موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

ثبت شرکت در ترکیه

سرمایه گذاری ثبت شرکت در ترکیه

ثبت شرکت در کشورهای خارجی می‌تواند موقعیت‌های خوبی برای مهاجرت، کسب درآمد بیشتر و مواردی از این دست ایجاد کند. برای اینکه شما بتوانید شعبه ای از کسب و کار خود را به کشوری دیگر انتقال بدهید و یا بتوانید یک شرکت در کشوری جدید ثبت کنید نیاز دارید با قوانین و جزئیات ثبت شرکت در آن کشور آشنا شوید و سپس با تطبیق شرایط و قوانین با وضعیت خود فرایندهای قانونی و کاری را انجام داده و به پیش ببرید.

در ادامه این متن قصد داریم به بررسی شرایط ثبت شرکت در ترکیه و مسائل جانبی مربوط با آن بپردازیم.

تعریف شرکت و انواع آن

پیش از اینکه بخواهید با فرایندهای ثبت شرکت درگیر شوید و در خصوص آن اطلاعات کسب نمایید لازم است که بدانید به طور کلی شرکت چیست و شامل چه دسته بندی‌هایی می‌شود. تعریف و توضیح اولیه شرکت شامل مجموعه ای از افراد است که برای دست یابی به یک هدف مشترک فعالیت می‌کنند.

تفاوت‌هایی که میان اهداف شرکت‌ها و شیوه‌های دست یابی به آن‌ها وجود دارد می‌تواند دسته بندی‌های اصلی برای انواع شرکت‌ها را ایجاد کند. به طور کلی شرکت‌ها شامل دو نوع تجاری و یا مدنی می‌شوند که در ادامه بیشتر به جزئیات آن‌ها می‌پردازیم.

  • شرکت‌های تجاری: اگر دو یا چند شخص حقوقی یا حقیقی برای انجام فعالیت‌های تجاری از هر نوع مجموعه ای را گرد آوری کنند می‌توان گفت یک شرکتً تجاری تاسیس شده است. شرکت‌های تجاری با هدف کسب درآمد و سود تاسیس شده و فعالیت می‌کنند. شما برای اینکه بتوانید به شکل رسمی شرکت تجاری خود را تاسیس نموده و به آن هویت ببخشید نیاز دارید تا نام آن را در ادارات یا موسسات فعال در زمینه ثبت شرکت‌ها، وارد کنید.
  • شرکت‌های مدنی یا حقوقی: به شرکت‌هایی که حتماً توسط اشخاص حقیقی به وجود می‌آیند وبا ثبت آن‌ها در دفاتر رسمی می‌توان به آن‌ها هویت بخشید، شرکت‌های مدنی یا حقوقی می‌گویند. در این دست از شرکت‌ها هدف انجام فعالیت‌های تجاری و یا تجارت به شیوه‌های مختلف نیست.

شرکت‌های مدنی و تجاری علاوه بر تفاوت‌هایی که در خصوص اهداف و نوع فعالیت خود دارند شامل تفاوت‌های دیگری می‌شوند که در زیر به شکلی خلاصه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  • اتفاقاتی نظیر ورشکستگی و یا مقررا تصفیه، مرور زمان و…. تنها مختص به شرکت‌های تجاری است و برای شرکت‌های مدنی از مقررات اعسار استفاده می‌شود.
  • برای تقسیم سود و زیان در شرکت‌های تجاری اصول و معیارهای بسیار متعددی با توجه به نوع شرکت، وجود دارد اما در شرکت‌های مدنی به جای تمامی این اصول تنها به نسبت سهم هر شخص توجه می‌شود و با توجه به آن تقسیم درآمد و زیان انجام می‌پذیرد.
  • در شرکت‌های مدنی مسئولیت‌ها و وظایف میان اشخاص تقسیم نخواهد شد بلکه همگی به نوعی منفرد اداره می‌شود اما این قانون در اغلب شرکت‌های تجاری صدق نمی‌کند چرا که سهام داران با توجه به نوع شرکت و حتی میزان سرمایه خود می‌توانند مسئولیت‌ها و جایگاه‌های متفاوتی داشته باشند.
  • شرکت‌های تجاری موظف خواهند بود که فعالیت‌های خود را در چهارچوب قوانین و نظم مشخصی به پیش ببرند که همین نکته می‌تواند محدودیت‌های متعددی را در جریان کاری آن‌ها به وجود بیاورد اما این نکته در خصوص شرکت‌های مدنی صدق نمی‌کند. شرکت‌های مدنی می‌توانند فعالیت‌های خود را بدون چهارچوب مشخص تا جایی که به قوانین مدنی آسیب نزنند به پیش ببرند.
  • برای ثبت شرکت های تجاری شما و شرکایتان وظیفه دارید اقامتگاه و تابعیت شرکت را مشخصا اعلام نمایید در صورتی که برای شرکت های مدنی ضرورتا نیازی به مشخص نمودن اقامتگاه و تابعیت وجود ندارد.

تا به اینجا علاوه بر آشنایی با دسته کلی شرکت‌ها و تفاوت آن‌ها تا حد زیادی با شرکت‌های تجاری و حدود آن‌ها نیز آشنا شدیم. در این متن منظور ما ثبت شرکت تجاری در ترکیه خواهد بود و تمامی اطلاعات برای ثبت این دسته از شرکت‌ها ارائه داده خواهد شد.

انواع شرکت‌های تجاری فعال در ترکیه

شرکت‌های تجاری می‌توانند انواع گوناگونی داشته باشند. دسته بندی‌هایی که برای شرکت‌های تجاری عنوان می‌شود با توجه به قانون تجاری و مدنی هر کشور متفاوت خواهد بود. البته این تفاوت‌ها بیشتر در خصوص حد و حدود فعالیت‌های تجاری شرکت‌ها و جزئیات آن‌ها اعمال شده است و چندان تمایزی در کل به وجود نیاورده است. به طور کلی انواع شرکت‌های تجاری به شکل معمول شامل آیتم‌های زیر می‌شوند:

شرکت‌های سهامی

شرکت‌های سهامی به طور کلی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه اصلی آن به قسمت‌های مساوی تقسیم شده است. این تقسیم بندی‌ها اصطلاحاً سهام نامیده می‌شوند. افراد می‌توانند با خرید این سهام‌ها تبدیل به سهام داران شرکت شوند و بدین ترتیب با توجه به درصد سهام خود در سود و یا زیان شرکت سهیم شوند. نکته ای که در خصوص این شرکت‌ها وجود دارد تعداد شرکا است.

طبق قانون کشور ترکیه بایستی تعداد شرکا 5 نفر یا بیشتر باشد. سهام داران این دست از شرکت‌ها می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. شرکت‌های تجاری سهامی خود به دو دسته سهامی عام و خاص تقسیم بندی می‌شوند.

سهامی عام: در این نوع شرکت‌ها بخشی از سرمایه اصلی شرکت به واسطه فروش سهام به مردم تامین می‌شوند. برای این کار موسسین شرکت ابتدا سرمایه و ارزش مجموعه خود را تعیین می‌کنند و سپس 35% از این مبلغ را خود در یک حساب به نام شرکت سپرده گذاری می‌کنند و همچنین در قبال 20% دیگر از این سرمایه تعهد اعلام می‌دارند. پس از طی این فرایندها لازم است یک اظهارنامه به همراه اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی را آماده نموده و به مراجع ثبت شرکت‌ها ارائه دهند.

طبق قانون ترکیه سهام داران این شرکت‌ها بایستی بیشتر از حداقل 250 نفر باشند.

سهامی خاص یا آنونیم: این دسته از شرکت‌های سهامی تمامی سرمایه خود را به کمک موسسین خود تهیه می‌کنند. هیچ نوع اوراق قرضه ای برای این شرکت‌ها وجود نخواهد داشت و افراد برای جابه جایی سهام‌ها و یا اضافه نمودن شریک جدید بایستی با تمامی شرکا مشورت کرده و رضایت آن‌ها را کسب کنند. فرایندهای ثبت این دسته از شرکت‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. سهام داران این دسته از شرکت‌ها بایستی کمتر از 250 نفر باشد.

نکته ای که لازم است در پایان توضیحات مربوط به شرکت‌های سهامی اضافه نماییم، شیوه برگزاری جلسات آن‌ها است. بر اساس قانون تجارت ترکیه برای برگزاری جلسات مجمع عمومی این شرکت‌ها نیاز است که نمایندگی از وزارت بازرگانی ترکیه حضور داشته باشد در غیر این صورت جلسه برگزار شده و تصمیمات آن فاقد اعتبار خواهند بود.

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت‌های مسئولیت محدود از رایج‌ترین شرکت‌های بازرگانی و تجاری هستند که به منظور پیش برد فعالیت‌های تجاری میان دوستان، آشنایان و یا اعضای خانواده تاسیس می‌شوند. این شرکت‌ها کاملاً برای اهداف تجاری طراحی شده اند. شرح وظایف و تعهدات افراد در این دست از شرکت‌ها تنها به نسبت سرمایه وارد شده توسط آن‌ها خواهد بود.

از حداقل 2 نفر گرفته تا حداکثر 50 نفر می‌توانند برای ثبت شرکت‌های مسئولیت محدود یا لیمیتیت در ترکیه اقدام نمایند. نکته دیگر در خصوص این دست از شرکت‌ها عدم دسترسی پستانکاران به سرمایه خارج از شرکت شرکا است. در ترکیه شما با حداقل بودجه 10 هزار لیر می‌توانید برای ثبت این دست از شرکت‌ها اقدام نمایید.

جزئیات قوانین مربوط به ثبت این دسته از شرکت‌ها تا حد زیادی مشابه به قوانین سایر شرکت‌ها می‌باشد.

شرکت‌های تضامنی

شرکت‌های تضامنی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که دو یا چند شریک با یکدیگر تحت اسمی مشخص شروع به فعالیت‌های تجاری می‌کنند. اشخاص در این شرکت‌ها می‌توانند سرمایه‌های متفاوتی داشته باشند. نکته چنین شرکت‌هایی در این است که پستانکار می‌تواند طلب خود را از هر یک از شرکا درخواست کند.

در این شرکت‌ها در صورتی که سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‌ها کفایت نکند هر یک از شرکا موظف هستند قرض‌ها را پرداخت نمایند. البته بایستی ذکر نمود که شرکا می‌توانند میان خود بر اساس سهم هرکس در سود و زیان، تقسیم بدهی انجام دهند.

شرکت‌های مختلط

در شرکت‌های مختلط امور و وظایف به شکل متفاوتی تقسیم می‌شود. در این شرکت‌ها یک شخص خاص و یا چند نفر مشخص می‌توانند تمامی مسئولیت‌ها و وظایف شرکت را مدیریت کنند و به اصطلاح دارای سهم الشرکه هستند. به این افراد به اصطلاح شرکای ضامن گفته می‌شود.

باقی افرادی که در این دسته از شرکت‌ها سهام دار هستند تنها نسبت به سرمایه یا سهام خود در شرکت مسئولیت خواهند داشت. نکته ای که در خصوص این دست از شرکت‌ها وجود دارد این است که اشخاص حقوقی نمی‌توانند به عنوان شرکای اصلی یا همان ضامن انتخاب شوند.

شرکت‌های گروهی

شرکت‌های گروهی برای هدف مشخصی تاسیس می‌شوند در حقیقت ثبت این شرکت‌ها راهی است که به واسطه آن می‌توان امکان انجام فعالیت‌ها تجاری برای یک بنگاه اقتصادی را میسر ساخت. نکته جالبی که در خصوص مدیریت و تقسیم وظایف این شرکت‌ها وجود دارد این است که حقوق و تعهدات سهام داران و شرکا طبق اساسنامه شرکت تعیین خواهد شد.

این نکته بدین معنی است که افراد در این شرکت با توجه به سهام و سرمایه خود مسئولیت نخواهند داشت بلکه حد و حدود آن‌ها توسط اساسنامه معین می‌شود. در شرکت‌های گروهی تمامی سهام داران بایستی افراد حقیقی باشند.

موسسات مالی و یا صرافی

این موسسات مالی می‌توانند در قالب شرکت‌های سهامی شروع به فعالیت کنند. برای ثبت موسسات مالی نیاز به مجوزهای متعددی از سوی سازمان‌های درگیر است که البته فعلاً امکان صدور این مجوزها فراهم نمی‌باشد. در صورتی که قصد دارید یک صرافی یا موسسه مالی تاسیس کنید باید از راهکارهای ویژه و پیچیده ای استفاده نمایید که برای شما توسط وکلای حرفه ای با توجه به شرایط روز،روشن خواهند شد.

تا به اینجا در خصوص انواع شرکت‌هایی که می‌توانند در تکیه تاسیس شده و فعالیت خود را ادامه بدهند آشنا شدید. اسامی این شرکت‌ها ممکن است با توجه به زبان هر منطقه متفاوت باشد اما باید بدانید که تنوع آن‌ها محدود به همین 7 دسته می‌شود. البته ممکن است گزینه‌های دیگری نیز به عنوان شرکت‌ها فعالیت کنند. باید بدانید که باقی آیتم‌ها به نوعی از زیر مجموعه‌های این شرکت‌ها محسوب می‌شوند.

شرکت‌های شخصی در ترکیه

نوع دیگری از شرکت‌ها هستند که با توجه به شیوه‌های شروع بیزینس در ترکیه بسیار محبوب هستند. شرکت‌های شخصی توسط تنها یک شخص حقیقی ثیت می‌شود و به واسطه آن شخص می‌تواند مجوز انجام فعالیت تجاری خود را دریافت نماید. چنین شرکت‌هایی دامنه‌ها فعالیت بسیار محدودی خواهند داشت.

برای ثبت چنین شرکت‌هایی شما می‌توانید با حداقل بودجه 3 هزار لیر اقدام نمایید. شرکت شخصی معادل دریافت مجوز کسب و کار در ایران است. شما می‌توانید در یک بازه زمانی دو الی سه روزه در صورتی که مدارک کاملی داشته باشید، شرکت شخصی خود را تاسیس نمایید و آغاز به کار نمایید.

چه مشاغلی در ترکیه به ثبت شرکت نیاز دارند

جالب است بدانید که در ترکیه شما برای انجام هر کاری نیاز به ثبت شرکت خواهید داشت. به شکل دقیق‌تر باید گفت شروع و راه اندازی هر کار یا بیزینسی در ترکیه نیاز به ثبت شرکت خواهد داشت. شما برای بازکردن سوپرمارکت، آرایشگاه، کارواش و یا موارد مشابه بایستی در ابتدا یک شرکت برای خود تاسیس نمایید و آن را ثبت نمایید.

با توجه به این نکته اگر شما قصد دارید به واسطه ثبت شرکت در ترکیه اقامت این کشور را دریافت کنید، انتخاب‌های زیادی برای زمینه فعالیت شرکت خود خواهید داشت.

چرا ترکیه برای ثبت شرکت مناسب است؟

پیش از اینکه شما را بیشتر با فرایندهای قانونی ثبت شرکت در ترکیه و جزئیات آن‌ها آشنا نماییم بهتر است ابتدا با مزایای تاسیس شرکت در این کشور آشنا شوید. در سال‌های اخیر افراد بسیار زیادی هستند که ترجیح می‌دهند سرمایه خود را برای شروع یک کسب و کار جدید به ترکیه ببرند.

چنین محبوبیتی به واسطه بسترها و فرصت‌های متعدد این کشور به منظور کسب درآمد است. در ادامه به شکل دقیق‌تر به این فرصت‌ها و امتیازات اشاره خواهیم نمود:

  • آزادی در انتخاب شرکا: یکی از مهم‌ترین آیتم‌های ثبت یک شرکت پیدا کردن شرکای مناسب و سازگاری با آن‌ها است. کشور ترکیه جز بررسی‌های قانونی هر یک از افراد، هیچ سخت گیری دیگری برای شرکا اعمال نمی‌کند. ترکیه شما را برای ثبت شرکت ملزوم به داشتن یک شریک ترک نخواهد کرد. همین نکته می‌تواند روند کار را برای شما بسیار آسان‌تر و سریع‌تر به پیش ببرد.
  • دریافت اقامت: مهاجرت این روزها یکی از مبحث‌های بسیار محبوب در میان افراد است و شیوه‌های بسیار مختلفی برای آن وجود دارد. کشور ترکیه یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت ایرانیان است. کشور ترکیه به افرادی که سرمایه خود را در قالب کسب و کار به این کشور انتقال دهند، اقامت خواهد داد. در حقیقت شما می‌توانید به کمک ثبت شرکت در این کشور علاوه بر اینکه درآمد زایی می‌کنید، مهاجرت ایمنی را تجربه کنید. فرایند گرفتن اقامت کامل در یک بازه زمانی انجام خواهد شد اما این بازه زمانی برای شما ایجاد محدودیت یا دشواری نخواهد کرد. با توجه به این نکته می‌توان گفت ثبت شرکت در ترکیه بهانه ای برای مهاجرت آسان و بدون خطر است.
  • سفر آسان: یکی دیگر از مزایای بسیار مهم و جالب توجه ثبت شرکت در ترکیه امکان سفر آسان و بدون ویزا خواهد بود. شما با ثبت شرکت و دریافت اقامت ترکیه می‌توانید به سادگی بدون نیاز به گرفتن ویزای مقصد سفر و طی کردن مراحل زمان بر و هزینه بردار تهیه ویزا، به 10 کشور دنیا سفر کنید. چنین ویژگی باعث می‌شود تا شما ارتباطات و کسب و کار خود را با راحتی هر چه تمام‌تر گسترش دهید و حتی تفریحات بیشتری را برای خود تدارک ببینید.
  • مقرون به صرفه: کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که هزینه‌های جاری برای زندگی در آن و همچنین تهیه سایر امکانات مناسب و مقرون به صرفه است علاوه بر این هزینه‌های جانبی برای نگهداری و پیشبرد شرکت به نسبت کم خواهد بود. با توجه به این مساله می‌توان گفت ریسک شکست‌های مالی یا ورشکستگی‌ها بسیار کم‌تر می‌شوند و از سوی دیگر شما می‌توانید با سرعت بیشتری به سود دهی برسید و هزینه‌ها را جبران نمایید.
  • مالیات منصفانه: پس از ثبت شرکت و شروع فعالیت‌ها مطمئناً مدتی طول می‌کشد تا شما به درآمد برسید و بتوانید هزینه‌های خود را مدیریت کنید. کشور ترکیه از شرکت‌ها و کسب و کارهای خود بر حسب میزان درآمد آن‌ها مالیات خواهد گرفت. این ویژگی باعث می‌شود تا شما بتوانید به شکلی ایمن‌تر فعالیت‌های تجاری خود را انجام دهید. بسیاری از کشورها نرخ‌های ثابتی را برای مالیات تعیین می‌کنند که بدین ترتیب شما مجبور هستید درآمد خود را آن قیمت هماهنگ کنید که این خود دشواری‌های بسیاری به همراه دارد. قوانین منعطف و منصفانه مالیات ترکیه یکی از نقاط مثبت اساسی ثبت شرکت در این کشور است.
  • عرصه مشابه همکاری: جالب است بدانید که مشاغلی که شما در ایران آن‌ها را دنبال می‌کنید اغلب قابلیت ثبت در ترکیه را نیز خواهند داشت. با توجه به این نکته شما می‌توانید با مهارت و خیال آسوده تری شرکت خود را در این کشور ثبت نمایید. در برخی از مشاغل ممکن است جزئیات کار کمی متفاوت باشند که آن‌ها نیز نمی‌توانند تغییرات جدی در کار شما به وجود بیاورند.
  • فرهنگ‌های مشابه: شما برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را در کشوری جدید راه بیندازید و آن را به پیش ببرید و یا برای اینکه بتوانید زندگی جدید خود را با کیفیت بالا در کشوری جدید آغاز نمایید؛ نیاز دارید تا با فرهنگ و آداب آن کشور به خوبی آشنا شوید. کشور ترکیه با توجه به همسایگی که با ایران دارد، از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم بسیار شبیه به ایران بهره مند است. این نکته باعث می‌شود تا شما بتوانید به سادگی هر چه بیشتر در این کشور جا بیفتید و با سبک زندگی جدید خود سازگار شوید.
  • موقعیت جغرافیایی: با توجه به اینکه ترکیه رابطی میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود شما فرصت‌های بسیار مناسبی برای ایجاد ارتباطات شغلی با کشورهای دیگر خواهید داشت.
  • آزادی از تحریم‌ها: فعالیت تجاری در ترکیه به شما این امکان را خواهد داد تا از تحریم‌های موجود علیه ایران آزاد شوید و به سادگی حواله‌های مالی خود را در میان کشورها مختلف و بانک‌های جهانی، انجام دهید. (برای بهره مندی از قابلیت نقل و انتقالات مالی بین المللی شما بایستی در اساسنامه شرکت خود ذکر نمایید که هیچ گونه مراوده تجاری با ایران ندارید.)

با توجه به این مزایا و بسیاری نکات مثبت دیگر مانند اقتصاد رو به رشد ترکیه و… که همراه با ثبت شرکت در این کشور به دست می‌آیند می‌توان گفت، ثبت شرکت در ترکیه در صورتی که قانونی و هوشمندانه انجام شود بسیار ایمن و سودده خواهد بود.

مراحل ثبت شرکت در ترکیه

شما برای اینکه بتوانید شرکت خود را در ترکیه به ثبت برسانید فرایندهای مختلفی را در پیش خواهید داشت. این فرایندها می‌توانند با توجه به نوع شرکت، نوع فعالیت شما، گستردگی فعالیت شما و مواردی از این دست با جزئیات متفاوتی همراه شوند. در ادامه به شما فرایند کلی کار را توضیح خواهیم داد. این فرایند مراحل مشترک ثبت شرکت‌ها با شرایط مختلف را عنوان خواهد نمود:

  1. لازم است که ابتدا شرکای فعال، گذرنامه‌های معتبر تهیه کنند و سپس گذرنامه‌های خود را به کمک موسسه های مربوطه ترجمه نموده و معدل سازی کنید.
  2. به منظور پیشبرد دقیق‌تر و سریع‌تر کارهای خود یک حسابدار رسمی ترک را استخدام نمایید.
  3. اساسنامه ای که با توجه به شرایط خود تنظیم نموده اید را با کیفیت و دقت بالا به زبان ترکی ترجمه نمایید.
  4. لازم است که برای گرفتن شماره مالیات سهامداران شرکت خود به اداره مالیات ترکیه مراجعه نمایید.
  5. در طی فرایندهای اداری بایستی فرم‌های مربوط به ثبت شرکت در ترکیه را کامل نمایید.
  6. دسته ای دیگر از فرم‌هایی که بایستی کامل کنید مربوط به اتاق بازرگانی ترکیه می‌شود.
  7. پس از تکمیل فرم‌های مربوط به اطلاعات شرکت خود در اتاق بازرگانی ترکیه نیاز است در همین اتاق برای تنظیم فرم تعهد اقدام نمایید.
  8. مدیر عامل رسمی و اصلی شرکت بایستی برای ثبت امضای خود به اداره ثبت احوال مراجعه کند.
  9. در این مرحله اساسنامه ای که پیش‌تر برای شرکت خود تنظیم نموده ای بایستی توسط اداره ثبت احوال به تایید رسمی برسد.
  10. نیاز است که حساب شخصی خود را برای انتقال سرمایه شرکت به آن، افتتاح نمایید. نکته ای که لازم است در این مرحله به آن توجه شود این است که حتماً از حساب شخصی خود استفاده نمایید و به هیچ عنوان در این مرحله به اشخاص دیگر اعتماد نکنید.
  11. دقت داشته باشید که حداقل یک چهارم از سرمایه اصلی شرکت بایستی در حساب شخصی شما احراز شود.
  12. لازم است که برای شرکت خود روزنامه رسمی منتشر نمایید.
  13. بایستی اجاره نامه مربوط به محل شرکت خود را تنظیم نمایید. پس از تنظیم اجاره نامه و گرفتن مکان مناسب خود لازم است که اطلاعات مربوطه را به اداره مالیات بفرستید. در این مرحله اداره مالیات به منظور بررسی وضعیت شما و صحت حرف‌های شما یک بازرس به محلتان اعزام خواهد نمود.
  14. شما نیاز است که به اداره ای تحت عنوان (ورگی لوحاسی) در ترکیه مراجعه نمایید. به واسطه خدماتی که در این اداره ارائه داده می‌شود شما می‌توانید شماره مالیات شرکت خود را دریافت نمایید.
  15. شما می‌توانید در این مرحله کارت ثبت شرکت خود را که اصطلاحاً به آن کارت بازرگانی نیز گفته می‌شود را دریافت نمایید.
  16. حال نیاز است که مجوز دفتر حسابداری شرکت خود را دریافت نمایید و برای بازگشایی آن اقدام نمایید.

با پایان یافتن این مراحل دقت نمایید که اسناد مربوط به شرکت شما حتماً در سیستم رجیستری مرکزی یا MERSIS ثبت شود تا مراحل قانونی کار شما با موفقیت به اتمام برسد. برخی از اسنادی که طی این مراحل آن‌ها را آماده نموده اید نیز با توجه به شرایط و نوع فعالیت شما بایستی به دفتر ثبت مربوط به تجارت ارسال شوند.

شما می‌توانید برای اینکه این مراحل را با سرعت بیشتر و آسان‌تر به پیش ببرید از وکلای فعال در این زمینه‌ها کمک بگیرید. دقت داشته باشید که انتقالات مالی را تنها به واسطه حساب شخصی خود و یا حساب‌های شرکای خود انجام دهید و به هیچ عنوان به حساب وکلا یا موسسه های قانونی اطمینان نکنید.

هزینه ثبت شرکت در ترکیه

در صورتی که دقت و حساسیت کافی را در فرایندهای ثبت شرکت به خرج ندهید، هزینه‌های اضافی زیادی به شما تحمیل خواهد شد. دقت داشته باشید تا یک شرکت عامل مناسب و از همه مهم‌تر یک محاسبه چی یا به عبارتی حسابدار خوب را استخدام نمایید.

به طور معمول شما بایستی برای اجاره دفتر، هزینه محاسبه چی، هزینه سالیانه دفتر و حسابرسی پول خرج کنید. اگر با توجه به کسب و کار خود مجوز نیز دریافت نموده اید یک هزینه حدوداً 1000 لیری به شکل ماهیانه نیز به مخارج شما اضافه می‌شود. هزینه ماهیانه محاسبه چی نیز به شکل میانگین ماهیانه 600 لیر خواهد بود. اگر اقدام به تهیه دفتر مجازی نموده اید باید حداقل ماهیانه 250 لیر اجاره بدهید.

شما می‌توانید با انجام کارهایی مانند گرفتن دفتر اشتراکی و… هزینه‌های خود را کاهش بدهید.

هزینه‌های ثبت برند در ترکیه

اگر قصد دارید برند خود را به ثبت برسانید نیز باید درخواست خود را به سازمان WIPO جهانی ارائه دهید تا هزینه‌های برند با توجه به شرایط شما به فرانک سوئیس محاسبه شود. در صورتی که به برند بین المللی نیاز ندارید و یا فعالیت تولیدی ندارید مجوز کاری شما که بین 10 الی 15 سال اعتبار دارد به عنوان برند یا نماد تجاری شما عمل می‌کند.

در صورتی که فعالیت تولیدی اختصاصی دارید لازم است به کمک موسسه ثبت اختراع ترکیه یا TPE اقدام نمایید. هزینه‌های ثبت برند شما از این راه نیز با توجه به شرایط شما تعیین خواهد شد.

تفاوت ثبت شرکت در ایران و ترکیه

با توجه به اینکه ایران و ترکیه فرایندها و قوانین ثبت شرکت را با توجه به قوانین فرانسه تعیین نموده اند می‌توان گفت چندان تفاوتی میان مراحل ثبت شرکت میان دو کشور وجود ندارد البته تمایزهای اندکی در این میان وجود دارد. از نمونه ای تفاوت‌ها می‌توان به تفاوت‌های مالیاتی اشاره نمود.

به طور مثال بحثی تحت عنوان مالیات بر اجاره در ترکیه وجود دارد که توسط مستاجر پرداخته می‌شود اما همین مالیات در ایران توسط موجر پرداخت می‌شود. تفاوت دیگر در بیمه کارکنان است که ایران تنها یک نوع بیمه را معرفی کرده است در حالی که کشور ترکیه سه نوع بیمه متفاوت برای کارکنان معرفی نموده است.

سخن پایانی

ثبت شرکت در ترکیه به شکل‌های مختلف و با اهداف مختلف صورت می‌پذیرد. این کشور با توجه به بسترها و امتیازاتی که درون خود جای داده است می‌تواند برای تاسیس شرکت مقصد مناسبی باشد. برای ثبت شرکت‌ها با توجه به نوع شرکت، هدف شرکت، حوزه فعالیت، گستردگی فعالیت و مواردی از این دست بایستی مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید و هزینه‌های مختلفی را متحمل شوید.

برای ثبت شرکت در ایران و یا ترکیه تفاوت‌های چندانی وجود ندارد و تنها جزئیات کار متفاوت خواهد بود که این خود می‌تواند آسانی و سرعت بیشتری را در ثبت شرکت به وجود بیاورد. موسسه های حقوقی و وکلای بسیاری هستند که می‌توانند به شما برای ثبت قانونی یک شرکت در ترکیه کمک کنند. سعی کنید کاملاً مطابق قوانین و با هشیاری هر چه تمام‌تر پیش بروید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.2 از 5 از 10 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار سیروس شیرزادی
    سیروس شیرزادی
    ۰۳ مهر ۱۴۰۰

    برای هر کاری باید شرکت ثبت کرد؟
    مالیات در ترکیه چقدره؟ شما کارهای ثبت شرکت رو انجام می دین؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۰۳ مهر ۱۴۰۰

      در ترکیه برای هر کاری باید کد مالیاتی داشته باشید. حتی برای افتتاح حساب بانکی
      قوانین مالیات تخصصی بوده و پیچدگی خاص خود را دارد. هر شرکتی الزاما باید یکنفر حسابدار معرفی کند تا مشاوره مالی به شرکت ارائه کند.
      بله برای ثبت شرکت می توانید از خدمات آرال گام (aralgam) استفاده کنید.