موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

عدم پرداخت مالیات بر اجاره جریمه دارد!

سرمایه گذاری عدم پرداخت مالیات بر اجاره

مالیات یکی از رکن‌های مهم اقتصاد کشور ترکیه است و کشور ترکیه نظارت ویژه‌ای روی پرداخت مالیات‌ها دارد و قوانین شفافی را برای آن وضع کرده‌است. کشور ترکیه از منابع گازی و نفت بی‌بهره است و منابع معدنی کمی هم دارد. به همین دلیل مالیات یکی از راه‌های جبران این کمبودها است.

بیش از دو میلیون نفر در سراسر ترکیه از درآمد اجاره خود مالیات پرداخت می‌کنند. استوپاژ یک اصطلاح مالیاتی برای افرادی است که خدمات حرفه‌ای ارائه می‌دهند و درآمد تجاری دارند. مالیات‌هایی وجود دارد که باید توسط افراد و موسساتی که به صورت منظم درآمد دارند و اظهارنامه پر می‌کنند پرداخت شود. برای محاسبه استوپاژ یا مالیات بر اجاره از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. پرداخت مالیات، تکلیفی آسان برای مالیات‌دهندگان و دولت است.

هزینه‌ای که بابت استوپاژ یا مالیات بر اجاره به دولت پرداخت می‌شود برای کارهای اقتصادی و آبادانی کشور مصرف می‌شود. کشور ترکیه قوانین خاصی برای مالیات دارد و افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند موظف هستند بر اساس قوانین، مالیات پرداخت کنند. یک از راه‌های مهم برای تامین بودجه سالانه و کنترل تورم در کشور ترکیه مالیات است.

داشتن اطلاعات در مورد مالیات، برای افرادی که خدمات ارائه می‌دهند و از آن کسب درآمد می‌کنند بسیار ضروری است و باید نحوه محاسبه آن را بدانند. کشور ترکیه روی پرداخت مالیات‌ها حساسیت زیادی دارد و عدم پرداخت این مالیات‌ها و استوپاژ جرم است و پیگرد قانونی دارد. بهتر است شما به عنوان دارنده یک کسب‌وکار قوانین استوپاژ یا مالیات بر اجاره را کامل بدانید و این مالیات‌ها را به موقع پرداخت کنید تا جریمه نشوید.

مالیات بر اجاره در کشور ترکیه

هنگامی که به فکر ثبت شرکت در کشور ترکیه هستید و برای اهداف تجاری خود، ملکی را اجاره می‌کنید باید به فکر هزینه‌های مالیات بر اجاره این ملک هم باشید. در هنگام عقد قرارداد اجاره ملک، مبلغ استوپاژ یا مالیات بر اجاره در قرارداد ذکر می‌شود و دولت هر سال این نرخ را اعلام می‌کند که در هر سال افزایش داشته است. مالیات بر اجاره در کشور ترکیه دو نوع دارد:

  • مالیات بر درآمد اجاره ملک

اگر شما در کشور ترکیه ملکی دارید و آن را اجاره می‌دهید و درآمد کسب می‌کنید. این درآمد شما شامل مالیات می‌شود و باید سالیانه درصدی از این درآمد را یه عنوان مالیات پرداخت کنید.

  • استوپاژ یا مالیات تکلیفی

اگر شما در کشور ترکیه کسب‌وکار تجاری دارید و ملکی را برای فعالیت‌های تجاری اجاره کرده‌اید الزام به پرداخت مالیات هستید.

اگر بخواهید در کشور ترکیه ملکی را برای اهداف تجاری و فعالیت‌‌های شغلی اجاره کنید ملزم به پرداخت مالیات بر اجاره می‌شوید. پرداخت این مالیات فقط برعهده مستاجرین است و مالکین هیچ تعهدی برای پرداخت آن ندارند.

استوپاژ چیست؟

مالیاتی که بر درآمد شرکت‌ها اعمال می‌شود مالیات تکلیفی یا استوپاژ نامیده می‌شود. به طور کلی افراد یا افرادی که درآمد کسب می‌کنند مشمول مالیات تکلیفی یا استوپاژ می‌شوند. استوپاژ روی قیمت ناخالص اجاره که در قرارداد اجاره نوشته می‌شود اعمال می‌شود. تمام افرادی که برای محل کار خود ملکی را اجاره می‌کنند باید استوپاژ یا مالیات بر اجاره پرداخت کنند. مالک ملک هیچ مسئولیتی در قبال مالیات اجاره املاک تجاری ندارد.

استوپاژ چیست؟

مالیات بر اجاره در ترکیه به طور کلی 20 درصد است اما در گاهی اوقات ممکن است بسته به میزان اجاره ملک این مقدار متغیر باشد. مبلغ اجاره دو حالت اجاره خالص و ناخالص دارد. اجاره خالص شامل مبلغ واقعی اجاره ملک است و اجاره ناخالص علاوه بر این مبلغ، مبلغ مالیات را هم شامل می‌شود.

مالیاتی که شما به عنوان مستاجر باید پرداخت کنید روی اجاره ناخالص اعمال می‌شود. در صورتی که استوپاژ یا مالیات بر اجاره ملک به طور واضح در قرارداد اجاره ذکر نشود این مالیات به شرح زیر محاسبه می‌شود:

برای حساب این مالیات باید قیمت ناخالص اجاره را حساب کنید. این مقدار را می‌توانید با ضرب نرخ خالص اجاره در 1.25 یا تقسیم بر 0.80 بدست آورید. با محاسبه 20 درصد از قیمت ناخالص اجاره که بعدا اعمال می‌شود میزان استوپاژ یا مالیات بر اجاره تعیین می‌شود.

نرخ استوپاژ یا مالیات تکلیفی ثابت نیست و با توجه به نوع پرداخت متفاوت است. مالیات تکلیفی روی مبلغ ناخالص محاسبه می‌شود. به طور مثال اگر فردی را با مبلغ ناخالص 5000 لیر استخدام می‌کنید باید 20 درصد آن را به عنوان مالیات تکلیفی طبق قانون پرداخت کنید و 4000 لیر به خود شخص و 1000 لیر را به اداره مالیات پرداخت کنید.

اگر در قرارداد اجاره ملک به جای اجاره ناخالص، اجاره خالص را قید کرده باشند باید قیمت اجاره را به ناخالص تبدیل کنید و مبلغ مالیات را روی آن اعمال کنید. به طور مثال اگر مبلغ خالص اجاره 4000 لیر در قرارداد اجاره قید شده‌باشد این مبلغ تقسیم بر 0.8 می‌شود و اجاره ناخالص آن برابر 5000 لیر می‌شود که 4000 لیر به صاحب ملک و 1000 لیر باقی مانده به عنوان مالیات به اداره مالیات پرداخت می‌شود.

استوپاژ یا مالیات تکلیفی برای اجاره مکان‌های مسکونی اعمال نمی‌شود و فقط برای املاکی است که به عنوان محل کار اجاره می‌شوند.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره در چه زمانی پرداخت می‌شود؟

مالیات اعمال‌شده روی املاک تجاری طبق ماده 94 قانون مالیات بر درآمد، توسط شخصی که اجاره بها را به مالک پرداخت می‌کند به اداره مالیات پرداخت می‌شود. این مالیات روی قیمت ناخالص اجاره‌ای که در قرارداد اجاره نوشته می‌شود اعمال می‌شود. اگر این مبلغ به صورت واضح روی قرارداد ننوشته باشد باید طبق روشی که در قبل گفتیم مبلغ ناخالص اجاره را محاسبه کنید.

مالیات بر اجاره

پرداخت‌های مربوط به مالیات بر اجاره در اسفند ماه هر سال اعلام می‌شود. پرداخت‌ها باید در دو قسط مساوی در اسفند و تیرماه پرداخت شود. به طور کلی مالیات بر اجاره باید در ماه اسفند اعلام شود، در دو قسط مساوی تعیین شود و در دو ماه اسفند و تیر پرداخت شود.

پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره

بهترین راه برای پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره، داشتن یک حساب بانکی در بانک‌های کشور ترکیه است. اگر پرداخت‌ استوپاژ یا مالیات بر اجاره را از حساب بانکی خود در کشور ترکیه انجام دهید می‌توانید تمام پرداخت‌ها را ثبت کنید. برای پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره، برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانید برای تسهیل در امور از آن‌ها استفاده کنید.

استوپاژ یا مالیات بر اجاره را به دو روش می‌توانید پرداخت کنید:

  1. پرداخت ماهیانه
  • اگر در محلی که اجاره کرده‌اید کمتر از 10 نفر فعالیت دارند باید استوپاژ را در هر ماه با مبلغ اجاره پرداخت کنید.
  • اگر تعداد افراد بیشتر از 10 نفر باشد می‌توانید هر سه ماه یک بار پرداخت را انجام بدهید.
  1. پرداخت سالیانه

در این حالت شما باید کل مبلغ مالیات را در یک مرحله اسفند ماه یا دو مرحله اسفند و تیر ماه پرداخت کنید. شیوه پرداخت از قبل باید با ملک هماهنگ و در قرارداد اجاره ذکر شود.

راه‌ های پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره

پرداخت مالیات‌ها در کشور ترکیه آسان است و از روش‌های زیر می‌توانید مالیات‌های خود را تسویه کنید:

  • مراجعه به بانک
  • استفاده از اینترنت بانک
  • مراجعه به دفاتر مالیاتی محلی
  • استفاده از کردیت کارت

راه های حذف مالیات بر اجاره

قوانین مالیاتی کشور ترکیه برای خارجیان مقیم کشور ترکیه و شهروندان این کشور برابر است. اگر برای ملکی که اجاره کرده‌اید مبلغ کمی را پرداخت می‌کنید ممکن است شما الزام به پرداخت مالیات نباشید. به طور کلی دو راه برای حذف مالیات بر اجاره وجود دارد که در ادامه این دو راه را بیان می‌کنیم:

  1. خرید ملک

برای حذف مالیات بر اجاره راحترین راه، خرید ملک و ثبت آن به عنوان محل کار و شرکت است.

  1. دفتر کار مجازی

دفاتر مجازی به افرادی که نیاز دارند آدرسی را به عنوان محل شرکت در اساسنامه خود ذکر کنند اجاره داده می‌شود و این راه، در کشور ترکیه بسیار رایج و قانونی است. دفاتر کار مجازی خودشان مالیات بر اجاره را پرداخت می‌کنند و شما به عنوان صاحب کسب‌وکار و شرکت الزامی به پرداخت مالیات بر اجاره ندارید. برای استفاده از این راه کافی است که در اساسنامه شرکت خود آدرس دفتر کار مجازی را به عنوان دفتر کار خود ثبت کنید.

عدم پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره

اگر مالیات املاک در زمان مقرر خود پرداخت نشود، برای مستاجرین جریمه در نظر گرفته می‌شود که این جریمه مالی دارای نرخ افزایشی است. اگر پرداخت استوپاژ یا مالیات بر اجاره به مدت طولانی به تاخیر بیفتد به ازای هر سالی که استوپاژ یا مالیات بر اجاره پرداخت نشود نرخ جریمه دو برابر می‌شود. در برخی مواقع پرونده‌های مالیاتی به قوه قضائیه برای رسیدگی ارسال می‌شود و این قوه در مورد جریمه آن‌ها تصمیم می‌گیرد.

و در آخر

مالیات در ترکیه یکی از رکن‌های مهمی است که چرخ اقتصادی ترکیه را می‌چرخاند. این کشور برای مالیات قوانین شفاف و دقیق را وضع کرده‌است که شما به عنوان شهروند این کشور حتی اگر برای مدت کوتاهی ساکن ترکیه هستید باید آن‌ها را رعایت کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد کشور ترکیه و قوانین این کشور می‌توانید از کارشناسان آرال گام مشاوره بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *