موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تحصیل در استانبول

تحصیل تحصیل در استانبول
فهرست عناوین

تحصیل در ترکیه برای دانشجویان بین المللی و  بخصوص دانشجویان ایرانی یک گزینه‌ تحصیلی ایده‌آل محسوب می‌شود. شهرت و اعتبار جهانی دانشگاه‌های ترکیه، کیفیت بالای آموزش عالی، ارائه دوره‌های متنوع در تمامی مقاطع تحصیلی، ارائه بورسیه‌های تحصیلی و هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی، ترکیه را به یک مقصد تحصیلی جذاب برای دانشجویان بین المللی تبدیل نموده است. در این مقاله بصورت کاملا اختصاصی به بررسی تحصیل در استانبول پرداخته شده است.

استانبول یکی از شهر‌های بزرگ ترکیه است که دانشگاه‌های دولتی و خصوصی بسیاری را در خود جای داده است. موسسه مهاجرتی آرال گام همواره در تلاش است تا تمامی مراحل اخذ اقامت ترکیه و ویزای تحصیلی ترکیه با سال‌ها سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی مهاجرت دانشجو به کشور ترکیه را برای شما تسهیل بخشد.

تحصیل در استانبول

استانبول پایتخت آموزش دانشگاهی در ترکیه با داشتن 13 دانشگاه دولتی و 45 دانشگاه خصوصی است. تعداد زیادی دانشجوی خارجی در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکتری در استانبول ترکیه تحصیل می‌کنند. استانبول یکی از شهرهای محبوب برای برنامه تبادل اراسموس (Erasmus exchange) است.

تحصیل در استانبول

استانبول پرجمعیت ترین شهر با 15 میلیون نفر جمعیت است. تحصیل در دانشگاه های استانبول فرصتی برای دسترسی به نیازهای اجتماعی، فرهنگی و فکری می دهد. مناطق تاریخی استانبول واقع در شبه جزیره‌ای که توسط دریای مرمره، تنگه بسفر و شاخ طلایی احاطه شده است، در سال 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

دانشگاه های استانبول در اروپا اعتبار خوبی دارند. نزدیک به 60 هزار برنامه در فرصت های تحصیل دانشگاهی در استانبول وجود دارد. در چنین تنوعی قطعاً دانشگاه مورد نظر و برنامه مناسب خود را پیدا خواهید نمود.

استانبول شبکه حمل و نقل خوبی دارد. همچنین دانشجویان می توانند برای سفر در استانبول برای کارت حمل و نقل “Istanbul Card” اقدام کنند. راه های مختلفی برای استفاده از حمل و نقل عمومی مانند 8 خط مختلف مترو، 726 خط اتوبوس، متروبوس، حالت های حمل و نقل دریایی و 150 خط مینی بوس وجود دارد.

اکثر دانشگاه‌های استانبول آموزش و تمرین های مختلفی را با SEM ارائه می دهند. با این سرویس می توانید گواهینامه ها و مجوزهای مربوط به حرفه خود را دریافت کنید. همچنین صدها گروه تئاتر و نمایش در استانبول وجود دارد. دانشجویان همیشه برای فعالیت های متعدد در استانبول از تخفیف ویژه برخوردار می شوند. یک سیستم تئاتر دولتی وجود دارد که در آن مردم می توانند این نمایش های بزرگ را با هزینه بسیار مقرون به صرفه تماشا کنند.

یکی از پرطرفدارترین فرصت ها مراکز تفریحی 24 ساعته این شهر بزرگ است. به عنوان یک دانشجو در استانبول، شما در مرکز سازمان خواهید بود که در آن می توانید فرصتی برای معاشرت و رهایی از استرس مطابق با فرهنگ سرگرمی خود پیدا کنید.

چرا تحصیل در استانبول یکی از انتخاب‌های دانشجویان بین المللی است؟

در ادامه به 5 سوال برای تحصیل در استانبول اشاره شده است :

شهر استانبول چقدر بزرگ است؟

وسعت یک شهر می‌تواند تفاوت زیادی در تجربه تحصیلی شما ایجاد کند. برخی از دانشحویان تجربه زندگی و تحصیل در شهرهای شلوغ‌تر را ترجیح می‌دهند. استانبول به طور متوسط حدود 15000000 نفر جمعیت دارد و حدود 522 کیلومتر مربع را پوشش می دهد.

چند دانشگاه و کالج برای تحصیل در استانبول وجود دارند؟

استانبول شامل 12 کالج و دانشگاه است. در ادامه موسسات آموزش عالی در استانبول معرفی شده‌اند.

دانشگاه باغچه شهیر Bahçeşehir University
دانشگاه مدیپول استانبول Istanbul Medipol University
دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University
دانشگاه استانبول Istanbul University
دانشگاه کدیر هاس Kadir Has University
دانشگاه مرمره Marmara University
دانشگاه اوزیگین Ozyegin University
دانشگاه سابانچی Sabanci University
دانشگاه یدیتپه Yeditepe University
دانشگاه آیدین استانبول Istanbul Aydin University
دانشگاه کوچ Koç University
دانشگاه بوغازیچی Boğaziçi University

آیا برای تحصیل در استانبول ترکیه به مدرک زبان نیاز است؟

یکی از اولین سوالاتی که دانشجویان هنگام تصمیم گیری برای ادامه تحصیل در خارج از کشور به آن می‌اندیشند، این است که “آیا برای تحصیل در کشور مقصد باید به زبان بومی صحبت کنم؟” هر کشور و گاهی حتی خود دانشگاه‌ها شرایط خاص خود را برای زبان آموزشی دارند.

تحصیل در استانبول

برخی از کشورها دوره‌های بین‌المللی و برنامه‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی نیز ارائه می‌دهند، اما باید مدرکی دال بر اثبات مهارت انگلیسی نشان دهید. بایستی مدرک زبان انگلیسی مانند آیلتس IELTS  (سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی International English Language Testing System) و تافل TOEFL  (آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی Test of English as a Foreign Language) را ارائه نمایید.

آیا استانبول ترکیه شهری امن برای تحصیل است؟

ایمنی نکته مهمی است که باید در هنگام تحصیل در خارج از کشور به آن توجه زیادی نمود. بر اساس شاخص فعلی ایمنی Numbeo، استانبول دارای امتیاز 52.58 است که آن را در رتبه 255 از 427 شهر در سطح جهان از نظر ایمنی قرار می‌دهد.

آیا استانبول ترکیه شهر گرانی برای زندگی است؟

هزینه زندگی می تواند عامل اصلی در تصمیم گیری در مورد محل تحصیل باشد. علاوه بر شهریه، دانشجویان باید هزینه‌های زندگی در کشور و شهر مقصد را در نظر بگیرند. بر اساس شاخص فعلی هزینه زندگی Numbeo، استانبول دارای امتیاز 35.42 است و آن را در رتبه 462 از 567 شهر در سطح جهان از نظر هزینه زندگی قرار می دهد (توجه داشته باشید هر چه رتبه بالاتر باشد، هزینه زندگی گران تر است).

معرفی 5 دانشگاه دولتی برتر برای تحصیل در استانبول

در این بخش برترین دانشگاه‌های دولتی شهر استانبول را معرفی نموده‌ایم.

دانشگاه استانبول İstanbul University
دانشگاه مرمره Marmara University
دانشگاه بوغازیچی Boğaziçi University
دانشگاه فنی استانبول İstanbul Technical University
دانشگاه یلدیز تکنیک Yıldız Teknik University

معرفی 5 دانشگاه خصوصی برتر برای تحصیل در استانبول

در این بخش به معرفی برترین دانشگاه‌های خصوصی شهر استانبول پرداخته شده است.

دانشگاه یدیتپه Yeditepe University
دانشگاه اوزیغین Özyeğin University
دانشگاه بیلگی استانبول İstanbul Bilgi University
دانشگاه مدیپل استانبول İstanbul Medipol University
دانشگاه آیدین استانبول İstanbul Aydın University

هزینه تحصیل در استانبول برای دانشجویان بین المللی چقدر است؟

هزینه‌های تحصیل در استانبول بسته به موسسه و برنامه ای که می خواهید تحصیل کنید می تواند بسیار متفاوت باشد. برای مثال مثال، اگر می‌خواهید در یک دانشگاه خصوصی تحصیل کنید، می توانید بین 19000 تا 26000 دلار در سال بپردازید. در حالی که اگر می‌خواهید در یک دانشگاه دولتی تحصیل کنید، فقط حدود 3000 دلار در سال هزینه دارد. هزینه های زندگی در استانبول می تواند بالاتر از سایر مناطق ترکیه باشد، اما به طور کلی ارزان تر از اکثر مناطق اروپای غربی و ایالات متحده است. برای هزینه زندگی، یک دانشجوی بین المللی باید حداقل 500 تا 600 دلار در ماه داشته باشد. این مبلغ می تواند هزینه های اقامت، غذا و سفر را پوشش دهد.

برای تحصیل در استانبول بهتر است کدام رشته را انتخاب کنیم؟

به عنوان عضوی از رویکرد بولونیا (Bologna Process)، سیستم آموزش عالی در ترکیه مشابه سیستم آموزش عالی در اروپا است. این بدان معناست که شما می‌توانید در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا تحصیل کنید. دانشگاه‌های استانبول طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند که می‌توانید در تمام سطوح دانشگاهی تحصیل کنید. و رشته‌های که بسیار محبوب هستند می‌توان به رشته بازرگانی ، روابط بین‌الملل (international relations) و رشته‌های مهندسی اشاره نمود.

فرآیند تحصیل در استانبول چیست؟

برای تحصیل در یکی از دانشگاه‌های استانبول، می توانید به صورت آنلاین برای برنامه مورد نظر خود درخواست دهید. علاوه بر تکمیل فرم درخواست، باید مدارک پشتیبانی از جمله کپی گواهی تحصیلی، پاسپورت و نمره مهارت زبان خود را نیز ارائه دهید.

تحصیل در استانبول

شرایط شرکت در برنامه‌ها و ورود به دانشگاه‌ها متفاوت است، بنابراین قبل از درخواست حتما وبسایت رسمی دانشگاه را بررسی کنید. اگر برای یک دانشگاه دولتی درخواست می دهید، ممکن است نیاز به شرکت در آزمون ورودی داشته باشید. هنگامی که در دانشگاه استانبول پذیرفته شدید، قبل از شروع برنامه، باید ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کنید.

اطلاعات کلیدی که بهتر است درباره تحصیل دردانشگاه استانبول (Istanbul university) بدانید

تعداد برنامههای ارائه شده :

  • 22 برنامه کاردانی ارائه شده است.
  • 130 برنامه لیسانس ارائه شده است.
  • 353 برنامه کارشناسی ارشد ارائه شده است.
  • 220 برنامه دکتری ارائه شده است.

تعداد دانشجویانی که در ترکیه تحصیل می‌کنند:

  • 141846 دانشجو در برنامه کاردانی شرکت کرده‌اند.
  • 369275 دانشجو در برنامه لیسانس شرکت کرده‌اند.
  • 9937 دانشجو در برنامه‌های کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند.
  • 6030 دانشجو در برنامه دکتری شرکت کرده‌اند.

معرفی برخی برنامه‌های آموزشی برای تحصیل در استانبول

دانشگاه‌های استانبول تعداد زیادی برنامه‌های آموزشی به زبان انگلیسی، به‌ویژه در مقطع کارشناسی ارشد، ارائه می‌دهند. رشته‌های تحصیلی بسیار متنوعی در دانشگاه‌های مختلف شهر استانبول در دسترس هستند. در ادامه به چند نمونه از برنامه‌های تحصیلی که می توانید در استانبول درخواست دهید، اشاره شده است :

کارشناسی ارشد معماری Master’s degrees in Architecture
مدرک کارشناسی ارشد در علوم کامپیوتر Master’s degrees in Computer Science
کارشناسی ارشد در رشته‌های مهندسی Master’s degrees in Engineering
کارشناسی ارشد علوم سیاسی Master’s degrees in Political Science
مدرک کارشناسی ارشد در رشته مالی Master’s degrees in Finance
مدرک کارشناسی ارشد  MBA Master’s degrees in MBA
کارشناسی ارشد طراحی Master’s degrees in Design

معرفی دانشگاه‌های ارزان برای تحصیل در استانبول

دانشگاه استانبول  Istanbul University :

شهریه برای دانشجویان بین المللی: از 23000 لیره (1570 دلار آمریکا) شروع می شود.

این دانشگاه دولتی که در سال 1453 تأسیس شد، با 7000 کارمند و 180000 دانشجو (در دوره های تحصیلات تکمیلی، کارشناسی و آموزش از راه دور) بزرگترین دانشگاه است.

تحصیل در استانبول

در اینجا شما می توانید 100% به زبان انگلیسی یا ترکیبی از زبان ها تحصیل کنید. و برای تحصیل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در مجموع 22 دانشکده (از جمله: حقوق، اقتصاد، علوم سیاسی، علوم، ارتباطات، آموزش، پزشکی، علوم و غیره) وجود دارد. این دانشگاه دارای یک پردیس تاریخی و همچنین 12 پردیس دیگر در سراسر شهر است. همچنین بیشترین دانشجوی بین المللی را در بین دانشگاه های ترکیه دارد.

دانشگاه بوغازیچی Boğaziçi University :

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی: از 14256 لیره (973 دلار آمریکا) شروع می‌شود.

دانشگاه بوغازیچی نیز یک دانشگاه ارزان در استانبول است و دارای 4 دانشکده، 8 دانشکده است که برنامه های متعددی را پوشش می دهند و 17000 دانشجو در مقطع کارشناسی و 2500 دانشجوی کارشناسی ارشد دارد.

تحصیل در استانبول

این دانشگاه در قرن نوزدهم توسط دکتر سایروس هاملین ( یک آمریکایی از نیوانگلند New England ) تأسیس شد و تا سال 1860 در آنجا تدریس کرد. پس از ملاقات با کریستوفر رابرت (یک تاجر ثروتمند نیویورکی) آنها برای تأسیس قدیمی ترین کالج آمریکایی در خارج از ایالات متحده با یکدیگر موافقت کردند. این دانشگاه دوره‌هایی را در زمینه هنر و علوم، اقتصاد و علوم اداری، آموزش، مهندسی و غیره ارائه می‌دهند. مدرسه زبان های خارجی، موسسه مهندسی زیست پزشکی و علوم محیطی وجود دارد. این دانشگاه همچنین به داشتن فضای پردیس پویا، با امکانات مسکونی و مجموعه وسیعی از باشگاه های دانشجویی، افتخار می کنند.

دانشگاه اوسکودار Üsküdar University :

شهریه بین المللی: از 46859 لیره (3200 دلار آمریکا) شروع می‌شود.

این دانشگاه به طور رسمی در سال 2011 تأسیس شد. آنها به شدت بر تحقیقات در زمینه مغز و اعصاب متمرکز هستند و هدف آنها کمک به پزشکی جهانی از طریق تحقیقات و استفاده از دستگاه ها و پروژه های با فناوری پیشرفته است.

تحصیل در استانبول این دانشگاه دارای دانشکده‌های پزشکی، علوم بهداشتی، مهندسی و علوم طبیعی، و علوم انسانی و اجتماعی هستند. آنها همچنین یک دانشکده حرفه ای خدمات بهداشتی ارائه می دهند. 3 پردیس وجود دارد و می توانید برنامه های دوگانه اصلی و فرعی را نیز در اینجا انجام دهید.

دانشگاه باغچه شهیر Bahçesehir University :

هزینه تحصیل برای دانشجویان بین المللی: از 30000 لیره (2048 دلار آمریکا) شروع می شود.

شعار دانشگاه Bahçesehir “در قلب استانبول At the heart of Istanbul ” است که پردیس اصلی آن درست در بسفر (Bosphorus) است. آنها تعداد بسیار زیادی دانشجوی بین المللی دارند و به مشارکت خود با دانشگاه های سراسر جهان افتخار می کنند. برنامه‌های آن برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد به طور یکسان است. 17500 دانشجو در مقطع کارشناسی و 8500 دانشجوی فارغ التحصیل در دانشکده زبان های خارجی، دانشکده های دندانپزشکی، علوم تربیتی، حقوق، اقتصاد، ارتباطات، معماری و طراحی، مهندسی، علوم بهداشتی و پزشکی دارد. برای تحصیلات تکمیلی، آنها برنامه هایی را در علوم طبیعی و کاربردی، علوم اجتماعی، آموزش و پرورش و علوم بهداشتی ارائه می دهند.

تحصیل در استانبول

هزینه‌های این دانشگاه ارزان در استانبول برای برنامه های کارشناسی در حال حاضر 7900 دلار است، به جز دانشکده پزشکی که 25000 دلار در سال هزینه دارد. برنامه های تحصیلات تکمیلی به مدت 2 سال و هزینه 12000 دلار و برنامه‌های دکتری برای یک برنامه 3.5 ساله 40000 دلار است.

برای درخواست، باید به معیارهای پذیرش آنلاین موجود برای دانشجویان بین المللی مراجعه کنید. گران ترین برنامه تحصیل در دانشکده پزشکی است که 19500 دلار در سال است. سایر مدارک تحصیلی در زمینه ارتباطات، هنر و علوم و غیره 3900 دلار در سال هزینه دارند. لطفاً تمامی هزینه‌ها را در وب سایت رسمی این دانشگاه بررسی کنید تا به روزترین مبالغ مربوط به سال پذیرش مربوطه را مشاهده کنید.

دانشگاه آیدین استانبول Istanbul Aydin University :

شهریه برای دانشجویان بین المللی: از 30000 لیره (4500 دلار آمریکا) شروع می‌شود.

یکی دیگر از دانشگاه های خصوصی واقع در مرکز استانبول، دانشگاه آیدین است. این دانشگاه دارای پردیس زیبا، درصد دانشجویان بین المللی بالا می‌باشد. تمرکز این دانشگاه بر آماده سازی دانشجویان برای زندگی تجاری “در طول زندگی تحصیلی” است.

تحصیل در استانبول

این دانشگاه در سال 2007 تأسیس شد و برنامه‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را ارائه می دهد. 39000 دانشجو در دانشکده های دندانپزشکی، آموزش، علوم و ادبیات، هنرهای زیبا، حقوق، اقتصاد، مهندسی، معماری، علوم بهداشتی و پزشکی ثبت نام کردند. مدرک لیسانس 4500 دلار در سال هزینه دارد (یک برنامه 4 ساله)، در حالی که هزینه کل برنامه‌ها کارشناسی ارشد 4500 دلار یا هزینه کل 6000 دلار است. با این حال هزینه برنامه پزشکی 17500 دلار در سال است.

شرایط درخواست برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی چیست؟

اگر قصد دارید در ترکیه مدرک کارشناسی بگیرید، باید از دبیرستان فارغ التحصیل شده باشید یا در آستانه فارغ التحصیلی باشید. به طور کلی بایستی مدارم زیر را ارائه کنید :

  • فرم درخواست
  • دیپلم دبیرستان (یا مقاله ای که گواهی فارغ التحصیلی شما را تایید می کند)
  • رونوشتی از سوابق تحصیلی
  • نمره مهارت زبان (تافل یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • انگیزه نامه
  • اثبات پرداخت هزینه درخواست (35-100 USD)
  • گواهی مبنی بر داشتن امتحان خروج از دبیرستان (مانند SAT 1، مدرک بین‌المللی، مدرک ملی، و غیره)
  • نامه ای که تضمین می کند که بودجه مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید.

مهلت متداول برای ارسال مدارک درخواست شما قبل از ماه آگوست است.

شرایط درخواست برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

اگر می خواهید در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری ادامه تحصیل دهید. در ادامه به برخی از موارد کلی اشاره شده است اما شما باید الزامات خاص را در وب سایت هر برنامه بررسی کنید.

  • فرم درخواست
  • مدرک لیسانس یا فوق لیسانس
  • انگیزه نامه
  • رزومه / CV
  • معرفی نامه از اساتید و کارفرمایان
  • رونوشتی از سوابق تحصیلی
  • نمرات امتحانات تکمیلی (بسته به برنامه مورد نظر: GRE یا GMAT)
  • نمره مهارت زبان (TOEFL یا آزمون مهارت دانشگاه در بدو ورود)
  • امتحانات کتبی یا مصاحبه (در صورت لزوم)
  • نامه ای که تضمین می کند که بودجه مالی لازم برای حمایت از خود در طول تحصیل را دارید

معمولاً دو مهلت درخواست برای برنامه های تحصیلات تکمیلی وجود دارد:

  • برای ترم پاییز: پایان ماه می
  • برای ترم بهار: پایان دسامبر

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله به آن اشاره شده، کشور ترکیه پلی بین آسیا و اروپا محسوب می‌شود. با توجه به اعتبار دانشگاه‌های ترکیه در سطح جهانی و همچنین هزینه‌های مقرون به صرفه تحصیل و زندگی در ترکیه، یک گزینه ایده‌آل برای دانشجویان ایرانی است. در این مقاله به طور اختصاصی به تحصیل در استانبول پرداختیم و تلاش نمودیم تا بسیاری از جنبه‌های تحصیلی در این شهر ترکیه را پوشش دهیم. موسسه مهاجرتی آرال گام با سال‌ها تجربه در زمینه اخذ اقامت و شهروندی ترکیه و با داشتن مشاوران تخصصی در کنار شماست تا راه را برای شما هموار‌تر کند. ما همواره در این مجموعه در تلاشیم تا تجربه مهاجرت تحصیلی به ترکیه را برای شما لذت‌ بخش تر نماییم.

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

چرا در استانبول تحصیل کنیم؟
استانبول بزرگترین شهر ترکیه و مرکز فرهنگی و مالی آن است. همچنین پلی بین اروپا و آسیا است و تلفیقی از تأثیرات و فرهنگ‌ها را ایجاد می کند. تاریخ طولانی و جذاب استانبول، فرهنگ غنی و گزینه‌های آموزشی در سطح جهانی استانبول را به کشوری مناسب برای دانشجویانی که مایل به تحصیل در خارج از کشور هستند تبدیل کرده است.
وضعیت دانشگاه‌های استانبول چگونه است؟
استانبول یکی از بزرگترین مراکز آموزشی ترکیه است و برخی از بهترین دانشگاه های این کشور را در خود جای داده است. تعداد زیادی مؤسسه دولتی و خصوصی از جمله دانشگاه‌هایی که در موضوعاتی مانند آموزش، بهداشت و پزشکی تخصص دارند، وجود دارد.
برای تحصیل در استانبول کدام دانشگاه‌ها امکانات و مراکز تحقیقاتی مدرنی را ارائه می دهند؟
در ادامه به چند دانشگاه پیشنهادی در استانبول اشاره شده است: دانشگاه اوکان استانبول Istanbul Okan University دانشگاه سابانچی Sabanci University این دانشگاه ها هر ساله پذیرای هزاران دانشجوی بین المللی هستند، دارای امکانات پردیس عالی هستند و در تحقیقات درجه یک شرکت می کنند.

 

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *