر نقطه‌ی جهان اگر به شبکه‌ی پرداختی ویزا یا مستر متصل باشد می‌تواند تراکنش مالی را انجام دهد. 

شباهت‌های مستر کارت و ویزا کارت

وقتی صحبت از مستر کارت و ویزا کارت می‌شود آنچه بیش از پیش خود را نشان می‌دهد شباهت‌های آن دو است. مسترکارت و ویزا کارت هر دو انواع کارت‌های اعتباری یعنی credit card، debit card و pre-paid card را ارائه می‌دهند.  این دو شرکت که جزء بهترین شرکت‌ها در سطح مبادلات مالی بین‌المللی هستند از منظر رقابتی بسیار نزدیک به هم حرکت می‌کنند به طوریکه تفاوت‌های کمی از جهت گستره‌ی جغرافیایی، نوع خدمات، کیفیت و سرعت بین آن‌ها دیده می‌شود. با این‌حال برای انتخاب بین مستر کارت و ویزا کارت آنچه تعیین‌کننده است، تفاوت‌های میان این دو شرکت پرداختی است که در ادامه این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

شباهت‌های مستر کارت و ویزا کارت

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت چیست؟

با اینکه شباهت‌ها بین این دو شرکت بسیار است، اما تفاوت‌هایی وجود دارد که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیم بهتری برای انتخاب بین این دو شبکه بزرگ پرداختی بگیرید. تفاوت بین مستر کارت و ویزا کارت را می‌توان از جنبه‌های مختلفی بررسی کرد که شامل گستره‌ی جغرافیایی، میزان کارمزد، نوع سیستم امنیتی و امتیازات آن دو است. البته بانک صادرکننده کارت شما تاثیر زیادی روی این امتیازات و شرایط دارد. در ادامه تفاوت‌های مستر کارت و ویزا کارت را از جهات مختلف بررسی می‌کنیم.

مکان استفاده از آن‌ها 

اگر به دنبال انتخاب بهترین کارت اعتباری از میان ویزا کارت و مستر کارت، با هدف انتخاب کارتی با بیشترین پذیرش در سراسر جهان هستید، باید بدانید که این دو نوع کارت اعتباری از این جهت تفاوت اندکی با هم دارند.

به گفته شرکت ویزا، کارت های صادر شده از طریق شبکه‌ی پرداخت آن در ۲۰۰ کشور و منطقه در سراسر جهان پذیرفته می‌شود. مستر کارت با اندکی تفاوت، در ۲۱۰ کشور و منطقه در سراسر جهان پذیرفته شده است. پس می‌توان گفت تفاوتی که بین گستره‌ی جغرافیایی که هر دو کارت وجود دارد، چندان زیاد نیست. هر دو Visa و MasterCard را می‌توان تقریباً در هر نقطه از جهان که پرداخت کارت را می‌پذیرد، چه در فروشگاه چه به صورت آنلاین استفاده کرد.

سیستم امنیتی متفاوت 

یکی از تفاوت‌های مستر کارت و ویزا کارت این است که طرح‌های امنیتی متفاوتی را ارائه می‌دهند، مستر کارت از استفاده‌ی غیرمجاز از کارت شما با استفاده از ویژگی امنیتی Secure Code محافظت می‌کند. از طرفی ویزا کارت هم از پروتکل امنیتی مخصوص به خود برای افزایش امنیت کارت‌هایش استفاده می‌کند. 

همچنین مستر کارت یک سیستم محافظت از قیمت نیز دارد. این بدین معنی است که اگر خریدی را با مسترکارت خود انجام دهید، در صورت کاهش قیمت آن ظرف ۶۰ روز، مسترکارت مابه‌التفاوت قیمت را پرداخت می‌کند. ویزا کارت این امکان را به صورت کلی فراهم نکرده است ولی برخی از بانک‌ها یا ارائه‌دهنگان کارت‌های بانکی سیاست‌هایی مشابه با آنچه مسترکارت برای مشتریان در نظر گفته است را برای برخی از کارت‌های اعتباری خود فراهم کرده‌اند. 

امتیازات هرکدام 

هر دو شرکت برای انواع کارت‌های خود مزایای متفاوتی ارائه می‌دهند. هر دو شبکه‌ی پرداختی سه سطح مختلف از کارت‌های اعتباری را برای مشتریان خود در نظر گرفته‌اند. مستر کارت دارای سه سطح، استاندارد، جهانی و World Elite است. در حالیکه ویزا کارت شامل سه سطح سنتی، Signature و Infinite است. در ادامه برخی از مزایای مهم‌تر را برای شما برشمردیم:

در سطح پایه هر دو شرکت تقریبا مزایای یکسانی را ارائه می‌دهند که موارد مشابهی شامل کمک‌های اضطراری، تعویض فوری کارت، ضمانت خرید تمدید شده و بیمه برخورد کرایه ماشین از جمله این موارد هستند. 

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت در امتیازات ارائه‌شده

در سطح متوسط که برای ویزا کارت Signature نامیده می‌شود، دارنده‌ی کارت عمدتا می‌تواند از مزایایی مانند تخفیف در برخی از معاملات، انواع سرگرمی‌ها، سفر و برخی از رویدادهای ورزشی، سیستم پشتیبانی ۲۴ ساعته استفاده کند. از طرفی مسترکارت در سطح جهانی خود این امکان را به مشتریان می‌دهد تا به مدت ۱۲۰ روز از سیستم محافظت از قیمت استفاده کنند. به‌علاوه داشتن مشاور شخصی اختصاصی برای سفر و داشتن امتیازات در هتل‌های خاص مانند تسویه‌حساب دیرهنگام نیز از جمله دیگر امکانات است.  

در سطح سوم یا پرمیوم، مزایای ویزا کارت این سطح که Infinite نامیده می‌شود علاوه‌بر مزایای دو سطح قبلی شامل مزایای دیگری به ویژه برای مشتریان ثروتمند است. مستر کارت سطح پرمیوم به اسم World Elite هم مانند ویزا کارت Infinite شامل مزایای دو سطح قبلی می‌شود، ولی خدمات اضافه‌ای مانند تخفیف اجاره ماشین، تخفیف در نرخ بلیط هواپیما و امنیت در تمام هزینه‌ها را در نظر گرفته است.

تفاوت مستر کارت و ویزا کارت؛ میزان کارمزد 

یکی از تفاوت‌هایی که باید در مورد مقایسه‌ی ویزا کارت و مستر کارت بدانیم این است که عمدتا مستر کارت نرخ کارمزد کمتری را نسبت به بقیه شرکت‌ها مانند ویزا کارت برای تراکنش‌های خود در نظر گرفته است. درواقع برای هر تراکنش با ارزی متفاوت، کارمزدی از حساب شما توسط شبکه‌ی پرداختی کم می‌شود. این میزان کارمزد برای مستر کارت، به طور متوسط بین 0.1 تا 0.7%  در 70 درصد مواقع کمتر از سایر شبکه‌های پرداختی از جمله ویزا کارت است.

کدام‌یک انتخاب بهتری است؟ ویزا کارت یا مستر کارت؟

همانطور که در بالا گفته شد، بزرگترین تفاوت بین ویزا و مسترکارت در بانک‌هایی است که آنها را صادر می‌کنند. مزایایی که آن‌ها به مشتریان خود ارائه می‌دهند، مانند تخفیف‌ها و میزان کارمزد، از بانکی به بانک دیگر متفاوت است.

ویزا و مسترکارت در اکثر کشورهای جهان بسیار شبیه هستند و هر دو گزینه‌های قابل اعتمادی محسوب می‌شوند. انتخاب یکی نسبت به دیگری به نیازهای شما و اینکه کدام ارائه‌دهنده یا بانک برای شما مناسب‌تر است، بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، داشتن کارت با بهترین نرخ ارز و اطمینان از پذیرفته شدن آن در کشورهایی که بازدید می‌کنید، اهمیت بالایی دارد. 

شما دو راه برای بررسی کارکرد مستر کارت یا ویزا کارت خواهید داشت. اول بررسی سایت‌های این دو شرکت است که در آن‌ها می‌توانید بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات و همچنین کشورهای تحت پوشش هرکدام را بررسی کنید. دوم مشورت با موسسه مهاجرتی آرال‌گام! آرال‌گام در وهله‌ی اول با بررسی شرایط به شما مشاوره می‌دهد که کدام‌یک از این دو کارت برای شما مناسب‌تر است، سپس تنها از طریق افتتاح حساب در ترکیه، می‌تواند این کارت‌ها را برای مشتریان خود فقط در عرض ۱۰ روز تهیه کند. 

جمع‌بندی

مستر کارت و ویزا کارت هردو کارت‌های اعتباری معتبری هستند و در سرتاسر دنیا امکان استفاده از خدمات آن‌ها را دارید. ولی در این بین تفاوت‌هایی هم میان این دو کارت وجود دارد. در این مطلب درباره تفاوت‌های ویزاکارت و مسترکارت صحبت کردیم. اگر شما هم می‌خواهید یکی از این دو کارت را به نام خودتان داشته باشید، با مؤسسه آرال گام در تماس باشید. 

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *