موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

کار در ترکیه

مهاجرت کار در ترکیه

توجه:

“بازدید کننده گرامی، آرال گام هیچگونه خدمات کاریابی در ترکیه ارائه نمی دهد و این نوشته صرفا جهت ارائه اطلاعات در خصوص کار در ترکیه می باشد. اساسا اجازه کار در ترکیه برای اتباع بیگانه نه به فرد، بلکه به شرکت های مستقر در ترکیه داده می شود، لذا برای پیدا کردن کار در ترکیه شما می بایستی ابتدا در این کشور ساکن شوید، اقامت این کشور را دریافت کنید. سپس کاری را در یک شرکتی که شرایط استخدام نیروی خارجی را داشته باشد پیدا کنید و آنگاه آن شرکت  می تواند برای شما اقدام به دریافت مجوز کار  کند. البته موارد استثنا  وجود دارد که از حوصله توضیح در این متن خارج است”

 

بر اساس آخرین گزارش HSBC Expat Explorer، کشور ترکیه از نظر مهاجران مقیم ترکیه به عنوان هفتمین کشور برتر جهان برای کارگران بین المللی رتبه بندی شده است. این نظرسنجی کشورهای مختلف را از نظر کیفیت زندگی، تعادل بین کار و زندگی، بازدهی مالی و زندگی خانوادگی براساس لیستی از مشاغل بررسی شده مورد سنجش قرار می­دهد.

ترکیه با 15 پله صعود از سال گذشته به جایگاه هفتم جهان، بزرگترین صعود کننده در لیست امسال است و در حقیقت این کشور از چندین بازار اصلی بین المللی از جمله آلمان (هشتم)، امارات متحده عربی (نهم)، ایالات متحده (جایگاه بیست و سوم) و انگلیس (بیست و هفتم) جلوتر است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب این کشور و وجود جاذبه های سرمایه گذاری بسیار در آن، میزان رشد مشاغل مختلف در این کشور روندی مثبت داشته و بدین ترتیب هرساله مهاجران بسیاری از مشاغل مختلف درخواست دریافت ویزای کاری این کشور را دارند. در این مقاله به بررسی شرایط کلی کار در ترکیه و ویزای کاری این کشور خواهیم پرداخت.

 

شرایط کلی کار در ترکیه و انواع ویزای کاری این کشور

مطابق با اطلاعات موجود در سایت سفارت کشور ترکیه، افراد خارجی می­توانند درخواست مجوز کار خود را از طریق دفاتر کنسولی ترکیه در کشور محل اقامت یا ملیت خود ارائه دهند.

برای کار در ترکیه، باید برای دریافت مجوز کار و ویزا به نزدیکترین نمایندگی ترکیه مراجعه کنید. گذرنامه، فرم درخواست ویزا و نامه کارفرمای شما مدارک لازم برای درخواست شما هستند. سایر مدارک باید ظرف ده روز کاری پس از درخواست شما توسط کارفرمای شما به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه(MLSS) ارائه شود.

نتیجه درخواست های مجوز کار توسط وزارت کار و تامین اجتماعی به صورت مثبت یا منفی اعلام می­شوند. مجوزهای کاری معادل مجوزهای اقامت هستند. بنابراین، در صورت تأیید مجوز کار توسط وزارتخانه، از طرف خارجی به عنوان هزینه ویزای ورود، هزینه مجوز کار و هزینه اقامت توسط دفاتر کنسولی ترکیه اخذ می­شود. از آنجا که مجوز اقامت جایگزین مجوز کار در ترکیه است ، “ویزای مشروح کار” صادر شده توسط این دفاتر فقط برای ورود و حداکثر تا 90 روز قابل استفاده است.

لیست مدارک مورد نیاز و شرح مراحل را می­توانید در وب سایت وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه به آدرس MLSS (http://www.csgb.gov.tr) پیدا کنید. وزارت MLSS درخواست های دریافتی را حداکثر ظرف سی روز نهایی می­کند. بلافاصله پس از ورود به ترکیه (قبل از شروع به کار)، باید ظرف یک ماه در اداره پلیس محلی ثبت نام کنید تا مجوز اقامت لازم را دریافت کنید.

مجوز کار به خارجیانی که در مناطق آزاد کشور ترکیه مشغول به کار هستند توسط وزارت اقتصاد، به کسانی که در واحدهای زیر مجموعه وزارت فرهنگ و گردشگری توسط وزارت تامین اجتماعی و به پرسنل و اتباع خارجی برای کار در دانشگاه ها توسط هیئت آموزش عالی اعطا می­شود.

فرم درخواست کار در ترکیه

بطور کلی ویزاهای کاری صادر شده از سفارت ترکیه به شرح زیر هستند:

  • ویزای با اشتغال/با هدف اشتغال ویژه
  • ویزای اساتید تعیین شده/دانشگاهیان
  • ویزای ورزشكار تعیین شده
  • ویزای هنرمندان تعیین شده
  • ویزای کارگران تعیین شده منطقه آزاد
  • ویزای روزنامه نگاران تعیین شده
  • ویزای با اهداف مونتاژ و تعمیرکار(Montage and Repairman Purpose)

انواع مجوزهای کاری در ترکیه

برای کار در ترکیه، تمامی افراد خارجی باید ویزای کاری این کشور را دریافت کنند. علاوه بر این، این متقاضیان باید مجوز کار نیز دریافت کنند. قانون مربوط به مجوزهای کار مهاجران خارج از کشور شماره 4817 ، مورخ 6 مارس 2003 ، تغییرات اساسی را در قوانین ترکیه ایجاد کرده است. یکی از مهمترین تغییرات این است که مقام صلاحیت­دار (متخصص) و صادرکننده کلیه مجوزهای کار، وزارت کار و تامین اجتماعی این کشور خواهد بود. قانون جدید چهار (4) نوع مجوز کار را معرفی کرده است. هر یک از انواع آن در زیر به تفصیل مورد بحث قرار می گیرد:

  1. مجوز دوره ای/قطعی(Periodical/Definite): این مجوز معمولاً حداکثر برای یک سال داده می­شود و صدور آن با در نظر گرفتن عواملی مانند وضعیت بازار تجارت و غیره است. با این حال، باید توجه داشت که مدت زمان آن بسته به نوع کار ممکن است تا سه سال نیز تحت شرایط خاصی افزایش یابد.
  2. مجوز نامحدود(Indefinite): این نوع از مجوز معمولاً در مواردی صادر می­شود که فرد یا افراد خارجی متقاضی آن به مدت حداقل هشت سال به طور قانونی و بدون وقفه در ترکیه زندگی کرده باشند و یا مجموعاً این افراد به مدت شش سال در کشور ترکیه دوره کاری گذرانده باشند. یکی دیگر از عوامل مهمی که باید به آن اشاره شود این است که صدور این نوع از مجوز برای افراد خارجی متقاضی کار در این کشور نسبتا راحت تر صادر می­شود. البته افراد متقاضی آن باید گواهی ارائه شده توسط مقامات پلیس را نیز به همراه سایر مدارکشان ارائه دهند. گام بعدی ارائه کلیه مدارک مورد نیاز به وزارت خواهد بود. متقاضیان باید در نظر داشته باشند که دوره هشت ساله موردنظر شامل زمان تحصیل آنها نخواهد شد.
  3. مجوز مستقل(Independent): این نوع از مجوز به آن دسته از خارجیانی اعصا می­شود که حداقل به مدت پنج سال به طور قانونی و بدون وقفه در ترکیه اقامت دارند. علاوه بر این، به هر خارجی که برای مجوز کار مستقل مناسب باشد، ابتدا “گواهی درخواست مجوز کار مستقل” داده می­شود. این گواهی به مدت حداکثر سه ماه از تاریخ صدور آن معتبر خواهد بود.
  4. مجوز استثنایی(Exceptional): استثنائاتی وجود دارد که مجوز کار مستقل بسته به شرایط خاص فرد متقاضی از شرایط مندرج در قانون صادر می­شود. این استثنائات عبارتند از:

4.1 فرد خارجی که با شهروندان ترکیه ازدواج کرده اند و در ترکیه با همسر خود که به طور قانونی در ترکیه اقامت دارد، زندگی می­کنند. با این وجود، اگر ازدواج قبل از سه سال تمام شده و منجر به طلاق شود، این مجوز کار صادر شده باطل می­شود.

4.2 افراد خارجی ای که برای سکونت اقدام کرده و ساکن شده اند؛

4.3 اتباع خارجی که تابعیت ترکیه خود را از دست داده اند. این امر فقط برای کسانی اعمال می­شود که طبق مواد 19 ، 27 و 28 قانون شهروندی ترکیه 403 ذکر شده اند.

4.4 خارجیانی که دوره آموزشی و تحصیلات خود را در ترکیه به پایان رسانده اند (فرد باید حداقل 18 سال سن داشته باشد). با این وجود، یک استثنا در این قاعده وجود دارد که می­گوید اجازه کار به آن دسته از خارجیانی که در ترکیه متولد شده اند یا قبل از 18 سالگی به ترکیه آمده اند اعطا می­شود. شرط این امر آن است که این افراد مدرکی(. هر نوع مدرک آکادمیک، دانشگاهی و غیره در ترکیه مورد قبول است) را برای فارغ التحصیلی خود ارائه دهند

4.5 خارجیانی که شامل قانون تنظیم شده به شماره 2510 قرار می­گیرند؛

4.6 شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله همسر و فرزندان آنها ؛

4.7 اتباع خارجی به نمایندگی از سفارتخانه ها، کنسولگری ها و موسسات بین المللی در ترکیه، از جمله همسر و فرزندان آنها ؛

4.8 ورود خارجیان بر مبنای کوتاه مدت برای اهداف علمی ، فرهنگی و ورزشی ؛

4.9 خارجیان دارای وضعیت پرسنل کلیدی ؛

4.10 مجوزهای کار مربیان خارجی در مدارس فعال در چارچوب سفارتخانه ها یا کنسولگری ها در ترکیه، خارجیانی که از طرف موسسات فرهنگی و یا مذهبی مأموریت دارند نیز مشمول این مجوز کاری خواهند بود.

همانطور که در بالا ذکر شد، طبق قوانین کشور ترکیه، قبل از درخواست ویزا برای کار در ترکیه به عنوان کارمند اداری یا فنی، یک مهاجرت کننده ابتدا باید مجوز کار را دریافت کند. برای این مجوز کار لازم است ثابت شود که متقاضی دارای دانش فنی و یا اداری کافی است.

بر اساس قانون اجازه کار خارجیان شماره 4817 مورخ 6 مارس 2003 ، پرسنل خارجی که در ترکیه مشغول به کار خواهند شد، ابتدا باید قبل از ورود به ترکیه برای اخذ مجوز کار خود به کنسولگری ترکیه در خارج از کشور مراجعه کنند. با این وجود، اگر پرسنل خارجی در شش ماه اخیر در کشور ترکیه حضور داشته است و یا با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده باشد، می­تواند مستقیماً از وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه درخواست دریافت مجوز کار بدهد. وزارت مذکور حق اعطا، افزایش و لغو مجوزهای کار برای کلیه کارگران خارجی در ترکیه را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:

ثبت ازدواج بین الملل در ترکیه

مدارک لازم جهت دریافت مجوز کار

علاوه بر همه موارد ذکر شده در بالا، شرکت­ها نیز به منظور استخدام اتباع خارجی باید مدارک زیر را از پرسنل خارجی موردنظر دریافت کرده و سپس به وزارت کار و تامین اجتماعی مراجعه کنند. مدارک درخواست شده از پرسنل خارجی عبارتند از:

  • فرم تقاضای کتبی(Petition)؛
  • فرم درخواست (چهار نسخه)؛
  • کپی گذرنامه (محضری و ترجمه به ترکی) ؛
  • کپی دیپلم (محضری و ترجمه شده به ترکی). لازم به ذکر است که این یک مدرک دانشگاهی است و علاوه بر آن ممکن است برای هیئت آموزش عالی ترکیه جهت تصمیم گیری در مورد کارمند لازم باشد. در برخی شرایط برای چنین تصمیم گیری حتی ممکن است مدرک تحصیلی فرد توسط مقامات درخواست شود) ؛
  • ارائه مجوز اقامت معتبر(در صورت ثبت درخواست در ترکیه) ؛
  • رزومه؛
  • برای خارجیانی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده اند، ارائه کپی از شناسنامه هردو نفر الزامی است.
  • برای خارجیانی که با یک شهروند ترکیه ازدواج کرده اند، ارائه رونوشت یا سند محضری از سند ازدواج.

همچنین شرکت استخدام کننده فرد خارجی متقاضی نیز باید مدارکی را آماده کرده و ارائه دهد. مدارک موردنیاز از شرکت استخدام کننده پرسنل خارجی عبارتند از:

  • فرم درخواست ؛
  • ترازنامه و جدول سود و زیان مورد تأیید اداره مالیات در سال گذشته ؛
  • روزنامه ثبت تجارت که ساختار سهام شرکت را نشان داده و اثبات می­کند.
  • برای موسساتی که حق انجام پروژه های مناقصه بین المللی توسط موسسات و سازمان های دولتی را کسب کرده اند، ارائه کلیه اسناد و مدارک نشان دهنده این امر که آنها کار را از نهادها و سازمان های مربوطه انجام داده اند.
  • برای اشخاص حقوقی که از نیروهای متخصص خارجی در چارچوب خدمات مهندسی، معماری، سازنده و مشاوره استفاده خواهند کرد، ارائه اسناد مربوط به حقوق و دستمزد کارمندان که ثابت می­کند که مهندس/معمار/برنامه ریز شهر ترک نیز در این شرکت مشغول به کار شده است. همچنین ارائه قرارداد خدمات پرسنل خارجی نیز به همراه این مدارک الزامی است.

به طور معمول نمی­توان برای اعضای خانواده مهاجرین مجوز کار گرفت مگر اینکه هرکدام به طور جداگانه بتوانند بر اساس مهارت ها و صلاحیت های خود مجوز کار را دریافت کنند. با این وجود، بر اساس قانون جدید، مجوز کار دوره ای ممکن است به همسر فرد خارجی دریافت کننده مجوز کار در این کشور نیز اعطا شود(لازمه این امر آن است که وی همسرش را با خود همراه کرده باشد و فرزندانش نیز به حمایت او نیاز داشته باشند).

پس از اعطای مجوز کار، قبل از درخواست مجوز اقامت، لازم است فرد متقاضی ویزای کار را از کنسولگری ترکیه در کشور مبدا اخذ کند.

مجوزهای کار برای پرسنل کلیدی و خاص خارجی

طبق قانون سرمایه گذاری مستقیم خارجی شماره 4875 ، مورخ 17 ژوئن 2003 ، خارجیانی که دارای وضعیت پرسنلی کلیدی و خاص هستند و در سرمایه گذاری های مستقیم خارجی با ویژگی های استثنایی (سرمایه گذاری های بالاتر از آستانه هایی که در ادامه ذکر می­شوند) مشغول به کار هستند، حق دارند درخواست خود را برای کار در کشور ترکیه ثبت کنند. این مجوز می­تواند در کشوری که فرد متقاضی شهروند آن است و یا در آنجا اقامت دارد توسط نمایندگی یا کنسولگری کشور ترکیه صادر شود.

در ادامه فرآیند صدور این مجوز توسط نمایندگی ها به وزارت کار منتقل می­شود. ارتباط بین این دو در مورد مجوز کار از طریق ایمیل انجام شده و این روش در مقایسه با یک روش کاغذی سریعتر است. علاوه بر این، کارفرمای خارجی باید کلیه مدارک مورد نیاز را به همراه فرم درخواست ظرف سه روز کاری از تاریخ درخواست به وزارتخانه مربوطه ارائه دهد.

پس از دریافت مجوز کار، پرسنل کلیدی باید ظرف نود روز از تاریخ دریافت مجوز کار به نمایندگی های جمهوری ترکیه در خارج از کشور برای دریافت ویزای کار مراجعه کرده و برای اخذ اقامت به وزارت کشور مراجعه کند. اگر پرسنل کلیدی قبلاً اجازه اقامت دریافت کرده باشد (به استثنای مجوزهای اقامتی که برای تحصیل در ترکیه داده شده اند) و این زمان به همراه حداقل شش ماه دوره آموزشی باشد و در این مجوز اجازه کار نیز دریافت کرده باشد، وی می­تواند برای اخذ ویزای کار از نمایندگی های کشور ترکیه در خارج از این کشور نیز درخواست دهد.

برای استخدام در سرمایه گذاری مستقیم خارجی با ویژگی های استثنایی، اسناد ذکر شده در زیر نیز باید به همراه برنامه های کاری پرسنل اصلی تحویل داده شود:

  • ارائه اسناد و مدارکی که تأیید می­کند که کل سهام متعلق به سهامداران خارجی حداقل به میزان مبلغ 636.666 TRL ارزش دارد (این اسناد شامل سوابق تأیید شده شرکت، ترازنامه تأیید شده شرکت، نسخه زیراکس روزنامه ثبت تجارت هستند) ؛
  • اسناد و مدارکی که نشان می­دهد صادرات توسط شرکت یا شعب آن طی سال گذشته حداقل 1.000.000 دلار بوده است (اسنادی مانند رسید بانکی که میزان صادرات را تأیید می­کند، نامه های بانکی، کپی زیراکس از اسکناس خرید ارز، درآمد مورد تأیید شرکت بیانیه)؛
  • اسناد و مدارکی که نشان می­دهد گردش مالی شرکت یا شعبه سال قبل حداقل 47.749.979 TRL بوده است (اسنادی مانند صورت سود و زیان مورد تأیید شرکت) ؛
  • اسناد و مدارکی که نشان می­دهد شرکت یا دفتر شعب آن حداقل 250 پرسنل ثبت شده در سازمان تامین اجتماعی(SSK) را در طول سال گذشته مشغول به کار کرده است، اسناد و مدارک موردی مانند لیست های SSK می­تواند در این خصوص ارائه شود.
  • در صورتی که شرکت یا دفتر شعب هنوز سرمایه گذاری ننماید، اسنادی که تأیید می­کند مبلغ سرمایه گذاری ثابت پیش بینی شده حداقل 15.916.659 TRL است مانند گواهی تشویق سرمایه گذاری، گواهی تشویق گردشگری و ….
  • گواهی فعالیت یا گزارش دوره و یا نامه ای از سازمان های مجاز رسمی کشور مربوطه که تأیید می­کند این شرکت حداقل یک سرمایه گذاری مستقیم خارجی علاوه بر کشوری که دفتر مرکزی آن در آنجا واقع شده است دارد و نامه تعیین تکلیف که گواهی می­دهد پرسنل اصلی تعیین شده توسط شرکت اصلی که مقر آن در خارج از کشور است در کجا مشغول به فعالیت هستند.

شرایط تمدید مجوزهای کار

تمدید مجوز کار باید حداقل پانزده روز قبل از تاریخ انقضای آن انجام شود. در صورت اتمام این زمان، کلیه مجوزهای تمدید شده پس از این مهلت به عنوان مجوزهای اولیه وزارتخانه تلقی می­شوند و همگی در این دسته مجددا مورد بررسی قرار می­گیرند. این درخواستها ممکن است زودتر انجام شوند، مشروط بر اینکه ظرف دو ماه قبل از تاریخ انقضای مجوز کار ثبت شوند. در صورت تمدید مجوز کار، تاریخ جدید شروع مجوز کار برای آن درج شده و فرد می­تواند به فعالیت کاری خود مشغول شود.

دریافت مجوز اقامت از طریق کار

طبق مقررات ترکیه، درخواست مجوز اقامت باید شخصا توسط فرد خارجی انجام شود (در عمل ممکن است این درخواست توسط یک وکیل یا نماینده قانونی ارائه شود، اما شخص باید حداقل یکبار برای تأیید صورت حضور داشته باشد به بخش اتباع خارجی در اداره پلیس مراجعه کند).

در مورد اعضای خانواده مهاجران، اجازه اقامت برای همه آنها برای مدت اشتغال خارج از کشور نیز باید اخذ شود. با این وجود، در صورت تاخیر در روند و فرآیند ویزای کار، ممکن است به مهاجران خارجی اجازه اقامت موقت به مدت سه تا دوازده ماه برای اهداف گردشگری داده شود. متقاضی باید توجه داشته باشد که اجازه اقامت به طور معمول ظرف یک هفته صادر می­شود.

* مدارک مورد نیاز برای درخواست اجازه اقامت به اداره پلیس مربوطه به شرح زیر است:

  • دو فرم اظهارنامه ؛
  • دو فرم بیانیه کار ؛
  • هفت عکس از پرسنل خارجی متقاضی؛
  • فرم درخواست با سربرگ تهیه شده توسط شرکتی که افراد خارج از کشور را استخدام می­کند.
  • مجوز کار اخذ شده از وزارت کار و تامین اجتماعی ؛
  • گذرنامه پرسنل خارجی

علاوه بر این ، متقاضی باید مبلغ 1.000 دلار در ماه برای برنامه کوتاه مدت (کمتر از شش ماه) و 300 دلار آمریکا ماهیانه (برای برنامه بیش از شش ماه) جهت برنامه های بلند مدت به لیره ترکیه را پرداخت کرده و رسید آن را به همراه مدارک لازم از فرد متقاضی ارسال کند. این مبلغ پرداختی برای اثبات این است که متقاضی می­تواند هزینه های اقامت خود در ترکیه را تأمین کند.

در آخر یکی از نکات حائز اهمیت که باید در نظر گرفت این است که در صورت انقضای اجازه اقامت، فرد خارجی باید در مدت زمان حداکثر پانزده روز برای تمدید اجازه اقامت منقضی شده خود از سازمان های مربوطه درخواست دهد.

علل انتخاب کشور ترکیه برای مهاجرت:

همانطور که قبلا اشاره شد، کشور ترکیه با موقعیت جغرافیایی و منحصر بفرد خود جذابیت چشمگیری را برای سرمایه گذاران داشته و همین امر منجر به رشد مثبت مشاغل مختلف و پیشرفت اقتصادی در این کشور شده است. در ادامه به چند مزیت انتخاب ترکیه بعنوان کشوری که قصد مهاجرت به آن را دارید اشاره می­کنیم:

  • کیفیت بالای زندگی در این کشور:

در مجموع 62 درصد از پاسخ دهندگان نظرسنجی که در ترکیه زندگی می­کنند اشاره کرده اند که زندگی آنها در مقایسه با سال های قبل درکشورشان بهبود یافته است. این در حالی است که 60 درصد از افراد مهاجر خارجی اشاره کرده اند که در ترکیه احساس امنیت بیشتری نسبت به کشور خود دارند.

55 درصد از مهاجران نیز بر این عقیده هستند که می­توانند “خانه و ماشین خوب” در ترکیه تهیه کنند و طبق نظر 69 درصد از خارجیانی که در ترکیه زندگی می­کنند، این افراد در ترکیه احساس امنیت بیشتری داشته و رفتار مردم ترکیه را بسیار دوستانه می­دانند. کشور ترکیه در رده “زندگی” بالاترین امتیاز را کسب کرده و رتبه اول را در زمنیه های مختلف فرهنگی و اجتماعی کسب کرده است. مهاجران همچنین ترکیه را به دلیل “آسمان آفتابی و هزینه پایین زندگی” تحسین کردند.

  • تعادل بهتر بین کار و زندگی:

مطابق با نظرسنجی و پرسش های آماری مطرح شده، اکثریت مهاجران ساکن ترکیه پاسخ دادند که تعادل کار و زندگی در ترکیه به مراتب بهتر از کشورهای خودشان است. بیش از نیمی از افرادی که به این نظرسنجی پاسخ داده اند گفته اند زمانی که در ترکیه هستند وقت بیشتری برای سرگرمی و خانواده خود دارند. 59 درصد از خارجیانی که در ترکیه زندگی می­کنند نیز اشاره کرده اند که می­توانند در ترکیه بیشتر سفر کنند و 57 درصد نیز بر این عقیده هستند که زمان بیشتری را برای یادگیری مهارت های جدید مانند آشپزی، غواصی و یادگیری زبان جدید دارند.

  • وجود میراث تاریخی و فرهنگی ترکیه برای جذب افراد خارجی:

اکثریت مهاجران گفتند در شهرهایی زندگی می­کنند که دارای میراث تاریخی و فرهنگی غنی با چشم اندازها هستند. 63 درصد از مصاحبه شوندگان در شهرهای مرکزی زندگی می­کنند که گزینه های مختلفی برای سفر دارند. 59 درصد نیز اظهار داشتند که در شهرهایی با زندگی فرهنگی و رنگارنگ مشغول به زندگی هستند. بیش از نیمی از خارجیانی که در ترکیه زندگی می­کنند، این کشور را به خاطر غذاهای خوشمزه ترکی، هوای گرم و مردم محلی دوستانه ستایش کردند.

  • ترکیه برای مهاجران گزینه خوبی است:

آیسه ینل، رئیس بانکداری خرده فروشی و مدیریت ثروت ، HSBC ترکیه اشاره کرده است که عوامل زیادی در ترجیحات و انتخاب های کارمندانی که تصمیم به کار در خارج از کشور دارند، حائز اهمیت است.

نظرسنجی HSBC Expat Explorer توسط 18،059 مهاجر از 163 کشور  از طریق یک پرسشنامه آنلاین، شامل 27 سوال، توسط YouGov در فوریه و مارس 2019 انجام شد. نتایج نظرسنجی HSBC Expat Explorer نشان می­دهد که ترکیه انتخاب خوبی برای کارگران خارجی است که قصد دارند در حرفه خود با کیفیت بالا زندگی کنند. ینل همچنین افزود که تصمیم به کار در کشوری دیگر افراد را در بسیاری از زمینه ها، از پیشرفت شغلی گرفته تا کیفیت زندگی و همچنین مدیریت امور مالی شخصی و زندگی خانوادگی تحت تأثیر قرار می­دهد.

انواع ویزاهای ورودی به کشور ترکیه چیست و مدت زمان اعتبار هرکدام چقدر است؟

سوالات متداول در این موضوع

برخی سوالاتی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد

انواع ویزاهای ورودی به کشور ترکیه چیست و مدت زمان اعتبار هرکدام چقدر است؟
طبق قانون گذرنامه ترکیه به شماره 5682 ، مورخ 24 ژوئیه 1950 ، خارجیانی که مایل به ورود به این کشور هستند ، باید از مقامات ترکیه ویزا دریافت کنند (لطفاً توجه داشته باشید که برای ورود و اقامت شهروندان برخی از افراد کشورهای اعلام شده توسط وزارت امور خارجه برای دریافت ویزا مشمول استثنا نیز می­شوند.). باید در نظر داشت که سه اما بطور کلی سه نوع ویزای ورود برای ترکیه وجود دارد: ویزای یکبار ورود: این نوع ویزا از تاریخ صدور به مدت یک سال معتبر است و حق یک ورود را به شما می­دهد. ویزای بازگشت: هنگام خروج از ترکیه، یک مهاجر خارجی می­تواند قبل از خروج ویزای بازگشت دریافت کند (چنین ویزایی از تاریخ عزیمت یک سال معتبر است) ؛ ویزای چندگانه: این نوع ویزا حق ورود برای مدت سه ، شش یا دوازده ماه را برای فرد متقاضی فراهم می­کند.
دریافت مجوز کار در ترکیه چقدر طول می کشد؟
برای سفرهای کاریابی، برچسب ویزای یکبار ورودی تا 90 روز توسط وزارت کار ترکیه تعیین می­شود و توسط سفارتخانه یا نمایندگی های کنسولگری ترکیه در خارج از کشور اعطا می­شود. مدت زمان ویزای کاری 30 روز خواهد بود.
مزایای مجوز کار در ترکیه چیست؟
کارگران خارجی در ترکیه مزایای زیادی دارند. اتباع خارجی می­توانند از خدمات رایگان در بیمارستان های دولتی و تخفیف در کلینیک های خصوصی برخوردار شوند و با گذراندن 5 سال زندگی در ترکیه، می­توانند شهروندی این کشور دریافت کرده و از برخی برنامه های اجتماعی و اقتصادی استفاده کنند.
چه کسانی واجد شرایط دریافت مجوز کار نامحدود در ترکیه هستند؟
افراد خارجی که حداقل هشت سال بدون وقفه به صورت قانونی در ترکیه اقامت داشته اند یا خارجیانی که در مجموع هشت سال اشتغال با مجوز کار دارند، می­توانند درخواست مجوز کار نامحدود را ارائه دهند.

سخن پایانی

کشور ترکیه با وجود فرصت های شغلی مناسب مقصد مناسبی برای افراد خارجی جویای کار است. این کشور می­تواند با فراهم کردن محیط شغلی مناسب به همراه شرایط زندگی با رفاه در سطح خوب انتخاب مناسبی به عنوان مهاجرت کاری باشد. شرکت آرال گام به همراه مشاورین خود در زمینه مهارجت کاری به کشور ترکیه در کنارتان در مسیر مهاجرت بوده و شما می­توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی متناسب با شرایط خود با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *