موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

انواع مجوز و مدارک لازم برای اقامت ترکیه 

مهاجرت انواع مجوز و مدارک لازم برای اقامت ترکیه 

به دنبال دریافت مجوز اقامت ترکیه هستید؟ آیا می‌دانید مدارک لازم برای اقامت ترکیه بر اساس نوع مجوز اقامت شما متفاوت است؟ ترکیه به‌عنوان یک کشور در حال توسعه به‌عنوان یکی از مقاصد مهاجرتی با رشد سریع در جهان ظاهر شده است. در آوریل 2014، دولت قانون جدیدی را در مورد مهاجرت به ترکیه به اجرا درآورد که تغییرات گسترده‌ای را در شرایط و رویه مجوز اقامت ایجاد کرده است. در این راستا، دسته‌بندی‌های جدیدی از شرایط مجوز اقامت معرفی شده است. اگر شما نیز قصد زندگی در ترکیه را دارید، مهم است که از قبل انواع مجوز و مدارک لازم برای اقامت ترکیه  را بدانید.

اجازه اقامت مجوزی است که توسط دولت ترکیه برای افرادی که می‌خواهند بیش از سه ماه در این کشور زندگی کنند صادر می‌شود. این مجوز به خارجی‌ها اجازه می‌دهد تا تحصیل کنند، گواهینامه رانندگی بگیرند، حساب بانکی راه‌اندازی کنند، ملک خریداری کنند، سرمایه‌گذاری کنند و در ترکیه ازدواج کنند .

نحوه اخذ انواع مجوز و مدارک لازم برای اقامت ترکیه 

اجازه اقامت سیستم اجازه‌ای است که برای هر تبعه خارجی که بیش از 90 روز در ترکیه می‌ماند باید دریافت شود. در صورت عدم استفاده از این مجوز ظرف مدت 6 ماه پس از دریافت اجازه اقامت، لغو مجوز اقامت در دستور کار قرار گرفته و دیگر معتبر نخواهد بود.

مقررات قانونی در مورد مجوز اقامت در قانون اتباع خارجی و حمایت بین‌المللی و قانون شماره 5683 در مورد اقامت و سفر اتباع خارجی در ترکیه گنجانده شده است.

مجوزهای اقامت با توجه به شرایط اقامت در ترکیه به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند: مجوز اقامت کوتاه‌مدت، طولانی‌مدت، اجازه اقامت خانوادگی، دانشجویی، بشردوستانه و اجازه اقامت قربانی قاچاق انسان. پس از تعیین اینکه کدام یک از این انواع برای یک اتباع خارجی مناسب است، می‌توان درخواست و مدارک لازم برای اقامت ترکیه را ارائه داد.

اخذ اقامت از طریق سامانه آنلاین اداره مهاجرت ترکیه انجام می‌شود. برای ایجاد درخواست باید از دکمه «برای اولین بار برای اجازه اقامت درخواست می‌کنم» در صفحه اقامت الکترونیکی استفاده شود.

فرم درخواست هدایت شده از طریق این دکمه باید با اطلاعات کامل و صحیح پر شود. سپس، برای تکمیل پروسه درخواست، باید از اداره مدیریت مهاجرت استانی وقت بگیرید. این قرار از طریق اقامت الکترونیکی امکان‌پذیر است.

پس از آن، فرم تکمیل شده باید به همراه مدارک لازم در زیر عنوان «مدارک لازم برای اقامت ترکیه» با پرینت و امضا به ریاست مدیریت مهاجرت استان ارسال شود. علاوه بر این، این فرم درخواست که چاپ و امضا شده است، حق اقامت قانونی در ترکیه تا زمان تعیین وقت را فراهم می‌کند. نتایج درخواست حداکثر ظرف 90 روز اعلام شده و سند اجازه اقامت از طریق PTT Cargo ارسال می‌شود.

اخذ اقامت ترکیه

انواع مختلف و مدارک لازم برای اقامت ترکیه چیست؟

ترکیه انواع مختلفی از مجوز اقامت ارائه می‌دهد. خارجی‌ها بر اساس کشوری که به آن تعلق دارند، نوع ویزا و مدت اقامت در ترکیه و نیز نوع اجازه اقامت خود را انتخاب می‌کنند.

برای درخواست اجازه اقامت، آن‌ها باید شخصا به نزدیک‌ترین نمایندگی ترکیه در کشور خود مراجعه کنند. اگر می‌خواهند ویزای الکترونیکی ترکیه یا ویزای کوتاه‌مدت معمولی را در ترکیه تبدیل کنند، باید به اداره مهاجرت مراجعه کنند.

در این رابطه باید بدانید که دو اجازه اقامت کوتاه‌مدت و بلندمدت توسط دولت ترکیه ارائه می‌شود که مدارک لازم برای اقامت ترکیه برای هر یک متفاوت است. در ادامه به بررسی آن‌ها و دیگر انواع مجوز اقامت ترکیه می‌پردازیم.

اجازه اقامت کوتاه مدت

مجوز اقامت کوتاه‌مدت مجوز اقامتی است که از 6 ماه تا 2 سال اعتبار دارد که به‌راحتی به‌صورت آنلاین تمدید می‌شود. برای درخواست اجازه اقامت ترکیه از اداره مهاجرت، به‌صورت آنلاین یا به هر شعبه پست PTT مراجعه کنید. اجازه اقامت کوتاه‌مدت شامل موارد زیر می‌شود:

  • اقامت با خرید ملک
  • مجوز اقامت تجاری
  • مجوز اقامت توریستی

مدارک لازم برای اقامت ترکیه کوتاه مدت

  • فرم درخواست اجازه اقامت؛
  • اصل و فتوکپی پاسپورت یا مدرک معادل آن؛
  • چهار عکس بیومتریک؛
  • بیانیه تمکن مالی کافی برای در مدت اجازه اقامت؛
  • بیمه سلامت.

اخذ اقامت ترکیه

اجازه اقامت طولانی مدت

اتباع خارجی که هشت سال و بیشتر بدون وقفه در کشور ترکیه زندگی کرده‌اند می‌توانند برای اجازه اقامت طولانی‌مدت اقدام کنند. مجوز طولانی‌مدت اعتبار نامحدودی دارد و دارندگان مجوز، اقامت دائم و شهروندی این کشور  را به دست می‌آورند.

با این حال، پناهندگان و کسانی که با وضعیت حفاظتی و به دلایل بشردوستانه در ترکیه می‌مانند، اجازه ندارند برای اقامت طولانی‌مدت درخواست دهند. مدارک لازم برای اقامت ترکیه طولانی‌مدت مانند مدارک مجوز کوتاه‌مدت است. علاوه بر این، متقاضیان باید کپی مجوز اقامت قبلی و مدارک تایید پلیس را ارائه دهند.

اگر دارنده آن بیش از یک سال یا به دلایلی غیر از تحصیل یا بهداشت در خارج از ترکیه بماند، مجوز طولانی‌مدت نامعتبر تلقی شده یا لغو می‌شود. آن‌ها مجازند برای تکمیل خدمات عمومی اجباری برای مدت حداکثر 12 ماه به کشور تابعیت خود بروند.

الزامات و مدارک

مدارک لازم برای اقامت ترکیه بلندمدت عبارت‌اند از:

  • اصل و فتوکپی پاسپورت ترکیه، کپی پاسپورت محضری توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه. پاسپورت باید توسط مترجم معتبر ترجمه شود و سپس در دفتر اسناد رسمی ترکیه به تایید برسد؛
  • اجازه اقامت فعلی و شناسه ترکی؛
  • دو قطعه عکس باید بیومتریک باشد و از شش ماه بیشتر نباشد؛
  • سندی مبنی بر عدم دریافت کمک مالی از دولت یا سازمان‌های ترکیه در سه سال گذشته؛
  • شواهدی مبنی بر استقلال مالی: استقلال مالی توسط مهاجرت ترکیه به‌عنوان اثبات وجوهی معادل شاخص حداقل دستمزد ترکیه تعریف می‌شود؛
  • بیمه درمانی معتبر؛
  • گواهی عدم سو پیشینه.

اگر این اسناد از مقامات ترکیه گرفته شده باشد، باید دارای امضا/امضای الکترونیکی و مهر باشد. اگر از کشورهای خارجی تهیه شده باشد، باید توسط مترجم رسمی ترجمه شده و محضری باشد.

اجازه اقامت خانوادگی 

اجازه اقامت خانواده به همسر قانونی یک تبعه ترکیه و فرزندان خردسال یا تحت تکفل وی اعطا می‌شود. او باید ضمن ارائه مدارک لازم برای اقامت ترکیه باید مدرکی برای کمک مالی در حمایت از خانواده نشان دهد.

این مجوز حداکثر برای سه سال صادر می‌شود. متقاضی باید بیش از یک سال در این کشور اقامت داشته باشد. همچنین باید درآمد ماهانه ثابتی برای تامین زندگی خود و اعضای خانواده داشته باشد. او نیز باید دارای بیمه درمانی معتبر و سوابق کیفری واضح باشد.

متقاضی همچنین باید یک آدرس اقامت در کشور داشته باشد. در برخی موارد، دولت ترکیه به فرزندان تحت تکفل همسران نیز اجازه اقامت را به‌ شرط داشتن همه مدارک لازم برای اقامت ترکیه می‌دهد.

این دسته از مجوزهای اقامت عمدتا برای همسران خارجی یا بستگان شهروندان ترکیه‌ای که مایل به آوردن خانواده خود به ترکیه هستند، اختصاص دارد.

اقامت ترکیه

الزامات و مدارک

مدارک لازم برای اقامت ترکیه تحت اجازه مهاجرت خانواده عبارت‌اند از:

  • اعتبار مجوز اقامت تا سه سال؛
  • ثبت‌نام به صورت آنلاین؛
  • قبل از شروع درخواست آنلاین خود برای تمدید مجوز اقامت، مطمئن شوید که عکس بیومتریک خود را با پس‌زمینه سفید در رایانه خود ذخیره کرده و آماده آپلود در طول درخواست آنلاین خود کنید؛
  • توجه داشته باشید که عکس بیومتریک شما نباید بیشتر از شش ماه باشد؛
  • مدارک بیمه درمانی خصوصی ترکیه برای متقاضیان بین سن هجده تا شصت و پنج سال؛
  • اسناد مالکیت ملک یا قراردادهای اجاره در ترکیه. مدارک باید به زبان ترکی باشد و توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه به تایید برسد؛
  • صورت‌حساب بانک محلی ترکیه که نشان‌دهنده استقلال مالی و توانایی حمایت از متقاضیان و اعضای خانواده وابسته، همسر و فرزندان زیر هجده سال است؛
  • فرم درخواست اقامت باید پر شده و توسط متقاضی امضا شود. اگر برای ارائه مدارک خود وکیل تعیین کرده‌اید، باید وکالت‌نامه (محدود) با مهر دفتر اسناد رسمی برای وکیل شما صادر شود؛
  • متقاضیان باید برای تنظیم وکالت‌نامه به صورت فیزیکی در دفتر اسناد رسمی حضور داشته باشند، زیرا امضای شما لازم است و متقاضیان باید گذرنامه ارائه دهند؛
  • پس از ترجمه گذرنامه به ترکی، باید وکالت‌نامه را همان روز یا روز بعد پردازش و صادر کرد؛
  • اصل پاسپورت، فتوکپی و اصل پاسپورت محضری، توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه؛
  • گواهی عدم سو پیشینه؛
  • چهار عکس گذرنامه بیومتریک برای هر متقاضی، باید دارای پس‌زمینه سفید بوده و الزامات بیومتریک داشته باشد؛
  • هنگام درخواست همسر یا فرزند تحت تکفل، زیر هجده سال، ترجمه ترکی سوگند شده گواهی تولد فرزند و گواهی ازدواج همسر، گواهی تولد و گواهی ازدواج را ارائه دهید؛
  • اگر فردی که برای اجازه اقامت خانوادگی درخواست می‌کند بیش از یک همسر داشته باشد، تنها یکی از زوجین می‌تواند از این مجوز بهره‌مند شود. با این حال، ممکن است به همه فرزندان سرپرست خانواده اجازه اقامت خانواده داده شود.

اجازه اقامت دانشجویی

افراد خارجی در صورت ثبت‌نام برای تحصیلات ابتدایی، متوسطه یا عالی در ترکیه مجوز اقامت دانشجویی دریافت می‌کنند. کسانی که با اجازه اقامت خانوادگی در این کشور اقامت دارند برای این مجوز درخواست نمی‌کنند و به مدارک لازم برای اقامت ترکیه از این طریق نیاز ندارند.

افرادی که می‌خواهند مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس خود را دنبال کنند یا تحقیقات خود را در ترکیه انجام دهند نیز برای این مجوز اقدام می‌کنند. اعتبار مجوز پس از اتمام دوره به پایان می‌رسد. اگر فرد بخواهد بعد از تحصیل در ترکیه کار کند، باید مجوز کار بگیرد.

الزامات و مدارک

مدارک لازم برای اقامت ترکیه از طریق ویزای دانشجویی شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تکمیل فرم درخواست اقامت و امضای آن؛
  • نامه پذیرش از موسسه آموزشی ترکیه با ذکر نوع دوره، مدت دوره، تاریخ شروع و پایان دوره، محل دوره و ظرفیتی که متقاضی در آن تحصیل خواهد کرد: تحصیلات تکمیلی، تحقیقات، کارآموزی و غیره؛
  • اگر متقاضی زیر هجده سال سن دارد، رضایت‌نامه والدین برای شرکت در دوره لازم است؛
  • کپی پاسپورت توسط دفتر اسناد رسمی ترکیه. گذرنامه باید توسط مترجم قسم‌خورده در دفتر اسناد رسمی ترکیه ترجمه شود؛
  • مدارک بیمه درمانی خصوصی ترکیه برای متقاضیان سن هجده تا شصت و پنج سال؛
  • چهار عکس گذرنامه بیومتریک برای هر متقاضی. عکس باید دارای پس‌زمینه سفید و واجد شرایط بیومتریک باشد؛
  • یک ​​اعلامیه خودکفایی مالی که در فرم درخواست اعلام می‌کنید. افسر مهاجرت ممکن است یک صورت‌حساب بانک محلی ترکیه را درخواست کند که نشان‌دهنده استقلال مالی و توانایی حمایت از متقاضیان و هر یک از اعضای خانواده وابسته، همسر و فرزندان زیر هجده سال باشد؛
  • گواهی عدم سو پیشینه؛

اگر این اسناد از مقامات ترکیه گرفته شده باشد، باید دارای امضا/امضای الکترونیکی و مهر باشد. اگر از کشورهای خارجی تهیه شده باشد، باید توسط مترجم رسمی ترجمه شده و محضری باشد.

اجازه اقامت بشردوستانه

این یکی دیگر از انواع مجوز اقامت است که ترکیه به دلایل بشردوستانه ارائه می‌دهد. اتباع خارجی در صورتی که ویزای معتبر نداشته باشند و با اتهامات جنایی یا اخراج مواجه نشوند برای اجازه اقامت اقدام می‌کنند.

گاهی اوقات، برای خارجیانی که به دلیل شرایط اضطراری مانند جنگ و بلایای طبیعی نمی‌توانند به کشور خود بازگردند، اجازه اقامت صادر می‌شود. اعتبار این گونه مجوزها یک سال است. در واقع، اجازه اقامت به مدت یک سال برای کسانی که از آوارگی ناشی از جنگ داخلی، نقض حقوق بشر، پناهندگان، و طیف گسترده‌ای از موقعیت‌های بشردوستانه فردی رنج می‌برند، ارائه شده که به صورت موردی تایید می‌شود.

دولت ترکیه همچنین به قربانیان قاچاق انسان اجازه اقامت می‌دهد که مدت اعتبار آن 30 روز است. خارجی‌ها برای اقامت بیش از 90 روز در ترکیه به اجازه اقامت نیاز دارند. این یک تکلیف قانونی است و در صورت عدم استفاده از مجوز اقامت تا شش ماه پس از صدور، باطل می‌شود. در غیر این صورت، آن‌ها باید برای اجازه اقامت جدید اقدام کنند.

الزامات و مدارک

افراد برای دریافت مجوز بشردوستانه باید الزامات را رعایت کنند و مدارک لازم برای اقامت ترکیه را ارائه دهند:

  • در ابتدا صرف‌نظر از نحوه ورود متقاضیان به کشور، قانونی یا غیرقانونی باید در اسرع وقت به ریاست مدیریت مهاجرت استان مراجعه کنند؛
  • فرم درخواست امضا و تکمیل شده و به ریاست مدیریت مهاجرت استانی ارسال شود؛
  • اعتبار یک ساله و قابل تمدید، تمدید به صورت موردی و با صلاح‌دید ریاست است؛
  • فرم درخواست اجازه اقامت تکمیل و امضا شود؛
  • دو قطعه عکس باید بیومتریک باشد و از شش ماه بیشتر نباشد.

 

سخن آخر

اگر قصد اقامت در ترکیه دارید باید قبل از هر اقدامی به انواع مجوز اقامت، الزامات و مدارک لازم برای اقامت ترکیه آگاهی داشته باشید.

برای کمک به شما عزیزان در این مقاله به‌طور جامع به انواع مجوز و مدارکی که برای هر یک نیاز دارید پرداختیم. همچنین نحوه اخذ اقامت ترکیه را بررسی کردیم.

برای این منظور شما می‌توانید از مشاوران موسسه آرال گام کمک بگیرید و برای بهره‌مندی از شهروندی ترکیه به این کشور مهاجرت کنید. با کارشناسان این موسسه تماس بگیرید تا مشاوره دریافت کنید و در مورد خدماتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید صحبت کنید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *