موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

خانه‌های عثمانی در استانبول

گردشکری خانه‌های عثمانی در استانبول

از لحاظ فرهنگی خانه‌های عثمانی در استانبول از اهمیت بالایی برخوردار هستند و نباید از آن‌ها غافل شد. خانه‌هایی که به ندرت در راهنمای سفر و گردشگری ذکر شده‌اند و اغلب تحت الشعاع منطقه تاریخی سلطان احمد از جمله مسجد آبی معروف و ایاصوفیه (Hagia Sophia) هستند، نشان دهنده زندگی عثمانی‌های عادی و معمولی است.

اگر کاخ‌های بزرگ استانبول را بازدید نموده باشید درباره ماجراهای عجیب و قهرمانانه سلطنت عثمانی کم و بیش می‌دانید، اما یافتن اطلاعات در مورد زندگی روزمره در شهری که آن زمان قسطنطنیه نامیده می‌شد، سخت‌تر است. کتاب مارک تواین به نام «بی‌گناهان خارج از کشور The Innocents Abroad» به همین موضوع اشاره می‌کند. اما برای الهام‌گیری و کشف واقعیت می‌توان از سبک خانه‌های عثمانی بهر جست.

معماری خانه‌ها در دوران عثمانی

دیگر اثری از سبک و طرحی خانه‌های عثمانی در شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول به چشم نمی‌خورد، زیرا استانبول برای برآوردن نیاز‌های خریداران خانه امروزی وارد بازار مدرن و مد روز املاک گردیده است.

چیدمان و ترکیب معمول خانه‌های عثمانی دو یا سه طبقه بود. سرویس‌های بهداشتی در حیاط‌ها قرار داشتند و تنها در سال‌های بعد در ساختمان‌های داخلی گنجانده شدند. در قرن نوزدهم خانه‌ها از چوب‌هایی مانند کاج و بلوط ساخته می‌شدند. که البته به دلیل خطر آتش سوزی دسته جمعی ممنوع گردید. از دیگر خانه‌های عثمانی می‌توان به Exedras، یک نیم‌دایره با پنجره‌ها، در نمای جلویی اشاره کرد. بنابراین اگر می‌خواهید با فرهنگ خانه‌های عثمانی بیشتر آشنا شوید، به مکان‌های زیر سری بزنید و از آن‌ها بازدید کنید.

1: خانه های فنر و بالات (Fener and Balat Houses)

در سال 2003، یونسکو برای نجات خانه‌های در حال فروپاشی فنر و بالات در تیتر خبر‌ها قرار گرفت. یک دهه بعد با رفتن مردم به سمت Merdivenli Yokus و خیابان Kiremit، پیاده‌روی‌ها در این دو محله محبوبیت بیشتری پیدا کردند. اهمیت تاریخی این محله‌ها ناشی از تأثیرات یهودی، یونانی و ارمنی است که منجر به داستان‌های هیجان‌انگیز برای گفتن می‌شود.

خانه‌های عثمانی در استانبول

هر دو خیابان که با رنگ‌های روشن بازسازی و رنگ‌آمیزی شده‌اند، به عنوان مناطق توریستی در فضای مجازی همانند اینستاگرام به تصویر کشیده شده‌اند. بنابراین یک روز کامل را برای گردش در این محله‌ها اختصاص دهید و در آنجا به کافه‌ها و مکان‌های دیدنی محلی بروید.

2: کوزگونچوک (Kuzguncuk) در استانبول آسیایی

کوزگونچوک (Kuzguncuk) که اغلب منطقه بکر استانبول نامیده می‌شود، مردم محلی و ترک‌های مناطق دیگر را نیز به خود جذب نموده است که در خیابان‌های آن قدم بزنند و لذت ببرند. که خانه‌ها به دلیل ظاهر رنگارنگشان متمایز و چشم‌گیر هستند. سایه‌های عمیق قرمز، آبی و سبز همراه با سایه‌های روشن زرد و صورتی ترکیب جذابی را پدید آورده‌اند که برای عکاسان نیز جذابیت دارد.

خانه‌های عثمانی در استانبول

عمارت‌های معروف را در خیابان Perihan Abla خواهید دید و در خیابان‌های دیگر بگردید و از مغازه‌ها، کافه‌ها، گالری‌ها و کلیساهای محلی بازدید کنید. مطمئن باشید یک روز فوق العاده را تجربه خواهید کرد.

3: سوگوکسمه سوکاک Sogukcesme Sokak

خانه‌های این خیابان مربوط به قرن نوزدهم است و این خیابان نزدیک به منطقه سلطان احمد است که دیدن این خانه‌ها را برای همه گردشگران آسان می‌کند. نام آن به معنای «خیابان فواره سرد treet of the cold fountain » است که البته برخی از آن‌ها بازسازی شده و به عنوان هتل از آن‌ها استفاده می‌شود.

4: محله زیرک و سلیمانیه (Zeyrek and Suleymaniye)

بسیاری از خانه‌های چوبی در زیرک و سلیمانیه دیگر وجود ندارند با وجود اینکه تلاش‌هایی برای بازسازی صورت گرفت. یونسکو زیرک و سلیمانیه را “میراث فرهنگی جهانی” می‌نامد و اگرچه پروژه زیرک قبلاً خانه‌های زیادی را بازسازی کرده است، اما مرمت بخش‌ها بسیار دیگر هنوز باقی‌ مانده است و البته بسیاری هم از بین رفته‌اند.

5: عمارت یالی بسفر (Bosphorus Yali Mansions)

خانه‌های عثمانی در استانبول

پیشنهادات بالا خانه‌های معمولی عثمانی را نشان می‌دهند، اما برای دیدن ویلاهای لوکس و سطح بالا که گران‌ترین بازار املاک ترکیه هستند، از سفر دریایی بسفر Bosphorus برای دیدن عمارت‌های ساحلی Yali استفاده کنید. ساخته شده در طول امپراتوری عثمانی توسط اعضای ثروتمند و نخبه جامعه که اکثر آنها از مصالح ساختمانی چوب استفاده می کردند و دارای وضعیت حفاظتی بودند. از این رو هر میلیونر خوش شانسی که توانایی خرید دارد باید قبل از انجام تعمیرات یا نوسازی، مجوز دولتی دریافت کند.

سایر مکان‌ها در ترکیه برای دیدن خانه‌های عثمانی

علاوه بر خانه‌های عثمانی در استانبول، مکان‌های دیگری در ترکیه به دلیل داشتن جواهرات معماری خود شهرت دارند. سافرانبولو Safranbolu مقصدی معروف با خانه‌های حفاظت‌شده است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. در کنار بیپازاری (Beypazari) در نزدیکی منطقه آنکارا، بازدیدکنندگان هتل‌های بازسازی‌شده عثمانی برای دیدن دکوراسیون داخلی و همچنین معماری بیرونی را رزرو می‌کردند.

آماسیا (Amasya) در کنار رودخانه اصلی که از شهر می‌گذرد اقداماتی صورت داده است و موزه محلی زندگی عثمانی‌ها را در این خانه‌ها شرح می‌دهد. هر سه موزه در فضای باز برای بازدید لذت بخش هستند. خانه‌ها در اینجا متفاوت هستند زیرا مردم محلی از سنگ برای ساختن نیمه پایینی و از چوب برای بالا استفاده می‌کردند، بنابراین خطر آتش‌سوزی به حداقل می‌رسد. در آخر نیز در منطقه بورسا می‌توانید به روستای جالب Cumalikizik که یک سایت میراث یونسکو است، بروید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *