موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

بانک‌های ترکیه چقدر سود می‌دهند؟ | نرخ سود بانکی در ترکیه

بانکداری ترکیه نرخ سود بانکی در ترکیه

بسیاری از افرادی که می‌خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند، به فکر سرمایه‌گذاری یا حتی سپرده‌گذاری در بانک‌های کشورهای دیگر می‌افتند. ترکیه یکی از نزدیک‌ترین مقصدها برای افتتاح حساب است. دوست دارید بدانید که نرخ سود بانکی در ترکیه چقدر است؟ در این مطلب از آرال گام با میانگین سود بانکی در بانک‌های معروف ترکیه، مثل زراعت بانک آشنا می‌شوید. با ما همراه باشید.

نرخ سود بانکی در ترکیه چقدر است؟

بانک مرکزی ترکیه در ماه گذشته یعنی ابتدای دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که نرخ بهره بانکی در این کشور می‌تواند تا ۴۲.۵ درصد افزایش پیدا کند. دلیل این امر، کنترل بیشتر تورم در این کشور است. بااین‌حال نرخ سود بانکی در ترکیه به عوامل مختلفی بستگی دارد. در ادامه برخی از عوامل مؤثر بر سود بانکی دریافتی شما در ترکیه را بررسی می‌کنیم.

مدت سپرده‌گذاری

اینکه سرمایه خودتان را به چه مدت در بانک بگذارید، مهم است. سود حساب بانکی روزانه با سالانه متفاوت است. روشن است که هرچقدر مدت زمان حساب شما بیشتر باشد، سود دریافتی شما هم افزایش پیدا می‌کند.

میزان سرمایه شما

هرچقدر سرمایه بیشتر در بانک‌های ترکیه بگذارید، سود دریافتی شما می‌تواند بیشتر شود. در نتیجه اگر می‌خواهید بیشترین سود را دریافت کنید، باید سرمایه بیشتری را هم صرف سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه نمایید.

ارز سپرده‌گذاری

شما در بانک‌های ترکیه می‌توانید هم به صورت لیر و هم با ارزهای دلار و یورو سپرده‌گذاری کنید. نرخ سود بانکی هر ارز متفاوت است. دلیل این امر هم ارزش زمانی هر ارز است که برای مثال، دلار در طول سال کاهش ارزش کمتری نسبت به لیر دارد و برای همین سود بانکی ترکیه برای سپرده‌های دلاری بسیار کمتر از سپرده‌های لیر است.

سپرده‌گذاری در ترکیه

فارغ از این موارد، سود بانکی در ترکیه عموماً در رنج ۳۰ تا ۴۰ درصد است. آیا همه بانک‌های ترکیه سود یکسانی می‌دهند؟ خیر! برای بررسی بیشتر هر بانک ترکیه، ادامه مطلب را بخوانید.

بررسی نرخ سود بانکی در بانک‌های ترکیه

اینکه بانک‌های ترکیه چقدر سود پرداخت می‌کنند، جدای از عوامل گفته‌شده، به سیاست‌های هر بانک هم بستگی دارد. همانطور که گفته شد حداکثر سود پرداختی و نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه برابر با ۴۲.۵ درصد تعیین شده است. اما این رقم برای همه بانک‌ها الزامی نیست و هر بانک متناسب با سیاست‌های خود، نرخ سود متفاوتی دارد. در ادامه به بررسی برخی از مشهورترین بانک‌های ترکیه می‌پردازیم.

نرخ سود بانک زراعت ترکیه

یکی از مشهورترین بانک‌های ترکیه، زراعت بانک ترکیه است. بسیاری از ایرانیان هم برای افتتاح حساب به سراغ این بانک می‌روند. نرخ سود بانکی زراعت بانک بسته به مدت سپرده‌گذاری و نوع سپرده متفاوت است. این نرخ برای سپرده‌های میان‌مدتی که بیشتر از یک‌ماه باشد، بین ۳۳ تا ۴۰ درصد سالانه است و سود روزشمار بانک زراعت (سپرده‌های کمتر از یکماه) برابر با ۲۵ درصد سالانه است.

برای حساب‌های لیر ترکیه، مدت زمانی بیشتر از ۶ ماه باعث کاهش میزان سود سالانه می‌شود. این امر به واسطه تخمین تورم پایین‌تر و در نتیجه نرخ بهره پایین‌تر است. تا امروز، بیشترین سود سالانه به حساب‌های حداکثر شش ماهه تعلق می‌گیرد و نرخ آن ۴۰ درصد سالانه است.

نرخ سود بانکی ترکیه برای سپرده‌های ارزی مانند یورو، دلار، پوند و فرانک سوئیس بین ۳ تا ۶ درصد بسته به مدت سپرده‌گذاری متغیر است. برای مثال در یک حساب سه‌ماهه سود سالانه ۳ درصد به حساب ارزی تعلق می‌گیرد اما اگر مدت ۲۴ ماهه را در نظر بگیرید، سود سالانه برابر با ۶ درصد خواهد شد.

نرخ سود ایش بانک ترکیه

ایش بانک ترکیه بر حسب مقدار سپرده و مدت زمان سپرده‌گذاری مقادیر متفاوتی سود در نظر می‌گیرد. بازه نرخ سود ایش بانک بین ۲۵ تا ۳۷ درصد است. نرخ سود ۲۵ درصد سالانه برای حساب‌های روزمره و کمتر از یکماه است که البته با افزایش میزان سپرده‌گذاری به بیش از ۱۰ میلیون لیر، به ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.

برای یک حساب شش ماهه نرخ سود بسته به اندازه سپرده‌گذاری بین ۳۳ تا ۳۷ درصد است. برای مثال تا ۱۰۰ هزار لیر سپرده‌گذاری سود ۳۳ درصد دریافت می‌کند. در سپرده‌های بیش از ۶ ماهه، نرخ سود سالانه کاهشی می‌شود و بین ۳۰ درصد تا ۳۴ درصد سالانه بسته به میزان سپرده‌گذاری متغیر است.

بانک HSBC چقدر سود می‌دهد؟

بانک HSBC به حساب‌های لیری خود ۲۳ درصد سود سالانه می‌دهد. با توجه به نرخ تورم ترکیه این مقدار چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. اما از نظر دیگر، بانک HSBE یک بانک بین‌المللی است. به نظر نمی‌رسد با این نرخ بهره، مزیت بین‌المللی بودن آن چندان به چشم بیاید. نکته مهم دیگر درباره این بانک، امکان سپرده‌گذاری با ارز‌های متنوع و حتی طلا است. نرخ سود بانکی HSBC به ارزهای خارجی و طلا بسیار اندک و زیر یک درصد است.

 

با بررسی همین سه بانک می‌توان این نتیجه را گرفت که نرخ سود بانکی در ترکیه در چه حدودی است. مهم‌تر از آگاهی از نرخ سود پرداختی هر بانک، آگاهی از این نکته است که به واسطه تغییرات سریع نرخ تورم در ترکیه، امکان افزایش و کاهش نرخ بهره بانک‌ها وجود دارد. در نتیجه رصد بانک مرکزی ترکیه، نرخ بهره اعلامی و نرخ تورم می‌تواند برای سپرده‌گذاران در ترکیه مفید باشد.

مالیات بر سپرده‌گذاری در ترکیه

در حدود ۳ تا ۱۰ درصد مالیات بر سپرده‌گذاری در ترکیه به صورت سالانه تعلق می‌گیرد. البته این مقدار بسته به زمان و مقدار سپرده‌گذاری و همچنین بانک عامل می‌تواند تغییر کند.  مالیات در واقع به سود بانکی دریافتی تعلق می‌گیرد. برای مثال اگر نرخ مالیات یک حساب سه درصد و نرخ سود سالانه آن ۳۵ درصد باشد، شما به صورت خالص ۳۲ درصد سالانه سود دریافت خواهید کرد.

سود بانکی در ترکیه

تنوع سپرده‌گذاری در ترکیه

شما در بانک‌های ترکیه می‌توانید با هر ارزی سپرده بانکی باز کنید. فرقی نمی‌کند دلار داشته باشید یا یورو و پوند. حتی با فرانک سوئیس هم در برخی از بانک‌های ترکیه می‌توانید حساب باز کنید. شاید برایتان سوال باشد که چگونه این ارزها به یکدیگر تبدیل می‌شوند. نرخ برابری ارز برای هر لحظه مشخص است و شما در هر لحظه که بخواهید حساب خودتان را به یک ارز تبدیل کنید، این امکان فراهم است.

نکته مهم دیگر امکان سپرده‌گذاری طلا در بانک‌های ترکیه است. برخی از بانک‌های ترکیه مانند بانک HSBC این امکان را به شما می‌دهد تا شما طلای فیزیکی را در آن‌ها سپرده‌گذاری کنید. هرچند نرخ سود بانکی برای سپرده طلا اندک است اما حفظ ارزش طلا به مرور زمان در کنار امنیت حساب طلای شما باعث می‌شود تا این امکان برای بسیاری از افراد جذاب باشد.

جمع‌بندی

اگر شما هم می‌خواهید سبد سرمایه‌گذاری‌تان متنوع باشد یا به قصد تجارت نیاز به افتتاح حساب در ترکیه دارید، به یاد داشته باشید که آرال گام می‌تواند به شما در افتتاح حساب غیرحضوری در ترکیه کمک کند. برای انجام این فرایند کافی است مطلب لینک‌شده را بخوانید و با مشاوران آرال گام صحبت کنید. 

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
4.1 از 5 از 17 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. آواتار محمد
    محمد
    ۰۹ فروردین ۱۴۰۲

    سود سپرده ۱۷ درصد سالیانه یا ماهیانه؟
    اگه کسی ۱میلیون لیر بذاره
    ماهیانه چقدر سود دریافت میکنه؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

      سالیانه است
      برای 1 میلیون لیر ماهانه 14000 سود میشه

  2. آواتار Reza
    Reza
    ۲۷ مهر ۱۴۰۱

    سلام ممنون از اطلاعات بسیار مفیدتون
    ببخشید واسه گرفتن پاسپورت ترکیه ۵۰۰ هزار دلار رو باید بصورت لیر سرمایه گذاری کنیم یعنی الان معادل ۹۲۵۰۰۰۰ لیر.
    واسه این مقدار با سود الان و با توجه به اینکه پول تا سه سال بلوکه میشه هرماه چقدر سودمیشه گرفت و چقدر مالیات باید داد؟؟؟
    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۳۰ مهر ۱۴۰۱

      سلام
      سود سالانه بانکی برای ارز لیر 13 درصد است. هزینه مالیاتی ندارید و فقط در هنگام افتتاح حساب و واریز پول مبلغی به عنوان مالیات برداشت میشود.

  3. آواتار سیاوش علیزاده
    سیاوش علیزاده
    ۲۸ خرداد ۱۴۰۱

    باسلام
    فرمودید برای افتتاح حساب بایستی قبض آب و برق به نام شخص متقاضی باشد میشه توضیح بفرمایید؟

    • آواتار آرال گام
      ۰۵ تیر ۱۴۰۱

      با سلام
      بدون نیاز به این ملزومات ما افتتاح حساب انجام می دیم
      این ها پیش نیازهای عمومی هستند ولی وقتی با شرکت اقدام می کنید راحتتر می شه اقدام کرد

  4. آواتار حمید امینی
    حمید امینی
    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

    اطلاعات مفیدی را جمع آوری کردید که از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری میکند از دست اندر کاران تهیه این اطلاعات در مجموعه آراگام سپاسگزارم.من مقیم آمریکا و ایران هستم قصد سپرده گذاری بلند مدت در بانک HSBC را دارم اولا بهره بانکی مبلغ سیصد هزار دلار برای یکسال چه میزان است و آیا من زمانی که در آمریکا هستم میتوانم از حساب بانکی که در ترکیه دارم در بانکHSBC در شعب این بانک در آمریکا برداشت یا واریز داشته باشم؟

    • آواتار آرال گام
      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

      جناب امینی
      ممنون از حسن نیت و نظر لطف شما
      HSBC بانک ترکیه فعلا برای ایرانیان خدمات ندارد.
      شما اگر شهروند آمریکا باشید. بله مشکلی نیست و می توانید از خدمات این بانک استفاده کنید. بله شما بافعال کردن گزینه های استفاده خارج از مرزهای ترکیه برای اپلیکیشن می توانید از همه جای دنیای به حسابتان دسترسی داشته باشید. و کارهای انتقال و جابجایی یا خرید را از طریق این حساب انجام دهید.

  5. آواتار بهزاد
    بهزاد
    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

    آیا امکان انتقال پول از ایران به زراعت بانک ترکیه وجود دارد ؟ در صورت مثبت بودن چگونه ؟
    سود بلند مدت دو یا سه ساله برای هشت میلیون دلار ماهیانه چند لیر میباشد ؟ و آیا امکان انتقال بخشی از این سود ماهیانه به کشوری دیگر بعنوان یورو امکان پذیر میباشد ؟
    آیا مستر کارت نیز به من میدهند تا در صورت مسافرت از ترکیه به کشوری دیگر نیاز به حمل پول را نداشته باشم ؟

    • آواتار آرال گام
      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

      بله وجود دارد
      شما باید حساب بانکی بین المللی در بانک زراعت به حساب خودتان داشته باشید. بعد براحتی می توانین به حسابتان پول حواله کنید
      سودهای سپرده بسته به نوع ارز متفاوت است. طبیعتا سپردهای لیری برای پوشش تورمی عدد بالایی است.
      بله برای شما مستر کارت نیز داده می شه حتی بنام خودتان

  6. آواتار بهزاد فروغی نیا
    بهزاد فروغی نیا
    ۲۷ فروردین ۱۴۰۱

    آیا امکان انتقال پول از ایران به زراعت بانک ترکیه وجود دارد ؟ در صورت مثبت بودن چگونه ؟

    • آواتار آرال گام
      ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

      سلام
      حتما باید حساب واسط باشه
      برای کسب اطلاعات می تونین با شماره های شرکت تماس بگیرین

  7. آواتار فرهاد
    فرهاد
    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    برای صد هزار لیره ماهیانه زراعت بانک چقدر سود میدهد؟ماهی 17درصد میشود 17000لیر؟سپرده بلند مدت یکساله

    • آواتار آرال گام
      ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      با سلام
      نرخ سود در همه جای دنیا می تونه به صورت پیوسته تغییر کنه. در حال حاضر نرخ سود در ترکیه 14درصد سالانه است. برای 100هزار لیر در ماه تقربیا هزار لیر سود دریافت می کنید.

  8. آواتار فرهاد
    فرهاد
    ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

    سلام برای 100000صد هزار لیره ماهیانه زراعت بانک اگر 15درصد ماهانه سود دهد میشود ماهی 150000لیر درسته؟
    مالیات هم ۳درصد ماهیانه برای سپرده شش ماهه کم کنند میشود حدود 145000 لیر ماهیانه ؟درستع؟

    • آواتار آرال گام
      ۱۴ بهمن ۱۴۰۰

      بازه سود سالیانه است. این عدد برای یک سال است نه یک ماه

  9. آواتار حمید
    حمید
    ۱۳ دی ۱۴۰۰

    با سلام یکی از دوستان من سوال کردن در ترکیه اقامت توریستی دارن می خواهند اپارتمان شان را به مدت یکسال اجاره کنند بعداز یکسال با سپرده گذاری به مبلغ پانصد هزار لیر متوانند اقامت موقتشان را برای یکسال دیگر تمدید کنند . با سپاس

    • آواتار آرال گام
      ۱۴ دی ۱۴۰۰

      سلام
      برای تمدید سال دوم احتمالا امسال زیاد سخت گیری نخواهند گرفت. بدلیل کرونا
      ولی برای تمدید که خیالشون راحت باشه
      یا باید در دانشگاهی ثبت نام کنند که مشغول به تحصیل باشند.
      یا ملکی بخرند، شرکتی ثبت کنند، یا جایی که بیمه داره کار پیدا کنندو…
      بسته به شرایط هر کسی متفاوته

  10. آواتار مینا اشرف زاده
    مینا اشرف زاده
    ۲۹ مهر ۱۴۰۰

    سلام
    یعنی ما اگه 500 هزار لیر بزاریم توی بانک، ماهی حدد 5000 لیر به ما سود می ده؟ درسته؟

    • آواتار آرال گام
      آرال گام
      ۲۹ مهر ۱۴۰۰

      خانم اشرف زاده سلام
      بله عزیزیم کمی بیشتر از 5هزار لیر با شرایط سود فعلی می تونید دریافتی داشته باشید