موسسه مهاجرت به ترکیه آرال‌ گام

قوانین جدید خرید ملک در ترکیه

سرمایه گذاری قوانین خرید ملک در ترکیه

کشور ترکیه به جهت هزینه کم زندگی ، موقعیت استراتژیک و اقتصاد پویا یکی از کشورهای پرطرفدار مردم دنیا برای سرمایه گذاری است. سرعت خرید ملک در ترکیه یکی از مهم ترین عوامل است که مردم دنیا مایل به سرمایه گذاری در این کشور هستند. در مقایسه با بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای اروپایی روند خرید ملک در ترکیه بسیار آسانتر و سریعتر است.

دولت ترکیه در سال 2012 با تصویب قوانین جدید خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی ، موانع متعدد خرید ملک برای خارجیان را از بین برد و مسیر خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی تسهیل شد. بر اساس قوانین خرید ملک در ترکیه  شهروندان 183 کشور ، که توسط رئیس جمهور این کشور تعیین شده اند ، مجاز به خرید ملک و مستغلات در این کشور هستند.

متخصصین ما در موسسه آرال گام با سال ها تجربه و سابقه در زمینه خرید ملک در ترکیه ، آماده ارائه خدمات به متقاضیان اخذ اقامت ترکیه ، سرمایه گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه هستند.

قوانین خرید ملک در ترکیه و شرایط آن

افرادی که تصمیم به خرید ملک در ترکیه دارند ، در ابتدا باید به کمک متخصصین این حوزه مراجعه کرده و اطلاعات جامعی از شهرها ، محلات شهرها و همچنین قوانین خرید ملک در ترکیه برای اتباع خارجی بدست آورند. سپس باتوجه به اطلاعت بدست آمده و هدف خود از خرید ملک در ترکیه (زندگی ، سرمایه گذاری ، اجاره و غیره) شهر و منطقه مناسب با شرایط و بودجه خود را انتخاب کنند.

تا پیش از تصویب قوانین جدید خرید ملک در ترکیه در سال 2022 ، هر تبعه خارجی با هر میزان بودجه ای اجازه خرید ملک در ترکیه و کسب اقامت این کشور برای خود و همسر و فرزندان زیر 18 سال خود بود اما در سال 2022 دولت ترکیه برای مدیریت پذیرش مهاجر از سایر کشورها اقدام به تصویب قوانین جدید خرید ملک در ترکیه کرد تا چهارچوب مشخصی برای خرید ملک و مستغلات اتباع خارجی در این کشور وجود داشته باشد.

قوانین خرید ملک در ترکیه و شرایط آن

 

بر اساس مصوبه ماه می سال 2022 ، اتباع خارجی که مایل به اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در ترکیه می باشند ملزم به رعایت قوانین زیر هستند :

  • خرید ملک به ارزش 50000 دلار در شهرهای کوچک
  • خرید ملک به ارزش 75000 دلار در شهرهای بزرگ نظیر استانبول و ازمیر و آنکارا
  • افزایش هزینه اخذ شهروندی ترکیه از 250000 دلار به 400000 دلار
  • محدودیت خرید ملک در ترکیه در برخی مناطق شهرها که از اتباع خارجی اشباع شده اند
  • در نظر گرفتن سهمیه 25 درصدی خرید ملک برای اتباع خارجی برای محله های مختلف در شهرهای بزرگ

لازم به ذکر است هیچ مانعی برای  افردی که اقدام به خرید ملک با هزینه ای کمتر از مبالغ تعیین شده می کند ، وجود ندارد. اما این افراد نمیتوانند از طریق خرید ملک در این کشور اقدام به اخذ اقامت موقت ترکیه کنند.

همچنین افرادی که اقدام به خرید ملکی به ارزش برابر یا بالاتر از مبلغ تعیین شده می کنند ، به مدت یکسال اجازه اقامت در کشور  ترکیه را دریافت می کنند و در صورت تمدید سالانه این اقامت موقت به مدت 5 سال پیاپی می توانند برای اخذ شهروندی این کشور اقدام کرده و پاسپورت این کشور را دریافت نمایند.

بیشتر بخوانید: قانون سرمایه گذاری در ترکیه برای خارجی‌ها

قوانین خرید ملک در ترکیه و مراحل آن

باتوجه به اینکه افراد زیادی متقاضی خرید ملک در ترکیه هستند ، بهتر است تا شخصا برای خرید ملک در کشور ترکیه حضور پیدا کند و پس از حصول اطمینان از قیمت ملک ، عدم نقص در سند ملک و عدم وجود شبهه در مالکیت ملک اقدام به خرید ملک در این کشور کند. و یا از طریق یک وکیل و یا فرد قابل اعتماد اقدام به خرید کند.

قوانین خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت

طبق قوانین خرید ملک در ترکیه ، اتباع خارجی برای خرید ملک یا مستغلات در کشور ترکیه ملزم به طی مراحل زیر می باشند :

  1. مشورت با یک وکیل مهاجرتی مورد اعتماد برای انتخاب بهترین شهر و منطقه برای خرید ملک
  2. جستجو در شهر و منطقه مورد نظر برای خرید ملک متناسب با شرایط و بودجه خود
  3. تایید صلاحیت حقوقی ملکی که برای خرید انتخاب کرده اید
  4. انتقال مبلغ مورد نیاز برای خرید ملک انتخابی در حساب بانکی خود که در ترکیه افتتاح کرده اید
  5. اخذ تاییدیه از کارشناس دولتی ترکیه پس از ارزش گذاری ملک مورد نظر
  6. انتقال پول به حساب بانکی فروشنده ملک انتخابی
  7. مراجعه به دفتر اسناد رسمی ترکیه برای نقل و انتقال سند مالکیت ملک خریداری شده
  8. دریافت سند مالکیت از دفتر ثبت اسناد رسمی ترکیه
  9. و در آخر اقدام به اخذ اقامت ترکیه متناسب با بودجه ای که برای خرید ملک در ترکیه صرف کرده اید

متقاضیان خرید ملک در ترکیه ، طبق قوانین خرید ملک در ترکیه ملزم به پرداخت 18% مالیات بر ارزش افزده و همچنین 2 الی 4 درصد قیمت ملکموردنظر به عنوان کمسیون مشاور املاک هستند. البته مالیات بر ارزش افزوده برای ساختمان های مسکونی نوساز وجود ندارد.

قوانین خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت

همانطور که پیشتر ذکر شد اتباع خارجی با هر بودجه ای می توانند اقدام به خرید خانه در ترکیه کنند. اما برای اخذ اقامت این کشور طبق قوانین خرید ملک در ترکیه ، خریداران باید حداقل مبلغ 50000 دلار در شهرهای کوچک و 75000 دلار در شهرهای بزرگ را صرف خرید ملک در ترکیه نمایند. در اینصورت خریدار می تواند همزمان برای خود ، همسر و فرزندان زیر 18 سال خود اقدام به اخذ اقامت موقت ترکیه کند.

بیشتر بخوانید : اقامت ترکیه با خرید ملک

اقامت موقت ترکیه قابل تمدید می باشد و مالکین می توانند هر سال همراه با سند ملک خود به اداره مهاحرت ترکیه مراجعه کرده و اقدام به تمدید اقامت موقت خود و خانواده اش کند. در صورت تمدید اقامت موقت برای 5 تا 8 سال پیاپی بصورتی که در طی این 5 تا 8 سال مالکین فقط به مدت 360 روز خارج از ترکیه بوده باشند ، اجازه اخذ اقامت دائم این کشور را کسب خواهند کرد.

البته باید توجه داشته باشید که این مهلت 360 روزه شامل موارد زیر نخواهد بود:

  • گذراندن دوره خدمت سربازی در کشور مبدأ
  • مراجعه به خارج از کشور ترکیه برای دوره درمان
  • مأموریت کاری در خارج از کشور ترکیه

قوانین خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی این کشور

براساس قوانین خرید ملک در ترکیه ، متقاضیان اخذ شهروندی این کشور باید ملکی به ارزش 250000 دلار خریداری میکردند که این مبلغ طبق قوانین جدید خرید ملک در ترکیه به 400000 دلار افزایش یافته است. متقاضیان پس از خرید ملکی به ارزش 400000 دلار در ترکیه می توانند ابتدا نسبت به اخذ اقامت این کشور و سپس اخذ شهروندی ترکیه برای خود و اعضای خانواده خود اقدام کنند.

اما متقاضی اخذ شهروندی ترکیه از طیق خرید ملک ملزم به رعایت دو نکته است. اول اینکه ارزش ملک خریداری شده برابر یا بالاتر از 400000 دلار باشد و دوم اینکه مالک تا 3 سال نباید اقدام به فروش ملک کند. با رعایت این نکات پس از 3 ماه از خرید ملک افراد می توانند جهت اخذ شهروندی ترکیه اقدام کنند.

اخذ شهروندی ترکیه به معنای اخذ پاسپورت ترکیه است. در صورت دریافت پاسپورت ترکیه (که رتبه 117 ارزشمندترین پاسپورت های جهان را دارد) افراد مجاز به سفر بدون ویزا به 70 کشور جهان و همچنین سفر با ویزای بدو ورود به 47 کشور جهان می باشند.

هچنین در صورت اخذ شهروندی ترکیه از طریق خرید ملک در این کشور ، افراد از تمام حقوق شهروندی این کشور از جمله حق رأی برخوردار خواهند بود.

نکته مهم در رابطه با اخذ شهروندی کشور ترکیه این است که افراد در صورت اخذ شهروندی این کشور می توانند همچنان تابعیت قبلی خود را نیز حفظ کنند.

قوانین خرید ملک در ترکیه و اخذ اقامت دائم

طبق قوانین خرید ملک در ترکیه ، افراد با توجه به بودجه ای که صرف خرید ملک در این کشور می کنند مجاز به اخذ اقامت موقت ، اقامت دائم و شهروندی این کشور هستند. اگر افراد قادر به خرید ملک به ارزش 400000 دلار نباشند مطابق با قوانین خرید ملک در ترکیه مجاز به اخذ شهروندی این کشور نیستند. اما در صورت رعایت نکات زیر می توانند اقامت دائم این کشور را دریافت نمایند.

  • عدم کسب کمک اجتماعی در سه سال اخیر
  • برخورداری مالک ار بیمه درمانی معتبر
  • مالک خطری برای امنیت و نظم عمومی کشور ترکیه نداشته باشد
  • آدرس ملک در سیستم ترکیه ثبت شده باشد

مطابق با قوانین خرید ملک در ترکیه ، افرادی که موفق به دریافت اقامت دائم این کشور از طریق خرید ملک می شوند به جز مواردی که در زیر اشاره می شود ، همانند شهروندان ترکیه از حقوق شهروندی برخوردار می شوند. در واقع می توان گفت تفاوت اخذ شهروندی و اخذ اقامت دائم ترکیه تنها در موارد زیر است.

  • افراد با اقامت دائم مشمول سربازی در کشور ترکیه نیستند
  • افراد با اقامت دائم اجازه فعالیت به عنوان مأمور قانون در کشور ترکیه را ندارند
  • افراد با اقامت دائم حق رأی در انتخابات این کشور را ندارند
  • افراد با اقامت دائم حق نامزدی در انتخابات این کشور را ندارند

قوانین خرید ملک در ترکیه و مناطق ممنوعه برای خرید ملک

همانطور که پیشتر اشاره شد بر اساس قوانین جدید خرید ملک در ترکیه دربرخی مناطق شهرهای مختلف این کشور اتباع خارجی جهت اخذ اقامت ترکیه ، نمی توانند اقدام به خرید ملک کنند. این امر به دلیل اشباع این مناطق است. باتوجه به این مورد متقاضیان خرید ملک در ترکیه قبل از اقدام به خرید ملک باید مطمعن شوند که این ملک در محدوده مناطق ممنوعه نیست.

در صورتی که افراد ملکی در یک منطقه ی ممنوعه خریداری کنند ، اجازه اقامت ترکیه به آنها تعلق نمی گیرد. اما افرادی که قبل از تصویب این قانون اقدام به خرید ملک در این مناطق ممنوعه کرده اند و اکنون سند مالکیت دارند ، طبق قوانین خرید ملک در ترکیه می توانند اقامت موقت خود را به صورت سالیانه تمدید کنند.

قوانین خرید ملک در ترکیه و مناطق ممنوعه برای خرید ملک

شهرهای استانبول ، ازمیر ، آنکارا و بودروم از جمله شهرهای مهاجرپذیر ترکیه محسوب می شوند. در جدول زیر برخی از مناطق شهر استانبول که خرید ملک برای اتباع خارجی ممنوع است آورده شده است. حتی اگر در این محله‌ها اقدام به خرید خانه کنید ، کسب‌ وکار راه بیندازید ، به عنوان دانشجو وارد دانشگاه های ترکیه شوید و  یا با یک شهروند ترکیه ای ازدواج کنید ، نمی‌توانید آدرسی را در دفتر ثبت ملک ترکیه به ثبت برسانید.

 

فاتیح بی اوغلو عمرانیه توزلا کوچوک چکمجه مه آلود بشیکتاش
سارییر شیلی آجیلار اسنیورت بیلیکدوزو زیتین بورنو باشاک شهیر

 

سخن آخر در رابطه با قوانین خرید ملک در ترکیه

کشور ترکیه یکی ازکشورهای مهاجر پذیر در منطقه خاورمیانه است. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود ، واقع شدن در بین قاره اروپا و آسیا ، مورد توجه بسیاری از مردم جهان از سراسر دنیا است. یکی از راه های پرطرفدار برای سرمایه گذاری در کشور ترکیه خرید ملک و مستغلات در ترکیه است. متقاضیان می توانند با آشنایی از شرایط بهترین محله های استانبول برای خرید ملک در ترکیه سرمایه گذاری پر سودی در ترکیه داشته باشند.

باتوجه به پیچیدگی های خرید ملک در ترکیه ، مشورت با یک وکیل باتجربه می تواند مسیر خرید ملک در ترکیه و اخذ اقمت ترکیه یا اخذ شهروندی ترکیه از این طریق را تسهیل کند. متخصصین ما در موسسه آرال گام با چندین سال سابقه در تلاش هستند تا با معرفی بهترین شهرهای خرید ملک در ترکیه و افتتاح حساب بانکی در ترکیه ، با توجه به بودجه و شرایط شما مسیر خرید ملک در ترکیه و سرمایه گذاری در ترکیه را برای شما هموار سازند.

اشتراک گذاری
چقدر این پست برایتان مفید بود؟
1
2
3
4
5
اولین کسی باشید که به این پست رأی میدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *