موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

تنظیم اجاره خانه در ترکیه

سرمایه گذاری تنظیم اجاره خانه در ترکیه

نحوه تنظیم اجاره خانه در ترکیه

مهاجرت به کشوری دیگر و احتمالاً اقامت در یک فرهنگ کاملاً متفاوت به اندازه کافی سخت هست، اما شما به هر حال باید با پیدا کردن یک خانه جدید نیز دست و پنجه نرم کنید. به طور کلی، حتی در کشور خود، یافتن آپارتمان مناسب برای شما یا خانواده دشوار است. قیمت، مساحت، اندازه یا تعداد اتاق‌ها، همسایگان و …، فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. حال موانع زبانی، بازار املاک و مستغلات خارجی و بوروکراسی را به آن اضافه کنید، به زودی ممکن است احساس کنید که یک حمله عصبی به شما دست خواهد داد.

با این حال، وقتی نوبت به یافتن مکانی برای اجاره در ترکیه می‌رسد، ترس نباید احساسی باشد که تجربه می‌کنید. تا زمانی که این چند نکته را بدانید و یک دوست یا راهنما داشته باشید که در این راه به شما کمک کند، اجاره خانه در ترکیه، آنقدرها هم که فکر می‌کنید پیچیده پیش نخواهد رفت. ما در این مطلب می‌خواهیم شما را با نکات حیاتی در تنظیم اجاره خانه در ترکیه آشنا کنیم.

همچنین علاوه بر این مقاله، موسسه مهاجرتی آرال گام با ارائه مشاوره تخصصی آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در رابطه با تنظیم اجاره خانه در ترکیه خواهد بود. همچنین شما می‌توانید با پر کردن فرم مشاوره رایگان با سازمان مهاجرتی آرال گام در ارتباط باشید.

قرارداد اجاره چیست و محتوای آن چیست؟

معمولاً قراردادهای اجاره با مستاجر و مالک خانه امضا می‌شود که این حق را به مستاجر می‌دهد که در یک ملک برای مدت زمان مشخص و با قیمت معینی مستقر شود. حقوق و مسئولیت‌های هر دو طرف در طول مدت قرارداد به وضوح در این قرارداد نوشته شده است. قرارداد اجاره به طور کلی شامل بخش‌های زیر است:

  • هویت واضح صاحب خانه و مستاجر
  • جزئیات املاک و مستغلات اجاره، حقوق استفاده و دوره اجاره
  • شرایط خاص

در صورتی که این قراردادها به صورت ارزی تنظیم شود، طبق ماده 344 قانون تعهدات، تا 5 سال امکان افزایش هزینه اجاره وجود ندارد. جدای از این، نرخ افزایش سالانه طبق قانون بر اساس میانگین نرخ بهره 12 ماهه محاسبه می‌شود.

جستجوی خانه را از کجا شروع کنید

هنگام سرگردانی در محله یا شهر مورد نظر خود، احتمالاً با تبلیغات و تابلوهای خانه برای اجاره و فروش مواجه خواهید شد. املاکی محلی شما آگهی‌های مختلفی را برای ملک‌هایی که در دسترس دارند فهرست می‌کند. اما به یک املاکی بسنده نکنید و حتماً در اطراف بگردید.

تنظیم اجاره خانه در ترکیه

اگر از قبل ایده‌ای در مورد محله یا منطقه‌ای که می‌خواهید در آن زندگی کنید دارید، می‌توانید از مغازه‌ها/بازار/فروشگاه‌های رفاهی محلی خود به نام «باکال» یا دفتر شهرداری بازدید کنید تا توصیه‌هایی را از آن‌ها بپرسید. آن‌ها همچنین ممکن است شما را به دوستان یا خانواده خود معرفی کنند و آپارتمان‌هایی را به شما نشان دهند که فقط از طریق پرس‌وجوی محلی می‌توان آن‌ها را کشف کرد.

با این حال، اگر می‌خواهید قبل از رسیدن به کشور، جستجوی محل اقامت خود را آغاز کنید، اینترنت بهترین دوست شما خواهد بود.

پرکاربردترین و قابل اعتمادترین وب سایت‌ها برای یافتن مکان جهت اجاره‌خانه در ترکیه sahibinden.com یا hurriyetemlak.com هستند. در این سایت‌ها می‌توانید آگهی‌های مکان‌های اجاره‌ای و فروش را از صاحبان آن‌ها یا از طریق آژانس‌های املاک ببینید.

قیمت‌گذاری خانه‌های اجاره‌ای در ترکیه

اگر با ارز خارجی و به ویژه دلار آمریکا، پوند انگلیس یا یورو درآمد کسب می‌کنید، به خاطر کاهش ارزش لیر ترکیه باید خوشحال شوید. و اگر اینطور نیستید، اینکه آیا اجاره را مقرون‌به‌صرفه می‌دانید یا نه، تا حد زیادی به منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، شرق ترکیه و مناطق میانی ارزان‌تر از جنوب یا غرب خواهد بود.

تنظیم اجاره خانه در ترکیه

در سال 2019، متوسط ​​اجاره بها در سراسر کشور حدود 1300 لیر بود، اگرچه باید انتظار این را داشته باشید که این مبلغ در روستاهای دور از کلان شهرها و در مناطق روستایی بسیار کمتر باشد. اما به طور کلی باید در نظر بگیرید که بین 15 تا 50 درصد درآمد ماهانه خود را برای اجاره‌ی خانه‌ی خود در ترکیه اختصاص دهید.

چیزهایی که باید قبل از اجاره خانه در ترکیه بدانید

  • قبل از اجاره، مطمئن شوید که آپارتمان/خانه‌ای که اجاره می‌کنید دارای تلفن ثابت باشد و در آن امکان دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد. زیرا عدم وجود آن‌ها می‌تواند به این معنی باشد که ماه‌ها بدون این خدمات خواهید ماند.
  • همچنین باید در مورد قالب پرس و جو کنید و بپرسید که آیا مخزن آب یا ژنراتور برای برش‌های خطوط اصلی وجود دارد یا خیر. اگرچه دومی مهم نیست، اما اگر از راه دور کار می‌کنید می‌تواند برای شما اهمیت زیادی داشته باشد.
  • در ترکیه، صاحبخانه‌ها یا آژانس‌های املاک معمولا با مستاجران خود قراردادهای 1 ساله می‌بندند. پس از اتمام زمان شما و اگر طرف مقابل هیچ قصدی را یک ماه قبل از پایان قرارداد اعلام نکرده باشد، قراردادها به طور خودکار برای یک سال دیگر تمدید می‌شوند.
  • هر سال انتظار این را داشته باشید که هزینه اجاره شما حدود 10-12 درصد افزایش یابد، که توسط شاخص قیمت مصرف کننده در ترکیه تعیین می‌شود.
  • اگر نمی‌خواهید مکانی را برای یک سال کامل اجاره کنید، می‌توانید گزینه اجاره فصلی را انتخاب کنید. به خصوص اگر مناطق توریستی مانند بدروم، مارماریس، فتحیه و کوش‌آداسی را انتخاب کرده باشید، می‌توانید از یک تا 5 الی 6 ماه اجاره کنید، با مبله یا بدون مبله.
  • قرارداد خود را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که همه چیز روی کاغذ آمده است. برای مثال، اگر خانه پر از وسایل مستاجر قدیمی است که شما نمی‌خواهید، یا متوجه شده‌اید که دیوارها خراب به نظر می‌رسند و به تعمیر نیاز دارند،‌ با صاحبخانه مذاکره کنید. آن‌ها می‌توانند توافق کنند که آن را برای شما مرتب کنند یا هزینه را از اجاره شما کم کنند. مهم نیست که مشکل وجود دارد، مطمئن شوید که زودتر با صاحبخانه یا مشاور املاک ارتباط برقرار کنید تا بعداً مشکل بزرگی نشود.
  • بهترین کار این است که تمام پرداخت‌ها از طریق حواله الکترونیکی انجام شود، به خصوص پرداخت‌های بالای 500 لیر.
  • اگر می‌خواهید قرارداد اجاره خود را زودتر فسخ کنید، این کار را با ارائه حداقل دو ماه اخطار کتبی و محضری ارسال شده توسط خدمات پستی PTT انجام دهید. اگر این کار را انجام ندهید، مالک ممکن است شما را وادار به پرداخت ماه‌های باقیمانده قرارداد کند.

هزینه‌های غیرمنتظره

به عنوان یک مستاجر در ترکیه، از شما انتظار می‌رود که اجاره ماه اول را از قبل و همچنین مبلغی را به همان میزان ودیعه بدهید، که برای جبران خسارت‌هایی که ممکن است در طول اقامت شما اتفاق بیفتد، پرداخت می‌شود. مبلغ سپرده و کانال پرداختی که انجام می‌شود باید در قرارداد اجاره شما ذکر شود. اگر خانه را سطل زباله نکنید و  در قرارداد به خوبی همه چیز را ذکر و مشخص کرده باشید، به احتمال زیاد پس از نقل مکان به طور کامل ودیعه را دریافت خواهید کرد.

همچنین در صورتی که خانه را مستقیماً از مالک اجاره نکرده باشید، که حدود 10 درصد اجاره سالانه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) است، باید به مشاور املاک کمیسیون پرداخت کنید. در مجموع، اگر می‌خواهید در ترکیه اجاره‌نامه تنظیم کنید، به اجاره 3 ماهه نیاز دارید.

برخی از اقامتگاه‌ها، مانند مجتمع‌های آپارتمانی یا ویلاها، دارای «آیدات» هستند، که به عنوان هزینه نگهداری ماهانه به تعمیر آسانسور، تمیز کردن استخر، هزینه باغبانی و … پرداخت می‌شود. حتماً قبل از امضای قرارداد در مورد این موضوع صحبت کنید.

تنظیم اجاره نامه در ترکیه برای اتباع خارجی

به طور کلی، با اینکه اجاره خانه به خارجی‌ها، اغلب بندهای قرارداد مشترکی با قراردادهای مستاجران ترک دارد، تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. برای قراردادهایی که بین شهروندان ترکیه منعقد می‌شود، نیازی به ثبت اسناد رسمی وجود ندارد.

تنظیم اجاره خانه در ترکیه

اما در صورتی که مستاجر شهروند خارجی باشد، قرارداد اجاره باید توسط مترجم و در دفتر اسناد رسمی تنظیم شود. طبق رویه جاری اداره کل مدیریت مهاجرت، توافقاتی که با دفتر اسناد رسمی انجام نشده است، بی اعتبار هستند. اتباع خارجی نیز می‌توانند برای اجازه اقامت با یک قرارداد اجاره معتبر درخواست دهند.

نکات لازم در اجاره‌ نامه‌ی اتباع خارجی در ترکیه

امکانات املاک، اطلاعات آدرس خالص، شرایط، هزینه‌های ماهانه و سالانه باید به وضوح در قرارداد ذکر شود. اگرچه ظاهرا بین قراردادهای مخصوص بومی‌های ترک‌زبان و اتباع خارجی تفاوتی وجود ندارد، اما ممکن است از نظر اطلاعات ارائه شده توسط خارجی‌ها و ارز تفاوت‌هایی وجود داشته باشد.

مواردی که باید در قرارداد اجاره با خارجی‌ها گنجانده شود:

  • آدرس کامل املاک (محله، خیابان، آپارتمان، شماره درب و …)
  • نوع ملک اجاره‌ای
  • شماره شناسه TC صاحب خانه، نام، نام خانوادگی، آدرس محل سکونت و شماره مالیات
  • شماره هویت خارجی مستاجر، نام، نام خانوادگی و آدرس محل سکونت
  • مفاد اجاره ماهانه و سالانه (ارز باید به وضوح بیان شود)
  • تاریخ شروع و پایان قرارداد اجاره (در صورت مدت زمان)
  • شرایط و هدف استفاده از املاک اجاره‌ای
  • بیمه نامه اجباری زلزله

اگر ملکی را در ترکیه اجاره می‌کنید، باید شماره شناسایی خارجی را در قرارداد بنویسید. این شماره‌ها که در اختیار اتباع خارجی قرار می‌گیرد را می‌توان از صفحه استعلام شماره شناسنامه اتباع خارجی اداره کل امور جمعیت و شهروندی وزارت کشور دریافت کرد. اگر مستاجر خارجی شماره شناسایی معتبر نداشته باشد، باید به فرمانداری یا نزدیکترین اداره مهاجرت مراجعه و آن را دریافت کند.

شرایط ویژه در تنظیم اجاره‌ نامه در ترکیه

با شرط قانونی بودن صاحب‌خانه می‌تواند شرایط خاصی را برای قراردادهای اجاره اضافه کند. عموماً صاحبان خانه می‌توانند با تغییرات داخلی و خارجی در منازل خود مخالفت کنند و بخواهند با یک قرارداد از این امر محافظت کنند. علاوه بر این، در خانه‌هایی که به صورت مبله اجاره داده می‌شود، باید به تمام اقلامی که در خانه به مستاجر داده می‌شود یا نمی‌شود، در وضعیت فعلی املاک اشاره کرد، این شرایط را می‌توان به عنوان شرایط ویژه به اجاره‌نامه اضافه کرد. چند نمونه از شرایط خاص را می‌توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • در پایان قرارداد، اگر مستاجر بخواهد بیشتر بماند، مستاجر باید افزایش اجاره بها را بپذیرد.
  • مستاجر نمی‌تواند اموال غیرمنقول را به اشخاص ثالث واگذار کند یا آن‌ها را برای استفاده در دسترس قرار دهد.
  • مستاجر موظف به پرداخت مالیات نظافت، قبوض و هزینه آپارتمان است.
  • مستاجر بدون اطلاع صاحب ملک نمی‌تواند تغییراتی در نمای داخلی و خارجی خانه ایجاد کند.
  • در صورتی که مستاجر در پایان قرارداد از خانه خارج شود، باید 1 ماه قبل اطلاعات خود را ارائه دهد.
  • بدهی و مخارج قبل از عقد اجاره متعلق به مالک و مخارج و دیون بعد از عقد اجاره متعلق به مستاجر است.
  • مستاجر موافقت می‌کند که از تصمیمات اتخاذ شده توسط مدیریت آپارتمانی که مستاجر در آن قرار دارد، پیروی کند.

در آخر توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید به عنوان یک خارجی ملکی در ترکیه اجاره کنید، قرارداد اجاره خود را به خوبی مطالعه کنید. به یاد داشته باشید که در صورت لزوم می‌توانید از یک مشاور حرفه ای پشتیبانی دریافت کنید.

مواردی که باید هنگام امضای قرارداد اجاره در ترکیه در نظر بگیرید

هنگام امضای قرارداد اجاره در ترکیه، هر یک از طرفین مسئولیت‌های قانونی زیادی را بر عهده می‌گیرند که باید انجام شود. بنابراین، کسانی که در شرف امضای قرارداد اجاره هستند، باید به موارد زیادی توجه کنند، به طوری که هر یک از طرفین قبل از اجرایی شدن قرارداد بدانند چه چیزی در پی خواهد داشت.

تنظیم اجاره خانه در ترکیه

از جمله مهمترین مواردی که هنگام تکمیل و امضای قرارداد اجاره (قرارداد اجاره 2022) باید در نظر گرفته شود به شرح زیر است:

1. اطلاعات سند مالکیت و ویژگی‌های املاک باید در قرارداد یا قرارداد ذکر شود

ذکر فضای ملک در اجاره نامه بسیار مهم است و باید با اطلاعات ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک مقایسه شود. با این حال، لازم است مستاجر اطمینان حاصل کند که امضاکننده قرارداد اجاره، مالک ملک (ذکر شده در سند مالکیت) یا نماینده قانونی او (دارای وکالتنامه قانونی است).

2. تعیین دقیق اجاره نامه و زمان اجرا

از جمله مواردی که هنگام امضای قرارداد اجاره باید در نظر گرفته شود، تعیین مبلغی است که مستاجر می‌پردازد، مانند اجاره بهای ملک و تعیین این مبلغ از جمله مالیات بر ارزش افزوده. این را حتما در قرارداد اجاره ثبت کنید تا بین مستاجر و مالک ملک اختلافی پیش نیاید.

از طرفی تعیین تاریخ سررسید اجاره ملک و افزودن اطلاعات حساب بانکی به قرارداد اجاره الزامی است و مشخص می‌شود که پرداخت اجاره بها در ترکیه از طریق بانک قانونی صورت می‌گیرد.

3. تعیین سپرده وثیقه و نگهداری آن در حساب سپرده مخصوص

مبلغ تضمین اجاره که طبق ماده 342 قانون بدهی ترکیه TBK الزامی است، نباید بیش از سه ماه اجاره باشد و باید طبق اصول قانونی در حساب سپرده ویژه واریز شود و اطلاعات مربوط به مبلغ و حساب به قرارداد اجاره اضافه شود.

4. بازرسی وسایل و الحاقیه خانه

قبل از انعقاد اجاره، مهم است که نگاهی خارجی به ساختار ملک از بیرون و داخل داشته باشید تا از ایمنی الحاقات و تجهیزات اولیه داخل ملک اطمینان حاصل کنید و تمام یادداشت‌های موجود در کادر اختصاص داده شده به آن را در نظر بگیرید. برای مثال وضعیت ملک و عیوب آن که در قرارداد اجاره آمده است را به دقت بخوانید و با ملک تطبیق دهید.

این کار به این منظور انجام می‌شود که هنگام تحویل خانه پس از پایان قرارداد، اختلافی رخ ندهد. بنابراین مستاجر شرعاً مکلف است در صورتی که چیزی را از صاحب خانه دریافت کرده است، همان‌گونه تحویل دهد.

5. با پرداخت هزینه خدمات و سایر هزینه‌ها موافقت شود

هزینه‌های مربوط به ملک باید توافق شود و هر یک از طرفین موظف به پرداخت این هزینه‌ها هستند، مشخصا، مستاجر مسئول این هزینه‌ها و استردادهای مربوط به استفاده از ملک است و مالک اموال مسئول هزینه‌های مربوط به دارایی ملک است.

6. اگر مستاجر پرداخت را متوقف نکند، قرارداد به طور خودکار تمدید می‌شود

در صورت تایید این موضوع، مالک ملک در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد، بنابراین مستاجر می‌تواند مدت اقامت خود را برای مدت طولانی تمدید کند. در نتیجه صاحبان املاک باید به این شرایط و شرایط مندرج در مواد قرارداد توجه داشته باشند.

7. تعیین تنظیماتی که می‌تواند یا ممکن است انجام شود

علاوه بر این، باید توافق شود که آیا مستأجر می‌تواند در صورت فسخ زودهنگام قرارداد، محدوده این تغییرات، هزینه‌های آن و طرفی را که حق آن را دارد تعیین کند یا خیر. توافق یا عدم توافق این در قرارداد اجاره ذکر شده است.

8. تصدیق قرارداد اجاره با سردفتر

بهتر است قرارداد اجاره خانه در ترکیه را نزد دفتر اسناد رسمی تأیید کنید زیرا این امر قانونی بودن قرارداد را تقویت می‌کند و از شبهه جعل جلوگیری می‌کند. این امری است که طی آن مستاجر حقوق قانونی خود را تضمین می‌کند.

سخن آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا به شما راجع به نحوه‌ی تنظیم اجاره‌ خانه در ترکیه توضیح دهیم. در صورت تمایل جهت اخذ اطلاعات بیشتر می‌توانید با موسسه مهاجرتی آرال گام تماس بگیرید و با مشاوره‌ی رایگان آن، پاسخ تمام سوالاتتان را دریافت کنید.

موسسه مهاجرتی آرال گام با سال‌ها سابقه و فعالیت در زمینه‌ی انواع مهاجرت به کشور  ترکیه، به خوبی می‌تواند شما را برای یافتن ملکی مناسب جهت اجاره و تنظیم اجاره‌ نامه در ترکیه کمک کند تا از تمام مشکلات احتمالی هم جلوگیری شود. پس همین حالا با ما تماس بگیرید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
1 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *