موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

شانس قبولی در بورسیه ترکیه

تحصیل شانس قبولی در بورسیه ترکیه
فهرست عناوین

شانس قبولی در بورسیه ترکیه چقدر است؟

برخی از دانشجویان، ترکیه را یک مقصد تحصیلی بسیار مناسب می‌دانند و تصمیم دارند که آینده‌ی خود را در این کشور زیبا بسازند. در صورتی که قصد تحصیل در ترکیه را داشته باشید، می‌توانید دانشگاه‌های ارزان قیمت را انتخاب کنید، یا خودتان را برای اخذ بورسیه‌ تحصیلی ترکیه آماده سازید.

اما اخذ بورسیه‌ی تحصیلی یک دانشگاه به این سادگی‌ها نیست. در واقع، شما برای آنکه بتوانید از رقابت تنگاتنگ جهت اخذ بورسیه پیروز شوید و برای تحصیل در این کشور، کمک هزینه‌ی تحصیلی یا حتی زندگی بگیرید، باید شانس قبولی در بورسیه ترکیه را بالاتر ببرید. اما شانس شما چگونه بالاتر می‌رود؟ در ادامه روش‌هایی جهت افزایش شانس قبولی در بورسیه ترکیه  را معرفی خواهیم کرد.

پیشنهاد پروپوزال برای بورسیه ترکیه

هدف اصلی یک پروپوزال پژوهشی،  ارائه‌ی دلیل منطقی برای الزام مطالعه یک مشکل پیشنهادی و پیشنهاد راهبرد مؤثر یا روش عملی است که در آن مطالعه پژوهشی باید انجام شود.

رویه، روش شناسی و طراحی تحقیقی که باید انجام شود، بر اساس استانداردهای رشته خاصی که مشکل در آن نهفته است، اداره می‌شود. اگر پروپوزال و موضوع پیشنهادی شما برای رشته‌ی مورد نظر به حد کافی خوب باشد، شانس شما برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه بالاتر می‌رود. اما این پروپوزال تحقیقاتی،  باید شامل چه مواردی باشد؟

شانس قبولی در بورسیه ترکیه

 

یک پروپوزال تحقیق باید یک استدلال منطقی و متقاعد کننده در مورد نیاز به انجام یک مطالعه ارائه دهد و بنابراین باید حاوی یک بررسی متون دقیق باشد. علاوه بر این، یک پروپوزال باید یک روش شناسی دقیق و همچنین بیانیه‌ای در مورد مزایا و/یا نتایج مطالعه ارائه دهد.

بورسیه تحصیلی دولت ترکیه برای Ph.D. از کاندیداها می‌خواهد که یک پیشنهاد تحقیقاتی ارائه دهند. با این حال، دانشجویان کارشناسی باید یک انگیزه نامه و متقاضیان MS باید یک برنامه تحصیلی برای بورسیه تحصیلی ترکیه ارسال کنند. مراحل نوشتن پروپوزال تحقیقاتی برای بورسیه تحصیلی دولت ترکیه در زیر آورده شده است:

  • پروپوزال باید به منظور توسعه مهارت‌های خود در مورد منطقی کردن و طراحی یک مطالعه جامع باشد.
  • پروپوزال باید به منظور تقویت کلی مهارت‌های نوشتاری، تفکر انتقادی و پژوهشی باشد.
  • پروپوزال باید به منظور انجام یک بررسی متون موفق با تأیید اینکه مشکل قبلاً مورد توجه قرار نگرفته است، یا اینکه به طور مؤثر به آن پاسخ داده نشده است، ارائه شود. در نتیجه بورس تحصیلی بهتری را با توجه به موضوع خاص خود پیدا کنید.
  • پروپوزال باید به منظور تمرین موثر و شناسایی مراحل منسجم مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تحقیق باشد.
  • پروپوزال باید به منظور تجزیه و تحلیل انتقادی، مطالعه و بررسی مزایا و معایب روش‌های مختلف مورد استفاده برای جمع‌آوری و بررسی داده‌ها باشد.
  • پروپوزال باید به منظور ایجاد حس کنجکاوی باشد. به طوری که بتوانید فعالانه در کل فرآیند تحقیق شرکت کنید.

یک پروپوزال تحقیقاتی باید تمام ویژگی‌های حیاتی مورد نیاز برای طراحی و تکمیل مطالعه پژوهشی را با داده‌ها و اطلاعات کافی که خوانندگان شما را قادر می‌سازد سودمندی و اعتبار پروپوزال شما را ارزیابی کنند، در خود جای دهد. در نهایت، یک پروپوزال تحقیق معمولاً بر اساس کیفیت نوشتار مورد قضاوت قرار می‌گیرد.

با این حال، برای اینکه شانس قبولی در بورسیه ترکیه در مقطع دکترا، برای شما بالاتر برود، پروپوزال شما باید  باید به سؤالات زیر پاسخ دهد:

  • دقیقاً به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ مشکل تحقیق خود را به شیوه‌ای واضح و منسجم تعریف کنید. توضیح دهید که دقیقا چه چیزی را پیشنهاد می‌کنید. از جزئیات بی‌ربط خودداری کنید.
  • چرا این موضوع را انتخاب کردید؟ تجزیه و تحلیل کاملی از ادبیات انجام دهید و از طریق شواهد بیان کنید که موضوعی که انتخاب کرده‌اید ارزش آن را دارد.
  • دقیقاً چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ مطمئن شوید که مشکل شما قابل انجام است. در صورتی که نمی‌توانید یک مسئله تحقیقاتی موثر را فرموله کنید، سراغ آن ایده نروید.

مواردی که هنگام نوشتن یک پروپوزال تحقیقاتی باید اجتناب کرد؟

  • سهل انگاری از واضح و مختصر بودن
  • سهل انگاری در ذکر منابع مناسب در بررسی متون قبلی (Literture review)
  • سهل انگاری در تعیین مرزهای متنی پیشنهاد خود مانند زمان، افراد، مکان و غیره.
  • سهل انگاری در ایجاد یک استدلال منطقی و قانع کننده برای تحقیق.
  • سهل انگاری در توجه به مشکل اصلی – از بی‌ربط بودن خودداری کنید.
  • سهل انگاری در نوشتن – از نوشتن غیر دقیق یا شلخته، یا هر گونه اشتباه املایی یا دستوری خودداری کنید.
  • سهل انگاری در پرداختن به مسائل عمده تحقیقاتی – از توضیح بیش از حد در مورد مسائل جزئی خودداری کنید.

توصیه نامه برای بورسیه تحصیلی ترکیه

توصیه نامه یک نامه رسمی است که توسط یک معلم یا یک سرپرست دانشگاهی نوشته می‌شود. این در مورد برجسته ترین ویژگی‌های دانشجو، دستاوردها و استعدادها صحبت می‌کند که او را به یک رقیب قوی برای بورسیه تبدیل می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌ها این نامه را برای بورسیه می‌خواهند و آن را ضروری می‌دانند.

بورسیه‌های تحصیلی ترکیه بر اساس اهداف و دستاوردهای خاص دانشجویان اعطا می‌شود. آن‌ها برای دانشجویانی طراحی شده‌اند که در یک رشته تحصیلی خاص تحقیق می‌کنند. نویسنده توصیه نامه نیز باید با دانشجو مصاحبه کند تا در مورد او به خوبی بداند و بر اساس آن بنویسد.

رزومه‌ تحصیلی برای اخذ بورسیه

بیشتر اوقات شما با موقعیتی مواجه می‌شوید که یک CV برای بورسیه مورد نیاز است. با وجود هزاران نفری که برای موقعیتی مشابه شما درخواست می‌کنند، می‌دانید که برای برنده شدن در بورسیه تحصیلی، باید تأثیری به یاد ماندنی از خود بر جای بگذارید. این جایی است که CV شما ممکن است به عنوان ابزاری برای شما عمل کند – یک استراتژی بازار، که تمام تجربیات، دستاوردها و ویژگی‌های حرفه ای شما را به کمیته بررسی بیان می‌کند.

شانس قبولی در بورسیه ترکیه

همانطور که می‌دانید، رزومه‌هایی که برای پذیرش می‌نویسید از نظر طول و قالب متفاوت هستند. یک رزومه ممکن است تعداد انگشت شماری از صفحات را به خود اختصاص دهد، اما یک رزومه به طور کلی به یک صفحه محدود می‌شود. رزومه بیشتر به منظور جستجوی آکادمیک یا کمک هزینه تحصیلی استفاده می‌شود، یک CV جزئیات مربوط به دانشجو را ارائه می‌دهد و نشان می‌دهد که آیا آن دانشجو معیارهایی را دارد که کمیته می‌خواهد یا خیر.

مراحل تکمیل رزومه تحصیلی

  1. جمع آوری اطلاعات حیاتی:
  2. افزودن سایر جزئیات مرتبط که باید ذکر شود:

o زبان ملی و آن‌هایی که می‌توانید صحبت کنید.

o مهارت‌های مربوط به پیشرفت‌های تکنولوژیکی فعلی.

o نمرات و عملکرد در مدارس.

o هدف شما و معنای این بورس تحصیلی برای شما.

اطلاعاتی که شامل دیدگاه‌های مذهبی یا سیاسی، وضعیت تأهل و جهت گیری جنسیتی باشد نباید در CV شما گنجانده شود.

ویژگی‌های یک رزومه‌ی خوب

این موارد را در ابتدای رزومه خود بگنجانید:

o نام – اول و آخر.

o آدرس منزل با کدپستی.

o شماره تماس فعلی با کد منطقه.

o یک آدرس ایمیل حرفه‌ای.

o جنسیت، ملیت و تاریخ تولد با فرمت مشخص شده.

پایان رزومه را به این موارد ختم کنید:

o ذکر دستاوردهای مرتبط با دانشگاه و هر تجربه‌ای که در کار دارید.

o بیان توانایی های خود

o اضافه کردن حداقل سه مرجع.

چگونه رزومه بورسیه را فرمت کنیم؟

o مطمئن شوید که رزومه شما «دو صفحه» باشد.

o لحن خود را حرفه‌ای و کوتاه نگه دارید. فقط در مواردی که نیاز به برجسته کردن یک عبارت کلیدی یا برای سرفصل‌ها دارید، از قالب بندی، مانند پررنگ و مورب استفاده کنید.

o آن را صادقانه و دقیق نگه دارید.

چگونه نامه درخواست بورسیه بنویسیم؟

1:مفید و مختصر درخواست خود را اعلام کنید.

2: مقدمه شما باید دقیق باشد.

3: در مورد اینکه چرا شایسته دریافت بورسیه هستید صحبت کنید.

4: در مورد درخواست خود دقیق باشید.

انگیزه نامه برای درخواست بورسیه تحصیلی ترکیه

انگیزه نامه‌ی شما یک عامل کلیدی است که ممکن است سرنوشت درخواست شما و در نتیجه آینده‌‌ی شما را تغییر دهد. این وسیله‌ای است برای نشان دادن پتانسیل خود، درست قبل از اینکه برای مصاحبه دعوت شوید.

نمونه انگیزه نامه برای درخواست بورسیه

انگیزه نامه کم و بیش شبیه یک رزومه است که در آن موارد زیر را به نمایش می‌گذارید.

o دلیل اینکه شما بهترین نامزد هستید

o و هدف تمام تلاش‌های شما چیست.

در انگیزه نامه چه بنویسیم؟

o اهداف خود را به بورس تحصیلی خود و آنچه از قبل برنامه ریزی کرده‌اید مرتبط کنید.

o ذکر کنید که این بورس تحصیلی چه سودی برای شما خواهد داشت، و در ازای آن چگونه ارزش افزودن به جامعه اطراف خود و ارزش‌های ارائه دهنده بورس تحصیلی را نشان خواهید داد.

o به داور نشان دهید که چرا باید شما را به عنوان کاندیدای بورسیه انتخاب کند. اطمینان حاصل کنید که جزئیات مربوط به تحصیلات، عملکرد، امیدها، تجربیات، عزم شما و ویژگی‌هایی که ممکن است شما را به عنوان یک فرد متمایز کند، اضافه کنید.

o ذکر کنید که چگونه این بورس تحصیلی آینده‌ی شما را به آینده‌ای بهتر تبدیل می‌کند.

دستورالعمل‌های عمومی برای قالب بندی انگیزه نامه

o آن‌ها معمولاً 500 تا 1000 کلمه هستند.

o  انگیزه نامه باید در مورد تحصیلات، برنامه‌ها، کار حرفه‌ای و تجربیات شما باشد.

نکاتی که قطعا باید از آن‌ها اجتناب کرد

o استفاده از زبان عامیانه،

o خطا در نحو، املا یا دستور زبان.

o لحن معمولی گفتار

بیانیه هدف (SOP) یا بیانیه شخصی برای ارسال درخواست بورسیه ترکیه

بیانیه هدف که به عنوان SOP نیز شناخته می‌شود و به سندی گفته می‌شود که منعکس کننده نیات یک نامزد است. هدف از تهیه بیانیه هدف (SOP) این است که به خوانندگان، در این مورد، کمیته انتخاب یا هیئت علمی، اثبات کند که شما دستاوردهای واقعی خواهید داشت و پتانسیل شما را برای موفقیت در دوره تحصیلات تکمیلی نشان دهد.

مراحل نوشتن SOP

1: معرفی خود، الهامات و علایق شما

در اینجا، شما باید چیزهایی را که به آن‌ها علاقه دارید و شاید حتی آنچه باعث تصمیم شما برای ادامه‌‌ی تحصیل شده است را بنویسید. با توجه به این موضوع، این بخش باید کوتاه و سرراست باشد و نیازی به سرمایه گذاری روی یک زندگی نامه نیست.

2: سابقه لیسانس و مدارک خود را بازنویسی کنید

در اینجا باید راجع به تحقیقی که انجام داده‌اید بنویسید- حتما یادداشت کنید با چه کسی این کار را انجام داده‌اید، عنوان آن، کارهایی که باید انجام می‌دادید، و نتایج تحقیقتان را نیز بنویسید. در واقع از شما انتظار می‌رود که این را به معنای فنی مطابق با آنچه رشته‌ی شما الزامی می‌کند بنویسید. زیرا توسط اساتید خوانده می‌شود.

3 : در مورد اهمیت تلاش‌های گذشته و حال خود صحبت کنید

در صورتی که قبل از اقدام برای ادامه تحصیل کار کرده‌اید، مشخص کنید که دقیقاً چه وظایفی را به عهده داشتید. این شامل جزئیاتی مانند این است که آیا در یک شرکت خصوصی کار می‌کردید یا یک شرکت دولتی. همچنین می‌توانید نحوه تجهیز این عمل را برای تحصیلات تکمیلی ثبت کنید.

4 : علایق تحصیلی خود را روشن کنید

در این بخش، شما باید مواردی را که می‌خواهید از برنامه تحصیلات تکمیلی به دست آورید، ثبت کنید. آن را واضح بیان کنید تا خوانندگان بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند و باور کنند که متوجه شده‌اید تحقیق در مورد چیست و قرار است در چه رشته‌ای تحصیل کنید.

6 نکته برای نوشتن بیانیه هدف (SOP)

  1. مواردی که تیم پذیرش از خواندن آن متوجه آمادگی شما می‌شوند را حتما ثبت کنید. این موارد شامل شایستگی، خودانگیختگی و حتی پتانسیل شما به عنوان یک فارغ التحصیل می‌شود.
  2. بر هر جزئیات از دیدگاه مثبت تاکید کنید.
  3. همه چیز را با یک مثال نشان دهید، بدون اینکه مبالغه‌ای در کار باشد.
  4. اگر اتفاق مهمی برای شما افتاده است که بر نمرات شما تأثیر گذاشته است، از جمله فقر، بیماری یا کار زیاد، آن را اعلام کنید. این را به صورت مثبت به صورت کتبی ارائه کنید تا نشان دهید که با وجود مشکلات، انعطاف پذیر هستید. از بیانیه شخصی به عنوان وسیله‌ای برای ارائه جزئیات استفاده کنید.
  5. حتماً همه چیز را با تداوم و تمرکز مرتبط کنید.
  6. مختصر بمانید و هر آنچه را که لازم است بیان کنید. از 500 تا 1000 کلمه استفاده کنید که به درستی با استفاده از 1-2 صفحه تک فاصله در فونت 12 انتخاب شده‌اند. در تمام مدت، این تخمین ایده‌آل‌تر از کلمات بیشتری است که شفافیت کمتری دارند و ساختار ضعیفی دارند.

سخن آخر

طبیعتاً اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های ترکیه به مراتب سخت‌تر است. شما برای اخذ پذیرش، شاید بتوانید حتی با وجود نمره‌های پایین یا مدارکی که چندان قوی نیستند، موفق شوید. ولی برای اخذ بورسیه‌ی تحصیلی باید در بهترین نوع خود باشید.

اما گاهی هم ممکن است با وجود اینکه دانشجوی خیلی خوبی هستید، باز هم موفق به اخذ بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه نشوید. چون شانس خود را جهت دریافت آن بالا نبرده‌اید. خصوصا اگر قصد شما اخذ فول فاند ترکیه باشد. پس اگر قصد دارید با بهترین و کامل‌ترین مدارک جهت اخذ بورسیه‌ی تحصیلی ترکیه اقدام کنید و شانس خود را از میان تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی بالا ببرید، می‌توانید روی کمک ما، دفتر مهاجرتی آرال گام، که سال‌ها در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی دانشجویان به ترکیه فعالیت دارد، حساب کنید.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
5 از 5 از 1 رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *